Vapaa kuvaus

kolmenkymmenen vuoden horroksesta hiljattain herännyt hermokimppu, joka valloittaa arkipäivän luovuudella jos siihen annetaan mahdollisuus. Kuten kuka tahansa, olen minäkin kuin mimosa, hitaasti aukeneva, mutta sattuessa nopeasti sulkeutuva. Arvostan taiteita ja niiden tekijöitä, arvostan ihmisten rohkeutta puuttua vääryyksiin ja etsin rohkeutta itsestäni. Joskus sitä löydänkin. Jos pitäisi valita olenko poika miehen ruumiissa vai päinvastoin, olisin juuri päinvastoin. Paljon on ymmärtämättä vielä. Vähän on ymmärretty, kuten että ennakkoluuloja täytyy purkaa. Taidan olla aika sovinnainen ja arka, mutta edistys on suhteessa lähtötilanteeseen, ei suhteessa muihin ihmisiin. Olen isä pienelle koululaiselle. Olen ennen kaikkea ihminen, joka sompailee miehuuden, herkkyyden, rehellisyyden ja pelkuruuden (tai ujouden) välimaastossa, enkä näytä ulospäin aina mitä tunnen. Suosikkibändit/artistit: Extreme, irina, klassinen, muse Suosikkileffat: Aidosti Outoa, Donnie Darko, Hellboy, sovinto (ruotsi) Kopps (ruotsi) Låt den rätte komma in Lempikirjat: suomalainen nykylyriikka ja draamakirjallisuus. Vapaa-aikanani: rullaluistelu, valokuvaus, kirjoittelu, leffankatselu ja muu rötvääminen Katson tv:stä mieluiten: ruotsalaiset etsiväsarjat Koulutus: Lukio Ase tai siviilipalvelus: alik Siviilisääty: Sinkku Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1

Kommenttia

38

  1. Anna+tulla
  2. Mielipiteeni+on+että+Vuorikoski,+objektiivisen+sankarijournalismin+henkeen+vedoten,+julkisti+tietonsa+häpeämättömän+lyhyellä+varoitusajalla+kuulematta+ihmistä+joka+oli+tunnistettavissa+syylliseksi+toimittajan+sananmuotojen+saattamana.+Olipa+Sipilä+"syyllinen"+tai+ei,+hänelle+olisi+pitänyt+suoda+mahdollisuus+kertoa+kantansa+ennen+tekstin+julkistamista.++Ja+edelleen+mielipiteeni+on+että+toimittajan+ero+oli+luonnollinen+reaktio+uutisen+saamsta+kohusta,+se+nimenomaan+juuri+tuo+ero+kertoi+sen+seikan+että+huolimatta+kerrotusta+eron+syystä+toimittaja+tunsi+että+teki+jotain+väärin.+Mutta+reflektoi+tuon+vääryyden+työnantajaansa+eli+YLE:n.+Onhan+se+inhimillistä,+että+kun+voimaintunnossaan+tekee+päätöksen+joka+hipoo+inhimillisesn+käyttäytymisen+rajoja,+joka+saa+arvostelua,+miettii+että+-+ei+se+ainakaan+minun+vikani+ollut!+Ja+taitavasti+kertoo+sen+julkisesti.+-+Ja+jatkaa+menestyvää+polkuaan.Ehkä+oli+objektiivisesti+hyvä,+jos+Sipilän+epäilyttävät+suhteet+tulivat+julki,+mutta+paskaakos+se+vaikuttaa+koko+Suomen+tulevaisuuteen.+Mikä+helvetin+jano+jengillä+on+saada+tietoon+poliitikkojen+oletettavasti+kieroja+suhteita+talouteen.+Joo.+Aseman+väärinkäytökset+ovat+tuomittavia.+Kyllä.+Kyllä.+Sankariurkkijat+ne+meille+kertovat.+Mutta+jumalauta:+kyllä+meidän+poliitikotkin+ovat+ihmisiä,+eivät+mitään+superolioita.+Onko+itse+"sankari"toimittaja+elänyt+moraalisesti+puhtaan+elämän?+Kuka+meistä+on+kyllin+viaton+syyttääkseen+jotakuta+muuta?+Minä+oletan+että+useimmat+kärkipoliitikoistamme+oikeasti+haluavat+hyvää+Suomelle.+Jos+näin+ei+olisi,+eikö+se+olisi+tullut+jo+aiemmin+ilmi?+Mitä+sinä+tekisit+paremmin?+Sanna+Ukkolan+blogi+otsikoi+suomi24-kolumnin:+vihaa+kellon+ympäri.++Hän+kritisoi+meidän+vajavaisten+sananpartta,+mutta+ulkoistaa+sen+moderoinnin+niskoille.+Mielessään+journalismin+säännöt+hän+halveksii+suomi24+asiakkaiden+kielenkäyttöä.+JOS+ON+KYSE+SANANVAPAUDESTA,+MISSÄ+MEDIASSA+TUNNEVAHVA+RAHVAS+SAA+PUHUA+SUUNSA+PUHTAAKSI?+Kyllä+tämä+media+puolustaa+paikkaansa,+sillä+jossain+muodossa+on+ihmisten+mielipiteet+tultava+esille.+Jos+yksikin+pahoinpitely+ehkäistään+tällä+kanavalla,+se+on+ansainnut+paikkansa.
  3. Tosi+paljon+hyviä+vastauksia.+Minäkin+tunnen+itseni+ulkopuoliseksi.+Tosin+olen+jo+oppinut+olemaan+välittämättä+siitä.+Ajattelen+että+minun+ei+tarvitsekaan+olla+"sisäpuolinen".+Toki+välitän+mitä+muut+ajattelevat+minusta,+mutta+vain+siinä+mielessä,+etteivät+he+saa+minusta+liian+huonoa+kuvaa+-+kännissä,+haisevana+tai+äärimmäisen+idioottimaisena.+No,+viimeisin+kuvaus+on+sellainen,+että+jos+on+siihen+kallellaan,+sen+kuvan+antaa+vaikka+mitä+tekisi.+Mutta+noi+ulkomuotoiset+seikat,+niihin+voi+vaikuttaa.+Jos+olen+ääliö,+olen+vähemmän+ääliö+puhtaana+ja+siisteissä+vaatteissa.Tänään+kävin+pitkästä+aikaa+yksin+ulkona+oluella.+Kavereita+ei+juuri+ole.+Niinpä+istuin+tyhjässä+pöydässä+hipelöiden+tuoppiani+ja+puhelintani.+Yritin+näyttää+joko++huolettomalta+tai+seuraa+odottavalta.+Seuraahan+ei+ollut+odotettavissa,+joten+näppäilin+muistiinpanoihin+sen+hetkistä+esitystäni+näyttää+asialliselta+ja+ei+niin+orvolta.+Puoli+tuoppia+meni+nopeasti,+jotta+alkava+humala+rentouttaisi.+Kuvittelin+että+olen+kirjalilija+tekemässä+havaintoja.+Kahden+tuopin+jälkeen+kävelin+heseen+ja+naureskelin+itseäni+matkalla.+Onko+mitään+säälittävämpää+kuin+yksinäinen+keski-ikäinen+joka+kuvittelee+olevansa+joku+joka+ei+ole.+Epäaitouteni+oli+niin+läpikuultavaa.+Saatana+parempi+ettei+koskaan+lähtisi+kotoaan+ihmisten+ilmoille.En+puhu+syntejäni+tai+elämääni+kenellekään.+Pidän+kaiken+sisälläni.+Myös+muiden+tunnustukset.+En+puhu+mielelläni.+Vihaan+paljon+puhuvia+ihmisiä.+Tai+no,+heitä+jotka+eivät+tiedä+mitä+puhuvat.+Itse+olen+aukonut+suutani+niin+vähän,+etten+aina+tiedä+miten+ne+sanat+pitää+laittaa+kun+kommunikoi.+ja+silloin+tulee+tilanteita+jolloin+"+et+ole+ihan+kartalla"No,+tämänkin+lässytyksen+tarkoitus+oli+kertoa+aloittajalle,+että+et+ole+yksin.
  4. Totta hitossa kypsyys ja vastuuntunto kietoutuvat läheisesti yhteen. Mutta itse ymmärrän kypsyyden toisenlaiseksi ominaisuudeksi kuin vanhuuden. Vanhempi ihminen ei automaattisesti ole henkisesti kypsä ja vastuuntuntoinen.
    Tosin vanhempi ja kokeneempi ihminen on todennäköisemmin vastuullinen kuin nuori.

    Eksyin tähän vanhaan keskusteluun yrittäessäni löytää internetistä aikuisen kypsyystestiä, hetken mielijohteesta. Tosi kypsää, hah, mutta oli tylsää.
    En löytänyt mutta oli nautinnollista lukea ylläoleva pitkä "asiat oikeisiin mittasuhteisiin" teksti. Kiitos kirjoittajalle.

    Niin. Jotkuthan toteuttavat iloisina "sisäistä panomiestään tai naistaan", ja länsimainen hedonistikulttuuri antaa sille luvan ja realitysarjat päälle. Tavallaan he eivät tee väärin, Ennenkuin joku jätetty särkynyt sydän yrittää itsemurhaa. Silloin teon luonteen määrää seuraus, eikä seurausetiikka ole kestävää pitkällä tähtäimellä.

    Silti näkisin että seksuaalivapaa länsimainen kulttuuri on terveempää kuin monet muut suljetut kulttuurit joissa uskonto määrää vallan miehelle. Uhreilta ei voi missään maailmassa välttyä, mutta naisten tasa-arvoisuus on äärimmäisen tärkeää terveelle "saanko panna sua?Et. No edes vähän?Hyvä on, jos ostat kukkia" dialogille. Kuin se että naiselta ei edes kysytä.

    Ylimääräiseltä himojen tyydyttämisistä kannattaa aina vähän kieltäytyä. Ehkä enemmänkin. Silloin voi huomata elämässään arvokkaampia asioita.