Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. >> Miksi me antaisimme sheriffin toimen jollekin, joka meitä ei ollenkaan ymmärrä?
  2. Jeesus oli juutalainen ja noudatti luonnollisesti juutalaista lakia, myös sapattikäskyä. Ilmeisesti hän myös tajusi käskyn todellisen luonteen ja vastusti alkuperäisen käskyyn aikojen saatossa liitettyä ylimääräistä farisealaista niuhotusta. Sapattikäskyn tarkoitushan oli vapauttaa ihmiset ja jopa eläimet keskeytymättömästä raadannasta ja suoda heille kerran viikossa lepopäivä, aikaa toipua ja palautua. Sapattikäskyyn liitettyjen moninaisten kieltojen ja rajoitusten vuoksi siitä oli tullut ihmisille enemmän taakka ja rasite kuin elämää helpottava säännös, joksi se oli alun pitäen tarkoitettu.

Lisäksi on muistettava, että sapattimääräys, kuten koko Mooseksen laki oli alunpitäen vain ihmisten sosiaalisia suhteita ja pelkästään tämänpuoleisuutta koskeva. Juutalainen pelastuskäsitys koski israelin kansaa ja vain tämän puoleista elämää. Ajatus kuolemanjälkeisestä, yksilöä koskevasta viimeisestä tuomiosta taivaineen ja helvetteineen alkoi muodostua zarathustralaisuuden vaikutuksesta vasta Baabelin pakkosiirtolaisuuden aikoihin ( tosin egyptiläisilläkin oli käsitys joutumisesta jumalten raadin eteen, joten ehkä myös juutalaisuudessa saattoi olla näitä teemoja jo ennen pakkosiirtolaisuutta). - Joka tapauksessa juutalaisten sapattikäskyssä ei ollut mitään sellaista iäisyysulottuvuutta, jonka (ainakin jotkut) kristityt ovat siihen myöhemmin liittäneet. Kysymyksessä oli laki ja määräys, jonka tarkoituksena oli helpottaa ihmisten elämää tässä maailmassa. Iäisyysaspektin liittäminen sapattiin, lepopäivän viettoon on myöhempää lisäystä alkuperäiseen sapatin motiiviin.
  3. Mitä tulee yhteisten käsitteiden, sanojen ja niiden merkitys-sisältöjen välttämättömyyteen, että edes jonkinasteinen keskustelu olisi mahdollista, olen kanssasi samaa mieltä. Vähintä mitä voitaneen vaatia, lienee edes pyrkimys ymmärtää mitä toinen yrittää sanoillaan ilmaista. Kuitenkin, parhaassakin tapauksessa jonkinasteinen "vieras-sieluisuuden ongelma" jäänee rasittamaan kahden kommunikoijan ´Sinän ja Minän´ välistä keskinäistä ymmärtämistä.

Toisaalta: täydellinen toisen ymmärtäminen kai edellyttäisi samuutta eli sitä, että Sinä = Minä ja Minä = Sinä, mutta miten tässä tapauksessa kävisi persoonallisuuden (jota kai tässäkin pohdinnassa yritetään peräänkuuluttaa)? Voisiko tällaisessa yhteydessä enää puhua eri persoonista?

Kristillisen uskon näkökannalta mielestäni voidaan ajatella, että meissä ihmisissä tulisi Kristuksen persoonan saada yhä enemmän muotoa, ts. meissä elää (tai ainakin tulisi elää)sekä kärsivä että ylösnoussut Kristus. Kärsivä Kristus kantaa meissä koko ajan maailman syntiä ja sairautta muassaan mutta elää myös samanaikaisesti ylösnousseena enemmän tai vähemmän meissä.

Täydellinen samuus yksityisen ihmisen ja Kristuksen kanssa ei kuitenkaan ole mahdollinen. Yksityisinä ihmisinä (tai jopa seurakuntina ja kirkoina ja kirkkokuntina) olemme vain erilaisia "Jumalan naamioita" (Kristuksen ruumiin erilaisia jäseniä): naamioita, jotka juuri poikkeavat toisistaan, ovat eri näköisiä, erilaisen persoonallisuutensa ja erilaisen itseymmärryksensä vuoksi.

Puhdas olemassaolo, puhdas olemisen tietoisuus, ilman attribuutteja ja laadullisia määreitä, ilman toista (Sinua, Häntä, meitä...), jopa ilman aikaa ja paikkaakin lienee kuitenkin jonkinlainen "pohja", jota alemmaksi ja paljaammaksi ei tietoinen olento voi päästä tai joutua. Sanoisin, että kysymyksessä voi olla vain äärimmäisen subjektiivinen kokemus, jota on mahdoton jakaa toisten kanssa koska juuri tuo puhdas oleminen ei sisällä mitään ulkopuolista.

Hyvä mamabeard! "Kiireessä kyhätty" vastauksesi oli melko pitkähkö ja painavaa tekstiä. Edellä kirjoittamani ei ehkä osunut niin paljon ´yksi yhteen´ kirjoittamasi kanssa, että voisi puhua varsinaisesta keskustelusta. Olipahan vain jonkinlainen yritys tuoda esiin joitakin näkökohtiani aihetta sivuten. - Syy on pelkästään minun. Minulla ei tässä oikeastaan ole ollut aikaa eikä mahdollisuutta todella paneutua eikä "pureskella" kirjoittamaasi. Tarkoitukseni on kuitenkin palata jatkossakin siihen, mitä kirjoitit,yrittäen ymmärtää sanomasi. Hyvää joulunalusaikaa!