Kirkko kynii sukututkijoita!

vbhjklhjl

Kirkko on alkanut periä sukututkijoilta huomattavaa maksua alle 100 v. kirkonkirjojen tutkimisesta. Tutkimuksen tekee toimeksiannon perusteella kirkon työntekijä, ja jälki on surkeaa, virheitä on paljon. Ammattitaito ei ole taitavien, kokeneiden, sukututkijoiden tasolla.

Kirkko ja sukututkijat neuvottelevat asiasta, ja jos ei päästä sukututkijoita tyydyttävään ratkaisuun, he tekevät valituksen oikeusasiamiehelle.

Eräs perustelu kirkon taholta on arkaluontoisen tiedon julkisuuteen vuotamisen estäminen. Kumpaakohan siinä enemmän suojataan, sitä jonka tiedoista on kyse, vai pappia, joka on tietoja kirjannut?

9

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyrkka

      Tarkoitatko esim. sitä, että v. 1918 tapahtumien johdosta kirkonkirjoihin on lisätty joidenkin kohdalla vähemmän mairittelevia kommentteja?

      • hasdffaada

        Tietääkseni osa punaisten kaatuneista ei saanut kirkollista hautausta, vaikka olisivat niin halunneet.

        Tästä maininta kirkonkirjoissa on vähemmän mairitteleva lähinnä kirkolle. Tämä ja muut vastaavat tapaukset saattavat olla syy kirkon salailuun.


      • saa erota
        hasdffaada kirjoitti:

        Tietääkseni osa punaisten kaatuneista ei saanut kirkollista hautausta, vaikka olisivat niin halunneet.

        Tästä maininta kirkonkirjoissa on vähemmän mairitteleva lähinnä kirkolle. Tämä ja muut vastaavat tapaukset saattavat olla syy kirkon salailuun.

        Ennen haudattiin kastamattomat vauvatkin kirkkoaidan ulkopuolelle.

        Silloin vuonna 1918 oli vielä voimassa lut lahkokirkon pakkojäsenyys ja vasta vuoden 1923 alusta sai erota kirkosta. Silti ihmiset eivät vieläkään uskalla erota kirkosta, vaikka ei kukaan minnekään helvettiin joudu, vaikka eroaisi Lutherin lahkokirkosta.


      • Erot tulee kiihtymää

        100 vuotta vuodesta 1918 ei ole enää kaukana. Minkähän laisia eroryöppyä sitten tulee kun sisällissodan aikaiset kirkon kommentit tulee julkisiksi? Joku voi kiukustua ikävistä kommenteista jotka koskaa oman suvun aikalaisia.


    • ...

      Jälki on surkeaa, ovat sukututkijat kommentoineet ja sen lisäksi tutkimusajat ovat venyneet kohtuuttoman pitkiksi.

      En usko että tuossa salailusta on kyse, vaan rahastuksesta. Eihän tuo uusi sääntö ole edes kovin vanhakaan.

      • fhkfg

        Kirkko ainakin on ilmaissut olevansa huo,issaan siitä, mitä tietoja pääsee mahdollisesti julkisuuteen sukututkijoiden toimesta. Kokenut sukututkija kommetoi ihmeissään jotenkin siihen tyyliin, että ei sukututkijat ihan tolloja sentään ole. Ja itselleenhän he tekisivät haittaa, jos levittelisivät julkisuuteen arkaluontoisia tietoja yksittäisistä ihmisistä. Silloin ruvettaisiin vaatimaan tiukempia rajoituksia sukututkijoiden toimintaan.


      • ...
        fhkfg kirjoitti:

        Kirkko ainakin on ilmaissut olevansa huo,issaan siitä, mitä tietoja pääsee mahdollisesti julkisuuteen sukututkijoiden toimesta. Kokenut sukututkija kommetoi ihmeissään jotenkin siihen tyyliin, että ei sukututkijat ihan tolloja sentään ole. Ja itselleenhän he tekisivät haittaa, jos levittelisivät julkisuuteen arkaluontoisia tietoja yksittäisistä ihmisistä. Silloin ruvettaisiin vaatimaan tiukempia rajoituksia sukututkijoiden toimintaan.

        "Sukututkijat kuitenkin korostavat, että tutkijoilla on järki päässä. He myös joutuivat aiemmin kirjoittamaan sitoumuksen, ettei yksityistä tietoa julkaista. Sukututkija Sulo Järvinen myös korostaa sitä, että useimmiten sukututkijat tutkivat omaa sukuaan.

        – Kuka hullu laittaisi sinne jotain, joka loukkaisi jotakuta henkilöä!"

        http://yle.fi/uutiset/sukututkijat_kyllastyivat_kirkkoherranviraston_toimintaan/6029535

        Kyllä tuossa on kyse siitä, että kirkko haluaa rahastaa.


      • fhkfg
        fhkfg kirjoitti:

        Kirkko ainakin on ilmaissut olevansa huo,issaan siitä, mitä tietoja pääsee mahdollisesti julkisuuteen sukututkijoiden toimesta. Kokenut sukututkija kommetoi ihmeissään jotenkin siihen tyyliin, että ei sukututkijat ihan tolloja sentään ole. Ja itselleenhän he tekisivät haittaa, jos levittelisivät julkisuuteen arkaluontoisia tietoja yksittäisistä ihmisistä. Silloin ruvettaisiin vaatimaan tiukempia rajoituksia sukututkijoiden toimintaan.

        Toi pelko vai tietysti olla vaan tekosyy rahastukselle. Jos joutuu maksamaan tuntiveloitusta työstä, jota tekee ammattitaidoton henkilö niin kalliiksi tulee. Moni sukututkija löytäisi tiedot puolta nopeammin ja viheettömämmin.

        (Tulee mieleen verottaja, joka aikoinaan ilmoitti perivänsä 39e/h, nykyään varmaan paljon enemmän, verovelvolliselle tekemästään selvitystyöstä. Silloin oli sellainen tilanne, että minä jouduin tekemään uudelleen selvityksiä jo aikaisemmin normaalien veroilmoitusten muodossa verottajalle antamistani tiedoista. Kyse oli verottajan virheestä, ja koska olivat kaiketi hävittäneet paperit, tai liian laiskoja niitä penkomaan, niin pyysivät minulta selvitystä. Kas kummaa, ei ne mulle maksanu 39e/h siitä, että tein heidän puolestaan selvitystyötä.)


      • ...
        fhkfg kirjoitti:

        Kirkko ainakin on ilmaissut olevansa huo,issaan siitä, mitä tietoja pääsee mahdollisesti julkisuuteen sukututkijoiden toimesta. Kokenut sukututkija kommetoi ihmeissään jotenkin siihen tyyliin, että ei sukututkijat ihan tolloja sentään ole. Ja itselleenhän he tekisivät haittaa, jos levittelisivät julkisuuteen arkaluontoisia tietoja yksittäisistä ihmisistä. Silloin ruvettaisiin vaatimaan tiukempia rajoituksia sukututkijoiden toimintaan.

        Tässä vielä Sulon blogi.

        http://sulo-sulonblogi.blogspot.com/2011/02/sukututkijan-kirkonkiusaamista.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe