Vapaa kuvaus

Aloituksia

9

Kommenttia

135

1. En keksi ainakaan mitään muuta. Ehkä eteensä saa katsella normaalia enemmän, kun täällä ei nuo kadut ole kovin tasaiset. Itse meinaan olla rähmälläni tuon tuosta. Hygieniasta kannattaa pitää huolta, vaikka ei sekään aina auta vatsataudin poissa pitämiseen, bakteereilta kun ei voi välttyä, ne piilevät ihan kaikkialla. Ikävämpää vaan jos se yllättää, koska mitään lääkettä en ehkä ottaisi vaikka esim. Antinalissa lukee että sopii vauvoille sekä raskaana oleville. Ko. rohtohan tappaa kaikki bakteerit niin "talossa kuin puutarhassa". No en ole mikään lääkäri, ehkä tätä kannattaisi varmuudeksi kysyä Suomesta lääkäriltä. Vaikuttava aine nifuroxazide 200 mg. Mulla ei 2,5 vuoden aikana ollut yhtään ripulia ja kas kummaa iski suht rankka juuri kun raskaana (tosin en ole täällä lomalla, joten jaksoin vaan kärsiä ilman lääkettä kun ei kiire mihinkään) niin että tuli kummastakin päästä tavaraa. Onneksi ei kestänyt kauaa.
  2. Niin, eihän se ruoka todellakaan ole se ainoa josta se tulee. Bakteerithan ovat _kaikkialla_! Ensin käyt vessassa, sen jälkeen peset kädet mutta sitten vielä suljet hanan sekä avaat oven päästäksesi ulos. Bakteereilta täällä EI voi välttyä, vaikka mitä tekisi. Seuratkaapa vain mitä kätenne tekevät päivän mittaan, tulee ehkä rapsutettua nenän viertä tai suupieltä eikä ole viimeiseen tuntiin hinkannut käsidesiä ;-)

Yksi ripulin aiheuttaja on liian kylmä juomavesi/muu juoma, mutta tätä ei kovin moni kenties tiedä. Nyt varsinkin kun lämpötila on lähennellyt taas neljääkymppiä koko maassa, niin kannattaa suosia ruumiinlämpöisiä nesteitä. Lisäksi nestehukka on yksi syy, täällä se tulee helposti.

Erään matkatoimiston mukaan vatsataudit eivät ole niin yleisiä (vain 5%) kuin yleinen "suusta suuhun" tieto yleensä väittää, mutta enpä tiedä mihin he tämän tiedon perustavat. Tilastoja olisi kyllä kiva nähdä (tosin sellaisia tuskin on Egyptistä tehty?). Mutten usko siihenkään, kun väitetään, että VALTAOSA saa ripulin (tuosta jonkun antamasta linkistä en kerran lukemisen jälkeen löytänyt otsikoista mitään Egyptiin viittaavaa). Netissä on aina helpompi 'avautua' kun jokin on matkalla mennyt pieleen, joten siksi uskon näistä täälläkin monet varoittavat. Itse törmään jatkuvasti turisteihin ja en ole kehenkään törmännyt, kellä olisi oikein kova ripuli ollut, että olisi matkaa haitannut.

Itse olen selvinnyt kaikilta vatsavaivoilta, turistina en jaksanut kovin kauaa hinkata käsidesiä (paitsi ennen ruokailua) ja söin esim. paikallisissa kodeissa. Nythän vatsa on tietysti jo tottunut. Ruokamyrkytys on sitten eri, se tulee jos sen jostain saa.

Mutta ei huolellisuudesta (varsinkin lasten kanssa) mitään haittaa ole, en siis kannata niin huoletonta suhtautumista välttämättä kuin itselläni on ollut.
  3. Aivan varmasti voi yksin kulkea, vaikka kävellen! Taksikuskeista ei ole _vaaraa_, jos jotakin niin saattavat olla lähinnä ärsyttäviä. Olin juuri Hurghadassa ja positiivisesti yllättynyt kulkiessani yksin. Taksikuskit eivät edes yrittäneet jutunvääntöä, ei sanallakaan! Nautin siitä Luxorin häsläyksen sijaan, jota saa kestää enemmän.

Eihän tätä maata parhaalla tahdollakaan voi sanoa turvalliseksi, mutta vaaraa ei suinkaan ole tavistallaajista vaan esim. poliisisaattueetkin ovat terroristeja varten. Suomalaisena rakastan rauhaa ja kävelen melko usein yksinäni tuntien lenkkejä ja joskus aamuyöstäkin kamera kainalossa. Tietysti tässä maassa on myös paikkoja, joihin ei pidä nenäänsä tunkea, mutta turistikohteissa matkaavan ei tarvitse niitä edes miettiä.

Kuten moni toteaa, täällä on turvallisempaa kuin Lontoossa tai New Yorkin kaltaisissa metropoleissa. Monen mielestä jopa Helsinki iltaisin ja öisin on pelottava kokemus.

Koska olen ollut vain kerran Hurghadassa en nyt muista oliko Dahar se vanha keskusta? Jos on niin taksi 10 LE Sheraton-kadulle, ei enempää.