Vapaa kuvaus

Olen dekkareita lukeva, käsitöitä ja liikuntaa harrastava viisvitonen. Toivoisin maailmaan enemmän suvaitsevaisuutta. Ja että ihmiset oikeasti välittäisivät toisistaan. "Iloitse tästä päivästä sillä se on elämä itse" Eläkäämme elämämme niin että jokainen eilenen olisi ihana muisto ja jokainen huominen uusi toivo! Mutta tärkeintä on tämä päivä, juuri tämä päivä! Suosikkibändit/artistit: Yö, Popeda;Leevi, and, the, Leewinks Suosikkileffat: Badding, Kymmenen, pientä, neekeripoikaa Lempikirjat: Dekkarit Vapaa-aikanani: Teen, teen, pihatöitä, käsitäitä Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Virrat, Koli, Imatra Katson tv:stä mieluiten: Salkkarit, kotikatu, emmerdale, urheilua En pidä: kiireestä Ruoka & juoma: kaalikääryleet, makaroonilaatikko, maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

25

Kommenttia

526

1. Sunnuntai on jotenkin joutava päivä, silloin oikeasti on aikaa kierrellä kaupoissa, isoissa marketeissa. Välillä syömään ja sitten vaikka kirpparikierros. Täällä vaan sunnuntaisin on väki liikkeellä ja kaupat täynnä mutta ei se haittaa.
    Jos olisin sunnuntain kotona niin tekisin jotain kotihommia. Mutta kun lähtee päiväksi pois kotoa niin se on oikeasti vapaapäivä.

Eri asia sitten on onko oikein että kaupat on pyhisinkin auki. Näin niinkuin kaupan väen kannalta katsottuna. Mutta se onkin sitten jo toinen juttu...
  2. Ensinnäkin, karjalanpaistin teko vaatii kärsivällisyyttä, nälkäisenä ei pidä ruveta sitä kokkaamaan. Toiseksi, hyvät raara-aineet, siis lihat, kannattaa siihen valita. Pilkkoa lihat aika pieniksi, noin 1.5-2 cm kuutioiksi. Nuo kaupan valmiiksi pilkotut lihat leikkaan kahteen-kolmeen osaan. Mutta sitten itse ohje:

Naudan lihaa 0.700-1 kg.
    Pari sipulia
    Kymmenkunta maustepippuria
    Pari teelusikkallista suolaa
    Lihaliemikuutio
    Vettä niin että lihat peittyy kunnolla

Pilko lihat, käytä paistinpannulla että lihan pinta menee kiinni, pannulle nokare rasvaa ei tarvitse ruskistaa. Sitten vaan kaikki aineet uunivuokaan ja vuoka uuniin, ilman kantta.
    Uuniin lämpöä aluksi 200 astetta, puolen tunnin päästä saat pudottaa reiluun 150 asteeseen. JA SITTEEN VAAN ODOTELLAAN, ODOTELLAAN paistin kypsymistä. Annetaan olla uunissa ainakin kolme tuntia. Saa olla neljäkin tuntia. Kurki välillä uuniin ja jos näyttää että lientä on vähänlaiseen niin lisää vettä. Suolaakin voi maistella ja lisätä jos tuntuu suolattomalta.
    Ja sitten ei muuta kuin syömään! Se ON hyvää ruokaa. Paistin kanssa syödään keitettyä perunaa. Kun lautasella on lientä niin siihen leipää tai karjalanpiirakkaa, lientä ja lihaa päälle. Jos on porkkanalaatikkoa niin se kuuluu ainakin karjalaisen ruokaperinteen mukaan karjalanpaistin kaveriksi.
    Ihan tässä tulee nälkä itsellekkin. Mutta voin taata että tätä herkkua syödessä moni sydänsuru ja murhe unohtuu tai ainakin lievittyy.
    Kokeile ihmeessä! Et tule pettymään! Mutta varaa aikaa, silloin hyvä tulee!
  3. Ihmisellä on puolen metrin "suojamuuri" jonka sisään pääsevät vain hänen lähimmät ihmisensä. Mielestäni tämä on hyvä sääntö. Kätellä voi ja saa mutta halailemaan ei ihan noin vain saakaan mennä.

Itseäni ihmetyttää tämä halailu into! Olemme nyt niin eurooppalaisia ja kansainvälisiä että voimme halailla mennen tullen. No joo, omia läheisiä mutta ei ihan ketä sattuu.
    Itse olen myös hyvin varovainen kyseisen asian suhteen. Halaan vain perhettäni ja länintä työtoveria mutta muuten kättelen. Se on mielestäni sivistyneempää kuin mennä nyt heti kaulailemaan.

Ja totta sekin että on vaikea vetää rajaa siihen, mikä on soveliasta ja mikä tunkeilevaa. Parempi ottaa varman päälle ja kätellä kauniisti... Sanoo vanha kalkkis!