Onko "ateismissa" mitään järkeä?

Remz

Jokainen meistä voisi yhtä hyvin määritellä itse itsensä alenkkeilijäksi, atanssijaksi, ajoulupukistiksi, ayksisarvistiksi tai vaikka aapinaksi.

Onko jonkin jo itsessään järjettömän asian allekirjoittamattomuus muka todellisuudessa jollakin tavalla käsitteen vaativa tai millään tavalla informatiivinen kategoria.

Olen siirtynyt itse ateismista igteismiin/ignostismiin. Koen, että jokaisella on oma käsitys jumalasta, ja jumalasta keskusteleminen on turhaa, mikäli yhteistä ja ymmärrettävää määritelmää ei ole.

Eikö jokainen ihminen ole enemmän tai vähemmän ateisti, koska hylkää jokaisen muun mahdollisen jumalan paitsi sen yhden, mihin itse uskoo (tai kaikki niistä)? Miksi henkilö, joka uskoo eri jumalaan, olisi uskovan silmissä yhtään sen parempi, kuin henkilö, joka ei usko yhteenkään?

5

69

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KazuKa

Jos henkilöllä ei ole mitään hyvää syytä uskoa asiaan niin ainoa järkevä kanta on olla uskomatta. Ateismi on täten todella järkevää.

"Eikö jokainen ihminen ole enemmän tai vähemmän ateisti, koska hylkää jokaisen muun mahdollisen jumalan paitsi sen yhden, mihin itse uskoo (tai kaikki niistä)?"

Ei. Ateisti on vain jos ei usko yhteenkään jumalaan.

• atteboi

Ateismissa on järjen käyttö huipussaan.
      En ole koskaan "sikaa säkissä" ostanut, varsinkaan jos sitä joku naivisti kuinka kehuskelee kuulopuheidensa pohjalta.
      Eihän ny kukaan järjellä varustettu henkilö ala minkään "Taika Jim" tarinan mukaan eleleen.
      Miettikää ny vähän, mitä päässänne oikein pörrää, vai olisiko liikaa pyydetty ?

• fda

Eihän se mitään sano kun joku tulee tänne määräilemään ja saarnaamaan siihen että pitäisi uskoa hänen jumalaansa, tai muuten ei ole ihminen vaan jonkinlainen kuori joka tulisi hylätä. Siinä mielessä on järkeä olettaa, että jumalten määritelmät ovat järjettömiä ja ristiriitaisia.

Siitä syystä yritänkin aina onkia millainen jumala milläkin palstasaarnaajalla sattuu olemaan. Onko se sami-a:n ahdistuksen jumala vai ex-ateistin jumala joka on tehnyt miehistä naista pahempia ja johon uskominen oikeuttaa niiden mustamaalaamisen, jotka eivät siihen usko.

• ex-ateisti

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5143
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      66
      4973
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4054
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3550
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3128
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2751
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2277
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      45
      1837
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      38
      1720
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1598
    Aihe