hyväsydämisyyden raja?

halolla päähän lyöty

Onko hyväntahtoisuus aina hyve ?

Itse olen sillä tavalla itsekäs, että ajan oman perheen etua. Mielestäni aviopari on "tiimi", joka pelaa kimpassa elämän peliä karussa ja kovassa maailmassa.

Vaimollani tuntuu olevan paljon naivimpi käsitys asioista, viimekertainen tapahtuma uhkaa nyt erottaa meidät.

Olimme jonkin aikaa suunnitelleet asunnon vaihtoa isompaan, molemmilla oli jonkin verran säästöjä vuokravakuutta ja uusia huonekaluja varten.

Sitten vaimoni rahaton ystävä saikin opiskelumahdollisuuden ulkomailta ja vaimoni vastusteluistani huolimatta lahjoitti kaikki säästönsä tuolle ystävälleen.

Hänen mielestään asunnonvaihdolla ei ole kiirettä, mutta tuon kaverin mahdollisuus oli ainutkertainen. Tämä on tietenkin totta, mutta eikö oman perheen päämäärien puolesta pitäisi olla itsekäs?

Jotenkin alkaa tuntua, että minun on turha ponnistella tehdäkseni parempaa elämää perheelleni, kun vaimoni voi eräänä kauniina päivänä saada päähänsä "auttaa" jotain apua tarvitsevaa ja antaa pois kaiken mitä olen yrittänyt hänenkin hyväkseen saada!

Joku tässä nyt on kyllä asioista pihalla, minäkö? (jos mulla on päässä vikaa, niin opin sen kyllä hyväksymään, mutta tällä hetkellä olen ihan hukassa)

9

289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9 + 7

Hyväsydämisyys ei tässä ollut ongelma eikä rahojen pois antaminen vaan se, ettei vaimosi neuvotellut asiaa sinun kanssasi. Toisaalta ehkä olette niitä pariskuntia, jotka pitävät tarkat erilliset kirjanpidot, jolloin vaimosi raha-asiat eivät sinulle kuulu.

Jos teillä ei ole lapsia, vaimosi tempaus on riittävä syy avioeroon -- ilman syyttelyä. Voit olla vain tyytyväinen, että asia selvisi ennen perheen perustamista.

Jos taas lapsia on, pidä visusti kiinni omista rahoistasi -- ne saattavat olla lasten ainoa turva.

• halkopää

Kiitos vastauksestasi 9 7

Periaatteessa meillä on tilit erikseen, mutta mielestäni molempien raha-asiat kuuluvat toiselle jos niillä on vaikutusta yhteisten suunnitelmien ja tavoitteiden toteuttamiseen.

Vaimollani on avioton lapsi, myös hänen tarpeensa näyttävät olevan toisarvoiset tuon ystävän auttamisen rinnalla. Eipä äiskällä ole enää rahaa ostaa isompaa polkupyörää tänä keväänä kun tuo viime kesäinen on jo pieni. Minä siis ostan, täytyyhän lapsella pyörä olla.

Olen yrittänyt aikaisemminkin puhua tuosta avokätisyydestä vaimolleni, mutta nuo ystävien tarpeet saavat hänen sydämensä aina pehmenemään.
      Itse en saa häneltä mitään, päinvastoin hän osaa pitää omat puolensa 110% ja vielä valittaa kuinka pihi olen.

• ..............

Aika tylyltä kuulostaa, ja olisin minäkin ihmeissäni, jos puolisoni tuollaisen tempun tekisi. Toisaalta tunnen hänet niin hyvin, että ennemmin minä tuollaiseen hairahtuisin, vaikka se aika mahdottomalta ajatukselta minullekin tuntuisi. Jokaisella kuitenkin on omat varansa ja omaisuutensa, oli kuinka avioliitossa tai ei, ja siten oikeus päättää rahoistaan. Sillä poikkeuksella, että jos hänen rahanhassauksensa vuoksi teillä ei olisi enää rahaa ruokaan, olisi teko ehdottomasti väärä, koska avioliitossa on elatusvelvollisuus. Nyt kuitenkin ilmeisesti pystytte ihan kelvollisesti elämään.

Yksi kysymys herää: miksi puoliso lahjoitti rahat, miksei lainannut? Kun ilmeisen isosta määrästä oli kuitenkin kyse. Minä en voisi ottaa yhdeltäkään ystävältä tai sukulaiselta rahaa lahjoituksena, joten ihmettelen puolison ystävänkin toimintaa.

Yrittäisin varmasti sopia puolison kanssa, että sovitaan etukäteen kaikista isommista menoista, jotta toinen voisi sanoa mielipiteensä. Näin aika moni pari toimii, varsinkin jos löysää rahaa ei ole kovin paljon. Kenties vaatisin vaimoa luopumaan nyt hetkeksi kaikesta vähänkin turhasta, jotta saisi nopsemmin säästettyä tarvittavat rahat.

• paha juttu..

Onko teillä avioehtoa? Kai hän nyt oli niin älykäs, että teetti rahoista velkapaperin? Muuten on aika heikoilla juridisesti. Minä jos olisin ilkeä, en maksaisi rahoja koskaan takaisin. Kai naisesi nyt edes lainana sen ajatteli?? Jos ei, nait tyhmemmän naisen kuin arvasitkaan..

Jep, sulle teillä on tiimi, mutta vaimollesi ei. Tuollaisia päätöksiä ei tosiaan tehdä neuvottelematta puolison kanssa. Parisuhde ja avoliitto voi olla vähän eri asia, mutta avioliitto on nimenomaan juridinen liitto, jossa kaikkien oikeuksista on huolehdittava yhdessä.

• wannabe-ekonomi

Aloittajahan sanoi, että "vaimoni ----- lahjoitti".

Kuulostaa kyllä aika ikävältä, rouva on todella hyväsydäminen tai sitten jotenkin ystävänsä otteessa?

• ja nopeasti..

TAAS uusi tyhjäpäinen aviovaimo... mistä näitä sikiää. ??
      Säälittää nuoret aviomiehet jotka haksahtavat moisiin typeryksiin.

Pilaavat elämänsä.!!
      Eikä mikään kiltteys ole mikään hyve, tässäkin siitä on vain haittaa ja harmia.

Pitäkää hyvät nuoret miehet puolenne näitten naistenne kanssa !

• 11+8

Mistä näitä panettelijoita taas sikiää.??
        Säälttää ne naiset, jotka haksahtavat moisiin panettelijoihin.

Pilaavat elämänsä.!!
        Eikä mikään panettelu ole mikään hyve, tässäkin siitä on vain haittaa ja harmia.

Pitäkää hyvät naiset puolenne näitten panettelijoiden kanssa!

• ..............

Sepä oli kuitenkin vaan rahaa. Paperinpalasia, nollia koneella.. Parempi on teidän pitää eri tilit jatkossakin, koska rahan arvo on teille eri käsite.

• Hyvä sydän ei riitä

En puhuisi "hyväsydämisyydestä" ollenkaan, mennee tyhmyyden puolelle. Oikeat ratkaisut ja teot vaativat sekä sydäntä että päätä, ilman niitten yhteistoimintaa päätöksistä ei tule viisaita ja järjellisiä.

"Tietämisen ja ymmärtämisen välillä on suuri ero. Edellinen tapahtuu päässä, jälkimäinen sydämessä." (D.F. Fry)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe