parisuhde,se hienoakin hienonpi sana. olen vasta 25vuotias mutta silti jo 5vuotta seurustellut,ja perustanut perheen maailman ihanimman ihmisen kanssa. mutta tehnyt myös liikaa virheitä,joita olen korjannut viimeaikoina,niin paljon kuin vain voin. mutta auta se ei. jo pitkään olen kehitellyt suunnitelmia itse murhasta. koska kaikki maailmani pyörii avovaimoni ja 2vuotiaan likkani ympärillä. ajan työkseni rekkaa ja siksi olen kotosalla vain viikonloppuisin. avovaimoni tapailee muita miehiä ja touhuaa mitä sattuu,vaikka hän tietää että häntä rakastan ja jumaloin. kaikki mitä teen,teen hänen vuoksensa. tässä vaiheessa kenties joku ajattelee,mitenkäs lapsi? noh,lapsi voi vallan mainiosti ja saa kaiken ansaitsemansa huomion,mutta työni huomioon ottaen,en pysty hänen kanssaan tarpeeksi aikaa viettämään. tässä menisi satatuhattta riviä jos kaikki tarinoisin,mutta tulos onkuitenkin:enää ei jaksa. aikanaan ajattelin että hakeudun hoitoon ajatusteni kanssa,mutta enään en näe sitä mistään kohti tarpeellisena. koska enää en halua jaksaa. olen jo valimiiksi miettinyt ajankohdan,ja myös 100%varman toteutustavan jolla hengestäni pääsen,kivuttomasti. ainoa kysymys on että,auttakaa ja kertokaa Miten kerron syyni yms läheisilleni (siis kirjeessä jonka jätän jälkeeni) koska en halua,että kukaan syyllisyyttä tuntee,vaikka siihen aihetta olisikin. auttakaa,jos voitte.
Itsemurha,Väärin?
21
525
Vastaukset
- hae apua itsellesi
Vaikka nyt tuntuu raskaalta, mieti vielä. Tyttäresi on tulossa parhaimpaan ikään, nautisit ajasta hänen kanssaan. Työsi tuntuu vievän sinut pois perheesi luota, onko sinulla mahdollisuutta vaihtaa työtä? Irtisano vaikka itsesi ennen kuin teet mitään itsellesi, ensin kuitenkin kannattaa hakea apua.
Ei maailma pyöri yhden naisen ympärillä vaikka hän onkin sinulle rakas, oletko ajatellut, että jossain voi olla vielä ihanampi, jota et ole vielä kohdannut.- Ei helppoa tääläkään
mutta "oletko ajatellut että jossain voi olla vielä ihanampi"
Samaa myös mulle on hoettu vaimon kärsiessä mielenterveys ongelmista ja vedettyä myös minut sairauteensa mukaan.
Vaimo pettää ja haukkuu ja käyttää väkivaltaa joita kukaan ei usko.
Olenkin hakenut avioliittonne aikana tyyliin silmä silmästä myös nais seuraa jo 1.5v sillä myös minulla on oikeus saada lohtua mutta ei edes yhdenillan seuraa löydy baarista.
Mulle ei enään toista naista ole tarkoitettu. Perheen olisin halunnut ja sen lapsen mutta kukaan ei sitä ikinä kanssani tehnyt.
Aloittajalle.
Sulla on lapsi joka on maailman tärkein aarre tärkeämpi kuin kukaan miehiä kaatava h...a.
Kaikilla ei ole edes suvun jatkajaa vaikka ikää onkin jo kolmisenkymmentä.
Nauti lapsesi kanssa elämästä ja vietä aikaa kavereiden kanssa mutta lasta ÄLÄ JÄTÄ!
- jggjiojjoijij
Kannattaisiko ensin keskustella ja hakea apua ulkopuolelta? Ei se syy ole yksin sinussa! Ei parisuhteesta tule mitään jos vain toinen jaksaa siihen panostaa ja toinen on vain ottavana osapuolena vaatimassa aina vain enemmän ja enemmän. Tuo viittaa jo siihen, että kumppanisi ei liiemmin arvosta sinua, mikä ei todellakaan ole oikein!! Kumppanillasi on näköjään jokin pakottava tarve saada huomiota kokoajan ja silloin kun olet reissussa, niin tällöin hakee sitä ulkopuolelta.
Hakekaan apua ja äkkiä!!- Tuli paha mieli
just älä anna puolisosi ajaa noin typerään tekoon. Se tekee sen tahallaan. Maailmassa on parempiakin ihmisiä sinulle. Ajattele tyttöäsi ja eroa. Näet kyllä sitten omalla ajallasi tytärtäsi Älä hänelle tuota pettymystä ikinä!
- Geke
Tuli paha mieli kirjoitti:
just älä anna puolisosi ajaa noin typerään tekoon. Se tekee sen tahallaan. Maailmassa on parempiakin ihmisiä sinulle. Ajattele tyttöäsi ja eroa. Näet kyllä sitten omalla ajallasi tytärtäsi Älä hänelle tuota pettymystä ikinä!
toki jo arvelinkin,että asia tähän kääntyy. vielä kuukausi-pari sitten ajattelin kuten te. ajattelin,että lapsi on se jonka takia kannattaa jaksaa. itse olen kasvanut ilman isää,joka joi itsensä hengiltä jo ollessani ihan taapero. mutta kukaan ihminen ei ole kone. toiset kestävät ja selviytyvät helpommin. toiset eivät,minä kuulun siihen joukkoon. olen syönyt myös mielialalääkkeitä,tuloksetta. kyllä tilanne on jo taputeltu. jäljelle jää enään yksi ja ainoa kysymys: miten kerron päätöksestäni lähimmäisilleni? (äitini ja tyttäreni) tiedän,että täällä foorumissa saattaa kirjoitella monikin samanlaisia asioita,tarkoittamatta sitä. harva meistä on tosissaan asian kanssa. kyse ei enään ole "avunhuudosta". vaan jokin viesti yms pitäisi jättää jälkeensä,koska ei halua kenenkään itseään syyttävän.
- kokenut...
Geke kirjoitti:
toki jo arvelinkin,että asia tähän kääntyy. vielä kuukausi-pari sitten ajattelin kuten te. ajattelin,että lapsi on se jonka takia kannattaa jaksaa. itse olen kasvanut ilman isää,joka joi itsensä hengiltä jo ollessani ihan taapero. mutta kukaan ihminen ei ole kone. toiset kestävät ja selviytyvät helpommin. toiset eivät,minä kuulun siihen joukkoon. olen syönyt myös mielialalääkkeitä,tuloksetta. kyllä tilanne on jo taputeltu. jäljelle jää enään yksi ja ainoa kysymys: miten kerron päätöksestäni lähimmäisilleni? (äitini ja tyttäreni) tiedän,että täällä foorumissa saattaa kirjoitella monikin samanlaisia asioita,tarkoittamatta sitä. harva meistä on tosissaan asian kanssa. kyse ei enään ole "avunhuudosta". vaan jokin viesti yms pitäisi jättää jälkeensä,koska ei halua kenenkään itseään syyttävän.
Itse olen menettänyt minulle rakkaan ihmisen itsemurhan kautta. Työttömyys ja ihmissuhdeongelma ajoi hänet niin ahtaalle, että hän ei jaksanut elää. Sitä tuskaa ja kaipuuta jota olen sen jälkeen tuntenut ei voi sanoin kuvata. Mielessä päivittäin kysymys enkö edes minä ollut sen arvoinen, että hänen olisi kannattanut elää? Tuon ajatuksen kanssa olen elänyt kohta kymmenen vuotta ja se ei helpota.
Taakkasi on varmasti raskas ja olet päätöksesi tehnyt. Kokemuksesta voi sanoa, että raskaan taakan jätät lapsellesi jos laitat päätöksen käytäntöön. Hänestä tuntuu karmealta kun isä ei ole näkemässä hänen koulun aloittamista, koulun päättäjäisiä, rippijuhlia, synttäreitä, jne niin kuin kavereilla on. Ja sen voin myös sanoa kokemuksesta, että sellaista viestiä itsemurhan tehnyt läheiseni ei olisi voinut jättää, että en olisi syyllistänyt itseäni. - Elämää se vain on
Geke kirjoitti:
syliin. Halaa häntä ja katso hänen hymyään. Jos se ei tuo elämän iloa ei mikään. Nauti lapsesi elämän ja kehityksen seuraamisesta ja unohda tuollaiset ikävät ajatukset. Tämä on käsky! Nyt tuntuu ehkä ikävältä mutta hetken päästä ei varmasti.
Nimimerkillä välillä pahastikin elämän suossa jumissa ollut mies.
Aina paistaa päivä risukasaankin.
- Lisää kylmää
voinko auttaa, mutta ainakin yritän. En tosin yritä auttaa sinua jättämään hyvästejä, vaan luopumaan ajatuksesta.
Joku muukin jo totesi sen tärkeimmän syyn: sinulla on tytär. Itsemurha ei ole koskaan oikea ratkaisu, mutta erityisen väärin se on sen jälkeen, kun olet ottanut suuren vastuun ja hankkinut jälkeläisiä. Sorry buddy, tuo vastuu sinun on kannettava. Hänen takiaan sinun on jaksettava etsiä uutta valoa elämääsi. Jos siis jostain syystä jo pelkästään tyttäresi olemassaolo ei tällä hetkellä tunnu riittävän.
Sinun on turha miettiä miten ratkaisuasi selität, koska sellaista selitystä ei ole, jonka lapsesi voisi koskaan ymmärtää. Puhumattakaan siitä, että petollinen avopuoliso olisi sellainen syy, jota yleensäkään pitäisi ymmärtää.
Ja sitten tiukempaa tekstiä: Pistä eukkosi pihalle, ja lopeta puheet itsemurhasta. Yksinkertaisesti, don't give the prick the satisfaction. Vai meinaatko että poistamalla itsesi tästä maailmasta saat petollisen akkasi katumaan, ja saat siten "viimeisen sanan"? Ei tule tapahtumaan, vaan ainoa mitä saat aikaan on se, että teet akastasi marttyyrin, joka ruinuttaa kohtaloaan, miten vätysmiehensä jätti hänet yksin lapsen kanssa. Ihan riippumatta siitä, mitä hän itse on tehnyt.
Toistan, don't give the prick the satisfaction. Tuo oli ajatus, joka piti minut pystyssä, kun olin itse vastaavassa tilanteessa. Elin vähän aikaa päivä kerrallaan, heräten joka aamu tunteeseen, aivan kuin joku olisi potkaissut ilmat pihalle. Olo alkoi pikku hiljaa helpottaa, kun olin kantanut tavarani ulos kodistamme, ja saanut oman elämäni uuteen alkuun. Työt pitivät kiireisenä, ja elämän pakottaminen rutiineihin auttoi asiaa. Sinulla on suuri syy motivoida itseäsi: järjestä itsesi kuntoon tyttäresi takia. Täytä mielesi pohtimalla sitä, miten parhaiten hyödyntää aikasi tyttäresi kanssa.
Niin, ja muuten. Minäkin luulin menneeni yksiin sen maailman täydellisimmän ja ihanimman ihmisen kanssa. (mikä muuten on hiukan ongelmallinen lähestymistapa, jos se sinunkin tuleva exäsi on se maailman ihanin, jos pieni kevennys sallitaan). Nooh, tuo sitten osoittautui samanlaiseksi moraalittomaksi petturiksi, kuin tuo sinunkin. Unohda siis ajatus siitä, että olet menettänyt jotain korvaamatonta. Olet tehnyt virhearvioinnin ja mennyt yksiin ihmisen kanssa, joka ei ansaitse sinua. Kokemuksesta voin kertoa, että parempaa on olemassa. Niin minullekin oli. Aurinko paistaa ja olen saanut jo kaksi vuotta taivaltaa yhdessä ihmisen kanssa, jollaista en voinut kuvitellakaan olevan.
Vuosi sitten ystäväni, joka seurasi läheltä taannoista kamppailuani, katsoi minua pitkään ja kysäisi "näyttää vähän siltä, että ei sulle sittenkään niin kauhean huonosti käynyt".- Aina vain paha mieli
Tyttäresi luultavammin ei antaisi sulle koskaan anteeksi. Hanki uusi oma elämä, älä anna puolisosi ajaa sinua tuhoon. Elämä on elämistä varten. Kerran me täällä olemme ja Minusta eläminen on ainakin elämisen arvoista. On mullakin huonosti välillä mennyt, mutta olen voittanut ongelmat. Eihän missään oliskaa mitää järkeä jos ei välillä' olisi ongelmia ja pulmia. NE TÄYTYY OSATA RATKAISTA JÄRKEVÄSTI ! Itsari ei ole elämän tarkoitus!!
- Rekkakuski minäkin
Jos ei vaimosi pahasta olostasi riippumatta lopeta pettämistä, niin lähde.
Älä lopeta elämääsi. On se jokaisella mielessä. Kuvittele elämääsi eteenpäin.
Kuvittele, jos tapaisit uskollisen naisen, saisit sen kanssa pari skidiä. Se jumalois sua takas. Kävisikö silloin mielessä, että oli naurettavaa että meinasit tappaa itsesi? - hhghfghfhghhhhhhhhhh
koskaan ei saa tappaa itseäänsä jonkun toisen takia. minä henkilökohtaisesti hyväksyn itsemurhan, jos sille on hyvät perustelut. se että poikaystävä/tyttöystävä jätti tai pettää ei sovellu hyviksi syiksi, ainakaan minulle
jos vaimosi tekee sinut surulliseksi, miksi siis olet yhä hänen kanssaan? jos hän sinua pettää, miksi et etsi naista, joka ei petä? jos työ on raskasta, miksi et hae johonkin muualle töihin?
elämääsi voit muuttaa niin monella tavalla, parantaa sitä, joten suosittelisin että jättäisit itsemurhahankkeet hetkeksi pois ja yrität parantaa elämääsi. suosittelen käymään lääkärissä ja ottamaan verikokeet ja kilpisrauhakokeet, tämän jälkeen myös lääkitystä
jos hoitojen, elämänlaadun parantamisen ja vaimon kanssa keskustelun jälkeen elämä ei ole helpottunut (ja tässä ei puhuta mistään 1kk kokeilusta) niin sitten ymmärrän, jos ei onnistu
kun masennus iskee, niin sitä harvoin kokee jaksavansa/tarvitsevansa apua
ja tämä teksti tulee muuten vakavasta masennuksesta ja itsemurhahaluiselta ihmiseltä, en kuitenkaan ole itseäni tappanut vielä, minä haen ensiksi apua... ja olenkin nyt hoidossa- niinjoo
Ja minkähän parannuksen itsemurha tähän tilanteeseen toisi?
- tämä täti tietää!
niinjoo kirjoitti:
Nuori kaveri ja tuommoista paskaa mietit..Et todellakaan voi kirjoittaa minkäänlaista kirjettä läheisilles, että niitten olo helpoittais! Ei sellaista kirjettä ole olemassakaan..
En usko tuollaiseen rakkauteen, että sen takia kannattaisi itsensä uhrata! Höpönlöpön!
Itse rakastin petturimiestäni 20 vuotta ja itkin ja itkin..viimein olin itkenyt rakkauden itsestäni ulos ja kaikki helpotti! Sinäkin selviät siitä! Rakkaus on vain tunnetila ja jokainen pettyy siihen aikanaan..sinä et ole poikkeus! Muutkin rakastavat, pettyvät ja surevat..kukaan nyt helvetti sen takia itseään tapa!
Tuskin haluat olla raukka! Tekisi mieli potkaista sinua perseelle!
Huolehdihan tytöstäs ja paa eukkos meneen..niin täällä muutkin tekee, eikä mieti tuommoista helpointa ratkaisua kaikkeen, niinkuin sinä!
Törmäät vielä naiseen, joka ansaitsee sinut. - Geke
niinjoo kirjoitti:
miksi yritätte puhua siihen sävyyn,että aihetta ei olisi? alunperin,halusin vain lukea kommentteja että mitä voin kirjoittaa saati jättää jälkeeni,jotten liikaa satuttaisi ketään.? mutta vastatakseni tuohon kysymykseen: olen ilmeisesti liian ItseRakas,(puolisoni jaksaa siitä muistuttaa) koska ajattelen että oma oloni helpottaa siinä vaiheessa,kun ei tarvitse enään yrittää. toki elämä Voisi olla hienoa uuden alun jälkeen,mutta itsessä ei ole riittävästi voimia aloittaa uutta alkua. ja sitä voimaa ei mikään pysty tuottamaan.
- vammaisen avustaja
Geke kirjoitti:
miksi yritätte puhua siihen sävyyn,että aihetta ei olisi? alunperin,halusin vain lukea kommentteja että mitä voin kirjoittaa saati jättää jälkeeni,jotten liikaa satuttaisi ketään.? mutta vastatakseni tuohon kysymykseen: olen ilmeisesti liian ItseRakas,(puolisoni jaksaa siitä muistuttaa) koska ajattelen että oma oloni helpottaa siinä vaiheessa,kun ei tarvitse enään yrittää. toki elämä Voisi olla hienoa uuden alun jälkeen,mutta itsessä ei ole riittävästi voimia aloittaa uutta alkua. ja sitä voimaa ei mikään pysty tuottamaan.
Siis luulitko muka tosissasi, että täältä tulisi:"no voisit kirjoittaa vaikkapa..."
Höh! Niin varmaan..joo..
On ammattiapuakin saatavissa, jos noin elämä vituttaa..kyllä se vituttaa montaa muutakin, mutta mitään lapsellisia itsemurhia olla heti märisemässä..perkele..
Voit sitten vammautuakkin siinä yrityksessäs..paskalla käyntikin voi olla sen jälkeen vittumaista,kun ei tule perseestä ulos kuin lääkkeitten voimalla ja avustajan sormi persreiässä..se se sitten vasta vituttaakin!
- itsesääliä kerraksee
että turhaan äitis sua mahassaan melkein vuoden kantoi..Omasta elämästään antoi parhaat vuotensa sinulle, sut vaatetti ja ruokki..rakasti ja näin meinaat palkita hänet..
Jospa ajattelisit välillä muitakin kuin itseäsi..
Oma poikani ei koskaan haluaisi pahoittaa mieltäni edes ajattelemalla tuollaisia..
Tee edes elinluovutus kortti lompakkoosi..jos päädyt ratkaisuusi, saa edes joku muu mahdollisuuden parempaan elämään, joka osaa arvostaa sitä paremmin kuin sinä!- jammusetiä riittää!!
Eköhän sun pitäs pysyä täällä suojelemassa tyttöös..on pedofiileja..isäpuolia, jotka käyttää ehkä tyttöös tulevaisuudessa hyväkseen..tyttös voi masentua sun itsemurhasta ja syyttää siitä itseään isona..varsinkin, jos muitakin on tappanut suvussasi itsensä..vaikka sitten viinalla..kuiteski.
Tyttöskin voi tulla samaan ratkaisuun kuin sinä ja miettii koko teini-iän itsemurhaa..
Isän velvollisuus on olla läsnä lapsen elämässä ja suojella häntä vaaroilta..Kuvittele vain jotakin niljakasta sikaa raiskaamassa pikkuistasi..siellä makaa avuttomana sian alla tuskissaan..
Ja entäs, jos eukkoskin kuolee..kuka sitten tytöstä huolehtii..Johonkin kasvatuskotiinko?
Ei se ole nykypäivänä niin selvää se hengissä pysyminen kenelläkään..jatkuvasti kuolee joku liikenteessä,tai vammautuu..olisit tyytyväinen terveydestäsi..
Tytön takia pitää sun jaksaa..niinhän täällä joutuu tekemään muutkin..laittamaan lapset etusijalle kaikessa..
- terapia auttaa
Mun ystäväni tappoi itsensä reilu vuosi sitten. Jätti jälkeensä kaksi pientä lasta ja vaimon. Ja muut sukulaiset ja ystävät... Olin pitkän aikaa sille tosi vihainen. Nykyään kyllä jo ymmärrän häntä, mutta tuskinpa nuo sukulaiset ymmärtävät koskaan.
Käy nyt kuitenkin ensin juttelemassa työterveyshoitajan kanssa ihan reilusti. Helvetin vaikeeta, mutta sulla ei ole muuta kuin voitettavaa. Mä kävin joskus terapiassa kun kaikki meni päin vittua. Ja se ihan oikeasti auttoi. Nyt voi tuntua, ettei se päivä enää ikinä paista ja että tää oli nyt tässä. Mutta ei se oikeasti ole niin. Niitä hyviä hetkiä tulee vielä monta, joiden takia kannatti elää. Kokeile edes! - trixie***
ongelmasi on, että olet rakentanut koko elämäsi perheesi ympärille.
kuvittele tilannettasi korttipakkana. olet vuosia rakentanut mahtavaa korttitaloa, mutta sinulla on vain kaksi korttia pitämässä taloa kasassa. kun yksi niistä horjahtaa, koko vuosien tekemä työ murenee, ja tuntuu, että jäät tyhjän päälle.
siksi täytyy aina olla muutakin elämässä, kuin puoliso/kumppani/lapsi.
kyllä se varmasti tuossa vaiheessa elämää tuntuu kamalalta joutua aloittamaan asioita alusta, varsinkin jos olet rakastanut ihmistä, jolta et saa samanlaista vastarakkautta. sanot jumaloivasi vaimoasi, mutta onko hän sinun kunnioituksesi/rakkautesi/ystävyytesi arvoinen, jos hän kohtelee sinua noin välinpitämättömästi? vastaus: EI OLE!!!
tunnut olevan ihmisläheisyyttä kaipaava henkilö.
sinulle voisi tehdä hyvää hankkia ammatti, jossa pääset kommunikoimaan muiden kanssa enemmän. voisit hankkia uusia harrastuksia, matkustella ja luoda uusia kontakteja. normaalisti olen aika postimyynti-morsiammia vastaan, mutta sinä vaikutat oikeasti mukavalta ja herttaiselta mieheltä, ja siksi sinulle saattaisi sopia joku aasialainen nainen, koska heidän kulttuurilleen on ominaista perhe-keskeisyys, ystävällisyys jne. =)
toivottavasti menet puhumaan jollekin ammattiauttajalle, koska masennus on sairaus josta voi selviytyä, itse tiedän sen kokemuksesta. olen joutunut muuttamaan omaa elämänasennettani, mutta olen kasvanut siinä samalla hirveästi. masentuneena et näe itseäsi/tilannettasi realistisesti. joka tapauksessa olet arvokas ihminen, ja avovaimosi on todella törppö, kun ei kohtele sinua paremmin.
lycka till =)- vai ulkomaalainen..
Löytyy kai niitä nyt suomalaisiakin naisia,jotka kotona viihtyy!
Itsekkin olen sellainen..nytkin kotosalla telkkaria samalla katselen..ja ystävällinenkin olen..
Noihin aasialaisiin sekaantuminen vaatii aina kuitenkin vähän enempi just sellaista asennetta, että ne vaan pakkaa reppunsa ja häipyy, kun rahat loppuu suomi-äijältä..sorry, mut just joulun jälkeen naapurin ukolle kävi niin, kun ei antanut tarpeeksi rahaa muijan sukulaisille lähetettäväksi..ei enää ollut, mitä lähettää..
Että enpä menis kyllä itsemurhaa suunnittelevalle tommoisia neuvoja antaan jostain maksullisista naisista..
Eikä läheskään kaikki miehet tykkää mongoloidin näköisistä mustapäistä..
Eikä AP ole varmaan kiinnostunut pitkään aikaan muista naisista..hänhän rakastaa omaansa..
- huh huh...
huh huh..
näin kolme vuotta jälkikäteen luettuna kannaattaako edes kommentoida mutta mikäli arvaukseni osuu oikeaan kirjoittajan suhteen, jätti hän valtaosan omista tekemisistään kirjoittamatta mitkä johtivat suhteen purkuun..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125866
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103835"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten275652- 69572
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait72553Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64552Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist32473