Soijarouheesta vatsa sekaisin

soijansyöjä

Elikkä eilen tein ensimmäistä kertaa soijarouhekastiketta pakkauksen ohjeen mukaan, jonka seurauksena illasta ja vielä tänäänkin on ollut vatsa sekaisin. Syönnin jälkeen oli pitkään tosi omituinen olo. En edes syönyt mitenkään tavattomasti kastiketta (rouhetta ehkä n. 1/4-1/3 dl kuivana mitattuna), sillä olen normaalistikin aika pieniruokainen. Ihan ihmetyttää tämä oireilu, sillä olen käyttänyt aiemmin muita soijatuotteita maitoallergiani takia, eikä mitään ole ilmaantunut. Soijajugurttia varmaan siis 10 vuotta lähes päivittäin, soijakermaa ehkä kerran viikossa ruokaan ja viime aikoina (~ 4-5 kk sitten) olen alkanut juomaan soijamaitoa ihan sellaisenaan. Parhaimmillaan kokonanen tölkki menee yhden päivän aikana.

Onko tässä soijarouheen käsittelyssä sitten jotain erilaista? Vai onko se voinut jäädä tavallaan "raa'aksi"? Keittelin sitä siis pannulla vettä vähän väliä lisäillen 10-20 min (en katsonut tarkkaa aikaa, mutta tuon 10 min se ainakin oli). Vai mistäs moinen? Onko muilla ollut samoja ongelmia? Tottuuko vatsa sitten käytön myötä?

Ajattelin vähitellen ehkä siis siirtyä yhä suuremmassa määrin syömään kasvisruokaa, mutta jos vatsa taistelee vastaan näin voimakkaasti, niin ei siitä tule sitten yhtään mitään. Minulla kun on kovasti se ongelma, etten saa nytkään tarpeeksi proteiinia ja rautaa. ):

23

9431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no syö syö

      lihaa minkä jaksat ja voit ostaa, tyhmä!!!! Älä VALITA! Ei se eläintenkään valitus sinulle asti kuulu!!!!!!!!

    • 23

      Kannattaa liottaa soijarouhe hyvin ensin, ennen kuin laittaa pannulle. Jos on huonosti liotettu, niin voi turvottaa vatsaa tottumattomalla.

      • ljej1975

        fooobaaar


      • Anonyymi

        Makealupiini jauho on tosi hyvää.
        Sopii paljon paremmin herkkävatsaisellekin kuin soija ja soijatuotteet.
        Soijasta saa vatsaystävällisempää, kun sen kypsentää kunnolla.
        Liotus ennen kypsennystä auttaa.


    • iina-anniinan täti

      Välikysymys aiheesta maitoallergia.
      Kuulutko niihin harvaan muutamaan prosenttiin suomalaisista joilla on oikea maitoallergia ?
      Olet siis allerginen maidon proteiinille ?
      Laktoosi-intoleranssi ja maitoallergia ovat 2 täysin eri asiaa.

    • soijansyöjä

      Kyllä, ihan maitoallergiasta on kyse. Eli määritelmäsi mukaan luonnonoikku. ;) Mitkään laktoosittomat tai hyla-tuotteet eivät käy, vaan maitoproteiini on se, mikä aiheuttaa reaktion. Monet tosiaan menevät tuossa sekaisin ja mieltävät ne samaksi asiaksi, vaikka kyse ei todellakaan ole siitä. Monet kerrat olen itsekin saanut olla sitä selittämässä ja selventämässä.

    • mssawo

      Huonosti kypsennetty sipuli saattaa olla todennäköisempi syy vatsavaivoihin.

    • Onhan mahdollista, että siinä soijaerässä on ollut jotain vikaa. Söikö kukaan muu samaa ruokaa?

      Vaihtoehtoisesti soijarouhe on rajumpaa sulatettavaa elimistöllesi kuin vaikkapa soijamaito, ja oireilet siksi. Itse yleensä liotan soijarouhetta muutaman tunnin ennen valmistusta, ja senkin jälkeen kypsennän kohtuullisen pitkään. Sekaruokaa syövä veljenikin syö mielellään vegaanisia "soijaliharuokia". Syö isoja annoksia, eikä saa mahaoireita niistä.

      Itselläni soijan osuus ei ole nykyään mitenkään merkittävä ruoan laitossa. Tässä hiljattain söin tosi paljon sieniä, kun oleilin landella kaverin tiluksilla. Sienien vuoksi ramppasin vessassa, vaikka maha ei ollut varsinaisesti sekaisin. Syy oli runsaskuituisuudessa. Sama vaikutus oli muillakin sieniruokiani syöneillä. Ruoissani kun sieniä oli paljon, ei vain hiven hippu mausteena kermassa uimassa, kuten sekasyöjien pöpperöissä.

    • käkke

      Chrysler Neon 2000v, kannattaako ostaa? Tulikohan tää oikeaan paikkaan nyt ;)

      • knabbe

        Kyllä tuli ihan oikeaan paikkaan.
        Ei kannata ostaa, siitä saa päänsä kipiäksi ja ankarat vatsanpurut. Jatka vaan sillä vanhalla kunnon Ladalla, kyllä se vielä toiset 30 vuotta kestää!


    • Anonyymi

      Söin eilen ensimmäistä kertaa elämässäni soijarouhetta, joka kypsyi viimeiset minuutit keittoliemessä, vaikka pakkauksessa kerrotaan, että se on sellaisenaankin valmistasyötäväksi. Laitoin soijarouhetta vain 1/2 dl.
      Aamuyöllä jo alkoi kauhea ripuli ja jatkuuuuu.....
      Ei käy minun vatsalle.

      • Anonyymi

        Kuulostaa tutulta.. Täällä käyny sama homma parikin kertaa, pitäny aamyöstä herätä vessaan. Nyt tulin lueskelemaan et oisko se tosiaan tuo soijarouhe, mikä vatsaa rupee kiukuttaa, kun tänään pitkästä aikaa söin ja huomattavat ilmavaivat ja maha löysällä.. -_- Kai se on uskottava. Muttakun ois niiin hyvä ja helppo proteiinin lähde! ><


    • Anonyymi

      Joillekin ei sovi kaali, joillekkin ei sipuli ja joillekin ei soija. Sitten on vielä varsinaiset ruoka-aineallergiat.

    • Anonyymi

      Aloita sen syönti kohtuudella että vatsasi tottuu siihen. Itselläni alussa tuli pieruja,eli hirveät ilma vaivat kun liikaa söin soija rouhe ruokaa ymm. Nyt tiedän kohtuun niistä.Voin hyvin ja olen hoikempi,terveempi ihminen.ps. ystävälläni ilmeni soija rouhe ymm,Allergia ripulina ja iho kutiamisella.

    • Anonyymi

      Miten siitäkin p* skasta saa muka maukasta? Ei varmaan mitenkään. Maistuu vanhalta märältä mädältä tiskirätiltä kuten tofut ja muut vastaavat.

      • Anonyymi

        Opettele laittamaan ruokaa.


    • Anonyymi

      Syö rakas aloittaja niin normaalia ruokaa kuin mahdollista allergiat ym. huomioon ottaen. Pysyt terveenä ja tyytyväisenä.

    • Anonyymi

      Aloittaja on jo varmasti tottunut soijarouheeseen , mutta tuli mieleen sellainen, että tumma soijarouhe on värjätty sokerikulöörillä ja kannattaisi ehkä kokeilla sitä vaaleata.

    • Anonyymi

      Soija on epäterveellistä ja lihottavaa. Se hidastaa aineenvaihduntaa ja sillä esim Jenkkilässä lihotetaan lihakarjaa. Älä sorru näihin vegaanisisiin, prosessoituihin lihankorvikkeisiin, jos et halua lihoa aneemiseksi laardipallokksi. Syö normaalia kasvisruokaa! Jos et pysty luopumaan lihasta, syö lihaa.
      Jos pystyt olemaan ilman lihaa, syö normaalia kasvisruokaa jota iät ajat on syöty ja tehty peruselintarvikkeista. Siitä vaan hevi osastolle valitsemaan tuoreita kasviksia!

      • Anonyymi

        Soijapapu kuuluu kasvikuntaan, kuten myös muut pavut. Tofu ja rouhe ovat ihan hyviä proteiinin lähteitä ja helpottavat ruuan valmistusta.


      • Anonyymi

        Miten niin soija on lihottavaa? Kerro!

        Soija maistuu hyvältä, mielestäni ei lihoita, ja se on hyväksi vatsan bakteerikannalle. Toki ruokavalion muutos voi aina muutosvaiheessa saada mahan sekaisin.

        Soijassa on tietenkin rasvaa. Ihminen tarvitse rasvaa esim hormonien tuotantoon. Omega7:ää tarvitaan esim limakalvojen ja ihon hyvinvointiin. Omega3 taas nostaa hyvää kolesterolia, mikä on verisuonten kunnolle tarpeen.

        Se rasvan pelko on noita 1970-luvun jäänteitä, kun kaikkea rasvaa pidettiin tuolloin hyödyttömänä. Ohjetta tunnollisesti noudattavat näyttivät kuivan kesän liito-oravilta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3604
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3288
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2418
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe