Vapaa kuvaus

Vanha jääräpää, lyhyesti sanoen. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

11

Kommenttia

1056

1. Koeponnistus unohtui, siinä testataan kaasuputkisto ja käyttölaitteet isommalla paineella kuin normaali käyttöpaine joka muistaakseni on 30 mmvp (millimetriä vesipatsasta). Tämä tarkastus lienee syytä suorittaa aika-ajoin koska vaunu on liikkuva kapine ja tärinä lämpötilan vaihteluiden lisäksi saattaa nopeuttaa putkiston/letkuston vanhenemisilmiöitä. Lienee olemassa joku suosituskin tarkastus välistä, olisikohan 2 vuotta? Häpeäkseni tunnustan olevani hieman huolimaton ja tarkastusvälin pääsevän joskus vähän pidemmäksi.
  2. Tuossa joku jo sanoi sen parhaan matkasuunnitelman. Ostetaan lippu meren yli ja ei kun matkaan. Olen nyt 10v suoriutunut moisella suunnitelmalla ja aina on löytynyt mielenkiintoisia paikkoja.

Tosin on ollut aina myös 1 kohde joka on ollut kuin matkan kulminaatiopaikka. Siihen asti ollaan oltu menossa ja sen jälkeen ollaan tulossa. Näitä paikkoja ovat olleet esim. Venetsia, Budapest, Santiago de Compostela, Pariisi jne. Aikoinaan työn vuoksi matkat olivat 3 - 5 vk mutta nyt on tarkoitus syyskuun alussa lähteä ilman paluupaikan varausta ja ehkä muutaman mielenkiintoisen kohteen varassa joskin matkalla yleensä löytyy lähes joka päivälle joku uusi tuntematon kohde. Meille näitä kohteita ovat yleensä museot, linnat, kirkot, luonnonpuistot jne. Huvipuistot ja muut sen kaltaiset runsaan väen paikat tällainen huru-ukko/akka pariskunta kiertää kaukaa. Monta kertaa pelkkä paseeraus antaa sitä lomatunnelmaa kun se tehdään meikäläisittäin eksoottisessa ympäristössä.

Kartat ja EEC (Europe Camping and Caravaning) ja joku muu leirintäopas pitää olla mukana. Sen lisäksi, että nykyään on Eurooppa navigaattori pitää jokaisesta maasta ostaa kartta noin 1:250'000 tarkkuudella. Tuolla tarkkuudella pärjää vaikka nykyajan vempeleet sanoisivat sopimuksen irti, niistä voi myös valita reittiä navigaattorin reitistä poiketen.

Maaseudulla ajaminen on yleensä helppoa pelkällä kartalla mutta lähes jokaiseen läpiajamaani kaupunkiin olen eksynyt, niissä on niitä risteyksiä aivan liikaa oudolle. Aina niistä kuitenkin on ulos päässyt ja tällaiseen läpiajoon uskon navigaattoreista olevan suurimman hyödyn. Tosin noilla "harharetkillä" on löytynyt monia mielenkiintoisia paikkoja joihin ei olisi muutoin "törmännyt".

Syksyn kohteisiin olen ajatellut Roomaa noin viikko lisää ja Välimeren rannikkoa Espanjaan jossa on paljon kiinnostavaa maurilaisajan kulttuuria nähtävänä mikäli olen oikein informoitu.

Yhtenä vinkkinä sanoisin kaikki vanhat kaupungit, niissä on historian havinaa enemmän kuin 10 vuodessa kerkiää kokemaan. Jos nyt on aiheesta kiinnostunut.
  3. Vuokrahommassa on muutamia ongelmia. Ensinnä useimmat pitänevät m-autoaan melkein kakkoskotina, jos vuokraa pitää ottaa kalliimpi vakuutus koska ei voi luottaa vuokralaisen maksavan mahdollisesti aiheuttamiaan vahinkoja ja normaalivakuutukset eivät korvaa vuokrauksen yhteydessä tulevia ongelmia. On niitä täällä ennenkin kyselty vaan en ole huomannut yhtään kauppaa syntyneen.

Vuokrafirmoilla ja vissiin ainakin joillakin myyjillä on vuokraustoimintaa, kannattaa kääntyä heidän puoleensa.

ps. Voisin myydä n. 7m pitkän alkoviauton käteisellä. Valmistaja on Knaus ja mallivuosi 2002. Alkovissa ja takana garagen päällä tuplapetit, koko dinette, kaikki normaalimatkailuun tarvittava varustus. Olen ostanut uuden ja hinnoittelu perustuu vaihtoarvoon. Hinta edullinen 37'000,00€ käteen. Kilometrejä alle 125000.
  4. Mikä sen pitäisi olla lienee hieman uskonasia jos ei ole kemisti. Kuitenkin olen experimentaalitesteillä todennut sen ainakin toimivan kun etikkaa laitetaan kaksi isoa pulloa Euroshopper etikkaa ja 15 - 20 litraa vettä.

Sitruunahappoa olen käyttänyt kerran kokeeksi kun olin saanut Unkarista tosi kalkkivelliä veden asemasta ja vesipannukin oli parin kolmen aamun jälkeen aivan valkoinen. Ostin apteekista muistaakseni 4 tai 5 pussia happoa jauhemaisena, sekoitin veteen ja täytin suurin piirtein pariin kymmeneen litraan. Kalkki ainakin lähti, en tiedä olisiko lähtenyt laimeammalla?

Uutena pesin kloorilla mutta en sen jälkeen, uusi se oli alkuvuodesta 2002. Hyvin on vedet säilyneet tällä systeemillä kun olen pitänyt huolen, ettei käsittelemätöntä vettä laiteta. Siltä varalta, että joskus en saisi haluamaani vettä olen pitänyt takaluukussa 10l tyhjää vesikanisteria johon voin tarpeen tullen tankata muutakin vettä. Kerran olen sitä siihen tarkoitukseen tarvinnut 10v aikana.

Sen kanisterin suurin käyttö on ollut paikoissa joissa kraana on lähellä ja letku puuttuu, tällöin olen lisännyt vettä tratti-kanisteri-hyötyliikunta menetelmällä joten ei se siellä tyhjänpanttina ole ollut. Näitä kraanapaikkoja on varsinkin Keski- ja Etelä-Euroopassa.

Etikkahuuhtelun jälkeen olen tehnyt yleensä kaksi täydellistä huuhtelua eikä makua ole mielestäni esiintynyt. Täytyy muistaa tyhjentää myös boileri joka välissä. Klooripesulla huuhtelisin vielä yhden ylimääräisen kerran koska kloori aamukahvissa pieninäkin määrinä on varsin ikävää.