Kuka olisi niin kiltti, että laittaisi

Nimeä tunnetuksi

Raamatun käsikirjoituksista esiin jakeen, jossa lukee "Jehova", näin nimeä tunnetuksi tehden, - eli Jehovasta todistaen.

INNOLLA ODOTTAEN JAETTA ILMESTYVÄKSI.

49

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Balttis, joka taas?!?!?!?

      • Armas Puolimatka

        KAUHEEN HILJAISTA. MIKSI EI KUKAAN OIKEESTI TEE NYT TUNNETUKSI JEHOVAN NIMEÄ ?

        PITÄÄKÖ SOITTAA PÄÄKOTTORIIN ETTEI TÄÄLLÄ TEHDÄKÄÄN TUNNETUKSI NIMEÄ JEHOVA, - VAAN LUSMUILLAAN VAAN, ja ollaan vaan tekevinään nettityötä.


      • Selma Lagerlöw
        Armas Puolimatka kirjoitti:

        KAUHEEN HILJAISTA. MIKSI EI KUKAAN OIKEESTI TEE NYT TUNNETUKSI JEHOVAN NIMEÄ ?

        PITÄÄKÖ SOITTAA PÄÄKOTTORIIN ETTEI TÄÄLLÄ TEHDÄKÄÄN TUNNETUKSI NIMEÄ JEHOVA, - VAAN LUSMUILLAAN VAAN, ja ollaan vaan tekevinään nettityötä.

        Juu, sitä minäkin ihmettelen, kun niin hiljaista on, eikä kukaan kiivaile tässä ja nyt käsillä olevassa kysymyksessä Jehova nimen puolesta.


      • Armas Puolimatka kirjoitti:

        KAUHEEN HILJAISTA. MIKSI EI KUKAAN OIKEESTI TEE NYT TUNNETUKSI JEHOVAN NIMEÄ ?

        PITÄÄKÖ SOITTAA PÄÄKOTTORIIN ETTEI TÄÄLLÄ TEHDÄKÄÄN TUNNETUKSI NIMEÄ JEHOVA, - VAAN LUSMUILLAAN VAAN, ja ollaan vaan tekevinään nettityötä.

        Kyllä on hienoa nähdä miten ihmiset ovat huolissaan Hänen nimestään. Loistavaa.


      • Selma Lagerlöw kirjoitti:

        Juu, sitä minäkin ihmettelen, kun niin hiljaista on, eikä kukaan kiivaile tässä ja nyt käsillä olevassa kysymyksessä Jehova nimen puolesta.

        Selmalla lienee helmat korvissa ja laageria nenän edessä.


    • PSARI
      • Balttis opastaa...

        Ei se mitä Wikipediasta esitit, suinkaan osittanut nimeä Jehova, Raamatun käskirjoituksista, - vaan pikemminkin juuri päivastoi - kute asia onkin. YHWH löytyy mutta ei suinkaan ainuttakaan kertaa, niissä pyhissä kirjoituksissa muodossa Jehova, joista Raamattumme on koottu.

        Lahkojumala Jehovan orjilla on aivan oma Jehovansa, ja aivan oma Mikaelkristuksensa jolla ei ole miitään tekemistä aidon Jeesuken Krsituksen kanssa; samoin kuin heidän UM:n käänökselläänkään ei ole väärennöksenä mitään todellsita tekemistä aitojen pyhien kirjoitusten kanssa.

        Niissä ei ole pyhää edes lityikulta.


      • PSARI
        Balttis opastaa... kirjoitti:

        Ei se mitä Wikipediasta esitit, suinkaan osittanut nimeä Jehova, Raamatun käskirjoituksista, - vaan pikemminkin juuri päivastoi - kute asia onkin. YHWH löytyy mutta ei suinkaan ainuttakaan kertaa, niissä pyhissä kirjoituksissa muodossa Jehova, joista Raamattumme on koottu.

        Lahkojumala Jehovan orjilla on aivan oma Jehovansa, ja aivan oma Mikaelkristuksensa jolla ei ole miitään tekemistä aidon Jeesuken Krsituksen kanssa; samoin kuin heidän UM:n käänökselläänkään ei ole väärennöksenä mitään todellsita tekemistä aitojen pyhien kirjoitusten kanssa.

        Niissä ei ole pyhää edes lityikulta.

        YHWH nimeen on lisätty vokaalit, jolloin se kirjoitetaan nimenä Jehova.

        Alkuperäiset vanhat kirjoitukset olivat seemiläisittäin kirjoitettu elikkä ilman vokaaleja. Vokaalit keksittiin vasta foinikialaisten toimesta 1 500 -luvulla eaa., jolloin teksteistä tuli sitä, mitä tuli useimmiten arvaamalla.

        Raamattu on koostettu monesta eri kirjoituksesta ja yritetty saada niistä muodostettua kokonainen yhtenäinen kirja, joka on vain yhden juutalaisheimon tarina. Kirjasta poistettiin esimerkiksi Jahve eli Jehova nimet, mutta Jehovan todistajat liikkeen perustaja 1 800-luvulla laittoi nimet takaisin Raamattuun ja kirjoitti Jehovan todistajille oman Raamatun, jota käyttää. Samoin on myös Suomessa.

        Jeesus Kristus eli Isus Chrestus on ainoa Jeesus, joka on perustanut kristittyjen lahkon ja senkin Roomassa, eikä missään muualla. Kristityt varastivat juutalaisten heimokirjat omien ne itselleen ja poistivat Jehova sanan kirjoituksista, jotka olivat alkuperäisteksteissä konsonantein kirjoitettuina.

        Hepreankielinen Raamattu on koostettu vasta 1 000-luvulla jaa, Juudea-Galileaan vietiin kristinusko Roomasta, eikä suinkaan päinvastoin, vaikka niin yleisesti luullaan.

        Raamatun 10 käskyäkin on muutettu muuksi 300-luvulla, kuten koko Raamattu ja alkuperäisteksteistä ei ole tietoakaan.

        Uskontunnustuksessa oli alun pitäen vain yksi nimi Isänpoika eli Barabbas (väärin kirjoitettuna, oikea muoto Bar Abbas). 300-luvulla uskontunnustukseen jaettiin Isänpoika kahteen persoonaan Isä ja poika sekä lisättiin Pyhä Henki. Kirkon yksi opeista, jota Raamatussa ei ole on kolminaisuusoppi, jossa on isä, poika ja pyhä henki.

        Kolmiyteistä jumaluutta kutsutaan myös kolminkertaiseksi jumaluudeksi, jumaluus kolminkertaistui, kolmena kappaleena oleva jumaluus, kolmikantaiseksi jumaluudeksi tai kolmiperheiseksi jumaluudeksi.

        Kolmiyhteinen Jumala tarkoittaa yhtä ainoaa Jumalaa, joka on samalla kolme eri persoonaa. Ei siis ole olemassa kolmea eri Jumalaa kristinuskossa. Jumaluuteen liittyy numero kolme ja tällaiset kolmijumaluudet ovat yleisiä kaikkialla maailmassa. Numero kolmella on pitkä uskonnollinen historia, jossa kolme jumalaa yhdistyi yhdeksi kolmikantaiseksi jumalaksi. Tätä oppia ei Raamatusta tai sen alkuperäisteksteistä löydy, vaan se on evl-kirkon oma oppi.

        Yleisempänä muotona oli kolmen henkilön muodostama perhe, jossa oli isä, äiti ja lapsi, ja joita yhdisti toisiinsa yleensä elämä, kuolema ja uudestisyntyminen. Nämä 3 liittyivät useimmiten toisiinsa tai esiintyvät yhdessä. Kolmiyhteisessa jumaluudessa kolme ilmenemismuotoa muodostaa yhden jumaluuden tai yksi muodostuu kolmesta osasta, jossa on kolme ruumiinosaa kuten 3 päätä, 3 paria käsiä tai jalkoja.

        Ei pidä suoralta kädeltä lähteä tuomitsemaan yhtäkään uskontoa, vaan kunnioittaa kunkin ihmisen omaa uskonkäsitystä. Itse en kuulu kirkkoon, mutta ei se estä minua ottamasta kantaa moniin eri asioihin. Kerään tietoja myös Raamatun ulkopuolisista lähteistä.

        Kannattaa tutustua Josefuksen kirjoituksiin ja nimen omaan kohtaan, missä hän kertoo Chrestuksesta eli Kristuksesta, joka perusti kristittyjen lahkon Roomassa sijaitsevaan Isis temppeliin ja siellä tapahtuneeseen skandaaliin.


      • Pappa Tunturi
        PSARI kirjoitti:

        YHWH nimeen on lisätty vokaalit, jolloin se kirjoitetaan nimenä Jehova.

        Alkuperäiset vanhat kirjoitukset olivat seemiläisittäin kirjoitettu elikkä ilman vokaaleja. Vokaalit keksittiin vasta foinikialaisten toimesta 1 500 -luvulla eaa., jolloin teksteistä tuli sitä, mitä tuli useimmiten arvaamalla.

        Raamattu on koostettu monesta eri kirjoituksesta ja yritetty saada niistä muodostettua kokonainen yhtenäinen kirja, joka on vain yhden juutalaisheimon tarina. Kirjasta poistettiin esimerkiksi Jahve eli Jehova nimet, mutta Jehovan todistajat liikkeen perustaja 1 800-luvulla laittoi nimet takaisin Raamattuun ja kirjoitti Jehovan todistajille oman Raamatun, jota käyttää. Samoin on myös Suomessa.

        Jeesus Kristus eli Isus Chrestus on ainoa Jeesus, joka on perustanut kristittyjen lahkon ja senkin Roomassa, eikä missään muualla. Kristityt varastivat juutalaisten heimokirjat omien ne itselleen ja poistivat Jehova sanan kirjoituksista, jotka olivat alkuperäisteksteissä konsonantein kirjoitettuina.

        Hepreankielinen Raamattu on koostettu vasta 1 000-luvulla jaa, Juudea-Galileaan vietiin kristinusko Roomasta, eikä suinkaan päinvastoin, vaikka niin yleisesti luullaan.

        Raamatun 10 käskyäkin on muutettu muuksi 300-luvulla, kuten koko Raamattu ja alkuperäisteksteistä ei ole tietoakaan.

        Uskontunnustuksessa oli alun pitäen vain yksi nimi Isänpoika eli Barabbas (väärin kirjoitettuna, oikea muoto Bar Abbas). 300-luvulla uskontunnustukseen jaettiin Isänpoika kahteen persoonaan Isä ja poika sekä lisättiin Pyhä Henki. Kirkon yksi opeista, jota Raamatussa ei ole on kolminaisuusoppi, jossa on isä, poika ja pyhä henki.

        Kolmiyteistä jumaluutta kutsutaan myös kolminkertaiseksi jumaluudeksi, jumaluus kolminkertaistui, kolmena kappaleena oleva jumaluus, kolmikantaiseksi jumaluudeksi tai kolmiperheiseksi jumaluudeksi.

        Kolmiyhteinen Jumala tarkoittaa yhtä ainoaa Jumalaa, joka on samalla kolme eri persoonaa. Ei siis ole olemassa kolmea eri Jumalaa kristinuskossa. Jumaluuteen liittyy numero kolme ja tällaiset kolmijumaluudet ovat yleisiä kaikkialla maailmassa. Numero kolmella on pitkä uskonnollinen historia, jossa kolme jumalaa yhdistyi yhdeksi kolmikantaiseksi jumalaksi. Tätä oppia ei Raamatusta tai sen alkuperäisteksteistä löydy, vaan se on evl-kirkon oma oppi.

        Yleisempänä muotona oli kolmen henkilön muodostama perhe, jossa oli isä, äiti ja lapsi, ja joita yhdisti toisiinsa yleensä elämä, kuolema ja uudestisyntyminen. Nämä 3 liittyivät useimmiten toisiinsa tai esiintyvät yhdessä. Kolmiyhteisessa jumaluudessa kolme ilmenemismuotoa muodostaa yhden jumaluuden tai yksi muodostuu kolmesta osasta, jossa on kolme ruumiinosaa kuten 3 päätä, 3 paria käsiä tai jalkoja.

        Ei pidä suoralta kädeltä lähteä tuomitsemaan yhtäkään uskontoa, vaan kunnioittaa kunkin ihmisen omaa uskonkäsitystä. Itse en kuulu kirkkoon, mutta ei se estä minua ottamasta kantaa moniin eri asioihin. Kerään tietoja myös Raamatun ulkopuolisista lähteistä.

        Kannattaa tutustua Josefuksen kirjoituksiin ja nimen omaan kohtaan, missä hän kertoo Chrestuksesta eli Kristuksesta, joka perusti kristittyjen lahkon Roomassa sijaitsevaan Isis temppeliin ja siellä tapahtuneeseen skandaaliin.

        Satanisti viisastelee vauhdikkaasti, ja mopo keulii.


    • Muistathan että kirkkoraamatuissam nimi on korvattu lähes kokonaan sanalla herra, joka ei oikein vastaa jumalan nimen lausumista.

      • Balttis huokaa...

        Siirryit taas kerran puhumaan asian vierestä, kun asiasta et kykene.


      • Balttis huokaa... kirjoitti:

        Siirryit taas kerran puhumaan asian vierestä, kun asiasta et kykene.

        "Siirryit taas kerran puhumaan asian vierestä, kun asiasta et kykene. "

        Sinä taas väistit sujuvasti kun et muuhun kykene.

        Totuus on, että ristityt ovat omin perustein poistaneet /korvanneet jumalan nimen raamatusta. He olivat niin vieraantuneita juutalaisista että homma ohitettiin.
        Toisaalta kun ajatellaan mihin nykykristillisyys perustuu, on vain juutalaisten jumalan kunniaksi ettei sitä täällä hoeta.


    • Wikitietoa

      Halleluja on heprean sanan הַלְּלוּיָהּ translitterointi, joka tarkoittaa
      Kiittäkää Jahia ja jota käytetään usein Raamatun psalmeissa.

      Jah on lyhenne jumalan nimestä JHWH (Jahve, Jehova).

      Sanaa Halleluja käytetään Raamatun Vanhassa testamentissa 24 kertaa (esimerkiksi psalmit 113-118)
      ja neljä kertaa Uuden testamentin Ilmestyskirjassa.

      Kristillisessä messussa ja liturgiassa hallelujan laulaminen vuorotellen luettujen tai laulettujen psalmin säkeiden kanssa edeltää evankeliumin lukua. Katolisessa kirkossa paaston aikoina tosin tämä korvataan vähemmän juhlavalla tractus-osalla. Juutalaisessa perinteessä sanaa käytetään osana Hallel-rukouksia.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Halleluja
      Katso siis kyseiset raamatunkohdat ?

      • Ssfsfsfsf

        Tuohan on juuri mitä parhain esimerkki Tetragrammin lausumattomuudesta; samoin JH (Jah) sisältävät nimet.


      • Ssfsfsfsf kirjoitti:

        Tuohan on juuri mitä parhain esimerkki Tetragrammin lausumattomuudesta; samoin JH (Jah) sisältävät nimet.

        Ei liene kuitenkaan oikeuta korvaamaan sanalla herra.


      • Balttis skrivaa alle

        Litteroi mitä litteroi; mutta nimeä Jehova, et esiin Raamatun pohjateksteitä esiin loihdi, sillä sille ei sellasta nimeä esiinny. Paljot sanat ja selitykset, eivät valheenpuhujia auta, paremminkin juuri päivastoin, periaatteella, johon lahkokin on hekseleitään paukutellen joskut vedonnut:

        >> Yksi valhe, kaikki valhetta


      • Näin OIKEESTI MENEE
        Ssfsfsfsf kirjoitti:

        Tuohan on juuri mitä parhain esimerkki Tetragrammin lausumattomuudesta; samoin JH (Jah) sisältävät nimet.

        Kyllä tuosta on pitkä matka sanaan "Jehova", joka on mielivalaisesti lisätty UM:n kreikkankielisistä käsikirjoituksista poiketen, 237 kertaa UM.n sisältämään väärennettyyn Uuteen testamentiin.


      • Balttis osoittaa...
        helel kirjoitti:

        Ei liene kuitenkaan oikeuta korvaamaan sanalla herra.

        SE mitä evankelistat ja apostoli tekivät, käyttäessään YHWH:sta ja Adonoi sanasta termiä "Kyrios" eli Herra, on väärentämättömän Jumalan ja Kristuksen evankeliumin mukaista, toisin kuin ne kiroituksille vieraa lisäyksen, jotaka jenkkiläinen: Traktaatti- ja kirjapainoseuta on tehnyt, 237 kertaisena väärennöksenä, tältä osin.


      • Ilmi Parkari
        helel kirjoitti:

        Ei liene kuitenkaan oikeuta korvaamaan sanalla herra.

        Mihis kaikki Jehovan todistajat katosi, - sa se.


      • Balttis osoittaa... kirjoitti:

        SE mitä evankelistat ja apostoli tekivät, käyttäessään YHWH:sta ja Adonoi sanasta termiä "Kyrios" eli Herra, on väärentämättömän Jumalan ja Kristuksen evankeliumin mukaista, toisin kuin ne kiroituksille vieraa lisäyksen, jotaka jenkkiläinen: Traktaatti- ja kirjapainoseuta on tehnyt, 237 kertaisena väärennöksenä, tältä osin.

        "SE mitä evankelistat ja apostoli tekivät, käyttäessään YHWH:sta ja Adonoi sanasta termiä "Kyrios" eli Herra,"

        Ei ole.
        MIKÄLI tarkoitus oli palvoa edelleen YHWH:ta. Jos taas tarkoitus oli palvoa Mithraa, asia on paljon ymmärrettävämpi.

        Mutta sinähän oletkin mithralainen.


      • Näin OIKEESTI MENEE kirjoitti:

        Kyllä tuosta on pitkä matka sanaan "Jehova", joka on mielivalaisesti lisätty UM:n kreikkankielisistä käsikirjoituksista poiketen, 237 kertaa UM.n sisältämään väärennettyyn Uuteen testamentiin.

        "Kyllä tuosta on pitkä matka sanaan "Jehova", joka on mielivalaisesti lisätty UM:n kreikkankielisistä käsikirjoituksista poiketen, 237 kertaa UM.n sisältämään väärennettyyn Uuteen testamentiin. "

        Lausuntamuoto Jehova on huomattavasti lähempänä nelikon JHVH lausumistapaa kuin herra.
        Lisäksi on sangen kummallista ettei sinun uudesta testamentistasi löydy jumalan nimeä vaikka Jeesus luki heprealaisia kirjoituksia.


      • Balttis skrivaa alle kirjoitti:

        Litteroi mitä litteroi; mutta nimeä Jehova, et esiin Raamatun pohjateksteitä esiin loihdi, sillä sille ei sellasta nimeä esiinny. Paljot sanat ja selitykset, eivät valheenpuhujia auta, paremminkin juuri päivastoin, periaatteella, johon lahkokin on hekseleitään paukutellen joskut vedonnut:

        >> Yksi valhe, kaikki valhetta

        "
        >> Yksi valhe, kaikki valhetta


      • Ssfsfsfsf
        helel kirjoitti:

        "Kyllä tuosta on pitkä matka sanaan "Jehova", joka on mielivalaisesti lisätty UM:n kreikkankielisistä käsikirjoituksista poiketen, 237 kertaa UM.n sisältämään väärennettyyn Uuteen testamentiin. "

        Lausuntamuoto Jehova on huomattavasti lähempänä nelikon JHVH lausumistapaa kuin herra.
        Lisäksi on sangen kummallista ettei sinun uudesta testamentistasi löydy jumalan nimeä vaikka Jeesus luki heprealaisia kirjoituksia.

        Septuagintaa, missä Tetragrammia ei yleensä ole.


      • Fakta on faktaa...
        helel kirjoitti:

        "Kyllä tuosta on pitkä matka sanaan "Jehova", joka on mielivalaisesti lisätty UM:n kreikkankielisistä käsikirjoituksista poiketen, 237 kertaa UM.n sisältämään väärennettyyn Uuteen testamentiin. "

        Lausuntamuoto Jehova on huomattavasti lähempänä nelikon JHVH lausumistapaa kuin herra.
        Lisäksi on sangen kummallista ettei sinun uudesta testamentistasi löydy jumalan nimeä vaikka Jeesus luki heprealaisia kirjoituksia.

        Mitä kummalista siinä on kun masoreetit vokalisoivat vasta aikaisintaan500-luvulta alkaen, YHWH:n muotoon Jehova, otettuaan omana keksintönään Adonai sanan vokaalit yhdistäen ne konsonatteihin saaden aikaan kyseisen nimimuodon, jota ei voida osottaa olevaksi sitä ennen.


      • Ssfsfsfsf kirjoitti:

        Septuagintaa, missä Tetragrammia ei yleensä ole.

        "Septuagintaa, missä Tetragrammia ei yleensä ole."

        Mistä tiedät että hän luki nimenomaan septuagintaa? Qumranista on löytynyt hepreankielisiä tekstejä vaikka kuinka. Mihin niitä käytettiin? Takapuolen pyyhkmiseen vai?

        Ja tunnetusti vanhemmissa septuagintan versioissa oli tetragrammi jotense siitä.


      • Fakta on faktaa... kirjoitti:

        Mitä kummalista siinä on kun masoreetit vokalisoivat vasta aikaisintaan500-luvulta alkaen, YHWH:n muotoon Jehova, otettuaan omana keksintönään Adonai sanan vokaalit yhdistäen ne konsonatteihin saaden aikaan kyseisen nimimuodon, jota ei voida osottaa olevaksi sitä ennen.

        "Mitä kummalista siinä on kun masoreetit vokalisoivat vasta aikaisintaan500-luvulta alkaen, YHWH:n muotoon Jehova, "

        Ja tunnetusti on eäilty masoreettien version olevan nimen omaan oikea. Hehän kehittivät nimen omaan vokalisointimerkit.

        Sitä paitsi, sinä et voi tietää onko sanan oikea lausmismuoto säilynyt vai ei. Eivät juutalaiset sitä mithralaisille tule kertomaan.

        Jos et hyävksy juutalaisten nimeä raamatussa, sinä uskot johonkin muuhun jumalaan, ja sillä hyvä. Menkää Rintin kanssa yhdessä palvomaan mithrojanne.


      • Ssfsfsfsf
        helel kirjoitti:

        "Septuagintaa, missä Tetragrammia ei yleensä ole."

        Mistä tiedät että hän luki nimenomaan septuagintaa? Qumranista on löytynyt hepreankielisiä tekstejä vaikka kuinka. Mihin niitä käytettiin? Takapuolen pyyhkmiseen vai?

        Ja tunnetusti vanhemmissa septuagintan versioissa oli tetragrammi jotense siitä.

        UT:n lainaukset ovat Septuagintasta ja kreikankieli oli tuohon aikaan ymmärretyin kieli noilla alueilla. Tetragrammi löytyy ainoastaan joistakin harvinaisista Septuagintan fragmenteista. Tetragrammia ei myöskään yleisesti lausuttu tuohon aikaan, eikä UT:ssa kehotettu poikkeamaan tästä käytännöstä. UT:n käsikirjoituksista ei myöskään Tetragrammia löydy.

        Yksikään seikka ei siis tue Tetragrammin käyttöä tai lausumista tuon ajan kontekstissa.


      • Ssfsfsfsf kirjoitti:

        UT:n lainaukset ovat Septuagintasta ja kreikankieli oli tuohon aikaan ymmärretyin kieli noilla alueilla. Tetragrammi löytyy ainoastaan joistakin harvinaisista Septuagintan fragmenteista. Tetragrammia ei myöskään yleisesti lausuttu tuohon aikaan, eikä UT:ssa kehotettu poikkeamaan tästä käytännöstä. UT:n käsikirjoituksista ei myöskään Tetragrammia löydy.

        Yksikään seikka ei siis tue Tetragrammin käyttöä tai lausumista tuon ajan kontekstissa.

        "Tetragrammi löytyy ainoastaan joistakin harvinaisista Septuagintan fragmenteista."

        harvoista löydetyistä, löytymättömistä ei ole tietoa.


        "eikä UT:ssa kehotettu poikkeamaan tästä käytännöstä. UT:n käsikirjoituksista ei myöskään Tetragrammia löydy."

        Tetragrammi on jäänyt pois käytöstä juutalaisuudesta vieraantuineiden ja siihen pesäeroa tekevän uususkonnon vuoksi.
        On aivan selvää, että jumalan nimi kuuluu ut:hen samoin kuin vt:hen. Paitsi niiden mielestä, joiden jumala on roomalais-zarathustralaista perua.


        "Yksikään seikka ei siis tue Tetragrammin käyttöä tai lausumista tuon ajan kontekstissa. "

        Erittäin suurella syyllä voidaan pitää tetragrammin käyttöä asiallisena. Jeesus oli juutalainen ja puhui isästään ja tämän nimestä. Hepreankielisissä teoksissa, joista varmasti Jeesuskin luki, oli tetragrammi paikallaan, niin kuin se on vieläkin.
        Myös Septuagintasta on löytynyt fragmentteja, jotka todistavat nelikon esiintyneen kreikkalaisessa tekstissä.

        On todella paljon syytä käyttää nelikkoa UT:ssa. Posi lukien ne, joiden jumala ei ole juutalaisten jumala.


      • Ssfsfsfsf
        helel kirjoitti:

        "Tetragrammi löytyy ainoastaan joistakin harvinaisista Septuagintan fragmenteista."

        harvoista löydetyistä, löytymättömistä ei ole tietoa.


        "eikä UT:ssa kehotettu poikkeamaan tästä käytännöstä. UT:n käsikirjoituksista ei myöskään Tetragrammia löydy."

        Tetragrammi on jäänyt pois käytöstä juutalaisuudesta vieraantuineiden ja siihen pesäeroa tekevän uususkonnon vuoksi.
        On aivan selvää, että jumalan nimi kuuluu ut:hen samoin kuin vt:hen. Paitsi niiden mielestä, joiden jumala on roomalais-zarathustralaista perua.


        "Yksikään seikka ei siis tue Tetragrammin käyttöä tai lausumista tuon ajan kontekstissa. "

        Erittäin suurella syyllä voidaan pitää tetragrammin käyttöä asiallisena. Jeesus oli juutalainen ja puhui isästään ja tämän nimestä. Hepreankielisissä teoksissa, joista varmasti Jeesuskin luki, oli tetragrammi paikallaan, niin kuin se on vieläkin.
        Myös Septuagintasta on löytynyt fragmentteja, jotka todistavat nelikon esiintyneen kreikkalaisessa tekstissä.

        On todella paljon syytä käyttää nelikkoa UT:ssa. Posi lukien ne, joiden jumala ei ole juutalaisten jumala.

        Löytymättömät todisteet eivät todista tällä hetkellä yhtään mitään. Tetragrammin erityisaseman todisteena on sekä Qumranin tekstit että Septuaginnan fragmentit, missä tämä on kirjoitettuna paleo-hepreaksi muun tekstin seassa. Jeesuksen hepreankielisten tekstien lukemisesta ei ole ainuttakaan todistetta, koska UT:n lainaukset ovat kreikankielisestä Septuagintasta. Vaikka lainaukset olisivatkin Tetragrammin sisältävästä tekstistä, niin UT:n lainaukset on kirjoitettu ikään kuin puheenvuoroina, eivätkä juutalaiset lausuneet Tetragrammia ääneen. Kaikki edellä ja aikaisemmin mainittu huomioituna ei ole ainuttakaan todistetta puoltamaan Tetragrammia UT:ssa. Ainoat syyt tälle löytyvät nykyisistä konteksteista.


      • Ssfsfsfsf kirjoitti:

        Löytymättömät todisteet eivät todista tällä hetkellä yhtään mitään. Tetragrammin erityisaseman todisteena on sekä Qumranin tekstit että Septuaginnan fragmentit, missä tämä on kirjoitettuna paleo-hepreaksi muun tekstin seassa. Jeesuksen hepreankielisten tekstien lukemisesta ei ole ainuttakaan todistetta, koska UT:n lainaukset ovat kreikankielisestä Septuagintasta. Vaikka lainaukset olisivatkin Tetragrammin sisältävästä tekstistä, niin UT:n lainaukset on kirjoitettu ikään kuin puheenvuoroina, eivätkä juutalaiset lausuneet Tetragrammia ääneen. Kaikki edellä ja aikaisemmin mainittu huomioituna ei ole ainuttakaan todistetta puoltamaan Tetragrammia UT:ssa. Ainoat syyt tälle löytyvät nykyisistä konteksteista.

        Ei ole vielä kauan siitä kun selitettiin vuorenvarmasti ettei Septuagintassa ole koskaan ollut tetragrammia. Kuinkas sitten kävikään.

        Sellainen joka väittää ettei tetragarmmi kuulu uuteen testamenttiin uskoo johonkin muuhun kuin juutalaisten jumalaan. Tämä on vain loogista ja itsestään selvää.

        Tetragammi kuuluu sellaiseen raamattuun, jonka lukijat uskovat juutalaisten raamattuun ja joiden mielstä Jeesuskin uskoi tähän samaiseen jumalaan.

        Mikää ei ole antanut oikeutta kristityille poistaa jumalan nimeä raamatusta niin kuin he ovat tehneet, ja sillä tavoin vaihtaneet jumalansa zarathustalais/roomalaiseen palvontakohteeseen.


      • yxz
        Ssfsfsfsf kirjoitti:

        Löytymättömät todisteet eivät todista tällä hetkellä yhtään mitään. Tetragrammin erityisaseman todisteena on sekä Qumranin tekstit että Septuaginnan fragmentit, missä tämä on kirjoitettuna paleo-hepreaksi muun tekstin seassa. Jeesuksen hepreankielisten tekstien lukemisesta ei ole ainuttakaan todistetta, koska UT:n lainaukset ovat kreikankielisestä Septuagintasta. Vaikka lainaukset olisivatkin Tetragrammin sisältävästä tekstistä, niin UT:n lainaukset on kirjoitettu ikään kuin puheenvuoroina, eivätkä juutalaiset lausuneet Tetragrammia ääneen. Kaikki edellä ja aikaisemmin mainittu huomioituna ei ole ainuttakaan todistetta puoltamaan Tetragrammia UT:ssa. Ainoat syyt tälle löytyvät nykyisistä konteksteista.

        Erinomaisen selkeä esitys, ja noinhan asia juuri on.


      • Balttis opastaa...
        helel kirjoitti:

        "Mitä kummalista siinä on kun masoreetit vokalisoivat vasta aikaisintaan500-luvulta alkaen, YHWH:n muotoon Jehova, "

        Ja tunnetusti on eäilty masoreettien version olevan nimen omaan oikea. Hehän kehittivät nimen omaan vokalisointimerkit.

        Sitä paitsi, sinä et voi tietää onko sanan oikea lausmismuoto säilynyt vai ei. Eivät juutalaiset sitä mithralaisille tule kertomaan.

        Jos et hyävksy juutalaisten nimeä raamatussa, sinä uskot johonkin muuhun jumalaan, ja sillä hyvä. Menkää Rintin kanssa yhdessä palvomaan mithrojanne.

        Sun juttus on tarkoitushakuista jossittelua, ja päämärähakuista perusteiltaan riittämätöntä päätöntä päättelyä.


      • yxz kirjoitti:

        Erinomaisen selkeä esitys, ja noinhan asia juuri on.

        Se etteivät juutalaiset lausuneet jumalan nimeä ääneen, ei tarkoita että se olisi poistettu myös teksteistä.
        Tetragrammi on paikoillaan vieläkin juutalaisilla.


      • Balttis opastaa... kirjoitti:

        Sun juttus on tarkoitushakuista jossittelua, ja päämärähakuista perusteiltaan riittämätöntä päätöntä päättelyä.

        Balttikselle selitystä:

        Olet aina vetämässä sivuun kun perutelusi loppuvat. Kuten nytkin.


      • Ssfsfsfsf
        helel kirjoitti:

        Ei ole vielä kauan siitä kun selitettiin vuorenvarmasti ettei Septuagintassa ole koskaan ollut tetragrammia. Kuinkas sitten kävikään.

        Sellainen joka väittää ettei tetragarmmi kuulu uuteen testamenttiin uskoo johonkin muuhun kuin juutalaisten jumalaan. Tämä on vain loogista ja itsestään selvää.

        Tetragammi kuuluu sellaiseen raamattuun, jonka lukijat uskovat juutalaisten raamattuun ja joiden mielstä Jeesuskin uskoi tähän samaiseen jumalaan.

        Mikää ei ole antanut oikeutta kristityille poistaa jumalan nimeä raamatusta niin kuin he ovat tehneet, ja sillä tavoin vaihtaneet jumalansa zarathustalais/roomalaiseen palvontakohteeseen.

        Tetragrammin korvaaminen Herralla (VT) ja Herran korvaaminen Tetragrammilla (UT) ovat molemmat ideologisia päätöksiä, mitkä eivät perustu luotettaviin käsikrjoituksiin. Kyse on puhtaasti teologiasta, eikä mistään muusta.


      • Ssfsfsfsf kirjoitti:

        Tetragrammin korvaaminen Herralla (VT) ja Herran korvaaminen Tetragrammilla (UT) ovat molemmat ideologisia päätöksiä, mitkä eivät perustu luotettaviin käsikrjoituksiin. Kyse on puhtaasti teologiasta, eikä mistään muusta.

        Sillä erotuksella, että kristinuskon taustan huomioon ottaen tetragrammi kuuluu ut:hen. Muussa tapauksessa sinne ei kuulu juutalainen messiasehdokaskaan, joka uskoi juutalaisten jumalaan.


      • Ssfsfsfsf
        helel kirjoitti:

        Sillä erotuksella, että kristinuskon taustan huomioon ottaen tetragrammi kuuluu ut:hen. Muussa tapauksessa sinne ei kuulu juutalainen messiasehdokaskaan, joka uskoi juutalaisten jumalaan.

        Tuohan on puhtaasti teologinen väite.


    • Kovaa on vai mitä

      Miksi kukaan ei nyt teekään pyhistä kiroituksista nimeä JEHOVA tiettäväksi ?

      Laittakaa nyt ihmeessä edes yksi jae esiin jossa tuo nimi varmasti ja selvästi esiintyy - muuten valehe tässäkin asissa taas paljastuu.

      • Balttis, sinä olet pyhä yksinkertaisuus.


      • ....
        helel kirjoitti:

        Balttis, sinä olet pyhä yksinkertaisuus.

        Et kyken satanisti keskustelimaan, niin pyrit käymään kiinni henkilöön.


      • .... kirjoitti:

        Et kyken satanisti keskustelimaan, niin pyrit käymään kiinni henkilöön.

        Sinähän olet nimen kätkijä, ja totta kai olet kun haluat Mithraa kaikkien palvovan jumalana.


    • ristitty kysyy

      Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
      10. tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa; ...
      www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.6.html

      Ja MIKÄ on se nimi?

      • Nimi on YHWH tai JHVH, hepreaksi jod hee vav hee יְהֹוָה

        Toki ainakin joidenkin juutalaisten mukaan jumalalla on varsinainen nimikin, joka on salainen.
        Tätä nelikkoa kuitenkin yleensä käytetään jumalan nimenä. MITÄÄN MUUTA NIMEÄ EI OLE ANNETTU.


    • Arvaa kuka kysyy

      Helel miksi et käytä femiä nikkiä: Diana ?

      • "Arvaa kuka kysyy
        22.5.2011 22:33"

        Ei harmainta aavistusta, paitsi jos olet Balttis ja aloitat taas jauhamisen jostain Diana-ad-remistä.


        "Helel miksi et käytä femiä nikkiä: Diana ? "

        Mitä se sinua kaivelee? Miksi sinä et käytä mitään rekattua nikkiä?


      • Ahneena
        helel kirjoitti:

        "Arvaa kuka kysyy
        22.5.2011 22:33"

        Ei harmainta aavistusta, paitsi jos olet Balttis ja aloitat taas jauhamisen jostain Diana-ad-remistä.


        "Helel miksi et käytä femiä nikkiä: Diana ? "

        Mitä se sinua kaivelee? Miksi sinä et käytä mitään rekattua nikkiä?

        Eikö taivaankuningattaren roolinimi Diana, ollut riittä vaan havittelit helelinä oikein Lusiferiksi - hänen paikalleen?


      • Ahneena kirjoitti:

        Eikö taivaankuningattaren roolinimi Diana, ollut riittä vaan havittelit helelinä oikein Lusiferiksi - hänen paikalleen?

        Tietoa sinulle:

        "Diana on roomalaisessa mytologiassa metsästyksen jumalatar. Hän vastaa kreikkalaisten Artemista. Diana on Jupiterin ja Latonan tytär sekä Apollonin kaksoissisar."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Diana


    • Siksi siis ja sillä

      Koska olet olevinina satanistia, ja siksi pyrit "puolustamaan", harhaoppeja jotka perustuvat valheisiin - ja sinua ei kiinnosta edes mihin - kunhan saat vain muka valheita esittää, totuutta vastaan.

      • Mitä höpiset?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe