Ihmetellynä sitä että kaikki siellä luterilaisella (ja myös anglikaanisella) puolella ollaan niin tyytymättömiä nykyluterilaisuuteen ja kirkon johtoon, niin miksi eivät tule ortodoksiseen kirkkoon
Keskustelu:
Luther-säätiösta katolilaiseksi?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10208121
Liberaali kristinusko ei selviä pitkään- Metropoliitta Ilarion Alfejev
http://ortodoksi.net/index.php/Liberaali_kristinusko_ei_selviä_pitkään
Luther-säätiösta katolilaiseksi? eikö ortodoksiksi?
4
138
Vastaukset
- Dibs
Yritän vastata. Ortodoksinen kirkko on idän kirkko. Sen jumalanpalvelukset ovat aivan erilaiset kuin länsimaisissa kirkoissa. Myös ajattelutapa on erilainen.
Roomalaiskatolinen kirkko taas on luterilaisille läheisempi. On luonnollista, että ex-luterilainen menee sinne, siis, jos vain pystyy hyväksymään paaviuden ja Rooman paavien 1800- ja 1900-luvuilla julistamat uudet dogmit.- Lavrenti Petrovitš
"On luonnollista, että ex-luterilainen menee sinne, siis, jos vain pystyy hyväksymään paaviuden ja Rooman paavien 1800- ja 1900-luvuilla julistamat uudet dogmit."
Rooman piispat ovat julistaneet omin päin kaikenlaisia keksimään harhaoppeja dogmeiksi jo tuhannen vuoden ajan... Milloin pelleily lakkaa? - Dibs
Lavrenti Petrovitš kirjoitti:
"On luonnollista, että ex-luterilainen menee sinne, siis, jos vain pystyy hyväksymään paaviuden ja Rooman paavien 1800- ja 1900-luvuilla julistamat uudet dogmit."
Rooman piispat ovat julistaneet omin päin kaikenlaisia keksimään harhaoppeja dogmeiksi jo tuhannen vuoden ajan... Milloin pelleily lakkaa?Ei taida lakata. Jo Augustinus 400-luvulla (pohjoisafrikkalaisen Hippon kaupungin piispa, ei Rooman) keksi omia juttujaan, jotka eivät olleet ortodoksisen uskon mukaisia. Lännen kirkko omaksui ne. Seuraavaksi 800- tuli lännen kirkkoon happamaton ehtoollisleipä, filioque-lisäys uskontunnustukseen ja vaatimus paavin primaatista. 1100-luvulla Suuren skisman jälkeen omaksuttiin pappien selibaatti, avioliiton purkamattomuus ym.
Luther vastusti mm pappien selibaattia ja paavin valtaa (erehtymätön paavi ei siihen aikaan vielä roomalaiskatolistenkaan mielestä ollut), mutta hyväksyi suurimman osan Augustinuksen harhaopeista mm predestinaatio-opin ja opin oikeutetuista sodista.
- Asia on selvä
Koska eivät tunne Raamattua eivätkä usko siihen. "Ihmeellinen on Jumala pyhissänsä."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121199
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171034- 129926
- 95785
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten291734Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait75649Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504