Millasia kokemuksia teillä on hengellisestä väkivallasta oman perheen sisällä? Oirehditteko jotenkin?
Olisi kiva lukea muiden kokemuksia. Itselleni se on aiheuttanut paljon ahdistusta ja vihaa. On mm. väitetty, että minussa vaikuttaa joku demoninen henki jne. Normaalejakin asioita yli-hengellistetään. Enempää en uskalla yleisellä palstalla kertoa.
Perhe ja hengellinen väkivalta
4
369
Vastaukset
- JuPiKö
Lapsuudesta ja nuoruudesta on tavallaan. Ehkä voisi omalla kohdallani puhua hiukan enemmän "rakenteellisesta haitallisuudesta" kuin tarkoituksellisesta väkivallasta. Tarkoitan rakenteellisella haitallisuudella sitä että jos vanhemmat pelkäävät tosissaan tekevänsä syntiä ja joutuvansa helvettiin niin se välittyy myös lapseen vaikkei sillä suoraan peloteltaisi...
Isäni, joka oli "isompi paha" tältä kannalta, on jo kuollut ja viimeisinä vuosinaan hänenkin aiemmin aika tiukka uskonelämänsä muuttui paljon inhimillisemmäksi, ja meistä tulikin paljon läheisemmät.
Räikeimmiltä hengellisen väkivallan muodoilta koen itse välttyneeni, siitä huolimatta että mm. ed. mainituista syistä nuoruuteni meni ihan pipariksi, en käsittänyt mitä järkeä on mm. käydä koulua tai perustaa perhe kun kerran tulipätsiin kuitenkin joutuu ikuisuudeksi kuoleman jälkeen. Vähän kärjistetysti sanottuna tavoiteeni oli vain tehdä paljon kaikkea älytöntä, kun ei se tuomio siitä sitten enää pahemmaksi voinut muuttua niin samaan hintaan sai oltua joko järkevä tai vähemmän järkevä... - Outoa käytöstä
Näin helluntailaisilla:
Tällä vuosituhannella kuultua vanhan miehen suusta: Helvettiin olette menossa.
Keski-ikäisen naisen suusta: Sinussa on epäuskon henki (En nimittäin uskonut, että hän olisi rukouksella parantunut eräästä sairaudesta, jonka oireet olivat edelleen selvästi nähtävissä).
80-luvulla hengellisessä kokouksessa saarnaaja ajoi minusta astman henkeä.
Eräästä hyvin tuntemastani pikkulapsesta ajettiin epilepsian henkeä.
Nämä muutamat esimerkit ovat osoituksia ensinnäkin tietämättömyydestä ja hengellisestä väkivallasta. Tyypillistä hengellistä väkivaltaa on myös toisen ihmisen hengellisen tilan aliarviointi ja ihmettely, onko keskustelukumppanin nimi vielä elämän kirjassa.
Ihmettelen, että näitä hengellisen väkivallan muotoja harrastetaan edelleen.- onnellisesti vapaa
Helluntailainen seurustelukumppani - ex - pani minut syytteeseen suurinpiirtein kaikista lut. kirkon piirissä tapahtuneista väärinkäytöksistä. Hänen seurakuntansa oli puhdas pulmunen .
Minussa oli "maailmallinen " henki , mikä olisi lähtenyt vain liittymällä hänen seurakuntaansa .
No , luonnollisesti seurustelu lopahti . Päivääkään en ole katunut ratkaisuani . Yksin mutta ilman ainaista syylistämistä on ihana elää. Ihan lättäjalkalutikkana.
- rekisteröitynyt
Voit keskustella esim. täällä
http://huitsinnevada.info/foorumi/
Tervetuloa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2352028- 841228
- 891044
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1141041J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847- 123840
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa98794- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124706- 23701