kapi_
Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.
Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.
Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:
Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!
(Eino Leino)
Ja onhan myös näin:
Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!
(Omar Khaijam)
Aloituksia
383
Kommenttia
6211
Itsenäisyyspäivän aattona
Eräs täällä usein nimittelee minua vanhukseksi. Ainoa asia, jossa hän on oikeassa minun suhteen, sillä vanhushan tietyst39544Aika aikaansa kullakin, myös minulla
Lapsuudessani elin sodan aikaa, joka oli jatkuvana pelkona kun se oli vienyt useita miehiä kotiseudultanikin. Joudunkoha33557Martti Ahtisaari sai ansaitsemansa läksiäiset
Hienot olivat hänen hautajaisensa. Upealla ohjelmalla ja osanottajajoukolla, jossa oli elossa olevien presidenttiemme li37364Politiikassa on nyt vilkkaampaa
Edellisen avaukseni 20.10. – siis kaksi viikkoa sitten – tein otsikolla ”Politiikassa on nyt hiljaisempaa”. Samana päivä14274Politiikassa on nyt vilkkaampaa
Edellisen avaukseni 20.10. – siis kaksi viikkoa sitten – tein otsikolla ”Politiikassa on nyt hiljaisempaa”. Samana päivä182Politiikassa on nyt hiljaisempaa
En ole viime aikoina politiikkaa paljon seurannutkaan, mutta eipä siinä ole tainnut tapahtua mitään kovin merkittävää. J11239Presidentti Ahtisaaren pois menosta
Hieno presidenttimme on edesmennyt, mutta historiaamme hän jää kunniapaikalle! Heistä ehdottomasti merkittävimmän ja arv41559Mikä on Suomen Keskustan tulevaisuus?
Kysymyksen taustaksi lähihistoriaa: Vuoden 2015 eduskuntavaaleissa neljän suurimman puolueen kannatus ja saamansa edust73775Aika aikaansa kutakin
Eräät -varsinkin eräs – on jo kauan ennustellut Kharonin lautan olevan tulossa minua noutamaan. Lautan tulo ei pelota mi30463Kummin päin se nyt on?
Onko nyt ahdinko suurempi vähätuloisilla köyhillä vai suurituloisilla rikkailla? Kumman joukon aseman parantaminen olisi40557Meillä taitaa sittenkin olla vahva hallitus
Hallitusohjelman kokoon saanti oli melkoista venkoilua ja varsinkin rkp:n ja perussuomalaisten kesken oli ristiriitoja.20278SDP liikahti piirun oikealle
Puolueen puheenjohtajaksi valittiin eilen Antti Lindtman, joka voitti varsin selvästi vastaehdokkaana olleen Krista Kiur61748Tylsä vaihe politiikassa
Ennätyspitkissä hallitusneuvotteluissa oli välillä väriäkin. Hallituksen alkutaipaleelle toivat väriä persuministerien r49588Tylsä vaihe politiikassa
Ennätyspitkissä hallitusneuvotteluissa oli välillä väriäkin. Hallituksen alkutaipaleelle toivat väriä persuministerien r1162Vielä tämän palstan tilasta
Täällä on jo 18.07. palstan tilasta tekemäni avaus jolle on tullut melkoisesti viestejä ja sille itsekin jätin tätä edel55995Sotilasarvon luonteesta
Otan aiheen tämän palstan keskustelukehotteen ulkopuolelta siksi, kun täällä on lukuisat kerrat - ilmeisesti aina sama -51617Tämän palstan tilasta
Tuleehan tälle palstalle vaikka mitä mutta enpä juuri ole ottanut kantaa sen laatuun. Se on palstojen valvonnan tehtävä32511Hankalaa on hallituksen alkutaival
Tätä edeltävässä viestissäni edellisen avaukseni lopuksi maanantaina sanoin: ”Arkiviikko nyt alkaa. Ehkä se tuo poliitti106990Jorman päivänä
Juhannusviikonlopun päätteeksi täytyy käydä täällä, vaikka joudunkin tulemaan toivomiani huonommissa tunnelmissa. Torsta71763Hallitus on muodostettu
Hallitus on vihdoin koossa. Tosin se vielä vaatii presidentin esityksestä tapahtuvan eduskunnan hyväksymisen, mutta koko35381