Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Itsenäisyyspäivän aattona

Eräs täällä usein nimittelee minua vanhukseksi. Ainoa asia, jossa hän on oikeassa minun suhteen, sillä vanhushan tietyst
    Suomen Keskusta
    39
    545
  2. Aika aikaansa kullakin, myös minulla

Lapsuudessani elin sodan aikaa, joka oli jatkuvana pelkona kun se oli vienyt useita miehiä kotiseudultanikin. Joudunkoha
    Suomen Keskusta
    33
    559
  3. Martti Ahtisaari sai ansaitsemansa läksiäiset

Hienot olivat hänen hautajaisensa. Upealla ohjelmalla ja osanottajajoukolla, jossa oli elossa olevien presidenttiemme li
    Suomen Keskusta
    37
    365
  4. Politiikassa on nyt vilkkaampaa

Edellisen avaukseni 20.10. – siis kaksi viikkoa sitten – tein otsikolla ”Politiikassa on nyt hiljaisempaa”. Samana päivä
    Suomen Keskusta
    14
    275
  5. Politiikassa on nyt vilkkaampaa

Edellisen avaukseni 20.10. – siis kaksi viikkoa sitten – tein otsikolla ”Politiikassa on nyt hiljaisempaa”. Samana päivä
    Suomen Keskusta
    1
    83
  6. Politiikassa on nyt hiljaisempaa

En ole viime aikoina politiikkaa paljon seurannutkaan, mutta eipä siinä ole tainnut tapahtua mitään kovin merkittävää. J
    Suomen Keskusta
    11
    241
  7. Presidentti Ahtisaaren pois menosta

Hieno presidenttimme on edesmennyt, mutta historiaamme hän jää kunniapaikalle! Heistä ehdottomasti merkittävimmän ja arv
    Suomen Keskusta
    41
    561
  8. Mikä on Suomen Keskustan tulevaisuus?

Kysymyksen taustaksi lähihistoriaa: Vuoden 2015 eduskuntavaaleissa neljän suurimman puolueen kannatus ja saamansa edust
    Suomen Keskusta
    73
    776
  9. Aika aikaansa kutakin

Eräät -varsinkin eräs – on jo kauan ennustellut Kharonin lautan olevan tulossa minua noutamaan. Lautan tulo ei pelota mi
    Suomen Keskusta
    30
    464
  10. Kummin päin se nyt on?

Onko nyt ahdinko suurempi vähätuloisilla köyhillä vai suurituloisilla rikkailla? Kumman joukon aseman parantaminen olisi
    Suomen Keskusta
    40
    558
  11. Meillä taitaa sittenkin olla vahva hallitus

Hallitusohjelman kokoon saanti oli melkoista venkoilua ja varsinkin rkp:n ja perussuomalaisten kesken oli ristiriitoja.
    Suomen Keskusta
    20
    279
  12. SDP liikahti piirun oikealle

Puolueen puheenjohtajaksi valittiin eilen Antti Lindtman, joka voitti varsin selvästi vastaehdokkaana olleen Krista Kiur
    Suomen Keskusta
    61
    748
  13. Tylsä vaihe politiikassa

Ennätyspitkissä hallitusneuvotteluissa oli välillä väriäkin. Hallituksen alkutaipaleelle toivat väriä persuministerien r
    Suomen Keskusta
    49
    588
  14. Tylsä vaihe politiikassa

Ennätyspitkissä hallitusneuvotteluissa oli välillä väriäkin. Hallituksen alkutaipaleelle toivat väriä persuministerien r
    Suomen Keskusta
    1
    162
  15. Vielä tämän palstan tilasta

Täällä on jo 18.07. palstan tilasta tekemäni avaus jolle on tullut melkoisesti viestejä ja sille itsekin jätin tätä edel
    Suomen Keskusta
    55
    996
  16. Sotilasarvon luonteesta

Otan aiheen tämän palstan keskustelukehotteen ulkopuolelta siksi, kun täällä on lukuisat kerrat - ilmeisesti aina sama -
    Suomen Keskusta
    51
    617
  17. Tämän palstan tilasta

Tuleehan tälle palstalle vaikka mitä mutta enpä juuri ole ottanut kantaa sen laatuun. Se on palstojen valvonnan tehtävä
    Suomen Keskusta
    32
    512
  18. Hankalaa on hallituksen alkutaival

Tätä edeltävässä viestissäni edellisen avaukseni lopuksi maanantaina sanoin: ”Arkiviikko nyt alkaa. Ehkä se tuo poliitti
    Suomen Keskusta
    106
    990
  19. Jorman päivänä

Juhannusviikonlopun päätteeksi täytyy käydä täällä, vaikka joudunkin tulemaan toivomiani huonommissa tunnelmissa. Torsta
    Suomen Keskusta
    71
    764
  20. Hallitus on muodostettu

Hallitus on vihdoin koossa. Tosin se vielä vaatii presidentin esityksestä tapahtuvan eduskunnan hyväksymisen, mutta koko
    Suomen Keskusta
    35
    381