Jeesus biojäteastiaan?

Atte Ateisti

Olen huolestunut. Syynä tähän on juuri lukemani uutinen Jenkkilästä:

http://veikkonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/80995-suuri-oylattiskandaali

Myös suomalainen kansanperinne tuntee uskomuksia, jossa erilaisia taikoja voi tehdä kirkosta mukaan otetulla öylätillä.

Jos esimerkiksi ampui metsästyskiväärillä tällaisen öylätin läpi, tuli kivääristä sen jälkeen metsästysretkillä ihan erehtymätön ase. Vaikka tähtäisi ohi. luoti kaartaisi maaliinsa.

Samalla toisaalta noitia (aikansa ateisteja?) syytettiin mm. siitä, että nämä veivät ehtoolliselta öylättejä kotiinsa, jossa sitten puristivat sitä pihdeillä tai löivät vasaralla alasimen päällä aiheuttaen näin tuskaa ja kärsimystä Jeesukselle, jonka ruumis tämä leipä siis oli.

Puolalainen vuokraemäntäni toi minulle kerran jouluaaton jumalanpalveluksesta tuliaisena katolisen öylätin (kumma kyllä, tätä mummoa ei tiettävästi tapettu tämän takia, vaikka katolisessa Puolassa oltiinkin), ja paremman käytön puutteessa käytin sitä kirjanmerkkinä. Öylätti on minulla vieläkin.

Pitäisikö minun nyt (16 vuoden jälkeen) viimein syödä se vai luovuttaa takaisin katoliselle kirkolle? Vai laitanko sen talteen kirjanmerkiksi Koraanin väliin? Kummalle siiten, öylätille vai Koraanille tilanne on tuskallisempaa?

Vai saanko tehdä sille kuten tekisin muutenkin vanhentuneelle leivälle: laitan sen biojäteastiaan?

Miten menetellä katolisessa kirkossa mahdollisesti myös siunatun vanhan öylätin kanssa? Onko sen siunauksen voima mahdollisesti jo "haihtunut pois" 16 vuoden aikana?

15

105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Öylätinrääkkääjä

"Öylätin häpäisemisestä" löytyi ihan Wikipedia-artikkelikin:

http://en.wikipedia.org/wiki/Host_desecration

Keskiajalla öylätin häpäisemisestä syytettiin tavallisesti juutalaisia. Tekivätkö Euroopan juutalaiset tällaista vai eivät - uskon, ettei moiseen olisi nähty vaivaa - niin joka tapauksessa tässä oli peruste juutalaisten vainoamiselle, kidutuksille ja murhille.

Tuskin juutalaiset tätä tekivät - tekohan olisi ollut todiste siitä, että he oikeasti kristittyjen tavoin olisivat uskoneet öylättileivän olevan Jeesuksen ruumis, jota näin voisi kurittaa ja rääkätä.

• Nasse.

Koska Jeesuksen kallisarvoista verta ei vuodatettu ihan pienten erheiden vuoksi, niin uhrikuoleman arvoa täytyy toki kunnioittaa ja tehdä uhrista vielä arvokkaampi.

Siis syötä se öylätti leijonille, wasabikastikkeessa, sillä mitäpä ovat leijonien kärsimyksen hyvä asian vuoksi?

• Öylättiongelma

Symbolisesti koraanin väli tuntuisi oikealta, mutta ehkä kuitenkin voisit nyt tai joskus tulevaisuudessa palauttaa tuon öylätin Suomen katoliselle kirkolle. Siitä voisi nimittäin tulla varsin mainio lehtijuttu (pitäisi tietenkin itse antaa vinkki lehdistölle), varsinkin kun muistaisit mainita olevasi ateisti. Ateistella on vieläkin monen mielessä huono maine ja jokainen positiivinen uutinen on hyödyksi.

• Atte Ateisti

Hyvä ajatus.

Ja kaiken mediajulkisuuden jälkeen fanfaarien soidessa itse paavi saapuu Roomasta ottamaan vastaan pakanan juhlallisesti näin palauttaman Jeesuksen ruumiin takaisin sen lailliselle omistajalle, roomalais-katolilaiselle kirkolle.

Pahus, nyt huomaan, etten enää muista minne kyseisen öylätin laitoin...

Jospa se putosi maahan ja joku hiiri tai koira söi sen ja odottaa nyt Pyhän Pietarin kanssa Taivaan porteilla meikäläistä...

• Dara
        Atte Ateisti kirjoitti:

Hyvä ajatus.

Ja kaiken mediajulkisuuden jälkeen fanfaarien soidessa itse paavi saapuu Roomasta ottamaan vastaan pakanan juhlallisesti näin palauttaman Jeesuksen ruumiin takaisin sen lailliselle omistajalle, roomalais-katolilaiselle kirkolle.

Pahus, nyt huomaan, etten enää muista minne kyseisen öylätin laitoin...

Jospa se putosi maahan ja joku hiiri tai koira söi sen ja odottaa nyt Pyhän Pietarin kanssa Taivaan porteilla meikäläistä...

"Pahus, nyt huomaan, etten enää muista minne kyseisen öylätin laitoin..."

Katsoitko jo Koraanin välistä?

Muuten tuosta aloituksestasi en juuri muuta osaa todeta, kuin että herrajestas miten fanaattisuus tekeekin ihmisistä hulluja. Moinen vaino yhdestä leipäpalasesta...

Minä en ole öylättiä koskaan kovin läheltä edes nähnyt, ehtoollisellakaan kun en ole koskaan käynyt. Pari kertaa kiskossa ollessani olen tuntenut houkutusta mennä ehtoolliselle ihan vain kokeillakseni sitäkin, mutta olen jättänyt väliin. En kuulu kirkkoon, olen kastamaton ja konfirmoimaton, niin en oikein tiedä olisiko ehtoolliselle meno edes sopivaa. En kuitenkaan ole koskaan kirkkoon mennyt mitenkään tarkoituksella rienata tai pilkata kristinuskoa, vaan ihan muista syistä.

Ketjun otsikosta "Jeesus biojäteastiaan" mulle tuli mieleen ihan muu asia kuin öylätti; minä käytän kotikaupunkini kirkollista lehteä biojätteiden kuivikkeena ;)
        Mitäs jakavat sen joka talouteen lupaa kysymättä...

• Dara
        Dara kirjoitti:

"Pahus, nyt huomaan, etten enää muista minne kyseisen öylätin laitoin..."

Katsoitko jo Koraanin välistä?

Muuten tuosta aloituksestasi en juuri muuta osaa todeta, kuin että herrajestas miten fanaattisuus tekeekin ihmisistä hulluja. Moinen vaino yhdestä leipäpalasesta...

Minä en ole öylättiä koskaan kovin läheltä edes nähnyt, ehtoollisellakaan kun en ole koskaan käynyt. Pari kertaa kiskossa ollessani olen tuntenut houkutusta mennä ehtoolliselle ihan vain kokeillakseni sitäkin, mutta olen jättänyt väliin. En kuulu kirkkoon, olen kastamaton ja konfirmoimaton, niin en oikein tiedä olisiko ehtoolliselle meno edes sopivaa. En kuitenkaan ole koskaan kirkkoon mennyt mitenkään tarkoituksella rienata tai pilkata kristinuskoa, vaan ihan muista syistä.

Ketjun otsikosta "Jeesus biojäteastiaan" mulle tuli mieleen ihan muu asia kuin öylätti; minä käytän kotikaupunkini kirkollista lehteä biojätteiden kuivikkeena ;)
        Mitäs jakavat sen joka talouteen lupaa kysymättä...

Ja siis olen käynyt kiRkossa, en kiskossa ;D

• Taikauskot sikseen... Oon aika varma että Jeesus on ongelmajätettä.

• Tieto kaataa uskon

Saatan*an lujana ateistina nojaat "Oon aika varma" -mutu tuntumasi tietoon ja logistiikkaan

• Jla ei usko atteihin

Olet täällä liian avomielinen nuorimies, vaarana on että aivosi vuotavat yli!

• ?????
        Tieto kaataa uskon kirjoitti:

Saatan*an lujana ateistina nojaat "Oon aika varma" -mutu tuntumasi tietoon ja logistiikkaan

Mitä se mutu tuntuma kuljettaa?

• aivokänni a?
        ????? kirjoitti:

Mitä se mutu tuntuma kuljettaa?

öö onko aivo ?

• ?????
        aivokänni a? kirjoitti:

öö onko aivo ?

Onko aivokänni sama kuin syntymäkänni, se selittäisi sekavuutesi.

• Tieto kaataa uskon kirjoitti:

No voi hellanlettas sentään. Et kai sää ny vaan loukkaantunu?

• c

Se mitä sinun tulisi tehdä on parannus ja pyytää syntejä anteeksi Jeesukselta, ettet joutuisi kadotukseen.
      Kohtuutonta mutta kuitenkin niin vähän ja niin helpojuttu.

• athatareareah

Älkää välittäkö belialista. Täysin sairaan mielen tuottamia hullusinaatioita koko palsta täynnä, suurin osa belialin kynästä. Tämä kristittynä esiintyvä multinikki on kukapa muu kuin itse pääpiru belial.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe