Vapaa kuvaus

Ihminen. Tollo. Akateemisesti kouluttautunut.

Rakastan ihmisiä. Inhimillisyyksineen.

Sosiaalinen erakko eli niin paljon yksinolosta pitänyt, etteivät kaikki sosiaaliset säännöt päde kohdallani. Olen utelias, mutta ujohko; tarpeen tullen suorasanainen. Kiinnitän huomiota usein rivien väliin yhteiskunnallisessa keskustelussa, ja juttelen mielelläni asioista, joista ei normaalisti puhuta tai asioista, joista pidetään paljon asenteellista ääntä, muttei oikeastaan keskustella kunnolla. Tätä havaitsee paljon esimerkiksi poliittisessa talouspuheessa ja keskustelussa maahanmuutosta.

Elän hyvistä keskusteluista. En kuitenkaan aina kaipaa uutta ajateltavaa, vaan mulle kelpaa mainiosti mukavat ihmiset, jotka pitävät mukavista jutuista. Akateemisen ja inhimillisen kiinnostuksen kohteita on useita: kulttuurit, viestintä, kansantalous, lääketiede, politiikka, ihmispsyyke, pakkomielteet. Akateemiset työni ovat käsitelleet addiktioita, sanatonta viestintää riita- ja sotatilanteissa sekä rahaa.

Harrastan musiikkia, elokuvia, liikuntaa, kirjoittamista, lukemista, pölöilyä ja järjestötoimintaa. Musiikki on tärkeä osa elämääni. En soita tai laula, mutta pyörin kuvioissa ja kuuntelen melko laaja-alaisesti. Suosikkejani ovat mm. Muse, Opeth, Pink Floyd, a-ha, The Beatles, Rammstein, Amorphis, Katatonia, Porcupine Tree, David Guetta, Anathema, Metallica, 30 Seconds to Mars, Korn, Queen, Peter Gabriel, The Moody Blues, Deep Purple, Devin Townsend, Depeche Mode, Chisu, Air, Amplifier, George Michael, Marilyn Manson, In Flames, Coldplay, Madonna, Dream Theater, Jenni Vartiainen, The Prodigy, David Bowie, Pendulum, Volbeat, Megadeth, Stevie Wonder, Bee Gees, Linkin Park, U2, Fear Factory, Nightwish, Alter Bridge, Michael Jackson, Def Leppard, Black Sabbath, Eminem, Lady Gaga, The Kinks, Black Eyed Peas, Massive Attack, Kamelot, Killing Joke, Elton John, Robbie Williams, Goldfrapp, Lana Del Rey, Bruce Springsteen, Green Day, Adele, VNV Nation, Led Zeppelin, Blackfield, Radiohead, Duran Duran, Beck, Hans Zimmer, Threshold, The Hollies, New Order, Simon & Garfunkel, Hurts, Leprous, Elbow, Justin Timberlake, Daft Punk, Carpark North, Shinedown, Pixies, Die Antwoord, Ultravox, Paradise Lost, Kotiteollisuus, Alphaville, Chase & Status, The Shins, Septicflesh, Woven Hand, The Chemical Brothers, ZZ Top, Static-X, PMMP, Lacuna Coil, Mastodon, Pain, Björk, Infected Mushroom, Röyksopp, Gotye, Circus Maximus ja Cat Stevens.

Suosikkileffoja mm. Nykyaika (Modern Times), Koyaanisqatsi, The Wall, Monty Python-elokuvat, Rita Hayworth - Avain pakoon (Shawshank Redemption), Fight Club, Hohto (The Shining), Unelmien sielunmessu (Requiem for a Dream), Se7en, The Grand Budapest Hotel, Epällyt (The Usual Suspects), Alien, Léon, 2001 - Avaruusseikkailu, Piukat paikat (Some Like It Hot), Spartacus, Hyvät pahat ja rumat (The Good The Bad & The Ugly), Mr. Nobody.

Muutama ajatteluuni vaikuttanut oppinut: Jon Elster, Bruce K. Alexander, Zygmunt Bauman, Friedrich Nietzsche, Leon Festinger, Arlie Russell Hochschild, Clifford Geertz, Neil Postman, David Harvey, Philip Goodchild, John Kenneth Galbraith, William James, Charles Saunders Pierce ja George Herbert Mead.

Vapaa-aikanani: Seison, istun, Kävelen (ja luen samalla), makaan.
Katson tv:stä mieluiten: Dokkareita ja kisoja.
Kotieläimet: Villakoirat nurkissa.
En pidä: Nuhasta.
Parhaat matkakohteet: Ruokakauppa.
Ruoka & juoma: Lähes kaikki. Alkoholiton ja kofeiiniton. Myös kasvisravinto.
Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu
Ammatti: Viestintä/media/kulttuuri
Ase tai siviilipalvelus: Käyty
Yhdistykset/kerhot: Reilukerho

Siviilisääty: SinkkuLapset: 0.

Aloituksia

4

Kommenttia

162

1. Luulen, että ihmiset ovat tunne-elämältään kuolleita muista syistä kuin siitä, minkä uskon itselleen valitsevat. Jos on saanut lapsuudessa tarpeeksi köniin, on ihan sama oletko kristitty, muslimi vai ateisti, niin olet henkisesti rikki.

Zombiuden syistä voi siksi olla kyllä montaa mieltä, mutta jos ensimmäisenä miettisit aiempaa elämääsi, elämäntyyliäsi ja kehen reagoit kuolettamalla tunteesi (sehän on defenssi, suojautumismekanismi).

Vai ateismi johti sinut viiltelemään? Hyvä, ettei popkorni. Onnea valitsemallasi tiellä ja toivottavasti viiltely, tunnekylmyys eivät ole löytäneet lähipiiristä ketään sijaiskärsijää. Niin kauan kuin on jutut pään sisässä hoitamatta alta, paha olo kiertää ihmiseltä toiselle tiedostamatta.
  2. Ei yksinolon tunne ole kummempaa silloin kuin elää yksin tai kaksin, ehkä kolmin tai nelin. Sisäinen tunne yksinolosta voi johtua monesta syystä. Mulle riittää joskus oma seurani, enkä tunne yksinäisyyttä. Toisinaan taas kaipaan juttuseuraa, mutta siihen piisaa kyllä sekin, että käyn juttelemassa jollekin kavereistani.

Oma valinta yksinäisyys ja yksinolo olisivat, jos en hakeutuisi yhtään mihinkään, vaan jämähtäisin kotiin. Toisaalta sitä minä tässä olen tietämättäni harrastanut nyt jonkin aikaa. Avopuolisoni lähti syyskuun alussa ja painoin ensin pari kuukautta tukka putkella töitä, sitten homma lähti käsistä hitaasti ja varmasti. Nyt olen vasta alkamassa ymmärtää omaa tilannettani, ja silti kaipaisin jonkun vierelleni. Pystyisinkö olemaan kenenkään kanssa näin pian, se on toinen kysymys. Joka tapauksessa en valinnut erota puolisostani, ehkä puolisoni silloin valitsi suoremmin yksinolon ja yksinäisyyden.

Olen ollut joskus melko erakoitunut ja saanut uusia tuttavuuksia sitä kautta, että olen lähtenyt ihan uusiin piireihin. Lähdin reilu 6-7 vuotta sitten synnyinpaikkakunnaltani opiskelemaan keski-Suomeen ja vuoden aikana sosiaalinen elämäni elävöityi. Vaikka sittemmin nuo kontaktit ovat katkenneet, niin aloin luottaa enemmän itseeni ja kykyyni solmia ystävyyssuhteita.

Ehkä yksi oleellinen tekijä kaikessa on se, että lähtee harrastamaan jotain, eikä jämähdä kotiin. Jokaisella varmasti on jotain asioita, joista pitää. Jos ei oikein ole motivaatiota alkaa harrastaa mitään tai tavata ihmisiä missään, mitään kautta, niin ehkä silloin yksinäisyydestä voi syyttää itseään.

Kuitenkin ihmisen psyyke on siitä kimurantti järjestelmä, ettei ehkä noin suoraan voi alkaa tulkita. Onko meidän ihmisten omaa valintaamme pelätä muita ihmisiä? Jos olemme oppineet ajattelemaan tietyllä tavalla, voimmeko syyttää itseämme vai kasvatustamme, aikaisempia kokemuksiamme? Ja, onko mieltä ylipäätään syytellä ketään vai olisiko vain parempi koettaa jaksaa selvittää ne ongelmat, joita laahaa perässään?
  3. Miten maailmaan mahtuu niin paljon onnettomia ihmisiä ja kohtaloita? Kun sinullakin tuota lääkitystä näyttää olevan, niin käytkö säännöllisesti terapiassa tai onko sinulla ketään luotettavaa henkilöä, jolle voisit kertoa voinnistasi?

Tietysti ihminen on toiselle taakka silloin kun asiat eivät ole kunnossa. Se kuuluu elämään. Mutta molempien ihmisten pitäisi huolehtia omasta jaksamisestaan. Minä olen ollut poikaystävänä ja puolisona huolissani naisistani, mutta en sanoisi heidän pilanneen elämääni. Niin kauan kuin olen jaksanut, olen kuunnellut ja koettanut oppia ymmärtämään kumppaniani. Joskus tulos vain on ollut se, että toisen käydessä omaa prosessiaan, toisen täytyisi aloittaa omansa. Mutta prosessi tuskin koskaan pilaa kenenkään elämää, koska se on yksi tie kohti eheytymistä.

Ne ihmiset, joiden tiedän sairastavan anorexiaa, joiden tiedän harkitsevan itsemurhaa, ovat kaikki herkkiä ihmisiä. Lisäksi heillä kaikillaan on takanaan jotain sellaista, joka heidän täytyisi uskaltaa kohdata. Olen tavannut ihmisiä, joiden jalat ovat pettäneet alta halatessani. Mitä he ovat pelänneet? Miksi he leikkivät ruoalla ja pitävät sitä jollain tavalla elämää koossapitävänä asiana? Totuuden kohtaaminen kolahtaa aina kovaa, mutta se voi olla ainoa tapa päästä elämässä eteenpäin, eikä ehkä ole muuta keinoa päästä eroon masennuksesta, jatkuvasta syyllisyydentunnosta ja itsesyyttelystä. Koska en tiedä tarkemmin, mitä tunnet, minun on vaikea sanoa muuta.