Hei,
Teen juuri tutkielmaa eri kirkkokuntien suhtautumisesta aborttiin, ja tarvitsen teidän apua! Olen hieman jumissa tutkielmani kanssa ja ajattelin että täällä on osaavia ihmisiä aiheeni suhteen... Eli jos jollakin on tietoa eri kirkkokuntien suhtautumisesta aborttiin tai hyviä nettiosotteita mistä olisi apua, niin laittakaa ihmeessä!!! Suuret kiitokset etukäteen!
eri kirkkokuntien suhtautuminen aborttiin
16
6780
Vastaukset
- Kirkollinen
Yksikään kirkkokunta ei varauksetta hyväksy aborttia, koska Raamatun ja kristillisen tradition mukaan ihminen on ihminen jo alullaan kohdussa. Abortissa on siten kyse muurhasta, ihmisoikeusrikoksesta.
Roomalais-katolisella kirkolla on kanta, jonka mukaan abortti on kaikissa muodoissaan tuomittavaa. Poikkeuksen muodostaa tilanne, jossa äidin henki on raskauden takia vaarassa. Tällaiset tilanteet ovat tosin hyvin harvinaisia ja sellaisen aiheuttaa nykyisin lähinnä vain kohdun ulkopuolinen raskaus. Kaikki synnytykseen liittyvät tilanteet pystytään ohittamaan keisarinleikkauksella. Syy poikkeukseen on se, että tällöin joudutaan valitsemaan yhden ihmisen kuoleman ja kahden ihmisen kuoleman välillä, ja valinta osuu tietenkin yhden ihmisen kuolemaan, jos siis abortilla voi pelastaa äidin hengen. Kaikissa muissa tapauksissa abortti on ehdottomasti kielletty.
Suomen ev.lut. kirkko on antanut abortista lausunnon, jossa aborttiin suhtaudutaan kielteisesti ja sitä pidetään vääränä tekona. Hieman yllättäen kirkon lausunto kuitenkin suhtautuu myönteisesti VAMMAISEN lapsen aborttiin. Tämä on perin outoa, koska se kertoo eräänlaisesta natsismia muistuttavasta ajattelutavasta, jossa terveen ihmisen elämä nähdään arvokkaampana kuin vammaisen.
Vapaat suunnat eli Vapaakirkko, Helluntaiherätys, Metodistit, Baptistit ja Adventistit suhtautuvat hyvin kielteisesti aborttiin, samoin luterilaisen kirkon herätysliikkeet. Ortodoksikirkko ei yleensä anna mitään julkilausumia eikä ole kunnostautunut koskaan kannanottajana eettisiin kysymyksiin, mutta käytännössä se seuraa hyvin pitkälle Roomalais-katolisen kirkon eettistä linjaa ja suhtautuu siis aborttiinkin kielteisesti.- ei olekaan kaikki kotona
kun eivät ymmärrä, että abortti on osa naisen itsemääräämisoikeutta.
- paljon!
kiitos paljon tästä viestistä!!!!!
- 444323
ei olekaan kaikki kotona kirjoitti:
kun eivät ymmärrä, että abortti on osa naisen itsemääräämisoikeutta.
Jos naisen itsemääräämisoikeuteen kuuluu oikeus tappaa halutessaan lapsensa, niin siinä tapauksessa abortti on naisen itsemääräämisoikeus, muussa tapauksessa se ei sitä ole vaan ihmisoikeusrikos, murha.
- Huh...
Nainen ei käsittääkseni ole miehen sisällä tai mitenkään riippuvainen tästä olemassaolonsa suhteen. Hihhuleilla toki tuo logiikka ei ole koskaan ollut vahvinta laatua, ja tuossa tuleekin mukavasti esille ajatus Miehestä luomakunnan kruununa, ja sen alla on sitten naiset ja lapset. Mutta etenkin ne naiset, tai siis saatanan murhaajahuorat kuten nätisti heitä kutsut.
- LotOfLove
444323 kirjoitti:
Jos naisen itsemääräämisoikeuteen kuuluu oikeus tappaa halutessaan lapsensa, niin siinä tapauksessa abortti on naisen itsemääräämisoikeus, muussa tapauksessa se ei sitä ole vaan ihmisoikeusrikos, murha.
Olen nainen ja olen sitä mieltä että abortti on murha. Vaikka minut raiskattaisiin tai minulle ilmoitettaisiin että synnytys veisi minulta hengen, en tekisi aborttia.
- faktat-esille
LotOfLove kirjoitti:
Olen nainen ja olen sitä mieltä että abortti on murha. Vaikka minut raiskattaisiin tai minulle ilmoitettaisiin että synnytys veisi minulta hengen, en tekisi aborttia.
Miksi miehen vastuuta raskauden aiheuttajana huomioida? Miksi raskaus on aina vain naisen vastuulla myös näissä raiskaus tapauksissa? Eivätkö miehet kestä omien tekojensa seurauksia? Miksi miestä ei syyllistetä näissä tapauksissa? Olemmeko me naiset niin tyhmiä, että päästämme miehet aina kaikesta vastuusta? Miksi miehet ovat kyvyttömiä vastaamaan siittämästään lapsesta raiskaustapauksessa? Fakta on se, että naiset eivät tule raskaaksi itsehedelmöityksellä vaan siinä tarvitaan aina miehen siittiöitä. Tässä pitää erottaa kaksi asiaa: 1) miehen vastuu 2) naisen oikeudet raiskaustapauksessa. Naisella ei ole ehdotonta velvollisuutta elättää pakolla siitettyä lasta joten abortti on tässä tapauksessa on ymmärrettävissä.
- ...
faktat-esille kirjoitti:
Miksi miehen vastuuta raskauden aiheuttajana huomioida? Miksi raskaus on aina vain naisen vastuulla myös näissä raiskaus tapauksissa? Eivätkö miehet kestä omien tekojensa seurauksia? Miksi miestä ei syyllistetä näissä tapauksissa? Olemmeko me naiset niin tyhmiä, että päästämme miehet aina kaikesta vastuusta? Miksi miehet ovat kyvyttömiä vastaamaan siittämästään lapsesta raiskaustapauksessa? Fakta on se, että naiset eivät tule raskaaksi itsehedelmöityksellä vaan siinä tarvitaan aina miehen siittiöitä. Tässä pitää erottaa kaksi asiaa: 1) miehen vastuu 2) naisen oikeudet raiskaustapauksessa. Naisella ei ole ehdotonta velvollisuutta elättää pakolla siitettyä lasta joten abortti on tässä tapauksessa on ymmärrettävissä.
"Olen nainen ja olen sitä mieltä että abortti on murha. Vaikka minut raiskattaisiin tai minulle ilmoitettaisiin että synnytys veisi minulta hengen, en tekisi aborttia. "
Niinhän sinä nytten sanot mutta tilanteen tultaessa eteen kantasi todenäköisin muuttuisi.
Tiedän itse kaksi erittäin hurskasta kristittyä perhettä jonka tyttäret ovat tulleet raskaaksi "toinen tuli raskaaksi 17-vuotiaana mustaihoisen kanssa ja toinen oman setänsä raiskamana 15-vuotiaana" ja kummassakin perheessä hoidettiin tilanne silleen että isä ja tytär menivät "lomalle" viroon missä yhtäkkiä "keskenmeno" mukamas iski mutta kaikki tiedämme että he kävivät abortin hakemassa. ... kirjoitti:
"Olen nainen ja olen sitä mieltä että abortti on murha. Vaikka minut raiskattaisiin tai minulle ilmoitettaisiin että synnytys veisi minulta hengen, en tekisi aborttia. "
Niinhän sinä nytten sanot mutta tilanteen tultaessa eteen kantasi todenäköisin muuttuisi.
Tiedän itse kaksi erittäin hurskasta kristittyä perhettä jonka tyttäret ovat tulleet raskaaksi "toinen tuli raskaaksi 17-vuotiaana mustaihoisen kanssa ja toinen oman setänsä raiskamana 15-vuotiaana" ja kummassakin perheessä hoidettiin tilanne silleen että isä ja tytär menivät "lomalle" viroon missä yhtäkkiä "keskenmeno" mukamas iski mutta kaikki tiedämme että he kävivät abortin hakemassa.Silmänpalvojia on suurin osa uskovista. Sanovat yhtä, tekevät salaa toista. Sitten vaan kokoukseen tai seuroihin ja saa kaiken anteeksi. Onneksi tajusin irtautua uskonnosta. Kristinuskossa naisen arvo tulee miehen tyttärenä, vaimona tai äitinä olemisesta. Naisen arvo syntyy miehestä, eli naisella itsenään ei ole aitoa ihmisarvoa. Eihän se nyt ole kunnioitusta sanoa 'kyllä me arvostetaan että jumala on luonut naisen (vaimoksi ja synnytyskoneeksi)' Nainen on uskovalle siitostamma.
- je
melko epätoivonen taisit olla ku etit tietoa ryhmätyöhön chatista:D
- 098765n
VINKIKSI
Jos perustat tutkielmasi täältä saatuun tietoon, et tule koskaan saamaan tutkielmaasi hyväksytyksi. Voin antaa sinulle vinkin, että mene eri kirkkojen sivuille, niin voisit saada tietoakin. Sen verran tuollaiset tumpelot kysyjät harmittavat, että en kyllä anna www-osoitteita, vaan hanki edes ne itse. - ad
miten katolinen kirkko suhtautuu eutanasiaan?
- koko-totuus
Abortti kysymys on mielenkiintoinen koska tämä paljastaa monien ajattelun perustan eli miehen vastuuttomuuden. Tarkoitan tällä sitä tilannetta jossa nainen raiskataan ja seurauksena on raskaus. Ja jos nainen tekee väärin tehdessään abortin niin missä on miehen vastuu? Jos joku mies pakolla tekee naisen raskaaksi niin eikä silloin se raskauden aiheuttaminen ole miehen teko, miehen syy. Miksi tässä naista syyllistetään? Oikein on ajatella, jos nainen tekee abortin raiskauksen jälkeen niin syyllinen tässä on se mies eli raiskaaja. Miksi ei juuri koskaan puhuta miehen vastuusta raskauksien aiheuttajina? Harva nainen hedelmöittää itseään raiskauksen yhteydessä.
- lll.
Katolilaiset kieltävät.
Luterilaiset sallivat.
Helluntalaiset tekee niitä vaatehenkarilla
Lestadiolaiset synnyttää joka viikko.
Adventistit ei tiedä edes mitä seksi on. - miekkonen60
Ite olen (miehenä) sitä mieltä, että abortti on jokaisen naisen henk.koht. asia, eikä kenelläkään pitäisi olla mitään nokan koputtamista jos joku haluaa abortin tehdä. Piste.
- Käypä katsomassa
Tästä näet Jehovan todistajien kannan:
Sanooko Raamattu jotain abortista?
http://www.jw.org/finder?locale=fi&docid=502012502
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh962346Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1821918- 1841497
- 248922
- 81908
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11806- 62799
- 55702
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako213643Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349621