Olen huolissani ystävästäni Anitasta 15v. Ennen hän oli elinvoimainen pirteä tyttö, josta on nykyisin tullut kammottava poissa tolaltaan ja kiukutteleva teini. Hän on alkanut pukeutumaan niin sanottuun ''emo'' -tyyliin ja olen huomannu muutamia viiltoja käsivarsissa. Masentunut ystäväni on nyt vetäytynyt omiin oloihinsa, eikä kaipaa lähelleen oikein ketään. Tässä lähiaikoina Anita on myös maininnut elämänsä lopettamisesta ja olen yrittänyt torjua nämä puheet koska ne kammottavat minua.
Kertokaa mitä minun pitäisi tehdä Anitan kanssa?
Kiitos kaikille vastaajille jo etukäteen !
Apua! Mitä minun pitäisi tehdä ??!
9
129
Vastaukset
- ...
Viet verikokeisiin ja selvitätte likan kilpirauhasen toiminnan normaalius. Jos vajaa toimintaa niin masennus ja siihen liittyvät asiat oireena. Jos saa Tyrosiini nappeja.. niin ei ole kustannuksellisesti mitenkaan kallista mutta vaikuttaa hyvin.
Ei nyt vielä lähdetä sille linjalle että on Kiusattu ja parjattu sielu.
veri kokeisiin vaan ja katsoa löytyykö sieltä syytä mielen tilan alentumiseen. - ............?
Oel edlleen ystävä hänelle. Anitan pitäis päästä juttlemaan jonkun kanssa, mikä hänen elämässään mättää? Murrosikä tuo oman lisän tilanteeseen. Älä pakota tai tiivaa, ole rinalla.
- Moppe72
Olen samoilla linjoilla ........? kanssa. Muista tukea kaveriasi olemalla rinnalla.
- OmaaKokemustaLöyty
Samaa mieltä ollaan edellisten kanssa, älä kuitenkaan tyrkytä itseäsi liikaa ettei hän loukkaannu. Tsemppiä koitokseenne!
- tukea
Sinulle huolestunut,
toivoa on. Älä murehdi liikaa, sillä asioilla on kyllä tapana järjestyä. Teiniaika, kasvu aikuisuuteen, on joillekin hyvin karikkoinen matka, mutta siitä kyllä selviää. Voimme olla tukena ja auttaa, mutta loppu peleissä jokainen luo oman todellisuutensa ja elämänsä.
Anitan olisi ehkä hyvä saada jutella tilanteesta jonkun aikuisen kanssa. Onko hänellä ketään jolle jutella ja jakaa tuntemuksiaan? Onko hänellä tukevia ihmisiä ympärillä? Voisit vaikka antaa hänelle auttavan puhelimen puhelinnumeron tai jonkun mihin hän voisi soittaa ja jutella asioistaan, jos ympäriltä ei löydy ketään läheisiä. Auttavia puhelimia varmasti löytyy useitakin.
Ja voisit tietysti itse kertoa Anitalle, että olet hänestä huolissasi. Kerro tunteistasi hänelle ilman, että vaadit häntä muuttumaan. Vaatimukset vain aiheuttavat vastarintaa. Ole tukena, mutta muista, että et ole vastuussa Anitan ratkaisuista ja valinnoista. Jokainen itse on vastuussa omista valinnoistaan.
Voi olla myös, että Anitaa voisi ohjata terapiaan. Joskus asioita on helpompi jutella jollekin tuntemattomalle.
Yksi vaihtoehto voisi olla energiahoito. Olen kuullut kokemuksia, joissa ihminen on saanut apua energiahoidon kautta masennukseensa tai muuhun vaikeaa elämän tilanteeseen. Energiahoitajia löytyy ympäri Suomea. Se, mitä voit tehdä hänen puolestaan, on että viet asiasi rukouksessa Jumalalle ja pyydä Häntä auttamaan tässä tilanteessa. Voit myös pyytää viisautta toimia oikein Anitan auttamiseksi.
Jos paikkakunnallasi on joku elävä seurakunta, voit viedä esirukouspyynnön myös sinne, että he seuraavassa hengellisessä tilaisuudessa rukoilevat yhdessä Anitan puolesta.- Mikkob
Mitä Jaakob todellisuudessa sanoo en se että älä tee yhtään mitään muuta kuin rukoile sillä mitään konkreettista parannusta ei kaverillesi tule tapahtumaan mutta Jaakobin tavoin sinulle jää hyvä fiilis itsellesi eikä kaverillasi ole enää niin väliä.
Muistat sitten kilauttaa pari kolikkoa seurakunnan kolehtiin niin tulee Jaakobillekkin parempi fiiis.
Ja tuosta tullaan siihen lopputulokseen että Jaakobinkalataiset hihut eivät oikeasti halua tehdä kellekkään mitään hyvää.
Se on teini... Se on alkanut tajuta, mitä elämä oikeasti on, eikä se ole kivaa kenellekään. Sinun kannattaa keskittyä näyttämään hänelle, mitä kaikkea kivaa on odotettavissa, kun kasvaa aikuiseksi. Millaisia mahdollisuuksia on tehdä elämästään todella mielenkiintoinen.
Jos olet uskovainen, pidä siihen liittyvät ajatukset ja puheet toistaiseksi ominasi. En usko, että jeesustelulla saat tässä tilanteessa muuta kuin isompaa vahinkoa aikaiseksi.
Mitään ei kannata torjua, koska jos tällä hetkellä itsemurhajutut on in, niin sitten kannattaa puhua niistä ja heittää huumorin kannalle ja koittaa sitä kautta saada joku nauru jostakin aikaiseksi. Sekin on vaikeaa, koska teini ei saa myöskään tuntea, että naurat hänelle.
Teinejä pitää välillä pikkasen pakottaa johonkin sellaiseen tekemiseen, mikä on heidän mielestään lapsellista ja turhaa. Askartelu, retkeily, pelaaminen ja kaikenlaiset ajatustyötä vaativat leikit olisivat parasta. Monesti kun innostuvat jostain "lapsellisesta" tekemisestä avautuvat siinä samalla juttelemaan siitäkin, mikä mättää. Useimmiten tämä onnistuu parhaiten, jos mukana on vielä nuorempiakin ja teini joutuu laskeutumaan heidän tasolleen ja ehkä ottamaan hiukan vastuuta siitä, miten homma etenee.
Kysellä ei kumminkaan saa, eikä tarjota valmiita vastauksia, eikä saa loukkaantua ja suuttua, koska siihen ne juuri pyrkivät, että voivat todistaa itselleen, että "just tollasia kaikki aikuiset on ja sä oot ihan samanlainen, etkä tajuu mitään!"
Kuuntelu, läsnäolo ja pienten kivojen juttujen tekeminen ja ehkä omien aikuiselämän kokemusten kertominen. Siinä ne eväät teinien kanssa olemiseen on.- muuan mies
Tuossa iässä aikuisuuden kynnyksellä alkavat vaikuttamaan
menneisyydestä perityt asiat syineen ja seurauksineen ne saattavat olla itsetuntoisia asioita, että ei häntä rakasteta,että olen niin huono ihminen ettei minusta kukaan välitä, ja tämä alkaa tuntumaan, syvältä yksiäisyydeltä ja ahdistavalta turhuudelta
Kun ei ymmärrä mistä on kysymys, niin saattaa tulla itsetuhon aikeita, mutta siitä ei ole pelastusta, sillä kuolema ei päätä tuota tuskaa vaan jatkuu ikuisuuteen joten se vaihtoehto kaikista karmein
Tärkeitä olisi että hän itse alkaisi ymmärtämään,ettei hän ole sen hunompi kuin muutkaan, ja ottaisi vastaan sen mikä tuleman pitää, koska se on meidän omasta mennesyydestä
Jos tuossa tilanteessa tekee valintoja, niin ne tahtovat olla yleensä vääriä ja se kostautuu tulevaisuudessa
Ottaa asian iisisti, eikä odota tulevaisuudelta suuria vaan iloitsee siitä vähästäkin mikä on
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882108Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 241784
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502