Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Johan on soppa taasen...Hyvä esimerkki,miten niitä moppeja ei pidä ostella.
Vähintäänkin jos koiran ostaa kuin sian säkissä,niin pitäisi se rekkari olla.Eli ilman EP:tä niitä ei kannata ostella.Vielä vähemmän tietää mikä se moppe on vai onko se jotain muuta,tai saako niitä papruja ylipäätään ikuna.Varsinkaan kun ei ole edes suorassa kontaktissa kasvattajaan,vaan johonkin koijariin.
Ja ei saa tehtyä mitään yhdessä päivässä.Ellei ole ihmeidentekijä.Ei voi tehdä mitään rotumääritelmää,mutta voi vaikka huvikseen viedä jollekin rodun asiantuntijalle katsottavaksi,muistuttaako se edes "ostettua rotua".Mutta enpä luottaisi edes mihinkään arvioon.Toi soppa on jo niin koijarinoloista,että jos varmuuden haluaisi,niin pitäisi vähintään saada se EP.Tosin tiedä olisiko sekään riittävän uskottavaa...
Polveutumistutkimuksella ja vanhempien rotufaktojen perusteella olis ainoaa varmaa.Se sitten vaatisikin jo melkoista oma-aloitteisuutta.
Jos homma selkeesti haisee,etkä papruja saa,niin ota yhteyttä polliisisetään.Jos vaikka olisi jo ennestään tunnettu koirantuottaja...
16.10.2008 19:41
Ihan olen vanhanaikainen käteismaksaja vaan.Eli ei käytössä ole kortti kuin rahan nostoon.Kun toi on minun periaatteeni.
Ja saa noissa olla tarkkana muutenkin.Kokemusta on lähipiirissäkin siitä,kun pankki on sössinyt ;/
16.10.2008 19:22
Sanonko mistä tämäkin rangaistus on...Raha se vaan ratkaisee,siitä "hirtetään" helpommin,jos koijaillaan,kun viattomien luontokappaleiden huonosti pidosta.Voi *****,mikä sivistysvaltio tämäkin mukamas on.
16.10.2008 19:16
Pakkaukset on hyvin ekologisesti hävitettäviä.Koiran ulosteet mahdollisimman "luonnonmukaisia" eli mahdollisimman vähän lisäaineita ym.Vaikka kompostiin laitettavaksi.Suosin myös mahdollisimman paljon kotimaista eli läheltä saatua.
Siksi kotiruoka :)
15.10.2008 19:59
"Sillä kuka päättää..."Eikö se ole kuitenkin viimekädessä johtaja.Jos nyt siis puhutaan sanasta "johtaja" ;)
Kun otat välillä puheeksi johtaja-alainen,niin johtajahan se viimekädessä päättää.
Et määritellyt kun kysyin,mitä tarkoitat varsinaisesti suojelukoirilla.Ylipäätään en nyt ymmärrä niiden esiinottoa tässä yhteydessä.Ehkä olisin ymmärtänyt paremmin,jos olisit täsmentänyt ;)
Mutta kuten sanoin,ei ne hommaansa itse päätä,koska sitä tehdään.
Tuo esim.minkä mainitsit,oli ihan hauska,mutta noinhan moni muukin voi tehdä.Itsekin usein mettässä annan koirien mennä edellä ja kuljen niiden perässä.Mutta,minä ne olen sinne vienyt,annan niille luvan valita mihinpäin mennään,ja ja ilmoitan,kun vaikka käännytään takaisin.Ei se ihan onnistuisi pelkästään koirien päätäntävallassa...
Eli jotain kongreettisempaa,olisi mukava kuulla ;)
Ja sitten nuot ohitusongelmat.Ainahan löytyy jokaiseen lähtöön tekijöitä ja neuvojia.Ei se silti tarkoita,että joku teoria,mitä se edes muistuttaa,olisi ihan väärässä.Taas tullaan tulkintoihin ja omiin näkemyksiin.
Jos puhutaan esim.tuon tavan tyylistä,josta kerroit,niin siitä paistaa taas läpi mustavalkoisuus,joka kuultaa läpi kovasti kirjoituksissasi.Ei siinä mitään.Ne on sinun näkemyksiäsi.Ja ihan hyviä pointteja niistä löytyy myös.Mutta pakko sanoa,liikaa kärjistystä.Jos joku asiaa tuntematon nyt näitä lukee,voi hyvinkin saada sen kuvan,että "johtajuus" todellakin perustuu pelkkään negatiivisuuteen ja pakkoon.Kuten tuossa seuraamiskeississäkin.Siinä oli vaan jonkun näkemys asian työstämisestä ;)
Ja viiminen kappale.En ole.Tälläkin hetkellä olen helppinyt ihmisiä,joilla pieni vauvankorvikkeena oleva nuori kääpiökoira.Mikä ei ole lainkaan luupää.Mutta niin voi sanoa,että enemmän on ongelmia luupäisten kanssa.Ja siinä useinmiten taas takana,että on otettu koira/rotu,ja rahkeet ei ole riittänyt,syystä tai toisesta.
Ja viimiseen lauseeseen taas ei voi sanoa kuin saman kuin ennenkin.Se on siitä kiinni miten asiat näkee,ja minä ne haluaa toteuttaa.Äärilaidasta oikein hyvin tai täysin persiilleen.Vaikka idea olisi ihan sama.
14.10.2008 18:12
No ei minulla ole mitään inhokkia.Kaikki on omalla tavallaan kivoja.Ja mikä sen mukavampaa,ettei joka nurkan takaa samanlaista moppen naamaa näy.
Mutta henk.kohtaisesti en ottaisi rotuja,joiden rotuominaisuuksia en pysty toteuttamaan,mm.mettästyskoirat,en ottaisi rotuja,joiden turkin työstäminen on kovaa duunia,kun en viitsi niitä karvoja tupsutella.Enkä ottaisi ihan hirmu pieniä,hentoja rotuja,kun pelkäisin,että astuisin vahingossa päälle tai isot möllit istuisi päälle,ja pikkuruiset hajoaisi alkutekijöihinsä.
14.10.2008 17:34
Ohoh,varsinainen hannu hanhi.Ei voi kun toivoa,että meni edes oikeeseen paikkaan ja tarpeeseen.Tosin en vois sanoa,etteikö minuakin kadehduttaisi.
Tuota sukulaista en kadehtinut,ihan tarpeeseen meni.Pääsi mukavasti alkuun,kun kotoa pois muuttivat.
13.10.2008 15:56
Ja jatketaan... :)
Minä olen kouluttautunut koulutusohjaajaksi taas silloin,kun kouluttaminen oli pääasiassa pakotteisiin perustuvaa.Sen jälkeen tuli vietit mukaan ja sen jälkeen onkin muutoksia tullut paljon.
Mutta väkivallasta ei puhuttu minunkaan "koulutuksen" aikana (jos tosin muistan vuoteen kuokka ja kirves),mutta pakotteista kylläkin.
Se sitten millä minä olen kouluttanut/koulutan/saati ohjaan muita,on oma lukunsa.Kuten olen sanonut,minulla ei välttämättä missään aina teoria ja käytäntö ole kohdannut.Ei edes ruokinnassa ;)
Ja tässä kirjoituksessa olen muuten melkoisen samaa mieltä.Kunhan vielä korostan,että tulkintoja on monia.
Tosin tuon makupalojen käytön tarkoituksen näen käytännössä hieman erinä.Se on pelkkää motivointia tiettyyn toimintaan.Mutta olkoon se oma lukunsa.
13.10.2008 15:49
No toisaalta.Ihminen myös päättää koska jäljestetään,metsästetään,etsitään ym.Eli koira ei sitä itse päätä.Ihminen on myös opettanut nämä toiminnat,siis siihen muotoon,jos näin voi sanoa,miten haluaa ne toimivan.Eli mielestäni ei siksi tämä esimerkki oikein toimi.
Ja tuo suojelukoirat.Mitä tarkoitat niillä.Minä näen lähinnä niiden roolin joko harrastuskaverina (suurin osa),tai esim. työparina.Tosin noilla on omat nimikkeensä.Myös noissa ihminen opettaa tavallaan koiralle toivotun mallin,ja koira myös toteuttaa sen ihmisen luvalla.Se ei siis aloita toimintaa,miten itse haluaa.
Mutta olisi mielenkiintoista saada esimerkkiä ihan normaalielämän puolelta,miten siis siellä näet käytännössä tarkoittamasia asiat :)
13.10.2008 15:38
" Dominanssiin SOTKETAAN..."Aivan.Nimenomaan sotketaan.
"Etologisissa ...ja loppuun asti.Toimiiko tuo mielestäsi myös koiran ja ihmisen suhteessa ja miten se toimii,siis käytännössä?Esimerkkiä ?
Kun puhutaan laumoista ilman ihmistä,niin kuulostaa ihan järkeenkäypältä.Ei siinä mitään.
Ja itse en sano edes mitään susilaumoista tai mistään eri lajien laumoista.Kun ei ole edes kokemusta.
13.10.2008 14:35
Ei taida olla kuin muutaman euron porukka lähipirissä,heh.Pari kertaa elämässä ostanut arvan tai olen laittanut yhden rivin.Että tosi addikti :O)
Isännällä on muutaman ruutua ja sitten se laittaa kenoa välillä vähän.Siinä meijän pelaamiset.
Ja on muuten sukuun tullut pääpotti lotossa vuosia sitten.Tosin tuli pieneen työpaikkakimpaan.Mutta sai siitä nuori sukulainen mukavan potin,millä ostaa kämpän :)
13.10.2008 11:23
Ahaa,siis tämä perustui johonkin aikaisempaan viestiin.Okei.En sitä ole lukenutkaan.
Oli miten oli,niin toisaalta tutkimuksia on monia.Jokaisen kaltaisia.Se mikä on varsinaisesti oikea,on vaikea sanoa.Tutkimuksetkin muuttuu koko ajan.
Ja kuten sanoin,tutkimuksiakin voi tulkita eri tavoin ja jopa ymmärtääkin.Niiden mukana harvoin tulee ohjeita.
Jos tutkimukset sitten jätetään,niin käytäntö on käytäntöä.Sen ei välttämättä tarvi perustua edes mihinkään tutkimuksiin,ainakaan kaikilla ihmisillä.Myös kokeilemalla ja tekemällä oppii.
" mihin johtajuusteoria perustuu".Taas tullaan tulkintaan,joka siis on selvinnyt jo aiemmista teksteistäni.Ja yhä edelleen,miksi sen pitää olla negatiivista?
" Silti kehoitat..."Mistä tiedät mitä kehoitan?
Ja kuten sanoin,tekemistä voi olla muutakin kuin lukemisesta opittua tai teorioiden opettelua.
Missä olen muuten maininnut,että ajattelussani,että koirat on alaisiani?Tietääkseni yleensä puhun perheenjäsenistä,harrastuskavereista tai työparista.
Enkä puhu susista.
Ja itseasiassa,viimekädessä minulle ei meinaa omien koirieni kanssa termit,teoriat,tutkimukset yhtään mitään.Vaikka mielenkiintoista niistä on lukea.
Pääasia,että koirat toimii moitteettomasti ja on tyytyväisiä oloonsa.
Ai niin?Miten mielestäsi ihmiset dominoi koiraansa?
13.10.2008 11:17
Laillisuudesta ei voi puhua,kun laissa ei tuollaisista asioista ole mitään.
Kennelliiton sopimuspapereissa taasen on ja siellä on myös suositus.Eli yksi pentue.
Ja eiköhän tuo ole yleisin käytäntö.
Toki mitä tahansa voi sopia.Ja minusta se on silloin ok,kun KUMPIKIN tietää mikä on homman nimi ja missä mennään.
13.10.2008 10:58
Tuota,nyt en ymmärtänyt pointtia.Tämä oli ihan mielenkiintoinen linkki ja ok.Mutta mikä tässä aloituksessa on ideana tähän linkkiin katsoen?
Se,että tämä linkki todistaa,ettei johtajuusteoriaa voi olla vai mikä?
Ensinnäkin tuossa linkissä puhuttiin paljon dominanssista.Sinänsä mielenkiintoista,koska taas itse esim.en mitenkään ole nähnyt johtajuusteoriaa niin,että käsitellään suhdetta ihminen-koira dominanssiin liittyen.
Toisaalta,kun näitä teoria sanoja viljellään,niin niissäkin on pointti se,että ne tunnutaan ymmärtävän eri tavoin.Samoin kuin noudatetaan.Se,että niistä esim.annetaan jonkun kirjoituksen muodossa hyvinkin negatiivinen kuva,ei tarkoita sitä,että se sitä olisi,tai niin jokainen sitä toteuttaisi.
Ja mikä tärkeintä.Koira ei ole susi.Koira on ihmisen kehittelyn tulos viimekädessä.
13.10.2008 10:32
Joo,paitsi korjaan hieman sanamuotoja.
Se aiheuttaa saalisvietin "herätyksen",ei metsästysvietin ;)
10.10.2008 17:08
Äkkiseltään lukien,tuossa oli myös ohjeistusta,jos on "jotain kättäpitempää".No harvallapa täällä kotomaassamme taitaa mukana seurata.Sinänsä mielenkiintoista,että jos kyseessä oli koiriin "erikoistunut" ihminen,niin ei pahemmin koirankielestä mitään puhunut...
Kyllä minä liputan yhä edelleen pitkälti sen puolesta.
Selän kääntämisestä vielä.Sitä ei tarvitse tehdä,ja voi tuntua aika pelottavalta olla näkemättä vastapuolta.Kyljen kääntö ym.rauhoittavat signaalit riittää.Koirat kun lukee pieniäkin eleitä.
Tuossa tekstissä paikalla jämähtämisessä tökkii se,että en huomannut siinä tarkempaa selitystä.Sillä jos paikalleen jähmettyy,niin ilman rauhoittavia signaaleita koira voi sen hyvinkin tulkita haasteeksi ja uhaksi,eli jos vartalo ja kasvot (katse koiraan)nin viestittää.
Jos nyt puhutaan ihan oikeesti hyökkäysvalmiista,suuresta ja uhkaavasta koirasta,joka sattuu viel olemaan rohkea,niin en todella muuta kokeilisi kuin rauhoittavia signaaleita.Muut on tuurinkauppaa mielestäni viimekädessä.
Ihan vaan,jos ajattelen vaikka omia rotujani,niin enpä niiden tyyppisten tai vastaavien kanssa taatusti lähtis koittaa mitään extremejuttuja...
10.10.2008 17:06
Kai sit olen tekopyhä,kun ei nyt varsinaisesti mikään noissa pattiin ota.Karvaa meijän koirista on lähtenyt aika tarkalleen joka rodusta (koirista)vaan se kaksi kertaa vuodessa kunnolla,tai oikeastaan vaan talvipalttoo oikein kunnolla.Silloin sitten ahkeraa harjausta,nyppimistä,ja viimoiseksi yleensä pesu,niin ei se niin pattiin ota.Koirat pysyy pois mööpeleiltä ja makkarista,ja tassut pyyhitään sisään tultaessa,paitsi kesällä vähemmässä määrin.Tuolloin niitä karvoja pyörii vähän enemmän nurkissa,varsinkin jos itse luimii harjaamisesta.Ei niitä pahemmin muuten ole.Ties sitten mistä johtuu,ruuasta vai mistä...
No,jotain kuolan rämmäleitä joskus seinästä täytyy tosin pyyhiskellä tai ovista,mutta tuleepa sitten nekin joskus pyyhittyä,heh.
Yksi vähän isompi matto,joka helppo puhdistaa,loput muutamat pikkumatot voi survoa pesukoneeseen,joten easy homma sekin.
Juu,ja en kehtaa edes myöntää,kuinka harvoin imuroin.Ettei äiti vaan kuulis... :=)))))
10.10.2008 16:47
Ja taas tää vanha vitsi neuvoksi.Kiellä.Jos ei koira osaa kieltosanaa,ja noudata sitä,niin opeta se,ja mieti ja toimi niin,että saat koiran kunnioittamaan itseäsi ja tottelemaan ;)
Ja niin kauan kun koira ei ole kunnolla hanskassa,ei tottele,niin pysy pois niistä koirapuistoista,tai tilanteista,jossa et pysty koiraa kunnolla kontrolloimaan.Sillä jokainen kerta kun se pääse kiellettyä tekemään,se palkkaa sillä myös itseään,ja homma vaan jatkuu entistä kiivaampana.
Pallien poisto on vaan usein asioitten kiertämistä.Mutta jos ei niillä mitään käyttöä ole,niin joskus saattaa tuuri käydä ja koira rauhoittua noista touhuista.Muttei suinkaan aina.Riippuu sen verran monesta.
09.10.2008 20:02
AnnI Korpela on tuttu minullekkin.Tosin viimistä kirjaa en ole vielä saanut metsästettyä.Minusta ihan ok tyyppi,kirjoittaa hauskasti,mukavan maalaisjärkinen.Ja mikä ihan mukavaa,ei pidä itsestään turhaa ääntä,ja kirjoissaan ei anna mitään "ainoan oikean kuvaa".Pointit siitä ;)
09.10.2008 19:52
Ei tosiaan pysty sanomaan,mutta noin 100-200 kaikkinensa suurinpiirtein.Mutta tosiaan riippuu niin koiran koosta,klinikoista,kun myös siitä,onko yksittäiskuvaus vai ryhmäsessio.Niihin kun usen saa halvemmalla.
Niin,ja jos on "vaikea" rotu kyseessä,vaikea kuvattava fyysisesti ym.niin kannattaa sitten panostaa lääkäriin,joka on suosittu noilla.Vaikka sitten maksaisi enemmänkin ehkä ;)
09.10.2008 19:44
228 / 262