Paljon on mediassa viime aikoina ollut jehovan todistajien karttamis menettelystä juttua. Suomalaisten mielipiteet ovat voimakkaasti tuollaista karttamista vastaan.
Tämä tulee varmasti näkymään ovityössä kansalaisten mielipiteen ilmaisuina ja yhä harvemman suostumisena päästämään todistajia sisälle tutkimaan raamattua.
Karttaminen voi painostaa useita todistajia pysymään seurassa läheisten menettämisen pelossa mutta se samalla myös vähentää uusien todistajien rekrytointia merkittävästi. Epäinhimillinen karttaminen siis on kääntynyt seuraa itseänsä vastaan. Koska todistajat seuran manipuloimina karttavat eronneita ja erotettuja, tulevat myös yhä useammat "maailmalliset" karttamaan jehovan todistajien seuraa vastalauseena tälle epäinhimilliselle käytännölle.
Karttaminen paljon uutisoituna haittaa ovityötä
6
135
Vastaukset
- 75756756
se karttamis-sääntöhän äänestettiin brooklynissä vuonna 1981. tarvitaan 2/3 osan äänet eri päätöksiin seurassa. mielenkiintoista tossa on se, että seuran johdossa on vain voideltuja, joten on ristiriitaista että nämä voidellut voivat äänestää eri tavalla.
jumalan ohjauksessa äänestyksen tulos olisi aina 100% samaa mieltä äänestettävästä asiasta, mutta näinhän ei aina ole.
jos nämä brookylynin "voidellut" olisivat äänestäneet karttamista vastaan, olisi moni todistaja ja eronnut jäänyt kokematta suuria traumoja ja kriisejä. myös seuran maine olisi parempi.
karttaminen uskonnollisen mielipiteen takia on jotain niin syvältä olevaa ettei tajua. - Vinohaarukka
Karttaminen on pääsääntöisesti hyväksyttyä toimintaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Näin kerran dokumentin jossa kerrottiin Tattariperheistä, ohjelmassa tuli mielenkiintoinen asia esiin, heidät hyväksyttiin varauksetta suomalaisiksi noin sata vuotta tänne ilmaantumisensa jälkeen. Tähän kannattaa myös verrata suvaitsevaisuuden päivänä julkaistua tutkimusta siitä kenet haluaa sukuunsa tai naapurikseen. Karttaminen on monelle meistä sisäsyntyistä.
Mitä voidaan sitten sanoa karttamisesta perheen sisällä. Minulla on itselläni ollut ilo seurata Pohjalaisen sukuni elämää, en muista sellaista vuotta ettei joku suvun osa olisi ollut vihoissa jonkun toisen kanssa ja järjestelmällisesti, yleensä vuosikausia vältellyt ja karttanut toisia. Siihen en osaa sanoa mitään etät onko tämä vain Pohjalainen ominaisuus vai esiintykö sitä myös muissa Suomen heimoissa, mutta minun kokemusteni perusteella karttaminen on osa normaalia suomalaista mielenlaatua eikä missään nimessä rajoitu pelkästään Jehovan todistajiin.- iyyiuy
karttamiseen on joskus syitäkin. esimerkiksi kännissä jatkuvasti sekoilevaa ja riehuvaa ihmistä on syytä karttaa. tai muuta pahantekijää. esimerkiksi murhaajia kannattaa karttaa.
kokonaan toinen asia on uskonnollisen lahkon määräys ja opetus karttamisesta pelkästään mielipiteen takia. jos et usko enää kuten seura opettaa, tulet tuomituksi yksinäisyyteen läheisten taholta jotka on seurassa. tämä on puhdasta henkistä väkivaltaa ja pahan tekoa eikä tätä voi puolustella mitenkään.
- Srsly
"Siihen en osaa sanoa mitään etät onko tämä vain Pohjalainen ominaisuus vai esiintykö sitä myös muissa Suomen heimoissa, mutta minun kokemusteni perusteella karttaminen on osa normaalia suomalaista mielenlaatua "
Karttaa saa jos haluaa. Kyse on siitä että aktiivisesti vaaditaan karttamaan.- Jehova vihaa
uskonlahkon karttaminen-sääntö on aivopesun tulosta, ei mitenkään Pohjalaasteen välien symmetriaa....
- 564757
kuka vanhempi esimerkiksi oikeasti alkaisi karttamaan vaikka 18 vuotiasta kotoaan pois muuttanutta nuorta seurasta eronnutta lastaan pelkästään siksi ettei lapsi usko samalla tapaa? tuskin kukaan karttaisi ellei vt-seura siihen painostaisi paratiisipaikan menettämisen pelossa. sairas lahko
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2331980- 841218
- 891024
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1131022J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87837- 113778
- 119764
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa94763Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante122698- 23681