Varmaankin monelle palstalaiselle koko lailla tuntematon henkilö tällainen. Hän oli kouluja käymätön, itseoppinut ajattelija. Päätyi kuitenkin ministeriksi asti. Hänen mietteissään on edelleenkin ajankohtaista asiaa, jos kiinnostaa, niin kannattaa katsoa haastattelu. (Uskonnosta osa 4, js ei muuta jaksa katsoa)
http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=3447
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yrjö_Kallinen
Yrjö Kallinen, suomalainen ajattelija
12
296
Vastaukset
Sen kirjat on aivan hyviä.
- O'ou
Kirjoja en ole lukenut, tähän haastatteluun törmäsin sattumalta, vaikka tiesin kyllä Kallisesta jotain ennestäänkin. Voisi joskus ottaa "työn alle" niitä kirjojakin. Oli hänellä kyllä sana hallussaan tuosta haastattelusta päätellen ja kunnioitettava suoritus, että oli ihan itseoppinut ilman mitään varsinaista koulutusta.
- zyrt
"itseoppinut ajattelija". Ne jotka eivät itse opi ajattelemaan, ovat muiden opettamia. Jälki onkin sitten sen mukaista.
Ihan hyvä juttu tuo neljäs osa.- O'ou
""itseoppinut ajattelija". Ne jotka eivät itse opi ajattelemaan, ovat muiden opettamia. Jälki onkin sitten sen mukaista."
Niinpä:-)
Tarkoitin kuitenkin sitä, ettei hänellä ollut mitään muodollista koulutusta, vaan oli itse opiskellut omin päin sen mitä oli opiskellut. - zyrt
O'ou kirjoitti:
""itseoppinut ajattelija". Ne jotka eivät itse opi ajattelemaan, ovat muiden opettamia. Jälki onkin sitten sen mukaista."
Niinpä:-)
Tarkoitin kuitenkin sitä, ettei hänellä ollut mitään muodollista koulutusta, vaan oli itse opiskellut omin päin sen mitä oli opiskellut.Siitä Kallinen juuri tuossa neljännessä osassa puhui. Ei muodollinen koulutus takaa mitään.
- O'ou
zyrt kirjoitti:
Siitä Kallinen juuri tuossa neljännessä osassa puhui. Ei muodollinen koulutus takaa mitään.
Tästä huolimatta Kallinen tuossa haastattelussa itse vetoaa siinä määrin tunnettuihin tiedemiehiin, tutkijoihin, filosofeihin ynnä muihin mm. Einstein, Russell ja muutama muu, että häntä voisi pahantahtoisesti jopa syyttää auktoriteettiuskosta...
- zyrt
O'ou kirjoitti:
Tästä huolimatta Kallinen tuossa haastattelussa itse vetoaa siinä määrin tunnettuihin tiedemiehiin, tutkijoihin, filosofeihin ynnä muihin mm. Einstein, Russell ja muutama muu, että häntä voisi pahantahtoisesti jopa syyttää auktoriteettiuskosta...
Niin niin, mutta ne joihin hän viittasi ovatkin ihan kelpoja siteerattavia.
Minä arvostan suomalaisista kirjailijoista Erno Paasilinnaa. Hän kirjoitti Arndt Pekurisesta kirjan.
Tässä Paasilinnan lyhyt haastattelu.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/teloitettu_pasifisti_arndt_pekurinen_28626.html#media=28633
- Darwinin veljenpoika
Kallisen Yrjö on kyllä jokaisen itseajattelevan ja itseäänkunnioittavan ihmisen lukemisen arvoinen kirjoittaja ja ajattelija (ehkä yksi Suomen suurimmista ajatusmiehistä?). Siinä miehessä toteutuu humanismi parhaimmillaan, suosittelen (lukekaa kaikki kirjat mitä löydätte kirjastojen kätköistä!).
- Nimi merkki.
Kallinen kuului Suomen teosofiseseen seuraan, johon edelleenkin suhtaudun lievällä varauksella. Tuntuu että aika on jo aikoja sitten ajanut seuran ohitse. Tosin seuran sanskritinkielinen tunnuslause "Satyan nasti paro dharmah" eli suomeksi "Totuus on uskontoja korkeampi" voisi edelleenkin olla myös oma tunnuslauseeni.
- O'ou
Teosofiseen seuraan Kallinen kuului ja seuran tavoitteissa ja toiminnassa ei minusta sinänsä ole mitään epäilyttävää. Sopi varmaan aika hyvin Kallisen omaan ajatteluun, vaikka hän ei mihinkään uskontoihin ja niiden oppeihin sitoutunutkaan.
Teosofia sinänsä oppina on samanlainen huuhaa oppi kuin muutkin uskonnot. Sehän ammentaa opinkappaleensa aika pitkälti idän uskonnoista ja filosofioista yhdistellen niihin kristinuskoa, mystiikkaa ja antiikin filosofien ajatuksia.
- 103
Palstan aihepiiriä sivuaa yksi suurimmista suomalaisista kirjailijoista, Pentti Haanpää. Muodollista koulutusta hänellä ei liikoja ollut, mutta ajattelukykyä, selväjärkisyyttä ja kirjoitustaitoa sitäkin enemmän. Kirjoituksissaan hän on usein yhteiskunnallisesti kantaaottava, heikompiosaista ymmärtävä tunnetulla salaviisaalla, osoittelemattomalla tyylillään.
Kirkkoon, pappeihin ja uskontoon Haanpää suhtautui lähinnä kielteisesti. Eräässä novellissa ateisti Kärnän ukkoa kuolinvuoteelle kiusaamaan tullut pappi sai poistua ilman synnintunnustuksia. Ukko kuolikin arvokkaasti oman tiensä kulkeneena.
Parhaimmillaan Haanpää on nerokas kirjailija. Kannattaa tutustua.- Pentan ukko
Kyllä.Eräässä romaanissaan Haanpää kuvaa hevosten hirnuntaa kirkonmäellä "kuin viestiksi toisesta maailmasta."
Haanpää ymmärsi elonkehän laajemmin kuin yleensä.Ei hänestä muuten olisi kirjailijaa tullutkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731930Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471217
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462