Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. >> Ilmestyskirja kehoittaa (luku 14.)kumartamaan sapatin Herraa luomisen tähden, niin tekee jokainenJeesuksenoma. >>

Eipä tuossa Ilmestyskirjan 14:ssä luvussa kylläkään mainita mitään sapatin Herran kumartamisesta vaan käsketään kumartaa "häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet."
  2. OTTEITA ATHANASIOKSEN USKONTUNNUSTUKSESTA

" - - yleinen usko taas on tämä: me kunnioitamme yhtä ainoaa Jumalaa kolminaisuudessa ja kolminaisuutta ykseydessä
    sekoittamatta persoonia ja hajoittamatta perusolemusta.
    Sillä toinen on Isän persoona, toinen Pojan, ja toinen Pyhän Hengen,
    mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi ainoa: kunnia yhdenvertainen, majesteetti yhtä iankaikkinen.
    Sellainen kuin Isä on, sellainen on Poika, sellainen on myös Pyhä Henki:
    Isä on luomaton, Poika on luomaton, Pyhä Henki on luomaton;
    Isä on ääretön, Poika on ääretön, Pyhä Henki on ääretön,
    Isä on iankaikkinen, Poika on iankaikkinen, Pyhä Henki on iankaikkinen;
    mutta kuitenkaan ei ole kolmea iankaikkista, vaan yksi ainoa iankaikkinen,
    samoin kuin ei ole kolmea luomatonta, eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi ainoa luomaton ja yksi ainoa ääretön.
    - - -
    Isä ei ole kenestäkään syntyänsä saanut: kukaan ei ole häntä luonut eikä synnyttänyt.
    Poika on ainoastaan isästä: ei syntyänsä saanut eikä luotu, vaan synnytetty.
    Pyhä Henki on Isästä ja Pojasta, ei syntyänsä saanut, ei luotu eikä synnytetty, vaan lähtevä.
    Siis on yksi ainoa Isä, ei kolmea Isää, yksi ainoa Poika, ei kolmea poikaa, yksi ainoa Pyhä Henki, ei kolmea Pyhää Henkeä.
    Eikä tässä kolminaisuudessa kukaan ole ensimmäinen tai viimeinen, ei kukaan suurempi tai vähempi,
    vaan kaikki kolme persoonaa ovat keskenään yhtä iankaikkiset ja yhdenvertaiset.
    - - -
    Tämä on yleinen usko, se, joka ei sitä rehellisesti ja vakaasti usko, ei aata autuaaksi tulla."
  3. No, ei.
  4. Kyllä keisari Neroa pidetään palon sytyttäjänä. Tosin hän syytti siitä kristittyjä.
    Samalla tavallahan natsit menettelivät Saksassa Hitlerin valtaanousun tiimellyksessä: polttivat itse Valtiopäivätalon ja syyttivat siitä kommunisteja.