Liikennetöppäilyt

x Moona

On ymmärrettävää, että liikenteessä tulee toisinaan töppäiltyä. Mutta jotkin mokat vain toistuvat kerta toisensa jälkeen, eikä niistä vain näytä pääsevän eroon. Pyöräilijänä törmään useimmiten seuraaviin ongelmiin:

- Kulkuväylälle on kasattu tavaraa.
Mikä nostattaisikaan paremmin kuplia vereen, kuin hirveä kasa tavaraa keskellä tietä? Etenkin liukkaalla kelillä, kun väistämään ei pääse muualta kuin autotien kautta. Lätkän pelaaminen on mukava harrastus ja lapsien kuuluukin leikkiä, mutta omalla pihalla! Ja tiedoksi, nyt näin ratakiskosta vääntäen, kulkuväylän tukkiminen on laitonta.

- Vierekkäin kulkeminen, 2< ihmistä.
Luulisi olevan vaikeaa saada tie tukittua vain kahdella ihmisellä, mutta kiitettävästi se näyttää onnistuvan. Ja mitä enemmän ihmisiä, sitä suurempi häslinki saadaan aikaiseksi. Tämä vetää voimattomaksi. Ei nyt joka kerta pyöräillessä jaksaisi rimputtaa tai huutaa: "Anteeksi." Ja tietenkin ihmiset joka kerta ovat aivan yhtä pöllämystyneitä: "Ai häh? Ai... Joo... Juu... Mihinköhän mä tästä meen..?" Sanonko suoraan: ei kiinnosta, kunhan siirrät itsesi ajoradaltani.

- Ihmisten kasaaminen kulkuväylälle.
Ihmiset saavat kasattua jopa itsensä kulkuväylälle. Porukka seisoskelee ilman ajokkeja tai vaihtoehtoisesti pyörien kanssa keskellä tietä, eikä ohi taaskaan pääse kuin autotien tai ojan kautta. Hengailu sallittu, liikenteen estäminen ei!

- Koirat.
Elämäni olisi niin paljon helpompaa, jos koirat pidettäisiin tien laidassa kulkemassa ja vieläpä hihnassa! Niin, se hihna. Ymmärrän, että koirallasi on taiteellista luovuutta, jota ei saisi hihnoin kahlita, mutta ilman sitä luovuuden kahletta mupsisi saattaa juosta pyöräni alle, enkä siinä vaiheessa voi enää tehdä mitään. Luovuuden kahlitseminen on sijoitus koirasi elämään.

- Suojatiet.
Suojatiet nyt ylipäätään ovat ongelma. Vaikka menisin ylitse pyöräillen, taluttaen, pyöräillen tai taluttaen etu- tai takaperin, ryömien tai yhdellä jalalla hyppien, autot eivät millään hidasta, vaan kiihdyttävät vauhtia. Ainakin autoliikenne saa potkua, kun provoan autoilijoita ajamaan lujempaa. Mutta mietitäänkö vielä, mitä varten suojatiet olivatkaan?

- Pysäköidyt autot.
Ei niinkään se auton tila, vaan mihin kohtaan se kaara dumpataan hetkellisesti tai pidemmäksi aikaa.
Tilanne 1: auto pysäköidään keskelle suojatietä. Kiva juttu, että sinulla on siinä paikallasi kivaa, mutta minä en pääse kulkemaan. Voisin vaikka lyödä autoasi, ellen saisi siitä sakkoja.
Tilanne 2: auto pysäköidään keskelle kulkuväylää. Tämä tilanne on siis väliaikainen siinä vaiheessa, kun auto tulee joltakin tontilta ja on ajamassa muun liikenteen sekaan. Taas kerran sinulla on kivaa, mutta jos autosi olisi edes kaksi metriä edempänä / taaempana, pääsisin kulkemaan hyvin, eikä ongelmaa olisi.
Tilanne 3: auto pysäköidään pidemmäksi aikaa keskelle kulkuväylää. En jaksa edes sanoa tähän mitään. Mitäpä luulet?

Täten siis tunnustaudun tankoraivosta kärsiväksi ja asennevammaiseksi ja tiedostan, että noin yhden vastauksen jälkeen tämä on jo kääntynyt minun viakseni, mutta en helvetti soikoon jaksaisi riidellä samoista asioista aina, yhä uudelleen ja 99% tapauksista vielä aikuisten ihmisten kanssa! Joten kun seuraavan kerran aiheutat hämminkiä liikenteessä, älä hämmästele, jos saat huudot niskaasi, koska se huutaja olen todennäköisesti minä karjumassa sinulle viimeisen ehjän aivoverisuonen menetystä töppäilysi takia.

37

896

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jup jup

Oikeassa olet. Jos liikenteessä pitää kerta toisensa jälkeen riidellä, kannattaa katsoa peiliin. Sieltä löytyy se kaikkia tapauksia yhdistävä tekijä.

Tapahtumia liikenteessä ei voi läheskään aina valita. Suhtautumisensa voi.

• Huonot geenit ...

Liikenteessä törttöily onkin geneettistä?

"30 prosentilla ihmisistä vapautuu aivoissa vähemmän BDNF-neurokemikaalia, joka auttaa uusien koordinaatiota vaativien taitojen oppimisessa. Tämä puolestaan johtaa siihen, että kohdatessaan motorisen haasteen he keksivät siihen ratkaisun muuta väestöä hitaammin."

http://www.iltasanomat.fi/autot/Liikenteessä törttöily onkin geneettistä/art-1288339133966.html

• suojatiellä?

Kummia kokemuksia sinulla.
      Kun menen vaikka lähikauppaan ja näen auton lähestyvän suojatietä. Hiljennän askeleita ja annan auon mennä. Mutta, mutta usein auto pysähtyykin ja vaati minua menemään ensin.

• liikkuja_

"...mutta usein..." Usein ei riitä, jalankulkijan tulee lain mukaan saada AINA esteetön kulku.

• olet nuija!
        liikkuja_ kirjoitti:

"...mutta usein..." Usein ei riitä, jalankulkijan tulee lain mukaan saada AINA esteetön kulku.

Sanoin,että hiljennän askelta ja antasin mennä, mutta tarjotaan tietä.

Unelmoitko jostain autonkyykyttäjän urasta?

• liikkuja_
        olet nuija! kirjoitti:

Sanoin,että hiljennän askelta ja antasin mennä, mutta tarjotaan tietä.

Unelmoitko jostain autonkyykyttäjän urasta?

Jos auto kerran pysähtyy ja vaatii sinua menemään ensin et ole itse tehnyt tarpeeksi selväksi aikeitasi ja autoilijan näkökulmasta olet edelleen suojatielle astumassa oleva, jolle kuuluu antaa esteetön kulku. Mutta silti vain osa noudattaa lakia.
        Kuinka autoa kyykytetään?

• yli!

*Älä* hiljennä jos autoilija selvästi näkee sinut. Mene yli niin kummankaan ei tarvitse hiljentää ja homma menee sääntöjen mukaan.

Kaikkein ärsyttävimpiä liikenteessä ovat ne kulkijat, joista ei tiedä aikovatko he käyttää oman vuoronsa vai ei. Jos kaikki menevät sääntöjen mukaan ja ajallaan niin jokaisen liikkuminen helpottuu.

• kyykytysoppiin?
        liikkuja_ kirjoitti:

Jos auto kerran pysähtyy ja vaatii sinua menemään ensin et ole itse tehnyt tarpeeksi selväksi aikeitasi ja autoilijan näkökulmasta olet edelleen suojatielle astumassa oleva, jolle kuuluu antaa esteetön kulku. Mutta silti vain osa noudattaa lakia.
        Kuinka autoa kyykytetään?

Mene oppiin jonkun koulun lähelle. Siellä lerppahousut notkuu suojatien reunalla, muka menevinään ja kiusaa autoja!

Hiljennän ennen suojatietä, kun minulla on varaa siihen. Ajattelen kokonaisuutta ja sujuvuutta.

• liikkuja_
        kyykytysoppiin? kirjoitti:

Mene oppiin jonkun koulun lähelle. Siellä lerppahousut notkuu suojatien reunalla, muka menevinään ja kiusaa autoja!

Hiljennän ennen suojatietä, kun minulla on varaa siihen. Ajattelen kokonaisuutta ja sujuvuutta.

Kuinka autoja voi kiustata? Minä olen kuvitellut niiden olevan elottomia ja näin täysin tunteettomia. Onko sinulla parempaa tietoa tai omakohtaista kokemusta elävistä autoista?

• Yualle
        yli! kirjoitti:

*Älä* hiljennä jos autoilija selvästi näkee sinut. Mene yli niin kummankaan ei tarvitse hiljentää ja homma menee sääntöjen mukaan.

Kaikkein ärsyttävimpiä liikenteessä ovat ne kulkijat, joista ei tiedä aikovatko he käyttää oman vuoronsa vai ei. Jos kaikki menevät sääntöjen mukaan ja ajallaan niin jokaisen liikkuminen helpottuu.

Siinäpä se ongelma juuri onkin. Mistä minä pyöräilijänä tai autoilijanakaan tiedän, että vastaosapuoli näkee minut? Minulle ei nimittäin vielä riitä se, että autoilija hiljentää ja näyttää kädellään merkkiä, että mene yli vaan. Jos vähääkään arvostaa itseään, niin suhtaudun aina liikennetilanteisiin erittäin skeptisesti. Voihan vastaosapuoli olla vaikka millainen kaheli tahansa.

Siinä olet oikeassa, että kaltaiseni käyttäytyminen ei ehkä sujuvoita liikennettä, mutta omaan napaan katsominen on liikenteessä kyllä ihan terveellistä. Suosittelen sitä kaikille =)

• Yualle
        kyykytysoppiin? kirjoitti:

En ikinä hiljennä ennen suojatietä. Se haittaisi liikaa takana tulijaa!

• ei hiljennä
        Yualle kirjoitti:

Ei minun sateenvarjokaan.

• Noudata lakia
        Yualle kirjoitti:

Asennevammasi haisee pahasti.

• HiPo

Aloittaja puhuu kyllä asiaa kotimaisesta liikennetodellisuudesta. Tuohon suojatiekohtaan laittaisin kuitenkin pienen korjauksen. Tekstistä saa sellaisen käityksen, että on suojatiesäännöt ovat samat pyöräilijälle, jalankulkijalle ym. kulkijoille. Näinhän asia ei ole. Suojatie on ainoastaa jalankulkijoiden "suoja". Se ei anna minkäänlaista etuajo-oikeutta pyöräilijöille. Pyörätienjatkeena olevaa suojatietä pitkin saa ajaa pyörällä, mutta pyöräilijä on kuitenkin väistämisvelvollinen tullessaan kevyenliikenteen väylältä ajoradalle ellei liikennemerkein tai muissa säännöissä muuta osoiteta.

Normiautoilijana ja aktiivisena pyöräilijänä olen huomannut, että harmittavan moni pyöräilijä luulee pyöräilijää koskevan samat säännöt kuin jalankulkijaa. Tämä on omiaan leimaamaan kaikki pyöräilijät osaamattomiksi koheltajiksi, mikä taas ei ainakaan paranna pyöräilijöiden asemaa liikennekulttuurisamme kun se muutenkin on kevytliikennettä kohtaan mikä on.

• EVVK

Just joo, ja sitäpaitsi Tour de Francellakin pyöräilijöillä on etuajo-oikeus kaikkiin muihin nähden...

Mitäs jos vetäisit ensin syvään henkeä ennenkuin lähdet liikenteeseen seuraavan kerran. Ajaessasi polkupyörää olet ajoneuvo siinä missä auto, mopo tai hevonen ja heinäkuormakin, eikä fillareilla ole pyöräteitä lukuunottamatta juurikaan erivapauksia muihin kulkijoihin nähden. Jalankulkijoilla on.

Suosittelen lämpimästi ottamaan Suomen Laki ykkösen iltalukemisiksi, jotta voit kerrata omien oikeuksiesi lisäksi myös omat velvollisuutesi liikenteessä muistaen, että lainsäädännössä sinut erottaa autosta vain tuottamiesi päästöjen laatu ja määrä. :-)

• klajysncos

Vahvistit käsitystäni pyöräilijöistä. Itse olen sekä pyöräilijä, jalankulkija että autoilija ja ei epäilystäkään, että eniten korjattavaa asenteissa olisi pyöräilijöillä, liikennesääntöjen tuntemuksesta puhumattakaan!

• sykle

Mihinkä hävisivät ilmastonsuojelunormit? Jalankulkijoiden tie on monesti leveä ja vie helvettiin, autoilijoilla on myös nelostie samalle suunnalle; mutta fillaristi säästää luontoa, väistelee ja on hyväkuntoinen.

Mutta pienenä vinkkinä kanssapyöräilijöille: Kyllä te näytte ilman vilkkuvaloja, ne ottavat silmiin.

• Niinpä niin.

Näin autoilijana ja entisenä pyörälijänä,tiedän minkälaisia törttöilijöitä pyöräilijät ovat. Ensinäkin 90 % pyöräilijöistä ei käytä pyörissään pimeällä valoja,joten autoilijana on heitä täysin mahdotonta havaita riittävän aikaisin pimeällä. Samoin suojatien ylitse ajellaan vauhdilla,vaikka suojatie ei olisikaan pyörätien jatkona. Liikennesäännöistä pyöräilijöillä ei ole hajuakaan,ajetaan päin punaisia ja jos jalankulkijoille palaa vihreä,koukataan ajoradalta suojatien kautta. Ryhmittäytymisestä ajoradalla ei ole hajuakaan. Liikennesääntöjen mukaan pyörä on talutettava suojatien ylitse,jos suojatie ei ole pyörätien jatkeena. Samoin pyörällä on väistettävä oikealta tulevaa,jos oikealta tulevalla ei ole kolmiota. Samoin pyörätiellä jossa liikkuu jalankulkijoita,pyöräilijät ajavat miten sattuu ja alikulkutunneleista tullessaan ei oteta huomioon,että jalankulkija voikin tulla juuri eteen kulman takaa. Pyöräilijöiden on aina väistettävä hitaanpaa liikkujaa,eli jalankulkijaa.

• liikkuja_

Omakohtaiset kokemukseni ovat päinvastaisia. Vain kerran olen joutunut autolla väistämään väärin ajanutta pyöräilijää, mutta pyötäillessä lukemattomia kertoja väärin ajanutta autoilijaa. Useammin olen pyöräillessä joutunut varomaan väärässä paikassa kävellyttä kuin kävellessä pyöräilijää. Ja jalankulkijana kuin pyöräilijänä "tötmää" useimmin liikennesääntöjä rikkovaan autoilijaan.

• ajetaan tandemilla

Vielä kun pyöräilijät saisi uskomaan, että jalkakäytävät ei ole tarkoitettu pyöriä varten. Alottajan kommenteista sai sen kuvan, että siellä mennään aina kun mahtuu ja mennään vaikka ei oikein mahtuisikaan.

• Jalan.kulkija

"Mutta mietitäänkö vielä, mitä varten suojatiet olivatkaan?"

Suojatiet ovat JALANKULKIJOITA varten, että voisivat ylittää tien turvallisesti. Suojatien kohdalla AJONEUVOJEN kuljettajien esim POLKUPYÖRÄILIJÖIDEN pitää antaa tietä jalankulkijalle. Jos astun suojatielle auton eteen, auto pysähtyy jarrut kirskuen ja antaa tietä, polkupyöräilijä ajaa päin. Kolme päälleajoa suojatiellä tänä vuonna, niistä yksi vielä fillaristi päin punaisia.

Suojatien lisäksi voi miettiä myös että mitä varten JALKAKÄYTÄVÄT ovat olemassa. Vihje: ne eivät ole olemassa polkupyöräilijöitä varten. Vihje2: lujaa vauhtia kapealla jalkakäytävällä ajanut fillarilähetti joka ajoi ensin jalankulkijaa (minua) päin, näytti aika pahalta osuttuaan seuraavaksi kukkakaupan kynnyskiveen ja siitä naama edellä pesulan ovenpieleen. Ikävämpi juttu, haljennut kypärä ja otsassa ollut vertavaluva reikä ja luunsirut vaikuttivat siltä että seuraavaksi ajelee jalkakäytävällä sähkärin kanssa, mutta en viitsinyt jäädä paikalle selvittelemään sen enempää kun joku muu näytti soittavan ambulanssin, eikä päälleajosta jäänyt minulle muuta kuin hiukan turvotusta kämmeneen johon fillarin ohjaustanko ikävästi törmäsi.

• poukkopyörä

monesta pyörästä on suuntavilkku mennyt rikki. jos hirvi ylittää tien niin sen voi ennustaa ja varoakin. Mutta pyöräilijä saattaa yhtäkkiä muuttaa suuntaa näyttämättä suunta merkkiä ja ajaa suoraan auton alle... autoilijan on joskus vaikeaa arvata pyöräilijän liikkeitä kun ei ole noita ennustajan lahjoja. Todennäköisesti pyöräilijänä tiedät minne olet menossa ja suuntamerkkiä nättämällä kerrot sen muillekkin että aikomukseni on mennä tähän suuntaan... sinne tänne poukkoilevien pyörien liikkeet ovat hankalasti ennustettavissa muille liikkujille (toiset pyöräilijät, autot ja jalankulkijat) ja tästähän ne liikennevahingot syntyvät

• ajatustenlukijainen

Itse ollessani autoilijana, pyöräilijänä tai jalankulkijana, suhtaudun toisiin liikenteessä oleviin täysinä idiootteina, jotka eivät tunne liikennesääntöjä. Olen tähän päivään mennessä välttynyt kolareilta. Autolla väistän kaikkia pienempiä, pyöräilijänä väistän autoja ja jalnakulkijoita ja jalankulkijana väistelen pyöräilijöitä ja autoja. Tietenkään kaikkien hermot eivät siihen veny, mutta itse mieluummin hidastan tai pysäytän kuin yritän lukea muiden tielläliikkujien ajatuksia.

• näin se asia vain on

pistetään homot nurkkaan ja nostetaan kissat pöydälle

• ilvis1

taitaa olla parempi kun kestätte kotonanne,ettekä mene örveltämään kaduille.

• Jarkoffi

Lastenvaunujen kanssa vierekkäin kulkevat ärsuttävät, vievät näin peräkylillä (ei jalkakäytäviä) jopa koko toisen ajokaistan.

• Autoilija

Pari muistisääntöä sinulle ketjun aloittaja ja teille muille pyöräilijöille niin pinnakin kestää jatkossa ehkä paremmin, kun ymmärrätte miten päin helvettiä usein ajatte:

1) Pyörä on liikenteessä lain edessä ajoneuvo siinä missä autokin ja väistämisvelvollinen liki kaikkien samojen liikennesääntöjen mukaan. Alla oleellinen poikkeus kts 2)

2) Pyörätie (edes suojatien jatkeena) ei anna pyöräilijälle mitään lisäoikeuksia muihin ajoneuvoihin tai jalankulkijoihin nähden - PÄINVASTOIN. Tullessaan pyörätieltä ajoradalle pyöräilijän on väistettävä muuta liikennettä, sekä oikealta että vasemmalta tulevaa.

3) Mikäli pyörällä tullaan tasa-arvoiseen risteykseen ajoradalla liikkuen pyörää koskevat samat liikennesäännöt kuin autojakin. Oikealta tulevaa väistetään.

4) Suojatiellä ei saa pyöräillä ihan niin kuin siinä ei saa myöskään ajaa autolla...suojatien suuntaisesti siis, ellet suojatielle pääse siirtymään suoraan pyörätieltä. Mikäli näin on suojatie katsotaan pyötien jatkeeksi ja sille saa ajaa. Ajoradalle siirtyessä pyöräilijä on kuitenkin edelleen väistämisvelvollinen kaikkeen muuhun liikenteeseen nähden sekä vasemmalta että oikealta tuleviin (kts.yst. kohta 2).

Ja jos joku vielä epäilee näitä niin käykääpä teidän pyöräilijöiden ihqu omalla sivulla

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt

Törmäillään... :D

• HiPo

Kohtaan 2 pieni lisäys, jonka nimimerkki Autoilija ehkä tietää, mutta hyvin moni ei tai ainakin aktiivisesti unohtaa. Pyöräilijä on väistämisvelvollinen tullessaan kevyen liikenteen väylältä ajoradalle ELLEI LIIKENNEMERKEIN TAI MUILLA SÄÄNNÖILLÄ TOISIN MÄÄRÄTÄ. Tämä tarkoittaa sitä, että kolmion takaa, pihalta tuleva tai kääntyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen myös pyörätien jatketta ajavaan pyöräilijään nähden.

On totta, että moni pyöräilijä koheltaa liikenteessä miten sattuu. Tällä he aiheuttavat harmia lähinnä itselleen tai muile kevyelle liikenteelle. Autoilijoiden väistämisvelvollisuuden laiminlyöminen taas tappa vuodessa useita ja vammauttaa vielä useampia. Tästä huolimatta jokainen vähänkin aktiivisempi pyöräilijä tietää, että kolmion takaa tullaan edelleen suruttaa yhtään ympärilleen katsomatta suoraan kevyenliikenteen eteen. Miksi mitään ei tehdä? Tilastotkin sen kertovat, että suurin syy kevyenliikenteen onnettomuuteen on juuri se kolmion takaa tullut tai eteen kääntynyt auto.

Jospa vain jokainen ajaisi liikennesääntöjen mukaan. Avautuminen on ihan suotavaa, mutta silloin täytyy olla varma, että tuntee itse liikennesännöt.

• make939393

Ehkä pyöräilyynkin pitäisi vaatia jonkinlainen ajokortti

• liikkuja_

Ei ajokorttivaatimus ole saanut kaikkia autoilijoitakaan tietämään tai noudattamaan liikennesääntöjä.

• x Moona

Itseäni korjaten:

Topikki 1: Jalkakäytävällä pyöräily.
      Ei huolta, en pyöräile jalkakäytävillä. Itse asiassa olen hämmästänyt, jos joku sellaisen kuvan on edes saanut. Pyöräilen ihan pyöräilyyn soveltuvilla (ja kuuluvilla) väylillä. Jalankulkijat huokaiskoot helpotuksesta.

Topikki 2: Suojateillä pyöräily.
      Ei huolta. En myöskään pyöräile suojateitten yli. Aloituksessa oli tarkoitus vain korostaa, että on täysin yksi ja sama, millä keinolla sen suojatien yli menee, kun lopputulos on kuitenkin se, että autot eivät paljon hidasta.

Jatkakaa. :-)

Aloittaja

• yhtä murinaa

ammattiautoilijana, näen punaista kun fillarit on jälleen kaivettu esille, kun lumi ja jää väistyivät kesken talven. Pimeää, hämärää, näkyvyys on tasoa 4- , ja fillaristit kulkevat kuin kesä kelillä.
      Kun pyöräilykypärä isketään päähän, ilmeisesti aivot jätetään vaihdossa hattuhyllylle.

• yhtä murinaa ed

ja asteikkona käytin perinteistä 4 -10

• oikea ammattiautoilija

Oikea ammattiautoilija kykenee ymmärtämään ja sietämään myös muuta liikenettä. Valitettavasti sinun kaltaisia pirkka-autoilijoita on päässyt teille.

• järkilaki

Helppo homma ,,
      Laiva ei väistä soutuvenettä, niin autonkaan ei tarvitse väistää polkupyörää,,

• merikapteeni

Meriteiden säännöt eroavat tieliikennelaista. Jos sinulla olisi järkeä, ymmärtäisit sen sanomattakin.

• aeaeae

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      89
      1017
    2. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      722
    3. Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat

https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe
      Savonlinna
      35
      604
    4. Ei näytä hyvältä

Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj
      Ähtäri
      39
      536
    5. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      31
      469
    6. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      48
      458
    7. Ilahtuisin jos laittaisit viestin

Mutta et niin tee 😔 sillä sun mielestä on mun vuoro.
      Ikävä
      34
      447
    8. Jos vielä toivot...mies...

Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi
      Ikävä
      41
      429
    9. Olet hurmaava

Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su
      Ikävä
      14
      421
    10. Dina on valittu virkaan Rovaniemelle

Kemijärven kaupunginjohtaja on pyrkinyt pois Kemijärveltä ja näyttää että näin tulee käymään.
      Kemijärvi
      25
      418
    Aihe