Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. " Monien mielestä Korkea Veisu on Vanhassa Testamentissa erikoisasemassa eikä oikein sovellu Raamatun yhteyteen. Jälkimmäinen katsantokanta johtuu kuitenkin pikemminkin ennakkokäsityksestä, millainen Raamatun PITÄISI olla, kuin sen todellisaesta tuntemuksesta.

---------

Korkea Veisu puhuu seksuaalisuudesta niin kaihtelemattomasti, että se hämmästyttää meitä (emme aina ymmärrä, että kysymyksessä ovat nämä asiat, koska kirjan kuvakieli ei ole meille yhtä selvää kuin vanhan ajan israelilaisille), ja kuvaa iloista aistillisuutta esittämättä moralisointeja Tämä ei suinkaan ole ainutlaatuista Vanhassa Testamentissa. Rakkauden ja naiskauneuden kuvauksia, jotka eivät jää paljonkaan jälkeen Korkeasta Veisusta, tapaamme esim. eräissä Ensimmäisen Mooseksen kirjan ja Toisen Samuelin kirjan kertomuksissa.

-------

Tiedämme varmasti, että juutalaiset rabbiinit vuoden 100 vaiheilla eKr. tulkitsivat Korkeaa Veisua allegoisesti, ja voimme otaksua, että tällainen selitystapa oli tunnettu jo aikaisemminkin. Ei ole siis ihmeellistä, että ensimmäiset kristityt omaksuivat saman tulkinnan, nimittäin siinä muodossa, että kysymyksessä oli Kristuksen rakkaus seurakuntaa kohtaan. Vaikka tämä käsityskanta ei ole ollut yksin vallalla, se on esittänyt ratkaisevaa osaa kristillisen kirkon suhteessa Korkeaan Veisuun viime vuosisadan puolimaihin asti ja tekee sitä edelleen joissakin piireissä. Eräiden kristillisten teologien mielestä on velvollisuutemme pitää kiinni allegorisesta tulkinnasta, koska kirkko on tunnustautunut sen kannattajaksi hyväksymällä Korkean Veisun Raamatun osaksi. Nykyisin on kuitenkin asiantuntijoiden suuri enemmistö luopunut tästä käsityskannasta."

(Lainaukset: Raamattu ja sen kulttuurihistoria, Osa 4)