Lihaskrampit!

L-Larkka

Hei!
Olen hakenut tietoa tästä monesta paikasta, mutta kukaan ei ole osannut vastata tai sitten minua ei ole uskottu!
Kokeilen nyt vielä täällä. Osaako kukaan selittää mistä voi johtua;
-olen anorektikko, paino 38,8 kg pituus 167. En oksenna, en liiku normaalia enempää, syöminen nyt on sitä mitä on... No, olen yrittänyt lisätä syömistä ja joskus tulee kova karkinhimo, jolloin syön pussillisen karkkia. Tästä seuraa, että jos syön karkkia illalla kl. 17-18 aikaan, herään yöllä valtaviin lihaskramppeihin jaloissa ja reisissä! Siihen auttaa kun nousen kävelemään, heti kun menen makuulle ne palaavat. Siis en voi syödä makeaa! Ja tämä siis vain sokeripitoisista syömisistä, ei mistään muusta! Tätä on jatkunut nyt ainakin 3 vuotta.
Tietysti pitäis puhua tästä lääkärille. On kyllä otettu verensokeri muut kokeet tuhanteen kertaan, ei ole sanottu mitään olevan vialla. Anemiaa on. Elektrolyytit joskus heitelleet pahastikin mutta ei nyt aikoihin.
Ehkä minua ei uskota täälläkään, mutta näiden vuosien aikana olen tehnyt selkeän havainnon että sokerin syönti ja krampit liittyy toisiinsa. Olisi kiva jos joku voisi vinkata jotain?

42

10684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ernährungsprf

      Vaikeassa nälkiintymistilassa aineenvaihdunta ei toimi normaalilla tavalla, siksi luulen, että täältä on hankala saada vastausta. Käänny sinua hoitavan lääkärin puoleen,´koska anoreksiaan liittyvä vaikea aliravitsemustila/nälkiintyminen on ihan omaa osaamistaan vaativa ala. Ilmeisesti olet edelleen kovin sairas; kunnon syömistä, mikä auttaisi, ei kannattane tässä vaiheessa ehdotella.

    • Raimo A

      Tästä kirjoituksesta tulin lopulta vakuuttuneeksi, että omat kramppini johtuvat myös illalla tapahtuvasta sokeripitoisen ja tai hiilihydraattipitoisen ruoan syömisestä. Netti näyttää olevan korvaamoton väline itsehoidon kannalta. Valitettavasti sain vastauksen omiin kyselyihin, mutta en osaa auttaa L-Larkkaa. Kiitos kuitenkin.

      • Väärä syy

        En oikein usko että yönaikaiset lihaskrampit johtuisi korkeasta verensokerista. Minulla tuli aiemmin lihaskramppeja yöllä, mutta ne eivät liittyneet mitenkään illalla syötyyn. Krampit hävisivät kun aloin syömään monivitamiinipillereitä jotka sisältävät magnesiumiakin. Isälläni oli erittäin pahoja kramppeja (ns.suonenvetoja jaloissa) ja lääkäri kehoitti syömään magnesiumpillereitä joilla tulikin apu. Minulla ei ainakaan ole tullut kramppeja vaikka verensokerit on ollut korkeallakin hiilihydraattipitoisen iltaruuan jälkeen (mitattu itse).


      • sokerikramppi
        Väärä syy kirjoitti:

        En oikein usko että yönaikaiset lihaskrampit johtuisi korkeasta verensokerista. Minulla tuli aiemmin lihaskramppeja yöllä, mutta ne eivät liittyneet mitenkään illalla syötyyn. Krampit hävisivät kun aloin syömään monivitamiinipillereitä jotka sisältävät magnesiumiakin. Isälläni oli erittäin pahoja kramppeja (ns.suonenvetoja jaloissa) ja lääkäri kehoitti syömään magnesiumpillereitä joilla tulikin apu. Minulla ei ainakaan ole tullut kramppeja vaikka verensokerit on ollut korkeallakin hiilihydraattipitoisen iltaruuan jälkeen (mitattu itse).

        Kysymys on insuliinivasteesta. Kun verensokeri nousee nopeasti korkeaksi, joillakin se aiheuttaa ylisuuren insuliinipulssin, joka pudottaa verensokerin hetkessä jopa alle normaaliarvojen.


    • nestetasapaino

      Siis sä olet kyllä niin laiha, että kauhistuttaa, jos oikein laskin, niin BMI:si on vain jotain 14.

      Sulla on varmaan kaikki kehon asiat päin honkia, esim. nestetasapaino ja hivenainetasapaino. Aika usein krampit johtuvat noista syistä. Esim. itselläni, vaikken läheskään noin laiha ole (BMI noin 19), niin kramppeja tulee, aika usein, etenkin öisin, helteellä ja sitten suurien lämpötilavaihtelujen yhteydessä (esim. helteellä uimaan)...

      Kun kuitenkin labroissa olet käynyt, niin eikö kukaan ole tarttunut tuohun sun laihuuteen? Toki et ikääsi mainitse, mutta kyllä tuo pitäisi saada kuntoon. Voisi hyvin ne öiset krampitkin loppua. Itselläni kramppien hallintaan on auttanut nesteen (ihan vesi vaan) nauttimisen lisääminen.

      Magnesium saattaa auttaa, ainakin jos sulla on siitä puutetta. Itse sain lääkäriltä ohjeen kokeilla magnesiumia, mutten saanut siitä apuja. No labrassa selvitettiin ja todettiin, että ei mulla ole magnesiumista puutetta.

      • Taugenicht

        Lisäisin selityksiin vielä sen, että iltainen sokerin syöminen saattaa sitoa vettä ruumiissa niin paljon, että syntyy puutetta. Ihmisen nesteiden pitoisuushan on laimeahko, 0,9%. Pussillinen karkkeja vaatii kyllä vettäkin jotta tuo pitoisuus saavutettaisiin. Vesipula synnyttää suonenvetojakin miksei siis rajumpia kramppeja.


      • Anonyymi

        Suolatasapaino heittää. Krampit voi välttää syömällä illalla ennen nuk menoa vähän Huom! vähän jotain suolaista. Toiset liottavat merisuolaa joitakin pikkupaloja mehun joukkoon ja juovat sen sitten ennen nukkumaanmenoa.

        Mangnesium tabletit tai kapselit auttavat nimenomaan kramppeihin. Mangnesiumia saa luontaistuotehyllyiltä automarketeista tai apteekeista. Purkin kyljessä neuvotaan paljonko otetaan. Jokaisen kroppa on erilainen, joten kannattaa kuunnella omaa kehoa kun tällaisia aloittaa. Tietää sit mikä annos itelle auttaa.

        Kyllä sellainen sokeritason iso muutos kropassa saa aikaan myöskin jalkakramppeja ja varsinkin juuri illalla karkkien ja makeiden popsiminen nostaa verensokerin pilviin ja se sitten laskee, niin kyllä kramppaa kivuliaasti. Siinä saa kyllä melko paljon painaa sokeria ennenkuin kramppaa jalat. Toisin on sekeritautisille, heille tulee kramppeja helpommin. Eli eivät saisi popsia niitä makeita juurikaan, vaikka se sokeritautilääkekin on päällä.


    • Crampillinen

      Sama huomio kuin aloittajalla, makensyönnistä tulee kramppeja. Tuli taas yöllä ahmittua makeaa, ja heräsin karmeisiin jalkakrampeihin. (Olen ylipainoinen, eikä ihme.) Googlasin sanoilla krampit, makea nähdäkseni, onko muilla samoja kokemuksia, näköjään on! Nimim. Väärä syy: voi olla erilaisia syitä, ja ei kaikille välttämättä tule kramppeja mistään. - Kotikonsteja avuksi ovat suola (pika-apu: kide merisuolaa kielen alle), magnesium (kai ennaltaehkäisevästi), juominen, miel. kivennäisvesi.

    • sokerikramppaaja

      Moi

      Myös minulla on selkeä syy-yhteys runsaan sokerin nauttimisella ja suonenvedoilla (lihaskrampeilla). Kun ennen nukkumaan menoa syön pussillisen karkkia, saan takuuvarmasti mahtavan suonenvedon pohkeeseen lähituntien aikana. Luulin jo, etten löydä kohtalotovereita, mutta onneksi googlasin jälleen ja löysin sinun kirjoituksesi. Olen oppinut nauttimaan kaksi magnesiumtablettia heti karkit syötyäni ja ihme kyllä, se pitää krampit poissa.

      Minuakin on katsottu, kuin puusta pudonnutta, kun olen asiasta muille kertonut. Olen 184 senttinen, 85 kiloinen ja lähes 60-vuotias mies, enkä tietääkseni sairasta mitään. Sokerin ja kramppien yhteyden tajusin kyllä jo yli kymmenen vuotta takaperin. Oletan, että asiassa on osansa veren nopeasta sokeripitoisuuden noususta johtuvalla insuliinipulssilla.

      Kerrottakoon lisäksi, että kun 90-luvun loppupuolella sairastin kilpirauhasen liikatoimintaa (hypertyreosis), niin siihen saamani yli vuoden lääkekuuri aiheutti myös lihaskramppeja, milloin mihinkin paikkaan ja keskellä kirkasta päivääkin. Kerran menivät molemmat pohkeet yhtäaikaa kramppiin kaupungilla kävellessäni. Kun kerroi asiasta lääkärille, hän ei uskonut kramppien ja lääkityksen olevan yhteydessä toisiinsa. Vasta, kun myöhemmin tulostin hänelle lääkevalmistajan tekstin mahdollisista sivuoireista, hän lakkasi väittämästä vastaan. Valmistaja ilmoitti, että lääkkeen käytöstä voi seurata luurankolihasten kramppeja. Lääkäri ei osannut minulle kertoa, mitä ne luurankolihaksen oikein ovat.

      Jos nyt joku tutkija joskus sattuisi vastaavia tapauksia tutkimaan, ehdottaisin, että alkajaisiksi miettisi, mihin yhteisen asiaan ihmisruumiissa sekä kyseinen lääke, että sokeri vaikuttavat samansuuntaisesti. Valitettavasti lääkkeen nimeä en enää muista, mutta tuskin hypertyreosiksen hoidossa on kovin montaa vaihtoehtoista vaikuttavaa ainetta.

      • Tuntui oudolta

        Nyt olisi ihan tuore kokemus tältä aamulta. Heräsin n. klo 5 äkkinäiseen pohkeen kramppiin. Kun vielä olo oli hieman hikinen, mittasin heti verensokerin. Arvo oli 4,1, mutta en oikein usko että kyse olisi nopeasta verensokerin laskusta. Söin kevyen iltapalan runsaat 7 h aiemmin eli pudotus olisi pitänyt tulla jo nukkumaan mennessä eikä vasta hieman ennen heräämistä. Tämä kramppauskerta oli ensimmäinen pitkään aikaan, joskus on ollut tiheämminkin. Vaikka verensokeri olisi ollut aamulla jopa hieman hypoilla, kramppeja ei ole ollut aiemmin.


    • Diabeeeeetikko

      Miksi... Tämä... On... Diabetes... Palstalla...?!

    • Sokerinen kramppi

      Lohduttavaa huomata että muillakin on samanlaisia "sokerikramppeja". Selkeästi tulee kun syön vähänkin enemmän sokeripitoisia herkkuja. Viimeistään yöllä iskee ja kramppaa todella kovasti, mutta joskus voi tulla aika nopeastikin jos vaikka juo saunan jälkeen limsaa tai mehua. Olenkin oppinut välttämään sokeripitoisia tuotteita, mutta joskus tapahtuu lipsahduksia ja taas on palattava ruotuun ja todettava että sokeri ei vaan kertakaikkiaan käy mun kropalle. Olen syönyt magnesiumia säännöllisesti kolmisen vuotta joka ilta, ihan muista syistä, mutta tähän sokeriongelmaan sekään ei ole auttanut. Edellä mainittuja lääkkeen aiheuttamia kramppeja minulla on myös ollut vuosia sitten kun testattiin erästä astmalääkettä. Sain siitä hirveitä kramppeja ympäri kehoa ja kesti hetken ennen kuin tajusin että voi johtua lääkkeestä. Lääkkeen tuoteselosteessa viimeisenä ihan pienellä fontilla oli mainittu että saattaa joillain hekilöillä aiheuttaa kramppeja.

    • os..

      Kramppi jaloissa voi johtua kylmyydestä. Siis hieman enemmän vaatetta päälle, niin ei tule kramppia.

    • seppo i.

      Voiko ykkösluokan diabeteksen tajuttomuuteen liittyä lihaskramppeja tai kaatumatautimaisia piirteitä? Tämä ykkösluokan diabetes on jatkunut jo 40 vuotta ja vaatii jatkuvaa piikitystä.

    • Esko o

      Jos herää kramppeihin yöllä, se voi johtua kylmyydesta. Kun panee housut jalkaan, niin se auttaa.

      • sukat.

        Esko O.lle
        Älä unohda lämpimiä sukkia ja riittävää veden juontia.


    • Selvä tapaus

      Tuohan on selvää suolan puutetta. Olet kuluttanut kaikki suolat mitä kehossa on. Kehossa on suoloja vaikka minkälaisia. ALA SYÖMÄÄN KOTITEKOISTA RUOKAA EDES VÄHITELLEN!!! Kyllä se siitä.

      • Mikä mättää?

        Aina on moitittu että valmisruuat ovat liian suolaisia. Onko nyt menty toiseen ääripäähän että pitää tehdä ruuat itse että voi laittaa enemmän suolaa.

        Yleensä ruokaan voi lisätä suolaa ja esimerkiksi työpaikkaruokalat tekevät ruuista vähäsuolaisia suositusten perusteella.


    • Sokerikramppi

      Vaikka tämä on myöhästynyt vastaus kysyjälle niin kerron kuitenkin . Saunoin ensin ja söin normaalisti ja istuin tv: n ääreen. Söin vaahtokarkkeja (liikaa) . Kramppi ei odottanut yötä, vaan iski noustessani seisomaan sääreen ja reiteen. Juominen auttoi tällä kertaa. Joskus olen joutunut ottamaan särkylääkkeen ennenkun saan jalan suoraksi. Ensimäisen kerran löydän sokerikrapeista asiaa. Olen etsinyt ja etsinyt. Eihän tästä edes lääkärille kehtaa puhua, sanoo vaan että :Älä syö liikaa makeaa. Oire on aivan oikea ja sokerikramppi on sille osuva nimi.

    • kippurahäntä12

      Hei, olen kokenut aivan saman. Hyvä että joku puhuu tästä, siis SOKERIKRAMPPI

      • aapollosia

        Oli krampin syy mikä vaan, magnesium auttaa.


      • Tiina-Anitta
        aapollosia kirjoitti:

        Oli krampin syy mikä vaan, magnesium auttaa.

        Ei auta. Mulla on selkäydinvaurion takia kramppeja kaikkialla jaloissa. Ei auta magnesium. Rasittaa, kun sitä pidetään ratkaisuna kramppeihin joka käänteessä. Olen saanut epilepsilääkkeestä aika hyvän avun. Sokerikrampit ei oo mulle tuttuja. Sauna tuottaa kramppeja, vaikka huolehdin nesteytyksestä ja suoloista. Siksi saunasta piti luopua.


      • Tutkittu_homma
        Tiina-Anitta kirjoitti:

        Ei auta. Mulla on selkäydinvaurion takia kramppeja kaikkialla jaloissa. Ei auta magnesium. Rasittaa, kun sitä pidetään ratkaisuna kramppeihin joka käänteessä. Olen saanut epilepsilääkkeestä aika hyvän avun. Sokerikrampit ei oo mulle tuttuja. Sauna tuottaa kramppeja, vaikka huolehdin nesteytyksestä ja suoloista. Siksi saunasta piti luopua.

        Tutkimuksissa on todettu ettei magnesium auta lihaskrampeissa.


      • Anonyymi
        aapollosia kirjoitti:

        Oli krampin syy mikä vaan, magnesium auttaa.

        Mangnesium auttaa myöskin sellaisiin rytmihäiriöihin, joihin ei ole löytynyt syytä kokeista huolimatta. Eli lihas se on sydänlihaskin niinkuin on jalkojen lihakset. Molemmat tarvitsevat magnesiumia, mikäli sitä on kehossa liian vähän.


    • veksilaitteliasiastayhä

      Ikinvanhaan aloitukseen liittyen:

      Aloittajan painoindeksi:

      Kun painoindeksin arvo on alle 17, voidaan puhua merkittävästä alipainosta ja arvon ollessa alle 15 sairaalloisesta alipainosta.

      On kai itsestään selvää että krampit ovat noilla syömisillä ne pienin ongelma. Jälleen hyvä esimerkki siitä mitä tyydyttyneellä' rasvalla peloittelulla ja täysin älyttömillä "ravintoineuvoilla" on saatu aikaan. Kiitos THL ja siinä sivussa Diabetesliitto. Monenko täytyy vielä pilata terveytensä torveilullanne?

      • Anonyymi

        Anoreksian syytä ei ihan tarkalleen tiedetä. Monesti masentunut ihminen kärsii voimakkaasta anoreksiasta. Saadessaan masennuslääkkeen paino alkaa pikkuhiljaa normalisoitua.


    • vplaitteliasiasta

      Kaikilla sairauksilla on omat sivuvaikutuksensa.

      Diabeetikon kohdallakin hoidetaan pelkkiä oireita - ei itse sairautta.

    • Sokerikramppi

      Olen ollut viime viikot kohtalaisen vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, johon kuuluu kuitenkin "buustaus"-päivät. Eilen illalla oli yksi tällainen ja söin noin 200g irtsareita ja nyt olen koko yön kärsinyt krampeista jaloissa. Olen ennenkin yhdistänyt runsaaseen sokerin syöntiin kramppeja ja illalla osasin jo hieman ennakoida asiaa ottamalla 2 magnesiumtablettia ennen nukkumaanmenoa. heräsin yön aikana kymmenkunta kertaa kramppeihin, joka kerta vedin magnesiumsitraattia (kaiken kaikkiaan varmaan se 10 tablettia) ilman apuja, villasukat oli ainoa mikä ehkä vähän auttoi. Itselläni näissä on selkeä syy-yhteys sokeriin (tai runsaaseen liikuntaan). Mietin, että onko tämä myös ensioire jostain esim. mahdollisesta alkavasta diabeteksestä tai muusta, josta pitäisi kääntyä lääkärin puoleen. Kroppa kuitenkin kohtalaisen voimakkaasti reagoi sokeriin.

      • EiSokeriaKiitos

        Ainakin sokerin aineenvaihdunta kuluttaa kehon emäsvarastoja, esim just magnesiumia. Kudosten happoylijäämällä taas on monenlaisia haittavaikutuksia. Joidenkin tietojen mukaan myös sokeriaineenvaihdunta heikkenee, kun sen tarvitsemista kivennäisistä on vajetta. Karkeista ja sokerista ei saa korvaavia kivennäisiä, mutta palaessaan sokeri kuluttaa kivennäis- eli emäsvarastoja.


      • Tutkittu_homma

        Tuossa sait todistuksen siitä ettei magnesium auta kramppeihin kuten tutkimuksissakin on todettu.


    • Anonyymi

      Löytyipä kohtalotovereita. Saan niin järkyttäviä suonenvetokohtauksia öisin - takuuvarmasti karkinsyönnin jälkeen mutta kyllä muulloinkin. Saan vaivaan monenlaisia lääkkeitä mutta totaalista apua ei ole löytynyt. Karkit pitäisi jättää kokonaan mutta kun ei aina pysty....hyvä tietää että muillakin näitä sokerikramppeja.

    • Anonyymi

      Krampit tuskin johtuu varsinaisesti sokerista vaan ennemminkin insuliinin puutteesta suhteessa syötyyn makeaan kuten karkkeihin. Eli siis, jos insuliinia ei pistä tarpeeksi kun syö makeaa, niin sehän nostaa verrensokeria, mikä pistää hyppäämään vessassa kun elimistö yrittää päästä ylimääräsestä sokerista eroon. Ja vessassa kusella hyppääminen poistaa elimistöstä nestettä ja tärkeitä suoloja ja esim kaliumia mikä oikein hyvin voi aiheuttaa kramppeja. Eli krampit ei niinkään johdu makean syömisestä, vaan riittämättömästä insuliinimäärästä ja sen seurauksena nousevvasta verensokerista ja lisääntyvästä kuseskelusta.

    • Anonyymi

      Itselläni myös krampit, mutta ei kuitenkaan sokeritautia.
      Aiemmin kramppeihin määrättiin Crampiton tai Relapamil - nimisiä lääkkeitä.
      Nämä olivatkin tehokkaita lihaskrammppien estäjiä.
      Jostakin syystä kyseiset lääkkeet ovat nyt kiellettyjä.

      Siten ainoa tehokas lääke lihaskramppeihin nykyisin lienee Rivatril.

      Magnesiumit, suolat ja muut poppakonstit unohtaisin.
      Kokeiltu on nekin, eikä niistä apua ole, muuta kuin jos on kyseisen aineen puutos. Eikä sitä useimmiten ole.

      • Ainakin Crampitonissa on kiniiniä ja sen yliannostus voi viedä hengen. En kyllä käyttäisi bentsojakaan mielelläni.


    • Anonyymi

      Täälläkin yksi sokerikramppaaja. Suvussa diabetesta (ylipainoisilla) ja myös mulla nyt 42-v:nä sokereissa hiukan häikkää eli aamusokerit normaalin ylärajoilla, mutta olen hoikka, syön terveellisesti ja liikun paljon eli kaikkeni kyllä teen etten sairastuisi.

      Mutta sitten on karkkipäivät n. 2 krt kuussa ja silloin saatan vetää 300 g karkkia kerralla. Yöllä kramppaa jalat. Veden juominen helpottaa hetkeksi, mutta 3-4 herätystä voi hyvin yön aikana tulla. Magnesium pitää välillä krampit poissa, jos ne ottaa karkkien jälkeen. Etukäteen otettuna ei auta.

      Olen päätellyt, että pääsyyllinen lienee nestehukka yhdistettynä verensokerin heittelyyn.

    • Anonyymi

      Varauduin lihaskramppeihin aikomuksenani nyt syödä karkkeja. Otin magnesium poretabletin ennakoivasti, koska tiedän kramppien vuorenvsrmasti seuraavan.

      • Anonyymi

        "Varauduin lihaskramppeihin aikomuksenani nyt syödä karkkeja. "

        Ei diabeetikko??


    • Anonyymi

      Vaikka keskustelun aloituksesta on vuosia, kerron oman kokemukseni. Minulla on 2 tyypin diabetes, johon on lihavuusleikkauksen jälkeen ollut hoitona vain ruokavalio.
      Kun herkkupäivänä syön esim. 10 marmeladia, pitkän lakupötkön tai juon puoli tölkkiä sokerista limsaa, saan tunnin sisällä aivan kauheita lihaskramppeja. Hereillä ollessa, yleensä alkaa ekana sormet kramppaamaan ja tämän jälkeen krampit jatkuvat varpaissa, pohkeissa, säärissä tai reisissä. Eivät ole mitään pieniä, vaan järkyttäviä! Krampit saavat minut voihkimaan ihan itkun partaalle.
      Eivät meinaa loppua suolalla, juomalla, magnesiumilla, icepowerilla, mobilatilla eivätkä kylmä/kuuma jaljakylvyillä. Ja millään kävelyllä tai venyttämällä ne eivät helpota. Voivat kestää puolikin tuntia ja joskus jalkoja ei voi edes painaa lattiaa vasten, kun kouristus on niin kova.

      Niin maalikot kuin lääkärit/hoitajat ja fysioterapeutit, katsovat minua kuin vähäjärkistä, jos olen heille kertonut näistä sokerikrampeista. Olen kyllä 110% varma, että sokeri saa krampit aikaan ja olisikin kiva tietä miksi.
      Minulla on monta lääkettä käytössä mm. masennukseen ja paniikkioireisiin, mutta kukaan ei ole yhdistänyt näitä lääkkeisiin. Tosin, kukaan ei ole vielä myöntänyt sokeriakaan syylliseksi.

      Oli kiva huomata, että on muitakin, jotka epäilevät sokeria kramppien aiheuttajaksi. Mistähän vain löytyisi ammattiosaamista tunnustaa ja tutkia tätä ongelmaa? Kiminkinenkin totesi yhdessä löytämässäni artikkelissa, että sokeri ei aiheuta lihaskramppeja.
      Kertokaapa rohkeasti kaikki muutkin omista kokemuksistanne. Ja jos apua ootte saaneet muusta kuin sokerittomasta elämästä, kuulisin mielelläni myös niistä.

    • Anonyymi

      Magnesium voisi auttaa. Ehkä muutkin kivennäiset ja vitamiinit


    • Anonyymi

      Tämä kuntosalit,uimahallit,terapia allas, kuitti puhjainen tahallinen luo ongelma, se tiedetään voidaan estää, joo joo tanssit rintama jävelynä Nivalan tapaan laukaisee jalkojen lihas krmapit.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      271
      9047
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      15
      2826
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      56
      2076
    4. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      356
      1847
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1798
    6. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1789
    7. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      39
      1749
    8. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1744
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      160
      1704
    10. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1701
    Aihe