Vapaa kuvaus

Suosikkibändit/artistit: Mitkä vain, joissa on kunnon fiilis, rymimusiikkia soittavat Suosikkileffat: Lokki jonathan Lempikirjat: olla vai omistaa Vapaa-aikanani: soittelen, Luen, lenkkeilen koiran kanssa Katson tv:stä mieluiten: Uutiset, areena, AlJazera Kotieläimet: koira Parhaat matkakohteet: Tunisia, melkein mikä vain Ruoka & juoma: kala, kasvis, etno Koulutus: --- Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: Kotka,tykkimies Siviilisääty: Sinkku Lapset: En oikein tiedä

Aloituksia

169

Kommenttia

319

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Olen ollut useamman kerran Tunisiassa, viimeksi tulin takaisin jouluaattona. En tiedä, paljonko siellä on nyt olosuhteet muuttuneet. Tuskin kovin hirveästi. Leipää, tuoretta, patonkityyppistä ( vaaleaa ) saa helposti paikallisista pikku leipomoista. Ruisleipää tms. ei juuri tunneta. Vihanneksia, hedelmiä yms. saa myös helposti katuvarsissa olevista pikku myymälöistä. Samoin medinassa ( vanha kaupunki ) on paljon liha yms. kauppoja. Erillaisia, laadukkaita maitojalosteita on hyvin saatavissa, justoja, jogurtteja, jotain piimnän tapaista yms.. Sanotaan, että vettä ei pitäisi juoda kuin pullotettuna, mutta ainakin minä join kraanavettäkin silloin, kun se oli juossutta, kylmää ja raikasta. Vatsa tuli kipeäksi sitten, kun olin palannut SUomeen ja join suomalaista kraanavettä, joka kerralla sama. Toki hygienian kanss akannattaa olla tarkkana, pestä käsiä , katsoa vähän missä pesee. Tunisialaiseen kulttuuriin kuuluukin ruokailun yhteydessä pestä kädet. Kannattaa pitää itsellä varalta paperipyyhleitä mukana, aina niitä ei välttämättä ole kaikkialla tarjolla riittävästi. Yhden keskeisen hotellin alakerrassa on ( oli ? ) eurooppalaistyylinen market, samoin siinä lähellä rantaa iso itsepavelumyymälä, josta löytyi melkein kaikki mitä vain. Sola center on iso market medinan edessä ( oli ? ), sielllä on laatutavaraa, etupäässä turisteille, kiinteät hinnat. Kannattaa katella vähän syrjempää, sieltä, mistä paikalliset ostavat, saa edullisemmin. Tursitipaikoissa hinnat ovat korkeammat. Samoin suutareita, räätäleitä yms. löytyy kun vähän kattelee pitkin. Edulisia ja taitavia. Turistialueella tinkiminen on yleistä, eli kannattaa etukäteen miettiä, mitä haluaa maksaa tietystä tuotteesta. Se on vain sellainen paikallinen tapa, ei siitä kannata pahastua, eräänlaista sosiaalista kommunikointia. Ranskan kielen taidosta on suunnattomasti apua, jopa jokaisest ranskan kielen sanasta jonka osaa. Arabiastakin tietysti, vielä enemmän, mutta tätä harvempi kuin ranskaa on opetellut Suomessa...:-) Arabit ovat ystävällistä, lämminhenkistä, leikkisää ja avuliasta väkeä. Aluksi tietty vilkkaus saattaa oudoksuttaa. Täytyy vain mennä maassa maan tavalla. Tietysti perusvarovaisuus kannattaa pitää niin kuin muuallakin, mutta jotenkin koen olevani TUnisiassa jopa enemmän turvassa kuin Helsingissä. Siellä ei kännääjiä näy oikeastaan ollenkaan. Saa sieltä viinaa ostaa monista kaupoista, monissa ravitsemusliikkeissä alkoholia toki myydään, mutta Tunisiassa ei ole sellaista kaiken kansan ryyppäys/rellestyskulttuuria kuin Suomessa. Paitsi Soussessa, jossa minulla on ollut hotelli,olen reissannut pitkin Tunisiaa, suunnilleen kaikki lähikaupungit, Tunisissa, sekä erityisesti joillakin eteläisillä alueilla. Ihmiset ovat ystävällisiä, pikku paikoissa oudot usein terevhtivät, yleensä ranskaksi.
    Liikenne on oma juttunsa. Junbilla pääsee isojen paikkojen väliä edullisesti, taksit ovat ktevä tapa, pikku busseilla ( louage ) liikutaan paljon. Pikkubussiasema on medinan "takana", ainakin parin kilometrin päässä alamäkeä, katso kartastaja / tai kysy. Ne ovat käteviä. Niit on paljon, bussi lähtee, kun se on riittävän täynnä. Bussiasemilla useimmiten ostetaan lippu etukäteen, muualla kuljettaja rahastaa ajaessa tai pysähdyttäessä

Jos ei siellä päin ole ennen käynyt, ei touhusta voi olla kokonaiskäsitystä ennen kuin menee itse tutustumaan

Jos en osannut kertoa tarpeeksi kysy lisää.

Itse olisin menossa syksymmällä taas Tunisaan, todennäköisesti juuri Sousseen. Olsinkin kiinnostunut tietämää n, paljonko ja mikä on mahdollisesti muuttunut Tunisiassaennen siellä käyneen vierailijan kannalta vuoden vaihteen jälkeen.

Kiitos.

-Pentti
  2. Molemmat hyviä ja hyvin tehtyjä, kuten tietty Stratotkin, riippuen tietty mm. yksilöstä ja omista intresseistä, mistä pitää. Mulla on ollut -68 Jazzmaster todella pitkään, ja aiemmin sillä soitin ties kuinka paljon lava-, tanssi yms. keikkaa. Hiljattain asennutin siihen uudet nauhat ja muutenkin ole sitä ollut kunnostamassa. Jazzmasterin ja Jaguarin erot ovat lähinnä sähköpuolella, bodyt ovat käytännössä samoja. Fender käytti samaa bodya mm. 12-kielisessää ja 6-kielisessä bassossa. Mensuuri on pidempi kuin esim. Stratossa josta johtuu Jazzamasterin pidempi ja parempi sustain. Tämää ainakin mun Jazzmaster soi akustisesti todella kyvin, joka on lähtökohta hyvälle kitaralle. Viime aikoina olen keikat soittanut lähinnä Stratolla, mutta meinaan ottaa Jazzmasterin uudestaan käyttöön. Jazzmasteria aikoinaan haukuttiin mm. heikoista mikeistä, tallasta ja kampivibrasta, mutta minusta ne eivät ole ollenkaan huonot, vähän erilaiset kuin Stratossa. Nyt on tullut uusia Jazzmaster -malleja, joissa talla on erilainen ja joista on karstittu toiset säätimet, joista voi säätää etunmikille toiset säädöt ja vaitaa niitä lennossa. Tuo on ihan hyvä feature, ilmankin varmaan pärjää. Vanhoissa Jazzmastyereissa on mikit leveämmällä kelapakalla joka vaikuttaa soundiin, vanhemmissa on jotenkin muhevampi soundi. Kaiken kaikkiaan soundivalikoima on pienempi kuin STratossa, jossa parillislla mikeillä saa aikaan niitä vastavaihesoundeja, joskin näitä ei ole ollut aina strarossakaan silloin kun niissä oli vielä 3-asaentoinen kytkin.
    Kokonaisuutena uskaltaisin kyllä suositella Jazzmaszteria, se on terve perusoitin, hyvin rakennettu, Twang -rautalankaväki näistä tykkää, komppikitarana se on todella hyvä.
    Kannattaa kokeilla. Ja voihan sen vaihtaa jos ei tunnu käteen sopivalta. Kyllä sillä joka tapuksessa voi soittaa oikein hyvin. Muoto vähän jakaa väkeä, itsekin vierastin alussa, mutta ainakin minulle se istuu todella hyvin.

-Pena
  3. Jos noin epäilyttää ei kannata hankkia kumpaakaan vaan matkailuperävaunu. SIinä yhdistyvät veneen ja mökin hyvät puolet ( ja haitat, joku skeptikko saattaa möläyttää ).

"kokemusta asuntovaunuista, toinen menossa..." ;-)