karva.naamari
Vanha jääräpää, lyhyesti sanoen. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia11 aloitusta · 1100 kommenttia
- hommatkaa "sinihammas"-kapine, on todella mukava ja automaattivastauksella varsin harmiton ajon kannalta. Verrattuna pieneenkin kolariin ne eivät maksa mitään ja useimmissa puhelimissa on bluetooth valmius vakiona, jos ei niin alta 200€ niitä saa.
- Vaikka olen samaa mieltä noista perässäroikkujista ilman turvaväliä niin sinun keinosi ovat alle arvostelun, sekä vaaranaiheuttamisen että väkivallalla uhkaamisen osalta. Jos ei se perässä roikkujakaan fiksu ole niin typeryydessä sinä lyöt sen laudalta moninkertaisesti.
Ympäri kierrelleenä olen huomannut pääkaupunkiseudulla olevan eniten likinäköisiä jotka eivät edellä ajavaa huomaa viittä metriä kauempaa ja kun siinä on jo se konepeltikin mukana niin varoaika jää tosi lyhyeksi. Ehkä kuitenkin he kuvittelevat kaupunkiasumisen lyhentävän reaktioaikoja, mene ja tiedä.
Suurempi vaara kuin henkilöautot, katumaasturit mukaan luettuna, ovat rekat jotka ajavat "ruotsalaistuntumalla". Jos joudut jarruttamaan niin rekka hujahtaa ylitsesi ennen kuin kuski huomaa mitään siinä kessun sytytysten välissä. Rekkojen todellisiin nopeuksiin (yli 80) ja ajotapoihin tulisikin kiinnittää enemmän huomiota. Nykyäänhän niitä vähän väliä joutuu onnettomuuksiin, kaatuu teille jne. Niiden tuhovoima ylittää pikkuauton monisatakertaisesti. - ei voi. Matkailuautossa joudut käyttämään vahvistettuja pakettiauton renkaita joissa ainoa yhtäläisyys saattaa olla pinnan kuvio joka sekään ei ole varmaa.
Olen itse saman ongelman edessä ja taidan hankkia kitkat Nokian valmistamana. Perusteena on Nokian kokemus pohjoisen oloista ja silmämääräinen tarkastelu eri valmistajien kitkarenkaista. En itse löytänyt minkäänlaista asiaan liittyvää testiä mutta en väitä ettei sellaisia olisi.
Onnea vaan uusille renkaillemme. - Olen käyttänyt suojaa kaikissa matkailuautoissani (nyt 3:s menossa). Tähän viimeiseen hankin tuon Hoverin suojan muistaakseni rahteineen 170,00€. Paikalleen se laitettiin öljynvaihdon yhteydessä yhteensä noin 200,00 € hintaan. Sopi melkein suoraan mutta pari reikää tarvittiin uusia ja sen öljynsuodattimen luukkua piti hieman modifioida. Jos on paikka jossa auton saa ylös pukille niin ei sen asennus mitään nerokkuutta vaadi. Muistaakseni mukana oli pussillinen sopivia ruuvejakin ja lyhykäinen ohje.
Talvikeleillä suoja on ihan ehdoton, suojelee liialta viimalta ja suolasössön roiskeilta moottoritilaa. Suosittelen käyttämään. - Tänä kesänäkin pikku (reilu viikonvaihde) reissujen lisäksi 2 vk ja 4 vk reissut ja kohta taas ainakin 2 vk ruskaa. Nythän on niin, ettei sitä koskaan tiedä mistä joku näitä viestejään lähetteleepi. Myönnän kuitenkin sen, että nyt se seisoo tuolla pihalla, on seissyt jo 9 tuntia.
- toimivat muutkin kuin Kabe. Itselläni oli ensimmäinen Italiassa koottu. Tein sillä useana talvena viikonkin matkoja. Siinä ei talvivarustelu ollut viimeisen päälle se täytyy myöntää mutta pärjäsin.
Toinen autoni oli Saksassa tehty, siinä oli jo lämpösolat kalusteiden takana ja lämmitetty jätevesisäiliö. Ei mitään ongelmia talvikäytössä. Nämä kaksi olivat alkovimalleja.
Nyt on kolmas ja se on Saksassa tehty integroitu, saas nähdä miten talvi menee, itse en usko ongelmia olevan.
Suurin ongelma matkailuauton käytössä muussa tarkoituksessa on parkkipaikkojen väärä koko. Yleensä kuitenkin on hiukan sivummalta löytynyt. Mitään ei ole sen vuoksi jäänyt tekemättä vaan aina on onnistunut. - Minulla on nyt kolmas m-auto ja kaikki Fiatin pohjalla. Ekassa oli 2.5 TDI moottori ja se kulutti 11 - 12l/100km seuraavaksi tuli 2.8 JTD jolla ei alle 13l/100km päässyt. Nuo molemmat olivat 3500 kg alkoviautoja. Nyt on pieni integroitu 3500 kg 2.3 koneella ja tein sillä testireissun noin 5000 km ja kulutus oli 10,5 l/100km minun tyylilläni. Nyt kun siinä on kulutusmittari niin olen huomannut ajotavan vaikuttavan huomattavasti kulutukseen ja maltti on osoittautunut valtiksi näissä asioissa.
- vanhana purjehtijana karva.naamari on veneessään tutustunut samanmoiseen kytkimeen. Se toimii juuri niin kuin selostit. Se on todennäköisesti juontava eli ei katkaise virtaa kohteesta vaikka akkua vaihdetaan.
Autossa jossa tämä kytkin on, on luultavasti kolme akkua startti 2x hupiakku. Kytkin vaihtanee hupiakkuja valinnan mukaan. Tuota rinnankytkentää en suosittele elleivät akut ole aivan identtisiä paitsi korkeintaan lataustilanteessa. - mistä päätellen? Siitäkö pienestä kohinasta, vai? Mistä oikeasti päättelet liekin olevan liian suuri, itselläni on nyt uudessa autossa myös Thetford jääkaappi. Se ei tosin ole kovin iso vain sellainen lieden alle mahtuva mutta kyllä sekin kohisee eli liekin kuulee jos on hiljaista. Aiemmassa autossa en sitä liekkiä kuullut kuin ulkoa kuunnellen siitä alaritilästä vaan nyt taitavat rakenteet olla muuttuneet. Olen nyt käyttänyt noin 5 viikkoa tohisevaa jääkaappia eikä siitä ole varsinaista haittaa ollut.
- on muutkin tehneet. Itse tein yli 5000 km reissun pohjoiseen enkä muista yhtään moista ongelmaa. Aikoinaan kun olin reissuhommissa (70 ja 80 luvuilla) niin jäätyäni pahaan rakoon ajamaan vaikka rekan perään liikenteen ollessa vilkasta menin kahville ja lähdin hetken kuluttua vapaaseen rakoon kahvit juotuani. Kaikki jarrumiehet olivat kadonneet kuin tuhka tuuleen.
Moinen kiukuttelu on vaaraksi itselle ja muille, adrenaliini ei tee ajoa yhtään turvallisemmaksi. Matkahan se on pääasia, vai mitä? - Tein juuri noin 5000 km matkan m-autolla jonka polttoaine ja majoituskustannukset olivat melkotarkasti 1050 €. Matka kesti noin 4 viikkoa ja matkalla oli mukana 2 henkeä. Lisäksi tuli jonkun verran pääsymaksuja erilaisiin kohteisiin. Ruokamenot olivat korkeintaan kotona olon luokkaa koska kaikki ateriat valmistettiin autossa.
Jos vertaan tätä 2 hengen vapaaseen matkustamiseen julkisilla kulkuneuvoilla ja yöpymisiin ympäri pohjolaa ilman ennakkovarauksia niin en minä sitä kalliina pidä. Kuljin lisäksi paikoissa joihin ei julkinen liikenne yltänyt joten myös taksimaksut olisivat varmasti aika muhkeat jos reitti ja kohteet olisivat ennallaan. Tästä laskusta tietysti puuttuvat kaikki kiinteät kulut, jokainen laskekoon niitä itse. Myöskään noin puolen matkan osalta ei hotelli olisi ollut vaihtoehto koska ne olisivat kuitenkin olleet aivan väärissä paikoissa. Hotellimatkailussa tullevat myös ateriat kalliimmiksi koska omatoiminen ateriointi lienee hankalampaa ja juomalla pullakahvit omassa autossa huoltoaseman pihalla säästää jo melkein puolen tankin hinnan nykyhinnoittelulla. Hotellit ja B&B:t pitää nähtävästi myös varata etukäteen jos haluaa olla varma yöpaikasta joten se rajoittaa huomattavasti matkustamista monella tavalla.
Koko ajattelu yöpymiskustannuksia laskien ei sovellu vapaalle sielulle vaan ainoastaan puutarhaleirin ja hotellin vertailu sujuu edes jotenkin. - niitä joille turvallisuus ei merkitse mitään, ei oma eikä muiden. Tuossa tilanteessa olisi pitänyt ottaa kuva ja lähettää rekisterinumerotietoineen poliisille toimenpiteitä varten.
Traktorien aiheuttama jono on siitä hyvä, ainakin yleensä, etteivät ne ole millään monen sadan kilometrin matkalla vaan kääntyvät yleensä muutaman tai muutaman kymmenen kilometrin jälkeen sivuteille. - ja vasta reilun kymmenen vuotta ja 250'000 kilometriä liikkunut matkailuautolla enkä vieläkään ole tuota vaaraa havainnut. Jos oikein ajattelee niin kaikkihan vaarallista on mutta järkevällä omalla käyttäytymisellä voi riskiä pienentää riittävästi. Taitaa niissä integroiduissakin olla ne alaosan rakenteet (kojelautaan asti) kuten muissakin, ne on vain verhoiltu eri tavalla. Voit olla ainakin minun puolestani aivan huoleton.
- Vain hitaan ajoneuvon tulee antaa tietä ja 80 km/h kulkeva matkailuajoneuvo ei ole hidas ajoneuvo. Sitä paitsi 80 ajava on vallan helppo ohittaa Suomen teillä jos halua on, pientä silmään ja kaasu pohjaan eikä sitä näy, sitä hituria, kauaakaan. Ongelmasi on taidon puutetta.
karva.naamari on nyt saanut 100:n m-auton ja silläkin on päästy ohittelemaan muutaman kerran joten ei se henkilöautolla vaikeaa ole. Useimmiten ohittelu on kuitenkin turhaa ellei matkaa ole satoja kilometrejä ja kova usko siitä, että se jarru menee samalle pihalle kuin minäkin. - mutta tuo yksi puskasta hihhuloija esitti mm. seuraavan kannanoton:
"et siis tuntenut oikeita ihmisiä tai osannut heitä oikein kahvittaa(lahjoa),"
antaen ymmärtää hänellä olevan jotain tietoa siitä, että jos tuntee oikeat henkilöt niin kaikki on järjestettävissä. Totuuttahan minä en tiedä mutta epäilen järjestelyvaran olevan varsin pieni, vanhoja ei voi antaa uudelleen eikä sitä oikein pitkälle eteenpäinkään voine mennä.
Itse haluan numeron (ja sain) joka on sellainen sekamelska, ettei jää kenenkään mieleen. Kyllä sitä nyt yhden kummallisen numeron aina muistamaan pystyy vaikka onhan lisäksi muutaman kortin tunnukset ja useita salasanoja eri yhteyksiin. Taitaa olla nuppi kovilla nykyään. Lapsuudessani riitti kun muisti puuceen olevan varattu ulkohaan ollessa auki.
On ennenkin jommallakummalla puolella ollut kirjoittelua nuorten pienistä jäsennumeroista; kuten asian ilmaisin, numero pitää katsoa kaverin kortista ei ajoneuvosta. Ajoneuvo kun voi olla vaikka lainassa. - on monesti riippuvainen siitä miten asia on alunperin esitetty.
Alkuperäinen kirjoittaja tiedusteli uutta numeroa vaan jälkikirjoituksissa oli puhetta siitä miten numero ja pärstäkerroin eivät aina näytä synkkaavan. Tähän otin kantaa, ehkä hieman myös siihen kahvittelu vihjailuun jota joku esitti. Moinen vihjailu vaatisi hieman reaalitodisteita ennen esittämistään tai ainakin tunnistettavan nimimerkin. Puskasta huutajien ei tule esittää mitään ilman välittömästi esitettyjä todennettavia todisteita.
Ne vänkääjät ovat vallan muualla kuin tämän nimimerkin tiimoilla. - Oletkos katsonut numeron autosta/vaunusta vai kortista? Moni ajaa isän/äidin tai vallan isoisän vehkeillä ja monessa jälleen myydyssä on numerot valmiiksi. Täten on mahdotonta sanoa mikä kenenkin jäsennumero on ellei näe hänen jäsenkorttiaan, jäsenkortti on ainoa paikka josta kunkin numero oikeasti selviää.
Toisaalta minun autossani on aivan oikea jäsennumero. - alinopeutta?
Teille on määrätty vain maksiminopeusrajoitus ei minimiä joskaan moottoritiellä ei saane kulkea ajoneuvolla jonka rakennenopeus on muistaakseni 40 km/h tai alle eli traktorilla ja mopolla.
Onko alinopeus -nopeutta eli pakilla ajamista vai mitä ihmettä se on?
Se ei voi olla sitä, että esimerkiksi ajaa 50 satasen alueella koska se on aivan normaalia sallittua toimintaa kun taas 150 satasen alueella on rikollista toimintaa.
Annapa nyt oikein lainvoimainen selvitys alinopeudesta! - Ei enää saa aikaan kunnon käräjiä, täytyy toivoa volvomiehen nukahtavan yks'totisuuteensa. Onneksi on muita palstoja joilla keskustelu raikaa.
- mitä sinunkin päässäsi lainehtii. Koetapas edes näyttää sivistyneeltä!