Suhde hajoamassa?

Eihyvinmene

Me ollaan oltu tyttöystävän kanssa yhdessä jo 4 vuotta, ja nyt suhde tuntuu hajoavan käsiin. Tyttöystävälläni on vakava masennus, joka tuntuu pahenevan koko ajan. Hän yritti jopa itsemurhaa vuoden vaihteessa, kun olin baarissa kavereideni kanssa..ja koen tästä tietenkin huonoa omatuntoa!

Kysymys kuuluukin, voinko tehdä mitään? Hajottaa kattoa toisen totaallista sekoamista, ja kuinka koko tyttö on muuttunut minulle vieraaksi ihmiseksi :( Olen ihan rikki. Auttakaa.

10

950

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *skiainen

Ensinnäkin jos hänet pitää saada ammattiauttajan puheille. Se järjestyy tervesyskeskuslääkärin tai mielenterveystoimiston kautta, olisi varmaan suotavaa, että menisit itse mukaan kertomaan, mikä tilanne on. Masentunut ihminen ei aina ymmärrä tilanteensa vakavuutta.

Sinuna tekisin kaikkeni, että hänelle saataisiin ammattiapua. Puhu tytön perheen ja tai kavereiden kanssa tilanteesta ja yrittäkää yhdessä suostutella tyttö lääkäriin ja terpautin puheille. Huijata ja manipuloidakin saa, kunhan ei jää kiinni ja lopputulos on suotava. On myös olemassa hyviä masennuslääkkeitä, jotka todellakin pelastavat henkiä, niitä kannattaa kokeilla. Myös sairaalahoidon mahdollisuutta kannattaa kysellä, se helpottaisi myös sinun oloasi ja ehkä parisuhteen tilaa kun sinun ei tarvitsisi olla tyttöystäväsi hoitaja.

Ottaisin asian puheeksi hänen kanssaan siten, että korostaisin miten huolissaan hänestä ollaan ja miten häntä oikeasti voidaan auttaa jos hän ottaa avun vastaan. Tässä vaiheessa masentuneen ihmisen tyypillinen vastaus on, ettei häntä voi kukaan auttaa. Se on masentuneen mielen harhakuvitelmia, eikä millään tavalla totta. Monesti masentuneen ihmisen ajatukset on jollain tasoilla harhaisia, esim olen ruma, tyhmä, paha, laiska jne. On hyvä korostaa, että nuo ajatukset kuuluvat taudin kuvaan, eivätkä ole totta.

Jos tyttö on jo hoidossa, kannattaisi ehkä kokeilla sitä, että menisit vastaanotolle hänen kanssaan, tai kävisit yksin puhumassa tilanteesta jonkun ammattilaisen kanssa.

Pidä huoli myös itsestäsi. Jos rakkaus on loppunut sun puoleltasi, niin silloin se on, eikä se ole mikään rikos. Tietysti pitää varmistaa, että tytölläsi on tarvittava tuki ympärillä, jos päätät lähteä suhteesta, mutta sen tiedät varmasti itsekin. Toisaalta taas jos tilanne ei ole kestänyt paria kuukautta pitempään, kannattaisi vielä odotella ja ennen kaikkea hakea apua. Useinhan rakkaudessa on vaikeitakin aikoja.

Pyysit apua ja yritän parhaani mukaan auttaa vaikken itsekään ole millään tavalla ammattilainen, on vaan omaa kokemusta asiasta. Koitahan jaksaa ja muista että yksin ei kenenkään pidä yrittää näitä juttuja ratkoa!

• Eihyvinmene

Tytön vanhemmat on mormooneja, ja käsittääkseni aika iso syy hänen masennukseensa. Hänen vanhempansa ns. ''vainoavat'' häntä jatkuvasti uskon asioilla. Tyttö käy psykoterapiassa, sitä ennen hän kävi psykologilla 6 vuotta. Rakastan kyllä tyttöystävääni, mutta välillä tuntuu ettei hän pidä sitä missään arvossa. En vaan kestä jos jonain päivänä löydän hänet kuolleena kotoamme. Pelottaa välittää ihmisestä, joka viiltää valtimot auki kaikesta rakkaudesta huolimatta.

• *skiainen
        Eihyvinmene kirjoitti:

Tytön vanhemmat on mormooneja, ja käsittääkseni aika iso syy hänen masennukseensa. Hänen vanhempansa ns. ''vainoavat'' häntä jatkuvasti uskon asioilla. Tyttö käy psykoterapiassa, sitä ennen hän kävi psykologilla 6 vuotta. Rakastan kyllä tyttöystävääni, mutta välillä tuntuu ettei hän pidä sitä missään arvossa. En vaan kestä jos jonain päivänä löydän hänet kuolleena kotoamme. Pelottaa välittää ihmisestä, joka viiltää valtimot auki kaikesta rakkaudesta huolimatta.

Voi hitto, pakko teidän on saada jostain apua. Jotenkin ymmärrän sua tosi hyvin, ja toisaalta ymmärrän myös tyttöystävän käyttäytymistä. Tuo ettei hän tunnu pitävän sun rakkautta minkään arvoisena johtuu masennuksesta. Jotenkin silloin ei vaan pysty nauttimaan asioista, saati sitten ymmärtämään toisen ihmisen tunteita. Vaikka hän rakastaisi sua miten.

Mä nuorena monesti säikytin eksän pahanpäiväisesti itsetuhoisuuttani. En vaan silloin ymmärtänyt miltä se hänestä tuntui. Masennus on sen verran tuskallinen sairaus, että siinä keskittyy vaan omaan kipuun. Vähän kuin tulessa makais. Ei silloin ajattele miltä tuosta toisesta tuntuu katsoa kun mä palan.

Musta on hienoa, että todella rakastat tyttöystävääsi, sen näkee kaikesta mitä kirjoitat. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ihminen kasvaa ja kypsyy ja muutaman vuoden päästä tyttöystäväsi luultavasti oppisi käsittelemään tuota masennustaipumustaan paremmin, niin kuin minäkin opin.

Itsetuhoisuudestakin opin pois. En vaan pysty siihen enää. Osansa on silläkin, että tutustuin ihmiseen, jonka läheinen oli tehnyt itsemurhan. Se ikävä ja tuska pisti kyllä ajattelemaan asioita.

Jos tilanne menee kestämättömäksi, niin silloin on kyllä sen osastohoidon paikka. Silloin pitää, ja miksei nytkin, todellakin vaatia sitä hoitoa. Kylmä totuus on, ettei aina ne sairaimmat saa apua, vaan ne jotka sitä osaa vaatia. Mulla sairaalassa olo oli käännekohta elämässä, eikä mitenkään negatiivinen kokemus. Sieltäkin yrittivät kotiuttaa moneen kertaan, mutta poikaystävän tuella jaksoin vaatia hoitoa.

Onko mahdollista, että tyttöystäväsi katkaisisi edes väliaikaisesti välit vanhempiinsa ja onko sitä yritetty aikaisemmin? Puhelinnumeron voi vaihtaa. Voi myös suoraan sanoa, että yhteyttä saa ottaa vasta sitten kun käytös muuttuu. Mulla paha olo helpottui välittömästi kun katkaisin yhteyden häirikkövanhempaani.

Kokeile muuten huviksesi googlata epävakaa persoonallisuushäiriö, kuulostaako tutulta? Älä kuitenkaan usko kaikkea mitä siitä kirjoitetaan, sillä kyseinen diagnoosi on ammattilaisten keskuudessa aika kiistelty.

• Susanna*

Saako tyttöystäväsi ammattiapua? tai oletko ehdottanut hänelle sitä? Ei sinun tarvitse tuosta huonoa omaatuntoa potea, et ole vastuussa toisen teoista. Vaikka surullista ja kamalaahan se tietysti on kun rakkain ihminen haluaa satuttaa itseään, pahimmassa tapauksessa riistää hengen itseltään. Jos ei vielä ole ammatti-ihmistä kuvioissa, nyt on jo kiire.. kohta voi olla liian myöhäistä :( Mielenterveysongelmat, ja varsinkin kun se menee tuolle tasolle, on otettava vakavasti. Jos tyttöystäväsi kieltäytyy avusta, voithan sinä itse ottaa yhteyttä lähimpään mielenterveystoimistoon tms. ja kertoa tilanteen.

Olethan muistanut kertoa hänelle kuinka tärkeä, kaunis ja arvokas ihminen hän onkaan :)

Tsemppiä! Toivottavasti tilanne paranee!

• voimia sinulle

"*skiainen"-kirjoittama viesti. Siellä on paljon varteenotettavia hyviä neuvoja.
      Pidä mielessä se, että SINULLA on oma elämäsi elettävänä ja sinulla on velvollisuus pitää itsestäsi huolta.
      Jos rakkaus on sinulla jo kuollut, voit hyvin jatkaa omaa elämääsi, sinulla on siihen oikeus, mutta silloin tyttöystävälläsi olisi hyvä olla tukiverkko tukenaan, niinkuin *skiainen viestissään kirjoitti.

• mie vaan

Kokemuksesta voin kertoa sen, että jos tyttöystävälläsi on noin huonosti asiat voi sinun olla vaikea päästä enää niitä asioita parantamaan varsinkin kun puhutaan omista vanhemmista..niistä kun ihminen ei niin vaan pääsekään eroon. :( ja vaikka kuinka tietää, että ne aiheuttaa pahaa oloa niin ei sille vaan mitään voi, että veri on vettä sakeampaa. :( itsellä oli vähän samantapainen ongelma, tosin ongelmana oli vaan koukussa pitävä äiti joka ei antanut milliäkään hengitystilaa vaan piti niin tiukassa otteessa et oma elämä oli täyttä helvettiä monta vuotta. No, tuo asia korjaantu ihan muuta, tosin traagista kautta eli voin varoittaa; vaikka yrittäisit saada tyttöystäväsi irti vanhemmistaan niin mitä suurimmalla tod.näköisyydellä tulet siinä epäonnistumaan.

Itse sinun kannattaa muistaa se, että et ole kenenkään omahoitaja eikä sinun sellaiseksi todellakaan tarvitse edes alkaa. Nimittäin noin sairaan ihmisen kanssa eläminen ei tule olemaan helppoa ja silloin jos tuohon suhteeseen jäät niin sinulta täytyy löytyä mieletön määrä voimia että jaksat elää tuon asian kanssa ja kestät ne itsemurha yritykset ilman että olet kohta itsekin samassa tilanteessa. Sillä tuo masennus kuulostaa jo todellakin niin vaaralliselta, että sinä et siinä paljonkaan voi auttaa. Ja se paraneminen pitää lähteä sun tyttöystävästäs itsestään, hänen täytyy haluta tervehtyä siitä itse ja täytyy olla valmis kestämään rajutkin vastoinkäymiset ja opettelemaan elämän ikäänkuin ihan alusta. Tämä taival oli itsellänikin käytävänä, tosin itse sen pääsin suorittamaan kokonaan läpi mutta kyllä se vei aikaa ja vaati todella kovasti "tukiverkostoa" että tiesi aina mihin ottaa missäkin tilanteessa yheyttä jos tuntu, että omat siivet eivät enää kannakaan..ja siinä oli erittäin suuri apu mun isä ja hänen vaimo toki ammattiauttajat mutta yhdessä taistellen ja eteenpäin möyriten siinä eteenpäin vaan päivä kerrallaan päästiin.

Ja sun pitää myös muistaa että jos tyttöystävälläsi on paha kausi menossa, ei hän siltikään ole sinun vastuullasi. Eli silloin pitää vaan toimittaa hänet hoitoon ja toivoa vaan parasta. Ja itsellesi tietenkin saat vaikka oman terveyskeskuksesi kautta hoitajan vastaanotolle aikaa jos tuntuu ettet enää jaksa..niinkuin siinä mitä suurimmalla todennäköisyydellä tulee käymäänkin. Muista, että jos tuntuu ettet enää halua jatkaa niin silloin sun täytyy vaan pistää poikki eikä ollenkaan miettiä et entäs jos se tekee itelleen jotain..nimittäin tuommoisella asialla ei toista saa kiristää! J enne kaikkea muista se, että olet vain itsestäsi vastuussa, toisen elämää tai hänen ratkaisuitaan et voi ottaa omille kontille!

• Ässädaami

Älä ryhdy rakastettusi terapeutiksi. Siinä palat itse loppuun ja silloin on kaksi sairasta. Masennus on kavala tauti, se tartuttaa läheisetkin, ellei varaansa pidä. Pidä huolta omasta hyvinvoinnistasi, silloin jaksat tukea kumppaniasi. Vaan tuo tilanne on paha, eikö häntä saada tahdon vastaiseen hoitoon lääkärin määräyksellä, kun kerran on selkeästi itsetuhoinen?

• trionvsan

> Hän yritti jopa itsemurhaa vuoden vaihteessa, kun olin baarissa kavereideni kanssa..ja koen tästä tietenkin huonoa omatuntoa!

Sinulla ei ole mitään syytä tuntea huonoa omaa tuntoa!
      (kun et ole ollut siellä ketään pettämässä :)

Jos toinen haluaa tehdä itselleen jotain, sinä et voi sitä estää. Joskus hän onnistuu.
      Et voi ottaa vastuuta siitä onnistuuko hän joskus tai yrittääkö uudelleen.
      Jos olet hänen kanssaan suhteessa ja hän onnistuu itsemurhassaan, syytät itseäsi tapahtumasta koko loppuelämäsi. Siksi neuvon sinua lopettamaan suhteen. Ei mitään yhteydenottoja, niin hän ei voi uhkailla uudellä ikävällä yrityksellä.

Tyttöystäväsi on erittäin raukkamainen, kun järjestää sinut huonoon tilanteeseen. Hän varmasti tietää, että mitä enemmän hänestä tykkäät, sitä enemmän sinuun sattuu. Jos hän siitä huolimatta leikkii noin isoilla asioilla, ei hän rakasta sinua tarpeeksi. Sinä et voi rakastamalla saada häntä kuntoon, kun hän ei ole valmis ottamaan itse vastuuta omasta elämästään ja omista tekemisistään.

Voit hankkia hänelle ammattiapua, mutta siihen se jääkin.
      Joka kerta, kun hän yrittää itsemurhaa tai uhkaa sillä, tilaa hänelle ambulanssi. He saavat arvioida tilanteen, ammatti-ihmiset. Älä jätä vastuuta itsellesi.

Joskus vaikeassa tilanteessa olevalle puolisolle, jonka omaa mielenterveyttä uhkaa toisen itsemurhayritykset, on paras tapa lopettaa suhde. Myös sinä voit tällä hetkellä huonosti. Kuka auttaisi sinua? Älä pidä itseäsi vastuussa toisten ongelmista. Jos nainen ei suostu hakemaan riittävästi apua tai jos hoito ei auta, ei suhteessa kannata olla. Rakkaudella et saa sitä muuttumaan, valitettavasti.

Hanki parisuhde, jossa itsekin saat kunnolla vastakaikua. Myös sinulla on oikeus tulla huomatuksi ja terveellä tavalla rakastetuksi. Myös sinulla on oikeus olla onnellinen omassa parisuhteessasi :))

• alle30Vomaishoitaja

Vaikka rakastat häntä niin neuvoisin silti lähtemään suhteesta nimimerkillä saman kokenut. Vaimo yritti lääkkeillä tappaa itsensä minun ollessa töissä. Aikainen tuloni esti teon sillä soitin ajoissa ambulanssin paikalle.
      Hänellä on ollut muutenkin liikaa salaisuuksia elämässään ja tämä teko aiheutti sen että luottamus meni tyystin. Hoidin hänen asiat ja kävin päivittäin katsomassa häntä osastolla. Olin alle kolmekymppinen omaishoitaja. Rakastin häntä ja halusin hänen selviävän elämässään jaloilleen. Hän kuitenkin lopetti hoidon kesken ja palasi kotiin. Oli kuulemma kunnossa. Sitten alkoi tämä minun haukkuminen ja jatkuva riitely. Samalla hän ajoi lähi sukunsa minua vastaan esittämällä perusteettomia valeita että minä olen hänet ajanut tähän tekoon. Siinä vaiheessa tajusin kun aloin saamaan anopilta ja hänen veljeltään haukkumis viestejä että minun on parempi lähteä.
      Minä olin sitten syyllinen mutta kukaan kavereistani tai omasta lähipiiristäni ei käsitä mitä tällä on ajettu takaa. Tietävät asian tasan yhtä varmasti kun minä että rauhallisen luonteen omaavana en mitenkään voisi ikinä vaimoani niin pahasti kiustata.
      Hän on edelleen täysin ulkopuolinen ihminen, vihainen, agressiivinen, välinpitämätön ja käsittämätön valehtelemaan. Harkinta aika on päällä ja asun jo toisaalla.
      Neuvo on se että jos jäät hoitamaan sairasta ihmistä on tämä todennäköisesti vielä niin pahasti masentunut että se masennus vaan aiheuttaa masennusta toisessa ja olet itsekin pian hoidon tarpeessa.
      Paremmin osoitat rakkautta hänelle niin että ohjaat hoitoon ja poistut itse kuvioista.
      Rakkaus ei auta tässä vaiheessa vaan hoito.

• sporttispurtti

Moi!
      Ensinnäkin: SINÄ tarvitset kiireesti apua. Nimittäin on hienoa, että tyttöystävälläsi on jo apua (tai käsitin, että hän siis käy psykologilla edelleen tuolta myöh. viestistä?), mutta myös sinä tarvitset tukiverkostot ja myös ammattiapua. Nimittäin jatkuva pelossa eläminen tekee hulluksi (kokemusta on) ja sinä tarvitse ammattilaisen, joka voi selvittää sinulle, ettei asiat ole sinun vikaasi. Naisellasi on mielen sairaus, sinä et oikein voi häntä parantaa. Et voi lopettaa omaa elämääsi: sen jälkeen teitä on vain kaksi sairastunutta, joten älä lakkaa tapaamasta ystäviäsi ja älä lakkaa pitämästä hauskaakin joskus. Masennus ei saa alkaa hallita sinua. Sairaana et voi myöskään auttaa tyttöystävääsi.

Sinä tarvitset myös apua ja tukea muuten, koska eihän kukaan yksin jaksa vahtia ja perässä juosta. Sinun ehkä pitäisi yrittää vakavasti keskustella hänen vanhempiensa kanssa (vaikka olisi kuinka mormoneja) ja ystävien kanssa. Vaikeneminen ei ole kultaa aina: tässäkään tapauksessa kukaan ei osaa auttaa jos ei tiedä.

Paraneminen on kuitenkin itsessä. Mieli jos on sairastunut, ei sinne sisään muut pääse. Tämä on tyttöystäväsi taistelu, jonka hän joko voittaa tai häviää. Itse olen omani voittanut. Mutta voin sanoa, että yrityksistä huolimatta, apu ei tule perille, ennenkuin itse sitä huolii, ja se on itsestä kiinni. Joskus demoninsa voittaa, joskus ei, en tiedä edelleenkään mistä se lopulta on kiinni, ei pelkästään tahdostakaan. Mutta muitten vikaa se ei ole. Siis esimerkiksi sinun, että sinun pitäisi nyt osata pelastaa ja osata tietää.

Ole siinä kuten voit. Jos et voi enää olla, täytyy sinun siirtyä ystäväksi. Älä ala marttyyriksi, ole se, mitä pystyt ja jaksat.
      Toivottavasti teillä molemmilla on apua ja tuossa vaiheessa tyttöystävälläsi asiallinen lääkitys: en suosittele sitä kenellekään kun absoluuttisen viimeisenä keinona, koska se hoitaa vain oireita, ei syitä, mutta tuossa tapauksessa asiat ovat jo niin ääripitkällä, että lääkitys auttaisi.

Jaksamista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe