Mikä oli keskiarvosi yläasteen päättötodistuksessa?

yksin kotona

Mulla oli 7.8

75

1199

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älyn haamu

      7,1 muistaakseni.

      • Älyn haamu

        Yläasteelta ja lukiosta minulla on enimmäkseen ikäviä kiusausmuistoja. Kiusaamisen vuoksi lintsasin paljon ja yläasteella keksinkin kolmepäiväisen kouluviikon joka kesti maanantaista keskiviikkoon ja torstaina ja perjantaina jäin kotiin nukkumaan tai menin ostarille maleksimaan. Lintsaaminen tietenkin näkyi koulumenestyksessä.


    • mies42

      9.2

    • 8.6, tosin vasta kymppiluokan jälkeen. Sitä virallista en muista, oli kuitenkin alle 8 koska en päässyt haluamaani lukioon.

    • Se on muuten pilkku

      Yläastetodistusta en muista, mutta lukion päättötodistuksessa oli 8,6.

    • mies 25

      Olisiko ollut 6.7 onko se huono asia?

    • reilu kasi

      ämmän paperit sit myöhemmin eli ihan hyvin vastas yläasteen arvostelu todellisuutta. arvostelu koulujen välillä heittää toisinaan...

    • 7.3 (7,2777777778)

    • Hämärän rajoilta

      En muista tarkkaan noita, mutta sekä yläasteen että lukion päättötodistuksen keskiarvo oli enemmän kuin 9,5.

      Kyllä kannatti lukea kaikki illat ja viikonloput kotona, kun muut ryyppäsivät, bilettivät ja verkostoituivat! Jos en olisi tehnyt niin, minäkin olisin saattanut päätyä sinne, missä he ovat nyt - nimittäin ihmissuhteisiin, työelämään ja yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi.

      • 37

        onko toi valinta? et jääkö lukeen vai meneekö bileisiin. ainakin ennen noihin kutsuttiin eikä noin vain menty


      • Älyn haamu
        37 kirjoitti:

        onko toi valinta? et jääkö lukeen vai meneekö bileisiin. ainakin ennen noihin kutsuttiin eikä noin vain menty

        Ei mua ainakaan koskaan kutsuttu minkään sortin pippaloihin.


      • 2+1
        37 kirjoitti:

        onko toi valinta? et jääkö lukeen vai meneekö bileisiin. ainakin ennen noihin kutsuttiin eikä noin vain menty

        Eiköhän siinä kaikki vaikuta kaikkeen. Usein ylitunnollisia pidetään tylsinä ja ei kutsuta ja fiksut ylitunnolliset kyllä myös jotain osaavat päätellä, mistä johtuu ettei päästetä piireihin. Verkostoituminen on nykymaailmassa tärkein menestystä selittävä tekijä ja sen merkitys ylittänee kaiken lahjakkuuden ja osaamisen jo kaikilla aloilla.


      • Älyn haamu
        2+1 kirjoitti:

        Eiköhän siinä kaikki vaikuta kaikkeen. Usein ylitunnollisia pidetään tylsinä ja ei kutsuta ja fiksut ylitunnolliset kyllä myös jotain osaavat päätellä, mistä johtuu ettei päästetä piireihin. Verkostoituminen on nykymaailmassa tärkein menestystä selittävä tekijä ja sen merkitys ylittänee kaiken lahjakkuuden ja osaamisen jo kaikilla aloilla.

        Mullahan ei ole kuin vihamiehiä että eipä taitaisi koulutuskaan taata pääsyä kunnon töihin. Parempi siis makailla kotona ja harjoittaa nettihäröilyä.


      • sillitrooli
        2+1 kirjoitti:

        Eiköhän siinä kaikki vaikuta kaikkeen. Usein ylitunnollisia pidetään tylsinä ja ei kutsuta ja fiksut ylitunnolliset kyllä myös jotain osaavat päätellä, mistä johtuu ettei päästetä piireihin. Verkostoituminen on nykymaailmassa tärkein menestystä selittävä tekijä ja sen merkitys ylittänee kaiken lahjakkuuden ja osaamisen jo kaikilla aloilla.

        Itse olin ylin ysin keskiarvoilla yläasteella tietenkin kovastikin arvostettu hikke, joka sai kokea toisten oppilaiden onnittelut hyvästä todistuksesta yleensä ihan fyysisessä muodossa.

        Jostain syystä yksi tyyppi, joka oli myöskin hikke, ei joutunut kiusatuksi. Nimitetään häntä vaikka Hannu Hanheksi. Tämä tyyppi yritti kokeissa vähintään yhtä paljon ja sai usein kaikkein korkeimmat numerot. Kuitenkin samaan aikaan Hannu oli myös erittäin rikkaiden vanhempien lapsi ja mm. asui osan yläastetta USA:ssa, jossa hänen isällään oli bisneksiä (ja koulumme oli, kuten olen joskus kertonut, yksi pk-seudun kamalimpia yläasteita, jossa suurin osa oppilaista oli sosiaaliluokaltaan ihan eri piireistä kuin tuo Hannu). Lisäksi Hannu liikkui jo yläasteella ns. coolien tyyppien kanssa, ja alkoi käydä coolien tyyppien bileissä jo seiskalla. Tytöt pitivät Hannusta, joka näytti kalifornialaiselta surffarilta ja jolle tarttui USA:sta mukaan sellainen ärsyttävän kopea tekohymy.

        Sittemmin Hannusta tuli veronkiertokonsultti isoon konsulttiyritykseen (olen google stalkannut huvin vuoksi). Tässä on teille sellainen YT-mies, että oksat pois. Hanhen Hannu on mies, joka ei ole joutunut elämässä kärsimään edes sekunnin vertaa. En tiedä millainen vaimo hänellä on, mutta olen noin 95% varma, että Hannu on 1) naimisissa 2) kauniin, 3) naisellisen, 4) kiltin ja 5) nuoren naisen kanssa, jota Hannu kuitenkaan 6) ei osaa arvostaa.


      • sillitrooli
        sillitrooli kirjoitti:

        Itse olin ylin ysin keskiarvoilla yläasteella tietenkin kovastikin arvostettu hikke, joka sai kokea toisten oppilaiden onnittelut hyvästä todistuksesta yleensä ihan fyysisessä muodossa.

        Jostain syystä yksi tyyppi, joka oli myöskin hikke, ei joutunut kiusatuksi. Nimitetään häntä vaikka Hannu Hanheksi. Tämä tyyppi yritti kokeissa vähintään yhtä paljon ja sai usein kaikkein korkeimmat numerot. Kuitenkin samaan aikaan Hannu oli myös erittäin rikkaiden vanhempien lapsi ja mm. asui osan yläastetta USA:ssa, jossa hänen isällään oli bisneksiä (ja koulumme oli, kuten olen joskus kertonut, yksi pk-seudun kamalimpia yläasteita, jossa suurin osa oppilaista oli sosiaaliluokaltaan ihan eri piireistä kuin tuo Hannu). Lisäksi Hannu liikkui jo yläasteella ns. coolien tyyppien kanssa, ja alkoi käydä coolien tyyppien bileissä jo seiskalla. Tytöt pitivät Hannusta, joka näytti kalifornialaiselta surffarilta ja jolle tarttui USA:sta mukaan sellainen ärsyttävän kopea tekohymy.

        Sittemmin Hannusta tuli veronkiertokonsultti isoon konsulttiyritykseen (olen google stalkannut huvin vuoksi). Tässä on teille sellainen YT-mies, että oksat pois. Hanhen Hannu on mies, joka ei ole joutunut elämässä kärsimään edes sekunnin vertaa. En tiedä millainen vaimo hänellä on, mutta olen noin 95% varma, että Hannu on 1) naimisissa 2) kauniin, 3) naisellisen, 4) kiltin ja 5) nuoren naisen kanssa, jota Hannu kuitenkaan 6) ei osaa arvostaa.

        *Pieni selvennys -> veronkiertokonsultti= yritysverotuksessa ja kirjanpidossa auttava konsultti, jonka tehtävä on suomeksi sanottuna ja kapulakielestä riisuttuna auttaa isoja yrityksiä kiertämään verotusta ja viemään niin suomalaisten kuin kehitysmaidenkin veronmaksajien rahat sikarikkaiden sijoittajien salaisille tileille veroparatiiseihin


      • Naisasialooseri.
        sillitrooli kirjoitti:

        *Pieni selvennys -> veronkiertokonsultti= yritysverotuksessa ja kirjanpidossa auttava konsultti, jonka tehtävä on suomeksi sanottuna ja kapulakielestä riisuttuna auttaa isoja yrityksiä kiertämään verotusta ja viemään niin suomalaisten kuin kehitysmaidenkin veronmaksajien rahat sikarikkaiden sijoittajien salaisille tileille veroparatiiseihin

        Ihme, että hannu ei rikkaana pojuna joutunut alimman sosiaaliluokan retkukovisten kiusaamaksi.


      • sillitrooli
        Naisasialooseri. kirjoitti:

        Ihme, että hannu ei rikkaana pojuna joutunut alimman sosiaaliluokan retkukovisten kiusaamaksi.

        Niin mutta minähän sanoinkin, että se oli ylemmän tason YTM. Sillä oli kaikki ja epäilemättä sillä on edelleen kaikki. En sano, että itse välttämättä haluaisin olla Hannun asemassa (varsinkaan veronkiertokonsulttina en haluaisi olla, ryöstämässä kansan rahoja), mutta sen sanon, että tuo jätkä on vienyt naisen monelta mieheltä.


      • matojen murkina
        sillitrooli kirjoitti:

        Niin mutta minähän sanoinkin, että se oli ylemmän tason YTM. Sillä oli kaikki ja epäilemättä sillä on edelleen kaikki. En sano, että itse välttämättä haluaisin olla Hannun asemassa (varsinkaan veronkiertokonsulttina en haluaisi olla, ryöstämässä kansan rahoja), mutta sen sanon, että tuo jätkä on vienyt naisen monelta mieheltä.

        Ei sillä Hannullakaan ole yhtään mitään. Katsotaan vaikka 500 vuoden päästä, jos et muuten usko.


    • yksin kotona

      Amiksessa mä sain hyvii numeroita paljon.
      Äidinkieli 4
      Englanti 2
      Ruotsi 1
      Matikka 3
      fysiikka ja kemia 4
      Kansalaistieto 4
      Liikunta ja terveystieto 5
      Taide ja ympäristökasvatus 4
      Tietoteknikka 4
      tuotantoteksniikka 5
      suunnittelu ja materiaalitekniíkka 5

    • aerfava

      8.2. Kapinallisuus kyllä tiputti numeroita aika roimasti, mutta eihän noilla numeroilla mitään käytännön merkitystä ole. :)

    • En muista mutta varmaan jotain 7:n luokkaa. Ei yhtään kymppiä eikä ainuttakaan 4:sta.

    • WrappedInPlastic

      Muistaakseni 8,7. Eipä sillä paljoa merkitystä ole ollut. Meidän lukioon olisi riittänyt seiskan paperitkin ;)

    • Taisi olla jotain 8.9 - ei ihan ysi ainakaan, koska pakkoliikunta, pakkokuvaamataito ja sen sellaiset koulukiusausaineet hilasivat sitä alaspäin, eikä jonkun englannin, matikan ja fysiikan lisäksi tainnut tulla kymppiä mistään.

    • also_sprach_jungfrau

      Lukuaineissa 10.

      Liikunta ja kotitalous ovat rahvaan huveja.

      • sillitrooli

        Oikeasti?? Siis kaikista lukuaineista kymppi sekä syksyllä että keväällä?
        Eikö päästötodistus muodostunut sekä syksyn että kevään todistuksista, vai muistanko ihan omiani?


      • also_sprach_jungfrau
        sillitrooli kirjoitti:

        Oikeasti?? Siis kaikista lukuaineista kymppi sekä syksyllä että keväällä?
        Eikö päästötodistus muodostunut sekä syksyn että kevään todistuksista, vai muistanko ihan omiani?

        Yritin tarkistaa, että muistanko ihan väärin, mutta en löytänyt päästötodistusta mistään - pelkästään 8. luokan todistuksen, jossa saksa on jostain syystä 9. Muistaakseni sain sen 9. luokalla nostettua kympiksi, mutta sanotaan nyt varmuuden vuoksi 9.9, ettei tule valehdeltua.


      • sillitrooli
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        Yritin tarkistaa, että muistanko ihan väärin, mutta en löytänyt päästötodistusta mistään - pelkästään 8. luokan todistuksen, jossa saksa on jostain syystä 9. Muistaakseni sain sen 9. luokalla nostettua kympiksi, mutta sanotaan nyt varmuuden vuoksi 9.9, ettei tule valehdeltua.

        Jess, voin kerrankin sanoa tämän jollekin:
        Kauhee hikke sä oot hei...


        Ei vaan, ihan käsittämätöntä. :) Olet saanut tehdä töitä ainakin.


      • also_sprach_jungfrau
        sillitrooli kirjoitti:

        Jess, voin kerrankin sanoa tämän jollekin:
        Kauhee hikke sä oot hei...


        Ei vaan, ihan käsittämätöntä. :) Olet saanut tehdä töitä ainakin.

        No niinhän minä olinkin! (Ja olen kai vieläkin.) Kuvittele kaikista stereotyyppisin ruma, letti- ja silmälasipäinen nörttityttö, ja se olin minä yläasteella ja lukiossa...

        Lukiossa keskiarvo oli samaa luokkaa, mutta kirjoituksissa sitten romahdin täysin.


      • sillitrooli
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        No niinhän minä olinkin! (Ja olen kai vieläkin.) Kuvittele kaikista stereotyyppisin ruma, letti- ja silmälasipäinen nörttityttö, ja se olin minä yläasteella ja lukiossa...

        Lukiossa keskiarvo oli samaa luokkaa, mutta kirjoituksissa sitten romahdin täysin.

        Minusta nörttitytöt ovat ja olivat kivoimpia. Vuosien varrella mielipide on vain vahvistunut. Olen ikuisesti katkera itselleni, etten tajunnut yrittää kovemmin iskeä naisia ollessani "hyvässä lukiossa", jossa oli enemmän nörttityttöjä kuin suunnilleen olen vuosien varrella muissa yhteyksissä niitä yhteensä tavannut.

        Mulla meni lukiossa toisinpäin: keskiarvo romahti johonkin kasin pintaan, mutta kirjoituksissa tsemppasin sitten.


      • also_sprach_jungfrau
        sillitrooli kirjoitti:

        Minusta nörttitytöt ovat ja olivat kivoimpia. Vuosien varrella mielipide on vain vahvistunut. Olen ikuisesti katkera itselleni, etten tajunnut yrittää kovemmin iskeä naisia ollessani "hyvässä lukiossa", jossa oli enemmän nörttityttöjä kuin suunnilleen olen vuosien varrella muissa yhteyksissä niitä yhteensä tavannut.

        Mulla meni lukiossa toisinpäin: keskiarvo romahti johonkin kasin pintaan, mutta kirjoituksissa tsemppasin sitten.

        Miksiköhän romahti? Aika moni tuntuu tavalla tai toisella romahtavan lukiossa. En oikein edes tiedä, mitä itselleni tapahtui - kaikki vain tuntui yhtäkkiä kertakaikkisen turhalta.


      • sillitrooli
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        Miksiköhän romahti? Aika moni tuntuu tavalla tai toisella romahtavan lukiossa. En oikein edes tiedä, mitä itselleni tapahtui - kaikki vain tuntui yhtäkkiä kertakaikkisen turhalta.

        Minulla romahti lukiossa, koska olin niin syvästi oppinut sen yläasteella, että kouluun panostamisesta saa nyrkkiä naamaan ja tossua selkään. Sittemmin, kun olen tajunnut, että eivät kaikki ajattele kuten yläasteen kiusaajat, ei olekaan enää ollut niin helppoa oppia takaisin hikkeksi. Oikeastaan todella vaikeaa.


      • sillitrooli
        sillitrooli kirjoitti:

        Minulla romahti lukiossa, koska olin niin syvästi oppinut sen yläasteella, että kouluun panostamisesta saa nyrkkiä naamaan ja tossua selkään. Sittemmin, kun olen tajunnut, että eivät kaikki ajattele kuten yläasteen kiusaajat, ei olekaan enää ollut niin helppoa oppia takaisin hikkeksi. Oikeastaan todella vaikeaa.

        Niin, lukiossahan ei tietenkään tarvinnut nyrkkiä ja tossua pelätä, mutta on ollut aika vaikea päästä eroon ajatuksesta, että opiskeluihin panostaminen on niin epäcoolia ja noloa toimintaa kuin olla ja voi. Tiedän, ettei se ole niin, mutta kun se on kerran nyrkillä päähän taottu, niin ei se ihan helpolla enää pois lähde.


      • also_sprach_jungfrau
        sillitrooli kirjoitti:

        Minulla romahti lukiossa, koska olin niin syvästi oppinut sen yläasteella, että kouluun panostamisesta saa nyrkkiä naamaan ja tossua selkään. Sittemmin, kun olen tajunnut, että eivät kaikki ajattele kuten yläasteen kiusaajat, ei olekaan enää ollut niin helppoa oppia takaisin hikkeksi. Oikeastaan todella vaikeaa.

        Hmm. Ihan loogista tietysti, mutta vähän erikoista, että itse taisin romahtaa päinvastaisesta syystä - minulta aina odotettiin täydellisyyttä, niin että jos toin kotiin kahdeksikon kokeesta, se oli suuri katastrofi. Minä en jaksanut enää yrittää osoittaa kenellekään mitä osaan, ja valitettavasti en osaa edelleenkään. Se taito (loistaa tenteissä jne.) vaan katosi, vaikka en usko olevani kovin paljon tyhmentynyt.


      • also_sprach_jungfrau
        sillitrooli kirjoitti:

        Niin, lukiossahan ei tietenkään tarvinnut nyrkkiä ja tossua pelätä, mutta on ollut aika vaikea päästä eroon ajatuksesta, että opiskeluihin panostaminen on niin epäcoolia ja noloa toimintaa kuin olla ja voi. Tiedän, ettei se ole niin, mutta kun se on kerran nyrkillä päähän taottu, niin ei se ihan helpolla enää pois lähde.

        En muuten ollut aiemmin lukenut sinun olleen koulussa kiusattu. Pahoitteluni :/


      • sillitrooli
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        Hmm. Ihan loogista tietysti, mutta vähän erikoista, että itse taisin romahtaa päinvastaisesta syystä - minulta aina odotettiin täydellisyyttä, niin että jos toin kotiin kahdeksikon kokeesta, se oli suuri katastrofi. Minä en jaksanut enää yrittää osoittaa kenellekään mitä osaan, ja valitettavasti en osaa edelleenkään. Se taito (loistaa tenteissä jne.) vaan katosi, vaikka en usko olevani kovin paljon tyhmentynyt.

        Niin minultakin odotettiin hyviä numeroita. Siksi kaiken lyöminen läskiksi oli myös hyvä kapina vanhempia vastaan, samalla kun se oli oman pään sisäistä yritystä saada yläasteporukan kunnioitus. Tyhmää, mutta sellaista se on. Varmaankin osittain näistä samoista syistä ajauduin myös päihdepitoisiin porukoihin lukion aikana. Päihdepitoiset piirit nimittäin olivat kotilähiöstä, eivätkä liittyneet lukion ihmisiin. Olen vasta jälkeenpäin tajunnut, että siinä lukiossa olisi ollut niin paljon ihmisiä, joiden arvomaailma ei ollut se johon olin tottunut yläasteella, ja joihin olisin voinut tutustua.


      • merkkinimiesi
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        Miksiköhän romahti? Aika moni tuntuu tavalla tai toisella romahtavan lukiossa. En oikein edes tiedä, mitä itselleni tapahtui - kaikki vain tuntui yhtäkkiä kertakaikkisen turhalta.

        Kommentti aivan sivusta.

        Olen joskus miettinyt asiaa (että miten yleistä tuo lienee), koska niinhän siinä omallakin kohdalla kävi, muistaakseni 9,7 putosi reilulla numerolla, varsinainen käännekohta oli jossakin toisen luokan puolivälissä. Merkitys katosi, melkein kaiken, etenkään tuo menestyminen koulussa ei voinut enää olla kantava sisältö elämässä, ei varsinkaan tuossa iässä, kun minuus on vasta rakenteilla. Hukkasin jotain, mutta myös löysin muuta, taiteet, kirjallisuuden... etsin, löysin ja hukkasin (ja löysin), elämän avaimen sanoo laululyyrikkokin.


    • crazyratlady

      Peruskoulun päättötodistus 8.9, lukion 8.1 ja 4 magnaa, 1 cumu.

    • imekäämunaa

      Jotain 7,8 taisi olla yläasteen päättötodistustuksen ka. Lukioon oli raja muistaakseni silloin 7,1, mutta meninkin sitten amikseen(oli kyllä ehkä virhe mennä sinne). Valitsin vielä sellaisen alan amiksesta, että se oli käytännössä tyhjä arpa. Saihan sillä tietysti korkeakoulukelpoisuuden, mutta ei esim. teinipillua.

      Suomessa on muuten desimaalierottimena pilkku, tiedoksi vain kaikille pisteen käyttäjille.

      • sillitrooli

        Miten on mahdollista käydä amis ja olla saamatta teinipillua?
        (olettaen, että ei ole 160 senttinen ja 100 kiloinen, ja vielä amiksessa jollain epä-äijällä merkonomilinjalla)


      • imekäämunaa
        sillitrooli kirjoitti:

        Miten on mahdollista käydä amis ja olla saamatta teinipillua?
        (olettaen, että ei ole 160 senttinen ja 100 kiloinen, ja vielä amiksessa jollain epä-äijällä merkonomilinjalla)

        Siten, että et ole tyypillinen amis (et kuulu joukkoon lähes ollenkaan) ja olet käytännössä yksin koko kouluajan. Kertaakaan amisaikana en tainnut esim käydä syömässä jonkun muun kanssa, eli siis oltaisi menty samaan pöytään jne. Aina olin ruokailuissa yksin ja yleensä myös löysin täysin tyhjän pöydänkin. Tunneilla muutamat kyseli joskus jotain ja taisihan niitä olla jotain paritöitäkin, mutta muuten en muiden kanssa kommunikoinut. Vapaa-aika meni aika pitkälti samalla tapaa, tosin ei ollut edes niitä muutamaa kyselijää.

        Sanokaas onnistuisikohan AMK:n suorittaminen samalla kaavallla (insinöörilinja)?


      • Ujo DI-amis
        sillitrooli kirjoitti:

        Miten on mahdollista käydä amis ja olla saamatta teinipillua?
        (olettaen, että ei ole 160 senttinen ja 100 kiloinen, ja vielä amiksessa jollain epä-äijällä merkonomilinjalla)

        Pöh. Vituttaa tuo "amiset on tyhmiä ADHD-ääliöitä" -asenne. Itsekin kävin amiksen, mutta sen jälkeen hankin myös DI-paperit. Luultavasti paremmilla arvosanoilla kuin arvon "sillitrooli".


      • sillitrooli
        Ujo DI-amis kirjoitti:

        Pöh. Vituttaa tuo "amiset on tyhmiä ADHD-ääliöitä" -asenne. Itsekin kävin amiksen, mutta sen jälkeen hankin myös DI-paperit. Luultavasti paremmilla arvosanoilla kuin arvon "sillitrooli".

        Niin, ensinnäkään en ole DI, ja toiseksi, arvostan kyllä amiksia. Kyse on vain siitä, että silloin kun itse olin surkea ja käytännössä naiseton 16-20v, niin amiksessa opiskelevat tai sieltä äskettäin valmistuneet tuttuni olivat jo muuttamassa yhteen vakituisen tyttöystävän kanssa, tai pyörittivät useampaa naista amistoyotan takapenkillä. Ei ne ihan tuulesta temmattuja juttuja ole, että useimmat amikset saavat hyvin naisia. Eikä sen toteamista tarvitse ottaa minään viittauksena ADHD-ääliöihin.


    • Twin Six

      Yläasteaikainen ihastukseni oli hirveä hikari, jolle oli kunnia-asia olla luokan paras oppilas. No, niin oli itse asiassa minullekin, joten eihän siinä muu auttanut, kuin haastaa hänet kilpailuun: kumpi saisi paremman keskiarvon päättötodistukseen (lukuaineissa)! Eihän mies tietenkään tahdo olla naistaan "tyhmempi", eihän? ;)

      Ja totta kai hävisin :P

      Minä jäin 9,7:ään kun tyttö sai muistaakseni 9,8 tai 9,9. Koko todistuksen keskiarvo oli luokkaa 9,3, köksä ja liikunta jäivät heikoimpina kasiin.

      Näin jälkikäteen miettien se oli kuitenkin opettava kokeilu. Silloin ymmärsin, ettei ihmisen kelvollisuutta mitata millään kokeilla tai todistuksilla. Jos tärkeät vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidot puuttuvat, ovat paperissa olevat numerot todellakin vain pelkkiä numeroita.

      • also_sprach_jungfrau

        Mukava nähdä taas Twin Six täällä!


      • Twin Six
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        Mukava nähdä taas Twin Six täällä!

        Mistä sinä minut muistat, enhän mä kirjoittanut tänne kuin muutaman nyyhkypostauksen joskus kevättalvella? :)


      • also_sprach_jungfrau
        Twin Six kirjoitti:

        Mistä sinä minut muistat, enhän mä kirjoittanut tänne kuin muutaman nyyhkypostauksen joskus kevättalvella? :)

        Tietysti muistan?! Oli se nyt enemmän kuin "muutama nyyhkypostaus", ja olit aina hyvin mielenkiintoinen ja ystävällinen kirjoittaja.


      • Twin Six
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        Tietysti muistan?! Oli se nyt enemmän kuin "muutama nyyhkypostaus", ja olit aina hyvin mielenkiintoinen ja ystävällinen kirjoittaja.

        Kiitos. Tulee tätä palstaa luettua edelleen silloin tällöin, mutta "sattuneesta syystä" ei ihan loputtomasti ole sanottavaa näistä asioista...


      • also_sprach_jungfrau
        Twin Six kirjoitti:

        Kiitos. Tulee tätä palstaa luettua edelleen silloin tällöin, mutta "sattuneesta syystä" ei ihan loputtomasti ole sanottavaa näistä asioista...

        Sattuneesta syystä...?


      • Twin Six
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        Sattuneesta syystä...?

        Vinkki: Caps lock päällä kolme kirjainta... (ei, ei ole YTM)

        Ihan kunnioitettavat lukemat sinulla muuten. :) Tuliko helposti vai jouduitko paljon "pänttäämään"?


      • also_sprach_jungfrau
        Twin Six kirjoitti:

        Vinkki: Caps lock päällä kolme kirjainta... (ei, ei ole YTM)

        Ihan kunnioitettavat lukemat sinulla muuten. :) Tuliko helposti vai jouduitko paljon "pänttäämään"?

        CSI?

        Riippuu aineesta: monissa aineissa pärjäsi mielikuvituksella, ja etenkin kielien suhteen olin vähän ylimielinen, eli oletin pärjääväni lukemattakin. Jotkut aineet, kuten matematiikka, olivat vähän kummallisia, kun piti saada aivoissa ihan toinen vaihde päälle. Joskus lukiossakin sain matematiikassa kokeesta nelosen, ja uusintakokeesta kympin. Jotenkin kummallista.

        Mutta entä itse? Pänttäsitkö paljon "todistuskilpailua" varten?


      • Twin Six
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        CSI?

        Riippuu aineesta: monissa aineissa pärjäsi mielikuvituksella, ja etenkin kielien suhteen olin vähän ylimielinen, eli oletin pärjääväni lukemattakin. Jotkut aineet, kuten matematiikka, olivat vähän kummallisia, kun piti saada aivoissa ihan toinen vaihde päälle. Joskus lukiossakin sain matematiikassa kokeesta nelosen, ja uusintakokeesta kympin. Jotenkin kummallista.

        Mutta entä itse? Pänttäsitkö paljon "todistuskilpailua" varten?

        Ei vaan SPE, Syrjäytynyt ParisuhdeElämästä. Suomi24 sinkut -palstan vakiosanastoa...

        Vaikka hävisinkin kilpailun, hiukan lohdutti, että varmasti selvisin noinkin hyvään tulokseen vähemmällä panostuksella kuin se tyttö :)

        Minullakin taisi kielissä tulla arvosanat aika helposti, jossain historiassa tietysti vähän pakostikin joutui lukemaan kirjoja enemmän. Opettaja vaikutti motivaatiooni aika paljon, esim. ruotsissa meillä oli todella innostava ja mukava opettaja, joten tunneilla käynti oli miellyttävää vaikka itse aihe ei juuri kiinnostanutkaan. Kuvis taisi olla ainoa aine, josta sain täyden kymppisuoran, siinäkin opettaja vaikutti paljon.


      • also_sprach_jungfrau
        Twin Six kirjoitti:

        Ei vaan SPE, Syrjäytynyt ParisuhdeElämästä. Suomi24 sinkut -palstan vakiosanastoa...

        Vaikka hävisinkin kilpailun, hiukan lohdutti, että varmasti selvisin noinkin hyvään tulokseen vähemmällä panostuksella kuin se tyttö :)

        Minullakin taisi kielissä tulla arvosanat aika helposti, jossain historiassa tietysti vähän pakostikin joutui lukemaan kirjoja enemmän. Opettaja vaikutti motivaatiooni aika paljon, esim. ruotsissa meillä oli todella innostava ja mukava opettaja, joten tunneilla käynti oli miellyttävää vaikka itse aihe ei juuri kiinnostanutkaan. Kuvis taisi olla ainoa aine, josta sain täyden kymppisuoran, siinäkin opettaja vaikutti paljon.

        Mutta eikö täällä juuri syrjäytyneet pidä eniten ääntä?

        Hassua muuten tuo opettajan merkitys - itselläni taisi mennä niin, että sain parhaat tulokset sellaisten opettajien tunneilta, joista pidin ja jotka pitivät minusta (halu miellyttää?). Innostavuudella ei ollut niin väliä: jotkut noista mukavista opettajista olivat suoraan sanoen todella surkeita pedagogeja.

        Toisaalta ne opettajat, jotka jättivät lähtemättömän vaikutuksen, olivat kyllä todella erikoislaatuisia ja inspiroivia persoonallisuuksia.


      • Twin Six
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        Mutta eikö täällä juuri syrjäytyneet pidä eniten ääntä?

        Hassua muuten tuo opettajan merkitys - itselläni taisi mennä niin, että sain parhaat tulokset sellaisten opettajien tunneilta, joista pidin ja jotka pitivät minusta (halu miellyttää?). Innostavuudella ei ollut niin väliä: jotkut noista mukavista opettajista olivat suoraan sanoen todella surkeita pedagogeja.

        Toisaalta ne opettajat, jotka jättivät lähtemättömän vaikutuksen, olivat kyllä todella erikoislaatuisia ja inspiroivia persoonallisuuksia.

        Kouluajoilta mieleen jäi opetus: "Sivistynyt ihminen ei vastaa ellei tiedä". No, eihän se minua oikeastaan koske (koska olen ääliö :D), mutta ihan hyvä periaatehan se on, jota olen yrittänyt noudattaa -myös täällä.

        Lukiossa tulikin sitten heitettyä opiskelut läskiksi ja pänttäämiset jäivät väliin, tuli sieltäkin silti vielä jotain suht' hyvää, M englannista esim.


    • Sir Von Baughen

      7.3

    • 24 + 9

      Ka 5.4 ja naisia riittänyt, myös akateemisia sellaisia.

    • 2.0x KTM

      Peruskoulun päättötodistus 9,1
      Lukion päättötodistus 8,9

      Ylioppilastutkinto:
      L
      L
      M
      M
      M
      C

      KTM-tutkinnon keskiarvo 3,5

      Gradun arvosana cum laude approbatur

      • Ai, tänne sai kirjoittaa muutakin kuin yläasteen päättötodistuksen arvosanoja.

        No, en minä sen paremmin lukion päättötodistustakaan muista, mutta jotain samaa luokkaa se on ollut. Siellä en saanut enää kaikista aineista edes ysejä, etenkin kun lopussa otin ohjenuorakseni, että riittää että pitkästä matikasta kymppi (sain), fysiikasta kymppi (sain), englannista kymppi (sain), ruotsista ysi (sain), lopuista sitten ysiä tai kasia, paitsi siitä pirun liikunnasta, josta siitäkin kyllä tuli kai opettajan arvostelulaiskuuden vuoksi ysi.

        Ylioppilastutkinto meni odotetusta, eli ainoa merkitsevä oli pitkä matematiikka, josta tuli L. Englannista olisin halunnut myös L:n, mutta jostain syystä jäi E:hen :( Muulla ei niin väliä, tosin reaalin M olisi saanut olla E. En oikein hanskannut etenkään kemian tehtäviä.

        FM-tutkinnosta en kai saanut keskiarvoa, mutta se sijoittunee pääaineeni eli matematiikan osalta jonnekin kakkosen kieppeille asteikolla 1-3. Sama koskee tähtitiedettä, tietojenkäsittelytieteistä saattaa olla vähän parempikin (2 - 2½), koska monet kurssit menivät melkein harrastuspohjalta, ja suurin osa lopuista oli muuten vain helppoja. Gradun arvosana oli eximia.


      • sillitrooli
        LordBoredom kirjoitti:

        Ai, tänne sai kirjoittaa muutakin kuin yläasteen päättötodistuksen arvosanoja.

        No, en minä sen paremmin lukion päättötodistustakaan muista, mutta jotain samaa luokkaa se on ollut. Siellä en saanut enää kaikista aineista edes ysejä, etenkin kun lopussa otin ohjenuorakseni, että riittää että pitkästä matikasta kymppi (sain), fysiikasta kymppi (sain), englannista kymppi (sain), ruotsista ysi (sain), lopuista sitten ysiä tai kasia, paitsi siitä pirun liikunnasta, josta siitäkin kyllä tuli kai opettajan arvostelulaiskuuden vuoksi ysi.

        Ylioppilastutkinto meni odotetusta, eli ainoa merkitsevä oli pitkä matematiikka, josta tuli L. Englannista olisin halunnut myös L:n, mutta jostain syystä jäi E:hen :( Muulla ei niin väliä, tosin reaalin M olisi saanut olla E. En oikein hanskannut etenkään kemian tehtäviä.

        FM-tutkinnosta en kai saanut keskiarvoa, mutta se sijoittunee pääaineeni eli matematiikan osalta jonnekin kakkosen kieppeille asteikolla 1-3. Sama koskee tähtitiedettä, tietojenkäsittelytieteistä saattaa olla vähän parempikin (2 - 2½), koska monet kurssit menivät melkein harrastuspohjalta, ja suurin osa lopuista oli muuten vain helppoja. Gradun arvosana oli eximia.

        Sun pitäisi pyöriä ihan huvin vuoksi jossain tiedekonferensseissa. Tiedenaiset arvostaisivat takuulla matemaattista älyäsi ja mm. tuota tähtiedeharrastusta, vähän muussakin kuin pelkästään ammatillisessa mielessä. Mielten välinen seksi johtaa luonnollisesti fyysiseenkin seksiin.


      • 2.0x KTM
        LordBoredom kirjoitti:

        Ai, tänne sai kirjoittaa muutakin kuin yläasteen päättötodistuksen arvosanoja.

        No, en minä sen paremmin lukion päättötodistustakaan muista, mutta jotain samaa luokkaa se on ollut. Siellä en saanut enää kaikista aineista edes ysejä, etenkin kun lopussa otin ohjenuorakseni, että riittää että pitkästä matikasta kymppi (sain), fysiikasta kymppi (sain), englannista kymppi (sain), ruotsista ysi (sain), lopuista sitten ysiä tai kasia, paitsi siitä pirun liikunnasta, josta siitäkin kyllä tuli kai opettajan arvostelulaiskuuden vuoksi ysi.

        Ylioppilastutkinto meni odotetusta, eli ainoa merkitsevä oli pitkä matematiikka, josta tuli L. Englannista olisin halunnut myös L:n, mutta jostain syystä jäi E:hen :( Muulla ei niin väliä, tosin reaalin M olisi saanut olla E. En oikein hanskannut etenkään kemian tehtäviä.

        FM-tutkinnosta en kai saanut keskiarvoa, mutta se sijoittunee pääaineeni eli matematiikan osalta jonnekin kakkosen kieppeille asteikolla 1-3. Sama koskee tähtitiedettä, tietojenkäsittelytieteistä saattaa olla vähän parempikin (2 - 2½), koska monet kurssit menivät melkein harrastuspohjalta, ja suurin osa lopuista oli muuten vain helppoja. Gradun arvosana oli eximia.

        Jos olet kirjoitanut pitkästä matikasta laudaturin, osaat varmasti laskea tutkintoon suorittamiesi kurssien arvosanojen painotetun keskiarvon.


      • 2.0x KTM
        sillitrooli kirjoitti:

        Sun pitäisi pyöriä ihan huvin vuoksi jossain tiedekonferensseissa. Tiedenaiset arvostaisivat takuulla matemaattista älyäsi ja mm. tuota tähtiedeharrastusta, vähän muussakin kuin pelkästään ammatillisessa mielessä. Mielten välinen seksi johtaa luonnollisesti fyysiseenkin seksiin.

        Niin, paitsi että jonkun eximian gradusta saanut maisteri on kuin tietämätön amis verrattuna tiedekonferenssin osanottajiin.


      • sillitrooli
        2.0x KTM kirjoitti:

        Niin, paitsi että jonkun eximian gradusta saanut maisteri on kuin tietämätön amis verrattuna tiedekonferenssin osanottajiin.

        En nyt sanoisi. Monet tutkijat ja tohtorikoulutettavat tietävät kamalasti siitä omasta neliömillimetrin kokoisesta alastaan, mutta saattavat olla täysin tietämättömiä melkein kaikesta muusta. Enemmän ehdotuksessani oli kyse siitä, että mistä löytyisi naisia, jotka osaavat arvostaa Loordin kykyjä ja ehkä tsägällä jopa kiihottuvat niistä.


      • LordBoredom
        2.0x KTM kirjoitti:

        Niin, paitsi että jonkun eximian gradusta saanut maisteri on kuin tietämätön amis verrattuna tiedekonferenssin osanottajiin.

        Gradun arvosana nyt on mitä on, mutta pahempi vika on se, että maisteri vastaa peruskoulun kesken jättänyttä peräkylän lippalakkikaljasieppoa, ja vain tohtori on jotain (lisensiaattikin on alemman tason tohtori). Pitäisi siis palata koulunpenkille, mutta käytännössä se näyttää avoimia yliopistoja sun muita lukuunottamatta mahdottomalta, ja ainoa toivo on suorittaa eräitä töihini liittyviä tutkintoja, joita voisi luonnehtia tylsyyden maisterin tutkinnoiksi, jotka karkoittavat kyllä loputkin naiset, jos niitä nyt jossain sattuisi vielä olemaan.


    • leeatuulia

      9 ja 10 välissä.. Jos otetaan pelkät lukuaineet, ni lähempänä kymppiä, sitten jos kaikki ni ysiä. Ei, en ollu kovin urheilullinen tai lahjakas piirtäjä sillon.. Nykysin sentään toista :)

    • kiltti tyttönen

      Peruskoulun päästötodistus oli 9,3 tai 9,4. Taitoaineet taisi olla kaikki kymppejä lukuunottamatta kotitaloutta, koska se opettaja inhosi minua. Teoria-aineista tykkäsin, mutta olin laiska. Pärjäsin niissä hyvän muistin ansiosta.

      Laiska lukutekniikkani kostautui lukiossa ja keskiarvo putosi 8,6 - 8,7 tuntumaan. Huonot arvosanat tuli nimenomaan kielissä. Puolet arvosanoista L ja puolet M.

      Olen aina ollut kiltti nössökkä. Nyt vanhemmiten se ei enää haittaa. Viihdyn kotona lasten kanssa ja yksinäisistä illoista on ollut se ilo, että viihdyn yksinkin hyvin. Olen liikunnallinen ja taiteellinen sekä kätevä käsistäni, joten jos pitäisi valita baari-illan tai koti-illan välillä, niin ehkä kerran vuodessa käyn baarissa. Kotona voi maalata, piirtää, leipoa (kyllä, opin hyväksi ruoanlaittajaksi köksämaikasta huolimatta...), soittaa pianoa, laulaa, tehdä käsitöitä, kirjoittaa jne.

      • also_sprach_jungfrau

        "Olen aina ollut kiltti nössökkä. Nyt vanhemmiten se ei enää haittaa."

        Tuo on muuten ihan totta. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä tyytyväisemmäksi siitä, että on nössö ja nössönä pysyykin.

        Nössö ilahtuu vähemmästä, sanoo vanha sananlasku.


    • Älyn haamu

      Ylppäreistä sain kaksi E:tä ja kaksi M:ää. Tänään kattelin metrossa uutisnäyttöä jossa kerrottiin että Helsingin yliopiston valtiotieteelliseen tiedekuntaan oli päässyt vain seitsemän prosenttia hakijoista. Eli minun on aivan turha yrittää kilpailla pänttäämisessä kuuden L:n ylioppilastyttöjä vastaan.

      • mitäpä sua autan

        montako hakijaa... johonkin oikikseen on kai pari tuhatta. mahtuu muitakin kuin niitä laudatureita... eiks tonne valtiotieteelliseen pääse avoimen väylällä


      • fellow ATM

        Helsingin yliopisto ei ole ainoa yliopisto Suomessa. Katsopa esim. Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun (= entinen kauppa- ja hallintotieteen tiedekunta) pisterajoja ja hakijamääriä:

        http://www.uta.fi/valinta/valinta2011.html

        Ei tuonne ole todellakaan mahdotonta päästä, kun itsekin pääsin tänä keväänä, vaikka en mikään kuuden L:n ylioppilas ollut, saati tyttö.

        Hae Tampereen yliopistoon. Tampereella on vähemmän mamujakin, niin mielesi lepää ja jos koti-ikävä yllättää, niin Helsinki on vain 173 kilometrin päässä.


      • Aasi ja porkkana
        fellow ATM kirjoitti:

        Helsingin yliopisto ei ole ainoa yliopisto Suomessa. Katsopa esim. Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun (= entinen kauppa- ja hallintotieteen tiedekunta) pisterajoja ja hakijamääriä:

        http://www.uta.fi/valinta/valinta2011.html

        Ei tuonne ole todellakaan mahdotonta päästä, kun itsekin pääsin tänä keväänä, vaikka en mikään kuuden L:n ylioppilas ollut, saati tyttö.

        Hae Tampereen yliopistoon. Tampereella on vähemmän mamujakin, niin mielesi lepää ja jos koti-ikävä yllättää, niin Helsinki on vain 173 kilometrin päässä.

        Jos ei saa pillua, ei kannata hakea mihinkään.


      • fellow ATM
        Aasi ja porkkana kirjoitti:

        Jos ei saa pillua, ei kannata hakea mihinkään.

        Mutta jos pääset sisään, "pillunsaantimahdollisuutesi" kasvavat huomattavasti. Itsekin jo päätin, että lähes kaikkiin tuleviin opiskelijabileisiin on pakko mennä, vaikka se tuleekin olemaan vaikeaa ja pelottavaa tällaiselle sosiaalisesti awkward:ille ATM:lle. Ei kuitenkaan ole varaa jäädä ulkopuolelle kuten yläasteella ja lukiossa.


      • Älyn haamu
        fellow ATM kirjoitti:

        Helsingin yliopisto ei ole ainoa yliopisto Suomessa. Katsopa esim. Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun (= entinen kauppa- ja hallintotieteen tiedekunta) pisterajoja ja hakijamääriä:

        http://www.uta.fi/valinta/valinta2011.html

        Ei tuonne ole todellakaan mahdotonta päästä, kun itsekin pääsin tänä keväänä, vaikka en mikään kuuden L:n ylioppilas ollut, saati tyttö.

        Hae Tampereen yliopistoon. Tampereella on vähemmän mamujakin, niin mielesi lepää ja jos koti-ikävä yllättää, niin Helsinki on vain 173 kilometrin päässä.

        Maakunnissa naisten taso on vielä alhaisempi kuin pääkaupunkiseudulla. Liikaa rumiluksia.


      • Älyn haamu
        fellow ATM kirjoitti:

        Mutta jos pääset sisään, "pillunsaantimahdollisuutesi" kasvavat huomattavasti. Itsekin jo päätin, että lähes kaikkiin tuleviin opiskelijabileisiin on pakko mennä, vaikka se tuleekin olemaan vaikeaa ja pelottavaa tällaiselle sosiaalisesti awkward:ille ATM:lle. Ei kuitenkaan ole varaa jäädä ulkopuolelle kuten yläasteella ja lukiossa.

        Eiköhän niissä opiskelijabileissä muutamat suomalaiset YTM:t ja ulkomaalaiset vaihtarit korjaa potin.


    • m36.

      Yläasteella ei ole merkitystä, joten en mitään tähän laita siitä.

      Lukiossa keskiarvo jotakin 8.6, ja keskiarvo ylioppilaskirjoituksissa L. Se oli tosin 90-luvun kamaa, jolloin eximiaa ei ollut.

      DI-papereissani lukee että keskiarvo kaikista aineista jotakin 3/5, ja dippatyö arvosanalla 5/5. Yliopistossa toisessa tutkinnossani taas arvosanat menivät kai vähän paremmin. Jotakin 100 kurssia kaiken kaikkiaan on tullut suoritettua yliopistotasolla.

    • Ylä ja aste

      Taisi olla jotain 7,4 - 7,6 jos oikein muistan

    • killti mies

      olikohan jotain 8,9. Enkä ikinä kyllä panostanu kokeisiin lukemiseen. Lahjakkaat ei harjottele ;)

      Luonnollisesti hiekkasäkki "koville" jätkille eikä toivoakaan naisista vaikken mikään nörtti lukutoukka ollutkaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      411
      2326
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      71
      2038
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      220
      1586
    4. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      157
      1304
    5. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      87
      1197
    6. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      81
      1185
    7. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      56
      1103
    8. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      1008
    9. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      66
      980
    10. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      283
      970
    Aihe