HistoriaEi vastauksia

Rooman väkiluku

Kulttuurihistorioitsija Arnold Tounbee väittää eräässä kirjassaan, että Rooman (varsinaisen kaupungin) väkiluku olisi luhistunisen aikoina ollut vain 400 (neljäsataa) henkeä. En löydä mistään faktoja asiasta. Tietääkö j…
70 plusVastattu 9v

Järnefelt tietosanakirjassa

Viiskytluvulla oli eräässä tietosanakirjassa kuvituksena Eero Järnefeltin kohdalla ¨valokuva tämän maalauksesta "Aatamin ja Eevan lapsuus" (tunnetaan myös nimelle "Leikkiviä lapsia". Kyseessä oli vainpieni mustavalkoine…
Käytännön asiatEi vastauksia

Hakukoneiden sivuuttaminen

Kertoisko joku mulle, miten hotelliin saa nykyisin yhteyden ilman että joku apollomatka tai trivago työntää saapastaan ovenrakoon. Monessakin hotellissa on minulle kerrottu että huoneen voi tilata heiltä suoraa, mutta s…

Iankaikkinen intös

Katselin eilen Youtubesta vanhan taltioinnin Robert Brotheruksen ja Juha Ahvion debatista, jonka otsikosta en oikein saanut selvää. Käsittelyssä oli kuitenkin iänikuinen kysymys jumalan olemassaolosta. Lopputulos oli lä…
BongausVastattu 10v

Muuttoaalto lumipyryssä

Bongarit puhuvat lintujen "muuttokaudesta" "päämuutosta" yms, tarkoittaen ilmeisesti, että muutot tapahtuvat joinakin melko väljästi rajatuina ajanjaksoina. Samaa puhetta kuulin tämän vuoden syyskuussakin, koskien hanhi…

Stereot,_pah

Ryhdyin tekemään sähkötöitä ostamassani purjeveneessä. Aikaisempi omistaja oli asentanut siihen aivan tavallisen autostereoradion. Minun mielestäni sellainen on täysi väärä valinta; missä oloissa voi ajatella nauttivans…

TDM 850 :n sähköongelma

Huomasin ylläitolatauksen yhteydesä, että virtapiiri on poikki jostakin kohtaa. Tietysti asiaan kuuluu tarkastaa johdot ja maadoitukset ym, mutta ennen kuin ryhdyn toimiin, kysyisin, onko kellään kokemuksia kyseisen mal…
Yleistä LinuxistaVastattu 10v

Ideapadin BIOS hukassa

Tietääkö kukaan miten pääsee Lenovo Ideapadin BIOSiin, kun pitäisi saada E:/-asema boottaavaksi. Minulla on valmiina sekä Lubuntun että Androidin asennus-CDt. Tämä on niitä Flash-"kovalevyllä" varustettuja, ja ajattelin…
UbuntuVastattu 11v

Vanhempi LTS takaisin, miten?

Tulin asentaneeksi läppäriin (compac) Ubuntu 14.4 LTS:n. Se ei tunnu sopivan oikein tähän laitteeseen, koskapa edellinen LTS toimi selvästi paremmin. Pahinta on se, että tällä en saa konetta takaisin toimimaan valmiusti…
AutotVastattu 11v

Lampun vaihto

Onko täällä yleishenkilöä joka tietäis, miten irtoaa suuntavilkku vahasta pakettiautosta. Se tuntuu olevan jousilla kiristetty paikalleen, mutta ei aukea tarpeeksi että saisi sormia väliin. Näyttäisi olevan umpio, koska…
RaamattuVastattu 10v

Room.7.selitettynä

Eräs kristinuskon pahimpia ristiriitaisuuksia pelkistyy Roomalaiskirjeessä. Tässä arvio siitä jae jakeelta. Numeroidut jakeet copy-pastettu suoraa Uskonkirjat- nettiraamatusta, uudempi käännös. Numeroimattomat kappaleet…
BlogitEi vastauksia

Blogi näkyy, toinen ei

Minulla on ollut vuotta suomenkielinen blogi (en kerro mikä koska tarkoitus ei oo mainostaa sitä. Se on erittäin näkyvä, löytyy hakukoneella ihan omalla nimellään, ulkomaillakin! Olen mös osannut tehdä jotakin todella o…
Yleistä autoilustaEi vastauksia

Ruotsalaista huumoria!

Kävin Ruotsissa autoilemassa. Siellä sakkokamera välähteli muutamankerran, ja odottelinkin jännityksellä, että minkä kokoisia sakkolappuja tulee, vai meneekö peräti yhtenä, ns. jatkettuna rikoksena yhdellä sakolla. Sain…
MoottoripyöräilyVastattu 10v

Visiiri kirkkaaksi

Millä helkkarilla saa näillä syyssäillä visiirin pysymään läpinäkyvänä? Joskus auttaa kun sulkee vasta palan matkaa ajettuaan, mutta ihan kaikilla säillä ei tahdo sekään auttaa :(
Vapaa-ajatteluEi vastauksia

Kaksitahoinen järkytys

Muistaako kukaan Väinö Voipiota. Hän käytti uskonnon syntyä käsittelevässä kirjassaan termiä "kaksitahoinen järkytys". (kirjassa Pelotuksen uskonto). Ihmetyksekseni googlaamalla tuo hakusana ei tuota mitään. Minulla onk…
70 plusEi vastauksia

Turun Kasarmi, helmikuun -61 alokkaat

Jos tämän lukee 75 vuotias äijä, joka astui palvelukseen 1961 helmikuussa Porin Prikaatiin, Turunkasarmille, pyytäisin seuraavaa tietoa: Kuten muistanette, armeijassa vallitsi sellainen sääntö, että alempiarvoinen sai t…

Kanavien ohjelmointi

Minulla on 70-luvun radio DUX TAPC4000 (taitaa olla salanimellä julkaistu Philips) Se on oikein hyvä vastaanotin, ja hyvän äänentoiston lisäksi miellyttää minua se, että säätimet, esmes volyymin säädin, ei aiheuta pieni…
UbuntuVastattu 10v

copy /s tarkenne

Muistatteko vielä vanhoja hyviä aikoja? Dos kehittyi vauhdilla ja Petteri Järvinen kirjoitti n. 1 * v. uuden paksun ohjekirjan komennoista. Lähes viimeiseen saakka (kunnes käyttöjärjestelmä dos peittyi erilaisten ympäri…
KristinuskoVastattu 11v

Suvivirsi kunniaan!

Hii haa, pian kaikuu taas Suvivirsi kouluissa ja kirkoissa! "Jo joutui armas aika, ja suvi suloinen" Niin juuri, asiantila, jota kukaan, ei edes luterilaiset, pysty kiistämään! "kauniisti joka paikkaa koristaa kukkanen"…
KristinuskoEi vastauksia

Johdatus trialismiin

Uskovaiset kyselevät "jumalallista ilmoitusta" päästäkseen alkuun tämän maailman selittämisessä. Mikä se sellainen ilmoitus on? Enpä ole kuullut kenenkään edes väittävän, että olisi jokin muu kuin ns. "Pyhä Raamattu". M…