Kuntaliitokset, puolesta vai vastaan ?

Oma näkemykseni on, että pakkoliitokset eivät ole hedelmällisiä. Sitä vastoin ne liitokset, joihin kunnat ovat itse halukkaita, ovat edelleen tervetulleita. Liitosten ei pidä myöskään olla pääagenda, sillä kuntien välisen yhteistyön lisääminen kunnnallisten palvelujen tuottajina ja tarjoajina saattaa luoda jopa yhdistämistä paremman ratkaisun kuntien suurimpaan pulmaan, rahanpuutteeseen.
Hävittämällä kuntia hävitetään myös osa alueellista identiteettiä. Tätä taustaa vasten yhdistämällä saavutettava ilmeisen marginaalinen volyymietu asettuu uuteen valoon.
Yksi asia on kuitenkin varma: Kuluja on karsittava, sillä rahaa voi käyttää vain niin paljon kun sitä on jaossa ;-)

24

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan helppoo

      Eihän tuossa pitäs olla ongelmaa. Kuntalaiset äänestämää ja selvät vaihto-ehdot esille ennen äänestystä. Pysytäänkö itsenäisenä ja maksetaan kiltisti veroja ittensä kipeeksi vai laitetaanko hynttyyt yhteen lähikunnan/ kuntien kans?

      • Näin hallitus

      • samaa mieltä

        Äänestys on ihan jees


    • Turhat pois

      Kuntia on liikaa. Vilautit kerran kirjoituksessasi Ahvenanmaan lippua. Siitä juolahti, että 27´000 ihmisen maakunnassa on peräti 16 kuntaa, vaikka 3 riittäisi hyvin.

      • Huh Hellettä.

        Oliskohan erityissuojeluksessa hädän varalta, jotta herrat pääse sinne karkuun.:) Ilmeisesti se 16 kuntaa sallitaan siellä, kun on muutenkin kuin ihan oma valtakuntansa.
        Eihän tuo huono vertailukohde sinänsä ollut. Siinne on vaikea päästä, ja vielä vaikeampi pois, jos ei lauttoja tai venettä käytä. Mutta ihan tarpeellisesti siellä on tavaraa jos jotain tarvii. Jotenkin sellainen paikka, että me ollaan meitä, ja me toimitaan näin.
        En suosittele omalla autolla sinne menoa. Eli sekin ok, siltäosin.

        Onkohan kenelläkän tietoa elättääkö hesalaiset ahvenanmaankin, vai ketkä?;)

        Et kyllä minulta kysynyt, mutta minä nyt vastasin tavallanani, en kylläkään avaajan puolesta, koska hän saa vastata omalla tavallaan, jos katsoo tarpelliseksi.
        Kerroinpahan vain oman "näkemykseni".


      • Huh Hellettä. kirjoitti:

        Oliskohan erityissuojeluksessa hädän varalta, jotta herrat pääse sinne karkuun.:) Ilmeisesti se 16 kuntaa sallitaan siellä, kun on muutenkin kuin ihan oma valtakuntansa.
        Eihän tuo huono vertailukohde sinänsä ollut. Siinne on vaikea päästä, ja vielä vaikeampi pois, jos ei lauttoja tai venettä käytä. Mutta ihan tarpeellisesti siellä on tavaraa jos jotain tarvii. Jotenkin sellainen paikka, että me ollaan meitä, ja me toimitaan näin.
        En suosittele omalla autolla sinne menoa. Eli sekin ok, siltäosin.

        Onkohan kenelläkän tietoa elättääkö hesalaiset ahvenanmaankin, vai ketkä?;)

        Et kyllä minulta kysynyt, mutta minä nyt vastasin tavallanani, en kylläkään avaajan puolesta, koska hän saa vastata omalla tavallaan, jos katsoo tarpelliseksi.
        Kerroinpahan vain oman "näkemykseni".

        Nyt astuit pyhälle maalle, sukujuurilleni...
        Tosi on kuitenkin, että Ahvenanmaa on Suomen valtakunnan suurin elättimaakunta per kapita.
        Suomenruotsalaisten kohtuuttomuudet järjestyksessä:
        1) Vähemmistökielen pakko-opetuksen esitaistelija,
        2) Ylivertaiset kiintiöt yliopistomaailmassa,
        3) Ahvenanmaan kohtuuton ruokkiminen,
        4) Kannatusmäärään nähden aivan liian usein hallituspuolueena.
        Minä en sitten sanonut mitään... ;-)


      • In Hemskta
        maakaasu kirjoitti:

        Nyt astuit pyhälle maalle, sukujuurilleni...
        Tosi on kuitenkin, että Ahvenanmaa on Suomen valtakunnan suurin elättimaakunta per kapita.
        Suomenruotsalaisten kohtuuttomuudet järjestyksessä:
        1) Vähemmistökielen pakko-opetuksen esitaistelija,
        2) Ylivertaiset kiintiöt yliopistomaailmassa,
        3) Ahvenanmaan kohtuuton ruokkiminen,
        4) Kannatusmäärään nähden aivan liian usein hallituspuolueena.
        Minä en sitten sanonut mitään... ;-)

        Onneksi pesin, ja pyyhin jalkani, ennenkuin astuin pyhälle maallesi, josta sukusi juuret ovat peräisin. Siemininäkö ovat sitten soutaneet sinut pois sieltä, jääköön salaisuudeksesi. Tuo maakaasun maa-osahan siihen viittasikin aivan selvästi.
        En vain älynnyt.;) "Ahvena" siitä kyllä jäi puuttumaan, ja saaristokin. Jos olet Saariston Sirkka, josta Malmsten lauloi, koska silloin olisit jo iian vanha kaasuttelemaan mitään ;) mutta siellähän on niitä saariakin vähän runsaamminkin jottei se nyt ole mikän ihme vaikka joku olis tarttunut nimenä mukaasikin.

        Pitkä on lista, joten pitäisköhän kaikkien siirtääkkin kirjansa Ahvenanmaalle.
        Ja antaa eu:n ruokia meidät sinne. Tuohan on suorastaan hyvä idea, niin paranis kerralla olot eikä kukaan rutisis yhtän mitään eu:n heikkouksista van suorastaan ylistäisivät niitä.
        No, on siinä kyllä vaaransa, että silloin ehkä nuo edut poistuisivat alta aikayksikön.
        Kuten voinee käydäkkin jos Saksa imasee Suomen kuiviin.

        Olihan se lippusi kuitenkin hyvä jutska.


      • Ahneidenmaalla:.
        In Hemskta kirjoitti:

        Onneksi pesin, ja pyyhin jalkani, ennenkuin astuin pyhälle maallesi, josta sukusi juuret ovat peräisin. Siemininäkö ovat sitten soutaneet sinut pois sieltä, jääköön salaisuudeksesi. Tuo maakaasun maa-osahan siihen viittasikin aivan selvästi.
        En vain älynnyt.;) "Ahvena" siitä kyllä jäi puuttumaan, ja saaristokin. Jos olet Saariston Sirkka, josta Malmsten lauloi, koska silloin olisit jo iian vanha kaasuttelemaan mitään ;) mutta siellähän on niitä saariakin vähän runsaamminkin jottei se nyt ole mikän ihme vaikka joku olis tarttunut nimenä mukaasikin.

        Pitkä on lista, joten pitäisköhän kaikkien siirtääkkin kirjansa Ahvenanmaalle.
        Ja antaa eu:n ruokia meidät sinne. Tuohan on suorastaan hyvä idea, niin paranis kerralla olot eikä kukaan rutisis yhtän mitään eu:n heikkouksista van suorastaan ylistäisivät niitä.
        No, on siinä kyllä vaaransa, että silloin ehkä nuo edut poistuisivat alta aikayksikön.
        Kuten voinee käydäkkin jos Saksa imasee Suomen kuiviin.

        Olihan se lippusi kuitenkin hyvä jutska.

        .

        Ahneidenmaalla on siis 16 kuntaa ja 27 000 asukasta

        Se tekee 1687 asukasta / kunta Oolannissa

        .


    • Kelpo Kansa

      Ja tuo on taivahan tosi, sanon minäkin.
      Mikä olisikaan lasten kasvaa, ja oppia luonnosta lisää, mitä ei koulusta opi.
      Puhumattakaan hyötöliikunnan saamisesta, ilman mitään kommervenkkejä.
      Hiilijalanjälkikin pysyisi kuosissaan paljon paremmin.

      Aivan hölmöläisten homaa.
      Ajatttelen asiaa niinkin, että kun viedään ihmisiä kaupunkeihin, ja suuriin keskittymiin, niin sehän kasvaa taas väkisinkin toisin päin, eli itsestään poispäin.
      Niinkö hömöläiset tekis tilaa suurelle kuplalle, menemällä sen sisäään puhaltamaan sinne lisää ilmaa, ja sulkemalla räppänä persässään, ja kas poks, kun puhkeaa niin ovatkin entisillä paikoillaan mutta orjina kylläkin. Siis omilla entisillä pikku tiluksillaan. Keksi parempi itse.


      Mitä varten pitää polttaa valojakin satojen kilometrien matkallla tienvarsilla KESKIKESÄLLÄ.
      Ei tule yhtään halvemmaksi, mutta saavatpahan jotkut vetää valistä.

      Sitä rahaahan ne ilmeisesti lainaa itseltään aina lisää suurella korolla, jonka me muut maksamme ja taas köyhdymme lisää. Tietenkin ne antaa sitä välillä ulos jopa tappiolla ja itselleen tietenkin jälleen. ja taas me maksamme kun on niinsanotusti tiukkaa.
      Missähän se rahavuori mahtaakaan olla? Tulikohan siitä niin hankalasti hallittava, etä se piti laittaa virtuaalirahaksi bittien avaruuteen. niin tai bitteinä virtuaalimaalimailmaan ash, no jonnekkin kuitenkin mihin sitä voi siirtä suoraan, ettei kansakaan sitä näe kuin näyttöruudulta numeroina, jos sattuu, ettei joku ole jo käyny sielläkin sitä ennen.


      Eläin sanoisi tuostakin asiasta varmaan, että vainu on, mutta saalistaja yrittää pysyä näkymättömissä.

      • Osuvia vertauksia heitit. Hyvä :-)
        Mutta siitä rahavuoresta hieman:
        Ensin ajatusleikki, kaikki raha katoaa NYT.
        Maa makaa miten ihmiset ovat sen muokanneet: Infrastruktuuri kaikkinensa olla möllöttää. Ihmiset katsovat kummissaan toisiaan kun maakaasu vei vaihdantavälineen.
        Dialemma:
        Siellä missä on paljon hyödykkeiksi työstettyä materiaa, on paljon näennäistä hyvinvointia (kylläkin henkistä pahoinvointia, mutta sitähän ei lasketa). Kerskakulutus on kuitenkin kuluttanut näillä alueilla suhteettomasti luonnonvaroja riistäen ja raiskaten äiti maan kehoa.
        Siellä missä on vähän hyödykkeiksi työstettyä materiaa, on vähän näennäistä hyvinvointia (kylläkin henkistä hyvinvointia, mutta sitäkään ei lasketa). Luonnon kanssa sovussa elämällä maaemoa ei ole rääkätty, vaan päinvastoin.
        Lyhytkantoinen kerskakulutus ja kaupungistuminen toi materiaedun mutta henkisen pahoinvoinnin. Säästöliekillä eläminen vei materiaedun mutta toi henkisen hyvinvoinnin. Kumpi parempi, kumpi parempi....
        Lisää vettä myllyyn: Tuleville sukupolville, mitä todella arvokasta jätämme niille, jotka syntyvät 200 - 20´000 vuoden päästä? Salmiakkia... ei, se vanhenee. Autoja, rakennuksia, tehtaita, ei, ei, ei. Tärkeitä perintöjä on vain 2: Elinkelpoinen ympäristö ja humanismin saavutukset. Ilman elinkelpoista ympäristöä täällä ei ole ihmisiä 200 vuoden päästä, joten tärkein on Se. Toiseksi kulttuuriperintömme eli humanismin tuotokset: tieteet, taiteet ja muukin kulttuuri.
        Tätä taustaa vasten vaaka kallistuukin vahvasti elämiseen, joka on sopusoinnussa ympäröivän luonnon kanssa.
        Ai niin se ajatusleikki, raha palaa NYT.
        Missä missä se rahavuori on ? Se on lainassa. Uusi ajatusleikki, kaikki maksavat velkansa NYT.
        Jokainen länsimaa on konkurssissa ja ainoa rahakeskittymä on ylikansallinen kasvoton rahamafia. Joitain hiluja on yksittäisillä perheillä, mutta tuo hiluvuori on varsin pieni kumpu verrattuna raha- (ja samalla piilovalta)eliitin valuuttavuoreen tuhansine miljardeine bittiropoineen.
        Kupla se on rahakuplakin. Siellä me sisällä puhkumme kuplaa isommaksi kunnes se puhkeaa. Sen jälkeen harva omistaa edes itseään.
        Ja nyt viimeinen leikki, human survival guide, eheytys alkaa NYT:
        Tavoite on yhteinen: ihminen elää ylittämättä luonnon kantokykyä. Tämä tarkoittaa, että maaemoa ei raiskata. Myös ihminen on osa luontoa eli maaemoa, joten nyt veli ei enää lyö veljeä eikä pissaa naapurin saappaaseen. Ongitusta kalasta riittää myös naapurille. Katastrofeistakin toivutaan yhteisin ponnistuksin. Yhteinen hiili on se, johon ihmiskunta puhaltaa.
        Tähän kuuluisi tämä tarina lopettaa.
        ____________
        Ja nyt (harmi kyllä) arkitodellisuuteen. Olemme niin Globaalisti kuin kansakuntanakin totaalisella törmäyskurssilla maaemon hyvinvoinnin kanssa. Paljon Hän kestää ja paljon Hän kärsii, mutta mitä sitten jos Hän väsyy meihin, onnettomiin paskojiin ja räyhääjiin ?
        Elämä on valintoja. Luonnon keskellä (lähes) luonnon ehdoilla asuminen on arvovalinta, jonka valinnan porvarihallitus yrittää ahneuksissaan viedä kansalaisilta. Totuus on, että kuntaliitokset autioittaisivat laajoja alueita maaseudustamme. Tämä siksi, että avainpalvelut karkaisivat etäälle, tavoittamattomiin.
        Äänestämällä kunnallisvaaleissa vasemmistoliittoa tuet inhimillisyyttä sen kaikissa muodoissaan.


      • salmiakkia
        maakaasu kirjoitti:

        Osuvia vertauksia heitit. Hyvä :-)
        Mutta siitä rahavuoresta hieman:
        Ensin ajatusleikki, kaikki raha katoaa NYT.
        Maa makaa miten ihmiset ovat sen muokanneet: Infrastruktuuri kaikkinensa olla möllöttää. Ihmiset katsovat kummissaan toisiaan kun maakaasu vei vaihdantavälineen.
        Dialemma:
        Siellä missä on paljon hyödykkeiksi työstettyä materiaa, on paljon näennäistä hyvinvointia (kylläkin henkistä pahoinvointia, mutta sitähän ei lasketa). Kerskakulutus on kuitenkin kuluttanut näillä alueilla suhteettomasti luonnonvaroja riistäen ja raiskaten äiti maan kehoa.
        Siellä missä on vähän hyödykkeiksi työstettyä materiaa, on vähän näennäistä hyvinvointia (kylläkin henkistä hyvinvointia, mutta sitäkään ei lasketa). Luonnon kanssa sovussa elämällä maaemoa ei ole rääkätty, vaan päinvastoin.
        Lyhytkantoinen kerskakulutus ja kaupungistuminen toi materiaedun mutta henkisen pahoinvoinnin. Säästöliekillä eläminen vei materiaedun mutta toi henkisen hyvinvoinnin. Kumpi parempi, kumpi parempi....
        Lisää vettä myllyyn: Tuleville sukupolville, mitä todella arvokasta jätämme niille, jotka syntyvät 200 - 20´000 vuoden päästä? Salmiakkia... ei, se vanhenee. Autoja, rakennuksia, tehtaita, ei, ei, ei. Tärkeitä perintöjä on vain 2: Elinkelpoinen ympäristö ja humanismin saavutukset. Ilman elinkelpoista ympäristöä täällä ei ole ihmisiä 200 vuoden päästä, joten tärkein on Se. Toiseksi kulttuuriperintömme eli humanismin tuotokset: tieteet, taiteet ja muukin kulttuuri.
        Tätä taustaa vasten vaaka kallistuukin vahvasti elämiseen, joka on sopusoinnussa ympäröivän luonnon kanssa.
        Ai niin se ajatusleikki, raha palaa NYT.
        Missä missä se rahavuori on ? Se on lainassa. Uusi ajatusleikki, kaikki maksavat velkansa NYT.
        Jokainen länsimaa on konkurssissa ja ainoa rahakeskittymä on ylikansallinen kasvoton rahamafia. Joitain hiluja on yksittäisillä perheillä, mutta tuo hiluvuori on varsin pieni kumpu verrattuna raha- (ja samalla piilovalta)eliitin valuuttavuoreen tuhansine miljardeine bittiropoineen.
        Kupla se on rahakuplakin. Siellä me sisällä puhkumme kuplaa isommaksi kunnes se puhkeaa. Sen jälkeen harva omistaa edes itseään.
        Ja nyt viimeinen leikki, human survival guide, eheytys alkaa NYT:
        Tavoite on yhteinen: ihminen elää ylittämättä luonnon kantokykyä. Tämä tarkoittaa, että maaemoa ei raiskata. Myös ihminen on osa luontoa eli maaemoa, joten nyt veli ei enää lyö veljeä eikä pissaa naapurin saappaaseen. Ongitusta kalasta riittää myös naapurille. Katastrofeistakin toivutaan yhteisin ponnistuksin. Yhteinen hiili on se, johon ihmiskunta puhaltaa.
        Tähän kuuluisi tämä tarina lopettaa.
        ____________
        Ja nyt (harmi kyllä) arkitodellisuuteen. Olemme niin Globaalisti kuin kansakuntanakin totaalisella törmäyskurssilla maaemon hyvinvoinnin kanssa. Paljon Hän kestää ja paljon Hän kärsii, mutta mitä sitten jos Hän väsyy meihin, onnettomiin paskojiin ja räyhääjiin ?
        Elämä on valintoja. Luonnon keskellä (lähes) luonnon ehdoilla asuminen on arvovalinta, jonka valinnan porvarihallitus yrittää ahneuksissaan viedä kansalaisilta. Totuus on, että kuntaliitokset autioittaisivat laajoja alueita maaseudustamme. Tämä siksi, että avainpalvelut karkaisivat etäälle, tavoittamattomiin.
        Äänestämällä kunnallisvaaleissa vasemmistoliittoa tuet inhimillisyyttä sen kaikissa muodoissaan.

        salmiakkia, heh heh..


      • Kelpo Kansa
        maakaasu kirjoitti:

        Osuvia vertauksia heitit. Hyvä :-)
        Mutta siitä rahavuoresta hieman:
        Ensin ajatusleikki, kaikki raha katoaa NYT.
        Maa makaa miten ihmiset ovat sen muokanneet: Infrastruktuuri kaikkinensa olla möllöttää. Ihmiset katsovat kummissaan toisiaan kun maakaasu vei vaihdantavälineen.
        Dialemma:
        Siellä missä on paljon hyödykkeiksi työstettyä materiaa, on paljon näennäistä hyvinvointia (kylläkin henkistä pahoinvointia, mutta sitähän ei lasketa). Kerskakulutus on kuitenkin kuluttanut näillä alueilla suhteettomasti luonnonvaroja riistäen ja raiskaten äiti maan kehoa.
        Siellä missä on vähän hyödykkeiksi työstettyä materiaa, on vähän näennäistä hyvinvointia (kylläkin henkistä hyvinvointia, mutta sitäkään ei lasketa). Luonnon kanssa sovussa elämällä maaemoa ei ole rääkätty, vaan päinvastoin.
        Lyhytkantoinen kerskakulutus ja kaupungistuminen toi materiaedun mutta henkisen pahoinvoinnin. Säästöliekillä eläminen vei materiaedun mutta toi henkisen hyvinvoinnin. Kumpi parempi, kumpi parempi....
        Lisää vettä myllyyn: Tuleville sukupolville, mitä todella arvokasta jätämme niille, jotka syntyvät 200 - 20´000 vuoden päästä? Salmiakkia... ei, se vanhenee. Autoja, rakennuksia, tehtaita, ei, ei, ei. Tärkeitä perintöjä on vain 2: Elinkelpoinen ympäristö ja humanismin saavutukset. Ilman elinkelpoista ympäristöä täällä ei ole ihmisiä 200 vuoden päästä, joten tärkein on Se. Toiseksi kulttuuriperintömme eli humanismin tuotokset: tieteet, taiteet ja muukin kulttuuri.
        Tätä taustaa vasten vaaka kallistuukin vahvasti elämiseen, joka on sopusoinnussa ympäröivän luonnon kanssa.
        Ai niin se ajatusleikki, raha palaa NYT.
        Missä missä se rahavuori on ? Se on lainassa. Uusi ajatusleikki, kaikki maksavat velkansa NYT.
        Jokainen länsimaa on konkurssissa ja ainoa rahakeskittymä on ylikansallinen kasvoton rahamafia. Joitain hiluja on yksittäisillä perheillä, mutta tuo hiluvuori on varsin pieni kumpu verrattuna raha- (ja samalla piilovalta)eliitin valuuttavuoreen tuhansine miljardeine bittiropoineen.
        Kupla se on rahakuplakin. Siellä me sisällä puhkumme kuplaa isommaksi kunnes se puhkeaa. Sen jälkeen harva omistaa edes itseään.
        Ja nyt viimeinen leikki, human survival guide, eheytys alkaa NYT:
        Tavoite on yhteinen: ihminen elää ylittämättä luonnon kantokykyä. Tämä tarkoittaa, että maaemoa ei raiskata. Myös ihminen on osa luontoa eli maaemoa, joten nyt veli ei enää lyö veljeä eikä pissaa naapurin saappaaseen. Ongitusta kalasta riittää myös naapurille. Katastrofeistakin toivutaan yhteisin ponnistuksin. Yhteinen hiili on se, johon ihmiskunta puhaltaa.
        Tähän kuuluisi tämä tarina lopettaa.
        ____________
        Ja nyt (harmi kyllä) arkitodellisuuteen. Olemme niin Globaalisti kuin kansakuntanakin totaalisella törmäyskurssilla maaemon hyvinvoinnin kanssa. Paljon Hän kestää ja paljon Hän kärsii, mutta mitä sitten jos Hän väsyy meihin, onnettomiin paskojiin ja räyhääjiin ?
        Elämä on valintoja. Luonnon keskellä (lähes) luonnon ehdoilla asuminen on arvovalinta, jonka valinnan porvarihallitus yrittää ahneuksissaan viedä kansalaisilta. Totuus on, että kuntaliitokset autioittaisivat laajoja alueita maaseudustamme. Tämä siksi, että avainpalvelut karkaisivat etäälle, tavoittamattomiin.
        Äänestämällä kunnallisvaaleissa vasemmistoliittoa tuet inhimillisyyttä sen kaikissa muodoissaan.

        Kansalle halvempaa viinaa, että ei huomaa mitä ympärillä tapahtuu.
        Sattui laskemaan tuo hintakin oikein mainosten kera, vaikka alkoholimainonta onkin muuten "kielletty".
        Eihän ollut vaalitema, eihän?
        Se onkin veronkeruuta, niillä on kukkaro emty, Niin tai molempia.

        Minä olen hieman pettynyt noihin kaikkiin nykypuolueisiin.
        Saattaa olla moni muukin, kun nukkuvien määrä on noinkin suuri.
        Minä en päätä mitään äänestyspäätöstäni etukäteen, koska on mennyt yleensä niin, että sanoisin äänestäväni tuota tai tuota puoluetta.
        Minusta pitää noiden kaikien saada niin suuri pesäero toisiinsa toimissaan, jotta
        erottuu jyvät akanoista oikein kunnolla.
        Ei riehumalla eikä tappelemalla, mutta niin, että se näkyy ja kuuluu.

        Kyllä se maaemo turkinsa loisista putsaa, ja on putsannut ennenkin.
        Se vain muuttuu muuttuu kuin mekin, eli rypyt vaihtaa paikkaansa, ja iho on sieltä täältä välillä kuivempaa.
        Suomineito taitaa nyt sairastaa syfilistä, tai ainakin siinä on sellainen kusetustauti, johon tarvittain kunnon antibiootinen yhdistelmälääkitys.

        KOhta voi olla jalokivet ja kulta arvossan, kun kuopii niitä niin urakalla. Sitten on prinssiä ja prinsessaa hoveineen, ja juhlat linnoissa on.
        Kun katsoo noiden eu piirileikkiä, niin sellaiset on jotenkin enteet, että ei tarvi uusia karttoja, jos löytää jostain sellaisen 1700-1800 luvun kartan, niin silläkin selviää.
        Nyt pitää mennä kurkistamaan, "ystävyysottelua".


      • Antro Pologina
        Kelpo Kansa kirjoitti:

        Kansalle halvempaa viinaa, että ei huomaa mitä ympärillä tapahtuu.
        Sattui laskemaan tuo hintakin oikein mainosten kera, vaikka alkoholimainonta onkin muuten "kielletty".
        Eihän ollut vaalitema, eihän?
        Se onkin veronkeruuta, niillä on kukkaro emty, Niin tai molempia.

        Minä olen hieman pettynyt noihin kaikkiin nykypuolueisiin.
        Saattaa olla moni muukin, kun nukkuvien määrä on noinkin suuri.
        Minä en päätä mitään äänestyspäätöstäni etukäteen, koska on mennyt yleensä niin, että sanoisin äänestäväni tuota tai tuota puoluetta.
        Minusta pitää noiden kaikien saada niin suuri pesäero toisiinsa toimissaan, jotta
        erottuu jyvät akanoista oikein kunnolla.
        Ei riehumalla eikä tappelemalla, mutta niin, että se näkyy ja kuuluu.

        Kyllä se maaemo turkinsa loisista putsaa, ja on putsannut ennenkin.
        Se vain muuttuu muuttuu kuin mekin, eli rypyt vaihtaa paikkaansa, ja iho on sieltä täältä välillä kuivempaa.
        Suomineito taitaa nyt sairastaa syfilistä, tai ainakin siinä on sellainen kusetustauti, johon tarvittain kunnon antibiootinen yhdistelmälääkitys.

        KOhta voi olla jalokivet ja kulta arvossan, kun kuopii niitä niin urakalla. Sitten on prinssiä ja prinsessaa hoveineen, ja juhlat linnoissa on.
        Kun katsoo noiden eu piirileikkiä, niin sellaiset on jotenkin enteet, että ei tarvi uusia karttoja, jos löytää jostain sellaisen 1700-1800 luvun kartan, niin silläkin selviää.
        Nyt pitää mennä kurkistamaan, "ystävyysottelua".

        Tulihan tuossa tehtyä muutakin, ei oikein kiinnostanut..
        Niin luoononlääkitys tuhon suomineidenon tautiin näy tehoavan, kun kupparit ovat kokoajan olleet töissä, ja neito alkaa näyttämään jo kovin huonvointiselta, joten se sitä. Verta joutuvat nyt jo kokoajan maailmaveripankeista keräilemään, mutta minä en usko että se on kovin hyvälaatuista kaikistellen, ja kaalliksi tuo tullee ennenpitkää.

        Kovin näyttää nuo uudet tohtoriehdokkaat olevan varovaisia, mutta lipsahtihan sieltä ilmeisesti vahingossa tämä Suomen nykyjohdon sijaintipaikka, ja muutakin sellaista joiden olemassaolon olen aistinut.
        Arvaa itse, minä en siihen viitsi puuttua enempää.

        Tuo kuntaliitosjuttu nyt näkyy olevan sellainen juttu,ettei noilla näy siihen olevan kummallakaan mitään sananvaltaa.
        Päätöstä siirrettänen tahallan yli kunnalisvaalien, sillä se näkyy olevan pelkona, ettei saa kumpikaan ääniä, jos totuus tulee esille.

        Epäilen nyt ainakin keskustan yrittävän olla rehellinen tuossa asiassa, koskapa Kyllönen saattoi tänään ehtiä jo kaivaa melkoisen kuopan tiemaksullaan köyhien kukkaroon ja vasemmiston kannatukseen ainakin maaseutuasujien keskuudessa.
        Keskustankin kun on pakko nyt tehdä pesäero laitoihin, tai muuten senkin haaveilut noususta jäävät vain haaveiksi.

        Meille kyllä riittäisi kolmekin puoluetta, ei noita sirpaleita tarvis olla.
        Ja siitähän minä en ala väittelemään, kuka on se vasemmistopuolue, mutta ei se ole kyllä demarit ainakaan, minun ajatusmaailmani mukaan.
        Tapekoot vasemmistolaispuolueiksi ja työväenpuolueiksi ja vihreiksi itseään tituleeraavat siitä keskenään, kunhan pysyvät vain omissa tiloissan "neuvotttelemassa" ja ilman väkivaltaisuuksia.
        En minä ole kyllä tutkinut mitä se tuo keskustakaan pitää sisällään, vai onko se niinkuin reikäleivässä olisi reikä.
        Tämmönen politiseeraaja se minä olen, minä tutkin sinne ja tänne, jos on aihetta.
        ja jos minä oikein vihaseksi että ihan oikein pitää jonkun puolelaista hutkimaan alkaa niin otan sukan pois jalasta, ja huiskasen sillä omaa jalkaani.
        Toki sitä tulee näillä palstoilla sanailtua vähän kovemminkin, muta ei kai nuo nyt nuhteetomia ole muutkaan siinä suhteessa.
        Semmosta enempi huulenheittoa, ja katsomista, etää tuleeko sieltä asiaa vai ei.
        Joskus tulee joltain oikeen tulisielulta kylä sellaistakin, että se karkottaa kyllä viimeistään siitä puolueesta hieman kauemmaksi.

        saat sie olla minun puolestani vasuri, ei nuo täämööiset ajatustenvaihdot ole mitenkään epäterveellisiä, kun kumpikin tuntu olevan kuitenkin sillä kannalla, että ei tässä mitään siltoja olla polttamasa keneltäkään, vaan paremminkin uutta rakentamasa.
        Tahtoo joillakin nuo horinat mennä liiallisesti historian kaiveluksi. Maatkoon vainajat rauhassa, Otekkoon heidän jäämistöistään vain se osa. minkä nyt kelvolliselle tuntuu, että siitä ehkä ehjäämällä saa vielä kunnon käyttökamppeen. mutta mitä silä mädäntyyneellä osalla enää mitään tekee. Kaivelkoot arkeologit ja muut muinaistieteilijät kuten poliittiset historioitsijatkin niitä omissa lokeroissaan.
        Käsittääkseni nyt pitä puhua enemmmänkin nykyisestä ja tulevasta,
        Toki noita lähimenneisyyden tunkioita tulee välillä pöyhiä, ettei vain ole roikaleet niihin kätkeneet mitään aikapommmia, ja piilottele siellä rötöksiään.

        Että silleen, näillä se on yritettävä toimen tulla..
        eihän nämä häävit ole, mutta jospa näistä sais ehjäämällä edes alkutarpeet.


      • //////://///

        Häiritsikö se eilinen vertailu käyttömanoista pääkaupunkiseudun ja Lapin välillä kun olet poistattanut tästä ketjusta.

        Sattuiko se arkaan paikkaan?

        Sehän on todellakin vaikea myöntää että että suuruuden ekonomia ei toimi kunta-asioissa. Mutta sitä tosi asiaa ei muuta miksikään se että sensuroit keskusteluja oman mielesi mukaan.

        Tosiasia on että Suuren kaupungin käyttömenot on suuremmat kuin pienen asukasta kohti laskettuna. Siihen ei ole lääke suurentaa kaikkia kuntia vaan lääke on se että laitetaan ne suuret tehostamaan omaa toimintaansa.

        Tällä toimella saadaan paljon enemmän säästöjä aikaan kuin koskaan voidaan saada kuntia "pakkonaittamalla" yhteen. kaiken lisäksi se poistettu vertailu näytti aukottomasti sen että kuntien käyttökulut nousevat eikä laske kun m,kuntia suurennetaan.


      • //////:///// kirjoitti:

        Häiritsikö se eilinen vertailu käyttömanoista pääkaupunkiseudun ja Lapin välillä kun olet poistattanut tästä ketjusta.

        Sattuiko se arkaan paikkaan?

        Sehän on todellakin vaikea myöntää että että suuruuden ekonomia ei toimi kunta-asioissa. Mutta sitä tosi asiaa ei muuta miksikään se että sensuroit keskusteluja oman mielesi mukaan.

        Tosiasia on että Suuren kaupungin käyttömenot on suuremmat kuin pienen asukasta kohti laskettuna. Siihen ei ole lääke suurentaa kaikkia kuntia vaan lääke on se että laitetaan ne suuret tehostamaan omaa toimintaansa.

        Tällä toimella saadaan paljon enemmän säästöjä aikaan kuin koskaan voidaan saada kuntia "pakkonaittamalla" yhteen. kaiken lisäksi se poistettu vertailu näytti aukottomasti sen että kuntien käyttökulut nousevat eikä laske kun m,kuntia suurennetaan.

        Ei tästä ketjusta ole mitään poistettu. Enkä myöskään ole väittänyt, että suuruuden ekonomia toimisi kunta-asioissa. Pikemminkin päinvastoin. Tarkkuutta, tarkkuutta. Jos jotain poistaa, jää maininta, että "Kirjoittaja on poistanut tämän viestin", kuten ohessa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10425080


      • maakaasu kirjoitti:

        Ei tästä ketjusta ole mitään poistettu. Enkä myöskään ole väittänyt, että suuruuden ekonomia toimisi kunta-asioissa. Pikemminkin päinvastoin. Tarkkuutta, tarkkuutta. Jos jotain poistaa, jää maininta, että "Kirjoittaja on poistanut tämän viestin", kuten ohessa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10425080

        Jatkan vielä, tarkoitit ehkä tätä ketjua (?)
        Siitäkään ei ole mitään poistettu.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10426919


      • Ylipään Kustu
        maakaasu kirjoitti:

        Ei tästä ketjusta ole mitään poistettu. Enkä myöskään ole väittänyt, että suuruuden ekonomia toimisi kunta-asioissa. Pikemminkin päinvastoin. Tarkkuutta, tarkkuutta. Jos jotain poistaa, jää maininta, että "Kirjoittaja on poistanut tämän viestin", kuten ohessa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10425080

        Pärkkale, sanon minä.
        Kun olen ihmetellyt jo tovin tuota tekstiäni, niin siitä tukee kuin juostenkustustua, ja nyt minä hokasin, että miksi se hyppii ylös ja alas, ja väillä parlaakeni vaihde menee päälle ihan itsestään, ja kummata pitää kuin ensinnäisellä esikoululuokalla.
        Helkuta, mulla on ollut llian löysähihainen paita.
        Se mokoma pyyhii tuota yhtä laattaa mennen tullen, ja vielä palatessaanki, joten piti oikein alkaa tätä rompetta entraamaan.
        Tämä on semmonen vähän ränkkä välillä, kun ei viitsi noita muita ulkoiluttaa näillä poliittisilla palstoilla yöpakkaskaudella flunssa aikana, etteivät vain saa höpöjä böböjä.
        Tiedä vaikka menee sitten oppositioon tai vuodepotilaaksi koko höskä.

        En minäkään kyllä ole huomannut mitään erikoisia poistoja tässä ketjussa. Mutta sen olen pannut merkille, että joku käyttää joskus koko ketjua välillä pyykissä, kun se tulee puhtaampana takaisin. Käyttihän se SAK:kin pyykksinsä Virossa pestävänä, kun suomalaiset pyykkärit oli liian kalliita. :)
        Eli jossain se pyykkitupa on. Tokkopa ne sitä sinun eräänä päivänä mainostamaa pyykinpesuainetta ainakaan on käyttäneet. Vai oliko se sinulla vai kellä? Se linkki.

        Poliittisella palstalla pelannevat pelin politiikka aika naurettavin likaisin keinoin :)
        Eihän nuo tätä syväpuhtaaksi kuitenkaan ole pesasseet.;)


      • Ylipään Kustu kirjoitti:

        Pärkkale, sanon minä.
        Kun olen ihmetellyt jo tovin tuota tekstiäni, niin siitä tukee kuin juostenkustustua, ja nyt minä hokasin, että miksi se hyppii ylös ja alas, ja väillä parlaakeni vaihde menee päälle ihan itsestään, ja kummata pitää kuin ensinnäisellä esikoululuokalla.
        Helkuta, mulla on ollut llian löysähihainen paita.
        Se mokoma pyyhii tuota yhtä laattaa mennen tullen, ja vielä palatessaanki, joten piti oikein alkaa tätä rompetta entraamaan.
        Tämä on semmonen vähän ränkkä välillä, kun ei viitsi noita muita ulkoiluttaa näillä poliittisilla palstoilla yöpakkaskaudella flunssa aikana, etteivät vain saa höpöjä böböjä.
        Tiedä vaikka menee sitten oppositioon tai vuodepotilaaksi koko höskä.

        En minäkään kyllä ole huomannut mitään erikoisia poistoja tässä ketjussa. Mutta sen olen pannut merkille, että joku käyttää joskus koko ketjua välillä pyykissä, kun se tulee puhtaampana takaisin. Käyttihän se SAK:kin pyykksinsä Virossa pestävänä, kun suomalaiset pyykkärit oli liian kalliita. :)
        Eli jossain se pyykkitupa on. Tokkopa ne sitä sinun eräänä päivänä mainostamaa pyykinpesuainetta ainakaan on käyttäneet. Vai oliko se sinulla vai kellä? Se linkki.

        Poliittisella palstalla pelannevat pelin politiikka aika naurettavin likaisin keinoin :)
        Eihän nuo tätä syväpuhtaaksi kuitenkaan ole pesasseet.;)

        Löysähihainen paita, valkoiset pillerit, paineilmakitaran soitto... niin ja tietokone, kaikki ne ovat pelsepuupin juonia poloisen päämme menoksi. Paidan hihojen tulee olla paksua kangasta, tiukat ja riittävän pitkät että ylettävät solmittaviksi seljän takaiseen osaan maailmankaikkeutta.

        Jaa Se linkki, minulla minulla oli oli minun oli, mutta noudattaakseni valtioneuvoston (Asetus ÖÖ-16 / 2011) keskustekupalstoille säädettyä lakia pesuaineiden mainonnan kieltämisestä vinttasin sen Hämeenlinnalaisen olutmarketin kompostiin, vai mihin se oli. Ja sattuipa olemaan juuri tämä viesti kyseessä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10425080
        Otsikkona oli alunperin Pakkoruotsi esikouluihin, piti kuitenkin olla päiväkoteihin. Mainoksen muistan ulkoa, kas tässä.
        '
        Vieläkö sinä tuskailet vanhan Omon kanssa ?
        Ei enää näppyjä pyykinpesussa, hanki sinäkin uusi testattu entistäkin hellävaraisempi, ystävällisempi, Riitto-Omo, pesee syväpuhtaaksi, ja mielellään.
        Vertaa vaikka: Tässä vanha tavallinen Omo pesee, pesee kyllä puhtaaksi, mutta uusi Riitto-Omo pesee syväpuhtaaksi jo 37:ssä asteessa.
        Uusi riitto-Omo on iloinen asia, ja irtoaa halvalla.
        '
        Ja alla linkki mainokseen:
        http://www.youtube.com/watch?v=8F0-IEDk0V8


      • Jotakin Taas
        maakaasu kirjoitti:

        Löysähihainen paita, valkoiset pillerit, paineilmakitaran soitto... niin ja tietokone, kaikki ne ovat pelsepuupin juonia poloisen päämme menoksi. Paidan hihojen tulee olla paksua kangasta, tiukat ja riittävän pitkät että ylettävät solmittaviksi seljän takaiseen osaan maailmankaikkeutta.

        Jaa Se linkki, minulla minulla oli oli minun oli, mutta noudattaakseni valtioneuvoston (Asetus ÖÖ-16 / 2011) keskustekupalstoille säädettyä lakia pesuaineiden mainonnan kieltämisestä vinttasin sen Hämeenlinnalaisen olutmarketin kompostiin, vai mihin se oli. Ja sattuipa olemaan juuri tämä viesti kyseessä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10425080
        Otsikkona oli alunperin Pakkoruotsi esikouluihin, piti kuitenkin olla päiväkoteihin. Mainoksen muistan ulkoa, kas tässä.
        '
        Vieläkö sinä tuskailet vanhan Omon kanssa ?
        Ei enää näppyjä pyykinpesussa, hanki sinäkin uusi testattu entistäkin hellävaraisempi, ystävällisempi, Riitto-Omo, pesee syväpuhtaaksi, ja mielellään.
        Vertaa vaikka: Tässä vanha tavallinen Omo pesee, pesee kyllä puhtaaksi, mutta uusi Riitto-Omo pesee syväpuhtaaksi jo 37:ssä asteessa.
        Uusi riitto-Omo on iloinen asia, ja irtoaa halvalla.
        '
        Ja alla linkki mainokseen:
        http://www.youtube.com/watch?v=8F0-IEDk0V8

        Omoakikon on vielä liikkeellä?
        Eikö se nimi ole vaihtunut vieläkään. En minä pesuaineistakaan mitään ymmärrä, saati että tuollaisista paidoista, mistä ne käyttää nimitystä leposide.
        Onkohan se unilääkkeen korvike?:)

        Se Onkohan se valkoisen pillerin, ilmakitaran soiton, vai sittenkin vanuttuneen villapaidan hihojen syy, kun minä en ymmärrä politiikastakaan yhtään mitään, ainakaan kun joku poliitiikko sitä selostaa.
        Nyt pitäisikin jonkun puolueen tulla nopeasti alas korokkeelta kansan pariin, eikä kätkeytyä mininkään puoluetoimiston nurkkaan paperihommiin. Olkoon sen nimi mikä tahansa, kunhan se vain on aidosti tasapuolinen kansanpuolue.
        Kansalaiset kaipaaa turvallisuutta, ja sitä, että heitäkin kuultaisiin päätösien teossa.
        Jotenkin jäi kaipaamaan, kun se Tennilä kuitenkin yritti, mutta muut ei tukeneet.
        Sillähän minä, kun sinä sanoit olevasi hänen kaverinsa, että kyllä sinulla silloin täytyy olla oikea asennekin.
        Minä en koskaan ole huomannut kenenkään sanovan noin selvästi ilman koukeroita sanottavaansa politiikassa. Minä äänestän ihmistä, enkä puoluetta.
        Silloin jos siinä puolueessa on paljon sellaisia ihmisiä, mistä ihmiset tykkää, niin silloin se puolue myöskin menestyy.
        En minä niin noista ulkomaanasioiden vatvomisesta perusta, kun täällä kotimaasakin on asiat rempallaan. Sitä kansalaisten luulisin kaipaavan, että paneuduttaisiin enemän oman maamme asioihin julkisuudessa. Nyt vaikuttaa siltä, että kotimaan asiat pidetään verhon takana, ja tullaan sitten vain kertomaan, jotta noin me tuolla verhontakana päätettiin..
        Ehkäpä omat asiamme ovat sitten sellaisia toisen käden asioita joidenkin mielestä.


        Oletko muuuten perehtynyt miten se Sveitsi hoitaa hommansa, kun sieltä ei koskaan juuri uutisissakaan kerrota mitään. Kai siellä on sitten melko hyvin asiat.

        Mitenkähän Venäjä suhtautuu jos Niinistö voittaa, kun sain eilen iltaisesta tentistä sen käsityksen että kokoomus on jotenkin sen Putinin puolueen "veljespuolue"
        Haavistoko tuohon viittasi, vai oliko se sitten toimittaja?
        Niinistö kyllä punasteli kovasti, mikähän sillä nyt on hätänä, vai valehteleeko galubit ihmisille?
        Ketähän noiden gallubbien takana sitten loppujen lopuksi mahtakaan olla.
        Minulla on sellainen tuntuma, että puntit voi olla hyvinkin tasoissa pyhäiltana.

        Laki pitää olla herroille aivan sama kuin kansallekkin, ja väkivalta pois kokonaan jokapaikasta, asiat pitää saada hoidettua muilla tavoilla.
        Joskus olen kuullut sellaisen sanonnan että silmä silmästä, ja hammas hampaasta, ja mitenhän jatkuikaan.
        Paniskohan tuo miettimään, joidenkin tekosia, vai tulisko siitä sitten se tuhon kierre?


      • Ja Taas Eestaas
        Jotakin Taas kirjoitti:

        Omoakikon on vielä liikkeellä?
        Eikö se nimi ole vaihtunut vieläkään. En minä pesuaineistakaan mitään ymmärrä, saati että tuollaisista paidoista, mistä ne käyttää nimitystä leposide.
        Onkohan se unilääkkeen korvike?:)

        Se Onkohan se valkoisen pillerin, ilmakitaran soiton, vai sittenkin vanuttuneen villapaidan hihojen syy, kun minä en ymmärrä politiikastakaan yhtään mitään, ainakaan kun joku poliitiikko sitä selostaa.
        Nyt pitäisikin jonkun puolueen tulla nopeasti alas korokkeelta kansan pariin, eikä kätkeytyä mininkään puoluetoimiston nurkkaan paperihommiin. Olkoon sen nimi mikä tahansa, kunhan se vain on aidosti tasapuolinen kansanpuolue.
        Kansalaiset kaipaaa turvallisuutta, ja sitä, että heitäkin kuultaisiin päätösien teossa.
        Jotenkin jäi kaipaamaan, kun se Tennilä kuitenkin yritti, mutta muut ei tukeneet.
        Sillähän minä, kun sinä sanoit olevasi hänen kaverinsa, että kyllä sinulla silloin täytyy olla oikea asennekin.
        Minä en koskaan ole huomannut kenenkään sanovan noin selvästi ilman koukeroita sanottavaansa politiikassa. Minä äänestän ihmistä, enkä puoluetta.
        Silloin jos siinä puolueessa on paljon sellaisia ihmisiä, mistä ihmiset tykkää, niin silloin se puolue myöskin menestyy.
        En minä niin noista ulkomaanasioiden vatvomisesta perusta, kun täällä kotimaasakin on asiat rempallaan. Sitä kansalaisten luulisin kaipaavan, että paneuduttaisiin enemän oman maamme asioihin julkisuudessa. Nyt vaikuttaa siltä, että kotimaan asiat pidetään verhon takana, ja tullaan sitten vain kertomaan, jotta noin me tuolla verhontakana päätettiin..
        Ehkäpä omat asiamme ovat sitten sellaisia toisen käden asioita joidenkin mielestä.


        Oletko muuuten perehtynyt miten se Sveitsi hoitaa hommansa, kun sieltä ei koskaan juuri uutisissakaan kerrota mitään. Kai siellä on sitten melko hyvin asiat.

        Mitenkähän Venäjä suhtautuu jos Niinistö voittaa, kun sain eilen iltaisesta tentistä sen käsityksen että kokoomus on jotenkin sen Putinin puolueen "veljespuolue"
        Haavistoko tuohon viittasi, vai oliko se sitten toimittaja?
        Niinistö kyllä punasteli kovasti, mikähän sillä nyt on hätänä, vai valehteleeko galubit ihmisille?
        Ketähän noiden gallubbien takana sitten loppujen lopuksi mahtakaan olla.
        Minulla on sellainen tuntuma, että puntit voi olla hyvinkin tasoissa pyhäiltana.

        Laki pitää olla herroille aivan sama kuin kansallekkin, ja väkivalta pois kokonaan jokapaikasta, asiat pitää saada hoidettua muilla tavoilla.
        Joskus olen kuullut sellaisen sanonnan että silmä silmästä, ja hammas hampaasta, ja mitenhän jatkuikaan.
        Paniskohan tuo miettimään, joidenkin tekosia, vai tulisko siitä sitten se tuhon kierre?

        Lisään vielä, että kansan kannalta olis parasta, kun noiden "loppuottelijoiden" puntit olis melko tasoissa ääntenlaskennan jälkeen.
        Se panis vähän poliittikotkin arvioimaan, että joskopa sitä pitäis kuunnella kansaa sittenkin enemmän.
        Lullen että tuo avauksesi aihe, on vielä hyvinkin arvossaan kaikkine asioineen mitä toit esille.
        Kuntavaaleissa on iskun paikka kansalaisten kannalta ajateltuna, ja luulen että suurpuoluueet joutuvat kovempaan kisaan pienten kanssa kuin arvaavatkaan.

        Onko sinulla hajua, suostuuko vasemmistoliitto liittymään demareihin, ja onko sellaista suunnitteilla?
        Kun tuo soinin porukka taisi nyt revetä näissä vaaleissa, niin mitenkähän käynee saavatko rivejään edes kasaan ennen kuntavaaleja. Vai käykö kuten SMP:n
        On siinä kansa puolueenjohtaja, kun menee avoimesti nousevana puolueena jonkun ehdokkaan taakse.
        Lipposen käyttäytymisen ymärrän kyllä.
        No onneksi Väyrynen oli hiljaa, jos ei sitten tule ja ratkaise koko pelin.
        Oletan että keput ja persut ovat suurimmalta osaltaan odottavalla kannalla kummalle puolelle kääntyvät.
        Mie en sano mitään omasta puolestani ainakaan julkisesti, toivon vain tasaista kamppailua.
        Molempi parempi.
        Ei minua haittaa vaikka Haavistokin voittaisi, jos nyt sen verran sanon kuitenkin.;)


      • Ja Taas Eestaas kirjoitti:

        Lisään vielä, että kansan kannalta olis parasta, kun noiden "loppuottelijoiden" puntit olis melko tasoissa ääntenlaskennan jälkeen.
        Se panis vähän poliittikotkin arvioimaan, että joskopa sitä pitäis kuunnella kansaa sittenkin enemmän.
        Lullen että tuo avauksesi aihe, on vielä hyvinkin arvossaan kaikkine asioineen mitä toit esille.
        Kuntavaaleissa on iskun paikka kansalaisten kannalta ajateltuna, ja luulen että suurpuoluueet joutuvat kovempaan kisaan pienten kanssa kuin arvaavatkaan.

        Onko sinulla hajua, suostuuko vasemmistoliitto liittymään demareihin, ja onko sellaista suunnitteilla?
        Kun tuo soinin porukka taisi nyt revetä näissä vaaleissa, niin mitenkähän käynee saavatko rivejään edes kasaan ennen kuntavaaleja. Vai käykö kuten SMP:n
        On siinä kansa puolueenjohtaja, kun menee avoimesti nousevana puolueena jonkun ehdokkaan taakse.
        Lipposen käyttäytymisen ymärrän kyllä.
        No onneksi Väyrynen oli hiljaa, jos ei sitten tule ja ratkaise koko pelin.
        Oletan että keput ja persut ovat suurimmalta osaltaan odottavalla kannalla kummalle puolelle kääntyvät.
        Mie en sano mitään omasta puolestani ainakaan julkisesti, toivon vain tasaista kamppailua.
        Molempi parempi.
        Ei minua haittaa vaikka Haavistokin voittaisi, jos nyt sen verran sanon kuitenkin.;)

        Tämä on vastine kirjoittajalle "Ja Taas Eestaas" eikä niin mitenkään liity avauksen - kuntaliitosten - , teemaan.
        '
        Jo se, että Haavisto valittiin toiselle kierrokselle, osoittaa humanismin nousua ja arvorappion vähentymistä. Kyllä Saulikin pressaksi loppupeleissä kelpaa, kunhan valvotaan, että pysyy ulkopolitiikassa parlamentaarisen järjestelmämme talutusnuorassa eikä sooloile.
        '
        Kuntavaaleissa uskon ja toivon, että laaja poliittisen kotinsa menettäneiden joukko siirtyy merkittävästi vasemmalle.
        '
        Vasemmistoliitto ei voi liittyä demareihin menettämättä poliittista selkärankaansa. Ikävä kyllä.
        '
        Ääripää eli kommunistit on jo kadonnut luonnonvara, 0 kansanedustajaa. Vaan voipi silti olla, että kasvavat he eduskunnan pienpuolueeksi 1-5 edustajan voimin ,-)
        ,
        Se, mitä toivon, on persujen, kepun ja irtodemareiden olkoonkiin epäpyhä mutta liitto. Puolue täyttäisi sen arvotyhjiön, mitä kansakunnan syvien rivien sisikunta edellyttää politiikalta. Nimi voisi olla vaikka demokraatit siinä missä kokoomus on lähinnä arvokonservatiiveja.
        '
        Siis demokraatit suurin puolue, kokoomus toisena, mutta riittävän hajuraon päässä. Tätä nyt ei ehdi kunnallisvaaleihin.
        '
        Jos vasemmistoliiton kannatus kasvaa merkittävästi, olen varsin huolestunut, sillä tämä ilmiö voisi johtua vain siitä, että kansakunta tiedostaa epäsuhdan vielä itseänikin voimakkaammin.
        '
        Vasemmistoliitto ei ole reliikki, vaan yhteiskunnan omatunto ja sellaisena arvokas. Sen sosiaalinen tilaus jos on välillä 10%-15% niin hyvä, jos suurempi, niin yhteiskunta on todella puhkomista vaille räjähdyskypsä mätäpaise. Jos päivän politiikka pyörii kahden suuren eli konservatiivien ja demokraattien välillä, on tilanne optimissaan. Oikeiston lisääntyessä vasemmistoliitto turpoaa ja tasapainoittaa kentän. Vasemmistoliiton rooli on siis myös tasapainottava.
        '
        Pienpuolueet pois hallituksesta, että hekin ajautuisivat suurelta osin akselille konservatiivit-demokraatit. Hallitukeen pääsyn pitäisi edellyttää 10% edustusta eli 20 kansanedustajaa.
        '
        Demokraatit olisivat vahvasti yhteiskuntavastuunsa tunteva voimakeskittymä, jolla olisi selvä pesäero kokoomuksen ajamaan oikeistopolitiikkaan. Muodollisesti voisi ajatella, että demokraatit majailisivat vasemmisto- oikeist -suoran keskivaiheilla, missä nykykeskusta ei varsin enää ole.
        '
        Tuloksellisinta politiikkaa saataisiin aikaan, kun kokoomuksen rahaälyköt kehittäisivät työpaikkoja ja hyvinvointia mutta kuitenkin ahnehtimatta itselleen liikaa mammonaa, demokraatit huolehtisivat siitä, että työt tulisi tehdyksi saaden hyvinvoinnista kohtuullisen siivun ja pieni mutta pippurinen vasemmistoliitto turvaisi kehityksen yhteiskuntamoraalin näkökulmasta.
        '
        Näillä eväin olisi helpompi kohdata tulevaisuuden mittavat niin ulko-, kuin sisäsyntyisetkin haasteet. Sanelupolitiikka puolin tai toisin on perssiistä, politiikkaa pitää voida toteuttaa yhteistyön hengessä yli puoluerajojen.
        '
        Yhteinen hiili, Suomi-laivan kurssi pois karikkovesiltä ja roppakaupalla suvaitsevaisuutta. Kyllä se siitä ;-)


      • Kuulostelijana
        maakaasu kirjoitti:

        Tämä on vastine kirjoittajalle "Ja Taas Eestaas" eikä niin mitenkään liity avauksen - kuntaliitosten - , teemaan.
        '
        Jo se, että Haavisto valittiin toiselle kierrokselle, osoittaa humanismin nousua ja arvorappion vähentymistä. Kyllä Saulikin pressaksi loppupeleissä kelpaa, kunhan valvotaan, että pysyy ulkopolitiikassa parlamentaarisen järjestelmämme talutusnuorassa eikä sooloile.
        '
        Kuntavaaleissa uskon ja toivon, että laaja poliittisen kotinsa menettäneiden joukko siirtyy merkittävästi vasemmalle.
        '
        Vasemmistoliitto ei voi liittyä demareihin menettämättä poliittista selkärankaansa. Ikävä kyllä.
        '
        Ääripää eli kommunistit on jo kadonnut luonnonvara, 0 kansanedustajaa. Vaan voipi silti olla, että kasvavat he eduskunnan pienpuolueeksi 1-5 edustajan voimin ,-)
        ,
        Se, mitä toivon, on persujen, kepun ja irtodemareiden olkoonkiin epäpyhä mutta liitto. Puolue täyttäisi sen arvotyhjiön, mitä kansakunnan syvien rivien sisikunta edellyttää politiikalta. Nimi voisi olla vaikka demokraatit siinä missä kokoomus on lähinnä arvokonservatiiveja.
        '
        Siis demokraatit suurin puolue, kokoomus toisena, mutta riittävän hajuraon päässä. Tätä nyt ei ehdi kunnallisvaaleihin.
        '
        Jos vasemmistoliiton kannatus kasvaa merkittävästi, olen varsin huolestunut, sillä tämä ilmiö voisi johtua vain siitä, että kansakunta tiedostaa epäsuhdan vielä itseänikin voimakkaammin.
        '
        Vasemmistoliitto ei ole reliikki, vaan yhteiskunnan omatunto ja sellaisena arvokas. Sen sosiaalinen tilaus jos on välillä 10%-15% niin hyvä, jos suurempi, niin yhteiskunta on todella puhkomista vaille räjähdyskypsä mätäpaise. Jos päivän politiikka pyörii kahden suuren eli konservatiivien ja demokraattien välillä, on tilanne optimissaan. Oikeiston lisääntyessä vasemmistoliitto turpoaa ja tasapainoittaa kentän. Vasemmistoliiton rooli on siis myös tasapainottava.
        '
        Pienpuolueet pois hallituksesta, että hekin ajautuisivat suurelta osin akselille konservatiivit-demokraatit. Hallitukeen pääsyn pitäisi edellyttää 10% edustusta eli 20 kansanedustajaa.
        '
        Demokraatit olisivat vahvasti yhteiskuntavastuunsa tunteva voimakeskittymä, jolla olisi selvä pesäero kokoomuksen ajamaan oikeistopolitiikkaan. Muodollisesti voisi ajatella, että demokraatit majailisivat vasemmisto- oikeist -suoran keskivaiheilla, missä nykykeskusta ei varsin enää ole.
        '
        Tuloksellisinta politiikkaa saataisiin aikaan, kun kokoomuksen rahaälyköt kehittäisivät työpaikkoja ja hyvinvointia mutta kuitenkin ahnehtimatta itselleen liikaa mammonaa, demokraatit huolehtisivat siitä, että työt tulisi tehdyksi saaden hyvinvoinnista kohtuullisen siivun ja pieni mutta pippurinen vasemmistoliitto turvaisi kehityksen yhteiskuntamoraalin näkökulmasta.
        '
        Näillä eväin olisi helpompi kohdata tulevaisuuden mittavat niin ulko-, kuin sisäsyntyisetkin haasteet. Sanelupolitiikka puolin tai toisin on perssiistä, politiikkaa pitää voida toteuttaa yhteistyön hengessä yli puoluerajojen.
        '
        Yhteinen hiili, Suomi-laivan kurssi pois karikkovesiltä ja roppakaupalla suvaitsevaisuutta. Kyllä se siitä ;-)

        Poikkesin tuola demaripalstalla, ja tuli vain mieleeni se prosenttijakauma, jos sen näkee kepulaiset, niin hehän ovat tyytyväisiä.

        Minähän tuossa ilmoitinkin, että nyt olisi tässä tilanteessa vain hyväksi, kuin tulisi kova kisa.
        Jo aikoja sitten olen ollut sitämieltä, etttä kaikki puolueeet tappelevat noista keskitien äänestäjistä, ja sen huomasi vaalien ekakirroksella selvästi, kun keskipuolueiden johtoa tykiteettiin kahden puolen.
        Eihän se nyt ole sopivaa, että keskustaaa saisi hallita keskustalaispolitiikko:)

        Jo silloin, kuin persut tuli, niin ajattelin, että nyt tais tulla demareille takkiin, kuten kepullekin. Ja niinhän siinä kävi.
        Vasemmisto on kokonaisuudessaan liiian sirpaleinen, ei tuosta mitään tule noinkaan.

        Jos persut ja kepu liittyy yhteen, niin silloinhan tuo sinun taulukkosi ei kovin väärä ollutkaan tuolla demaripalstaalla.
        Mutta mutta, nyt sitten ilmeisesti onkin kysymys siitä, kuka tuon keskikentän ottaa sitten johtaakseen.
        Siinä se sekametelisoppa syntyy, kun jokainen haluasi johtaa keskustaa.
        Sis sitä määrää, minkä demaripalstalla esitit.
        Se oli hieno jutska.

        Minun kömmänäänki sopii kaiiki, jos eivät käy toisiltaan henkeä riistämään eivätkä jätä toisiaan nälkään, tai sairauden ja vanhuuden takia hylkää. Kyllä täältä jokainen lähtee aikanaan ilman aseita tai väkivaltaakin.
        Siellä vaan pelehtiköön kukin kiimassan, niinkuin parhaakseen näkee, kunhan eivät lapsiin koske, ja yhdessä siitä ovat päättäneet.


    • VAIN NIMEÄ OLISI MIETITTÄVÄ

      ** Se, mitä toivon, on persujen, kepun ja irtodemareiden olkoonkiin epäpyhä mutta liitto. Puolue täyttäisi sen arvotyhjiön, mitä kansakunnan syvien rivien sisikunta edellyttää politiikalta. Nimi voisi olla vaikka demokraatit siinä missä kokoomus on lähinnä arvokonservatiiveja.

      Siis demokraatit suurin puolue, kokoomus toisena, mutta riittävän hajuraon päässä. Tätä nyt ei ehdi kunnallisvaaleihin.

      ***

      Tuskin olet edes sattumalta lukenut, että mä olen jo muutamn viikon hokenut ainoaksi elastavaksi kimpaksi PS:n ja Keskustan pikaista yhteispeliä. Jos/kunse toteutuu, niin nuo ns. irtosossut siirtyvät varmasti, samoin osa gruuneista.

      Ongelmien monumentaalinen paino on kaikilla tiedossa; Olisi ilo nähdä vastuuntunnon voittavan ja tuon liiton syntyvän. Jos KOK-johdossa näin kurin jatketaan, olemme hyvin pian menneiden musiojen hiipuva joukkio..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe