erilaisia todellisuuden kokemisia?

iksu-tep

Ilman apuaineita tarkoitan...Olen joskus nuorena saanut pari kertaa unihalvauksen ja nähnyt valveunta. Eli aivot ovat heräneet, mutta kroppa ei ja sitten kuvitellut käveleväni huoneessa, mm. katsonut ulkolämpömittaria jne. Katselin tuossa skodafelician lähettämän videopätkälinkin, jossa mielestäni oli selkeästi juuri tällainen tapaus, mutta se oli tulkittu uskonnolliseksi kokemukseksi.
Samoin olen uskovan ystäväni kanssa keskustellut flowta seuraavasta, varmaan muutaman sekunnin tyhjästä tilasta, jolloin tuntee olevansa tyhjä-täysi ei ketään. Hän tulkitsi tällaisen jumalakokemukseksi. Minusta se oli vain luonnollinen seuraus pitkäkestoisen intensiivisen keskittymisen katkeamisesta, paluusta koko ymäröivän todellisuuden havainnointiin, aivojen "reset"
Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia tai joitain muita poikkeavia tiloja ja miten olette ne tulkinneet?

55

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerran pyöräillessäni tuli "black out" karmea tunne kun ympäristö olikin yhtäkkiä täysin vieras ja todellakin, muutaman sekunnin ajan ei ollut mitään hajua missä minä olin ja mistä pääsen takasi kotiin. Sitten näytä de ja vu kokemuksia tulee siloin tällöin, eli niitä missä ajattelee että tämä on tapahtunut minulle ennenkin. Tuo eka kokemus oli flow, mutta tää de ja vu on jännä.

• Tosimies.

Lennokkiliiman haistelu on vaarallista.

• ?

Evoluutio?

• L3ila

Ihminen on vastaanotin ja meissä on siksi myös erilaista herkkyyttä kokea ja tehdä asioita. Olen kokenut OBE:n eli ruumiista irtaantumisen kaksi kertaa ja nuo kokemukset olivat todellisia läpimurtoja syvempään ymmärrykseen ihmisenä olemisesta. Lucid unet ovat myös olleet arkipäivää ( ei enää )
      Olen kokenut ihmisen auran näkemisen ja sen lisäksi nähnyt energiavirtoja, jotka lähtevät puista. Ravisuttavia kokemuksia, jotka tulevat yhtäkkiä eteen ilman omaa tahtoa. Olen lisäksi kokeillut psykokineettisiä voimia onnistuneesti
      ja nuo kyvyt tuntuivat aluksi hieman pelottavilta. Kyvyt ovat piileviä ja uskonkin, että ne eivät liity ihmisen omaan maailmankatsomukseen, vaan ihmisen tasapainoisuuteen itsensä kanssa. Kaikki kokemukset olivat ajassa, jossa
      oli paljon tasapainoa. Nyt kaikki kyvyt ovat hävinneet, jostakin kumman syystä.

• sielullinen.

Ihmisessä on siis sielu.

• iksu-tep

Miksi sinä tulkitset, että tällä on tekemistä sielun kanssa, kun tapahtuman voi selittää ihan fysikaalisilla ilmiöillä?

• iksu-tep kirjoitti:

Miksi sinä tulkitset, että tällä on tekemistä sielun kanssa, kun tapahtuman voi selittää ihan fysikaalisilla ilmiöillä?

"Miksi sinä tulkitset, että tällä on tekemistä sielun kanssa, kun tapahtuman voi selittää ihan fysikaalisilla ilmiöillä?"

Ei voi selittää fysikaallisilla ilmiöillä, koska kysymys ei ole mareriasta, vaan ilmiöistä, joka edellyttää tietoisuuden olemassaoloa.
        Fysiikalliset reaktiot koskevat vain materiaa ja unet ym näyt ja kokemukset eivät ole materiaa.

Tietysti ateistinen tutkija voi aina tehdä mittauksia aivoissa ja tutkia aivosolujen liikkeitä tms, mutta eivät ne selitä, kuinka ne reaktiot muuttuvat tietoisuudeksi.

• iksu-tep
        Jaakob kirjoitti:

"Miksi sinä tulkitset, että tällä on tekemistä sielun kanssa, kun tapahtuman voi selittää ihan fysikaalisilla ilmiöillä?"

Ei voi selittää fysikaallisilla ilmiöillä, koska kysymys ei ole mareriasta, vaan ilmiöistä, joka edellyttää tietoisuuden olemassaoloa.
        Fysiikalliset reaktiot koskevat vain materiaa ja unet ym näyt ja kokemukset eivät ole materiaa.

Tietysti ateistinen tutkija voi aina tehdä mittauksia aivoissa ja tutkia aivosolujen liikkeitä tms, mutta eivät ne selitä, kuinka ne reaktiot muuttuvat tietoisuudeksi.

Tästä asiasta on aika hankala keskustellla kanssasi, koska ilman perusteita väität, että minuus on jokin aineeton sielu (aiemmat tekstisi) eikä aivojen tuotos.

Et ole vastannut kysymykseen, mitä sielu tekee sillä välin, kun yhteys aivoihin on kadonnut (Alzheimerin tauti jne) , miten sielu on yhteydessä aivoihin jne. Näihin ei vastausta raamatusta löydy, joten sinulla täytyy olla jokin oma teoria, jonka kykenet uskottavasti perustelemaan. Muuten keskustelu on aivan hyödytöntä juupas-eipäs inttämistä.

Arvelen, että sinulla on vaikeuksia ymmärtää, miten monimutkainen ja hieno elin aivot on, siksi sinun on vaikea hyväksyä, että todellakin, meidän todellisuutemme on vain meidän päissämme.

• miten vaan
        iksu-tep kirjoitti:

Laita pallo palikan reiästä jos saat sen sinne menemään, niin ehkä sun aivosi kertovat sitten onko sitä vai eikö ole.

• readmorethanonebook

Minulla on ollut useita valveunia unihalvauksen kera. Lähes aina olen kyvytön liikkumaan ja huoneessani joku tai jokin toinen, jonka ei pitäisi siellä olla.
      Kerran näin kaappini päällä pilvessä kauniin naisen, joka huomasi minut ja imeytyi takaisin pilveen ja katosi. Kerran mies seisoi huoneeni avoimen oven suu aukolla selkä minuun ja tarkkaili kämppistäni kun hän kävi vessassa.
      Aika usein näen huoneessani ihmisen selkä minuun päin.

Kokemukset ovat todella ahdistavia ja todentuntuisia ja pääasiallinen syy miksi suhtaudun skeptisesti öisiin kummitus ym. kokemuksiin.
      Joskus yritin tarjota jollekulle tätä selitykseksi hänen kokemuksiinsa, mutta kyseinen henkilö loukkaantui syvästi.
      Olen myös saanut kuulla olevani henkimaailmanmyllerryksessä unieni ja valveunieni takia. Hämmentävää miten ihan luonnollinen asia näyttäytyy joillekin todistuksena yliluonnollisesta....Ja millä perusteella esim. kummitukset edes olisivat yliluonnollisia jos olisivat olemassaolevia ilmiöitä?

• iksu-tep

Sama kokemus tuosta ahdistavuudesta silloin, kun ei näe unta...siis kun yrittää saada kroppansa reagoimaan, mutta mitään ei tapahdu. Yrittää huutaa herätäkseen, mutta pihaustakaan ei saa kuulumaan. Olen ajatellut, että botulismi aiheuttaa varmaan samankaltaisen olotilan...Tyly bakteeri.

• "Hämmentävää miten ihan luonnollinen asia näyttäytyy joillekin todistuksena yliluonnollisesta....Ja millä perusteella esim. kummitukset edes olisivat yliluonnollisia jos olisivat olemassaolevia ilmiöitä?"

Yliluonnolliset asiat ovat niin yleisiä, että ihmiset ovat alkaneet pitää niitä luonnollisina.
        Se, että meillä on yleensä mahdollisuus tiedostaa jotain tai kokea jotain, on jo yliluonnollista. Sitä ei voida aikaansaada fysikaallisin tai kemiallisin keinoin.
        Fysikaallisin ja kemiallisin keinoin voida kyllä saada jotain reaktioita aivosoluissa, mutta se, että ne muuttuvat tietoisuudeksi, on yliluonnollista ja kumoavat ateistien ja evolutionistien väitteet, että mitään yliluonnollista ei ole.

• readmorethanonebook
        Jaakob kirjoitti:

"Hämmentävää miten ihan luonnollinen asia näyttäytyy joillekin todistuksena yliluonnollisesta....Ja millä perusteella esim. kummitukset edes olisivat yliluonnollisia jos olisivat olemassaolevia ilmiöitä?"

Yliluonnolliset asiat ovat niin yleisiä, että ihmiset ovat alkaneet pitää niitä luonnollisina.
        Se, että meillä on yleensä mahdollisuus tiedostaa jotain tai kokea jotain, on jo yliluonnollista. Sitä ei voida aikaansaada fysikaallisin tai kemiallisin keinoin.
        Fysikaallisin ja kemiallisin keinoin voida kyllä saada jotain reaktioita aivosoluissa, mutta se, että ne muuttuvat tietoisuudeksi, on yliluonnollista ja kumoavat ateistien ja evolutionistien väitteet, että mitään yliluonnollista ei ole.

Määrittelisitkö minulle yliluonnollisen. Sinun määritelmäsi poikkeaa nimittäin huomattavissa määrin sanan yleisestä määritelmästä http://fi.wikipedia.org/wiki/Yliluonnollinen

"Se, että meillä on yleensä mahdollisuus tiedostaa jotain tai kokea jotain, on jo yliluonnollista. Sitä ei voida aikaansaada fysikaallisin tai kemiallisin keinoin."

Voidaanpas. Ajattelu on itsessään fysikaalinen ilmiö.

"mutta se, että ne muuttuvat tietoisuudeksi, on yliluonnollista ja kumoavat ateistien ja evolutionistien väitteet, että mitään yliluonnollista ei ole. "

Miten evoluutio, joka on fakta, liittyy yliluonnolliseen? Ja evolutionisti=tutkija joka on erikoistunut evoluutio biologiaan vai kuka tahansa joka hyväksyy evoluutio teorian parhaimpana mallina elämän monimuotoisuuden syntyyn?

Jos jälkimmäinen niin tunnen useita "evolutionisteja", jotka uskovat yliluonnolliseen. Tunnen sitä paitsi myös useita ateisteja, jotka uskovat yliluonnolliseen.

Minä en, sillä kaikki mikä manifestoituu tai vaikuttaa universumissa on luonnollista ja perustuu voimille jotka vaikuttavat kaikkeen.
        Jos sanot näiden luonnollisten voimien olevan yliluonnollisia, niin sana yliluonnollinen kokee vakavan inflaation. Koska on selkeää että yliluonnollinen ei ole yhtä kuin luonnollinen, niin minua hämmentää halusi tehdä täysin selkeistä luonnollisista ilmiöistä jotain muuta kuin mitä ne ovat....paitsi että olet oikeasti nerokas satiirikko.

• MAYO&AKA
        Jaakob kirjoitti:

"Hämmentävää miten ihan luonnollinen asia näyttäytyy joillekin todistuksena yliluonnollisesta....Ja millä perusteella esim. kummitukset edes olisivat yliluonnollisia jos olisivat olemassaolevia ilmiöitä?"

"Yliluonnolliset asiat ovat niin yleisiä, että ihmiset ovat alkaneet pitää niitä luonnollisina."
        Jaska-kulta.
        Selitäppä mitä tarkoittaa "yliluonnollinen"?
        Se tarkoittaa jotain luonnossa esiintyvän luonnollisen ylittävää eikös?
        Joten anna, kun kysyn sinulta jotain:
        Miten ihminen joka on (raamatunkin mukaan) osa luontoa (eli raamatun "luomakuntaa") muka voi olla mitenkään yliluonnollinen?
        Jos jokin asia, joka olisi miellettävissä "yliluonnolliseksi" tapahtuu luonnossa (toistuvasti), miten se muka on edelleen "yliluonnollinen"?

"Se, että meillä on yleensä mahdollisuus tiedostaa jotain tai kokea jotain, on jo yliluonnollista."
        ...
        Jaska-kulta...
        Vaikka elät omassa aineettomassa maailmassasi, haluaisin jakaa kanssasi erään materiaalisen maailman eduista...
        AIVOT!
        Voisit joskus kokeilla niiden käyttöä vaikka ne niin ikävästi materiallisia ovatkin?

• drdrhdh

Minä heräsin pari kertaa tuntemattoman nuoren naisen vierestä, oli aika noloa koska oli tullut harratettua seksiä enkä tiennyt naisen nimeä.

Nainen oli Ruotsalainen ja todella kaunis.

• iksu-tep

Mulla oli nuorempana muutama hyvin samantapainen tilanne, paitsi että kaunis mies. Ei ollut kysymys aivotoiminnan häiriöstä ;)

• Kaunis mies.
        iksu-tep kirjoitti:

Mulla oli nuorempana muutama hyvin samantapainen tilanne, paitsi että kaunis mies. Ei ollut kysymys aivotoiminnan häiriöstä ;)

Miehet eivät ole kauniita.

• Elementary
        Kaunis mies. kirjoitti:

Miehet eivät ole kauniita.

Riippuu miehestä.

• uiyitjhhhhhgh

''Minä heräsin pari kertaa tuntemattoman nuoren naisen vierestä, oli aika noloa koska oli tullut harratettua seksiä enkä tiennyt naisen nimeä.''
      Mikset toisella kerralla kysynyt nimeä?

• Tosi kaunis mies.

Ruotsalainen,kielimuuri.

• iksu-tep
        Tosi kaunis mies. kirjoitti:

Ruotsalainen,kielimuuri.

Tarzan-Jane, Jane -Tarzan :)

• Itselläni on ollut unihalvaus noin 5 kertaa. Ensimmäisellä kerralla en voinut liikkua. Mutta kuulinharhoja että joku käveli ympärilläni. Joskus olen nähnyt unihalvauksessa epämuodostuneita ihmishahmoja. Joskus tuntenut että uppoan sänkyyn unihalvauksen aikana. Uppoamista lukuunottamatta unet eivät ole itselleen olleet kovin pelottavia. Koska halvauksen aikana tiesin että kyse on harhoista joita näen.

Varmasti joku uskonnollinen ihminen voi kokea nuo demonien hyökkäyksinä jne.
      Minä tulkitsen kuulo ja näköharhat vain kehon puolustusmekanismina herättää ihminen halvaantuneesta tilasta pelkojen avulla.

• "Varmasti joku uskonnollinen ihminen voi kokea nuo demonien hyökkäyksinä jne.
        Minä tulkitsen kuulo ja näköharhat vain kehon puolustusmekanismina herättää ihminen halvaantuneesta tilasta pelkojen avulla"

Pelkällä materialla ei ole mitään kuulo- ja näköharhoja, vaan se edellyttää tietoisuuden olemassaoloa. Materialla itsessään ei myöskään ole mitään puolustusmekanismia, Materia ei tiedä, mitä täytyy puolustaa ja mitä ei. Siihen tarvitaan "älyä", jonka Jumala on ihmiselle antanut. Vain Hän on voinut luoda ihmiselle tarpeelliset puolustusmekanismit eri tilanteisiin.

• Jaakob kirjoitti:

"Varmasti joku uskonnollinen ihminen voi kokea nuo demonien hyökkäyksinä jne.
        Minä tulkitsen kuulo ja näköharhat vain kehon puolustusmekanismina herättää ihminen halvaantuneesta tilasta pelkojen avulla"

Pelkällä materialla ei ole mitään kuulo- ja näköharhoja, vaan se edellyttää tietoisuuden olemassaoloa. Materialla itsessään ei myöskään ole mitään puolustusmekanismia, Materia ei tiedä, mitä täytyy puolustaa ja mitä ei. Siihen tarvitaan "älyä", jonka Jumala on ihmiselle antanut. Vain Hän on voinut luoda ihmiselle tarpeelliset puolustusmekanismit eri tilanteisiin.

Ja näiden unihalvausten tarkoitus oli?

• Katoa saatana!
        Jaakob kirjoitti:

Tunge kuule Jaska jo tuo materia-olkiukkosi sieraimeesi ja suksi helvettiin tältä palstalta!

• Jaakob kirjoitti:

Niin, ja pelkkä 1 tai 0 ei ole musiikkia, mutta jostain kumman syystä äänitiedostot ovat pelkkiä nollia ja ykkösiä.

• Obettaja.

On mutta vain meditoimalla eli en koe että kyse olisi mistään halvauksesta vaan tilasta jonka olen saanut aikaan meditoimalla monta tuntia.
      Aloin harjoitella tätä asiaa n 18 kk sitten ja nyt olen kaksi kertaa päässyt itsestäni "irti", kroppa makaa sängyssä halvaantuneena,tuntui kuin se painaisi kymmenen kertaa enemmän kuin normaalisti ,pelästyin hieman ja menin takaisin itseeni,hehe he.
      Kokemus oli upea jälkeenpäin ajatellen ja uskonkin että kyse on ihan jostain muusta kuin halvauksesta,en nähnyt ketään,en kuullut ääniä oli vain rauha,kirkasta valoa,täydellisyys.
      Takaisin itseen tulo oli epämiellyttävää,olin niin tietoinen kaikesta ympärilläni olevasta ja itsestäni että kyse ei voi olla esim hallusinaatiosta tms.
      http://www.web-us.com/oobe/oobe.htm

Hauskinta asissa on se etten koskaan uskonut moisiin,olen vieläkin ateisti mutta suurella varauksella,kuolemaan en pelkää enää yhtään koska tiedän että jatkumo on olemassa.

Ei muuta kuin harjoittelemaan irtiottoa elämästä, obe on ihana asia.

Monroe ja obe juutubista.

• iksu-tep

Mieli kykenee ihmeellisiin asioihin...mielenkiintoinen ajatus että moista voi harjoitella. Ja sekin on kyllä mielenkiintoista, että haluaa... Väitetäänhän intiaanienkin osanneen vaikuttaa sydämensä sykkeeseen, siis autonomiseen hermostoon, johon tavallisesti ei ole yhteyttä. Lieneekö tarua.

Miettii, että mitä kaikkea aivoilla voisi harjoitella, sellaista, josta olisi hyötyä, joka johtaisi johonkin, muutakin kuin huvia tai jänniä kokemuksia.

Itse olen "meditoinut" niin, että olen kuvitellut tapahtumia ja sitten antanut niiden mennä itsekseen eteenpäin, jäänyt tarkkailijaksi. Vähän niinkuin unta, mutta en ole unessa, voin herätä koska tahansa ja jos olen kuvitellut jotain mielenkiintoista, esim nähnyt jonkin kauniin esineen, pidän sen mielessäni ja saatan piirtää sen. Tuntuu vähän "kellumiselta" jos vertaisi tavallista valveillaoloa uimiseen.

Kuulemma monilla taiteilijoilla on ollut temporaaliepilepsia....aivotoiminnan häiriö sekin. Tsaikovski kuulemma kallisti päätään ja kuuli musiikkia, kirjoitti kuulemansa ylös. Ei siis varsinaisesti säveltänyt. Kerran kuulin musiikkia CD:ltä muutaman minuutin ajan kuin torilla, aivan kuin soittimet olisivat ympärilläni, kykenin erottamaan selvästi jokaisen soittimen, ja olisin voinut kirjoittaa melodiat muistiin. Meni ohi, eikä palannut.

Harjoittelet OBE:a..(eli minä ajattelen, että tahallaan aiheutat valveunitilanteen...vähän toisin kun toi mun kelluntajuttu ehkä?) onko siitä jotakin positiivisia vaikutuksia? Kenties vähenää kuoleman pelkoa? Irtiotto elämästä...onko se ehkä rentoutumisharjoitus? Vai mitä se tekee?

• Obettaja.
        iksu-tep kirjoitti:

Mieli kykenee ihmeellisiin asioihin...mielenkiintoinen ajatus että moista voi harjoitella. Ja sekin on kyllä mielenkiintoista, että haluaa... Väitetäänhän intiaanienkin osanneen vaikuttaa sydämensä sykkeeseen, siis autonomiseen hermostoon, johon tavallisesti ei ole yhteyttä. Lieneekö tarua.

Miettii, että mitä kaikkea aivoilla voisi harjoitella, sellaista, josta olisi hyötyä, joka johtaisi johonkin, muutakin kuin huvia tai jänniä kokemuksia.

Itse olen "meditoinut" niin, että olen kuvitellut tapahtumia ja sitten antanut niiden mennä itsekseen eteenpäin, jäänyt tarkkailijaksi. Vähän niinkuin unta, mutta en ole unessa, voin herätä koska tahansa ja jos olen kuvitellut jotain mielenkiintoista, esim nähnyt jonkin kauniin esineen, pidän sen mielessäni ja saatan piirtää sen. Tuntuu vähän "kellumiselta" jos vertaisi tavallista valveillaoloa uimiseen.

Kuulemma monilla taiteilijoilla on ollut temporaaliepilepsia....aivotoiminnan häiriö sekin. Tsaikovski kuulemma kallisti päätään ja kuuli musiikkia, kirjoitti kuulemansa ylös. Ei siis varsinaisesti säveltänyt. Kerran kuulin musiikkia CD:ltä muutaman minuutin ajan kuin torilla, aivan kuin soittimet olisivat ympärilläni, kykenin erottamaan selvästi jokaisen soittimen, ja olisin voinut kirjoittaa melodiat muistiin. Meni ohi, eikä palannut.

Harjoittelet OBE:a..(eli minä ajattelen, että tahallaan aiheutat valveunitilanteen...vähän toisin kun toi mun kelluntajuttu ehkä?) onko siitä jotakin positiivisia vaikutuksia? Kenties vähenää kuoleman pelkoa? Irtiotto elämästä...onko se ehkä rentoutumisharjoitus? Vai mitä se tekee?

Kyllä, harjoittelen OBEa,on positiivisia vaikuksia paljonkin kuten meditaatiolla on.
        Ääniä en ole koskaan kuullut,aloin vain harjoitella rauhoittuakseni ennen nukahtamistani,ja mitä sanoit intiaaneista niin tuo on aivan mahdollista vaikka sanotaan että sydän ei ole tahdonalainen elin,itse kun meditoin niin vaivun ikäänkuin tyhjiöön missä en tunne mitään en edes huomaa sydänmeni lyövän ellen erikseen keskity siihen ja se lyöntitiheys on arviolta ehkä 40 kieppeillä, hengitys noin puolet normaalista.
        Tunne on ihana ja hyvin rentouttava kun ensin pääsee peloista irti ne hälvenevät muutamassa kuukaudessa, itse pelästyin monia kertoja juuri kun en tuntenut sydänmeni lyöntejä.
        Jossain vaiheessa tuntee myös seksuaalista hyvää vaipuessaan "syvyyteen".

• Tosimies.
        iksu-tep kirjoitti:

Mistä tiedät että se oli cd;ltä?

"Kerran kuulin musiikkia CD:ltä muutaman minuutin ajan kuin torilla,"

• iksu-tep
        Tosimies. kirjoitti:

Mistä tiedät että se oli cd;ltä?

"Kerran kuulin musiikkia CD:ltä muutaman minuutin ajan kuin torilla,"

Menin ja laitoin cd:n päälle. Joskus korvat menee "lukkoon"( vettä korvassa, räkää korvatorvessa jne.) ja kuuluu puuroisesti. Tiedät varmaan...Nyt kävi näinpäin ja hetken kuluttua taas normaali kuulo.

• iksu-tep

"Kuin torilla" oli kielikuva jolla tarkoitin, että musiikki kuulosti tulevan kaikkialta ympäriltäni itsenäisistä omista paikoistaan. Ei siis niinkuin konserteissa, jossa musiikki tulee yhtenäisenä massana edestäpäin. Ehkä ei niin onnistunut kielikuva, kun et ymmärtänyt.

• 20+2
        iksu-tep kirjoitti:

"Kuin torilla" oli kielikuva jolla tarkoitin, että musiikki kuulosti tulevan kaikkialta ympäriltäni itsenäisistä omista paikoistaan. Ei siis niinkuin konserteissa, jossa musiikki tulee yhtenäisenä massana edestäpäin. Ehkä ei niin onnistunut kielikuva, kun et ymmärtänyt.

''Ehkä ei niin onnistunut kielikuva, kun et ymmärtänyt.''
        Tuskin se ymmärtämättömyys kielikuvastasi johtui, ''tosimiehen'' ymmärrys on pettänyt usein aikaisemminkin.

• Tosimies.
        iksu-tep kirjoitti:

En ymmärrä, mitä selität. Puhu selvemmin, koska lennokkiliimani ioi looi

loi
        oli niin tuhua tavara!!!!!!!!!!!!!

• puuöljy

Mieli tosiaan kykenee ihmeellisiin asioihin. Ja yksi mielenkiintoisimmista asioista ovat unet. Ne vain ovat niin arkipäiväinen asia, että emme usein ajattele, kuinka ihmeelllinen asia unet oikeastaan ovat.

Unissa on juoni ja yllätyksellisiä käänteitä. Olemme omien uniemme katselijoita. Olemme tietoisia siitä, että katselemme unta, mutta emme unen tulevista tapahtumista - ja siti unet ovat omien aivojemme tuotosta. Miten ihmeessä aivomme pystyvät tuottamaan uneen juonen ja monesti yllätyksellisen loppuratkaisun?

• iksu-tep

Ajattelen, että unia on monenlaisia. Osa setvii päivän tapahtumia, osa käsittelee huomioita, jotka eivät ihan ole yltäneet päivätajuntaamme, esim. jonkin uskomuksellisen esteen takia ja osa ponnistelee jonkun, useimmiten kai tunnetason, ongelman parissa, jota yritämme ratkaista. Vähän niinkuin ilmainen psykoterapeutti :)
        Asiat muutetaan erilaisiksi ulkoasultaan, mutta samalla helpommin käsitettäviksi. Tunteet ja asioiden suhteet ovat samankaltaisiaa, mutta niillä on helpommin käsiteltävä ulkoasu. Pidän alitajuntaamme huomattavasti viisaampana, kuin sitä tietoista minää, joka sanoilla yrittää ymmärtää asioita.

"Aamu on iltaa viisaampi" - lausahdus johtuu mun käsityksen mukaan juuri tästä. Uni järjestää asioita, ja jos unessa jokin ongelma tulee ratkaistuksi, sillä on merkitystä myös tietoisen minän ongelmaratkaisujen kannalta.

En usko mihinkään yleisiin unienselityksiin, jokainen ihminen itse on omien uniensa paras tulkki. Vain hän itse voi tietää, mikä symboliarvo voi milläkin asialla olla. Esim. nyt vaikka kovakuoriainen. Minusta se on hieno eläin, ihailen niistä kovasti. Jollekulle muulle se aiheuttaa ällötystä. Varmasti niillä on kummallekin ihan oma merkitys.

• puuöljy
        iksu-tep kirjoitti:

Ajattelen, että unia on monenlaisia. Osa setvii päivän tapahtumia, osa käsittelee huomioita, jotka eivät ihan ole yltäneet päivätajuntaamme, esim. jonkin uskomuksellisen esteen takia ja osa ponnistelee jonkun, useimmiten kai tunnetason, ongelman parissa, jota yritämme ratkaista. Vähän niinkuin ilmainen psykoterapeutti :)
        Asiat muutetaan erilaisiksi ulkoasultaan, mutta samalla helpommin käsitettäviksi. Tunteet ja asioiden suhteet ovat samankaltaisiaa, mutta niillä on helpommin käsiteltävä ulkoasu. Pidän alitajuntaamme huomattavasti viisaampana, kuin sitä tietoista minää, joka sanoilla yrittää ymmärtää asioita.

"Aamu on iltaa viisaampi" - lausahdus johtuu mun käsityksen mukaan juuri tästä. Uni järjestää asioita, ja jos unessa jokin ongelma tulee ratkaistuksi, sillä on merkitystä myös tietoisen minän ongelmaratkaisujen kannalta.

En usko mihinkään yleisiin unienselityksiin, jokainen ihminen itse on omien uniensa paras tulkki. Vain hän itse voi tietää, mikä symboliarvo voi milläkin asialla olla. Esim. nyt vaikka kovakuoriainen. Minusta se on hieno eläin, ihailen niistä kovasti. Jollekulle muulle se aiheuttaa ällötystä. Varmasti niillä on kummallekin ihan oma merkitys.

Samaa mieltä. Unet ovat henkilökohtaisia ja perustuvat kunkin omaan käsitemaailmaan. Unille täytynee myös olla evolutiivinen selitys, koska niin monet eläimet näkevät unia. Todennäköisesti unet liittyvät oppimiseen ja päivän tapahtumien analysointiin, mutta myös erilaisten taitojen harjoittelemiseen.

Kuvailin edellisessä viestissä selkounta, jossa ihminen on tietoinen siitä, että näkee unta ja kykenee osin vaikuttamaan unen juoneen.

Minä näen jonkun verran selkounia. Monesti aamulla päätän olla heräämättä kun on niin jännä uni kesken. Voin vaikuttaa unen tapahtumiin aivan kuten hereilläollessakin voin tehdä mitä haluan. Itse suuri juoni on silti yllätyksellinen, eli en tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Ja joskus loppuratkaisu on todella yllätyksellinen, mutta toisaalta kun koko unta tarkastelee, koko uni olikin itse asiassa johdatusta kohti tuota loppuratkaisua. Ikään kuin käsikirjoitus olisi ollut koko ajan unen tekijän tiedossa. Todella jännää olla päähenkilönä omassa unessaan aktiivisena toimijana.

Yksi mielenkiintoinen fysiologinen fakta selkounista:

http://www.skepsis.fi/lehti/1998/1998-4-skeptikko.pdf

"Sisällöiltään tunnettujen selkounien aikana nukkujien keho toimii samoin kuin vastaavissa todellisissa tilanteissa. Niinpä sadan metrin juoksun uneksiminen lisää sydämen toimintaa, hengitystä ja niin edelleen. Yksi
        tärkeä poikkeus tästä kuitenkin on: unessa nähdyn aktiivisen toiminnan aikana nukkuja ei liikuta kehoaan ja raajojaan. Niitä ohjaavat
        aivomekanismit kyllä toimivat unen sisältöjen mukaisesti, mutta motoriikan ohjaussignaalit pysähtyvät aivorunkoon (loc us coeruelus -nimisen tumakkeen toiminnasta johtuen), eivätkä ne näin saavuta lihaksia
        (lukuunottamatta silmiä liikuttavia lihaksia)."

Tutkijat ovat kuitenkin oppineet estämään mekanismin toiminnan keinotekoisesti. Näin on voitu selvittää, minkälaisia unia eläimet näkevät. Esimerkiksi kissan on tulkittu uneksivan lähinnä saaliin takaa-ajamisesta ja saaliilla leikkimisestä.

Tämä unikeskustelu ehkä tuntuu menevän ohi ketjun aiheen, mutta pointtini on että unet ovat todella merkillinen ja poikkeava todellisuuden kokemus. Ne vaan sattuvat olemaan niin arkipäiväistä, että niiden outoutta ei ihmetellä siten kuin ruumiista irtautumisia tai aaveiden näkemisiä, vaikka unissahan tapahtuu paljon ihmeeliisempiä asioita.

• iksu-tep
        puuöljy kirjoitti:

Samaa mieltä. Unet ovat henkilökohtaisia ja perustuvat kunkin omaan käsitemaailmaan. Unille täytynee myös olla evolutiivinen selitys, koska niin monet eläimet näkevät unia. Todennäköisesti unet liittyvät oppimiseen ja päivän tapahtumien analysointiin, mutta myös erilaisten taitojen harjoittelemiseen.

Kuvailin edellisessä viestissä selkounta, jossa ihminen on tietoinen siitä, että näkee unta ja kykenee osin vaikuttamaan unen juoneen.

Minä näen jonkun verran selkounia. Monesti aamulla päätän olla heräämättä kun on niin jännä uni kesken. Voin vaikuttaa unen tapahtumiin aivan kuten hereilläollessakin voin tehdä mitä haluan. Itse suuri juoni on silti yllätyksellinen, eli en tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Ja joskus loppuratkaisu on todella yllätyksellinen, mutta toisaalta kun koko unta tarkastelee, koko uni olikin itse asiassa johdatusta kohti tuota loppuratkaisua. Ikään kuin käsikirjoitus olisi ollut koko ajan unen tekijän tiedossa. Todella jännää olla päähenkilönä omassa unessaan aktiivisena toimijana.

"Sisällöiltään tunnettujen selkounien aikana nukkujien keho toimii samoin kuin vastaavissa todellisissa tilanteissa. Niinpä sadan metrin juoksun uneksiminen lisää sydämen toimintaa, hengitystä ja niin edelleen. Yksi
        tärkeä poikkeus tästä kuitenkin on: unessa nähdyn aktiivisen toiminnan aikana nukkuja ei liikuta kehoaan ja raajojaan. Niitä ohjaavat
        aivomekanismit kyllä toimivat unen sisältöjen mukaisesti, mutta motoriikan ohjaussignaalit pysähtyvät aivorunkoon (loc us coeruelus -nimisen tumakkeen toiminnasta johtuen), eivätkä ne näin saavuta lihaksia

Tutkijat ovat kuitenkin oppineet estämään mekanismin toiminnan keinotekoisesti. Näin on voitu selvittää, minkälaisia unia eläimet näkevät. Esimerkiksi kissan on tulkittu uneksivan lähinnä saaliin takaa-ajamisesta ja saaliilla leikkimisestä.

Tämä unikeskustelu ehkä tuntuu menevän ohi ketjun aiheen, mutta pointtini on että unet ovat todella merkillinen ja poikkeava todellisuuden kokemus. Ne vaan sattuvat olemaan niin arkipäiväistä, että niiden outoutta ei ihmetellä siten kuin ruumiista irtautumisia tai aaveiden näkemisiä, vaikka unissahan tapahtuu paljon ihmeeliisempiä asioita.

Ei ollenkaan ohi mun mielestä. Kiva olisi, jos uskovaisetkin uskaltaisivat kirjoittaa omista kokemuksistaan... vaikka juuri unista voisi helposti aloittaa...

Mulla on aika hyvä keino tarkistaa näenkö unta. :) Huvittava itse asiassa. Osaan unessa lentää, ponnistan tietyllä tavalla jalat ylöspäin ja sitten voin lentää. Jos tapahtumat alkavat vaikuttaa kummalliselta, voin aina tarkistaa, pystynkö lentämään, ja jos kykenen, kyseessä on uni. Tajusin sitten, että jos edes mieleen tulee ajatus siitä, että voisin lentää, kysymyksessä on uni.
        Sitten vaan päättämään kaikenlaisia logiikan vastaisia päätöksiä. Ne eivät useinkaan suoraan toteudu, mutta jokin muu toiminta vie usein toivottuun lopputulokseen.
        Esim. olin haluton muuttamaan takaisin Suomeen, ja näin jatkuvasti unia, että myöhästyin lähdöstä milloin mistäkin syystä. Laukut kotona tai jotain. Kerran tajusin, että taas tämä sama uni, eihän ihminen nyt jatkuvasti voi olla myöhässä samalta lähdöltä. Päätin, että laukut tähän nyt heti, en lähde niitä hakemaan yhtikäs mistään. No ei ne laukut tulleet.....sitten tajusin....hittojako minä laukuilla, senkun menen, tämähän on unta.
        Siihen loppuivat unet. :) Oletan, että tämä auttoi hyväksymään myös tunnetasolla tietoisesti tehdyn päätöksen.

Pystytkö tosiaan vaikuttamaan noin vahvasti uneesi? Oletko "treenannut" jotenkin? :)

• puuöljy
        iksu-tep kirjoitti:

Ei ollenkaan ohi mun mielestä. Kiva olisi, jos uskovaisetkin uskaltaisivat kirjoittaa omista kokemuksistaan... vaikka juuri unista voisi helposti aloittaa...

Mulla on aika hyvä keino tarkistaa näenkö unta. :) Huvittava itse asiassa. Osaan unessa lentää, ponnistan tietyllä tavalla jalat ylöspäin ja sitten voin lentää. Jos tapahtumat alkavat vaikuttaa kummalliselta, voin aina tarkistaa, pystynkö lentämään, ja jos kykenen, kyseessä on uni. Tajusin sitten, että jos edes mieleen tulee ajatus siitä, että voisin lentää, kysymyksessä on uni.
        Sitten vaan päättämään kaikenlaisia logiikan vastaisia päätöksiä. Ne eivät useinkaan suoraan toteudu, mutta jokin muu toiminta vie usein toivottuun lopputulokseen.
        Esim. olin haluton muuttamaan takaisin Suomeen, ja näin jatkuvasti unia, että myöhästyin lähdöstä milloin mistäkin syystä. Laukut kotona tai jotain. Kerran tajusin, että taas tämä sama uni, eihän ihminen nyt jatkuvasti voi olla myöhässä samalta lähdöltä. Päätin, että laukut tähän nyt heti, en lähde niitä hakemaan yhtikäs mistään. No ei ne laukut tulleet.....sitten tajusin....hittojako minä laukuilla, senkun menen, tämähän on unta.
        Siihen loppuivat unet. :) Oletan, että tämä auttoi hyväksymään myös tunnetasolla tietoisesti tehdyn päätöksen.

Pystytkö tosiaan vaikuttamaan noin vahvasti uneesi? Oletko "treenannut" jotenkin? :)

Mielenkiintoista, olet oppinut tekemään todellisuustestin unessasi. Keksitkö asian ihan itse, vai luitko todellisuustestistä?

Minäkin osaan lentää unissani. Minulla ei ole mitään varsinaista tekniikkaa lähteä lentoon, mutta osaan tavallaan muuttaa itseni painottomaksi ja lentäminen on leijumista. Se on todella vapauttava, iloinen ja voitonriemuinen tunne, tuntuu pystyvänsä ihan mihin vaan.

Minä olen unessani sekä katsoja että pääosan esittäjä. Tiedän katsovani unta, mutta samalla koen olevani unessa mukana: koen että tapahtumat tapahtuvat minulle. Voin ohjata unen juonta toivomalla mitä seuraavaksi haluaisin tapahtuvan, mutta aina juoni ei silti etene kuten toivon, ja vaikka uni etenisikin haluamaani suuntaan, niin yksityiskohdat ovat silti aina yllätys. Vaikutan unen tapahtumiin myös sitä kautta, että pystyn päättämään mitä päähenkilö (=minä) missäkin tilanteessa tekee. Ja monesti unen loppuratkaisu on kuin suoraan jostakin Agatha Christien rikosromaanista, eli loppu on yllätyksellinen, mutta koko tarina on silti tukenut loppuratkaisua.

En tiennyt ennen tätä päivää, että uneni luokitellaan selkouneksi. Luulin, että kaikki näkevät unia kuten minä. En ole "treenannut" unen katsomista mitenkään, mutta luin wikipediasta mm. todellisuustesteistä ja muista unitekniikoista. Pitää kokeilla!

Mitenköhän unet suhtautuvat dualismiajatteluun ruumis/sielu? Onkohan unet dualistien mukaan henkiolentojen viestejä? Joka tapauksessa ne ovat paljon ihmeellisempiä kuin jotkin ruumiista irtaantumiset tai enkeleiden näkemiset. Ajatelkaa osaavanne lentää hetkessä satojen metrien korkeuteen, muuttuvanne painottomaksi.

• iksu-tep
        puuöljy kirjoitti:

Mielenkiintoista, olet oppinut tekemään todellisuustestin unessasi. Keksitkö asian ihan itse, vai luitko todellisuustestistä?

Minäkin osaan lentää unissani. Minulla ei ole mitään varsinaista tekniikkaa lähteä lentoon, mutta osaan tavallaan muuttaa itseni painottomaksi ja lentäminen on leijumista. Se on todella vapauttava, iloinen ja voitonriemuinen tunne, tuntuu pystyvänsä ihan mihin vaan.

Minä olen unessani sekä katsoja että pääosan esittäjä. Tiedän katsovani unta, mutta samalla koen olevani unessa mukana: koen että tapahtumat tapahtuvat minulle. Voin ohjata unen juonta toivomalla mitä seuraavaksi haluaisin tapahtuvan, mutta aina juoni ei silti etene kuten toivon, ja vaikka uni etenisikin haluamaani suuntaan, niin yksityiskohdat ovat silti aina yllätys. Vaikutan unen tapahtumiin myös sitä kautta, että pystyn päättämään mitä päähenkilö (=minä) missäkin tilanteessa tekee. Ja monesti unen loppuratkaisu on kuin suoraan jostakin Agatha Christien rikosromaanista, eli loppu on yllätyksellinen, mutta koko tarina on silti tukenut loppuratkaisua.

En tiennyt ennen tätä päivää, että uneni luokitellaan selkouneksi. Luulin, että kaikki näkevät unia kuten minä. En ole "treenannut" unen katsomista mitenkään, mutta luin wikipediasta mm. todellisuustesteistä ja muista unitekniikoista. Pitää kokeilla!

Mitenköhän unet suhtautuvat dualismiajatteluun ruumis/sielu? Onkohan unet dualistien mukaan henkiolentojen viestejä? Joka tapauksessa ne ovat paljon ihmeellisempiä kuin jotkin ruumiista irtaantumiset tai enkeleiden näkemiset. Ajatelkaa osaavanne lentää hetkessä satojen metrien korkeuteen, muuttuvanne painottomaksi.

Vai on se todellisuustesti :) Keksin sen oikeastaan pakon sanelemana, toistuva uni oli niin häiritsevä ja tunsin itseni niin typeräksi, kun uskoin sen joka kerran. Sitten vaan hoksasin sen, että hei, mähän osaan lentää vain unissani, helppo nakki..Alkuun tuli missauksia, yritin lentää ja sitten en muka osannutkaan, vaikka kuinka sain jalat mielestäni just oikein. Ja tulin tolvana siihen tulokseen että juu, totta on. Kunnes nykyään sitten menee vähän helpommin :)
        Läheskään aina unet eivät ole sellaisia, että tietäisin näkeväni unta. Olen olevinani todessa kaiken aikaa, kunnes jokin saa epäilykseni heräämään. Esimerkiksi puhun sujuvasti jonkun ihmisen kanssa, vaikka tiedän, että meillä ei ole yhteistä kieltä.
        Tosi mielenkiintoista, että olet uniesi "käsikirjoittaja", tietoisesti!
        Onko sinulla "hyvä yhteys alitajuntaasi" (mitä ikinä tämä voisi tarkoittaakaan...ehkä luovuutta..?) ihan hereilläkin?
        Hyvä kysymys, mitä unet dualistien mukaan ovat. Toivottavasti joku vastaa...

• iksu-tep
        puuöljy kirjoitti:

Luin tuon skepsiksen artikkelin kokonaan, ja mietin, onko sinulla siis aina selkounia?

• Jepulishepulis.
        iksu-tep kirjoitti:

Lähtee ehkä hiukan offtopic-alueelle mutta eipä mitään ihan mielenkiintoista.

""Aamu on iltaa viisaampi" - lausahdus johtuu mun käsityksen mukaan juuri tästä. Uni järjestää asioita, ja jos unessa jokin ongelma tulee ratkaistuksi, sillä on merkitystä myös tietoisen minän ongelmaratkaisujen kannalta."

Allekirjoitan. Muistan lukioajoilta, kun olin jollain pitkän matematiikan kurssilla melko pihalla kurssin asioista suurelta osin motivaation ja huonon opettajan seurauksena. Läksyjentekoprosentti oli noin viiden kieppeillä. Koetta edeltävänä iltana luin alueen kerran läpi enkä mitään ymmärtänyt, mutta kuinka ollakkaan seuraavana aamuna katsoin kirjaa ja kaikki oli yön aikana sisäistynyt ja päivän kokeessa osasin aivan kaiken ja kymppihän sieltä napsahti.

"En usko mihinkään yleisiin unienselityksiin, jokainen ihminen itse on omien uniensa paras tulkki. Vain hän itse voi tietää, mikä symboliarvo voi milläkin asialla olla. "

Tätä en jaksa uskoa ottaen huomioon kuitenkin sen faktan, että meidän kaikkien mielet heijastaa tätä aivan samaa maailmaa, joten ainakin saman kulttuuripiirin sisällä asuvilla on mitä luultavammin hyvin samat symboliset käsitykset suuresta osasta asioita. Jotkut symbolit ja ajatukset taasen näyttävät olevan universaaleja ja kaikkien ihmisten jakamia kaikkina aikoina. Meidän oma tietoisuuden sfääri tuskin on niin suuri, että meillä jokaisella olisi läheskään individuaalit käsitykset ja ajattelumaailmat. Meemien rooli on kuitenkin sen verran vaikuttava, että ne luultavasti rakentavat suuremman osan mielestämme meidän tahdosta riippumatta kuin tiedostaen rakennetut ajattelumallit.

Mutta itse keskustelun aloitukseen liittyen, unet voi tosissaan olla äärimmäisen vaikuttavia kokemuksia. Aikanaan kun harjoittelin meditointia ja muutenkin tietoisuuden hallintaa unet saattoivat olla aidompia kuin tämä aistein havaittava maailma jonka panin merkille sitten unitilassa.

• iksu-tep
        Jepulishepulis. kirjoitti:

Lähtee ehkä hiukan offtopic-alueelle mutta eipä mitään ihan mielenkiintoista.

""Aamu on iltaa viisaampi" - lausahdus johtuu mun käsityksen mukaan juuri tästä. Uni järjestää asioita, ja jos unessa jokin ongelma tulee ratkaistuksi, sillä on merkitystä myös tietoisen minän ongelmaratkaisujen kannalta."

Allekirjoitan. Muistan lukioajoilta, kun olin jollain pitkän matematiikan kurssilla melko pihalla kurssin asioista suurelta osin motivaation ja huonon opettajan seurauksena. Läksyjentekoprosentti oli noin viiden kieppeillä. Koetta edeltävänä iltana luin alueen kerran läpi enkä mitään ymmärtänyt, mutta kuinka ollakkaan seuraavana aamuna katsoin kirjaa ja kaikki oli yön aikana sisäistynyt ja päivän kokeessa osasin aivan kaiken ja kymppihän sieltä napsahti.

"En usko mihinkään yleisiin unienselityksiin, jokainen ihminen itse on omien uniensa paras tulkki. Vain hän itse voi tietää, mikä symboliarvo voi milläkin asialla olla. "

Tätä en jaksa uskoa ottaen huomioon kuitenkin sen faktan, että meidän kaikkien mielet heijastaa tätä aivan samaa maailmaa, joten ainakin saman kulttuuripiirin sisällä asuvilla on mitä luultavammin hyvin samat symboliset käsitykset suuresta osasta asioita. Jotkut symbolit ja ajatukset taasen näyttävät olevan universaaleja ja kaikkien ihmisten jakamia kaikkina aikoina. Meidän oma tietoisuuden sfääri tuskin on niin suuri, että meillä jokaisella olisi läheskään individuaalit käsitykset ja ajattelumaailmat. Meemien rooli on kuitenkin sen verran vaikuttava, että ne luultavasti rakentavat suuremman osan mielestämme meidän tahdosta riippumatta kuin tiedostaen rakennetut ajattelumallit.

Mutta itse keskustelun aloitukseen liittyen, unet voi tosissaan olla äärimmäisen vaikuttavia kokemuksia. Aikanaan kun harjoittelin meditointia ja muutenkin tietoisuuden hallintaa unet saattoivat olla aidompia kuin tämä aistein havaittava maailma jonka panin merkille sitten unitilassa.

Olen sitkeästi eri mieltä tästä unien symboliikan universaalisuudesta :) Otetaan vaikka kirves. Joku on veistellyt koko lapsuutensa iloisen isäukon kanssa hienoja veneitä, käynyt savotalla ja saanut kehuja. Seitsenvuotiaana saanut lahjaksi ikioman kirveen, ja taitavana puuseppänä nyt hankkii kirveellään (pelkka) elantoa perheelle. Jonkun toisen lapsuudessa on ollut viina, kirves ja viimeinen erhe -meininki, ja sen ainoan kerran kun kirveeseen itse tarttui, heti oli etuvarvas poikki. Taatusti näillä on eri sisältö kirveelle...

Olin jossain koulutuksessa, jossa piirrettiin ...sitten sanottiin sen olevan mandala... Olin piirtänyt lavuaarin viemärisihdin ja ympärille kovakuoriaisia ja kumihanskat...MIksi? No, se alkuympyrä oli täsmälleen saman kokoinen, kuin edellisviikolla romikselta valtavasta laatikosta hakemani viemärisihdit koruaihioita varten ja rakastan kovakuoriaisia, joita myöskin siihen aikaan tein. Sitten se kuva oli jotenkin sommittelullisesti vajaa ja kaipasi väriä. Laitoin keltaista ja sattui olemaan kumihanskankeltainen ja sopikin yllättäen niin mukavasti siihen lavuaarin reunalle, että laitoin ne. Arvaas miltä tämä näytti "tulkittuna" :)Kyllä mua nauratti.

• puuöljy
        iksu-tep kirjoitti:

Luin tuon skepsiksen artikkelin kokonaan, ja mietin, onko sinulla siis aina selkounia?

En itsekään tiennyt että minä näen selkounia, ennen kuin luin sen samaisen artikkelin - kiitos tämän keskustelun.

Minusta uneni vaihtelevat normaaleista unista sellaisiin selkouniin, joita voin katselijana käsikirjoittaa ja samalla olla pääosan esittäjä. Aika portaattomasti mielestäni skaala vaihtelee.

Innostuin tästä "lahjastani" niin, että taidan alkaa harjoitella unien katsomista enemmänkin. Ne todellisuustestit tuntuvat vaan turhilta, koska tiedän kyllä että untahan tämä vain on. Eipä muuta kuin kauniita unia kaikille!

• normaalia olotilaa

En ole ikinä kuullut moisesta unihalvaukseta, vaikka lueskelen paljon lääketieteeseen ja terveyteen liittyvää asiaa. Itselläni ei ole ollut tuollaista. Jumala on puhut ja puhuu monella tapaa, mutta en ole koskaan ollut misään transsi- tai horrostilassa.

Uskossa olen ollut jo yli 40 vuotta. En epäile yhtään Jumalan ja henkimaailman olemassaoloa. Olen kokenut paljon täsät todellisuudesta elämäni aikana.

• äåpöäö
    • merkityksetön uneksi

Monille Jumla puhuu tulevista tapahtumista unien kautta. iIse vaikka olen ollut uskossa yli 40 vuotta ei ole tullut yhtään ennenunta, ei edes sattumalata muista että jotakin olisi tapahtununt unien mukaisesti. Minulle Herrra on puhunut asioita päiväkirjantarkasti esim. toisen, minulle tuntemattoman henkilön rukoillessa ääneen puolestani. Olen saanut kokea että olen oikeassa paikassa täsmälleen oikeaan aikaan, ym.
      Monille Jumala puhuu usein enakolta unien kautta. Mieheni sai usein ilmoituksen jonkun ystävän tai sukulaisen kuolemasta unien kautta. Myös monia muita asioita hän sai tietää ennekkoon unien kautta. Välttämättä kaikki tieto ei ole Jumalan antamaa, koska myös paha henkimaailma voi saada yliluonnollista toimintaa.

• K.R.S.

''Välttämättä kaikki tieto ei ole Jumalan antamaa, koska myös paha henkimaailma voi saada yliluonnollista toimintaa.''
        Miten sinä erotat ne toisistaan? Jos ''paha henkimaailma'' haluaa huiputtaa sinua, se tietenkin matkisi jumalaasi.

• iksu-tep

Voisiko mielestäsi enneunissa olla kysymys siitä, että ihminen on tiedostamattaan tehnyt havaintoja, jotka unessa ynnätään yhteen..(näinhän tapahtuu, ihmisen aivot rekisteröivät asioita, jotka eivät tule tietoisuuteen ja silti vaikuttavat ajatteluun).Tai sitten ihan vaan sattumaa.

• readmorethanonebook
        iksu-tep kirjoitti:

Voisiko mielestäsi enneunissa olla kysymys siitä, että ihminen on tiedostamattaan tehnyt havaintoja, jotka unessa ynnätään yhteen..(näinhän tapahtuu, ihmisen aivot rekisteröivät asioita, jotka eivät tule tietoisuuteen ja silti vaikuttavat ajatteluun).Tai sitten ihan vaan sattumaa.

Me myös vaistomaisesti kiinnitämme huomion helpommin sattumiin, jotka näyttävät sopivan johonkin kuvioon.
        Esim. Saat ilmoituksen unessa että ystäväsi kuolee, heräät ja ystäväsi on hengissä--->vain uni
        Ystäväsi on kuollut---->magiaa
        Ensimmäinen ketju unohtuu mutta toiset muistetaan.

• 21

"Me myös vaistomaisesti kiinnitämme huomion helpommin sattumiin, jotka näyttävät sopivan johonkin kuvioon.
      Esim. Saat ilmoituksen unessa että ystäväsi kuolee, heräät ja ystäväsi on hengissä--->vain uni
      Ystäväsi on kuollut---->magiaa
      Ensimmäinen ketju unohtuu mutta toiset muistetaan."

Lisäksi me havaitsemme helposti asioita jotka liittyvät johonkin jota ajattelemme paljon.

Esim: Joskus nuorempana kun minuun iski autokuume ja lueskelin autolehtiä, minä todella halusn jaguarin. Siis ihan OIkEASTI halusin.

Seurauksena tästä haikailusta kiinnitin paljon huomiota vastaantuleviin autoihin ja niissä oli paljon enemmän jaguareja kuin ennen, IHME!

Sama juttu tapahtuu uskovaisten aivoissa kun he ajattelvat itsekseen kuinka ihanaa on elää Jumalan luomakunnassa, he näkevät kaikkialla merkkejä Jumalansa tekosista.

Paitsi tietenkin siellä missä he eivät halua niitä nähdä.(raamatun ja tosi maailman julmuudet, jne)

Ateistelle tämä kaikki on tietenkin tuttua kauraa mutta milläpä saisit uskovaiset ymmärtämään?

• iksu-tep

Ehkä tämä juuri on julistamisen tarkoitus. Vähän niinkuin mainoslehtisiä...hmm. Siksi ei kiinnosta kommunikointi.

• Rurusula

Eläydyn uniini aina täysillä mukaan, olivat ne miten hullunkurisia tahansa. Kun näen unta, en tiedosta sitä unessani. En osaa (enkä halua) myöskään vaikuttaa tapahtumien kulkuun. Unissani olen vaihtelevasti katsojana ja vaihtelevasti sisällä hahmossani. Osallistun aina mukaan unen tapahtumiin, mutta eri hahmoissa (olen ollut mm. oma itseni, mies, koira, yms.).

Näen usein unta lentämisestä, jahtaamisesta ja zombeista. Unissani lennän kahdella eri tyylillä; Toisessa tyylissä otan vauhtia juoksemalla ja heiluttelen käsiäni siipien tapaan. Välillä onnistun nousemaan ilmaan ja välillä en. Toisessa tyylissä taas olen paikallani ja alan leijumaan. Leijuessani voin hallita menosuuntaani käsiäni läpsytellen. :D

Olen pitänyt merkintää erikoisimmista unistani ja kirjoittanut ne ylös heti herättyäni. Herättyäni muistan todella hyvin kaikki pienetkin yksityiskohdat ja tekstiä tulee paljon. Joskus kyllä tuntuu, kuin näkisin välillä jotakin unta yli 15 minuuttia.

Unihalvauksia olen kokenut myös pari kertaa herättyäni. En tosin muista nähneeni sen yhteydessä harhoja. En ole sen puoleen pitänyt halvausta ahdistavana, vaan hauskana kokemuksena.

Ja joskus juuri ennen nukahtamista tunnen lihakseni nytkähtelevän tahtomattani. Välillä ehdin nukahtamaan hetkeksi, kun tällainen nytkähdys herättää minut. Mitähän tuo nytkähtely mahtaa merkitä? :)

Unet ovat ateistillekin kiinnostava aihe. Tykkään lukea mitä muut ovat nähneet unissansa, etenkin jos niissä on mukana yliluonnollisia teemoja. Se on kuin lukisi jotakin fantasia tarinaa.

• iksu-tep

Ne nytkähdykset ovat normaaleja...unennäkö on alkanut, mutta aivojen viestitys keholle ei ole vielä unessa. Jos tälläisessa "esiunessa" esim aikoo heittää palloa, käsi heilahtaa ja uneksija herää.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      85
      4032
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3101
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      100
      2275
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2078
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      76
      1830
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      27
      1811
    7. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1800
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1557
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1527
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1501
    Aihe