Yksi,kaksi vai kolme Jumalaa?

Gunder Westreudfgher

Ja onko sillä mitään väliä?

Monesti kuulee että judaismi on ensimmäinen monoteistinen uskonto ja siki olevinaan jotenkin parempi kuin muut ei-monoteistiset.

Jos jokaiselle asialle on oma Jumalansa niin niiden palvominen on erityisen rankkaan ja ongelmallista, onko syynä siis laiskuus monoteistisen uskonnon keksimiseen?

Lopuksi toteaisin vielä että itse pidän yhtä Jumalaa huonompana vaihtoehtona kuin Jumalia, koska usemman Jumalan uskonnoissa jokainen Jumala on tavallaan erikoistunut omaan lajiinsa ollen sen erikoisosaaja sen sijaan monoteistinen Jumala on hieman kuin juuri valmistunut yleislääkäri.

Mutta yhtä tyhjän kanssahan ne on kaikki jos aivan aikuisen oikeasti ajtellaan.

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • geeaa

      Ollakseen vain jonkinsortin yleistohtori, tämä Yksi Jumala on onnistunut luomaan kaiken yksinään: koko maailmankaikkeuden kaikkine ihmeineen. Tämän piskuisen planeetan Hän valitsi luomilleen lapsilleen ja tämä oli kaunis paikka elää, ennenkuin ihminen luopui monoteismista ja alkoi kuunnella toisen jumalan vääriä johdatuksia. Se toinen, joka ei oikeastaan ollut jumala ollenkaan, mutta esiintyi sellaisena, saikin sitten koko maapallon hetkessä sekaisin.

      • Gunder Westreudfgher

        Mutta eikös ennen tuota ällistyttävää monoteistista Jumalaa ollutkin useampikin erilainen Jumala, yhteensä heitä on kaikenkaikkiaan n 3000 kpl.

        Soiko kellosi jo?

        Kyseenalaistaa saa ja pitää, itse juutalaisena tai no ent juutalaisena olen tullut siihen tulokseen että kaikki on aivan huuhaata.

        Sanon ent juutalainen siksi koska juutalaisuushan on vain uskonto ja olen yrittänyt luopua siitä koska minusta on tullut lähinnä ateisti kaiken hömpän jälkeen.

        Itseasiaassa olen alkanut vihaamaan kaikkia uskontoja ja uskovaisia,heitä typeriä ihmisiä.


    • muu-kansalainen

      Ei sinua kukaan pakota uskomaan edes itseesi, jos et halua.

      Nyt on uskonnonvapaus ja muuten, onko sinua oikeasti edes olemassa?

      • Gunder Westreudfgher

        Uskonnonvapaus onkin hieno asia ja välttämätön demokratialle.

        Minä olen, jumala ei ole.


      • geeaa
        Gunder Westreudfgher kirjoitti:

        Uskonnonvapaus onkin hieno asia ja välttämätön demokratialle.

        Minä olen, jumala ei ole.

        Muu-kansalainen: "ja muuten, onko sinua oikeasti edes olemassa?"
        Gunder Westreudfgher: "Minä olen, jumala ei ole."

        Hmmm...

        Hmmm?


    • vanha ja vakaa

      ei jumala todellakaan ole mikään ihmiskunnan ulkopuolinen olento.
      Jumaluuden kyllä voisi hyväksyä ja sen ilmenemisen kaikessa elollisessa.
      Eli me ollaan itseasiassa jumalia.
      Jos joku jumala nyt pitäisi olla niin Universum olisi hyvä, samoin Aurinko.
      Ne ovat olemassa.
      En minä haluaisi kuitenkaan riistää uskovaisilta heidän jumalaansa, vaikka jotenkin
      lapsellista ja yksinkertaista tyhmyyttä sellaiseen mielikuvitusolentoon uskominen osoittaakin.

      • Spede pasanen22

        Ihmisessä on jumaluuden kipinä ja jumaluus esiintyy ja vaikutttaa kaikkialla.
        Jos Jumalan voima lakkaa niin koko systeemi romahtaa.
        Aurinko on luotu eli se ei ole Jumala.


      • vanha ja vakaa
        Spede pasanen22 kirjoitti:

        Ihmisessä on jumaluuden kipinä ja jumaluus esiintyy ja vaikutttaa kaikkialla.
        Jos Jumalan voima lakkaa niin koko systeemi romahtaa.
        Aurinko on luotu eli se ei ole Jumala.

        jaa no kuka sen loi? Tai ne.


      • SB
        vanha ja vakaa kirjoitti:

        jaa no kuka sen loi? Tai ne.

        Jospa aika onkin ympyrä tai molempiin suuntiin liikkuva määre, sillä ei ole alkua eikä loppua.
        Yksi vaihtoehto on ajan ja paikan romahtaminen,loppuminen aika ajoin ja sen taasen alkaminen


    • Filosofiassa kysymys jumaluudesta (god, allah tms.) on ajallinen tai ajaton. Eli oliko aika ennen jumalaa?
      "Aika on rahaa", herrat sanoo.

    • geeaa

      Psalmi 8: 1-9
      1 Veisuunjohtajalle; veisataan kuin viininkorjuulaulu; Daavidin virsi.
      Herra, meidän Herramme, kuinka korkea onkaan sinun nimesi kaikessa maassa, sinun, joka olet asettanut valtasuuruutesi taivaitten ylitse!
      2 Lasten ja imeväisten suusta sinä perustit voiman vastustajaisi tähden, että kukistaisit vihollisen ja kostonhimoisen.
      3 Kun minä katselen sinun taivastasi, sinun sormiesi tekoa, kuuta ja tähtiä, jotka sinä olet luonut,
      4 niin mikä on ihminen, että sinä häntä muistat, tai ihmislapsi, että pidät hänestä huolen?
      5 Ja kuitenkin sinä teit hänestä lähes jumal'olennon, sinä seppelöitsit hänet kunnialla ja kirkkaudella;
      6 panit hänet hallitsemaan kättesi tekoja, asetit kaikki hänen jalkainsa alle:
      7 lampaat ja karjan, ne kaikki, niin myös metsän eläimet,
      8 taivaan linnut ja meren kalat ja kaiken, mikä meren polkuja kulkee.
      9 Herra, meidän Herramme, kuinka korkea onkaan sinun nimesi kaikessa maassa!
      *

      • Gunder Westreudfgher

        Ei nuo mitään merkitse, ihmisten kirjoitukset.


      • geeaa
        Gunder Westreudfgher kirjoitti:

        Ei nuo mitään merkitse, ihmisten kirjoitukset.

        Sentään kuningas Daavidin.
        Tykkään Daavidista.


    • Älä toki unohda sitä, että nimenomaan ajaton (ei rahallinen) jumala loi taivaan ja maan!

      • geeaa

        No jos Hän kerran on ajaton, niin eikö tuon logiikan mukaan myöskin rahaton?
        Kaikkien kerjäläisten Kuningas?

        Itse asiassa, hmmm.... Siis NÄINHÄN TAPAHTUI !


    • Jumala on ajaton, koska heprealainen Herra Messias muuttui kidutuksen takia Golgatan ristillä homosta heteroksi. Ja juuri sen ansiosta hänet tuli kuuluisa mies eli Rooman ensimmäinen paavi Pietarikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      242
      2040
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1057
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe