Jos siis hostellia etsit (etkä vuokra-asuntoa), niin tässä oma suositteluni: http://www.newpalacehotel.com/

Yhtä hyvä kuin sivustolla kehutaan ja nyt kun on remonttiakin tehty, uskon vielä parempi. Oma huoneeni joskus muinoin oli ainakin tosi hiljainen, mikä monelle on varmaan myös plussaa.

Egyptissähän kaikki on tingattavissa, joten kysele pitkän majoituksen hintaa erikseen. Tervetuloa vain hikoilemaan, eilenkin veteli asteet neljääkymppiä ja elokuu on pahin :-)
Niin, eihän se ruoka todellakaan ole se ainoa josta se tulee. Bakteerithan ovat _kaikkialla_! Ensin käyt vessassa, sen jälkeen peset kädet mutta sitten vielä suljet hanan sekä avaat oven päästäksesi ulos. Bakteereilta täällä EI voi välttyä, vaikka mitä tekisi. Seuratkaapa vain mitä kätenne tekevät päivän mittaan, tulee ehkä rapsutettua nenän viertä tai suupieltä eikä ole viimeiseen tuntiin hinkannut käsidesiä ;-)

Yksi ripulin aiheuttaja on liian kylmä juomavesi/muu juoma, mutta tätä ei kovin moni kenties tiedä. Nyt varsinkin kun lämpötila on lähennellyt taas neljääkymppiä koko maassa, niin kannattaa suosia ruumiinlämpöisiä nesteitä. Lisäksi nestehukka on yksi syy, täällä se tulee helposti.

Erään matkatoimiston mukaan vatsataudit eivät ole niin yleisiä (vain 5%) kuin yleinen "suusta suuhun" tieto yleensä väittää, mutta enpä tiedä mihin he tämän tiedon perustavat. Tilastoja olisi kyllä kiva nähdä (tosin sellaisia tuskin on Egyptistä tehty?). Mutten usko siihenkään, kun väitetään, että VALTAOSA saa ripulin (tuosta jonkun antamasta linkistä en kerran lukemisen jälkeen löytänyt otsikoista mitään Egyptiin viittaavaa). Netissä on aina helpompi 'avautua' kun jokin on matkalla mennyt pieleen, joten siksi uskon näistä täälläkin monet varoittavat. Itse törmään jatkuvasti turisteihin ja en ole kehenkään törmännyt, kellä olisi oikein kova ripuli ollut, että olisi matkaa haitannut.

Itse olen selvinnyt kaikilta vatsavaivoilta, turistina en jaksanut kovin kauaa hinkata käsidesiä (paitsi ennen ruokailua) ja söin esim. paikallisissa kodeissa. Nythän vatsa on tietysti jo tottunut. Ruokamyrkytys on sitten eri, se tulee jos sen jostain saa.

Mutta ei huolellisuudesta (varsinkin lasten kanssa) mitään haittaa ole, en siis kannata niin huoletonta suhtautumista välttämättä kuin itselläni on ollut.
Täällä Luxorissa jokainen matkatoimisto tarjoaa erilaisia Hurghadan tai Safagan retkiä. Oli muistaakseni myös päiväretkiä, mutta lisäksi sellaisia että yövyttiin yksi päivä. Mulla kyläilyreissu Hurghadaan edessä, joten ajattelin buukata juuri sellaisen ettei tarvitse erikseen etsiä hotellia sesonkiaikana. Tähän reissuun ei sisältynyt mitään järjestettyä ohjelmaa vain kuljetus, hotelli ja taisiko olla yksi ruoka+aamiainen hotellilla. Safagaan järjestettiin sukellusretkiä, matka kestää 3 tuntia ja eräs toimisto tarjosi 6 tunnin oleilua paikanpäällä - sukellusta.

Karnak Travelia suosittelen minäkin, hinnat ovat toistaiseksi olleet kysymissämme palveluissa jopa edullisimmat.