AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

/   /  /  / Tässä ihmettelen sellaista asiaa,
18 Vastausta 601 Lukukertaa

Tässä ihmettelen sellaista asiaa,

että kun tälläkin palstalla niin monet sanovat, että kristinusko nykyään perustuu uuteen testamenttiin, eikä vanhan testamentin jutut ole kristinuskossa enää voimassa(?), niin miksi siinä raamatussa se vanha testamentti sitten vielä on? Miksi sitä ei poisteta vanhentuneena ja kristinuskon vastaisena?

Siinä on

paikkoja jotka viittaavat Jeesuksen syntymään,elämään ja kuolemaan.Olen lukenut raamatun vain kerran läpi,mutta siellä on muutama paikka jotka ovat yhteneväisiä ristiinnaulitsemisen kanssa.Esimerkkinä Luomiskertomus.(jota uskikset eivät yleensä pidä ennustuksena jeesuksesta vaan TOTENA)

kumpaan luomiskertomukseen

viittaat?

Vai pitävätkö hihhulit molempia totena?

Jeesus oli juutalainen...

Jeesus oli juutalainen, eikä hänelle olisi tullut mieleenkään lähteä muuttamaan edes yhtä pilkun paikkaa juutalaisten pyhässä kirjassa Vanhassa Testamentissa. Evankeliumien mukaan hän jopa sanoi näin: "Matt.5:17-20 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan."

Vanha Testamentti ei siis voi mitenkään olla kristinuskon vastainen, vaan se on yhtä oleellinen osa sitä kuin Uusi Testamentti.

Tästä seuraa tietenkin täysin skitso tilanne, sillä VT:n sadistisella jumalalla on hyvin vähän yhteistä UT:n rakastavan jumalan kanssa...

Tällä aloituksellani

halusin vain jotain selvennystä siihen, miksi jotkut täällä vierailevat uskovaiset vannovat uuden testamentin nimeen ja sanovat kristinuskon perustuvan nimenomaan uuteen testamenttiin. Siis kuka nyt kannattaa ja mitä ja jos ei kannata, niin miksi ei?

Kyllä kristinusko

perustuu koko Raamattuun eli molempiin Testamentteihin.

Voidaan puhua myös Jumalan eri armotalouskausista, joista lain armotalouskausi oli Mooseksesta Jeesukseen. Helluntaista Jeesuksen ylösnousun jälkeen alkoi armon armotalouskausi eli seurakunnan ajanjakso. Armotalouskausi määrittelee sitä, miten Jumala toimii ihmisten suhteen kulloisenakin aikana. Seuraava jakso tulee olemaan ns ahdistuksen aika (7 vuoden aika), jota edeltää seurakunnan ylöstempaaminen maanpäältä. Sen jälkeen on vielä 1000-vuotinen valtakunta ja sitten alkaa iankaikkisuus (tai aika päättyy niin kuin me sen nyt ymmärrämme). Tähän on joillakin toisenlaista järjestystä tarjolla (esim amillenialisteilla ei ole tuhatvuotista valtakuntaa ja posttribulationisteilla on se ajatus, että seurakunta on maanpäällä ahdistuksen ajan; nämä eivät kuitenkaan kestä mielestäni kriittistä tarkastelua arvioitaessa esim. liittoja ja lupauksia ja Jumalan luonnetta yhdessä.)

Tällä hetkellä siis Jumala toimii korostetusti seurakunnan kautta ja seurakunnat on "lanseerattu" vasta Kristuksen jälkeen. Käytännössä Vanha Testamentti toimii hyvänä lähteenä pyrittäessä oppimaan tuntemaan Jumalaa. Siellä on paljon kertomuksia siitä, miten Jumala on toiminut Israelin kanssa ja siellä on myös lupauksia, joita Jumala on tehnyt joihin seurakunta-ajan pyhiäkin on liitetty myöhemmin perillisiksi.

Täällä on omaksuttu yleisemminkin melko nopea kirjoittelutyyli, mikä ei salli pidempiä kirjoituksia kautta perusteluja. Tämä saattaa johtaa siihen, että jotkut mielipiteet ovat pinnallisia tai vailla perusteita.

Perusta oma uskonto

Sinulla on lahjoja. Eipä tarvitse sitten vanhoja sepustuksia uudelleen selitellä, kun teet kaiken alusta asti itse.

Kiitos.

En nyt ihan kaikkea, kyllä Jumalakin vähän teki...

Jopas jotakin

Valaisit minulle, millaisissa harhoissa ihminen voikaan elää.

Onko sinusta joskus tuntunut, että olisitkin joku muu kuin oma itsesi? Esimerkiksi Napoleon?

Jos lukisin esim Napoleonista kirjoitettua

elämänkertaa, niin ehkä yrittäisin samaistua päähenkilöön.

Kerro itse, mitä ajattelet Raamatusta?

Ajattelen, että minulla on melko hyvät perusteet ajatella Raamatusta niinkuin kirjoitin.

Jumalasi tahto

"Tällä hetkellä siis Jumala toimii korostetusti seurakunnan kautta ja seurakunnat on "lanseerattu""

Siis kaikki mikä tapahtuu seurakunnissa on erityisesti Jumalanne seurannassa ja tahdossa?

Pedofiliat, naispappeusriidat ja mitä vielä?

Seurakuntia on moneksi

Sen mitä ymmärrän Raamatusta mukaan Jumalalla on maailmanlaajuinen seurakunta(ruumis), jonka kautta Jumala toimii. Tämä maailmanlaajuinen seurakuntaruumis temmataan kirjoitusten mukaan Jeesusta vastaan taivaallisisiin (1 Tess. 4:17) olemaan aina herran kanssa. Käytännössä taivaassa vietetään ns karitsan häitä kun Kristuksen ruumis (eli seurakunta) ja Kristuksen ruumiin pää eli Kristus saavat toisensa ja tulevat yhdeksi.

Maailmassa toimii sitten paikallisseurakuntia, joissa Jumalan Sana toimii siten kuin esim Paavali kirjeissään kirjoittaa.

Minäkin tiedän joitakin pedofiilejä ja murhapolttajia maailmasta, mutta en halua sen perusteella lukea kaikkia maailman ihmisiä pedofiileiksi ja murhapolttajiksi.

En siis ole korottamassa ketään ihmistä toisen yläpuolelle. Kaikki ihmiset ovat mielestäni Jumalan edessä saman arvoisia.

En lähtisi arvostelemaan Jumalan toimintaa sen perusteella, että joillekin naisille on tullut päähän ruveta papeiksi. Jumalan toimintatapa on salliva ihmisen vapaan tahdon sutheen. Jumalalla on pelastussuunnitelma ja se toimii vaikka otetaankin huomioon ihmisen vapaa tahto. Ja se vasta on ihmeellinen suunnitelma.

Hui sentään !!

" Käytännössä taivaassa vietetään ns karitsan häitä kun Kristuksen ruumis (eli seurakunta) ja Kristuksen ruumiin pää eli Kristus saavat toisensa ja tulevat yhdeksi."

Nyt sitten lopetat sellaisten elokuvien katsomisen kuin "Uhrilampaat", jookos ?

Hihii:)

Toi "pelastussuunnitelma" on aina niin kiva kuulla.

Jollain on jossain joku suunnitelma. Ja vielä jumalalla. Kuinka mukavaa..

Onkohan sillä budjettikin?

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa

Mikä sinua ihmetyttää, ei minua ihmetytä.

Minulle ihmettelysi aihe on samankaltainen, kuin jos minulla on vanhemmat, joiden kanssa elän, enkö olisi kiinnostunu isovanhemmistani, jotka ovat jo kuolleet.

"kiinnostavat" isovanhemmat

Jos isoisä olisi ollut keskitysleirin komendanttina, niin en välttämättä haluaisi tutustua yksityiskohtaisesti hänen tekemisiinsä.

Toisaalta isoisän tekemiset saattaisivat auttaa selvittämään sitä, miksi isä käyttäytyy niin oudosti. Pahat teot jättävät sukuun aina jälkensä...

Niinpä, meneille ei mitään voi

Samoin kuin ihminen itse, kehityskulussaan (ateistien rakastama sanonta; evoluutio)on muuttunut raakalaisesta teurastajasta inhimilliseksi verenluovuttajaksi (lue Milian/verenluovutus), samoin on tapahtumat Vanhasta testamentista, Kristuksen kautta, Uuteen Testamenttiin, luonut uuden Aadamin (myös Eevan), jotka (toivon mukaan) eivät ole enää yhtä verenhimoisia, kuin edeltäjänsä.

tarkoitatko siis

että jumalasi kasvaa sinun mukanasi?

En tarkoita niin

Tarkoitan sitä, että historian kulkua, ei taaksepäin voi tuupata (ja tyrannit saa aina palkkansa).

JK. Minä taas voin kasvaa päivä päivälta kohti jumaloitumista, jos niin haluan, jos työtä sen eteen teen.
 /   /  /  / Tässä ihmettelen sellaista asiaa,

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua