Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
guzel
profiilit
guzel
guzel
Vapaa kuvaus
Aloituksia
9
Kommenttia
135
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tuo edellinen kirjoittaja tarkoitti pankkeja Egyptissä (tai valuutanvaihtotoimistoja). Kurssi vaihtelee, joten joulun kursseista ei ole mitään osviittaa. Viimeksi kun katsoin oli 1 euro noin 8,3 EGP.
09.06.2008 12:37
En keksi ainakaan mitään muuta. Ehkä eteensä saa katsella normaalia enemmän, kun täällä ei nuo kadut ole kovin tasaiset. Itse meinaan olla rähmälläni tuon tuosta. Hygieniasta kannattaa pitää huolta, vaikka ei sekään aina auta vatsataudin poissa pitämiseen, bakteereilta kun ei voi välttyä, ne piilevät ihan kaikkialla. Ikävämpää vaan jos se yllättää, koska mitään lääkettä en ehkä ottaisi vaikka esim. Antinalissa lukee että sopii vauvoille sekä raskaana oleville. Ko. rohtohan tappaa kaikki bakteerit niin "talossa kuin puutarhassa". No en ole mikään lääkäri, ehkä tätä kannattaisi varmuudeksi kysyä Suomesta lääkäriltä. Vaikuttava aine nifuroxazide 200 mg. Mulla ei 2,5 vuoden aikana ollut yhtään ripulia ja kas kummaa iski suht rankka juuri kun raskaana (tosin en ole täällä lomalla, joten jaksoin vaan kärsiä ilman lääkettä kun ei kiire mihinkään) niin että tuli kummastakin päästä tavaraa. Onneksi ei kestänyt kauaa.
09.06.2008 12:24
Jos siis hostellia etsit (etkä vuokra-asuntoa), niin tässä oma suositteluni: http://www.newpalacehotel.com/
Yhtä hyvä kuin sivustolla kehutaan ja nyt kun on remonttiakin tehty, uskon vielä parempi. Oma huoneeni joskus muinoin oli ainakin tosi hiljainen, mikä monelle on varmaan myös plussaa.
Egyptissähän kaikki on tingattavissa, joten kysele pitkän majoituksen hintaa erikseen. Tervetuloa vain hikoilemaan, eilenkin veteli asteet neljääkymppiä ja elokuu on pahin :-)
06.06.2008 16:40
Kyllä maitoa on, sekä rasvatonta että sitä tavallista, missä hieman rasvaa (en muista paljonko). Mielestäni täällä maito kuitenkin maistuu kuten hyla-maito Suomessa ja itse en pidä mausta, kahvissa menee. Useimpia maitoja ei myöskään pidetä kylmähyllyssä joten lämpimänä maku on vielä pistävämpi. Hotelleissa lienee kuitenkin jääkaappi.
28.04.2008 17:45
Terveisiä Assuanista. Mietin tässä juuri, että on aika sääli ettei Assuaniin pääse helpommin (vrt. Luxor, Hurghada jne). Tämä on todella miellyttävä kaupunki ja todella KAUNIS. Ihmiset ovat erilaisia ja ystävällisiä. Ei huutelua yms. kuten vaikkapa Luxorissa.
Täällä on paljon nähtävää, vielä on paikkoja käymättä mutta tähän mennessä nähdyt Kalabshan ja Abu Simbelin temppelit olivat upeita. Myös purjehtiminen Niilillä on täysin erilainen kokemus kuin Luxorissa, maisemien vuoksi. Niili on paljon kauniimpi Assuanissa.
(Tosta vatsataudista, useimmiten juuri kuulee, että hirveästi ihmiset saavat sen laivoilta, miksiköhän?? Tunnen myös oppaita mutta luvut -kaikkien kansallisuuksien kesken- ovat hirvittävän paljon alhaisempia kuin tuo kuulemasi. Jännä juttu! Mutta Antinal yms. auttaa, nämä lääkkeethän tappaa 99% bakteereista alle puolessa tunnissa ja kunhan ei odottele ottamisen kanssa liian kauan.)
28.04.2008 17:41
En ole vatsatanssin harrastaja, mutta sen verran tiedän, että Egyptissäkin laatutyöstä saa maksaa. Niiden hinnoista tosin en tiedä ja uskon, että näitä saa lähinnä Kairosta. Mutta Egyptissä ON halpaa ja jos niitä Suomessa myydään 20-40 euron hintaan, toki myyjä varmasti tuottonsa ottaa eli varmasti halvemmalla saa täältä (ja varsinkin jos osaa jalon tinkimisen taidon). Luxorissa huiveja myydään noin 20 LE kappalehintaan, joka on nykyisellä kurssilla noin 2,30 euroa. Mielestäni ne ovat varmasti riittävän hyviä jos vasta aloittelee harrastusta?
20.04.2008 14:55
Jeps, en yhtään ihmettele, että suljetussa pussissakin saattaa olla kaikenlaisia ökkömönkiäisiä mutta kyllä ne yleensä ihan ok ovat. Jos hirveästi epäilyttää, kannattaa aina kuitenkin ostaa suljetussa pussissa (ei siis mitään rasioita/pakkauksia, joihin pääsee jostain reiästä jotain sisälle) sekä tarkastaa, että on ehjä. Täällä kun kaikillä elävillä olioilla on tapana hakeutua makean ääreen ja se on ongelma kotonakin, varsinkin kesäaikaan. Jos ei pidä sokeripussia tiukasti kiinni ja vielä purkin sisässä, niin jo kohta on muurahaisarmeija vallannut sen.
Egyptiläisessä makeistehtaassa on käyty, ei ole kovin kaunista katseltavaa, mutta edelleen näitä tulee joskus syötyä.
17.04.2008 19:38
Niin, eihän se ruoka todellakaan ole se ainoa josta se tulee. Bakteerithan ovat _kaikkialla_! Ensin käyt vessassa, sen jälkeen peset kädet mutta sitten vielä suljet hanan sekä avaat oven päästäksesi ulos. Bakteereilta täällä EI voi välttyä, vaikka mitä tekisi. Seuratkaapa vain mitä kätenne tekevät päivän mittaan, tulee ehkä rapsutettua nenän viertä tai suupieltä eikä ole viimeiseen tuntiin hinkannut käsidesiä ;-)
Yksi ripulin aiheuttaja on liian kylmä juomavesi/muu juoma, mutta tätä ei kovin moni kenties tiedä. Nyt varsinkin kun lämpötila on lähennellyt taas neljääkymppiä koko maassa, niin kannattaa suosia ruumiinlämpöisiä nesteitä. Lisäksi nestehukka on yksi syy, täällä se tulee helposti.
Erään matkatoimiston mukaan vatsataudit eivät ole niin yleisiä (vain 5%) kuin yleinen "suusta suuhun" tieto yleensä väittää, mutta enpä tiedä mihin he tämän tiedon perustavat. Tilastoja olisi kyllä kiva nähdä (tosin sellaisia tuskin on Egyptistä tehty?). Mutten usko siihenkään, kun väitetään, että VALTAOSA saa ripulin (tuosta jonkun antamasta linkistä en kerran lukemisen jälkeen löytänyt otsikoista mitään Egyptiin viittaavaa). Netissä on aina helpompi 'avautua' kun jokin on matkalla mennyt pieleen, joten siksi uskon näistä täälläkin monet varoittavat. Itse törmään jatkuvasti turisteihin ja en ole kehenkään törmännyt, kellä olisi oikein kova ripuli ollut, että olisi matkaa haitannut.
Itse olen selvinnyt kaikilta vatsavaivoilta, turistina en jaksanut kovin kauaa hinkata käsidesiä (paitsi ennen ruokailua) ja söin esim. paikallisissa kodeissa. Nythän vatsa on tietysti jo tottunut. Ruokamyrkytys on sitten eri, se tulee jos sen jostain saa.
Mutta ei huolellisuudesta (varsinkin lasten kanssa) mitään haittaa ole, en siis kannata niin huoletonta suhtautumista välttämättä kuin itselläni on ollut.
17.04.2008 19:29
Ei ole aprillia ei...näitä uutisia näkee aina joskus ja Gizan eläintarhan eläimet joutuvat harvakseltaan myös uhreiksi.
http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,23463010-5005961,00.html
Meille länsimaalaisille kyse on ehkä siitä, että on kauheaa syödä koiraa, aasia tms. (ja ties missä liha on vielä muhinut ja kuinka kauan), mutta paikallisen väestön keskuudessakin tämä on aiheuttanut närää, koska eläimiä ei ole teurastettu hyväksytyllä tavalla eli liha ei ole "halal".
Täällä hintojen jo pitkään tapahtunut nousu näkyy tavallisessa arkipäivässä siten, että paikallisten pienten katuravintoloiden ja -kojujen antimet ovat ennestään pienentyneet ja annosten pienentämisen jälkeen yleensä vielä nostetaan hintaa. Falafel-pyörykät ovat pienentyneet, samoin fuul-annos, leipäpussi on pienentynyt...leipäjonoissa tapellaan ja sen vuoksi on jo pari ihmistä kuollutkin.
01.04.2008 19:10
Kuinka kauan puhuit??? Kuulostaa tuosta määrästä puheluita tosi isolta summalta, vaikka itse olen aikanaan lyhyitä puheluita soittanut sekä Suomeen että Egyptin sisällä, ei summat ole sentään olleet tuollaisia.
Puhelinta ei tarvitse jättää kotiin - se mitä monet lomailijat Egyptissä 'harrastavat' on se, että hankitaan loman ajaksi paikallinen numero eli sitten voi huoletta soitella maan sisällä. Tämä on kätevä tapa, jos käyttää esim. samaa taksikuskia yms. viikon, pari, voi vain pirauttaa eikä tarvitse miettiä kustannuksia. (Täällä käytössä ns. prepaid-systeemi.)
01.04.2008 18:57
Egyptissä on silloin "talvi" (joulu-tammikuu) ja itse ainakin palelin älyttömästi tammikuussa, olisin tarvinnut _villahousut ja talvitakin_. Rantakohteissa saattaa myös tuulla aikalailla. Tosin en matkustanut Hurghadaan Suomen kylmyydestä, joten sillä on varmaan jokin osuus. Kyllä monet näyttää joulu-tammikuussakin viihtyvän rannalla. Aina se varmaan Suomen kylmyyden voittaa ;-)
17.03.2008 20:03
Kuumahan Luxorissa voi sitten olla :-) Noin viikko sitten jo varjossa +36C (joka toki epätavallista) nyt hieman viilennyt mutta huhtikuuksi taas kuumaa tulossa pakostakin.
Luxorissa matkaavien keski-ikä on hieman korkeampi kuin Egyptin rantakohteissa, mutta kyllä nuoriakin löytyy.
Jos kaipaat kahviseuraa tai jotain neuvoa täällä, niin ota yhteyttä :-) Minulla ei täällä Luxorissa ole mitään muuta kuin loputtomasti aikaa.
17.03.2008 20:00
Enpä ole koskaan itse kuullu moisista. Mutta sattuupa kai niitä!
Aika harvinaista kyllä, että uskaltavat, sillä turistipaikoissa turistipoliiseja on paljon, varsinkin Luxorissa. Tosin moni matkaaja ei ehkä osaa käyttää tätä valttikorttina?
Jos kina- yms. tilanteessa ei mikään muu auta, niin kaivakaa kännykkä esiin ja yrittäkää ottaa kuvaa ja mainitkaa sana "turistipoliisi" niin yleensä sinnikkäinkin hyypiö pelästyy kympillä heti.
01.03.2008 11:24
Minä käytän kerrointa 50, eikä ole mulle ainakaan liikaa. Jos pitkän päivän oleilee auringossa, niin kyllä sitä täällä tarvitaankin. Ja pitäis muistaa lisätäkin välillä.
01.03.2008 11:20
Muistin juuri kaivaa kätköistäni digitaalisen mittarin (asun siis Luxorissa).
Eilen näytti tältä (varjossa)
n.klo 17 oli 24 astetta
n.klo 22 oli 21 astetta
klo 04 oli 18 astetta
Nyt kun kello näyttää 11, niin asteita on 22.
Lämpötila voi vaihdella jopa päivittäin, esim. eilen oli jo minun makuun suht kuuma kun miettii vaeltelua nähtävyyksillä, jossa ei paljon varjoja ole. Mutta ei missään nimessä liian kuumaa! Kun pohjoisesta tulee niin nämä asteet ovat varmaan ihan kivoja :-)
Maalis-huhtikuun vaihteessa onkin sitten jo huomattavasti kuumempaa, lämpötila (ylin keski) tilastojen mukaan on noin 34 astetta päivisin (tietysti varjossa).
01.03.2008 11:18
Aivan varmasti voi yksin kulkea, vaikka kävellen! Taksikuskeista ei ole _vaaraa_, jos jotakin niin saattavat olla lähinnä ärsyttäviä. Olin juuri Hurghadassa ja positiivisesti yllättynyt kulkiessani yksin. Taksikuskit eivät edes yrittäneet jutunvääntöä, ei sanallakaan! Nautin siitä Luxorin häsläyksen sijaan, jota saa kestää enemmän.
Eihän tätä maata parhaalla tahdollakaan voi sanoa turvalliseksi, mutta vaaraa ei suinkaan ole tavistallaajista vaan esim. poliisisaattueetkin ovat terroristeja varten. Suomalaisena rakastan rauhaa ja kävelen melko usein yksinäni tuntien lenkkejä ja joskus aamuyöstäkin kamera kainalossa. Tietysti tässä maassa on myös paikkoja, joihin ei pidä nenäänsä tunkea, mutta turistikohteissa matkaavan ei tarvitse niitä edes miettiä.
Kuten moni toteaa, täällä on turvallisempaa kuin Lontoossa tai New Yorkin kaltaisissa metropoleissa. Monen mielestä jopa Helsinki iltaisin ja öisin on pelottava kokemus.
Koska olen ollut vain kerran Hurghadassa en nyt muista oliko Dahar se vanha keskusta? Jos on niin taksi 10 LE Sheraton-kadulle, ei enempää.
05.02.2008 16:52
Pitää vaan laukuistaan kiinni, niin ei tarvitse jaella tippiä. Euron kolikotkin kelpaa, vaikka niitä ei täällä vaihdeta, turistit kyllä ottavat joskus paikallisilta euroja esim. 5 e kolikoina ja antavat 5 e setelin tilalle. Ei se mikään ongelma ole antaa kolikoita. Muistan kun ekaa kertaa tänne lomalle tulin, niin kahden euron kolikkoa se laukkupoika kädessään näytti, että olisi sellainen pitänyt antaa.
Ekalla kerralla yritin myös vaihtaa euroja punniksi Forexissa, mutta heillä ei ollut yhtään puntia. Toisaalta rahanvaihto on täällä niin helppoa, että eurot vain mukaan ja valuutanvaihto paikanpäällä! Valuutanvaihto onnistuu mitenpäin vain eli myös punnat euroiksi kotiin lähtiessä.
Puntien maastaviennissä on jokin raja, mutta enpä ole kenenkään koskaan kuullut turistien lompakkoon käyvän käsiksi ja sisälle katsovan :-)
03.02.2008 20:07
Isoja kultasormuksia ja muitakin helyjä kyllä riittää, sillä egyptiläiset naiset rakastavat isoja koruja.
Itse tarkistaisin hinnan etukäteen, sillä eri kaupoissa kauppiaat antavat eri hinnan kultagrammalle, se voi vaihdella hyvinkin paljon. Milloin milläkin kummallisella syyllä. On sitä kolmeasataa puntaakin pyydetty. Kullan hinta on nyt noussut jo jokin aika sitten. Samoja koruja kun on kuitenkin useammassakin liikkeessä niin ostaa sieltä missä halvin hinta - tietenkin ;-)
03.02.2008 19:58
Täällä Luxorissa jokainen matkatoimisto tarjoaa erilaisia Hurghadan tai Safagan retkiä. Oli muistaakseni myös päiväretkiä, mutta lisäksi sellaisia että yövyttiin yksi päivä. Mulla kyläilyreissu Hurghadaan edessä, joten ajattelin buukata juuri sellaisen ettei tarvitse erikseen etsiä hotellia sesonkiaikana. Tähän reissuun ei sisältynyt mitään järjestettyä ohjelmaa vain kuljetus, hotelli ja taisiko olla yksi ruoka+aamiainen hotellilla. Safagaan järjestettiin sukellusretkiä, matka kestää 3 tuntia ja eräs toimisto tarjosi 6 tunnin oleilua paikanpäällä - sukellusta.
Karnak Travelia suosittelen minäkin, hinnat ovat toistaiseksi olleet kysymissämme palveluissa jopa edullisimmat.
14.01.2008 18:20
Tässäkin ketjussa vastauksia on erilaisia. Mä ja moni muu täällä asuva tai ahkerasti matkaileva sen sanoo: Egyptiä joko rakastaa tai sitä syvästi vihaa.
Sitä on vaikea toisen puolesta sanoa, kannattaako tulla vai ei. Itse ainakin tiedän oman makuni ja uumoilin aikanaan että pidän Egyptistä kaiken kuulemani perusteella. Likaisuutta ei huomaa kun viihtyy. Niistä tulee pieniä asioita kun 99% asioista on loistavasti.
Egyptissäkin on valinnanvaraa. En ole itse ollut El Gounassa, mutta kuulemani mukaan se on puhdas. Toisaalta kohde riippuu siitä, mitä haet. Monissa paikoissa ei ole sitä alkuperäistä Egyptiä. Jos pitää nähtävyyksistä ja paikallisesta menosta, on likaisuus vain nieltävä ja matkustettava esim. Luxoriin. Jos ei välitä temppeleistä ja haluaa ottaa aurinkoa ja nauttia hotellin antimista, kyllä uskon täältä löytyy puhtautta ja sen sellaista :-)
09.01.2008 15:58
2 / 7