Ystävättäreni mieskumppani jätti, kun hän on köyhä ja rahaton

sciurus vulgaris

Mitä ajatuksia herättää? Siis mies työssäkäyvä, nainen sairauden takia kotona päivät. (lääkärinlausunto on.)
Itselleni ei sinänsä tule yllätyksenä tuollainen, monia varmasti ärsyttää lähteä aamulla töihin, kun toinen osapuoli on jouten 7 päivää viikossa, ja kaikki yhdessätekeminen on kiinni muutamasta eurosta, tai sen puutteesta.
Onhan tuo mitä tapahtui törkeää ja loukkaavaa tätä naista kohtaan, mutta itseäni ei yhtään yllätä. Mielestäni yhteiskunta on hyvin työorientoitunut.

kysymys: - Häiritsisikö teitä, jos mies/naisystävänne olisi rahaton ja työtön? Voisitteko jättää sen takia?

Onko siinä kyse rakkaudesta ollenkaan, jos jättää köyhyyden takia?

10

768

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trixie^^^

et yhtään eritellyt mikä sairaus on kyseessä. naisellahan saattaa esim olla paha masennus, ja jos heidän parisuhde ei muutenkaan ollut niin vankalla perustalla, naisen sairaus saattaa viedä kaiken energian mieheltäkin. jos naisella oli vakituinen työ, eikö hän siitä huolimatta saa sairauskorvauksia jne?
      kuinka pitkään nainen on ollut ja tulee olemaan kotona? yhteiset puheenaiheet loppuvat aika nopeasti, jos nainen makaa päivät pitkät sohvalla. jos nainen on tosi kipeä, voivatko he koskaan lähteä ulos kahdestaan?
      kuinka pitkään pari oli ollut yhdessä? tiedätkö varmasti, että he olivat onnellisia ja tasapainoisia ennen sairastumista? saattaa olla, että tuo sairaus on viimeinen tikki jossain suuremmassa ongelmassa, mikä heillä on ollut.
      minun poikaystäväni oli vajaat 3 kk työttömänä ja rahaton. se otti koville, kun itse olen opiskelija, enkä pystynyt häntä auttamaan. mies vielä on semmoinen, että hänen täytyy jatkuvasti tehdä jotakin, joten työttömyys oli todella rankkaa hänelle. lainasin hänelle jonkin verran rahaa, ostin ruokaa, vietettiin leffailta kotona baariin lähtemisen sijaan. eniten tilannetta haittasi se, että miehellä oli tosi kurja olo työttömyydestä, ja hän ärtyi asioista paljon herkemmin. jos mies ei olisi tehnyt mitään yritystä hankkia töitä, olisi vain luottanut siihen, että minä tarjoan illalliset ja maksan laskut, varmasti olisin jossakin vaiheessa jättänyt hänet. mutta mies 3kk jälkeen päätti ostaa yrityksen, kun häntä ei sellaiseen palkattu =) ja nyt työttömästä poikaystävästäni tuli yritysjohtaja ja minä saan kesätöitä. jeejee. =o)

• sciurus vulgaris

joo, masennus kyseessä, oikein arvasit. Ja ei ole työpaikkaa, mihin palata. Käy leipäjonossa. Ehtivät olla yhdessä vain puolisen vuotta, eli ei pitkä aika. Itse arvelee, että kyse oli lopulta jostain muusta: miehen sitoutumiskammosta.

• .,-,.-.,-,.-,.-
        sciurus vulgaris kirjoitti:

joo, masennus kyseessä, oikein arvasit. Ja ei ole työpaikkaa, mihin palata. Käy leipäjonossa. Ehtivät olla yhdessä vain puolisen vuotta, eli ei pitkä aika. Itse arvelee, että kyse oli lopulta jostain muusta: miehen sitoutumiskammosta.

rehellisesti kyllä minuakin kammottaisi sitoutua masentuneeseen ihmiseen... .

• ...

aika köyhäon päänsisältään.. ennemmin tulee rahan vuoksi jätetyksi kuin otetuksi..

• nirppanokkatäti

Ihan rehellisesti sanoen olisin varmaan itse toiminut samoin. Puolen vuoden tuttavuuden jälkeen en olisi valmis elättämään miestä joka yhtäkkiä jäisi masennusta potemaan kotiin. Masentunut ihminen voi olla hyvin aikaansaamaton, eli puolison pitäis töistä tullessaan hoitaa vielä kotityötkin.

Eri juttu jos joku vuosien yhdessäolo takana ja siihen asti suhde olisi ollut onnellinen, tekisin kaikkeni että puoliso parantuisi sairaudestaan.

• unto+10

Olen vähän reilu kolmikymppinen mies ja olisivan varmaan itsekin toiminut vastaavassa tilanteessa samoin.

Ei se siitä rahasta ole kiinni, ei ainakaan itselläni, sillä palkallani elää kaksi ihmistä ihan hyvin, mutta tuo masennus se olisi tuossa varmaan se selkein syy eroon. Itse en ainakaan jaksaisi pitkään katsella tuoreessa suhteessa jos toinen on masentunut, eikä tee yhtään mitään muuta kuin makaa kotona sohvalla. Pidemmässä suhteessa sitä ehkä yritettäisiin yhdessä eteenpäin, mutta tuoreesta suhteesta on paljon helpompi lähteä ja alkaa etsimään sitä uutta.

Olen seurustellut elämäni aikana kahdenkin masennuksesta kärsivän naisen kanssa, eikä se ollut helppoa. Tosin opiskeluaikana sitä toisen masennusta oli vähän vaikeampi huomata, kun yhdessä luennolla kuitenkin käytiin. Nainen pystyi kuitenkin elämään suht normaalisti, vaikka hän olikin masentunut. Hän toipui suhteen aikana masennuksesta ja suhde päättyi ihan muihin syihin.

Työelämässä ollessani tapasin sitten tuon toisen masentuneen naisen ja hän ei masennukseltaan pystynyt edes kaupassa käymään ja eihän siitä suhteesta tullut käytännössä yhtään mitään kun toinen ei tahtonut edes asunnosta ulos päästä, ellei kädestä pitäen jonnekin raahannut. Ei minulla riittänyt voimia alkaa hoivaamaan tyttöystävää, varsinkin kun itselläni oli tuolloin erittäin kiirettä työelämässä. Ja kun ei naisella, eikä minullakaan ollut halua hoitaa masennusta saatika parisuhdetta, niin oli päivänselvää että suhde päättyi melko nopeasti.

• Mies siis sanoi jättämisen syyksi ystäväsi rahattomuuden, ymmärsinkö oikein? Jotenkin on tunne että taustalla on ollut muitakin syitä. Kauanko suhde oli jatkunut ja kuinka pitkällä se oli ennen sairastumista, kauanko ystävälläsi on ollut sairaus? Jos kaikki oli jatkunut hyvin pitkään ennen sitä ja sitten mies jättää pian sairastumisen jälkeen niin voin vain todeta että itsekäs ääliö oli kyseessä. Jos taas tutustumisvaihe oli vielä menossa niin voin ymmärtää häntä melko hyvin.
      Itse olin muutaman kuukauden ajan suhteessa masennusta sairastavan naisen kanssa (hänellä oli erittäin pahoja itsetunto-ongelmia ja muutakin). Ei todellakaan ollut helppoa jättää häntä kun tiesi miten paljon se satuttaa häntä lisää mutten voinut muutakaan tajuttuani, etten sovi hänen kanssaan yhteen, enkä oikeasti hänen kanssaan olisi onnellinen koskaan.

Tuohon sun kysymykseen.. Jos kaikki muuten hyvin ja täydellinen nainen kainalossa, jonka kanssa elämä on kuin pelkkää unelmaa, niin en takuulla jättäisi vaikka kaikki menot menisivät minun piikkiini. Eivät ole raha-asiat niin tärkeitä kunhan toimeen tulee.

• ----

Joskus tuollainen jättäminen kertoo kivikautisesta ajattelusta.

• se olisi

minulla ainakaan rahasta kiinni. kk-palkkani on 4800€, joten sillä kyllä elelee kaksi, tai jopa kolmekin ihmistä aivan lokoisasti :)

Mutta uskon että siis tuon masennuksen takia en jaksaisi katsella noin lyhyen suhteen jälkeen.

• Yksi nainen.

Lyhyessä suhteessa ilman muuta häipyisin, jos mies olisi masentunut. En ole omaishoitaja.
        Itse ajattelisin jopa niin, että masentuneelle miehelle on varmaankin parempi löytää sellainen nainen joka osaa piristää. MInusta ei ole siihen rooliin. Edellytän mieheltä itsenäistä otetta elämään.

Eri asia on sitten jos suhdetta on kestänyt pitkään ja miehellä on joku "hyväksyttävä syy masennukseen".
        Silloinkin kyllä edellytän aktiivista töiden hakemista ja elämässä eteenpäin menemistä.

Minusta ihmisiä ei pidä hyysätä ja hoivata vaan kannustaa pärjäämään elämässä. Itse ainakin teen mitä tahansa työtä ja samaa edellytän mieheltä. Eli nuo "pitää olla koulutusta vastaavaa työtä" kitisijät poistuvat kyllä minun elämästäni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe