Risto Jääskeläisellä alias Helsingin metropoliitta Ambrosiuksella näyttää olleen viime vuonna ansiotuloja 142.437,00 euroa.
Herra Jääskeläinen sallii mielellään tituleerattavan itseään munkiksi.
Eikös munkkilupaukseen kuulu luopuminen maallisesta mammonasta?
Kumpaakohan "munkki" Jääskeläisen keljan hiljaisuudessa mietiskellään, pankkitiliä vaiko sielun pelastumista?
"Munkki" Ambrosius
59
6623
Vastaukset
- aarteenvartija
ansionsa mukaan! Ambrosius ei ole pahimpia option nostajia!
- Amla
Ambrosiuksella saisi olla rahaa? Täytyyhän hänelläkin olla jotain kun hänellä ei ole perhettä, eikä ketään kenestä erota, riidellä eikä kasvattaa. Muutenkin materia on sellainen asia,ettei sitä kannata keneltäkään kadehtia.
Mistä tiedät vaikka hänellä olisi hyväntekeväisyysprojekteja. - Palkkaa rukoilemisesta
Palkkaa maksetaan rukoilijoillekin maallisen arvon mukaan. Siinä on havaittivissa suurta irvokkuutta.
Sitä me vain siedämme ja jotkut jopa puolustelevatkin.
Silloin kun papit alkoivat saada palkkaa menetti kirkko uskottavuutensa.
Munkeilla oli oikea ote elämään.
Sellaista ei enää ole.
Sen todistavat kirkonmiesten huimat rukouspalkkiot jotka ovat suoraan verrannollisia rukoilijan maallisenna asemaan.
Valitettavasti näin meitä rosvotaan rukouksienkin välityksellä. - T. Ollo
minä oekein kun väetän, että valtijo maksaa Suomen ortopiispojen palakat? Nuinko paljo sitä piispalle maksetaan? No, ei siinä mittää, mänköön nuin sitten. Minä kun oon oekeusministerijön palakkalistoella niin suan samassa ajassa reilut satatonnia vähemmän kun tämä Ampro. No, ei siinäkää mittää, hyvin on pärjätty vähemmälläkii. Suatte ihan vappaasti syyttee minuva kateelliseks kun sanon, että kyllä tässä Ampron tappaaksessa männöö munkilta uskottavvuus. No, jospa ei oo tarkotuskaa olla uskottava. Misteepä tuon rivimies tietäs?
- tilastotieteilijä
Voisiko joku katsoa Kuopion puolesta, paljonko Leo on tienannut! Voitaisiin netissä olevien julkisten työlistojen perusteella tehdä vähän vertailua.
- Markion
Arkkipiispa Leo ei ole munkki.
En ole tippaakaan kateellinen piispojen palkoista, itse ansaitsen kaikkia heitä enemmän.
Ortodoksipiispojen palkkataso on linjassa luterilaisten piispojen palkkatason kanssa.
Ambrosiuksen osalta on vain kysymys siitä, että hän, kuten mainitsin, hyvin halukkaasti tuo julkisuudessa esiin munkkeuttaan. Jos on tehnyt munkkilupauksen, siis luvannut elää köyhyydessä, maallisen omaisuuden kerääminen on lupauksen rikkomista.
Ambrosius on lisäksi sitoutunut moniin sellaisiin maallisiin organisaatioihin, joihin kuuluminen on ortodoksipiispalle sopimatonta. - tinto
Markion kirjoitti:
Arkkipiispa Leo ei ole munkki.
En ole tippaakaan kateellinen piispojen palkoista, itse ansaitsen kaikkia heitä enemmän.
Ortodoksipiispojen palkkataso on linjassa luterilaisten piispojen palkkatason kanssa.
Ambrosiuksen osalta on vain kysymys siitä, että hän, kuten mainitsin, hyvin halukkaasti tuo julkisuudessa esiin munkkeuttaan. Jos on tehnyt munkkilupauksen, siis luvannut elää köyhyydessä, maallisen omaisuuden kerääminen on lupauksen rikkomista.
Ambrosius on lisäksi sitoutunut moniin sellaisiin maallisiin organisaatioihin, joihin kuuluminen on ortodoksipiispalle sopimatonta.mihin? Mikä tässä Ambrosiuksessa ärsyttää niin monia. Taitaa olla hyväkin henkilö.
- Markion
tinto kirjoitti:
mihin? Mikä tässä Ambrosiuksessa ärsyttää niin monia. Taitaa olla hyväkin henkilö.
Varmasti hyvä tyyppi johonkin profaaniin tehtävään, mutta ei ostodoksipiispaksi.
- heinrich
Markion kirjoitti:
Arkkipiispa Leo ei ole munkki.
En ole tippaakaan kateellinen piispojen palkoista, itse ansaitsen kaikkia heitä enemmän.
Ortodoksipiispojen palkkataso on linjassa luterilaisten piispojen palkkatason kanssa.
Ambrosiuksen osalta on vain kysymys siitä, että hän, kuten mainitsin, hyvin halukkaasti tuo julkisuudessa esiin munkkeuttaan. Jos on tehnyt munkkilupauksen, siis luvannut elää köyhyydessä, maallisen omaisuuden kerääminen on lupauksen rikkomista.
Ambrosius on lisäksi sitoutunut moniin sellaisiin maallisiin organisaatioihin, joihin kuuluminen on ortodoksipiispalle sopimatonta.>>Arkkipiispa Leo ei ole munkki. >Ambrosius on lisäksi sitoutunut moniin sellaisiin maallisiin organisaatioihin, joihin kuuluminen on ortodoksipiispalle sopimatonta.
- Hesekiel
Markion kirjoitti:
Varmasti hyvä tyyppi johonkin profaaniin tehtävään, mutta ei ostodoksipiispaksi.
et itse ole piispa? Onko sinua kohdeltu huonosti. Hyvä käytös on teeskentelyä mitä suurimmassa määrin!
- Markion
Hesekiel kirjoitti:
et itse ole piispa? Onko sinua kohdeltu huonosti. Hyvä käytös on teeskentelyä mitä suurimmassa määrin!
Olen sitoutunut maailmaan ja toisin kuin Ambrosius, myönnän sen avoimesti.
Hengellisten pyrkimysteni tueksi tarvitsisin hengellisyyteen sitoutuneen esipaimenen, jollaiseksi en koe Ambrosiusta. - srklainen
tinto kirjoitti:
mihin? Mikä tässä Ambrosiuksessa ärsyttää niin monia. Taitaa olla hyväkin henkilö.
Uusin Talouselämä-lehti esittelee mm. metropoliitta
Ambrosiusta ja hänen mielipiteitään yrityselämän
ja kirkon suhteesta. Lehdessä myös hieno kuva, jossa
koko 'Tulikiven' hallitus. En vain meinannut löytää
piispaamme kuvasta, sillä hänellä ei ollut mitään piispuuteen liittyvää yllään. Tumma puku, solmio
ja punainen sateenvarjo kädessään. Mahtaako tämä olla perinteemme mukaista, että piispa voi esiintyä
ilman piispan vaatetusta julkisesti? Tietäisikö joku viisaampi? Kiitos. - Papadopoulos
srklainen kirjoitti:
Uusin Talouselämä-lehti esittelee mm. metropoliitta
Ambrosiusta ja hänen mielipiteitään yrityselämän
ja kirkon suhteesta. Lehdessä myös hieno kuva, jossa
koko 'Tulikiven' hallitus. En vain meinannut löytää
piispaamme kuvasta, sillä hänellä ei ollut mitään piispuuteen liittyvää yllään. Tumma puku, solmio
ja punainen sateenvarjo kädessään. Mahtaako tämä olla perinteemme mukaista, että piispa voi esiintyä
ilman piispan vaatetusta julkisesti? Tietäisikö joku viisaampi? Kiitos."Mahtaako tämä olla perinteemme mukaista, että piispa voi esiintyä ilman piispan vaatetusta julkisesti?"
Pointti on munkkiudessa. Munkilla ei tule olla muita asuja kuin munkin asu (edellyttäen siis, että ei eletä miljöössä, joka on kieltänyt kristinuskon tunnukset, esimerkkinä tietyt islamistimaat)! Puku on osa todistusta Kristuksesta.
- theoforos.
Erityisesti ottaen huomioon itäeurooppalaisen luonteen taipumuksen kateuteen, mutta myös ihan jo periaatteesta, kannattaisin ehdottomasti verotietojen julistamista salaisiksi. Kenelläkään ei pitäisi olla oikeutta eikä mahdollisuutta nuuskia toisten yksityisasioita.
Mitä tulee itse asiaan, niin ehkäpä tuota voitaisiin katsoa myös positiivisemmalta näkökannalta. Mikäli joku liike-elämän taho ilmoittaa halukkuutensa kutsua kirkollisen henkilön mukaan toimintaansa, niin ehkäpä asian voisi ajatella niinkin, että se tarjoaa kyseiselle kirkolliselle henkilölle mahdollisuuden tuoda mukaan hengellisyyttä kyseisen liike-elämän tahon toimintaan? Ja mikäli kyseinen liike-elämän taho on halukas maksamaan tästä kyseiselle kirkolliselle henkilölle, niin ei kai siitä tarvitse kieltäytyä? Kirkollisen henkilön kyseessä ollessa voidaan nimittäin olettaa, että rahat tavalla tai toisella lopulta päätyvät pääasiassa kirkolliseen tai hengelliseen käyttöön.
Suomalaisten piispojen elintaso lienee kaiken kaikkiaan varsin vaatimaton verrattuna piispojen elintasoon monissa paikoissa muualla ortodoksisessa maailmassa.- T. Ollo
salailua sen parempi! Mitä enemmän salailua sitä enemmän perättömiä juoruja!
- Hesekiel
T. Ollo kirjoitti:
salailua sen parempi! Mitä enemmän salailua sitä enemmän perättömiä juoruja!
itsestäsi ja kerro IHAN kaikki. Veikkaampa ettei se kiinnosta ketään. Salaperäisyys on arkipäivän mauste.
- T. Ollo
Hesekiel kirjoitti:
itsestäsi ja kerro IHAN kaikki. Veikkaampa ettei se kiinnosta ketään. Salaperäisyys on arkipäivän mauste.
sinänsä. Kiitos siitä! Mutta oliko asiayhteytesi oikea? Nythän puhuttiin verotiedoista. Ei ihan kaikesta.
- Johanna L.
... tieto on sangen nolo koko ortodoksisen kirkon kannalta.
- theoforos.
Johanna L. kirjoitti:
... tieto on sangen nolo koko ortodoksisen kirkon kannalta.
Kyseessä ei ole mitään paniikkia, eikä vaatimukseni verotietojen salaiseksi julistamisesta koske mitenkään erityisesti kenenkään piispan verotietoja, vaan kyseessä on yleisluonteinen mielipiteeni. Itäeurooppalainen luonne, ja siten myös suomalainen luonne, koska suomalaiset ovat itäeurooppalaisia, on kateellinen, ja verotietojen julkaisemisen takana on kateus ja niiden julkaiseminen herättää lisää kateutta ja pahan puhumista.
- Markion
theoforos. kirjoitti:
Kyseessä ei ole mitään paniikkia, eikä vaatimukseni verotietojen salaiseksi julistamisesta koske mitenkään erityisesti kenenkään piispan verotietoja, vaan kyseessä on yleisluonteinen mielipiteeni. Itäeurooppalainen luonne, ja siten myös suomalainen luonne, koska suomalaiset ovat itäeurooppalaisia, on kateellinen, ja verotietojen julkaisemisen takana on kateus ja niiden julkaiseminen herättää lisää kateutta ja pahan puhumista.
Kansalaisten verotiedot julkaistaan monissa Länsi-Euroopan maissa. Menettely on luonnollista avoimessa yhteiskunnassa. Esimerkiksi YLE:n äskettäin tekemä pikagallup osoitti, että suomalaisten enemmistö ei kadehdi suurituloisia.
Venäjällä verotulojen julkaisumenettely olisi mahdotonta hallitsemattoman korruption vuoksi ja se sotisi venäläistä salailuperinnettä vastaan. - hesekiel
Markion kirjoitti:
Kansalaisten verotiedot julkaistaan monissa Länsi-Euroopan maissa. Menettely on luonnollista avoimessa yhteiskunnassa. Esimerkiksi YLE:n äskettäin tekemä pikagallup osoitti, että suomalaisten enemmistö ei kadehdi suurituloisia.
Venäjällä verotulojen julkaisumenettely olisi mahdotonta hallitsemattoman korruption vuoksi ja se sotisi venäläistä salailuperinnettä vastaan.on se että ihmiset tuntuvat ajattelevan että optiomiljonäärit ja muut todella isotuloiset jotenkin auttaisivat yhteiskunnan vähäosaisia ja kärsiviä verorahoilleen. SE EI PIDÄ paikkaansa. Mistähän johtuu että kuilu rikkaiden ja köyhien välillä syvenee, vaikka hyvinvointi muka lisääntyy? Kenen ja missä?
Leipäjonot ovat edelleen olemassa,eikä ne suinkaan lyhene. Päinvastoin. Arvojen alennustila! - kuussa
hesekiel kirjoitti:
on se että ihmiset tuntuvat ajattelevan että optiomiljonäärit ja muut todella isotuloiset jotenkin auttaisivat yhteiskunnan vähäosaisia ja kärsiviä verorahoilleen. SE EI PIDÄ paikkaansa. Mistähän johtuu että kuilu rikkaiden ja köyhien välillä syvenee, vaikka hyvinvointi muka lisääntyy? Kenen ja missä?
Leipäjonot ovat edelleen olemassa,eikä ne suinkaan lyhene. Päinvastoin. Arvojen alennustila!voiko piispoilla olla todella tuollaiset palkat? Voisiko likemmä vanhan miljoonan vuosituloissa olla mukana muista lähteistä tulleita tuloja?
Jos piispoille maksetaan tuollaisia palkkoja niin miksi? - irekni
kuussa kirjoitti:
voiko piispoilla olla todella tuollaiset palkat? Voisiko likemmä vanhan miljoonan vuosituloissa olla mukana muista lähteistä tulleita tuloja?
Jos piispoille maksetaan tuollaisia palkkoja niin miksi?Eiköhän olisi syytä muistaa option kuittaajia. 70.000 on kärpäsen läikkä tapetissa niiden rinnalla.
- Mitredat
kuussa kirjoitti:
voiko piispoilla olla todella tuollaiset palkat? Voisiko likemmä vanhan miljoonan vuosituloissa olla mukana muista lähteistä tulleita tuloja?
Jos piispoille maksetaan tuollaisia palkkoja niin miksi?Juuri se, että Ambrosiuksen verotettavat tulot muodostuvat osin muista, kuin viranhoidosta saatavasta palkkatulosta, on varsin arveluttavaa.
Munkki Ambrosius on esim. Tulikivi Oyj:n hallituksen jäsen ja saa siitä tehtävästä palkkion, joka ei ole aivan merkityksetön. Lisäksi pitää muistaa, että tuollainen tehtävä tuo mukanaan runsaasti erilaisia muita materiaalisia etuuksia, kuten ilmaisia matkoja, aterioita ja käyttöoikeuksia.
Lienee selvää, että Risto Jääskeläinen (Ambrosius) omistaa myös Tulikiven osakkeita, joitten arvo nousi reilussa viidessä kuukaudessa yli 70 prosenttia.
Hyvin menestyvää yritystä ja siihen sijoittaneita ei tule tietysti kadehtia.
Kysymys vain kuuluu: Voiko ortodoksi munkki ja piispa olla maallisessa hahmossaan kylmäkiskoinen pörssihai, joka yritysjohtajan roolissaan kylmän rauhallisesti kampittaa kilpailijoitaan?
Tulikivi Oyj on käynyt katkeraa markkinaosuustaistelua kilpailevan suomalaisyrityksen kanssa vuosia.
Se on hankkinut mm. Venäjän federaatiolta ja Karjalan tasavallalta maailman tärkeimpiin kuuluvan vuolukivialueen "puolustustarkoituksessa", siis vaikeuttaakseen ja estääkseen kilpailijan toimintaa.
Jokainen miettiköön tuollaisen toimintamallin eettisyyttä! - Hesekiel
Mitredat kirjoitti:
Juuri se, että Ambrosiuksen verotettavat tulot muodostuvat osin muista, kuin viranhoidosta saatavasta palkkatulosta, on varsin arveluttavaa.
Munkki Ambrosius on esim. Tulikivi Oyj:n hallituksen jäsen ja saa siitä tehtävästä palkkion, joka ei ole aivan merkityksetön. Lisäksi pitää muistaa, että tuollainen tehtävä tuo mukanaan runsaasti erilaisia muita materiaalisia etuuksia, kuten ilmaisia matkoja, aterioita ja käyttöoikeuksia.
Lienee selvää, että Risto Jääskeläinen (Ambrosius) omistaa myös Tulikiven osakkeita, joitten arvo nousi reilussa viidessä kuukaudessa yli 70 prosenttia.
Hyvin menestyvää yritystä ja siihen sijoittaneita ei tule tietysti kadehtia.
Kysymys vain kuuluu: Voiko ortodoksi munkki ja piispa olla maallisessa hahmossaan kylmäkiskoinen pörssihai, joka yritysjohtajan roolissaan kylmän rauhallisesti kampittaa kilpailijoitaan?
Tulikivi Oyj on käynyt katkeraa markkinaosuustaistelua kilpailevan suomalaisyrityksen kanssa vuosia.
Se on hankkinut mm. Venäjän federaatiolta ja Karjalan tasavallalta maailman tärkeimpiin kuuluvan vuolukivialueen "puolustustarkoituksessa", siis vaikeuttaakseen ja estääkseen kilpailijan toimintaa.
Jokainen miettiköön tuollaisen toimintamallin eettisyyttä!Varmasti voi. Ne ovat kaksi eri asiaa.Tulikivi liippaa läheltä meikäläistäkin. Minulla on suhde vuolukiveen lapsesta asti.
Käyn joka kesä tsekkaamassa uuneja siellä! Lahjakas henkilö! - Spartacus
Hesekiel kirjoitti:
Varmasti voi. Ne ovat kaksi eri asiaa.Tulikivi liippaa läheltä meikäläistäkin. Minulla on suhde vuolukiveen lapsesta asti.
Käyn joka kesä tsekkaamassa uuneja siellä! Lahjakas henkilö!Suhdettasi vuolukiveen hoitaa erinomaisella tavalla Risto Jääskeläinen.
Eikö tärkeämpää olisi hoitaa suhdetta Jumalaan? - theoforos.
Markion kirjoitti:
Kansalaisten verotiedot julkaistaan monissa Länsi-Euroopan maissa. Menettely on luonnollista avoimessa yhteiskunnassa. Esimerkiksi YLE:n äskettäin tekemä pikagallup osoitti, että suomalaisten enemmistö ei kadehdi suurituloisia.
Venäjällä verotulojen julkaisumenettely olisi mahdotonta hallitsemattoman korruption vuoksi ja se sotisi venäläistä salailuperinnettä vastaan.Jos muualla harrastetaankin kusipäistä toimintaan, niin pakkoko suomalaisten on apinoida perässä? Tiedän että esimerkiksi Norjassa on tähän asti ollut vielä sairaampi tilanne kuin Suomessa. Iltapäivälehdet ovat järjestänet sivuillaan mahdollisuuden kenelle tahansa tehdä hakuja kenestä tahansa ja saada selville tulot ja omaisuudet. Mitä muuta tuollainen saa aikaan kuin kateuden aiheuttamia sydän- ja verisuonitauteja köyhemmille ja lopulta ehkä jopa vahingon kateuden kynsissä kärsineelle sielulleen ja ruumiilleen?
On ihan ymmärrettävää, etteivät ihmiset gallupien mukaan ole kateellisia. Kukapa sitä avoimesti myöntäisi, vaikka edes sattuisi olemaan tajunnut, että on kateellinen? Monet eivät nimittäin varmaan edes huomaa kateuttaan. - Hesekiel
Spartacus kirjoitti:
Suhdettasi vuolukiveen hoitaa erinomaisella tavalla Risto Jääskeläinen.
Eikö tärkeämpää olisi hoitaa suhdetta Jumalaan?mutta minkäs teet kun on tuota sukurasitusta. Jumala ja vuolukivi ovat eri asioita.
- Mantsin saari
Mitredat kirjoitti:
Juuri se, että Ambrosiuksen verotettavat tulot muodostuvat osin muista, kuin viranhoidosta saatavasta palkkatulosta, on varsin arveluttavaa.
Munkki Ambrosius on esim. Tulikivi Oyj:n hallituksen jäsen ja saa siitä tehtävästä palkkion, joka ei ole aivan merkityksetön. Lisäksi pitää muistaa, että tuollainen tehtävä tuo mukanaan runsaasti erilaisia muita materiaalisia etuuksia, kuten ilmaisia matkoja, aterioita ja käyttöoikeuksia.
Lienee selvää, että Risto Jääskeläinen (Ambrosius) omistaa myös Tulikiven osakkeita, joitten arvo nousi reilussa viidessä kuukaudessa yli 70 prosenttia.
Hyvin menestyvää yritystä ja siihen sijoittaneita ei tule tietysti kadehtia.
Kysymys vain kuuluu: Voiko ortodoksi munkki ja piispa olla maallisessa hahmossaan kylmäkiskoinen pörssihai, joka yritysjohtajan roolissaan kylmän rauhallisesti kampittaa kilpailijoitaan?
Tulikivi Oyj on käynyt katkeraa markkinaosuustaistelua kilpailevan suomalaisyrityksen kanssa vuosia.
Se on hankkinut mm. Venäjän federaatiolta ja Karjalan tasavallalta maailman tärkeimpiin kuuluvan vuolukivialueen "puolustustarkoituksessa", siis vaikeuttaakseen ja estääkseen kilpailijan toimintaa.
Jokainen miettiköön tuollaisen toimintamallin eettisyyttä!Mitä kaanonit sanovat? Voiko munkki olla osakesijoittaja yksityishenkilönä? Entä piispa?
Itse en vastusta sijoitustoimintaa, sillä tuoton voi käyttää hyvään tarkoitukseen, vaan kysyn nyt periaatteen tasolla.
- Inkeri T.
keskustelun lähtökohta on henkilökohtaisten intohimojen purkaminen, ei kristillinen tai eettisesti asioita tarkasteleva. Tältä pohjalta ei synny mitään rakentavaa!
- Markion
Tämän keskustelun lähtökohta on nimenomaan kristillis-eettinen.
Risto Jääskeläisen osalta kysymys on kylläkin henkilökohtaisesta pyrkyryydestä ja oman edun ajamisesta. Jos olet osaltasi valmis uhraamaan ortodoksisen uskonelämän periaatteet hänen henkilökohtaisten etujensa alttarille, se on sinun asiasi ja vastaat siitä itse Jumalan edessä. - Inkeri T
Markion kirjoitti:
Tämän keskustelun lähtökohta on nimenomaan kristillis-eettinen.
Risto Jääskeläisen osalta kysymys on kylläkin henkilökohtaisesta pyrkyryydestä ja oman edun ajamisesta. Jos olet osaltasi valmis uhraamaan ortodoksisen uskonelämän periaatteet hänen henkilökohtaisten etujensa alttarille, se on sinun asiasi ja vastaat siitä itse Jumalan edessä.ei vastaa ihmisen teoista. Luulempa että me molemmat olemme samalla viivalla Jumalan edessä. Vai ovatko sinun syntisi jotenkin pienepiä?
- Inkeri T.
Markion kirjoitti:
Tämän keskustelun lähtökohta on nimenomaan kristillis-eettinen.
Risto Jääskeläisen osalta kysymys on kylläkin henkilökohtaisesta pyrkyryydestä ja oman edun ajamisesta. Jos olet osaltasi valmis uhraamaan ortodoksisen uskonelämän periaatteet hänen henkilökohtaisten etujensa alttarille, se on sinun asiasi ja vastaat siitä itse Jumalan edessä.ei ole kenenkään juoksupoika! Eikä yksikään ihminen ole Jumala!
- Papadopoulos
Minusta tämän keskustelun fokuksessa täytyy pitää munkkiutta. Onko sillä mitään merkitystä nykypäivässä? Onko munkkiuteen sitoutuminen arvo sinänsä vai pelkkä ponnahduslauta julkisuuteen, kuuluisien ihmisten tuttavuuteen, hyviin tuloihin, sisäpiireihin jne?
Fokukseen pitäisi myös ottaa kysymys siitä, mitä mieltä nykyajassa on pitää kiinni siitä anomaalisesta periaatteesta, että piispan pitää olla munkki. Se ei ole alkuperäinen idea vaan uinut myöhemmin normiksi.
Kysymystä pitäisi voida tarkastella SEKÄ siltä kannalta, antaako munkkius jotain erityistä piispana toimimiselle ETTÄ siltä kannalta, onko tehtävä nykymuodossa ollenkaan sopiva munkille "maallisine" kytkentöineen jne.
Minusta keskustelu nimeltä mainitun piispan asioista tässä yhteydessä olisi hyvä päättää ja laajentaa näkökulmaa. Toinen asia on sitten se, että viime vuosina monien mielestä seurakuntien ja hiippakunnan etäisyys toisistaan on kasvanut valovuosiksi ja monet kokevat tilanteen masentavaksi. Tätä asiaa on toki syytä myös käsitellä, mutta ei ehkä tässä keskustelunjuonteessa. Sitä en ymmärrä ollenkaan, että tällaisista asioista ei muka saisi keskustella. - kahmimaan itselleen
Papadopoulos kirjoitti:
Minusta tämän keskustelun fokuksessa täytyy pitää munkkiutta. Onko sillä mitään merkitystä nykypäivässä? Onko munkkiuteen sitoutuminen arvo sinänsä vai pelkkä ponnahduslauta julkisuuteen, kuuluisien ihmisten tuttavuuteen, hyviin tuloihin, sisäpiireihin jne?
Fokukseen pitäisi myös ottaa kysymys siitä, mitä mieltä nykyajassa on pitää kiinni siitä anomaalisesta periaatteesta, että piispan pitää olla munkki. Se ei ole alkuperäinen idea vaan uinut myöhemmin normiksi.
Kysymystä pitäisi voida tarkastella SEKÄ siltä kannalta, antaako munkkius jotain erityistä piispana toimimiselle ETTÄ siltä kannalta, onko tehtävä nykymuodossa ollenkaan sopiva munkille "maallisine" kytkentöineen jne.
Minusta keskustelu nimeltä mainitun piispan asioista tässä yhteydessä olisi hyvä päättää ja laajentaa näkökulmaa. Toinen asia on sitten se, että viime vuosina monien mielestä seurakuntien ja hiippakunnan etäisyys toisistaan on kasvanut valovuosiksi ja monet kokevat tilanteen masentavaksi. Tätä asiaa on toki syytä myös käsitellä, mutta ei ehkä tässä keskustelunjuonteessa. Sitä en ymmärrä ollenkaan, että tällaisista asioista ei muka saisi keskustella.kultaa ja kunniaa aina pahan päivän varalle enemmän kuin muut keskiverto-ortodoksit.
Miksi hän niin tekee?
Eikö olisi parempi pelastaa sielunsa kuin antautua maailman houkutuksiin ja kerätä itselleen kahmalokaupalla kultaa ja kunniaa.
Kun me ja Ambrosius kuolemme on Ambrosiuksen hyvin vaikeaa päästä taivaaseen vaikka kuinka kultavaatteita ja hattua on kantanut.
Jeesus varoitti omaisuuden keräämisestä ja päinvastoin kehotti antamaan omaisuutensa köyhille.
Kuka on näin tehnyt?
Ei ainakaan Ambrosius.
Koska Ambrosius on ortodoksien keulahahno saavat riviortodoksit todella huonon esimerkin hänen käytöksestään.
Valitettavasti - Papadopoulos
kahmimaan itselleen kirjoitti:
kultaa ja kunniaa aina pahan päivän varalle enemmän kuin muut keskiverto-ortodoksit.
Miksi hän niin tekee?
Eikö olisi parempi pelastaa sielunsa kuin antautua maailman houkutuksiin ja kerätä itselleen kahmalokaupalla kultaa ja kunniaa.
Kun me ja Ambrosius kuolemme on Ambrosiuksen hyvin vaikeaa päästä taivaaseen vaikka kuinka kultavaatteita ja hattua on kantanut.
Jeesus varoitti omaisuuden keräämisestä ja päinvastoin kehotti antamaan omaisuutensa köyhille.
Kuka on näin tehnyt?
Ei ainakaan Ambrosius.
Koska Ambrosius on ortodoksien keulahahno saavat riviortodoksit todella huonon esimerkin hänen käytöksestään.
ValitettavastiEipä siis mennyt perille viestini. Olisi parempi, että ylläpito siivoaisi koko paskan pois.
Voidaan toki jatkaa hiippakunnan funktiosta ja piispuuden suhteesta munkkiuteen, mutta tällainen ei hyödytä mitään.
Meistä kukaan ei tiedä, mitä näissä keskusteluissa mainittu piispa on rahoillaan tehnyt, joten annetaan nyt hyvänen aika sen asian olla.
Toinen asia on se, mikä on ollut Helsingin hiippakunnassa piispan suhde seurakuntaväkeen, minkä pitää olla viran primäärifunktio. Siinä suhteessa olen pettynyt - minusta kontaktipinta on aivan liian ohut ja suhde väkinäinen. Sen suhteen parannuksen pitäisi alkaa jumalanpalveluselämästä.
Olen joskus tämän jo sanonutkin, mutta Tallinnan katedraalissa (MP) oli ainakin takavuosina lista mp Kornilijn toimittamista jumalanpalveluksista. Jos hän ei jonain päivänä ollut paikalla, listassa luki, missä hän tuolloin on toimittamassa. Esikuvallista ja hyvä näyttö siitä, kuinka asioiden pitäisi olla. Kaikki alkaa yhteisestä jumalanpalveluksesta, johon seurakunta kokoontuu piispan johdolla. Minusta tämä ei toteudu meillä. - hellevim
Markion kirjoitti:
Tämän keskustelun lähtökohta on nimenomaan kristillis-eettinen.
Risto Jääskeläisen osalta kysymys on kylläkin henkilökohtaisesta pyrkyryydestä ja oman edun ajamisesta. Jos olet osaltasi valmis uhraamaan ortodoksisen uskonelämän periaatteet hänen henkilökohtaisten etujensa alttarille, se on sinun asiasi ja vastaat siitä itse Jumalan edessä.Ortodoksiviestissä 2/2002 julkaistiin metropoliitta Ambrosiuksen haastattelu, kun hänet oli valittu Helsingin hiippakunnan piispaksi. Haastattelussa käsitellään myös hänen yhteyksiään elinkeinoelämään. Hän sanoo mm: "Koen tärkeänä, että olemme mukana ihmisten elämässä yhteiskunnan eri osa-alueilla sekä kannustamme eettistä keskustelua myös yritysmaailmassa." Hänen eettisiä kannanottojaan juuri yritysmaailman edustajille on luettavissa laajemmin mm hänen teoksessaan Etsijän mielellä (2001). Metropoliitta Ambrosiuksesta käytyyn keskusteluun haluan myös esittää sellaisen kommentin, että kristityn on monesti tavattoman helppo kutistua annetun kaavan mukaan täyttääkseen muiden ihmisten odotukset - rohkeutta, piispaltakin, kysyy pyrkimys olla kokonaan näkyvillä sellaisena kuin on. Tuntuu vähän surulliselta lukea näitä kirjoituksia, joissa ei isä esipaimenestamme mitään hyvää tunnu löytyvän... Tulee mieleen, että ovatko kirjoittajat olleet suorassa kontaktissa häneen? Ei se ole mahdotonta, ja useasti se on ollut hyvin lohduttavaakin muutamissa vaikeissa ongelmissa.
Muistutan mieliin myös hänen syvän ja koskettavan puheensa Anna Politkovskajan panihidassa. Olisiko siis mahdollista nähdä ihminen, piispakin, kokonaisuutena eikä etsimällä etsiä kielteisiä puolia hänestä, vaikkapa kritillis-eettisitä lähtökohdista ja kristillisellä rakkaudella. - heinrich
hellevim kirjoitti:
Ortodoksiviestissä 2/2002 julkaistiin metropoliitta Ambrosiuksen haastattelu, kun hänet oli valittu Helsingin hiippakunnan piispaksi. Haastattelussa käsitellään myös hänen yhteyksiään elinkeinoelämään. Hän sanoo mm: "Koen tärkeänä, että olemme mukana ihmisten elämässä yhteiskunnan eri osa-alueilla sekä kannustamme eettistä keskustelua myös yritysmaailmassa." Hänen eettisiä kannanottojaan juuri yritysmaailman edustajille on luettavissa laajemmin mm hänen teoksessaan Etsijän mielellä (2001). Metropoliitta Ambrosiuksesta käytyyn keskusteluun haluan myös esittää sellaisen kommentin, että kristityn on monesti tavattoman helppo kutistua annetun kaavan mukaan täyttääkseen muiden ihmisten odotukset - rohkeutta, piispaltakin, kysyy pyrkimys olla kokonaan näkyvillä sellaisena kuin on. Tuntuu vähän surulliselta lukea näitä kirjoituksia, joissa ei isä esipaimenestamme mitään hyvää tunnu löytyvän... Tulee mieleen, että ovatko kirjoittajat olleet suorassa kontaktissa häneen? Ei se ole mahdotonta, ja useasti se on ollut hyvin lohduttavaakin muutamissa vaikeissa ongelmissa.
Muistutan mieliin myös hänen syvän ja koskettavan puheensa Anna Politkovskajan panihidassa. Olisiko siis mahdollista nähdä ihminen, piispakin, kokonaisuutena eikä etsimällä etsiä kielteisiä puolia hänestä, vaikkapa kritillis-eettisitä lähtökohdista ja kristillisellä rakkaudella.>> - rohkeutta, piispaltakin, kysyy pyrkimys olla kokonaan näkyvillä sellaisena kuin on.
- hellevim
heinrich kirjoitti:
>> - rohkeutta, piispaltakin, kysyy pyrkimys olla kokonaan näkyvillä sellaisena kuin on.
Metropoliitan kirkolla tarkoitettaneen tässä yhteydess "piispankaupungin" katedraalia?
Ei todellakaan hän Uspenskissa joka palveluksessa ole - mutta piispan pitänee osallistua palveluksiin koko hiippakunnan alueella?
Koskettavimpia metropoliitan toimittamia palveluksia ovat minun mielestäni olleet ne, jolloin hän on toimittanut Helenan vanhainkodin kirkossa. Vanhainkodin asukkaat ainakin ovat arvostaneet tätä suuresti - ja hän on palvellessaan jakanut ehtoollisen vuodepotilaillekin, kuten kyseisessä kirkossa papistolla on tapana tehdä.
Olisikohan se myös sitä kaivattua tavallistenkin ihmisten parissa liikkumista? - Markion
Papadopoulos kirjoitti:
Minusta tämän keskustelun fokuksessa täytyy pitää munkkiutta. Onko sillä mitään merkitystä nykypäivässä? Onko munkkiuteen sitoutuminen arvo sinänsä vai pelkkä ponnahduslauta julkisuuteen, kuuluisien ihmisten tuttavuuteen, hyviin tuloihin, sisäpiireihin jne?
Fokukseen pitäisi myös ottaa kysymys siitä, mitä mieltä nykyajassa on pitää kiinni siitä anomaalisesta periaatteesta, että piispan pitää olla munkki. Se ei ole alkuperäinen idea vaan uinut myöhemmin normiksi.
Kysymystä pitäisi voida tarkastella SEKÄ siltä kannalta, antaako munkkius jotain erityistä piispana toimimiselle ETTÄ siltä kannalta, onko tehtävä nykymuodossa ollenkaan sopiva munkille "maallisine" kytkentöineen jne.
Minusta keskustelu nimeltä mainitun piispan asioista tässä yhteydessä olisi hyvä päättää ja laajentaa näkökulmaa. Toinen asia on sitten se, että viime vuosina monien mielestä seurakuntien ja hiippakunnan etäisyys toisistaan on kasvanut valovuosiksi ja monet kokevat tilanteen masentavaksi. Tätä asiaa on toki syytä myös käsitellä, mutta ei ehkä tässä keskustelunjuonteessa. Sitä en ymmärrä ollenkaan, että tällaisista asioista ei muka saisi keskustella.Onnistuit kiteyttämään ja formuloimaan tämän keskustelun fokukseksi tarkoittamani problematiikan ja huonosti ortodoksiseen kirkkoon sopivan nykytilanteen paremmin kuin minä.
Kiitos kirjoituksestasi.
Tästä huolimatta olen sitä mieltä, että nykyinen Helsingin metropoliitta sopii tehtäväänsä huonosti ja asian korjaamiseksi olisi ryhdyttävä pikaisesti toimenpiteisiin.
Omalta osaltani lopetan keskustelun tästä aiheesta
tällä palstalla tähän.
On aika ryhtyä konkreettisempiin toimiin. - Säikkyli
Markion kirjoitti:
Onnistuit kiteyttämään ja formuloimaan tämän keskustelun fokukseksi tarkoittamani problematiikan ja huonosti ortodoksiseen kirkkoon sopivan nykytilanteen paremmin kuin minä.
Kiitos kirjoituksestasi.
Tästä huolimatta olen sitä mieltä, että nykyinen Helsingin metropoliitta sopii tehtäväänsä huonosti ja asian korjaamiseksi olisi ryhdyttävä pikaisesti toimenpiteisiin.
Omalta osaltani lopetan keskustelun tästä aiheesta
tällä palstalla tähän.
On aika ryhtyä konkreettisempiin toimiin.Et kai vaan ole terroristi! Tappaminen on kuolemansynti
- Serafima
kahmimaan itselleen kirjoitti:
kultaa ja kunniaa aina pahan päivän varalle enemmän kuin muut keskiverto-ortodoksit.
Miksi hän niin tekee?
Eikö olisi parempi pelastaa sielunsa kuin antautua maailman houkutuksiin ja kerätä itselleen kahmalokaupalla kultaa ja kunniaa.
Kun me ja Ambrosius kuolemme on Ambrosiuksen hyvin vaikeaa päästä taivaaseen vaikka kuinka kultavaatteita ja hattua on kantanut.
Jeesus varoitti omaisuuden keräämisestä ja päinvastoin kehotti antamaan omaisuutensa köyhille.
Kuka on näin tehnyt?
Ei ainakaan Ambrosius.
Koska Ambrosius on ortodoksien keulahahno saavat riviortodoksit todella huonon esimerkin hänen käytöksestään.
Valitettavastimihin mp Ambrosius rahansa käyttää? Minä en ainakaan tiedä, joten olen hiljaa tästä asiasta. Ehkä metropoliitta ohjaa rahansa laupeudentyöhön tai ne menevät hänen luostarinsa hyväksi? Metropoliitta Ambrosiusta ei paljoakaan tunneta hiippakunnassa. Siitä ilmeisesti tämä purnaus syntyy.
- heinrich
hellevim kirjoitti:
Metropoliitan kirkolla tarkoitettaneen tässä yhteydess "piispankaupungin" katedraalia?
Ei todellakaan hän Uspenskissa joka palveluksessa ole - mutta piispan pitänee osallistua palveluksiin koko hiippakunnan alueella?
Koskettavimpia metropoliitan toimittamia palveluksia ovat minun mielestäni olleet ne, jolloin hän on toimittanut Helenan vanhainkodin kirkossa. Vanhainkodin asukkaat ainakin ovat arvostaneet tätä suuresti - ja hän on palvellessaan jakanut ehtoollisen vuodepotilaillekin, kuten kyseisessä kirkossa papistolla on tapana tehdä.
Olisikohan se myös sitä kaivattua tavallistenkin ihmisten parissa liikkumista?>>Metropoliitan kirkolla tarkoitettaneen tässä yhteydess "piispankaupungin" katedraalia?
- ..ollenkaan...
..niin kuinkahan monta piispaa kirkossamme olisi?
Piispathan ovat valtion virkamiehiä. Palkka tulee valtiolta.- joikhaaja
hyvää päivää kirvesvartta
- heinrich
Katolinen paappi ei saa palkkaa, ylöspidon ja pienen taskurahan vain. Montakohan sellaista on tälläkin hetkellä Suomessa / Euroopassa / maailmassa??
- theoforos.
heinrich kirjoitti:
Katolinen paappi ei saa palkkaa, ylöspidon ja pienen taskurahan vain. Montakohan sellaista on tälläkin hetkellä Suomessa / Euroopassa / maailmassa??
Käytännössähän katolisen kirkon papit ovat pappismunkkeja, joten ortodoksisen kirkon naimisissa oleviin pappeihin ei oikein voi suoraan verrata, mutta piispoihin kylläkin. Ja tuo voisi itse asiassa tehdä todella hyvää. Lienee kirkon kannalta parempi, jos munkkeja täytyy pakottaa piispoiksi kuin että he kilpailisivat keskenään, kuka pääsee piispaksi. Ja tuota varmaan edesauttaisi, jos piispan palkka ei olisi ainakaan houkuttelemassa. Munkitkin ovat vain ihmisiä... :)
- K 750 cc
Ortodoksisen ja ev.lut kirkon oma keskushallinto luotiin vuonna 1943. Kirkon ja valtion välisiä hallinnollisia siteitä vähensi entisestään kirkkolain uudistus vuonna 1994. Tuomiokapitulilaitos siirrettiin vuonna 1997 kokonaan kirkon kustannettavaksi, ja piispoista tuli siten muodollisestikin kirkon viranhaltijoita. Myös piispojen nimitysoikeus siirrettiin vuonna 2000 tasavallan presidentiltä kirkolle. Kirkko valitsee ja nimittää jälleen itse piispansa, eivätkä he ole enää valtion virkamiehiä. Poikkeuksena on kenttäpiispa, jonka valtio valitsee ja kustantaa.
- Serafima
K 750 cc kirjoitti:
Ortodoksisen ja ev.lut kirkon oma keskushallinto luotiin vuonna 1943. Kirkon ja valtion välisiä hallinnollisia siteitä vähensi entisestään kirkkolain uudistus vuonna 1994. Tuomiokapitulilaitos siirrettiin vuonna 1997 kokonaan kirkon kustannettavaksi, ja piispoista tuli siten muodollisestikin kirkon viranhaltijoita. Myös piispojen nimitysoikeus siirrettiin vuonna 2000 tasavallan presidentiltä kirkolle. Kirkko valitsee ja nimittää jälleen itse piispansa, eivätkä he ole enää valtion virkamiehiä. Poikkeuksena on kenttäpiispa, jonka valtio valitsee ja kustantaa.
eivät koske ortodoksista kirkkoa.
Ortodoksisen kirkon keskushallinto luotiin kirkon itsenäistyessä vuonna 1918. Ortodokseilla on siis alusta asti ollut keskushallitus nimeltään kirkollishallitus. Kirkollishallituksella oli varsinkin maailmasotien välisenä aikana ja vielä sotien jälkeenkin hyvin suuri rooli kirkon elämässä, koska arkkipiispa Herman jätti mielellään hallintotoimet muille. (Hiippakuntapiispat eli nykyisin metropoliitat tietysti kuuluivat ja kuuluvat nykyisinkin itseoikeutettuina kirkollishallitukseen.)
Luterilaisen kirkon keskushallitus, kirkkohallitus, perustettiin 40-luvulla, mutta minun muistaakseni se oli vasta vuonna 1948, sodan jälkeen siis. Onkohan näin?
Suomen ortodoksisen kirkon hiippakuntahallinto on hyvin kevyt. Tuomiokapituleja ei ole. Piispoilla on vain teologinen sihteeri ja toimistosihteeri.
Ortodoksista kirkkoa koskeva erillinen samansisältöinen laki kuin luterilaista kirkkoa koskeva laki on hyväksytty aivan hiljattain. Tasavallan presidentin nimitysoikeuksista on taas säädetty erikseen.
Piispamme poistuvat siis valtion palkkalistoilta. Nyt olisi sopiva tilaisuus järjestää heidän palkkauksensa uudestaan! - K 750 cc
Serafima kirjoitti:
eivät koske ortodoksista kirkkoa.
Ortodoksisen kirkon keskushallinto luotiin kirkon itsenäistyessä vuonna 1918. Ortodokseilla on siis alusta asti ollut keskushallitus nimeltään kirkollishallitus. Kirkollishallituksella oli varsinkin maailmasotien välisenä aikana ja vielä sotien jälkeenkin hyvin suuri rooli kirkon elämässä, koska arkkipiispa Herman jätti mielellään hallintotoimet muille. (Hiippakuntapiispat eli nykyisin metropoliitat tietysti kuuluivat ja kuuluvat nykyisinkin itseoikeutettuina kirkollishallitukseen.)
Luterilaisen kirkon keskushallitus, kirkkohallitus, perustettiin 40-luvulla, mutta minun muistaakseni se oli vasta vuonna 1948, sodan jälkeen siis. Onkohan näin?
Suomen ortodoksisen kirkon hiippakuntahallinto on hyvin kevyt. Tuomiokapituleja ei ole. Piispoilla on vain teologinen sihteeri ja toimistosihteeri.
Ortodoksista kirkkoa koskeva erillinen samansisältöinen laki kuin luterilaista kirkkoa koskeva laki on hyväksytty aivan hiljattain. Tasavallan presidentin nimitysoikeuksista on taas säädetty erikseen.
Piispamme poistuvat siis valtion palkkalistoilta. Nyt olisi sopiva tilaisuus järjestää heidän palkkauksensa uudestaan!että Suomen ortodoksinen kirkko erotettiin valtiosta samaan aikaan, kuin Suomen ev.lut kirkko, tarkoitan tällä piispojen valintaa ja palkan maksuja, siis v 2000. Voin olla väärässäkin.
- K 750 cc
K 750 cc kirjoitti:
että Suomen ortodoksinen kirkko erotettiin valtiosta samaan aikaan, kuin Suomen ev.lut kirkko, tarkoitan tällä piispojen valintaa ja palkan maksuja, siis v 2000. Voin olla väärässäkin.
- Serafima
K 750 cc kirjoitti:
että Suomen ortodoksinen kirkko erotettiin valtiosta samaan aikaan, kuin Suomen ev.lut kirkko, tarkoitan tällä piispojen valintaa ja palkan maksuja, siis v 2000. Voin olla väärässäkin.
on tehty vähitellen. Ortodoksista kirkkoa koskevat lait ovat kuitenkin erillisiä, joten ne pitää säätää erikseen.
Ensi vuoden alusta voimaan astuva laki lakkauttaa ortodoksisesta kirkosta virat ja tekee kaikista kirkon työsuhteista toimia. Näin kirkon toimesta irtisanottu ei voi enää valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Samalla piispojen palkat siirtyvät kirkon itsensä maksettaviksi.
Valtio kuitenkin edelleen avustaa niin luterilaista kuin ortodoksista kirkkoakin, ja esim sotilaspastorit ja vankilapastorit jäävät edelleen valtion palkkalistoille. Samoin kirkkojen verotusoikeus säilyy. - Veroamaksava pulliainen
K 750 cc kirjoitti:
Ortodoksisen ja ev.lut kirkon oma keskushallinto luotiin vuonna 1943. Kirkon ja valtion välisiä hallinnollisia siteitä vähensi entisestään kirkkolain uudistus vuonna 1994. Tuomiokapitulilaitos siirrettiin vuonna 1997 kokonaan kirkon kustannettavaksi, ja piispoista tuli siten muodollisestikin kirkon viranhaltijoita. Myös piispojen nimitysoikeus siirrettiin vuonna 2000 tasavallan presidentiltä kirkolle. Kirkko valitsee ja nimittää jälleen itse piispansa, eivätkä he ole enää valtion virkamiehiä. Poikkeuksena on kenttäpiispa, jonka valtio valitsee ja kustantaa.
Kun tunnut tietävän näistä asioista, olisin kiitollisen, jos voisit kertoa:
1. Paljonko piispa saa kuukausipalkkaa?
2. Onko Leon palkka korkeampi kuin muiden?
3. Saavatko luterilaiset piispat vielä korkeampaa palkkaa?
Kiitos etukäteen! - harakiriä
Serafima kirjoitti:
on tehty vähitellen. Ortodoksista kirkkoa koskevat lait ovat kuitenkin erillisiä, joten ne pitää säätää erikseen.
Ensi vuoden alusta voimaan astuva laki lakkauttaa ortodoksisesta kirkosta virat ja tekee kaikista kirkon työsuhteista toimia. Näin kirkon toimesta irtisanottu ei voi enää valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Samalla piispojen palkat siirtyvät kirkon itsensä maksettaviksi.
Valtio kuitenkin edelleen avustaa niin luterilaista kuin ortodoksista kirkkoakin, ja esim sotilaspastorit ja vankilapastorit jäävät edelleen valtion palkkalistoille. Samoin kirkkojen verotusoikeus säilyy.Tuleeko papeista ja työntekijöistä lainsuojattomia ja piispan ja ojennuslautakunnan mielivallan alaisia?
- Serafima (ei kirjautuneena)
harakiriä kirjoitti:
Tuleeko papeista ja työntekijöistä lainsuojattomia ja piispan ja ojennuslautakunnan mielivallan alaisia?
tietysti yleisiin työtuomioistuimiin. Niin kuin muutkin toimisuhteiset työntekijät saavat tehdä. En tiedä tarkemmin asiasta. Onneksi tyttäreni on ammattiyhdistysjuristi, joten voin kysellä häneltä.
- Serafima (ei kirjautuneena)
Veroamaksava pulliainen kirjoitti:
Kun tunnut tietävän näistä asioista, olisin kiitollisen, jos voisit kertoa:
1. Paljonko piispa saa kuukausipalkkaa?
2. Onko Leon palkka korkeampi kuin muiden?
3. Saavatko luterilaiset piispat vielä korkeampaa palkkaa?
Kiitos etukäteen!Kuka ottaisi asiasta selvän? Papeilla ainakin on heikot palkat. Huonommat kuin luterilaisilla papeilla, mutta kuitenkin vähän paremmat kuin Pelatusarmeijan upseereilla. Köyhyys ja toimeentulovaikeudet ovat tuttuja monissa pappiloissa ja matushkat (papin vaimot) joutuvat menemään töihin, vaikka perheessä olisi monta pientä lasta.
Ortodokseilla papeilla alkaa nykyään olla sama koulutustaso kuin luterilaisilla. Kaikki nuoremmat päätoimiset papit ovat teologian maisterin tutkinnon suorittaneita.
Mielestäni perheettömien piispojen palkkoja voisi reilusti alentaa, ja antaa lisää palkkaa papeille ja kirkon muille työntekijöille. Kaikki piispamme eivät kuitenmkaan ole olleet perheettömiä. Esim arkkipiispa Herman eli rovasti Herman Aav oli kuuden pienen lapsen leski-isä, kun hänet valittiin Suomeen apulaispiispaksi. Samoin arkkipiispa Leolla oli nuorempana tytär ja vanha isä huollettavinaan. - öööööööööö
harakiriä kirjoitti:
Tuleeko papeista ja työntekijöistä lainsuojattomia ja piispan ja ojennuslautakunnan mielivallan alaisia?
Hallituksen esitys eduskunnalle ortodoksisesta kirkosta HE 59/2006
etsi netistä, niin tiedät enemmän
- melukoppa
siis tienestiä.Melua kannattaisi pitää aivan muista ja muiden tuloista!
- nokikanat
antaa Jouluraha? Hui, tarkoitin Joulurauha!
Joulurauhaa Piispa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .975248Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453553Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382467Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2481513Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121281- 831275
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1361125