Viime vuosina yleiseksi keskustelun aiheeksi mediassa on noussut aihe nimeltä: ateismi.
Niin suomessa kuin maailmallakin on ilmeisesti sittenkin henkilöitä joilla ei ole uskonnollista vakaumusta, eivät sellaista tarvitse eivätkä sellaista edes halua. Itse lukeudun näihin henkilöihin.
Tätä mediahuomiota on edesauttanut varsin vahvasti muutamat kirjat jotka ovat saaneet maailmanlaajuista huomiota ja myyneet valtavan määrän kopioita. Näistä tunnetuimmat ovat Dawkinsin: Jumalharha, Hitchensin: Jumala ei ole suuri, Harrisin: Uskon loppu ja Dennetin: Lumous murtuu: Uskonto luonnollisena ilmiönä
Myös Iso-Britanniasta alkunsa saanut bussikampanja, vastauksena paikkakunnalla järjestettyyn uskonnolliseen kampanjaan jossa uhattiin ihmisiä helvetillä, levisi eri puolille maailmaa. Tämä ilmiö nähtiin myös suomessa kun vapaa-ajattelijain liitto aloitti uskonnottoman bussikampanjansa Tampereella, Helsingissä ja Turussa.
Tämän kaltainen julkisuus kohdistuen uskonnottomiin on ennen kuulumatonta. Sellaista ei vain aiemmin ole ollut.
Julkisuus jota ateismi on saanut on hyvä asia, mutta kaikki seuraukset jotka sillä on ollut eivät sellaisia ole. Se että ihmiset ovat nyt tietoisia siitä että on olemassa ihmisiä jotka eivät usko jumalien olemassaoloon, ei juurikaan auta asiaa kun näillä ei ole minkäänlaista käsitystä siitä mitä ateismi on ja keitä ateistit ovat. Kukaan joka ei ole kiinnostunut aiheesta paljoakaan, ei tule lukemaan näitä kirjoja taikka muuta kirjallisuutta joka aiheesta on kirjoitettu.
Tämän lisäksi on olemassa kaksi uskonnollista ryhmää jotka lukevat mitä ateisteilla on sanottavanaan. Valitettavasti tähän katekoriaan kuuluu ainoastaan kahdenlaisia ihmisiä. Akateemisesti koulutettuja teologeja joiden käsitys uskonnosta on totaalisesti eri kuin tavallisen ihmisen ja sitten henkilöitä henkilöitä joidenka lähtökohtaisena olettamuksena on se että Raamatun sana on absoluuttisesti totta ja mikäli jotakin todistetta ei voida saada siihen soveltumaan on se hylättävä; eli abologisteja.
Akateemiset teologit näyttävän kilpailevan siitä kuka saa muodostetuksi kaikkein epäselvimmän ja monimutkaisimman tavan sanoa että; Minä usko, koska uskon, koska uskon; ja ovat tässä päässeet jo sellaiseen pisteeseen että on vaikea sanoa ymmärtävätkö he enää itse mitä he sanovat.
Koska tilanne on tällainen yleinen uskonnollinen vastaus, jota siis uskonnolliset ihmiset kuuntelevat, tulee abologisteilta jotka eivät ole kiinnostuneita siitä mikä on tosi vaan oman ideologisen asemansa edistämisestä.On ehkä hieman väärin sanoa etteivät he ole kiinnostuneet siitä mikä on tosi, mutta he esittävän omaavansa absoluuttisen totuuden ja julistavat omaavansa tämän tietämyksen, kuitenkaan koskaan vaivautumatta perustelemaan omaa asemaansa millään tavalla. Tämä tietenkin johtuu siitä että heillä ei ole perustelu millekään mitä he sanovat, sen lisäksi että ovat julistaneet olevansa oikeassa.
Median vaikutus yleiseen kuvaan siitä keitä ateistit ovat
10
168
Vastaukset
Nämä henkilöt, abologistat, sitten ilmaisevat omat mielipiteensä siitä keitä nämä henkilöt ovat, millaisia heidän kirjansa ja ajatuksensa ovat ja kun kukaan ei viitsi vaivautua lukemaan itse mitä uskonnottomat itseasiassa ovat sanoneet, nämä henkilöt muodostavat julkisen kuvan siitä keitä ateistit ovat.Näin yleinen käsitys siitä keitä ateistit ovat ja mitä ateismi on säilyy edelleenkin asiana jota ei yleisesti ymmärretä, mutta tietämättömyyden on korvannut väärä tieto.
Poikkeuksia kuitenkin löytyy ja tämän uuden kiinnostuksen mukana esiin on tullut myös koko joukko akateemikkoja jotka ovat kirjoittaneet omat vastauksensa näihin uskonto kriittisiin teoksiin.
He ovat toki kritiikissään oikeassa. Nämä viime vuosina kirjoitetut uskontokriittiset kirjat eivät todellakaan käsittele jumaluskoa sellaisena kuin se akateemisten teologian kesken ilmenee, mutta ne ottavat kuitenkin kantaa jumalkäsitykseen joka on yhteiskunnassa yleinen.
Tämän seurauksesta on muodostettu termi: Uusateismi, joka tarkoittaa aivan samaa kuin ateismi, mutta jota uskonnolliset teologit ensimmäisenä käyttivät kuvaamaan tätä uskontokriittistä kuvaa joka on noussut esille. Tämä sama määritelmä "uusateismi" on nyttemmin omaksuttu laajan mediahuomion takia ja sitä käytetään tavallisimmin kuvaamaan henkilöitä jotka esittävät uskontokriittisiä kannanottoja.
Mitään uusateismia ei ole ja ne henkilöt jotka esittävät uskonto kritiikkiä ja sattuvat olemaan myös ateisteja, eivät muodosta tätä kritiikkiä koska he ovat ateisteja eikä tätä kritiikkiä voi johtaa ateismista.
Tämä näkyy myös suomessa, ei ainoastaan siten että termi uusateismi on jotakin jota mediassa näkyy joka kerta kun kyse on henkilöstä joka ei ole uskonnollinen, mutta myös siinä että uskonnottomat yhdistetään yhdeksi ryhmäksi.
Koska ihmiset eivät ymmärrä mistä ateismissa on kyse ja he yhdistävät sen aiemmin mainitsemiini kirjoihin, jonka lisäksi suomessa kun ollaan tähän liitetään vapaa-ajattelijat. Jostain minulle tuntemattomasta syystä uskonnollisilla ihmisillä tuntuu olevan sellainen käsitys että vapaa-ajattelijain liitto olisi jonkinlainen ikoni uskonnottomille henkilöille Suomessa.
Ihmiset eivät ymmärrä sitä että ateismi ei ole aate, ideologinen asema taikka järjestelmä, eikä ole olemassa mitään auktoriteettia taikka kirjaa jota jokaisen ateistin on noudatettava ollakseen ateisti. Uskonnollisten ihmisten näyttää olevan hyvin vaikea hyväksyä ajatusta siitä että kaksi satunnaisesti valittua ateistia eivät välttämättä ole yhtä mieltä mistään kysymyksestä.
Media on siis nostanut ateismin yleisen keskustelun kohteeksi, mutta harvemmin näkee, kuulee taikka lukee mitään mikä olisi tuotettu ateistien näkökulmasta katsottuna. Näin ihmiset kyllä tietävät että ateisteja on olemassa mutta kuva joka heillä ateisteista edelleen on, on se minkä uskonnolliset ihmiset ovat luoneet.- Kössönöm
mutta vastaan parilla lauseella. Kyllä meidät nykyään huomioidaan mediassa jokseenkin hyvin, vaikkakin välillä kirkon propagandan kautta.
Tuo, että Vapaa-ajattelijain liitto tuodaan usein esille kun puhutaan ateisteista, on yhtä tyhmää kuin jos partioliike tuotaisiin aina esille, kun puhutaan kristinuskosta.
- Saatte olla uskomatt
Ei Raamattu anna ymmärtää, etä kaikki ihmiset pelastuisuvat. Päin vastoin siellä sanotaan "usko ei ole joka miehen, lopunaikana monet luopuvat uskosta, löytäneekö Ihmisen Poika uskoa kun tulee maan päälle. Myös R:tussa sanotaan, että monet ovat kutsutut, harvat valitut. Vain pieni vähemmistö pelastuu, ottaa vastaan evankeliumin ja pääseee iankaikkisesti taivaaseen. Kuitenkin aina Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen saakka meidän uskoviasten tulee julistaa ja saarnata evankeliumia. Pitää tarjolla Elämän sanaa!
- +++++++++
"Vain pieni vähemmistö pelastuu, ottaa vastaan evankeliumin ja pääseee iankaikkisesti taivaaseen."
Eli suurinosa ihmisistä joituvat helvettiin ja he eivät voi siihen mitenkään vaikuttaa.
Vielä enemmän ihmettelen mikä saa ihmiset pitämänä tätä olentoa hyvänä ja oikeudenmukaisena.
Ainoa selitys minkä keksin on, että nämä ihmiset eivät ymmärrä mitä on hyvyys ja oikeudenmukaisuus. +++++++++ kirjoitti:
"Vain pieni vähemmistö pelastuu, ottaa vastaan evankeliumin ja pääseee iankaikkisesti taivaaseen."
Eli suurinosa ihmisistä joituvat helvettiin ja he eivät voi siihen mitenkään vaikuttaa.
Vielä enemmän ihmettelen mikä saa ihmiset pitämänä tätä olentoa hyvänä ja oikeudenmukaisena.
Ainoa selitys minkä keksin on, että nämä ihmiset eivät ymmärrä mitä on hyvyys ja oikeudenmukaisuus.Enemmän minua kyllä ihmetyttää se että mitä tekemistä tuolla kommentilla on minun aloitukseni kanssa.
Itse en näe yhtään.- ++++++++++
Alffa-Omega kirjoitti:
Enemmän minua kyllä ihmetyttää se että mitä tekemistä tuolla kommentilla on minun aloitukseni kanssa.
Itse en näe yhtään.Kommentoinkin
Ei ole pakko uksoka: -viestiä
- uskis
ateisteihin, niin mediahan ei kerro heistä läheskään kaikkea-- varsinkaan huonoja puolia, joita muuten täälläkään ei saa julkisesti kertoa.
""A man who reads nothing is far smarter than a man who reads nothing but newspapers." - Thomas Jefferson; Third President of The United States of America - 1789"Millions of innocent men, women, and children, since the introduction of Christianity, have been burnt, tortured, fined, and imprisoned; yet we have not advanced one inch toward uniformity. What has been the effect of coercion? To make one-half the world fools and the other half hypocrites. To support roguery and error all over the earth.
-- Thomas Jefferson, Notes on the State of Virginia, 1781-82- uskis
Alffa-Omega kirjoitti:
Millions of innocent men, women, and children, since the introduction of Christianity, have been burnt, tortured, fined, and imprisoned; yet we have not advanced one inch toward uniformity. What has been the effect of coercion? To make one-half the world fools and the other half hypocrites. To support roguery and error all over the earth.
-- Thomas Jefferson, Notes on the State of Virginia, 1781-82"I have sworn upon the altar of God eternal hostility against every from of tyranny over the mind of man."
Thomas Jefferson´s best note. uskis kirjoitti:
"I have sworn upon the altar of God eternal hostility against every from of tyranny over the mind of man."
Thomas Jefferson´s best note.Ja olen täysin samaa mieltä Jeffersonin kanssa, tosin itse sanoisin että olen vannonut tämän yksilönvapauden alttarilla.
Jefferson myös ymmärsi mitä tämä lainauksessasi mainitsema vapaus merkitsee, paremmin kuin suurin osa ihmisistä silloin taikka tänä-päivänä.
The clergy, by getting themselves established by law and ingrafted into the machine of government, have been a very formidable engine against the civil and religious rights of man.
-- Thomas Jefferson, to Jeremiah Moor, 1800
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731920Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462