Jaikalismi - oppia korvasyyhyyn

Semper.Fidelis

Raamatun mukaan tulee aika, "jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien
himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia", 2.Tim.4:3.

Jeesus sanoi: "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä MONET,
sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi." Luuk.13:24.

Vuorisaarnassaan Jeesus sanoo: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!',
pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon."

Näin Jeesus jatkaa: "MONI sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me
sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja
sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois
minun tyköäni, te laittomuuden tekijät." Matt. 7:21-23

Jaikalin pinnallinen ja andymäisen petollinen "synnittömyys"–oppi edustaa tyypillistä
korvasyyhyjä palvelevaa lume-evankeliumia, jonka perustana ei ole Jumalan sana.

”MONI sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra’, emmekö me..” Matt.7:22.
On hirvittävän suuri vaara, että jaikal kasvattaa tuota ’monien’ joukkoa omalla
opillaan, jossa vaietaan Jumalan tahdon tekemisestä ja uskon kaidasta tiestä.

Jaikal on puhdasoppinen helluntailainen, siitä ei ole epäilystäkään. Helluntaiherätys
onkin ekumeeniseen suuntaan kehittyvä uskonliike, jossa vallan mainiosti riittää
kasteella käynti ja kuuliainen aamenten lausuminen pastorin 'jaikalistisille' puheille.

"Sillä kaikki, niin pienet kuin suuretkin, pyytävät väärää voittoa, kaikki,
niin profeetat kuin papitkin, harjoittavat petosta. He parantavat minun
kansani vamman kepeästi, sanoen: "Rauha, rauha!" vaikka ei rauhaa ole.

He joutuvat häpeään, sillä he ovat tehneet kauhistuksia; mutta heillä
ei ole hävyntuntoa, he eivät osaa hävetä." Jer. 6:13-15

.
.

145

1127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi voi

uskovaa Jumalan lasta kuten jaikalia? Saatko siitä pilkkaamisestasi jotain hyvää ommalle tunnollesi? Mielestäni olet raukka kun sorrut tuollaiseen, mutta ymmärrän sen että et ilman saatanan johdatusta tuollaista tekisi. Saatanallahan on kova hätä kun näkee jaikalin opettavan Jumalan sanaa ja pelkää jäävänsä paitsioon. Sinustahan saatana löysy "hyvän" todistajan Jumalaa vastaan.

• helluntailapsi

eikä jumalan lapsi.

• ???
        helluntailapsi kirjoitti:

eikä jumalan lapsi.

todennut jaikalin Helluntailaisuudesta todistavan vaan Jeesuksesta. Osaatkos sinä lainkaan lukea oikein?

• kaikille mahdollista
        helluntailapsi kirjoitti:

eikä jumalan lapsi.

kerro sitä, onko Jumalan lapsi vaiko ei. Kaikilla on sama mahdollisuus tulla Jumalan lapsiksi, seurakunnasta riippumatta ja riippumatta siitä, onko kastettu lapsena vaiko ei.

• No, mikä tuossa aloituksessa ilmentää pilkkaamista. Aloitus edustaa erittäin vakavaa sanomaa ja on Raamatun ilmoituksen mukainen. Moni uskova ihminen on kertakaikkiaan Dementoitunut Jeesuksen opetukselle,- joka käsittää laittomuutta ;"Minä en tunne teitä te laittomuuden tekjijät".

Jos katselet ikkunastasi ulos, niin laittomuus on laajentunut yhä laajemmalle alueelle ja erikoisesti syvemmälle ja ymmärrykseni mukaan tätä laittomuuden ihmistä vahvistaa jaikalin ajatteluitapa ja kirjoitukset. Hänen kirjoituksensa sokeuttaa ihmisen terveen näkökyvyn painottaessaan ihmisen synnittömyyttä.

Se on tietenkin totta, miten ihminen saa syntinsä anteeksi myös tänäkin päivänä, mutta tämän rinnalla tulisi tiedostaa myös valvomisen merkitystä ja sen tärkeyttä. Niin, juuri valvomisen kautta, ihminen on Kristuksessa. Valvomattomuus ohjaa ihmisen sokeuteen ja siten laittomuuteen ja siten tilaan; "Minä en tunne teitä te laittomuuden tekijöt".

• ml213 kirjoitti:

No, mikä tuossa aloituksessa ilmentää pilkkaamista. Aloitus edustaa erittäin vakavaa sanomaa ja on Raamatun ilmoituksen mukainen. Moni uskova ihminen on kertakaikkiaan Dementoitunut Jeesuksen opetukselle,- joka käsittää laittomuutta ;"Minä en tunne teitä te laittomuuden tekjijät".

Jos katselet ikkunastasi ulos, niin laittomuus on laajentunut yhä laajemmalle alueelle ja erikoisesti syvemmälle ja ymmärrykseni mukaan tätä laittomuuden ihmistä vahvistaa jaikalin ajatteluitapa ja kirjoitukset. Hänen kirjoituksensa sokeuttaa ihmisen terveen näkökyvyn painottaessaan ihmisen synnittömyyttä.

Se on tietenkin totta, miten ihminen saa syntinsä anteeksi myös tänäkin päivänä, mutta tämän rinnalla tulisi tiedostaa myös valvomisen merkitystä ja sen tärkeyttä. Niin, juuri valvomisen kautta, ihminen on Kristuksessa. Valvomattomuus ohjaa ihmisen sokeuteen ja siten laittomuuteen ja siten tilaan; "Minä en tunne teitä te laittomuuden tekijöt".

* Itse et edes tunne etkä tunnusta Jumalan Poikaa, saati, että olisit uskossa Häneen uudestisyntymisen kautta, olet vaan "alkanut uskomaan" nimelliseen Jeesukseen, ja hänkin on vain Joosefin poika!

• Jeesus pelastaa

Puheet synnittömäksi tulleesta ihmisestä ovatvalhetta, eivät Jumalan sanaa. Samber.fi on siis oikeassa.

Vanhurskauttaminen tarkoittaa syyllisen julistamista syyttömäksi. Sinut, VAIKKA OLET SYNTINEN, julistetaan syyttömäksi sen tähden, ETTÄ JEESUS KÄRSI SINUN PUOLESTASI SINULLE KUULUNEEN RANGAISTUKSEN.

Vain harhaoppinen puhuu synnittömästä ihmisestä, Jeesus on ollut ainoa synnitön ihminen, joka on maan päällä ollut ja tulee koskaan olemaan. Tämä on totuus.

Me kristityt olemme syntyisiä, Kristuksen tähden armahdettuja syntisiä. Sellainen ihminen on kuollutuskoinen kristitty, joka ei tunne syntejään, eikä käy päivittäistä kamppailua vihollisen kanssa oman syntiturmeluksensa vuoksi.

Kuollut usko (joka on huulilla mutta ei sydämessä) voi olla niin vahva, että ihminen on täysin tunnoton omien syntiensä suhteen. Bedofiilimme ovat siitä kaikista näkyvämpiä ja selvempiä todistuksia. He oavt huutaneet ziizusta savukoneiden jyskyttäessä psykedeelistä musiikkia, ja heiluneet lavalla, mutta sydän on täynnä kuylleiden luita, ja omatunto kovaksi paatunut kuin härän vuota. Näitä "synnittömiä" riittää aina uskovien joukossa, älkää ollenkaan epäilkö.

Ihminen joka elää lähellä Kristusta, hänellä on herkkä valvova omatunto ja veres synnintunto. Kirkkaassa auringonvalossa näkyy pienimmätkin pölyhiukkaset, vaikka hämärässä niistä ei näy mitään. Ihminen joka sanoo ettei hänellä ole syntiä, on kaukana Kristuksesta, pettää itseään ja parannus on vielä tekemättä.

• Jeesus pelastaa kirjoitti:

Puheet synnittömäksi tulleesta ihmisestä ovatvalhetta, eivät Jumalan sanaa. Samber.fi on siis oikeassa.

Vanhurskauttaminen tarkoittaa syyllisen julistamista syyttömäksi. Sinut, VAIKKA OLET SYNTINEN, julistetaan syyttömäksi sen tähden, ETTÄ JEESUS KÄRSI SINUN PUOLESTASI SINULLE KUULUNEEN RANGAISTUKSEN.

Vain harhaoppinen puhuu synnittömästä ihmisestä, Jeesus on ollut ainoa synnitön ihminen, joka on maan päällä ollut ja tulee koskaan olemaan. Tämä on totuus.

Me kristityt olemme syntyisiä, Kristuksen tähden armahdettuja syntisiä. Sellainen ihminen on kuollutuskoinen kristitty, joka ei tunne syntejään, eikä käy päivittäistä kamppailua vihollisen kanssa oman syntiturmeluksensa vuoksi.

Kuollut usko (joka on huulilla mutta ei sydämessä) voi olla niin vahva, että ihminen on täysin tunnoton omien syntiensä suhteen. Bedofiilimme ovat siitä kaikista näkyvämpiä ja selvempiä todistuksia. He oavt huutaneet ziizusta savukoneiden jyskyttäessä psykedeelistä musiikkia, ja heiluneet lavalla, mutta sydän on täynnä kuylleiden luita, ja omatunto kovaksi paatunut kuin härän vuota. Näitä "synnittömiä" riittää aina uskovien joukossa, älkää ollenkaan epäilkö.

Ihminen joka elää lähellä Kristusta, hänellä on herkkä valvova omatunto ja veres synnintunto. Kirkkaassa auringonvalossa näkyy pienimmätkin pölyhiukkaset, vaikka hämärässä niistä ei näy mitään. Ihminen joka sanoo ettei hänellä ole syntiä, on kaukana Kristuksesta, pettää itseään ja parannus on vielä tekemättä.

tässäkin ketjussa kuinka sama faaraon henki niin kuin ennen Egyptissä nyt vallitsee Suomenkin maassa.
        Ei sitten millään tahdota päästää orjia vapauteen. Niistä pidetään kiinni käyttäen jopa Jumalan omaa Sanaa apuna. Tämä huolimatta siitä että Jumala vapauttaa (synnin)orjia tänäkin päivänä juuri Jumalan Sanalla.
        Tämän pitäisi ainakin uskovien tietää ja ymmärtää. Joku on sanonut että ihminen ei voi johdattaa toista ihmistä pitemmälle ja syvemmälle vapauteen Kristuksessa kuin itse on päässyt. Et voi vapauttaa synnistä ihmisiä jos et itse ole vapautettu ja vapauden kokenut. Tästäkö se kenkä puristaa monen kohdalla? Koska ei itse olla vapaita, ei tahdota päästää muitakaan vapauteen. Silloin käytetään kaikki mahdolliset ja mahdottomat keinot vastustaessa synnistä vapauteen johdattavaa julistusta ja vapauteen kaipaavia ihmisiä. Uskonnollinen ihminen luulee palvelevansa Jumalaa. Näin se oli Sauluksen kohdalla ja näin se on monen muunkin kohdalla, valitettavasti: "Luulin minäkin että minun piti paljon taistella Jeesuksen nimeä vastaan."

Eikö Jumalan Sanaa pitäisi käyttää syntien kuormittamien ja rasittamien ihmisten vapauttamisessa eikä heidän sitomisessa ja kiinnipitämisessä? Tai paremminkin ja oikeammin; eikö Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen pitäisi saada käyttää uskovaa vapauttamaan synnin sitomia ihmisiä Jumalan lapsen vapauteen autuuteen ja iloon ja sen kokemiseen?

Jumala tulee ainakin vielä kerran käyttämään Suurta Voimaansa kun Hän vapauttaa kansansa lopullisesti.
        Silloin ei kukaan ihminen enää kykene sitomaan uskovaa sanoillaan. Hän tulee ja Hän ottaa. Mitä siihen sanot?

Joh 14:3 "Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen."

• jaikal kirjoitti:

tässäkin ketjussa kuinka sama faaraon henki niin kuin ennen Egyptissä nyt vallitsee Suomenkin maassa.
        Ei sitten millään tahdota päästää orjia vapauteen. Niistä pidetään kiinni käyttäen jopa Jumalan omaa Sanaa apuna. Tämä huolimatta siitä että Jumala vapauttaa (synnin)orjia tänäkin päivänä juuri Jumalan Sanalla.
        Tämän pitäisi ainakin uskovien tietää ja ymmärtää. Joku on sanonut että ihminen ei voi johdattaa toista ihmistä pitemmälle ja syvemmälle vapauteen Kristuksessa kuin itse on päässyt. Et voi vapauttaa synnistä ihmisiä jos et itse ole vapautettu ja vapauden kokenut. Tästäkö se kenkä puristaa monen kohdalla? Koska ei itse olla vapaita, ei tahdota päästää muitakaan vapauteen. Silloin käytetään kaikki mahdolliset ja mahdottomat keinot vastustaessa synnistä vapauteen johdattavaa julistusta ja vapauteen kaipaavia ihmisiä. Uskonnollinen ihminen luulee palvelevansa Jumalaa. Näin se oli Sauluksen kohdalla ja näin se on monen muunkin kohdalla, valitettavasti: "Luulin minäkin että minun piti paljon taistella Jeesuksen nimeä vastaan."

Eikö Jumalan Sanaa pitäisi käyttää syntien kuormittamien ja rasittamien ihmisten vapauttamisessa eikä heidän sitomisessa ja kiinnipitämisessä? Tai paremminkin ja oikeammin; eikö Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen pitäisi saada käyttää uskovaa vapauttamaan synnin sitomia ihmisiä Jumalan lapsen vapauteen autuuteen ja iloon ja sen kokemiseen?

Jumala tulee ainakin vielä kerran käyttämään Suurta Voimaansa kun Hän vapauttaa kansansa lopullisesti.
        Silloin ei kukaan ihminen enää kykene sitomaan uskovaa sanoillaan. Hän tulee ja Hän ottaa. Mitä siihen sanot?

Joh 14:3 "Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen."

Elikä joka Jeesus vapahtaa todella vapaa ja on päässyt vankilasta . Ei voi olla niin julma vapautuminen että se olis niinkuin virtuaalinen vapautus,, että on vapaa ja sittenkään ei ole ? Armahdan murhamies mutta et pääse vankilasta on vertauskuva tästä.

Kyllä ymmärtäminen että antexianto on mitä ihminen tarvitsee ja kuulla saat antexi on ihana asia,,, mutta jatko että älä jatkaa synnintiellä , vaan tee parannus,,, on Tie ja sen päälle pysymistä,, niinkuin Jeesus julisti naiselle kaivolla ,, tämä on todella on vakava asia !!

• *jukka.finland
        savonarola kirjoitti:

Elikä joka Jeesus vapahtaa todella vapaa ja on päässyt vankilasta . Ei voi olla niin julma vapautuminen että se olis niinkuin virtuaalinen vapautus,, että on vapaa ja sittenkään ei ole ? Armahdan murhamies mutta et pääse vankilasta on vertauskuva tästä.

Kyllä ymmärtäminen että antexianto on mitä ihminen tarvitsee ja kuulla saat antexi on ihana asia,,, mutta jatko että älä jatkaa synnintiellä , vaan tee parannus,,, on Tie ja sen päälle pysymistä,, niinkuin Jeesus julisti naiselle kaivolla ,, tämä on todella on vakava asia !!

>>Kyllä ymmärtäminen että antexianto on mitä ihminen tarvitsee ja kuulla saat antexi on ihana asia,,, mutta jatko että älä jatkaa synnintiellä , vaan tee parannus

• *jukka.finland kirjoitti:

>>Kyllä ymmärtäminen että antexianto on mitä ihminen tarvitsee ja kuulla saat antexi on ihana asia,,, mutta jatko että älä jatkaa synnintiellä , vaan tee parannus

niin silti en keskustele sun kanssa edelleen! Piste ... Sekin löytyy Raamatusta !

• *jukka.finland kirjoitti:

"ihminen ei voi saada syntejään anteeksi ja uudestisyntyä tekemättä parannusta"

Sinä olet itse ihan päinvastainen esimerkki.
        Uskoon tultuasi teit pitkän rikosputken.

• varmaan aikuisena

ymmärrät, että tämä kirjoituksesi ei ollut kovin kehittävä saati opettava.
      En näe syytä koko kirjotukselle, kyseisest asiasta on jo ketju, mutta tälläinen mustamaalaaminen on älytöntä ja vielä älyttömämpää se on aikuisen sormista.

Tieto siitä että yhtä hyvin sinä kuten jaikalkin voitte olla väärässä "oppinne" kanssa, helpottaa. Asia kun on tulkinta kysymys.

• Jos malttaisimme katsoa kokonaisuutta, niin ehkä molemmat huomaisimme,
        että jaikalilla on useampia aloituksia ko. aiheesta kuin minulla. Sallinet kai
        minulle tämän vahvan avauksen vastapainoksi toisenlaisille näkemyksille.

Kuka on väärässä ja kuka oikeassa, sen ratkaisee yksin Jumalan sana.

Tämä on keskustelupalsta ja jokainen tuo omat näkemyksensä esille - ja mitä
        rohkeammin, sen parempi. Silloinhan asiat tulevat kunnolla ymmärretyiksi.
        Minun näkemystäni saa vapaasti Sanan valossa ruotia, reippainkin ottein.

Keskustelu jatkukoon, kovin hienohipiäiset voivat olla sivussa, jos haluavat.

.

• ei ole kyse
        Semper.Fidelis kirjoitti:

Jos malttaisimme katsoa kokonaisuutta, niin ehkä molemmat huomaisimme,
        että jaikalilla on useampia aloituksia ko. aiheesta kuin minulla. Sallinet kai
        minulle tämän vahvan avauksen vastapainoksi toisenlaisille näkemyksille.

Kuka on väärässä ja kuka oikeassa, sen ratkaisee yksin Jumalan sana.

Tämä on keskustelupalsta ja jokainen tuo omat näkemyksensä esille - ja mitä
        rohkeammin, sen parempi. Silloinhan asiat tulevat kunnolla ymmärretyiksi.
        Minun näkemystäni saa vapaasti Sanan valossa ruotia, reippainkin ottein.

Keskustelu jatkukoon, kovin hienohipiäiset voivat olla sivussa, jos haluavat.

.

hienoihipiäisyydestä, vaan todellakin siitä että ei tuo avaus millään muotoa tuo julki sitä toista näkökulmaa...sinun ajatustasi..huomaa se että kyse pitää olla näkökulmasta asiaan..ei näkölulmasta jaikaliin.''oletan että kesksutelu on synnistä ja synnittömyydestä...mikä ei missään mielessä käy selväksi.

• Nimenomaan näin !
        ei ole kyse kirjoitti:

hienoihipiäisyydestä, vaan todellakin siitä että ei tuo avaus millään muotoa tuo julki sitä toista näkökulmaa...sinun ajatustasi..huomaa se että kyse pitää olla näkökulmasta asiaan..ei näkölulmasta jaikaliin.''oletan että kesksutelu on synnistä ja synnittömyydestä...mikä ei missään mielessä käy selväksi.

Nimim. ei ole kyse kirjoittaa niinkuin asia on ja minä en voi kuin ihmetellä Semperin aloitusta ja
        selityksiä, joilla hän puolustaa silminnähden selvää mustamaalaamistaan Jaikalin suhteen !

En olisi uskonut, Semper, että alennut uudestaan samaan arvostelemiseesi Jaikalin suhteen..onko sinulle kenties "jäänyt hampaankoloon jotain" häntä kohtaan ? Siinätapauksessa sinun tulee pyytää
        se häneltä anteeksi ja tehdä siitä parannus omalla kohdallasi.

Jaikalin, kuin Psalminkin kirjoitukset heijastavat tällä palstalla Jumalan rakkautta ja armoa, eivätkä he
        koroita itseään, vaan Jeesusta Kristusta ja Hänen tekojaan !

• KMK.

jumalasi tehdä tuollainen aloitus? Onko omatuntosi nyt puhdas kun saat pilkata ja herjata toisia, kuten jaikalia?

• Sinun ei kannattaisi ottaa pilkka-väitettä lyömäaseeksi sellaista henkilöä vastaan,
        joka tuo rauhassa keskusteluun oman, Raamatulla perustelemansa näkemyksen.

Omatuntoni on erittäin puhdas tuodessani esille Jumalan sanan totuutta sillä tavalla
        kuin itse sen olen oppinut ymmärtämään. Sinulle tuo totuus ei tainnut olla mieleen.

Minua ei kannata syyttää totuudesta - eikä totuuden etsimisestäkään.

Hyvää illan jatkoa!
        .

• Mkl.

Sinun ei kannattaisi ottaa pilkka-väitettä lyömäaseeksi sellaista henkilöä vastaan,

Omatuntoni on erittäin puhdas tuodessani esille Jumalan sanan totuutta sillä tavalla
        kuin itse sen olen oppinut ymmärtämään. Sinulle tuo totuus ei tainnut olla mieleen.

Hyvää illan jatkoa!
        .

mutta miksi sitten kirjoitat tälle palstalle haukkuaksesi ja pilkataksesi muita kun totuudesta et kerran puhu etkä sitä edes etsi? Eli ymmärtääkseni sinun "jumalasi" on käskenyt sinut tänne pilkkaamaan muita.

>>Minua ei kannata syyttää totuudesta - eikä totuuden etsimisestäkään.

• Kirjoitit nm KMK. näin Semper.Fideliksen aloituksesta
        >>Onko omatuntosi nyt puhdas kun saat pilkata ja herjata toisia, kuten jaikalia?

• Mkl. kirjoitti:

mutta miksi sitten kirjoitat tälle palstalle haukkuaksesi ja pilkataksesi muita kun totuudesta et kerran puhu etkä sitä edes etsi? Eli ymmärtääkseni sinun "jumalasi" on käskenyt sinut tänne pilkkaamaan muita.

>>Minua ei kannata syyttää totuudesta - eikä totuuden etsimisestäkään.

Nyt sinä olet lähtenyt sokean syyttelyn tielle, miksi lähimmäiseni, miksi?
        Minä olen saanut löytää Totuuden, joka on Jeesuksessa Kristuksessa,
        minun Herrassani, Jumalan Ainokaisessa Pojassa.

Päivittäin saan jatkaa etsimistäni, että löytäisin Hänen armonsa ja totuutensa
        kaikkeen omassa elämässäni. Jeesus on myös tie, jota tulee kulkea, kaita tie.

Olen Paavalin tavoin vielä rientämässä kohti päämäärää, Fil. 3:

12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut
        täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen
        omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.

13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä
        teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti,
        mikä on edessäpäin,

14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on
        minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
        15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli;
        ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin
        teille ilmoittava, kuinka asia on.

16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!"

.

• todé*
        jukka.finland kirjoitti:

Kirjoitit nm KMK. näin Semper.Fideliksen aloituksesta
        >>Onko omatuntosi nyt puhdas kun saat pilkata ja herjata toisia, kuten jaikalia?

minusta näiden kahden saarnamiehen kirjoittelut eivät ole kovinkaan vastakkaisia, vaikka tässäkin SF on asettunut ikäänkuin totuuden puolelle jaikalia vastaan.

Jostakin syystä useat palstalaiset ovat jyränneet jaikalin, mutta miksi eivät kuitenkaan imartele SF:aa?

• todé* kirjoitti:

minusta näiden kahden saarnamiehen kirjoittelut eivät ole kovinkaan vastakkaisia, vaikka tässäkin SF on asettunut ikäänkuin totuuden puolelle jaikalia vastaan.

Jostakin syystä useat palstalaiset ovat jyränneet jaikalin, mutta miksi eivät kuitenkaan imartele SF:aa?

En tiedä. Asiahan on niin, että jos toiselle kumartaa niin toiselle pyllistää (K. Suomalainen). Palstalla on niitäkin, jotka haluavat pitää kiinni Jumalan Sanan ilmoittamista totuuksista ketään kuolevaista ihmistä kumartelematta ja imartelematta.

• Semper.Fidelis kirjoitti:

Nyt sinä olet lähtenyt sokean syyttelyn tielle, miksi lähimmäiseni, miksi?
        Minä olen saanut löytää Totuuden, joka on Jeesuksessa Kristuksessa,
        minun Herrassani, Jumalan Ainokaisessa Pojassa.

Päivittäin saan jatkaa etsimistäni, että löytäisin Hänen armonsa ja totuutensa
        kaikkeen omassa elämässäni. Jeesus on myös tie, jota tulee kulkea, kaita tie.

Olen Paavalin tavoin vielä rientämässä kohti päämäärää, Fil. 3:

12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut
        täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen
        omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.

13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä
        teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti,
        mikä on edessäpäin,

14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on
        minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
        15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli;
        ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin
        teille ilmoittava, kuinka asia on.

16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!"

.

Vaellamme samaa tietä, Jeesuksen tietä, totuuden tietä, kohti päämäärää.

Mitä päämäärää?
        Pelastusta tietenkin. Ja silloin pitää ymmärtää, että me ihmiset olemme eri vaiheissa tällä polulla kohti päämäärää. Ja siksi emme ymmärrä toisiamme. Joku on pidemmällä ja joku on maitoasteella.

Pitää kasvaa aikuiseksi ymmärryksessä. Aikuiseksi kasvaa vain tutkimalla Herran sanaa.

• ole edes
        Jonah kirjoitti:

Mitä päämäärää?
        Pelastusta tietenkin. Ja silloin pitää ymmärtää, että me ihmiset olemme eri vaiheissa tällä polulla kohti päämäärää. Ja siksi emme ymmärrä toisiamme. Joku on pidemmällä ja joku on maitoasteella.

Pitää kasvaa aikuiseksi ymmärryksessä. Aikuiseksi kasvaa vain tutkimalla Herran sanaa.

maitoasteella.

• ????????????????????

Sinun ei kannattaisi ottaa pilkka-väitettä lyömäaseeksi sellaista henkilöä vastaan,

Hyvää illan jatkoa!
        .

käynyt, että miten olet "itse olet oppinut ymmärtämään" onkin väärin ymmärrettyä ja siksi olet nyt harhassa ja harhautat kirjoituksillasi muitakin?

• Huomattava.
        todé* kirjoitti:

Hänen viestiensä henki ei ole sopusoinnussa Jeesuksen kanssa.

• leahim
        Jonah kirjoitti:

Mitä päämäärää?

"Tutkimalla herran sanaa...."
        Sitäkään ei pitäisi tehdä yksin.
        Ei edes omaa sairaskertomustaa saa yksin lukea.
        Siinä on vaara tehdä omia päätelmiään.

Siis lukemalla VAIN raamattua elämänohjeeksi,
        voi "vinksahtaa"todellisuudesta hyvinkin kauas!

• luntalainen
        leahim kirjoitti:

"Tutkimalla herran sanaa...."
        Sitäkään ei pitäisi tehdä yksin.
        Ei edes omaa sairaskertomustaa saa yksin lukea.

Siis lukemalla VAIN raamattua elämänohjeeksi,
        voi "vinksahtaa"todellisuudesta hyvinkin kauas!

Jonah tarkoittaa varmaan, että uskovana kristittynä tullaan aikuiseksi tutkimalla Raamattua, Herran sanaa.
        Ihminen tarvitsee kasvaakseen sekä fyysisesti että henkisesti muutakin ruokaa kuin Raamatun.

>> Ei edes omaa sairaskertomustaa saa yksin lukea.

• En voi muuta kuin ihailla kirjoitustaitoasi. Tuon selvemmin en olisi pystynyt ilmaisemaan ajatuksiani, jotka tässä asiassa ovat täysin samat kuin sinun.

Nämä "Isot pojat" ovat niin ihastuneita omiin "keisarin vaatteisiinsa" että eivät huomaa olevansa alasti.
      Moni muu sen kyllä huomaa, varsinkin Jumalan lapset huomaavat.

Rev 3:17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.

• että lammen seisovaa vettä on tarpeellista joskus hämmentää.

Haju ja poruhan siitä voi nousta, mutta toivottavasti vedestä saadaan vielä
        juotavaksi kelpaavaa. Onhan siellä puhdastakin ja jos ei ole, niin sitten on
        parasta vaihtaa kokonaan lähdettä.

PS.
        Tarkoitukseni ei ole loukata jaikalia eikä ns. valtavirran jees-jees -poikia.
        Totuuttahan tässä ollaan tuomassa esiin eikä ihmisiä miellyttämässä.

10 Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi?
        Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.

10 For do I now persuade men, or God? or do I seek to please men? for if I yet pleased men,
        I should not be the servant of Christ.

10 Predige ich denn jetzt Menschen oder Gott zu Dienst? Oder gedenke ich, Menschen
        gefällig zu sein? Wenn ich den Menschen noch gefällig wäre, so wäre ich Christi Knecht nicht.

että lammen seisovaa vettä on tarpeellista joskus hämmentää.

Haju ja poruhan siitä voi nousta, mutta toivottavasti vedestä saadaan vielä
        juotavaksi kelpaavaa. Onhan siellä puhdastakin ja jos ei ole, niin sitten on
        parasta vaihtaa kokonaan lähdettä.

PS.
        Tarkoitukseni ei ole loukata jaikalia eikä ns. valtavirran jees-jees -poikia.
        Totuuttahan tässä ollaan tuomassa esiin eikä ihmisiä miellyttämässä.

10 Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi?
        Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.

10 For do I now persuade men, or God? or do I seek to please men? for if I yet pleased men,
        I should not be the servant of Christ.

10 Predige ich denn jetzt Menschen oder Gott zu Dienst? Oder gedenke ich, Menschen
        gefällig zu sein? Wenn ich den Menschen noch gefällig wäre, so wäre ich Christi Knecht nicht.

Sillä ei ole mitään merkitystä, jos menetämme kasvomme ihmisten edessä. Mutta jos menetämme kasvomme Jumalan edessä, niin mitähän siitä seuraa.

Kiitos sinulle kirjoituksistasi. Kuten jo puoli vuotta sitten sanoit, olet "vahtikoirana" näiden Jaikaleiden kirjoituksissa.

Jatketaan kasvussamme. Toivon, että joskus ymmärrät tämän Jumalan Poika asian.
        Jumala on kuitenkin se, joka antaa ymmärryksen. En minä eikä kukaan muukaan.

Siunausta sinulle totuuden puolustaja, Semper.

• Jonah kirjoitti:

Sillä ei ole mitään merkitystä, jos menetämme kasvomme ihmisten edessä. Mutta jos menetämme kasvomme Jumalan edessä, niin mitähän siitä seuraa.

Kiitos sinulle kirjoituksistasi. Kuten jo puoli vuotta sitten sanoit, olet "vahtikoirana" näiden Jaikaleiden kirjoituksissa.

Jatketaan kasvussamme. Toivon, että joskus ymmärrät tämän Jumalan Poika asian.
        Jumala on kuitenkin se, joka antaa ymmärryksen. En minä eikä kukaan muukaan.

Siunausta sinulle totuuden puolustaja, Semper.

Tuo lause saattaa kuulostaa fraasilta, mutta sitähän se ei missään tapauksessa ole
        - ainakaan minä en tarkoita sitä sellaiseksi, vaan totuudeksi, jonka Jeesus sanoo:

"Niin myös te, kun olette tehneet kaiken, mitä teidän on käsketty tehdä, sanokaa:
        'Me olemme ansiottomia palvelijoita; olemme tehneet vain sen, minkä olimme
        velvolliset tekemään.'" Luukkaan evankeliumi 17:10

Kiitos viestistäsi, totuutta haluan puolustaa, sitä Totuutta, joka on Kristuksessa.

PS.
        Olen matkalla ja käytössäni oleva nettiyhteys on kovin hidas. Viestittäminen käy
        tavallista kömpelömmin, mutta mitäs siitä - pienistä murheista ei pidä valittaa..!

.

• Tapio522eikirj

Jonah: "Nämä "Isot pojat" ovat niin ihastuneita omiin "keisarin vaatteisiinsa" että eivät huomaa olevansa alasti.
        Moni muu sen kyllä huomaa, varsinkin Jumalan lapset huomaavat.
        Rev 3:17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
        --
        Luther:
        ”Armo ei ravitse niitä, jotka ovat kylläisiä ja ravituita, vaan se ravitsee nälkäisiä, niinkuin usein olemme sanoneet. Ei voi tulla Herran Kristuksen tykö eikä armoa osakseen saada se, joka vielä on viisas, voimakas ja nuhteeton, sellainen, joka löytää itsestänsä hyvää, vielä olematta köyhä, kurja, sairas, syntinen ja houkka”.

• että sinähän et tunnusta Jeesusta Jumalan Pojaksi, vaan Joosefin pojaksi, syntiseksi , joka vasta ylösnousemuksen kautta sai Jumalan pojan arvon, ja on luotu niinkuin me muutkin?
        * Vai oletkohan tullut toisiinaatoksiin, parannusta tehden nörtynyt Jumalan Pojan Jeesuksen edessä?

* Mä ihmettelenki sitä, että noin fiksu mies on pahasti eksynyt ekivaarin vouhotuksiin?

• Mohikaani_27 kirjoitti:

että sinähän et tunnusta Jeesusta Jumalan Pojaksi, vaan Joosefin pojaksi, syntiseksi , joka vasta ylösnousemuksen kautta sai Jumalan pojan arvon, ja on luotu niinkuin me muutkin?
        * Vai oletkohan tullut toisiinaatoksiin, parannusta tehden nörtynyt Jumalan Pojan Jeesuksen edessä?

* Mä ihmettelenki sitä, että noin fiksu mies on pahasti eksynyt ekivaarin vouhotuksiin?

Sanot minulle näin:
        ***sinähän et tunnusta Jeesusta Jumalan Pojaksi, vaan Joosefin pojaksi, syntiseksi , joka vasta ylösnousemuksen kautta sai Jumalan pojan arvon***

Valehtelet Mohikaani.
        Etsi viestini, jossa olen sanonut, että Jeesus on syntinen Joosefin poika ja laita linkki todisteeksi.
        Ja sama muustakin, mitä väität.

Moneenkohan kertaan olen sanonut, että uskontunnustukseni on sama kuin apostolinen uskontunnustus. Lue se. Mitähän siellä sanotaan.

Ja moneenkohan kertaan olen sanonut, että ekivaari ei ole opettajani, vaan Jeesus ja hänen sanansa raamatussa. Niitä tutkin ja pyrin löytämään totuuden.
        Ja sen, minkä olen löytänyt, voit lukea omista kirjoituksistani. Et ekivaarin tai jonkun muun kirjoituksista.

Tutki sinäkin raamattua. Äläkä usko jokaista ihmistä, jonka huulia tuuli heiluttelee.

• Kilvoitteluun on selvä kehotus. "Antakaa jäsenenne vanhurskauden palvelukseen pyhitykseksi" (Rm. 6:13 ss).

En voi pelastaa enkä pyhittää itseäni. En voi sovittaa syntejäni. En voi lunastaa maailmaa. En voi tehdä oikeaksi sitä, mikä on väärää. En voi tehdä tehdä puhtaaksi sitä, mikä on epäpuhdasta tai pyhäksi epäpuhdasta. Tämä kaikki on Jumalan työtä. Kysymys kuuluu, onko minulla uskoa siihen, mitä Jeesus on tehnyt.

Tärkeintä ei ole tehdä jotain vaan uskoa se, mitä Jumala on tehnyt. Lunastus ei ole ensisijaisesti ihmiskokemus vaan Jumalan suurteko, jonka Hän on suorittanut Kristuksessa. Tähän minun on perustettava uskoni.

Mutta pelastuttuamme meidän on rakennettava elämämme Jeesuksen sovituksen perustukselle ja seurattava Häntä. Jeesuksen lunastustyö tulee uskovissa ilmi hyvin käytännöllisesti. Joka kerta, kun olen kuuliainen Jumalalle, on Hänen armonsa tukenani.

Meidän tulee kavahtaa sellaista hurskautta, joka kieltää luonnollisen ihmiselämän ja kilvoittelun. Olemme vielä matkalla, emme perillä. Raamattu kyllä tuntee täydellisyyden käsitteen, mutta kutsuu sitä taivaaksi.

"Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä, mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha on hänen päällänsä".

Jumala olkoon meille armollinen.

• Jumala olkoon meille armollinen. Tuohon lauseeseen, rukoukseen, haluan tulla mukaan.

Me todella tarvitsemme armoa Jumalalta kirjoittaessamme ja ottaessamme kantaa
        pelastuksemme peruskysymyksiin. Olenhan minäkin tuonut esille sen, että ratkaiseva
        tuomitsija näissä "iäisyysasioissa" on Jumalan Sana, jossa yksin on Totuus.

Uskovan vaellus on päivittäistä kilvoittelua, luonnollista ihmiselämää, kuten kirjoitit.

Kirjoitit: >>Olemme vielä matkalla, emme perillä.

• todé*

sinäkinkö olet jotain omaa ryhmää edustava uskova?

• oikeassa siinä että Jaikallin synti-oppi on vastoin Raamatun sanaa.

Toisaalta kerran Samperi oli täysin hakoteillä Raamatunopetuksesta kun väitti Jeesuksen olleen synnitön.

• Sanoin jo tuolla jossain aikaisemmin, että uskon Jumalan Sanan niin kuin se on kirjoitettu. Alussa oli jokaisella paikkakunnalla vain yksi Kristuksen paikallisseurakunta. Osaatko kerto, miksi tästä totuudesta on poikeuttu ja löydätkö Raamatusta sille perusteita? Osaan kirkkohistoriaa, sitä ei tarvitse selittää, mutta miksi paikallisseurakunta on jakautunut moniin ryhmiin?

• jukka.finland kirjoitti:

Sanoin jo tuolla jossain aikaisemmin, että uskon Jumalan Sanan niin kuin se on kirjoitettu. Alussa oli jokaisella paikkakunnalla vain yksi Kristuksen paikallisseurakunta. Osaatko kerto, miksi tästä totuudesta on poikeuttu ja löydätkö Raamatusta sille perusteita? Osaan kirkkohistoriaa, sitä ei tarvitse selittää, mutta miksi paikallisseurakunta on jakautunut moniin ryhmiin?

"Alussa oli jokaisella paikkakunnalla vain yksi Kristuksen paikallisseurakunta. Osaatko kerto, miksi tästä totuudesta on poikeuttu ja löydätkö Raamatusta sille perusteita? Osaan kirkkohistoriaa, sitä ei tarvitse selittää, mutta miksi paikallisseurakunta on jakautunut moniin ryhmiin? "

Järjen käyttö on sallittua.

Jos Helsingissä olisi vain yksi paikallisseurakunta niin eihän ne sopisi edes Hartwall-areenalle.

• Pe.ku kirjoitti:

"Alussa oli jokaisella paikkakunnalla vain yksi Kristuksen paikallisseurakunta. Osaatko kerto, miksi tästä totuudesta on poikeuttu ja löydätkö Raamatusta sille perusteita? Osaan kirkkohistoriaa, sitä ei tarvitse selittää, mutta miksi paikallisseurakunta on jakautunut moniin ryhmiin? "

Jos Helsingissä olisi vain yksi paikallisseurakunta niin eihän ne sopisi edes Hartwall-areenalle.

Korinton kaupungissa oli noin puoli miljoonaa asukasta. Siellä seurakunta toimi. Alussa seurakuntalaiset kokoontuivat pääasiassa kodeissa.

Helsingissä tuskin on niin monta uskovaa, etteivät mahtuisi Hartwall-areenalle. Pienempikin paikka riittäisi.

Nyt vetäydyn päätteeltä. Jatketaan huomenna. Hyvää yötä, Jeesus myötä.

• todé*
        Pe.ku kirjoitti:

oikeassa siinä että Jaikallin synti-oppi on vastoin Raamatun sanaa.

Toisaalta kerran Samperi oli täysin hakoteillä Raamatunopetuksesta kun väitti Jeesuksen olleen synnitön.

löysit sentään yhden miinuksen.

• Pe.ku kirjoitti:

Niin, vaikka jokaisella paikkakunnalla on yksi Jumalan aivoittama seurakunta, niin tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että koko seurakunnan tulisi kokoontua yhteen ja smaan koontumistilaan. Raamatun aikana kokoonnnuttiin kodeissa, josta on paljon ilmoituksia.
        Sekään ei ole esteenä, jos seurakunta kokoontuu vaikka useissa koonoontumistiloissa.Tärkeintähän on ymmärtää ja uskoa Jumalan seurakunta oikein,- eikä sotkea sitä uskonnollisiin puolueisiin.

Muuten, Pietarin saarnan aikana ihmisiä tuli uskoon yli 3000 ihmistä. Siis yhden saarnan saldo, mutta sanaakaan ei mainintaa rakennusten rakennuksesta, joissa kokooontua. Tänä aikana on toiset murehtimiset kokoontumisista.

• jukka.finland kirjoitti:

Korinton kaupungissa oli noin puoli miljoonaa asukasta. Siellä seurakunta toimi. Alussa seurakuntalaiset kokoontuivat pääasiassa kodeissa.

Helsingissä tuskin on niin monta uskovaa, etteivät mahtuisi Hartwall-areenalle. Pienempikin paikka riittäisi.

Ei puoli miljoonaa mahdu yhteen tilaan.

Korintin ja muutkin alkuseurakunnat olivat hajanaisia ja keskenään riitaisempia kuin nykyisin.
        Asiasta kun on tehty Suomalaisen pastorin toimesta väitöskirjakin.

• merihukka
        ml213 kirjoitti:

Niin, vaikka jokaisella paikkakunnalla on yksi Jumalan aivoittama seurakunta, niin tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että koko seurakunnan tulisi kokoontua yhteen ja smaan koontumistilaan. Raamatun aikana kokoonnnuttiin kodeissa, josta on paljon ilmoituksia.
        Sekään ei ole esteenä, jos seurakunta kokoontuu vaikka useissa koonoontumistiloissa.Tärkeintähän on ymmärtää ja uskoa Jumalan seurakunta oikein,- eikä sotkea sitä uskonnollisiin puolueisiin.

Muuten, Pietarin saarnan aikana ihmisiä tuli uskoon yli 3000 ihmistä. Siis yhden saarnan saldo, mutta sanaakaan ei mainintaa rakennusten rakennuksesta, joissa kokooontua. Tänä aikana on toiset murehtimiset kokoontumisista.

Jaikalismi on siksi verran uusi oppi, että monikaan ei tunne sitä. Siksi heittää varjo jaikalin ylle sanomatta halaistua sanaa jaikalismin ytimestä, on parjausta.

Luin viestiketjun läpi ja kirjoitukset olivat aloituksen mukaisia. Käsiteltiin jaikalin persoonaa ja oppi unohdettiin täysin. Jos aloitus ei ollut parjausta, se oli hölö-hölötekstiä vailla sisältöä.
        Jaikalin oikeus on tulla arvostelluksi opistaan eikä mistään muusta.

Uskonnottomatkaan eivät parjaa uskovia. He ainakin yrittävät paneutua uskovien sanomisiin ja arvioida niitä.

Jaikalismin ydin on mielestäni seuraava. Häntä ei kiinnosta kristinuskon syntyaikojen aatteellisten virtausten yhteydet siksi, että hän on luomassa uutta uskontoa nykyaikaan. Tässä yhteydessä en halua selvittää tarkemmin jaikalismin uskonsisältöä, koska viestiketju on jo pielessä aloituksen takia.

• merihukka kirjoitti:

Jaikalismi on siksi verran uusi oppi, että monikaan ei tunne sitä. Siksi heittää varjo jaikalin ylle sanomatta halaistua sanaa jaikalismin ytimestä, on parjausta.

Luin viestiketjun läpi ja kirjoitukset olivat aloituksen mukaisia. Käsiteltiin jaikalin persoonaa ja oppi unohdettiin täysin. Jos aloitus ei ollut parjausta, se oli hölö-hölötekstiä vailla sisältöä.

Uskonnottomatkaan eivät parjaa uskovia. He ainakin yrittävät paneutua uskovien sanomisiin ja arvioida niitä.

Jaikalismin ydin on mielestäni seuraava. Häntä ei kiinnosta kristinuskon syntyaikojen aatteellisten virtausten yhteydet siksi, että hän on luomassa uutta uskontoa nykyaikaan. Tässä yhteydessä en halua selvittää tarkemmin jaikalismin uskonsisältöä, koska viestiketju on jo pielessä aloituksen takia.

Et ole saanut selvää aloituksen tarkoituksesta ja sisällöstä. Niinhän voi hyvin käydä,
        jos hengellisten asioiden alkeet ovat vielä (kokonaan?) vieraita oman elämän arjessa.

Jaikalismi on luonnollisesti vain epävirallinen 'työmääritelmä' sille opinmuodolle, jossa
        koko "saarnaamisen ja paasaamisen" pääpaino on sen hokemisella, miten synnit on
        kertaheitolla 'suorastaan räjäytetty' meistä pois kuten vanhalla Andyllä konsanaan.

Olemme jaikalin kanssa varmaan samaa mieltä syntien sovituksesta Jeesuksessa.
        Kumpikaan ei väitä omilla teoillamme olevan merkitystä itse sovituksen kanssa.
        Jeesuksen antama uhri on ainoa sovituksemme, mitään muuta hintaa ei tarvita.

Ongelmaksi ja ristiriidaksi tulee se, että jaikal vaikenee jokseenkin kokonaan uskon
        kilvoituksesta, siitä, että meidän tulee päivittäin panna pois vanha ihmisemme, joka
        on lihallinen ja kaikkeen pahaan valmis. Ellemme vaella Hengessä, meillä EI ole toivoa
        pelastuksesta. Meidän on oltava Kristuksessa. Lue Room. 8. luvun alusta eteenpäin.

Pietari kirjoittaa (UT 1938) 4:1
        "Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne
        sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä - ettette enää
        eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan,
        vaan Jumalan tahdon mukaan."

No pain - no gain. Sen sinä ehkä 'hiffaat' paremmin kuin em. jakeen. Asia on aika pitkälle
        sama tuossa sanonnassa kuin Pietarin teologiassa - siis karkeasti yleistäen.

Näitä asioita on puitu tällä palstalla paljon, viime päivinäkin. Ei kaikkea ole mielekästä
        toistaa uusiin aloituksiin. Nyt oli kysymys helpon ja laimennetun 'light-evankeliumin'
        tuomista vaaroista ja sen yhteydestä Jeesuksen varoituksiin vuorisaarnassa.

Parjaus on sinun päässäsi, pyri eroon siitä. Totuuden etsinnässä on kyse rakkaudesta
        - niin minä ajattelen sekä omalla kohdallani että muiden, jaikalinkin, kohdalla.

.

• merihukka

Et ole saanut selvää aloituksen tarkoituksesta ja sisällöstä. Niinhän voi hyvin käydä,
        jos hengellisten asioiden alkeet ovat vielä (kokonaan?) vieraita oman elämän arjessa.

Jaikalismi on luonnollisesti vain epävirallinen 'työmääritelmä' sille opinmuodolle, jossa
        koko "saarnaamisen ja paasaamisen" pääpaino on sen hokemisella, miten synnit on
        kertaheitolla 'suorastaan räjäytetty' meistä pois kuten vanhalla Andyllä konsanaan.

Olemme jaikalin kanssa varmaan samaa mieltä syntien sovituksesta Jeesuksessa.
        Jeesuksen antama uhri on ainoa sovituksemme, mitään muuta hintaa ei tarvita.

Ongelmaksi ja ristiriidaksi tulee se, että jaikal vaikenee jokseenkin kokonaan uskon
        kilvoituksesta, siitä, että meidän tulee päivittäin panna pois vanha ihmisemme, joka
        on lihallinen ja kaikkeen pahaan valmis. Ellemme vaella Hengessä, meillä EI ole toivoa
        pelastuksesta. Meidän on oltava Kristuksessa. Lue Room. 8. luvun alusta eteenpäin.

Pietari kirjoittaa (UT 1938) 4:1
        "Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne
        sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä - ettette enää
        eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan,
        vaan Jumalan tahdon mukaan."

No pain - no gain. Sen sinä ehkä 'hiffaat' paremmin kuin em. jakeen. Asia on aika pitkälle
        sama tuossa sanonnassa kuin Pietarin teologiassa - siis karkeasti yleistäen.

Näitä asioita on puitu tällä palstalla paljon, viime päivinäkin. Ei kaikkea ole mielekästä
        toistaa uusiin aloituksiin. Nyt oli kysymys helpon ja laimennetun 'light-evankeliumin'
        tuomista vaaroista ja sen yhteydestä Jeesuksen varoituksiin vuorisaarnassa.

Parjaus on sinun päässäsi, pyri eroon siitä. Totuuden etsinnässä on kyse rakkaudesta
        - niin minä ajattelen sekä omalla kohdallani että muiden, jaikalinkin, kohdalla.

.

Niinpä.

Menit harvinaisen yksinkertaiseen sudenkuoppaan, kuten monesti ennenkin. Viittaan vain väittelyihimme.

Tarvitsi vain hieman vihjaista asioiden sisällöstä, niin osoittaudut jaikalismin opetuslapseksi.
        Aloituksesi tarkoitus "parjauksellasi" olikin nostaa jaikalismia eikä arvostella sitä.

Semper.Fidelis:
        " Olemme jaikalin kanssa varmaan samaa mieltä syntien sovituksesta Jeesuksessa.
        Jeesuksen antama uhri on ainoa sovituksemme, mitään muuta hintaa ei tarvita. "

Tämä on jaikalin opetuksen peruslähtökohta ja yleiskristillinen selliainen ja vastoin VT:n vanhurskauttamisoppia ja jota itse kannatan. VT:n opin sisältö on oikeamieliset teot elämässä ja jotka tulee tehdä itsekkäästi ilman minkäänlaisen palkkkion toivoa.

Saat toki olla jaikalismin oppilas, mutta aloituksesi oli epäsiveellinen ja kiero.

• Pe.ku kirjoitti:

oikeassa siinä että Jaikallin synti-oppi on vastoin Raamatun sanaa.

..sanotaan Jeesuksen olleen syntinen?

• merihukka kirjoitti:

Niinpä.

Menit harvinaisen yksinkertaiseen sudenkuoppaan, kuten monesti ennenkin. Viittaan vain väittelyihimme.

Tarvitsi vain hieman vihjaista asioiden sisällöstä, niin osoittaudut jaikalismin opetuslapseksi.
        Aloituksesi tarkoitus "parjauksellasi" olikin nostaa jaikalismia eikä arvostella sitä.

Semper.Fidelis:

Tämä on jaikalin opetuksen peruslähtökohta ja yleiskristillinen selliainen ja vastoin VT:n vanhurskauttamisoppia ja jota itse kannatan. VT:n opin sisältö on oikeamieliset teot elämässä ja jotka tulee tehdä itsekkäästi ilman minkäänlaisen palkkkion toivoa.

Saat toki olla jaikalismin oppilas, mutta aloituksesi oli epäsiveellinen ja kiero.

"Tämä on jaikalin opetuksen peruslähtökohta ja yleiskristillinen selliainen ja vastoin VT:n vanhurskauttamisoppia ja jota itse kannatan. VT:n opin sisältö on oikeamieliset teot elämässä ja jotka tulee tehdä itsekkäästi ilman minkäänlaisen palkkkion toivoa. "

- Vanhan Testamentin "pelastusoppi" oli lain täydellinen noudatus.

Jos et pysty täysin lakia noudattamaan sen jokaisen piirun merkityksen mukaan, et voi pelastua/vanhurskautua.

Ja kun siihen et sinä, enkä minä, eikä kukaan muukaan pysty, silloin ainoa toivosi saada vanhurskaausden puku päällesi (syyttömäksi julistettu), on usko Jeesukseen Kristukseen syntiemme sovittajana ja ottaa vastaan Jumalan armo Jeesuksen teon kautta.

Jeesus täytti lain. Muut siihe eivät koskaan pysty pelastuksen ansaitakseen, kuten jo sanoin.

• merihukka kirjoitti:

Niinpä.

Semper.Fidelis:

Olet virittäytynyt sellaiselle aallonpituudelle, ettei minulla ole
        mahdollisuutta saada yhteyttä sinun lähetyssignaaleihisi. Siis ei
        mitään järjellistä yhteyttä - kyllähän sieltä sanoja näkyy tulevan,
        mutta en löydä niistä mitään loogista liittymää käsiteltävään
        aiheeseen. Näillä edellytyksillä en näe mahdollisuutta jatkaa
        keskustelua kanssasi, en ainakaan jaikalismin olemuksesta.

Toivottavasti pääsemme samalle aallonpituudelle myöhemmin
        - jossain uudessa aiheessa. Kaikkea hyvää sinulle, merihukka.

.

• Jumalanhullu kirjoitti:

..sanotaan Jeesuksen olleen syntinen?

Jeesuskin vapautui Raamatun mukaan synneistään vasta ylös noustuaan.
        Joissain kohdissa Jeesuksen sanotaan olevan synnitön mutta ne kertoo ylösnousemuksen jälkeisestä ajasta.

Tuossakin Jeesus rukoilee syntejään anteeksi.

Hep. 5:2 ja hän voi säälien kohdella tietämättömiä ja eksyviä, koska hän itsekin on heikkouden alainen,
        3.ja tämän heikkoutensa tähden hänen täytyy, samoinkuin kansan puolesta, niin itsensäkin puolesta uhrata syntien edestä.
        7. Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
        8. Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden,

• Pe.ku kirjoitti:

Joissain kohdissa Jeesuksen sanotaan olevan synnitön mutta ne kertoo ylösnousemuksen jälkeisestä ajasta.

Hep. 5:2 ja hän voi säälien kohdella tietämättömiä ja eksyviä, koska hän itsekin on heikkouden alainen,
        3.ja tämän heikkoutensa tähden hänen täytyy, samoinkuin kansan puolesta, niin itsensäkin puolesta uhrata syntien edestä.
        7. Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.

Heb. 7:26 "Senkaltainen ylimmäinen pappi meille sopikin: pyhä, VIATON,
        tahraton, syntisistä erotettu ja taivaita korkeammaksi tullut,"

Heb. 4:15 "Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä
        meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla
        kuin mekin, kuitenkin ILMAN SYNTIÄ."

Jo pelkkä ajatus Jeesuksen syntisyydestä on vieras Raamatun ilmoitukselle.
        Jumalan Uhrikaritsa, Hänen oma Poikansa, oli puhdas ja synnitön. Jeesus
        voitti kaikki kiusaukset, vaikka Hän oli kaikessa kiusattu kuten mekin.

Lainaamassasi jakeessa Heb. 5:3 EI ole kysymys Jeesuksesta ylipappina, vaan
        heikkojen ihmisten joukosta otetusta vanhan liiton ylimmäisestä papista.
        Teit siis perustavaa laatua olevan virheen jaevalinnassasi.

Se että Jeesus Heb. 5:7-8 jakeiden mukaan uhrasi rukouksia ja anomuksia sille,
        joka voi Hänet kuolemasta pelastaa, ei todista mistään syntisyydestä. Sen se
        kyllä todistaa, että Jeesus kävi läpi samat kiusaukset kuin mekin. Heb.4:15.

Olet kokonaan hakoteillä, jos vakavissasi haluat väittää Jeesuksen olleen
        syntinen. Siihen sinulla ei ole minkäänlaisia todisteita Raamatusta eikä ole
        mistään muualtakaan.

.

Heb. 7:26 "Senkaltainen ylimmäinen pappi meille sopikin: pyhä, VIATON,
        tahraton, syntisistä erotettu ja taivaita korkeammaksi tullut,"

Heb. 4:15 "Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä
        meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla
        kuin mekin, kuitenkin ILMAN SYNTIÄ."

Jo pelkkä ajatus Jeesuksen syntisyydestä on vieras Raamatun ilmoitukselle.
        Jumalan Uhrikaritsa, Hänen oma Poikansa, oli puhdas ja synnitön. Jeesus
        voitti kaikki kiusaukset, vaikka Hän oli kaikessa kiusattu kuten mekin.

Lainaamassasi jakeessa Heb. 5:3 EI ole kysymys Jeesuksesta ylipappina, vaan
        heikkojen ihmisten joukosta otetusta vanhan liiton ylimmäisestä papista.
        Teit siis perustavaa laatua olevan virheen jaevalinnassasi.

Se että Jeesus Heb. 5:7-8 jakeiden mukaan uhrasi rukouksia ja anomuksia sille,
        joka voi Hänet kuolemasta pelastaa, ei todista mistään syntisyydestä. Sen se
        kyllä todistaa, että Jeesus kävi läpi samat kiusaukset kuin mekin. Heb.4:15.

Olet kokonaan hakoteillä, jos vakavissasi haluat väittää Jeesuksen olleen
        syntinen. Siihen sinulla ei ole minkäänlaisia todisteita Raamatusta eikä ole
        mistään muualtakaan.

.

kertoo Jeesuksen olleen syntinen.

Sinun on turha minua syyttä siitä mitä Raamatussa lukee.

• Pe.ku kirjoitti:

kertoo Jeesuksen olleen syntinen.

Sinun on turha minua syyttä siitä mitä Raamatussa lukee.

Noin paksuja perättömiä väitteitä et esittäisi, jos lukisit Raamattua rehellisesti
        ja oikein. Millähän ja kenen sponsoroimalla kirjekurssilla olet noin vinoon saanut
        Raamatun selvän tekstin. En ryhdy jankuttamaan enempää asiasta, jonka jokainen
        lukutaitoinen voi tarkistaa omasta Raamatustaan.

• Pe.ku kirjoitti:

Sekoitat taas, kuten monet muutkin R -lukijat, taikka jätät lauseita pois asiasta.

Tuossa Hepr. kirjeen luvussahan noissa valitsemissasi muutamissa hajajakeissa puhutaan ylimmäisistä papeista, ei siis Jeesuksesta.

Jeesuksesta sanotaan, että Hän ei korottanut itseään ylimmäisen papin asemaan.

7 -jakeessahan Jeesus inhimillisen puolensa takia pyysi vapautusta tulevasta lunastuskärsimyksestä.

Jakeet 7, 8 eivät viittaa syntiin.

Raamattu ei ristiriitainen;

Hep.9:
        28 samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.

- ensimmäine tulo/elämä maailmassa ilman syntiä, samoin toinen tulemus.

Syntinen ei voi toisen syntejä lunastaa. Jos esim vesilasi on täynä vettä, ei siihen voi enää vetä panna.

Jos Jeesus olisi ollut syntinen, ei Häntä olisi voitu tehdä synniksi, eli panna meidän syntejämme Hänen kannettavakseen.

Kuten VT:n uhrijutut keretoo, syntien puolesta uhrattavan eläimen piti olla virheetön. Samoin Jeesuksen tuli olla virheeetön, jotta uhri kelpasi Jumalalle.

Ota huomioon kokonaisuus Raamatusta, kun haluat jotain tietää. Yksittäiset lauseet eivät aina anna oikeata kuvaa, varsinkaan ateisteille, joilta puuttuu hengen tuntemus, valo kirjoitusten ymmärtämiseen, lisäksi heillä on väärät ennakkoluulot/asenteet asioihin.

Missään kohtaa Raamattua ei kerrota, että Jeesus olisi syntiä tehnyt, eikä mikään kohta edes viittaa sellaiseen mahdollisuuteen.

Sekoitat taas, kuten monet muutkin R -lukijat, taikka jätät lauseita pois asiasta.

Tuossa Hepr. kirjeen luvussahan noissa valitsemissasi muutamissa hajajakeissa puhutaan ylimmäisistä papeista, ei siis Jeesuksesta.

7 -jakeessahan Jeesus inhimillisen puolensa takia pyysi vapautusta tulevasta lunastuskärsimyksestä.

Hep.9:
        28 samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.

Syntinen ei voi toisen syntejä lunastaa. Jos esim vesilasi on täynä vettä, ei siihen voi enää vetä panna.

Jos Jeesus olisi ollut syntinen, ei Häntä olisi voitu tehdä synniksi, eli panna meidän syntejämme Hänen kannettavakseen.

Kuten VT:n uhrijutut keretoo, syntien puolesta uhrattavan eläimen piti olla virheetön. Samoin Jeesuksen tuli olla virheeetön, jotta uhri kelpasi Jumalalle.

Ota huomioon kokonaisuus Raamatusta, kun haluat jotain tietää. Yksittäiset lauseet eivät aina anna oikeata kuvaa, varsinkaan ateisteille, joilta puuttuu hengen tuntemus, valo kirjoitusten ymmärtämiseen, lisäksi heillä on väärät ennakkoluulot/asenteet asioihin.

Missään kohtaa Raamattua ei kerrota, että Jeesus olisi syntiä tehnyt, eikä mikään kohta edes viittaa sellaiseen mahdollisuuteen.

"Missään kohtaa Raamattua ei kerrota, että Jeesus olisi syntiä tehnyt, eikä mikään kohta edes viittaa sellaiseen mahdollisuuteen."
        ----------
        Niin, Jeesuksen lapsuudesta ja nuoruudesta ei todella ole kuvauksia Raamatussa. Vain syntymästä ja muutamia pieniä ilmoituksia.Toisaalta tuon asian ymmärtääkin,- koska Jeesus ei opettanut sanaakaan, ennen tehtäväänsä eli kaikki Jeesuksen opetukseen liittyvä kokonaisuus liittyy aikaan, jolloin Jeesus tuli Herraksi ja Kristukseksi ja iältään oli yli 30-vuotias.

Mutta, itseäni on ihmetyttänyt tämä ilmoitus;

"Ja Jeesus varttui viisaudessa ja iässä ja ARMOSSA Jumalan ja ihmisten edessä". Luuk.2:52

Mihin Jeesus tarvitsi Jumalan armoa nuoruuden päivinään. Ihmisellehän on opetettu, miten armoon liittyy Jumalan aivoitusten vastaisesti eläminen ja saaminen ne anteeksi. Mutta, onko armo myös sitä, että yleensä esim. ihminen saa ylipäätänsä kasvaa ja kehittyä.

Hep.9:

puhuu Jeesuksesta iankaikkisena ylipappina ja Jumalan poikana;

Heprealaiskirje 4
        "Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta."

Heprealaiskirje 5
        5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
        6 niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".

´

• *jukka.finland
        Pe.ku kirjoitti:

Kuinkahan paljon Helsingissä sitten on uskovaisia? Tuskin "Hartwal-areenan verran"? Jumala tietää, minä tai Sinä et.

Jerusalemissa tuli lyhyessa ajassa uskoon 3000 5000 ihmistä ja heidän lisäkseen muitakin joka päivä. Kuitenkin oli vain yksi Jerusalemin paikallisseurakunta. Olikohon siellä ollut rakennusta, johon kaikki olisivat mahtuneet kerralla?

Tustupas hieman tarkemmin alkuseurakunnan toimintaan.

Korinton seurakunta oli riidoistaan ja puoluemielestään huolimatta yksi ainoa paikallisseurakunta. Ei ole Raamatussa kohtaa, että Korintossa olisi ollut "monia paikallisseurakuntia".

• averea*
        jukka.finland kirjoitti:

"Nyt vetäydyn päätteeltä."Voi kun vetäytyisit ikiajoiksi, lastenhakkaaja!

• Peku on ateisti

Noin paksuja perättömiä väitteitä et esittäisi, jos lukisit Raamattua rehellisesti
        ja oikein. Millähän ja kenen sponsoroimalla kirjekurssilla olet noin vinoon saanut
        Raamatun selvän tekstin. En ryhdy jankuttamaan enempää asiasta, jonka jokainen
        lukutaitoinen voi tarkistaa omasta Raamatustaan.

ja lukee Raamattua omallatavallaan ja uskosta ulkopuolisena on jäävi sitä kommentoimaan.

• Tuosta nostan hattua
        merihukka kirjoitti:

sinulle, merihukka, mitä toit esille aloituksen perusteettomasta parjauksesta, joka kohdistuu
        henkilöön, opin sijasta, mutta siitä olen erimieltä kanssasi, ettäkö Jaikal olisi luomassa uutta uskontoa nykyaikaan - armon sanomaa Jaikal julistaa ja perustelee sen Jumalan sanalla ja niin
        hän on tehnyt muissakin opetuksissaan, eivätkä ne ole ristiriidassa Raamatun kanssa.

• kukkoPoikanen
        averea* kirjoitti:

"Nyt vetäydyn päätteeltä."Voi kun vetäytyisit ikiajoiksi, lastenhakkaaja!

Mitäs mitäs tuli tehtyä averea,aurora......
        Kirjoituksesi kuvastaa vain tyhjääkin tyhjempää sieluasi..
        ja mieltä!

• sinä olet nyt ymmärtänyt jaikalin kirjoitukset aika pahasti väärin, tai sitten et ole lukenut kunnolla,vain osittaim selaillut? Sellainen vaara on meillä kaikilla, jos kirjoitukset ovat pitkiä jatkokertomuksia?
      * Kyllä jaikalin oppiin kuuluu vaellus puhtaalla omalla tunnolla, ja velvollisuus vaeltaa, niinkuin Hän vaelsi, siis Jeesus, ja kukapa meistä Hänen jalaläljissään kirjaimellisesti kykenee kulkemaan?

* Pidät helluntaiseurakuntaa rappioituneena, mihin sinä sitten kuulut ?

• mutta en katso velvollisuudekseni kertoa seurakuntataustaani enkä
        muitakaan omia henkilökohtaisia asioitani julkisella palstalla.

Rappioitumista löytyy kaikista seurakunnissa; ovathan ihmiset vajavaisia.
        Toisaalta myös puhdassydämisiä vilpittömiä uskovia löytyy kaiketi hyvinkin
        yllättävistä paikoista, mitä erilaisimmista seurakunnista, mutta myöskin
        kiinteän paikallisseurakuntayhteyden ulkopuolelta, niin uskon.

Suurin vastuu on paimenilla. Heidän "rappeutumisestaan", silloin kun sitä
        tapahtuu, on seurauksena suurimmat vahingot. Jumala yksin tietää, mikä
        seurakuntien tilanne todellisuudessa on. Ainakaan tällaisen rivikristityn
        näkökulmasta katsoen asiat eivät kovin valoisaan suuntaan ole menossa.

.

• >"Jaikalin pinnallinen ja andymäisen petollinen "synnittömyys"–oppi edustaa tyypillistä
      korvasyyhyjä palvelevaa lume-evankeliumia, jonka perustana ei ole Jumalan sana."<

Tämän asian ymmärtämisessä jollakin veljen syyttäjällä näyttää itsessään olevan joku paha takalukko. Vaikka useita asioita ymmärrän jaikalin kanssa eri tavalla, niin tämän ennalta valittujen, Jumalasta syntyneiden uusien luomusten synnittömyyden eli vanhurskauttamisen uskon pääasiassa samalla tavallla kuin jaikal. Apostoli johannes opetti siitä juuri samalla tavalla, eikä aiitä sovi selittää ja katsella lihan ja veren sammakkoperspektiivistä, vaan hengellisesti;

1. Joh. 3:9
      "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."

1. Joh. 5:18
      "Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha."

Kysyn sinulta, Semper.Fidelis, edustavatko nämä kaksi viimeistä jaetta korvasyyhyevankeliumia vai Jumalan evankeliumia?

´

• Et ole perillä siitä, mikä on minun tarkoittamani ydinasia otsikon kysymyksessä.

Jos olet jaikalin linjoilla, niin evankeliumi on sinulle pelkkä armon julistus, josta
        puuttuu totuus; se totuus, jonka Jeesus toi ja jota Hän itse on.

Sellainen ihminen, joka ei ole kiinnostunut elämään ja VAELTAMAAN totuudessa,
        voiko hän olla Kristuksessa Jeesuksessa, joka ON itse TOTUUS?

Korostin asiaa isoilla kirjaimilla, toivottavasti ei haittaa sinua.

Siis, jos haluat elää todeksi Jumalan evankeliumin, sinun on armon lisäksi otettava
        vastaan totuus elämääsi. Sinun on OIKEASTI oltava kiinnostunut synnin voittamisesta
        arkielämäsi keskellä.

Pelkkä armon 'roiskiminen' (= halventaminen, väärentäminen) ilman totuutta
        EI ole sitä evankeliumia, jonka Jeesus toi meille pelastuksen evankeliumiksi.
        Se on jotain muuta evankeliumia, toista evankeliumia, jolla sanalla on erittäin
        paha 'huuto' Gal. kirjeen 1.luvun mukaan.

Kysymyksesi niistä parista jakeesta on kai lähinnä retorinen. Jokainen jae Raamatussa
        on meille opiksi, kunhan sen oikein ymmärrämme. Pääasia siinä, mistä kirjoitan on
        tämä: synti ON voitettavissa Jumalan armon avulla, oikeasti, kunkin omassa elämässä.

.

Et ole perillä siitä, mikä on minun tarkoittamani ydinasia otsikon kysymyksessä.

Jos olet jaikalin linjoilla, niin evankeliumi on sinulle pelkkä armon julistus, josta
        puuttuu totuus; se totuus, jonka Jeesus toi ja jota Hän itse on.

Sellainen ihminen, joka ei ole kiinnostunut elämään ja VAELTAMAAN totuudessa,
        voiko hän olla Kristuksessa Jeesuksessa, joka ON itse TOTUUS?

Korostin asiaa isoilla kirjaimilla, toivottavasti ei haittaa sinua.

Siis, jos haluat elää todeksi Jumalan evankeliumin, sinun on armon lisäksi otettava
        vastaan totuus elämääsi. Sinun on OIKEASTI oltava kiinnostunut synnin voittamisesta
        arkielämäsi keskellä.

Pelkkä armon 'roiskiminen' (= halventaminen, väärentäminen) ilman totuutta
        EI ole sitä evankeliumia, jonka Jeesus toi meille pelastuksen evankeliumiksi.
        Se on jotain muuta evankeliumia, toista evankeliumia, jolla sanalla on erittäin
        paha 'huuto' Gal. kirjeen 1.luvun mukaan.

Kysymyksesi niistä parista jakeesta on kai lähinnä retorinen. Jokainen jae Raamatussa
        on meille opiksi, kunhan sen oikein ymmärrämme. Pääasia siinä, mistä kirjoitan on
        tämä: synti ON voitettavissa Jumalan armon avulla, oikeasti, kunkin omassa elämässä.

.

asian vierestä, ikään kuin tuntisit jaikalin ja minun arkielämän. Henkilökohtaisesti en jaikalia enkä sinua tunne, joten en uskalla sanoa, elättekö arkielämäänne totuudessa. Mutta ainakaan minä en julista Jumalan armoa itselleni enkä toisille ilman parannusta, sillä "Kaikkien ihmisten kaikkialla on tahtävä parannus"!

´

• 1. Joh. 3:9
        "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."

"Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha."
        --------
        Noiden jakeiden sisältöä olen monasti miettinyt ja ihmetellyt.Niin, toin tämän esille sinun kohdalla,- koska ymmärrät erikoisen hyvin kääntämiseen liittyviä tekijöitä ja miten ne pienillä vivahteilla/eroilla voivat muuttaa lopullista mielikuvaa asiasta.

Niin, liittyykö tuohonkin ilmoitukseen köönnösvirheellisyyttä,- koska todellisuus on, miten uudestisyntynyt ihminen tekee/lankeaa syntiä ja toisaalla Raamatussa kehoitetaan valvomaan erikoisesti tätä aluetta.

Kun huomioi, miten ihmisen synnintekemisen tekee se lihallinen ihmisemme,- jonka kanssa joudumme elämään ja vartioitsemaan sen tekosia. Tuossa valossa ymmärrettynä ja todellisuuden huomioiden, niin todella Hengellinen ihmisemme, ei todella tee syntiä tai aiheuta ongelmia tms.

Eli olisiko tuo ilmoitus ymmärtää siten, ettei Hengellinen ihmisemme tee syntiä.Tämä ainakin on totuus.

• ekivaari kirjoitti:

asian vierestä, ikään kuin tuntisit jaikalin ja minun arkielämän. Henkilökohtaisesti en jaikalia enkä sinua tunne, joten en uskalla sanoa, elättekö arkielämäänne totuudessa. Mutta ainakaan minä en julista Jumalan armoa itselleni enkä toisille ilman parannusta, sillä "Kaikkien ihmisten kaikkialla on tahtävä parannus"!

´

Kertaluonteinen parannus (kääntyminen) ei riitä, vaan ihmisen on oltava
        Jeesuksen seuraaja päivittäisessä vaelluksessaan. Parannuksen on tultava
        elämäntavaksi, jatkuvaksi kilvoituksen tieksi, joka on vaellusta Hengessä.

Minä en tunne sinun tai jaikalin tai muiden arkielämää, mutta luen palstalla
        olevia kirjoituksia. Esim. jaikalin kirjoituksissa ei korosteta kilvoittelua tai
        Jeesuksen seuraamista tai pyhityselämää millään tavalla. Mitä se todistaa?

Se todistaa sen, että totuus ja rakkaus totuuteen ja puhtauteen Kristuksessa
        on sellaiselle 'opettajalle' marginaaliasia. Pääasia ko. 'opettajille' on juhlia
        synnittömyyden keinomehuissa. Niitä mehuja ei ole puristettu päivittäisessä
        vaelluksessa Kristuksen jalanjäljissä, vaan ne perustuvat lähinnä sielulliseen
        ilakointiin enemmän tai vähemmän epämääräisten henkivoimien seurassa.

.

olevia kirjoituksia. Esim. jaikalin kirjoituksissa ei korosteta kilvoittelua tai

on sellaiselle 'opettajalle' marginaaliasia. Pääasia ko. 'opettajille' on juhlia

.

Ihmisen syntisyyden ja sen vaikutuksen voi myös katsoa/ymmärtää toiselta kantilta.Totuus on, miten jokainen ihminen tahtoo ja haluaa elää mahdollisimman terveenä ja onnellisena ja yleensä kokea tyytyväisyyttä arjessaan.Tämä on jokaisen ihmisen päämäärä olipa ihminen uskossa Jumalaan tai ateisti.

Ihmisellehän on tyypilistä etsiä ja tavoitella tätä tilaa monilla eri tavoilla ja lähteistä. Mitä ymmärrän tästä alueesta, niin todellisuudesa aina Jumalan mielen vastainen asia/tekijä murentaa tätä tavoiteltua tilaa. Synti ongelmoittaa ihmistä, niin sisältä kuin ulkoapäin.
        Tuohon asiaan liittyen, niin ihmisen hyvän mielen ja yleensä hyvän elämän kannalta olisi erikoisen hyvä kasvaa pois mahdollisimman paljon pois synnistä ja siten pois syntikäyttäytymisestä. Toisaalta se on vain osin mahdollista lihallisuudesta johtuen.

Ei millään pahalla, mutta jaikalin asennetta Kristuksen mieltä kohtaan, en ymmärrä. Taannoin hän paheksui kirjoituksiani kun toin esille Kristuksen mielen tärkeyttä ja sen muuttavaa voimaa/vaikutusta ihmisen mielentasapainossa ja laajemminkin.
        Niin, todellisuus on, mitä enemmän ihminen mahdollistuu kasvamaan pois lihallisen ihmisen mielestä ja samalla sisäistämään/kasvamaan Ktristuksen mieleen, niin sitä tasapainoisempi ja levollisempi ja onnellisempi ihminen on ja erikoisesti pitkäkestoisuus huomioiden. No, Kossupullon sisällyskin antaa jolle kulle ihmiselle hetkellisen hyvän olon ja iloisen mielen, mutta erikoisen lyhytkestoisen.

Kun jaikal kumppaneineen tuo esille, miten uudestisyntynyt/vanhurskas ihminen on synnitön ollessaan armon sisällä, niin tämä tila ei poista käsitettä; MItä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. Jos ihmisellä on velkaa 800.000 euroa ja tunnustaa Jumalalle eläneensä holtittomasti ja palvelleensa materiaalia enemmän kuin Jumalaa. Niin, vaikka Jumala antaa tämän synnin anteeksi eli ihminen saa elää armossa, niin tästä huolimatta ihminen niittää sitä, mitä on kylvänyt eli tuo velkarasite seuraa ihmisen arkea koko elämän ajan.Jos ihminen voisi tehdä parannuksen siten, että mahdollistuisi maksamaan velkansa pois, niin vasta silloin hän kokisi vapautta tekemästään synnistä.

Edelleen tähdennän. Krisuksen mieleen kasvaminen vaikuttaa ihmisessä erittäin laajasti ja tätä herkkua tulisi painottaa aina.Siis kilvoittelemista ja valvomista ja parannuksen tekemistä/kasvamista.

• ml213 kirjoitti:

Ihmisen syntisyyden ja sen vaikutuksen voi myös katsoa/ymmärtää toiselta kantilta.Totuus on, miten jokainen ihminen tahtoo ja haluaa elää mahdollisimman terveenä ja onnellisena ja yleensä kokea tyytyväisyyttä arjessaan.Tämä on jokaisen ihmisen päämäärä olipa ihminen uskossa Jumalaan tai ateisti.

Ihmisellehän on tyypilistä etsiä ja tavoitella tätä tilaa monilla eri tavoilla ja lähteistä. Mitä ymmärrän tästä alueesta, niin todellisuudesa aina Jumalan mielen vastainen asia/tekijä murentaa tätä tavoiteltua tilaa. Synti ongelmoittaa ihmistä, niin sisältä kuin ulkoapäin.
        Tuohon asiaan liittyen, niin ihmisen hyvän mielen ja yleensä hyvän elämän kannalta olisi erikoisen hyvä kasvaa pois mahdollisimman paljon pois synnistä ja siten pois syntikäyttäytymisestä. Toisaalta se on vain osin mahdollista lihallisuudesta johtuen.

Ei millään pahalla, mutta jaikalin asennetta Kristuksen mieltä kohtaan, en ymmärrä. Taannoin hän paheksui kirjoituksiani kun toin esille Kristuksen mielen tärkeyttä ja sen muuttavaa voimaa/vaikutusta ihmisen mielentasapainossa ja laajemminkin.
        Niin, todellisuus on, mitä enemmän ihminen mahdollistuu kasvamaan pois lihallisen ihmisen mielestä ja samalla sisäistämään/kasvamaan Ktristuksen mieleen, niin sitä tasapainoisempi ja levollisempi ja onnellisempi ihminen on ja erikoisesti pitkäkestoisuus huomioiden. No, Kossupullon sisällyskin antaa jolle kulle ihmiselle hetkellisen hyvän olon ja iloisen mielen, mutta erikoisen lyhytkestoisen.

Kun jaikal kumppaneineen tuo esille, miten uudestisyntynyt/vanhurskas ihminen on synnitön ollessaan armon sisällä, niin tämä tila ei poista käsitettä; MItä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. Jos ihmisellä on velkaa 800.000 euroa ja tunnustaa Jumalalle eläneensä holtittomasti ja palvelleensa materiaalia enemmän kuin Jumalaa. Niin, vaikka Jumala antaa tämän synnin anteeksi eli ihminen saa elää armossa, niin tästä huolimatta ihminen niittää sitä, mitä on kylvänyt eli tuo velkarasite seuraa ihmisen arkea koko elämän ajan.Jos ihminen voisi tehdä parannuksen siten, että mahdollistuisi maksamaan velkansa pois, niin vasta silloin hän kokisi vapautta tekemästään synnistä.

Edelleen tähdennän. Krisuksen mieleen kasvaminen vaikuttaa ihmisessä erittäin laajasti ja tätä herkkua tulisi painottaa aina.Siis kilvoittelemista ja valvomista ja parannuksen tekemistä/kasvamista.

Kirjoitit: >>ihmisen hyvän mielen ja yleensä hyvän elämän kannalta olisi erikoisen hyvä
        kasvaa pois mahdollisimman paljon pois synnistä ja siten pois syntikäyttäytymisestä.
        Toisaalta se on vain osin mahdollista lihallisuudesta johtuen.

• ml213 kirjoitti:

1. Joh. 3:9

--------
        Noiden jakeiden sisältöä olen monasti miettinyt ja ihmetellyt.Niin, toin tämän esille sinun kohdalla,- koska ymmärrät erikoisen hyvin kääntämiseen liittyviä tekijöitä ja miten ne pienillä vivahteilla/eroilla voivat muuttaa lopullista mielikuvaa asiasta.

Niin, liittyykö tuohonkin ilmoitukseen köönnösvirheellisyyttä,- koska todellisuus on, miten uudestisyntynyt ihminen tekee/lankeaa syntiä ja toisaalla Raamatussa kehoitetaan valvomaan erikoisesti tätä aluetta.

Kun huomioi, miten ihmisen synnintekemisen tekee se lihallinen ihmisemme,- jonka kanssa joudumme elämään ja vartioitsemaan sen tekosia. Tuossa valossa ymmärrettynä ja todellisuuden huomioiden, niin todella Hengellinen ihmisemme, ei todella tee syntiä tai aiheuta ongelmia tms.

Eli olisiko tuo ilmoitus ymmärtää siten, ettei Hengellinen ihmisemme tee syntiä.Tämä ainakin on totuus.

asian ymmärtäminen on yksi Raamatun kiperimpiä kysymyksiä. Jos ja kun todellisuudessa olemme jossakin asiassa kuuliaisia, uskomme ja teemme niin kuin Jumala tahtoo, me helposti omimme "hyvät teot" omiksemme! Todellisuusessa ne ovat Jumalan tekoja, eivät meidän omia, sillä "Henki on kyllä altis, mutta liha heikko".

Johannes 6
        29 "Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

Uskomme on siis Jumalasta, eikä meistä itsestämme.

Aivan sama asia on synnin suhteen. Jos olemme synnille kuuliaiset, synnin tekijä en ole minä, vaan synti, joka lihassani asuu:

Roomalaiskirje 7
        15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
        20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu."

Kysynkin, pitäisikö meidän tunnustaa, niin kuin Jeesus tunnusti?:

Joh. 5:30
        "En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt."

Teot ovat sen tekoja, joka niitä teettää; joko synnin tai vanhurskauden. Itse näytämme olevan neutreja.

´

• ekivaari kirjoitti:

asian ymmärtäminen on yksi Raamatun kiperimpiä kysymyksiä. Jos ja kun todellisuudessa olemme jossakin asiassa kuuliaisia, uskomme ja teemme niin kuin Jumala tahtoo, me helposti omimme "hyvät teot" omiksemme! Todellisuusessa ne ovat Jumalan tekoja, eivät meidän omia, sillä "Henki on kyllä altis, mutta liha heikko".

Johannes 6
        29 "Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

Uskomme on siis Jumalasta, eikä meistä itsestämme.

Aivan sama asia on synnin suhteen. Jos olemme synnille kuuliaiset, synnin tekijä en ole minä, vaan synti, joka lihassani asuu:

Roomalaiskirje 7
        15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
        20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu."

Kysynkin, pitäisikö meidän tunnustaa, niin kuin Jeesus tunnusti?:

Joh. 5:30
        "En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt."

Teot ovat sen tekoja, joka niitä teettää; joko synnin tai vanhurskauden. Itse näytämme olevan neutreja.

´

Viestisi alkuosassa oli "oikeaa meininkiä" puhuessasi Jumalan teoista,
        jotka eivät ole meidän omiamme. Tulee mieleen se efesolaiskirjeen kohta,
        joka sanoo: "me olemme Hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa
        hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me
        niissä vaeltaisimme" Ef. 2:10.

Kaikki hyvä anti tulee ylhäältä valkeuksien Isältä, kirjoittaa Jaakob.

Mutta kun Paavali sanoo, että "en nyt enää tee sitä minä, vaan synti,
        joka minussa asuu", niin hän tarkoittaa tiedostamatonta syntiä, joka
        asuu hänen ruumiissaan. Tietoisen synnin hän EI ANNA tehdä mitään.

Sinun tulee erottaa tuo syvällinen totuus päästäksesi eteenpäin.

'Aforismisi' "Itse näytämme olevan neutreja" jätän omaan arvoonsa.

.

.

mutta jos olet lukenut kirjoituksiani puhtaan ja vilpittömän mielenlaadun tärkeydestä, niin uskoisi siinä riittävän nykypäivinä työtä jokpäiväiseen parannuksen tekemiseen ilman toisten hoputusta! Aiheeton, jatkuva toisten parannukseen hoputtaminen saattaa olla merkki hoputtajan omasta sisäisestä parannuksen tarpeellisuudesta, paitsi jos tietää varmasti aihetta olevan.

´

Viestisi alkuosassa oli "oikeaa meininkiä" puhuessasi Jumalan teoista,
        jotka eivät ole meidän omiamme. Tulee mieleen se efesolaiskirjeen kohta,
        joka sanoo: "me olemme Hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa
        hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me
        niissä vaeltaisimme" Ef. 2:10.

Kaikki hyvä anti tulee ylhäältä valkeuksien Isältä, kirjoittaa Jaakob.

Mutta kun Paavali sanoo, että "en nyt enää tee sitä minä, vaan synti,
        joka minussa asuu", niin hän tarkoittaa tiedostamatonta syntiä, joka
        asuu hänen ruumiissaan. Tietoisen synnin hän EI ANNA tehdä mitään.

Sinun tulee erottaa tuo syvällinen totuus päästäksesi eteenpäin.

'Aforismisi' "Itse näytämme olevan neutreja" jätän omaan arvoonsa.

.

apostoli Paavalin yksityiskohtaista opetusta, josta ilmenee että kysymys on tahattomasta synnistä:

Roomalaiskirje 7
        15 "Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.

Voiko tuota vielä tarkemmin opettaa?

´

Kirjoitit: >>ihmisen hyvän mielen ja yleensä hyvän elämän kannalta olisi erikoisen hyvä
        kasvaa pois mahdollisimman paljon pois synnistä ja siten pois syntikäyttäytymisestä.
        Toisaalta se on vain osin mahdollista lihallisuudesta johtuen.

"Siinä olen eri mieltä, kun sanot lihallisuuden mahdollistavan vain osittain synnistä pois
        pääsemisen".
        --------
        Tarkoitin lähinnä tilannetta. Vaikka ihminen tekee parannuksen synnistään, niin tästä huolimatta hän lankeaa syntiin ensiviikolla. Olisi todella ihanteellinen tilanne, jos ihminen mahdollistuisi tekemään paranuksen synnin tekemisestään jo uudestisyntymisessään ja koskaan ei tämän jälkeen tekisi syntiä. Niin, ei tarvitsisi valvoa ja tunnustaa koskaan enää syntejään Jumalalle.
        Tuota tarkoitin.

Mutta, ymmärrän toki miten ihminen on vapaa Jumalan tuomiosta Jeesuksen sovituksen johdosta. Jeesuksen koko tehtävä syntisen ihmisen pelastamisessa,- jonka Jumala aivoitti, niin perustuu täydelliseen sovitukseen synneistämme. Siis Jumalan silmin katsottuna syntinen ihminen on vapaa synneistään juuri Jeesuksen sovitustyön kautta.

Jos tarkastelmme tavallisen keskiverto ihmisen elämää ja käyttäytymisen muuttumista, niin todellisesti Jeesuksen sovitustyö on sellaista, että Jeesus pelastaa syntisen ihmisen,- vaikka ihminen olisi ollut uskossa 80-vuotta.Tarkoitan syntikäyttäytymistä ihmisessä mielikvineen.

Mitä olen seuraillut ihmisten keskusteluja, niin monelle ihmiselle synnittömyys ja kasvaminen synnittömäksi on sitä kun ei homoile ja ei juo eikä tupakoi. Vaikka ihminen tekee parannusta 80-vuoden ajan, niin edelleen hänet voidaan luokitella käyttäytymiseltään syntikäyttäytymiseen. Eli kasvamallakaan ja parannuksen tekemälläkään emme pääse vapaaksi synitkäyttäytymisestä. Niin, sokea ihminen itseensä nähden kokee olevansa synnitön. Tähän liittyy tuo Luuk 11:34. Sinun silmäsi on ruumiin lamppu jne...

Niin, uudestisyntynyt ihminen, joka on "vanhurskas on elävä uskosta, niin Jumalan silmissä on puhdas, mutta taas kilvoitusta ja valvomista ajatellen ihminen on syntinen.Ainakaan itse en valvo itseäni muun kuin synnin ja sen tekemisen tähden ja sen vaikutuksen tähden.

• ekivaari kirjoitti:

mutta jos olet lukenut kirjoituksiani puhtaan ja vilpittömän mielenlaadun tärkeydestä, niin uskoisi siinä riittävän nykypäivinä työtä jokpäiväiseen parannuksen tekemiseen ilman toisten hoputusta! Aiheeton, jatkuva toisten parannukseen hoputtaminen saattaa olla merkki hoputtajan omasta sisäisestä parannuksen tarpeellisuudesta, paitsi jos tietää varmasti aihetta olevan.

´

Yritin jo edellisessä viestissä korostaa, että toisten arkielämä EI KUULU
        minulle. Enhän itsekään täällä retostele saavutuksillani, en hyvillä enkä
        huonoilla teoilla, joita molempia löytyy. Keskustelu perustuu kirjalliseen
        vuorovaikutukseen - ainoastaan näihin viesteihin.

Ole siis rauhassa; minä en kajoa sinun yksityiselämääsi millään tavalla.

Minulla sitä paitsi on sinusta se käsitys - tulkoon nyt kuitenkin sanotuksi -
        että olet hyvää ja esimerkillistä elämää viettävä henkilö, hmm, se siitä.

Mukavaa päivänjatkoa!

.

• ekivaari kirjoitti:

apostoli Paavalin yksityiskohtaista opetusta, josta ilmenee että kysymys on tahattomasta synnistä:

Roomalaiskirje 7
        15 "Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.

Voiko tuota vielä tarkemmin opettaa?

´

Tiedostamaton synti, josta kirjoitin, on sama asia kuin tahaton synti.

Edellisessä viestissä, siinä jota kommentoin, et tehnyt eroa tahallisen
        ja tahattoman synnin välillä.

Kirjoitit: >>Jos olemme synnille kuuliaiset, synnin tekijä en ole minä,
        vaan synti, joka lihassani asuu:

• ekivaari kirjoitti:

´

"mutta jos olet lukenut kirjoituksiani puhtaan ja vilpittömän mielenlaadun tärkeydestä, niin uskoisi siinä riittävän nykypäivinä työtä jokpäiväiseen parannuksen tekemiseen ilman toisten hoputusta!"
        ----------

Niin, tässä taas jälleen tullaan tilanteeseen, ettemme aina ymmärrämme toistemme ajatuksia ja miten toinen ymmärtää jonkun asian. Se on totta, miten erikioisesti sinä olet tuonut esille puhdasta mieltä ja sen tärkeyttä,- ja joskus ihan toisten taholta pilkaamiseen asti.

Mitä ymmärrän aluetta, niin juuri kilvoitus ja valvominen ja parannuksen tekeminen ohjaa ja kasvattaa ihmistä tähän puhtaampaan mielenlaatuun. Aivan sama käsite,- jota taas minä kuvaan sanalla Kristuksen mieli/syys.Olen kyllä jo aiemmin tiennyt ja havainnut, miten tarkoitamme aivan samaa asiaa.

Tuli vain mieleeni, miten helposti ihmiset ymmärtävät toisiaan väärin,- vaikka tarkoittavat samaa asiaa.

"salattu sisäinen ihinen" ei tahallista syntiä, sillä:

1. Johanneksen kirje 3

Kyllä se syntiin syyllinen ihminen on tämä lihamme, joka joutuu maksamaan synnin kuolemallaan.

Henki on Jumalan tahtoon altis ja nöyrä, mutta liha ei taivu:

Roomalaiskirje 7
        25 "Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."

'

• merihukka

" Elämäntapa ml213Käyttäjän viestit11.10.2010 11:51
        Ihmisen syntisyyden ja sen vaikutuksen voi myös katsoa/ymmärtää toiselta kantilta.Totuus on, miten jokainen ihminen tahtoo ja haluaa elää mahdollisimman terveenä ja onnellisena ja yleensä kokea tyytyväisyyttä arjessaan.Tämä on jokaisen ihmisen päämäärä olipa ihminen uskossa Jumalaan
        tai ateisti. "

" ekivaari:
        Aiheeton, jatkuva toisten parannukseen hoputtaminen saattaa olla merkki hoputtajan omasta sisäisestä parannuksen tarpeellisuudesta, paitsi jos tietää varmasti aihetta oleva "

Jaikal ansaitsee parempaa kuin tulla haukutuksi ilman perusteita. Hän uskaltaa ajatella ja tuoda esille mielipiteitään. Ajatteleva ihminen tuo tahtoen tai tahtomttaan esille selliasta, jota toinen ei heti ymmärrä tai tuo sekavuuksiakin.
        Mielipiteen jälkeen sana on avoin ja väittelevät osapuolet saavat jotain aikaiseksi.

Ml213 sanoi mielestäni täysin oikein elämisen perusajatuksen. Hyvin yksinkertainen ja selvä. Jokaisella ihmisellä on pyrkimys onneen ja sävyisään yhteiseloon toistensa ja luonnon kanssa.
        Mitä se sitten sisältää, näkemyksestä on on helppo jatkaa vaikeiden ongelmien pariin.

Uskonnottomana en luonnllisestikaan tunne tarvetta kietoa oikeudenmukaisuutta kuolleen ihmisen kaapuun, mutta ei se haittakaan jos joku niin tekee.

Luulisin että harva uskova kumartelee jokaisen "synnin" perässä anteeksiantamusta. Kyse lienee enemmän kokonaisajattelusta. Uskovalle on tärkeää saada vahvistus nml213 siteerauksen pyrkimyksille hyvään elämään ja hyviin tekoihin uskonsa kohteelta. Tehdään eräänlainen mutka todellisuudesta kunnes taas palataan siihen. Tämä pätenee kaikenlaisiin uskontoihin tai kristillisiin virtauksiin.
        Ateistilla lienee sama tunne ilman "kuollutta miestä". Sen tilalla on yhteisö ja sen hyväksyntä. Yhteisön kokonaismielipide kunakin ajankohtana ohjaa linjoja, jotka ovat sallittuja oman henkilökohtaisen onnen saavuttamsessa. Yhteisön enemmistö ei aina ole oikeassa ja se synnyttää ristiriitoja ja ristiriita on edellytys vastaiselle kehitykselle.

Nyt näiden tämänpäiävisten keskustelujen perusteella haluaisin sanoa, että jaikal ymmärtää syvällisiä herkemmin kuin SF. SF on ikäänkuin härkä, joka puskee ensin eikä senkään jälkeen ajattele. Sori vaan.

• merihukka kirjoitti:

" Elämäntapa ml213Käyttäjän viestit11.10.2010 11:51
        Ihmisen syntisyyden ja sen vaikutuksen voi myös katsoa/ymmärtää toiselta kantilta.Totuus on, miten jokainen ihminen tahtoo ja haluaa elää mahdollisimman terveenä ja onnellisena ja yleensä kokea tyytyväisyyttä arjessaan.Tämä on jokaisen ihmisen päämäärä olipa ihminen uskossa Jumalaan
        tai ateisti. "

" ekivaari:
        Aiheeton, jatkuva toisten parannukseen hoputtaminen saattaa olla merkki hoputtajan omasta sisäisestä parannuksen tarpeellisuudesta, paitsi jos tietää varmasti aihetta oleva "

Jaikal ansaitsee parempaa kuin tulla haukutuksi ilman perusteita. Hän uskaltaa ajatella ja tuoda esille mielipiteitään. Ajatteleva ihminen tuo tahtoen tai tahtomttaan esille selliasta, jota toinen ei heti ymmärrä tai tuo sekavuuksiakin.
        Mielipiteen jälkeen sana on avoin ja väittelevät osapuolet saavat jotain aikaiseksi.

Ml213 sanoi mielestäni täysin oikein elämisen perusajatuksen. Hyvin yksinkertainen ja selvä. Jokaisella ihmisellä on pyrkimys onneen ja sävyisään yhteiseloon toistensa ja luonnon kanssa.
        Mitä se sitten sisältää, näkemyksestä on on helppo jatkaa vaikeiden ongelmien pariin.

Uskonnottomana en luonnllisestikaan tunne tarvetta kietoa oikeudenmukaisuutta kuolleen ihmisen kaapuun, mutta ei se haittakaan jos joku niin tekee.

Luulisin että harva uskova kumartelee jokaisen "synnin" perässä anteeksiantamusta. Kyse lienee enemmän kokonaisajattelusta. Uskovalle on tärkeää saada vahvistus nml213 siteerauksen pyrkimyksille hyvään elämään ja hyviin tekoihin uskonsa kohteelta. Tehdään eräänlainen mutka todellisuudesta kunnes taas palataan siihen. Tämä pätenee kaikenlaisiin uskontoihin tai kristillisiin virtauksiin.
        Ateistilla lienee sama tunne ilman "kuollutta miestä". Sen tilalla on yhteisö ja sen hyväksyntä. Yhteisön kokonaismielipide kunakin ajankohtana ohjaa linjoja, jotka ovat sallittuja oman henkilökohtaisen onnen saavuttamsessa. Yhteisön enemmistö ei aina ole oikeassa ja se synnyttää ristiriitoja ja ristiriita on edellytys vastaiselle kehitykselle.

Nyt näiden tämänpäiävisten keskustelujen perusteella haluaisin sanoa, että jaikal ymmärtää syvällisiä herkemmin kuin SF. SF on ikäänkuin härkä, joka puskee ensin eikä senkään jälkeen ajattele. Sori vaan.

Merihukka esittää oman arvionsa SF:stä: >>puskee ensin eikä senkään jälkeen ajattele

• Tärkeää.

Mieti tätä kysymystä.

• Filippiläiskirje:

3:13 "Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen:
        unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,

3:14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut
        taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa."

• merhukka

Filippiläiskirje:

SF ei tajua jaikalin opin pahinta mahdollista virhettä. Se on välinpitämättömyys ihmistä ja ihmiskuntaa vastaan.
        Tämä tulee esille hänen kahden erilaisen syntiryhmän käsitteessä. Toisessa uskovista tehdään "jumalia", toisessa ei-uskovista hirviöitä.

Miksi SF ei ymmärrä oleellista? Hän on asiassa samaa mieltä jaikalin kanssa.

Filippiläiskirje:

Muuten alat saada samanlaisia kyssareita,, mitkä minä olen jo pitkään ajan saanut,, mutta jotka ovat hyvinsamanlaisia kun ruotsikielellä kyssar : ) elikä kyssareita : )

Mutta pyri,,, tämän kehoitan sua tekemään !! Yx teko taas meille uskoville ---> 2. Piet. 1:10

Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;

Tämä vois olla vastaus tuolle kysyjälle..

• Syyttömyys pitää sisällään jotain sellaista, jota me itse emme voi koskaan tavoittaa täydellisesti. Itsessämme olemme aina enemmän, tai vähemmän syyllisiä Jumalan edessä, tai oikeastaan me kaikki olemme ihan yhtä syylisiä. Jumalan edessä ei ole suurta, tai pientä syyllistä, vaan ainoastaan syntinen / syyllinen, joka ei itse voi itseään auttaa. Emme omista mitään omaa syyttömyyttä, tai vanhurskautta, vaan olemme saaneet lahjavanhurskauden. Vaikka meistä tulisikin Jumalan kouluissa pyhittyneitä ja pääsisimme kasvamaan uskossamme, ei meillä siltikään olisi mitään muuta hurskautta, kuin lahjaksi saatu hurskaus. Jumalalle ei koskaan riitä meidän oma pyhityksemme. Se jää aina vajaaksi ja siksi Paavalikin sanoi, että hänellä ole mitään omaa vanhurskautta, vaan ainoastaan se vanhurskaus, joka tulee uskosta Jeesukseen. Ainut tie syyttömyyteen, on usko Kristukseen. Jumala on julistanut meidät syyttömiksi ja Jumalalla ei ole mitään meitä vastaan. Olemme täydellisesti sovitettuja ja vanhurskautettuja Jumalan lapsia. Omistamme, ei enempää, eikä vähempää kuin Jumalan oman vanhurskauden. Tämän lahjan saamme omistaa uskossa Jeesukseen Kristukseen ja se on meille annettu uudestisyntymisen kautta. Jumalan oma vanhurskaus on täydellistä syyttömyyttä, pyhyyttä, puhtautta ja viattomuutta.

Entäs sitten usko, parannus ja kääntyminen? Ne ovat meidän omalla vastuullamme, mutta kuitenkin vain osittain, koska kukaan meistä ei voi löytää Jumalaa ilman Jumalan apua. Yksikään meistä ei tule uskoon ilman etsikkoaikaa ja Jumalan voimakasta kutsua. Raamattu sanoo meille selvästi, että kukaan meistä ei etsi Jumalaa. Ymmärsitkö? Kukaan ei etsi Jumalaa! Jo lähtökohdittain Jumala lähti etsimään ihmistä ja valmisti meille pelastuksen, eikä meillä ei ole tähän osaa, tai arpaa. Kukaan meistä ei rakastanut Jumalaa, tai miellyttänyt Jumalaa, vaan Hän rakasti meitä jo silloin, kun olimme synneissämme ja valmisti meille pelastuksen. Mikään ei ole muuttunut. Jumala edelleen rakastaa ja vetää meitä puoleensa, vaikka olemme synneissämme. Hän ei tullut pelastamaan hurskaita, vaan syntisiä. Hän valmistaa meitä pelastukseen ja antaa meille otollisen ajan, jolloin voimme lähestyä Jumalaa. Hän kutsuu, vetää ja johdattaa meitä pelastukseen. Meidän vastuullemme jää vain suostua hänen pelastettavakseen.

Jumalalla on sormensa pelissä myös meidän pyhityksessämme. Hän ei pelkästään valmistanut meille pelastusta, vaan Hän myös pyhittää meidät. Hän saa meissä aikaan erinomaista jälkeä. Meidän tehtävämme on vain taipua vähävähältä hänen hellien, rakastavien ja taitavien käsien alla. Jumalan avulla me pyhitymme ja lahjaksi saatu vanhurskaus on kaiken pyhityksen perusta ja pohja. Mitä enemmän ymmärrämme arvoamme Kristuksessa sitä suurempia harppauksia me otamme myös pyhityksessämme. Raamattu sanoo, että ei ole ketään joka tekee hyvää, ei yhden yhtäkään. Huomaamme, että meidät on tässäkin suhteessa riisuttu kaikesta omavoimaisuudesta. Me emme tee mitään hyvää, ilman Jumalan apua ja voimaa. Ainut mitä me voimme tehdä on se, että taivumme, kun Hän meitä kasvattaa ja pyhittää. Pelastus ja kaikki mitä siihen liittyy, on kokonaisuudessaan Jumalan teko, eikä meillä ole siinä mitään omaa ylpeilemistä. Ainut mitä voimme tehdä on suostua ja taipua, kun Hän kutsuu meitä pelastukseen. Samoin meidän on suostuttava pyhitys prosessiin, johon Hän meitä johdattaa. Tässä on meidän kilvoituksemme

• merihukka

Psalmi:
        " Entäs sitten usko, parannus ja kääntyminen? Ne ovat meidän omalla vastuullamme, mutta kuitenkin vain osittain, koska kukaan meistä ei voi löytää Jumalaa ilman Jumalan apua. Yksikään meistä ei tule uskoon ilman etsikkoaikaa ja Jumalan voimakasta kutsua. "

Runoelmassasi on pirun mentävä reikä. Huomasit varmaan itsekin.
        Ihminen ei tule itse uskoon. Jumala kutsuu, jos kutsuu. Harjoittelemme molemmat sitä ennen logiikan ymmärtämistä. Sehän ei liene kiellettyä.

• merihukka kirjoitti:

Psalmi:
        " Entäs sitten usko, parannus ja kääntyminen? Ne ovat meidän omalla vastuullamme, mutta kuitenkin vain osittain, koska kukaan meistä ei voi löytää Jumalaa ilman Jumalan apua. Yksikään meistä ei tule uskoon ilman etsikkoaikaa ja Jumalan voimakasta kutsua. "

Runoelmassasi on pirun mentävä reikä. Huomasit varmaan itsekin.
        Ihminen ei tule itse uskoon. Jumala kutsuu, jos kutsuu. Harjoittelemme molemmat sitä ennen logiikan ymmärtämistä. Sehän ei liene kiellettyä.

jos kutsuu? Kyllä Jumala kutsuu kaikkia ja on kuollut kaikkien ihmisten puolesta. Usko tulee kuulemisesta, Jumalan Sanan synnyttämänä. Raamattu sanoo, että usko on lahja, koska Jumalan Henki saa sen aikaan ihmisessä. Meillä on kuitenkin omaa vastuuta tässä suhteessa hitusen, koska meillä on valta torjua Jumalan kutsu. Meillä on myös mahdollisuus sammuttaa orastava usko, jos itsepintaisesti taistelemme sitä vastaan. Raamattu sanoo myös, että suun tunnustuksella on merkitystä pelastuksessa ja tämäkin linkittyy uskoon. Monet hallitusmiehet uskovat Jeesuksen, mutta he pelkäsivät ihmisiä, eivätkä tunnustaneet koskaan uskoaan. Tällä tavalla me voimme aivan kuin tyrehdyttää uskomme ja sielun vihollinen tulee ja ottaa meiltä pois sen, mitä Jumalan Sana on meissä saanut aikaan. Siksi myös uskovien tulisi ruokkia uskoaan Jumalan Sanalla, koska sen avulla kasvamme pelastukseen(juurrumme).

Parannukseen ja kääntymiseen liittyy myös omaa vastuuta, mutta Jumala auttaa meitä voimallisesti näilläkin alueilla. Jumala on kaikessa mukana. Mitään emme tee yskin, mutta toisaalta myöskään Jumala ei voi meitä käännyttää, ellemme suostu ja ojentaudu. 2. Kor. 5:20 Me olemme siis Kristuksen lähettiläitä, ja Jumala puhuu teille meidän kauttamme. Pyydämme Kristuksen puolesta: SUOSTUKAA sovintoon Jumalan kanssa.

• "Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut?
        Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat,
        ikäänkuin se ei olisi saatua?" 1.Kor. 4:7

Olet oikeassa, että >>me emme tee mitään hyvää, ilman Jumalan apua ja voimaa

"Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut?
        ikäänkuin se ei olisi saatua?" 1.Kor. 4:7

Olet oikeassa, että >>me emme tee mitään hyvää, ilman Jumalan apua ja voimaa

Harmi, että viestini pääosa oli jäänyt pois lähetysvaiheessa.

Ilmeisesti käytin jotain välilyöntiä, joka katkaisee viestin.

No, viestini oli varsin sovinnollista tekstiä, jossa korostin monia
        keskeisiä opillisia kohtia, joista olen täysin samaa mieltä kassasi.

Ehkä teen vielä myöhemmin - paremmalla ajalla - täsmennyksiä
        kommenttiini.

Filippiläiskirje:
        4:8 "Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa,
        mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa,
        jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;"

.

• merihukka

Harmi, että viestini pääosa oli jäänyt pois lähetysvaiheessa.

Ilmeisesti käytin jotain välilyöntiä, joka katkaisee viestin.

No, viestini oli varsin sovinnollista tekstiä, jossa korostin monia
        keskeisiä opillisia kohtia, joista olen täysin samaa mieltä kassasi.

Ehkä teen vielä myöhemmin - paremmalla ajalla - täsmennyksiä
        kommenttiini.

Filippiläiskirje:
        4:8 "Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa,
        mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa,
        jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;"

.

" Kaikki on lahjaa Jumalalta Semper.FidelisKäyttäjän viestit14.10.2010 22:02
        "Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut?
        ikäänkuin se ei olisi saatua?" 1.Kor. 4: 7 "

Onko tällä mitääm merkitystä? "Otsasi hiessä on sinun leipäsi ansaittava". Tämä VT:n kohta kuvaa todellisuutta hyvin. Vai onko tämäkin Mooseksen lakikokoelman mukana bannattu!

VT:n jae kuvaa todellisuutta niin hyvin, että oksat pois. Se kumoaa täysin 1.Kor. 4:7 kliseen elämästä ilman työtä.
        Jae kuvaa sitä, että vain työllä jotain syntyy. Kukin voi kokeilla ellei usko. Voi mennä sorakasan viereen istumaan ja rukoilla, että se siirtyisi toiseen paikkaan. Ei siirry, Ei ole koskaan siirtynyt eikä tule siirtymään.

Tiedän vastauksen. 1. Kor. 4: 7 on hengellinen väite. Se pitää ymmärtää hengellisesti. Totta. Mutta kun hengellisen väitteen ympärille laitetaan "lihaa", väite tulee ymmärrettävksi ja konkreettiseksi.
        Todellisuuden takia, jotta yksilö ei hurahtaisi, tulisi välttää yksinkertaisten ilmiöiden hengellistämistä.
        On parempi esittää asia lyhyesti ja selvästi niin kuin se on eikä niin kuin kuvittelee sen olevan.

• Vierailijavain

parjaamaan Jaikalia ja helluntailiikettä?
      Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois
      minun tyköäni, te laittomuuden tekijät." Matt. 7:21-23

Et ilmeisesti ole vielä riittävästi kilvoitellut ja havainnut, että synti asuu sinussa itsepintaisesti.
      Tee parannus ja pyydä Jaikalilta anteeksi!!

• Eikö sinun mielestäsi, vierailija, ole oikein, että jaikalin tapaisia
        hulvattomia huhhahhei-ylistäjiä pysäytetään ja palautellaan sille
        perustalle, Kristus-kalliolle, jonka Jumalan sana meille ilmoittaa?

Pidätkö rakkaudellisempana sen, että totuus haudataan pinnallisten
        tunteiden ja ihmisten sielunvoimia ruokkivien ylistyskuohujen alle?

Oletko sinä koskaan joutunut sydämessäsi kysymään seuraavaa:
        "onkohan tämä kaato- ja ylistysbuumi sittenkään Jumalan Hengestä
        lähtöisin?" Entä jos tuo kaikki melu ja kohina onkin lähtöisin jostain
        muualta kuin Pyhän Hengen johdatuksesta?

.

• luntalainen

Eikö sinun mielestäsi, vierailija, ole oikein, että jaikalin tapaisia
        hulvattomia huhhahhei-ylistäjiä pysäytetään ja palautellaan sille
        perustalle, Kristus-kalliolle, jonka Jumalan sana meille ilmoittaa?

Pidätkö rakkaudellisempana sen, että totuus haudataan pinnallisten
        tunteiden ja ihmisten sielunvoimia ruokkivien ylistyskuohujen alle?

Oletko sinä koskaan joutunut sydämessäsi kysymään seuraavaa:

.

En ole seurannut keskustelujanne kovinkaan tiiviisti.
        En tiedä, onko jaikal "hulvaton huhhahhei-ylistäjä", enkä juuri muutakaan kirjoittajista.
        Näen vain tekstit, ja kommentoin niitä.

Kysyt: (et minulta, mutta vastaan silti)
        >>> Oletko sinä koskaan joutunut sydämessäsi kysymään seuraavaa:

• luntalainen kirjoitti:

En ole seurannut keskustelujanne kovinkaan tiiviisti.
        En tiedä, onko jaikal "hulvaton huhhahhei-ylistäjä", enkä juuri muutakaan kirjoittajista.
        Näen vain tekstit, ja kommentoin niitä.

Kysyt: (et minulta, mutta vastaan silti)
        >>> Oletko sinä koskaan joutunut sydämessäsi kysymään seuraavaa:

"Pidän touhua suurelta osin ihmisten aikaansaamana sielullisena toimintana.
        Se ei sulje pois aitoa Pyhän Hengen toimintaa." Näin kirjoitat kommentissasi.

Minulla on aivan samansuuntainen käsitys tuon 'karismaattisen' touhun suhteen.

Siis, suurelta osin ja enimmäkseen kyse on täysin inhimillisestä puuhastelusta,
        jossa - niin minä asian näen - on läsnä pimeyden henkivaltoja kouristelemassa
        ja kaatamassa ja sekoittamassa pahaa aavistamattomien ihmisten ruumiita ja
        sieluja. Sen hämärätouhun keskellä muutamat keräävät rahaa ja 'kunniaa'.

Kuitenkin, Jumala saattaa armossaan kohdata niinkin pimeissä olosuhteissa
        niitä ihmisiä, jotka aidosti ovat tulleet etsimään apua omaan elämäänsä.

.

• Missä kohden

.

Jaikal on tuonut esille tälläistä huhhahhei-ylistystä - voisitko linkittää hänen kirjoitustaan siitä ?

.

suurin piirtein sama kokemus "kaatorukouksista". Olen itse joskus seisonut rukousjonossa
        ihan vilpittömällä tarkoituksella mennä Herran Jeesuksen siunattavaksi. Herrahan käyttää
        ihmisiä palveluksessaan voiman välittämisessä. Mutta kun olen tullut rukoilevan pastorin
        eteen, tämä on alkanut työntämään minua kädellään taaksepäin. Minä kieltäydyin kaatumasta
        ihmisen käden voimasta. En saanut mitään siunauksia. Lähdin tyhjänä ja pettyneenä pois.
        Tämän tähden en mielellään menen kenen tahansa kätten alle siunattavaksi jos en todella koe että
        Herra kehottaa minua siihen. Kerran kokouksessa Herra käski mennä palvelijansa kätten alle siunattavaksi.
        Minä menin ja sain siunauksen mutta en kaatunut. Minä paranin vaivastani jonka johdosta olin
        siunattavaksi mennyt.
        En kuitenkaan syytä kaikkia Jumalan palvelijoita jotka rukoilevat ihmisten puolesta seisaaltaan väärästä toiminnasta ja väärästä hengestä. Kyllä Pyhä Henki toimii näissä tilanteissa. Seisaaltaan rukoilemisessa on käytännälline seikk. On helpompi ja voimia säästävämpää rukoilla seisaaltaan kuin polvistua rukoiltavan kanssa. Raamatussa on sana: "Kun te seisotte ja rukoilette..." Seisaaltaan rukoileminen ei siis ole väärin.

Mutta on huomioitava tämä: siellä missä Pyhä Henki toimii, siellä on todennäköisesti myös pahat henget. Siksi samassa kokouksessa voi olla aitoa Pyhän Hengen toimintaa ja myös epäraitista väärästä hengestä tapahtuvia ilmiöitä. Tässä tarvitsee olla hengellisesti valveilla.

Olen huomannut että jos minulla on ollut suurta epävarmuutta toiminnan suhteen, se on myöhemmin monta kertaa osoittautunut vääräksi, En silloin mene siunattavaksi. Uskon että Herra varottaa vilpittömiä uskovia. Kerron tapauksen.

Eräs nuori teini-ikäinen poika oli lähdössä vanhempien kielloista välittämättä hengelliseen tilaisuuteen.
        Vanhemmat olivat huolestuneita tuosta tilaisuudesta ja siinä tapahtuvista ilmiöistä. He olivat melkein varmoja siitä että toiminta ei ole Pyhästä Hengestä. Mutta miten sanoa se uhmaikäiselle teinille? Poika meni kiellettyyn kokoukseen. Isä ja äiti rukoilivat kotona Jeesusta Kristusta pyytäen Herraa estämään pojan pääsy tuon epäilyttävän saarnaajan kätten alle siunattavaksi mikäli miehen kautta toimii väärä henki.

Myöhään illalla poika tuli kotiin hyvin pettyneenä. Vanhemat kysyivät että mikä meni pieleen.
        Poika kertoi että kokous oli floppi. Vaikka hän kuinka yritti päästä eteen siunattavaksi hän ei jostain ihmeellisestä käsittämättömästä syystä päässyt eteen siunattavaksi. Aina tuli esteitä. Vanhemmat kertoivat hänelle rukoilleensa Herra Jeesusta estämään hänen eteen meno mikäli pastorissa vaikuttaa väärä henki.

• Missä kohden kirjoitti:

Jaikal on tuonut esille tälläistä huhhahhei-ylistystä - voisitko linkittää hänen kirjoitustaan siitä ?

>>>Jaikal on tuonut esille tälläistä huhhahhei-ylistystä - voisitko linkittää hänen kirjoitustaan siitä ?

• merihukka
        jaikal kirjoitti:

suurin piirtein sama kokemus "kaatorukouksista". Olen itse joskus seisonut rukousjonossa
        ihan vilpittömällä tarkoituksella mennä Herran Jeesuksen siunattavaksi. Herrahan käyttää
        ihmisiä palveluksessaan voiman välittämisessä. Mutta kun olen tullut rukoilevan pastorin
        eteen, tämä on alkanut työntämään minua kädellään taaksepäin. Minä kieltäydyin kaatumasta
        ihmisen käden voimasta. En saanut mitään siunauksia. Lähdin tyhjänä ja pettyneenä pois.
        Tämän tähden en mielellään menen kenen tahansa kätten alle siunattavaksi jos en todella koe että
        Herra kehottaa minua siihen. Kerran kokouksessa Herra käski mennä palvelijansa kätten alle siunattavaksi.
        Minä menin ja sain siunauksen mutta en kaatunut. Minä paranin vaivastani jonka johdosta olin
        siunattavaksi mennyt.
        En kuitenkaan syytä kaikkia Jumalan palvelijoita jotka rukoilevat ihmisten puolesta seisaaltaan väärästä toiminnasta ja väärästä hengestä. Kyllä Pyhä Henki toimii näissä tilanteissa. Seisaaltaan rukoilemisessa on käytännälline seikk. On helpompi ja voimia säästävämpää rukoilla seisaaltaan kuin polvistua rukoiltavan kanssa. Raamatussa on sana: "Kun te seisotte ja rukoilette..." Seisaaltaan rukoileminen ei siis ole väärin.

Mutta on huomioitava tämä: siellä missä Pyhä Henki toimii, siellä on todennäköisesti myös pahat henget. Siksi samassa kokouksessa voi olla aitoa Pyhän Hengen toimintaa ja myös epäraitista väärästä hengestä tapahtuvia ilmiöitä. Tässä tarvitsee olla hengellisesti valveilla.

Olen huomannut että jos minulla on ollut suurta epävarmuutta toiminnan suhteen, se on myöhemmin monta kertaa osoittautunut vääräksi, En silloin mene siunattavaksi. Uskon että Herra varottaa vilpittömiä uskovia. Kerron tapauksen.

Eräs nuori teini-ikäinen poika oli lähdössä vanhempien kielloista välittämättä hengelliseen tilaisuuteen.
        Vanhemmat olivat huolestuneita tuosta tilaisuudesta ja siinä tapahtuvista ilmiöistä. He olivat melkein varmoja siitä että toiminta ei ole Pyhästä Hengestä. Mutta miten sanoa se uhmaikäiselle teinille? Poika meni kiellettyyn kokoukseen. Isä ja äiti rukoilivat kotona Jeesusta Kristusta pyytäen Herraa estämään pojan pääsy tuon epäilyttävän saarnaajan kätten alle siunattavaksi mikäli miehen kautta toimii väärä henki.

Myöhään illalla poika tuli kotiin hyvin pettyneenä. Vanhemat kysyivät että mikä meni pieleen.
        Poika kertoi että kokous oli floppi. Vaikka hän kuinka yritti päästä eteen siunattavaksi hän ei jostain ihmeellisestä käsittämättömästä syystä päässyt eteen siunattavaksi. Aina tuli esteitä. Vanhemmat kertoivat hänelle rukoilleensa Herra Jeesusta estämään hänen eteen meno mikäli pastorissa vaikuttaa väärä henki.

" Mitä tapahtui Paavalin ja Siilaan ylistäessä Jumalaa? Istuiko Jumala passiivisena nauttimaa Hänelle osoitetusta ylistyksestä? Ei varmasti. Jumala avasi vankien kahleet ja vankilan ovet. Paavali ja Siilas vapautuivat vankeudestaan. Ylistyksen ja palvonnan kautta Jumalan voima ilmestyi heille avuksi jota he eivät pyytäneet. "

Edellisen lisäksi tarjosit omasta päästä keksittyjä juttuja höysteeksi. Kas kun et tuonut rakennustarpeita taivaasta!

Kelpaisko sorakasa, mies ja lapio ja rukous. Lapio on sorakasassa ja mies rukoilee lapiota töihin.
        Kait noin helppo homma onnistuu!

• En näe mitään mieltä
        merihukka kirjoitti:

" Mitä tapahtui Paavalin ja Siilaan ylistäessä Jumalaa? Istuiko Jumala passiivisena nauttimaa Hänelle osoitetusta ylistyksestä? Ei varmasti. Jumala avasi vankien kahleet ja vankilan ovet. Paavali ja Siilas vapautuivat vankeudestaan. Ylistyksen ja palvonnan kautta Jumalan voima ilmestyi heille avuksi jota he eivät pyytäneet. "

Edellisen lisäksi tarjosit omasta päästä keksittyjä juttuja höysteeksi. Kas kun et tuonut rakennustarpeita taivaasta!

Kelpaisko sorakasa, mies ja lapio ja rukous. Lapio on sorakasassa ja mies rukoilee lapiota töihin.
        Kait noin helppo homma onnistuu!

merihukka sinun palstalla oloosi, jos sinua eivät Raamatun ja uskovien Jumala kiinnosta.

Tuolla jossain olit sitämieltä, että aloitus Jaikalista oli perusteetonta parjausta, mutta
        nyt näyt itse jatkavan sitä..katselet asioita omasta ei-uskovasta näkökulmastasi, etkä
        siksi pysty uskomaan Jaikalin kirjoituksia Jumalan ihmeteoista.

• Missä kohden kirjoitti:

Aiheesta on käyty palstalla keskustelua useissa yhteyksissä.

En nyt ehdi etsiä näytteitä jaikalin huhhahhei-valmiuksista,
        mutta olen itsekin mielenkiinnolla joskus 'tivannut' häneltä
        -hengelliseltä valistajalta - kannanottoa esim. Benny Hinnin
        edustamaan huhhahhei-linjaan.

Otan näytteen:
        http://www.youtube.com/watch?v=c9U_lWmAsYM&feature=related

Minkäänlaista kykyä tai halua ei jaikalilta löytynyt tuollaisen
        häpeällisen revittelyn arviointiin. Millainen 'opettaja' se on,
        joka nielee Hinnin kokoisia ja kaltaisia eksyttäjäkameleita!

Kysyhän sitä jaikalilta, ihan lempeästi, mutta päättäväisesti!

PS: Katson siis asiaa sillä tavalla, että hyväksyessään vaieten
        tai 'no-comments' linjalla esim. Hinn-riehunnat, ao. opettaja
        on tullut osaltaan sitoutuneeksi kyseiseen toimintamalliin.

.

• Ei tarvinne kysyä

Otan näytteen:

.

Etkö lukenut Jaikalin kirjoitusta tässä alla: Ja minulla on ?
        Mielestäni se selittää sinullekin, mitä mieltä hän on, eikä
        asiasta tarvitse enempää kysellä.

Itse olen ymmärtänyt niin, että harhaopeista tulee
        varoittaa, mutta voitko sinä, Semper sanoa suoraan,
        että Hinn on harhaoppinen ?

• Miten muuten tuo
        Ei tarvinne kysyä kirjoitti:

Etkö lukenut Jaikalin kirjoitusta tässä alla: Ja minulla on ?
        Mielestäni se selittää sinullekin, mitä mieltä hän on, eikä
        asiasta tarvitse enempää kysellä.

Itse olen ymmärtänyt niin, että harhaopeista tulee
        varoittaa, mutta voitko sinä, Semper sanoa suoraan,
        että Hinn on harhaoppinen ?

linkki liittyy Jaikaliin ? Eihän se, jos ei kommentoi jotain, tarkoita sitä, että sen hyväksyy.
        Meillehän ei ole kenellekään annettu tuomiovaltaa, vaan Hengen avulla meidän tulee tutkia
        mikä on Jumalan mielenmukaista ja mikä ei. Itse sanoisin vain, että Jumala on järjestyksen,
        ei epäjärjestyksen Jumala.

Otan näytteen:

.

En aio tuomita teidän käskystänne ketään nimeltä mainittua evankeliumin julistajaa.
        Jos tuomitsisin yhden, sinä tai joku muu toisi uuden tuomittavan eteeni.
        Vaatisitten hänelle jaikalin kovan tuomion. Jos tuomitsisin taas tämän henkilön,
        toisitte kolmannen jne. jne. jne..... Joskus varmasti erehtyisin tuomitsemaan
        teidän mielestänne väärän henkilön. Olisin silloin teidän mielestänne tuominnut
        oikean Jumalan palvelijan. Olisin nyt itse teidän tuomion alla. Silloin te syyttäjät
        pääsisitte syyttämään minua vaikka mistä.
        Tähänkö te pyritte vaatimalla minulta tuomioita Jumalan palvelijoille?
        Mikä yleinen tuomari minä olen????

En voi tietää kaikkien Jumalan palvelijoiden elämää ja motiiveja. En myöskään
        näe aihetta perehtyä jokaisen mainitsemanne palvelijan toimintaan teidän tähtenne.
        Eikä se ole edes mahdollista sillä teillä on varmasti tuomittavia jonossa.

En ole vastuussa toisten toiminnasta ja opetuksesta. Vastaan Jumalalle vain omasta elämästäni.
        sitä paitsi en ole saanut Jumalalta tuomarin virkaa. Olen saanut evankelimin julistajan viran.
        Jokaisella uskovalla on vastuu siitä että hän itse ottaa selville mikä toiminta on Jumalasta ja mikä ei ole Jumalasta. Jos joku vilpitön yksilöuskova kysyy minulta neuvoa kahden kesken mistä tahansa asiasta,
        olen valmis antamaan neuvoja ymmärrykseni mukaan. Julkisiin ihmisten käskystä tapahtuviin ihmisten tuomitsemisiin en lähde mukaan. Uskovien tulee kääntyä oman seurakuntansa paimenen puoleen jos on kysymyksiä joihin tarvitsee toisen uskovan apua ja neuvoja. Minä en ole mikään nettipaimen joka vastaa kaikista ihmisistä.

En aio mennä teidän ansaanne teidän talutettavana.
        En ole tyhmä härkä joka antaa taluttaa itsensä teuraaksi.

• Eiköhän tämä
        jaikal kirjoitti:

En aio tuomita teidän käskystänne ketään nimeltä mainittua evankeliumin julistajaa.
        Vaatisitten hänelle jaikalin kovan tuomion. Jos tuomitsisin taas tämän henkilön,
        oikean Jumalan palvelijan. Olisin nyt itse teidän tuomion alla. Silloin te syyttäjät

näe aihetta perehtyä jokaisen mainitsemanne palvelijan toimintaan teidän tähtenne.

En ole vastuussa toisten toiminnasta ja opetuksesta. Vastaan Jumalalle vain omasta elämästäni.
        sitä paitsi en ole saanut Jumalalta tuomarin virkaa. Olen saanut evankelimin julistajan viran.
        Jokaisella uskovalla on vastuu siitä että hän itse ottaa selville mikä toiminta on Jumalasta ja mikä ei ole Jumalasta. Jos joku vilpitön yksilöuskova kysyy minulta neuvoa kahden kesken mistä tahansa asiasta,
        olen valmis antamaan neuvoja ymmärrykseni mukaan. Julkisiin ihmisten käskystä tapahtuviin ihmisten tuomitsemisiin en lähde mukaan. Uskovien tulee kääntyä oman seurakuntansa paimenen puoleen jos on kysymyksiä joihin tarvitsee toisen uskovan apua ja neuvoja. Minä en ole mikään nettipaimen joka vastaa kaikista ihmisistä.

Jaikalin kirjoitus antanut Semperille riittävän vastauksen - ?!

• jaikal kirjoitti:

Varmistuin jaikal jälleen siitä, että tässä on sinun arin kohtasi!

Nyt kerron sinulle yhden ERITTÄIN TÄRKEÄN asian, joohan jaikal.

Sinulta puuttuu henkien erottamisen kyky ja lahja. Ja tiedätkö, mitä:
        Se kyky ja lahja näyttää puuttuvan sinulta kokonaan, ihan kokonaan.
        Ainakaan et suostu käyttämään lahjaasi; ehkä olet menettänyt sen?

Tiedätkö, miten sinun pitäisi toimia tuossa tilanteessasi?

Tilanteestasi seuraa, tai ainakin siitä PITÄISI seurata se, että olisit
        nöyrempi ja varovaisempi 'opetustehtävässäsi'. Sinulla on perustietoa
        uskonnolliselta alueelta, mutta yksi (1) keskeisen tärkeä asia sinulta
        todella puuttuu: olet kyvytön tai haluton tai liian arka arvostelemaan,
        koettelemaan henkivaltoja. Siitä voi olla katastrofaalisia seurauksia.

Kirjoitit:
        "Minä en ole mikään nettipaimen joka vastaa kaikista ihmisistä."

Primitiivireaktiosi ja hellyttävän yliampuva kommentointisi osoittaa,
        että olet alttiina eksyttäjäpappien ja uskonnollisten poppamiesten
        vaikutuksille. Alat täristä ilmeisesti heti, kun ko. 'pappien' toimintaa
        ryhdytään valottamaan sillä valolla, joka loistaa Kristuksen kasvoista.

Ota ohjeeni varteen ja etsi itsellesi turvallinen henkilö, joka pystyy
        ohjaamaan sinua Jumalan Hengen avulla niin, ettet sorru eksyttäjien
        ansoihin. Tai jos em. ansoihin olet jo tarttunut, niin sitä suuremmalla
        syyllä ota yhteyttä veljiin, joilla on puhdasta hengellistä auktoriteettia.

Perehdyhän Matti Pyykkönen -nimisen veljen raittiisiin kirjoituksiin.
        Ehkä juuri hän voisi olla sinulle avuksi henkivoimien umpimetsässäsi.

.

• merihukka
        En näe mitään mieltä kirjoitti:

merihukka sinun palstalla oloosi, jos sinua eivät Raamatun ja uskovien Jumala kiinnosta.

Tuolla jossain olit sitämieltä, että aloitus Jaikalista oli perusteetonta parjausta, mutta
        nyt näyt itse jatkavan sitä..katselet asioita omasta ei-uskovasta näkökulmastasi, etkä
        siksi pysty uskomaan Jaikalin kirjoituksia Jumalan ihmeteoista.

" Tuolla jossain olit sitämieltä, että aloitus Jaikalista oli perusteetonta parjausta, mutta
        siksi pysty uskomaan Jaikalin kirjoituksia Jumalan ihmeteoista. "

Yksi aloitus keskittyi jaikalin henkilön parjaamiseen. En voinut hyväksyä sitä.

Arvostelen jaikalin oppeja ja suoranaisia valheita, en jaikalin nimeä.

Tarinat jumalan ihmeteoista ovat selviä valheita. Niitä ei ole eikä tapahdu. Kukaan ei ole kokenut eikä nähnyt yhtään ihmetekoa. Koska niistä puhutaan ja raamattu puhuu ihmeistä, kunnon uskovan tulee näköjään esittää vähintään kokeneensa niitä. Valehdellaan kokemuksista korrostaakseen itseä.

Jaikal ryöpyttää minua, jopa kieltää kommentoimasta hänen artikkeleitaan. Tämä on tätä väittelypoitiikkaa.
        Live-elämässä olemme hyvät kaverit, vaikka emme tunne toisiamme. Emme ole toistemme víhollisia.

Varmistuin jaikal jälleen siitä, että tässä on sinun arin kohtasi!

Nyt kerron sinulle yhden ERITTÄIN TÄRKEÄN asian, joohan jaikal.

Sinulta puuttuu henkien erottamisen kyky ja lahja. Ja tiedätkö, mitä:
        Se kyky ja lahja näyttää puuttuvan sinulta kokonaan, ihan kokonaan.
        Ainakaan et suostu käyttämään lahjaasi; ehkä olet menettänyt sen?

Tiedätkö, miten sinun pitäisi toimia tuossa tilanteessasi?

Tilanteestasi seuraa, tai ainakin siitä PITÄISI seurata se, että olisit
        nöyrempi ja varovaisempi 'opetustehtävässäsi'. Sinulla on perustietoa
        uskonnolliselta alueelta, mutta yksi (1) keskeisen tärkeä asia sinulta
        todella puuttuu: olet kyvytön tai haluton tai liian arka arvostelemaan,
        koettelemaan henkivaltoja. Siitä voi olla katastrofaalisia seurauksia.

Kirjoitit:
        "Minä en ole mikään nettipaimen joka vastaa kaikista ihmisistä."

Primitiivireaktiosi ja hellyttävän yliampuva kommentointisi osoittaa,
        että olet alttiina eksyttäjäpappien ja uskonnollisten poppamiesten
        vaikutuksille. Alat täristä ilmeisesti heti, kun ko. 'pappien' toimintaa
        ryhdytään valottamaan sillä valolla, joka loistaa Kristuksen kasvoista.

Ota ohjeeni varteen ja etsi itsellesi turvallinen henkilö, joka pystyy
        ohjaamaan sinua Jumalan Hengen avulla niin, ettet sorru eksyttäjien
        ansoihin. Tai jos em. ansoihin olet jo tarttunut, niin sitä suuremmalla
        syyllä ota yhteyttä veljiin, joilla on puhdasta hengellistä auktoriteettia.

Perehdyhän Matti Pyykkönen -nimisen veljen raittiisiin kirjoituksiin.
        Ehkä juuri hän voisi olla sinulle avuksi henkivoimien umpimetsässäsi.

.

yritä panna minut "hekivoimien umpimetsään". Miksi???
        MITÄ MINÄ SIELLÄ TEEN? En suostu siihen!
        Mitähän sinä keksit seuraavaksi minun pääni menoksi?

>>>Ehkä juuri hän voisi olla sinulle avuksi henkivoimien umpimetsässäsi.

• jaikal kirjoitti:

yritä panna minut "hekivoimien umpimetsään". Miksi???
        MITÄ MINÄ SIELLÄ TEEN? En suostu siihen!
        Mitähän sinä keksit seuraavaksi minun pääni menoksi?

>>>Ehkä juuri hän voisi olla sinulle avuksi henkivoimien umpimetsässäsi.

Kysyt:
        "Siksikö yrität päästä eteenpäin karriääriportaillasi ja tavoittelet nyt tuomarin virkaa?"

Eiköhän tämä sanallinen mittelömme ole pian aika panna poikki tältä erää.
        Olet kyllä kärsivällinen keskustelija; et polta pinnojasi, kuten en minäkään.

Nuo karriääriporras- ja tuomarinvirka- viittauksesi nousevat jo koomillisen
        korkealentoisiksi. Mutta myönnän olevani itsekin syyllinen sanavalintojemme
        nostattamiseen hieman liian lennokkaiksi.

On aika tyynnyttää keskustelua ja tehdä pari huomautusta käydyn keskustelun
        tiimoilta. Ensinnäkin, saldoksi on jäänyt "synnittömyyspuolelta" se, että olet
        markkinoimassa liian kepeää linjaa uskovan arjesta. Synnin voittamisesta ja
        todellisesta Hengessä vaeltamisesta et ymmärtääkseni ole puhunut mitään.

Olet tosin keskustelun ansiosta onnistunut hieman lisäämään vanhurskauteen
        kuuluvien tekojen, niiden edeltä valmistettujen, arvostusta uskovan elämässä.
        Todennäköisesti sinulle ei siltikään ole oikeasti avautunut se, mitä merkitsee
        Pietarin tarkoittama "synnistä lakkaaminen", 1.Piet. 4:1 (UT1938).

Toiseksi, minusta on tavattoman harmillista se, että sinulta puuttuu rohkeus
        arvostella eksyttäjäsaarnaajien henkiä, joilla nuo huijarit ovat vietelleet
        lukemattomia sieluja osallistumaan pimeyden voimien manifestaatioihin.

Tuntuu melkein käsittämättömältä, että pidät tuomarointina, väärämielisenä
        tuomitsemisena sitä, että eksyttävä toiminta paljastetaan ja lauman lampaita
        varoitetaan sitä uhkaavasta hirvittävästä vaarasta. Et tee oikein vetäytyessäsi
        avuttomaksi sivustakatsojaksi, joka uskaltaa vain hokea: en tuomitse, en tuom..

Eikö se viittaa niihin ominaisuuksiin, joita Jeesus sanoi palkkapaimenilla olevan!

Mutta kuten sanottu, hellitän oloasi hetkeksi. Seuraan keskusteluasi='opetustasi'
        ja puutun siihen taas, jos/kun näen epäraamatullisia ja harhauttavia painotuksia.

SF

Kysyt:
        "Siksikö yrität päästä eteenpäin karriääriportaillasi ja tavoittelet nyt tuomarin virkaa?"

Eiköhän tämä sanallinen mittelömme ole pian aika panna poikki tältä erää.
        Olet kyllä kärsivällinen keskustelija; et polta pinnojasi, kuten en minäkään.

Nuo karriääriporras- ja tuomarinvirka- viittauksesi nousevat jo koomillisen
        korkealentoisiksi. Mutta myönnän olevani itsekin syyllinen sanavalintojemme
        nostattamiseen hieman liian lennokkaiksi.

On aika tyynnyttää keskustelua ja tehdä pari huomautusta käydyn keskustelun
        tiimoilta. Ensinnäkin, saldoksi on jäänyt "synnittömyyspuolelta" se, että olet
        markkinoimassa liian kepeää linjaa uskovan arjesta. Synnin voittamisesta ja
        todellisesta Hengessä vaeltamisesta et ymmärtääkseni ole puhunut mitään.

Olet tosin keskustelun ansiosta onnistunut hieman lisäämään vanhurskauteen
        kuuluvien tekojen, niiden edeltä valmistettujen, arvostusta uskovan elämässä.
        Todennäköisesti sinulle ei siltikään ole oikeasti avautunut se, mitä merkitsee
        Pietarin tarkoittama "synnistä lakkaaminen", 1.Piet. 4:1 (UT1938).

Toiseksi, minusta on tavattoman harmillista se, että sinulta puuttuu rohkeus
        arvostella eksyttäjäsaarnaajien henkiä, joilla nuo huijarit ovat vietelleet
        lukemattomia sieluja osallistumaan pimeyden voimien manifestaatioihin.

Tuntuu melkein käsittämättömältä, että pidät tuomarointina, väärämielisenä
        tuomitsemisena sitä, että eksyttävä toiminta paljastetaan ja lauman lampaita
        varoitetaan sitä uhkaavasta hirvittävästä vaarasta. Et tee oikein vetäytyessäsi
        avuttomaksi sivustakatsojaksi, joka uskaltaa vain hokea: en tuomitse, en tuom..

Eikö se viittaa niihin ominaisuuksiin, joita Jeesus sanoi palkkapaimenilla olevan!

Mutta kuten sanottu, hellitän oloasi hetkeksi. Seuraan keskusteluasi='opetustasi'
        ja puutun siihen taas, jos/kun näen epäraamatullisia ja harhauttavia painotuksia.

SF

on se mihin minä reagoin. En tuomitse ketään jonkun ihmisen mieliksi hänen vaatimuksestaan.
        Sitä paitsi tämä foorumi ei ole hengellinen tuomioistuin jossa saa langettaa tuomioita mielensä mukaisesti.
        Kyllä varottaa saa ja pitääkin varottaa kun siihen huomaa aihetta. Silloin pitää kuitenkin olla varma asiastaan.
        Tuomioiden vaatiminen toiselta uskovalta on mielestäni väärin.

• Arvostelet kyllä
        merihukka kirjoitti:

" Tuolla jossain olit sitämieltä, että aloitus Jaikalista oli perusteetonta parjausta, mutta
        siksi pysty uskomaan Jaikalin kirjoituksia Jumalan ihmeteoista. "

Yksi aloitus keskittyi jaikalin henkilön parjaamiseen. En voinut hyväksyä sitä.

Arvostelen jaikalin oppeja ja suoranaisia valheita, en jaikalin nimeä.

Tarinat jumalan ihmeteoista ovat selviä valheita. Niitä ei ole eikä tapahdu. Kukaan ei ole kokenut eikä nähnyt yhtään ihmetekoa. Koska niistä puhutaan ja raamattu puhuu ihmeistä, kunnon uskovan tulee näköjään esittää vähintään kokeneensa niitä. Valehdellaan kokemuksista korrostaakseen itseä.

Jaikal ryöpyttää minua, jopa kieltää kommentoimasta hänen artikkeleitaan. Tämä on tätä väittelypoitiikkaa.
        Live-elämässä olemme hyvät kaverit, vaikka emme tunne toisiamme. Emme ole toistemme víhollisia.

mutta millä perusteella ? Sinulla itselläsi ei ole henkilökohtaista uskoa Jeesukseen, etkä elä
        uskossa, etkä tiedä siitä, mitä kaikkea Jumala on tehnyt uskovien elämässä ja siksi arvostelusi
        ei ole rahellistä, eikä totuudellista, etkä siksi myöskään voi syyttää Jaikalia valehtelusta.

• merihukka
        Arvostelet kyllä kirjoitti:

mutta millä perusteella ? Sinulla itselläsi ei ole henkilökohtaista uskoa Jeesukseen, etkä elä
        uskossa, etkä tiedä siitä, mitä kaikkea Jumala on tehnyt uskovien elämässä ja siksi arvostelusi
        ei ole rahellistä, eikä totuudellista, etkä siksi myöskään voi syyttää Jaikalia valehtelusta.

" Arvostelet kyllä17.10.2010 01:53
        ei ole rahellistä, eikä totuudellista, etkä siksi myöskään voi syyttää Jaikalia valehtelusta. "

Raamattu on kaikkien luettavissa. Ei siinä mitään erikoista ole. Jos olisi, kansalainen ei voisi tulla uskoon sitä lukemalla vaan vain usknteoreetikkojen propagandalla. Uskova olisi näiden progandistien aivopesun kohde? Näinhän ei ole, ei ainakaan kokonaisuudessaan?

Jumala ei ole tehnyt kenellekään mitään, ei pahaa eikä hyvää. Kyse on mielikuvista, jotka enimmäkseen perustuvat lapsena opittuun tai vanhempana erityisten kokemusten kautta.
        Jotain tapahtuu ja uskovan mieli kuvittelee sen takana olevan hengen.

Uskomukset muttuvat uskonnoiksi. Uskontojen takaa löytyy aina maallkiset näkökohdat tai seuraamukset. Esittelen 2 päälinjaa.

Jaikalismi pyrkii puhtaaseen uskontoon. Uskova istuisi kaiket ajat rukoilemassa. Hän ei saisi osallistua mihinkään maalliseen toimintaan. Ei ammattiliittoihin, ei äänestämään vaaleissa, ei lukemaan kaunokirjallisuutta. Yleinen kulttuuri olisi pahasta. Yhteiskunallinen toiminta olisi perkeleestä. Ketä tällainen usko palvelee?

Uskova joutuisi kuitenkin elääkseen tekemään työtä, mutta hän olisi elämisen edellytysten arvioinnin ja touhuamisen ulkopuolella. Totaalisesti kuten on jaikalin mieli-ilmaisu.
        Mitä jää jäljelle? Uskova työläinen alistuisi ehdoitta toisten määrittelemille työehdoille ja elämisen ehdoille. Esivalta olisi koskematon, arvostelematon. Työnantajaa vastaan ei saa nousta.
        Jaikalin oppi edustaa pääomalle ja nimenomaan suurille pääomille ehdotonta antautumista. Hänen oppinsa palvelee eniten globaalia pääomaa ja sen koskemattomuutta.

Jaikal ei todellisuudessa ole uskovainen ollenkaan. Hän käyttää uskoa suurten pääomien koskemattomuuden puolestelemiseen. Hänelle sana Jumala merkitsee rahaa ja sen valtaa ja että ne tulee olla koskemattomia. Rahvas pärjätköön omin nokkinensa. Jaikalin oppi tukee nykyistä linjaa maailman mitassa ja joka purkaa yhteiskunnallista sosiaaliturvaa.
        Siksi jaikal siirtää uskon ja uskovaisten ajatukset pilviin, jotta suurten pääomien omistajat saisivat rauhassa touhuta omiaan. Ei olisi rahvas enää vaatimassa osuutta tuotannon tuloksista.

Siksi Jeesus ei saa olla ihminen. Ihminen Jeesuksesta on muutenkin liikaa tekstiä evankeliumeissa rahvaan ja osattomien etujen puolustajana. Uskovan ei tulisi mieltää radikaalia Jeesusta.
        Jeesus on jumala ja jumala ei puutu tulonjakoon tuotannon tuloksista.

Ihminen-Jeesus-usko nostaisi rahvaan itsetuntoa ja se ravistelisi välillä raharikkaiden valuuttapöytiä.

Jumala-Jeesus vakiinnuttaisi ihmiset alistumaan yhden euron päiväpalkkaan, kuten maailmassa puolet väestöä elää. Se vakiinnutaisi valtaisat väestöjoukot jokapäiväiseen nälkään, tauteihin, kaatopaikoilla asumiseen, kurjuuteen.
        Jumala-Jeesus eli jaikalin oppi alistaisi maailman kurjat tekemään ja tuottamaan teollisesti kehittyneille maille halpaa tavaraa ja elintarvikkeita orjapalkalla samalla kun jäävät itse niitä vaille.

Lyhyesit: Jaikalin oppi on naamioitu uskonnoksi. Se on todellisuudessa alistumisen ja kurjuuden ikuistamisen oppi. Jaikalin oppi kieltää jyrkästi uskovilta kaikelnaiset teot hätää-kärsivien puolesta.
        Tätä oppia uskovien ei pitäisi missään tapauksessa hyväksyä.

• jaikali
        merihukka kirjoitti:

" Arvostelet kyllä17.10.2010 01:53
        ei ole rahellistä, eikä totuudellista, etkä siksi myöskään voi syyttää Jaikalia valehtelusta. "

Raamattu on kaikkien luettavissa. Ei siinä mitään erikoista ole. Jos olisi, kansalainen ei voisi tulla uskoon sitä lukemalla vaan vain usknteoreetikkojen propagandalla. Uskova olisi näiden progandistien aivopesun kohde? Näinhän ei ole, ei ainakaan kokonaisuudessaan?

Jumala ei ole tehnyt kenellekään mitään, ei pahaa eikä hyvää. Kyse on mielikuvista, jotka enimmäkseen perustuvat lapsena opittuun tai vanhempana erityisten kokemusten kautta.
        Jotain tapahtuu ja uskovan mieli kuvittelee sen takana olevan hengen.

Uskomukset muttuvat uskonnoiksi. Uskontojen takaa löytyy aina maallkiset näkökohdat tai seuraamukset. Esittelen 2 päälinjaa.

Jaikalismi pyrkii puhtaaseen uskontoon. Uskova istuisi kaiket ajat rukoilemassa. Hän ei saisi osallistua mihinkään maalliseen toimintaan. Ei ammattiliittoihin, ei äänestämään vaaleissa, ei lukemaan kaunokirjallisuutta. Yleinen kulttuuri olisi pahasta. Yhteiskunallinen toiminta olisi perkeleestä. Ketä tällainen usko palvelee?

Uskova joutuisi kuitenkin elääkseen tekemään työtä, mutta hän olisi elämisen edellytysten arvioinnin ja touhuamisen ulkopuolella. Totaalisesti kuten on jaikalin mieli-ilmaisu.
        Mitä jää jäljelle? Uskova työläinen alistuisi ehdoitta toisten määrittelemille työehdoille ja elämisen ehdoille. Esivalta olisi koskematon, arvostelematon. Työnantajaa vastaan ei saa nousta.
        Jaikalin oppi edustaa pääomalle ja nimenomaan suurille pääomille ehdotonta antautumista. Hänen oppinsa palvelee eniten globaalia pääomaa ja sen koskemattomuutta.

Jaikal ei todellisuudessa ole uskovainen ollenkaan. Hän käyttää uskoa suurten pääomien koskemattomuuden puolestelemiseen. Hänelle sana Jumala merkitsee rahaa ja sen valtaa ja että ne tulee olla koskemattomia. Rahvas pärjätköön omin nokkinensa. Jaikalin oppi tukee nykyistä linjaa maailman mitassa ja joka purkaa yhteiskunnallista sosiaaliturvaa.
        Siksi jaikal siirtää uskon ja uskovaisten ajatukset pilviin, jotta suurten pääomien omistajat saisivat rauhassa touhuta omiaan. Ei olisi rahvas enää vaatimassa osuutta tuotannon tuloksista.

Siksi Jeesus ei saa olla ihminen. Ihminen Jeesuksesta on muutenkin liikaa tekstiä evankeliumeissa rahvaan ja osattomien etujen puolustajana. Uskovan ei tulisi mieltää radikaalia Jeesusta.
        Jeesus on jumala ja jumala ei puutu tulonjakoon tuotannon tuloksista.

Ihminen-Jeesus-usko nostaisi rahvaan itsetuntoa ja se ravistelisi välillä raharikkaiden valuuttapöytiä.

Jumala-Jeesus vakiinnuttaisi ihmiset alistumaan yhden euron päiväpalkkaan, kuten maailmassa puolet väestöä elää. Se vakiinnutaisi valtaisat väestöjoukot jokapäiväiseen nälkään, tauteihin, kaatopaikoilla asumiseen, kurjuuteen.
        Jumala-Jeesus eli jaikalin oppi alistaisi maailman kurjat tekemään ja tuottamaan teollisesti kehittyneille maille halpaa tavaraa ja elintarvikkeita orjapalkalla samalla kun jäävät itse niitä vaille.

Lyhyesit: Jaikalin oppi on naamioitu uskonnoksi. Se on todellisuudessa alistumisen ja kurjuuden ikuistamisen oppi. Jaikalin oppi kieltää jyrkästi uskovilta kaikelnaiset teot hätää-kärsivien puolesta.
        Tätä oppia uskovien ei pitäisi missään tapauksessa hyväksyä.

>>>>Jaikalismi pyrkii puhtaaseen uskontoon. Uskova istuisi kaiket ajat rukoilemassa. Hän ei saisi osallistua mihinkään maalliseen toimintaan. Ei ammattiliittoihin, ei äänestämään vaaleissa, ei lukemaan kaunokirjallisuutta. Yleinen kulttuuri olisi pahasta. Yhteiskunallinen toiminta olisi perkeleestä. Ketä tällainen usko palvelee?

• jaikali kirjoitti:

>>>>Jaikalismi pyrkii puhtaaseen uskontoon. Uskova istuisi kaiket ajat rukoilemassa. Hän ei saisi osallistua mihinkään maalliseen toimintaan. Ei ammattiliittoihin, ei äänestämään vaaleissa, ei lukemaan kaunokirjallisuutta. Yleinen kulttuuri olisi pahasta. Yhteiskunallinen toiminta olisi perkeleestä. Ketä tällainen usko palvelee?

Kirjoitat:
        >>Jotkut syyttävät minua siitä etten julista ollenkaan lakia; älä koske,
        älä maista, älä tartu jne..., vaan ainoastaan Jumalan evankeliumia
        ts. Jumalan tekoa Kristuksessa Jeesuksessa meidän hyväksemme.
        Sinä syytät minua nyt päinvastaisesta "rikoksesta".
        Kuka nyt on antanut oikean syytöksen? Sinä vaiko ne muut syyttäjät?>älä koske, älä maista jne

• jaikali

Kirjoitat:
        >>Jotkut syyttävät minua siitä etten julista ollenkaan lakia; älä koske,
        älä maista, älä tartu jne..., vaan ainoastaan Jumalan evankeliumia
        ts. Jumalan tekoa Kristuksessa Jeesuksessa meidän hyväksemme.
        Sinä syytät minua nyt päinvastaisesta "rikoksesta".
        Kuka nyt on antanut oikean syytöksen? Sinä vaiko ne muut syyttäjät?>älä koske, älä maista jne

päätös siitä että emme pyri opettamaan toinen toisellemme uskon alkeita jotka me molemmat olemme oppineet ja ymmärtäneet jo kauan sitten ja joista olemme samaa mieltä. Lähdetään siitä lähtokohdasta että molemmat ymmärtävät nämä asiat. Keskitytään sellaisiin tologisiin oppikysymyksiin joissa ollaan eri mieltä.

>>>> Muista kuitenkin tämä: on tärkeää tehdä ero lainorjuuden ja uskonkuuliaisuuden
        välillä. Itse kannatan sydämeni pohjasta sitä jälkimmäistä. Kuten sinun
        tiedossasi on, Paavalin apostolintoimen ja kutsumuksen tärkein tavoite
        oli: uskonkuuliaisuuden aikaansaaminen! Siihen sinunkin on päästävä.

• jaikali kirjoitti:

päätös siitä että emme pyri opettamaan toinen toisellemme uskon alkeita jotka me molemmat olemme oppineet ja ymmärtäneet jo kauan sitten ja joista olemme samaa mieltä. Lähdetään siitä lähtokohdasta että molemmat ymmärtävät nämä asiat. Keskitytään sellaisiin tologisiin oppikysymyksiin joissa ollaan eri mieltä.

>>>> Muista kuitenkin tämä: on tärkeää tehdä ero lainorjuuden ja uskonkuuliaisuuden

ja on käyty luonnollisesti pääosin sellaisista asioista ja painotuksista,
        joissa on haluttu tuoda esille oma näkemys. Harvemmin näkemystä
        tuodaan vain sen takia, että se on tasan tarkkaan sama kuin toisilla
        keskustelijoilla. Useimmiten me haluamme esittää jonkun uuden tai
        erilaisen katsannon käsiteltävään aiheeseen. Sellaista on keskustelu.

Mitä tarkoitan tällä. Tarkoitan sitä, että en missään tapauksessa
        anna sinulle omalta osaltani avointa 'opettajan' valtakirjaa. Sinulla
        itse asiassa onkin vielä opittavana se seikka, että tätä foorumia EI
        ole varattu kenenkään omaksi opetus- tai valistuskanavaksi. Meidän
        on syytä muistaa, että palsta on KESKUSTELUA - ei opetusta varten.

Olemme siis kaikki keskustelijoita ja joudumme/saamme varautua
        siihen, että lunta heitetään tupaan joltain suunnalta - tai kaikilta.
        Keskustelu jatkuu ja kaikki voivat kommentoida kaikkea - ainakin
        minun puolestani :)

.

• merihukka
        jaikali kirjoitti:

jaikal:
        " Missä minä olen esittänyt tällaisia vaatimuksia tai kieltoja?
        Jotkut syyttävät minua siitä etten julista ollenkaan lakia; älä koske, älä maista, älä tartu jne..., vaan ainoastaan Jumalan evankeliumia ts. Jumalan tekoa Kristuksessa Jeesuksessa meidän hyväksemme. Sinä syytät minua nyt päinvastaisesta "rikoksesta". Kuka nyt on antanut oikean syytöksen? Sinä vaiko ne muut syyttäjät? "

Viimeinen lause. Minä olen "syyttänyt" sinua oikeista asioista. Oppisi on sellainen.
        Sinä viet uskovat maan päältä "taivaisiin" unohduksiin omasta elämästään kun taivas pitäisi tuoda maan päälle. Jumala pitäisi tuoda ihmisten keskuuteen Jeesuksen avuksi tekemään työtä kurjien hyväksi.

Oppisi on kuin toisinto siirtomaaisännistä ja heidän mukanaan kulkeneista papeista.
        Papit saarnasivat orjille, että tehkää kiltisti työtä valloittajille, niin saatte palkan taivaassa.
        Oppisi pätee nykysuomalaisten orjiin. Olet kai huomannut. Marjateollisuuspääoma ei halua maksaa suomalaisille poimijoille muutamaa senttiä lisää, jolloin marjaa tulisi tehtaille. Ylimääräistä lisäarvoa saadaan kun tuodaan Thaimaasta ja muualta orjatyövoimaa.

He tekevät 15 - 17 tuntista työpäivää arjet ja pyhät pari kuukautta, ilman ylityö- ja viikonlopputyökorvauksia, ilman sosiaaturvaa, ilman eläkemaksuja, ilman lomakorvauksia, ilman terveydenhuoltoa, ilman työmatkakorvauksia. Jotkut saattavat saada parituhatta euroa 2 kk raatamisesta. Paljonko on perustuntipalkka? Olematon. Mutta ei se tähän pääty.

Nettotulosta maksetaan työmatkabensat, auton käyttökorvaus, majoitus, matka ulkomailta tänne ja pois. Majoituksessa voi olla kymmeniä yhdessä huoneessa, pesu- ja virkistystilat ovat sitä ja tätä, alle suomalaisten normien. Työ, orjatyö on työtä ja nukkumista. Useat joutuvat elinikäiseen velkaan ja jota maksetaan kotimaassa.

Jos sinne helluntailainen menisi ja sanoisi, kerätkää marjatyöläiset suomalaiselle marjapääomalle tuohta kapinoimatta niin pääsette kuoltuanne taivaaseen.
        Tämä on oppisi ydin, kun siitä riisutaan henki luiden yltä ja tilalle laitetaan liha.
        Tätä sinä opillasi tarkotat tahtoen tai tahtomattasi.

Tässä tapauksessa ja kaikessa muussakin Jumala pitäisi tuoda ihmisten luo vastoin oppiasi. Jumala laittaisi viranomaiset kieltämään orjatyön ja turvaamaan heille suomalaisten työläisten palkka- ja työehdot.

Usk.järjestöillä on suurta yritystoimintaa. Oletko varma, että helluntailiikkeellä ei ole osakesijoituksia marjateollisuudessa?
        Kirkkokunnilla on sijoituksia pörssiyhtiöissä. Yleensä lähes kaikki niistä saavat ylimääräisiä voittoja kehitysmaiden työläisten riistolla. Uskovaiset ovat tätä kautta vahvistamassa miljoonien intialaisten ym. kurjuutta. Täällä Suomessa pidetään hurskaita puheita onnelasta kuoleman jälkeen.

Lopuksi. Koska otin kirjoitustyyliksi uskonnollsen sanaston, jatkan sillä loppuun. Tuokaa hyvät uskovaiset jumalanne ihmisten keskuuteen. Täällä häntä tarvitaan hyvien tekojen tueksi vastoin jaikaleiden oppeja. Jumalanne ei tarvitse teitä tuhlaamaan aikaanne palvovaan nyökyttelyyn. Hän loi teidät siksi, että olisitte itsenne herroja.

• Tuoko on ollut syysi

ja on käyty luonnollisesti pääosin sellaisista asioista ja painotuksista,
        joissa on haluttu tuoda esille oma näkemys. Harvemmin näkemystä
        tuodaan vain sen takia, että se on tasan tarkkaan sama kuin toisilla
        keskustelijoilla. Useimmiten me haluamme esittää jonkun uuden tai
        erilaisen katsannon käsiteltävään aiheeseen. Sellaista on keskustelu.

Mitä tarkoitan tällä. Tarkoitan sitä, että en missään tapauksessa
        anna sinulle omalta osaltani avointa 'opettajan' valtakirjaa. Sinulla
        itse asiassa onkin vielä opittavana se seikka, että tätä foorumia EI
        ole varattu kenenkään omaksi opetus- tai valistuskanavaksi. Meidän
        on syytä muistaa, että palsta on KESKUSTELUA - ei opetusta varten.

Olemme siis kaikki keskustelijoita ja joudumme/saamme varautua
        siihen, että lunta heitetään tupaan joltain suunnalta - tai kaikilta.
        Keskustelu jatkuu ja kaikki voivat kommentoida kaikkea - ainakin
        minun puolestani :)

.

Jaikalin kirjoituksiin puuttumisillesi: "..en missään tapauksessa anna sinulle
        omalta osaltani avointa ´opettajan´valtakirjaa.

Mitä minä olen käynyt lukemassa Raamattu-palstaa, niin sinäkin, Semper olet
        siellä ollut opettamassa !

Lopettaisit jo tuon ylimielisen jokapalstan hallitsemisesi !

Minä ainakin olen mielelläni lukenut Jaikalin kirjoituksia ja varmasti on muitakin.
        Mikä sinä olet päättämään siitä, mitä saa kirjoittaa ja kuka täällä saa kirjoittaa ???

• Tuoko on ollut syysi kirjoitti:

Jaikalin kirjoituksiin puuttumisillesi: "..en missään tapauksessa anna sinulle
        omalta osaltani avointa ´opettajan´valtakirjaa.

Mitä minä olen käynyt lukemassa Raamattu-palstaa, niin sinäkin, Semper olet
        siellä ollut opettamassa !

Lopettaisit jo tuon ylimielisen jokapalstan hallitsemisesi !

Minä ainakin olen mielelläni lukenut Jaikalin kirjoituksia ja varmasti on muitakin.
        Mikä sinä olet päättämään siitä, mitä saa kirjoittaa ja kuka täällä saa kirjoittaa ???

että kirjoitin nimenomaan ja vain "omalta osaltani".

Halusin vastata jaikalille, ettei hän saa minulta (minun 'osaltani')
        ns. avointa valtakirjaa opetuksillensa. En siis luvannut vahvistaa
        hänen kaikkea mahdollista tulevaa opetussanomaansa ennakkoon.

Joku toinen, vaikkapa sinä, voi halutessaan vapaasti vastaanottaa
        jaikalin 'opetuksen' sellaisenaan. Se on ilman muuta jokaisen oma asia.
        Suosittelen kuitenkin tarkistamaan ja tutkimaan kaikkien kirjoituksia.
        Ainakin itse aion niin tehdä; ja varsinkin ns. 'opettajien' kohdalla.

Ehkä ymmärsit väärin valtakirja-sanan tässä yhteydessä. Jos jossakin
        näet minun kirjoittavan 'opettajamaisesti', niin arvostele kirjoitukseni,
        tämähän on keskustelupalsta. Ylläpitäjä EI tietääkseni ole pestannut
        näille palstoille ainuttakaan auktorisoitua opettajaa. Minulla ainakaan
        ei ole sopimusta kenenkään kanssa, arvelenpa, ettei ole jaikalillakaan.

Rakentavan keskustelun merkeissä!
        SF
        .

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      20
      4534
    2. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3607
    3. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      497
      1909
    4. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      141
      1680
    5. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      152
      1581
    6. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      579
      1491
    7. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      217
      1437
    8. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      116
      1408
    9. Oot nainen kaunis

muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      49