Luovuttaisitko sukusoluja?

also_sprach_jungfrau

Niin, luovuttaisitko?

Minusta olisi mukava luovuttaa munasoluja, kun kerran itselläni ei ole niille mitään käyttöä. Auttaisi jotain lapsetonta pariskuntaa, ja samalla itseäni imartelisi ajatus, että minulla olisi jossain biologinen jälkeläinen... Valitettavasti hormonihoito kuulostaa niin rankalta, etten taida koskaan luovuttaa, mutta jos olisin mies, luovuttaisin varmasti. (Enkä tiedä, sopiiko koko toimenpide ylipäätään neitsytnaisille.)

Mutta minua yllätti eräiden perheenjäsenten jyrkkä suhtautuminen aiheeseen - kokivat ajatuksen sukusolujen luovuttamisesta vastenmielisenä, jopa moraalittomana (?). Joten miten on, palstalaiset: luovuttaisitko?

41

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pisteviiva

      Itse en luovuttaisi spermaa kuin luonnollisella tavalla. Siis mitä hormonihoitoja siihen tarvitaan? Eikös siinä vain odoteta oikeata kuukauden aikaa ja plumps.

      Tietysti jos luovuttaa sukusoluja niin ei voi tietää kenen sperman kanssa ne hedelmöitetään.

      • also_sprach_jungfrau

        Se munasolu, joka plumpsahtaa kerran kuussa ulos, ei ole siinä vaiheessa enää käyttökelpoinen. Luovuttajalle annetaan sama hormonihoito kuin koeputkihedelmöityksessä, mikä vaikuttaa varsin ikävältä - ja keräämistoimenpidekin kuulostaa ikävältä. ("Munasolut kerätään noin 36 tuntia myöhemmin. Munasolujen keräys tapahtuu käyttämällä ultraääniohjattua punktiota, jossa neula viedään emättimen seinämän läpi suoraan munarakkuloihin" - uuuh, ihanaa.)

        Miehelle luovuttaminen taitaakin olla todella helppoa!


      • pisteviiva
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        Se munasolu, joka plumpsahtaa kerran kuussa ulos, ei ole siinä vaiheessa enää käyttökelpoinen. Luovuttajalle annetaan sama hormonihoito kuin koeputkihedelmöityksessä, mikä vaikuttaa varsin ikävältä - ja keräämistoimenpidekin kuulostaa ikävältä. ("Munasolut kerätään noin 36 tuntia myöhemmin. Munasolujen keräys tapahtuu käyttämällä ultraääniohjattua punktiota, jossa neula viedään emättimen seinämän läpi suoraan munarakkuloihin" - uuuh, ihanaa.)

        Miehelle luovuttaminen taitaakin olla todella helppoa!

        Miehille se tosiaan on helppoa ja hauskaa. Anttilan kuvasto kainaloon ja vessaan.


      • also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        Se munasolu, joka plumpsahtaa kerran kuussa ulos, ei ole siinä vaiheessa enää käyttökelpoinen. Luovuttajalle annetaan sama hormonihoito kuin koeputkihedelmöityksessä, mikä vaikuttaa varsin ikävältä - ja keräämistoimenpidekin kuulostaa ikävältä. ("Munasolut kerätään noin 36 tuntia myöhemmin. Munasolujen keräys tapahtuu käyttämällä ultraääniohjattua punktiota, jossa neula viedään emättimen seinämän läpi suoraan munarakkuloihin" - uuuh, ihanaa.)

        Miehelle luovuttaminen taitaakin olla todella helppoa!

        Ei vaan kuulosta, vaan tuntuu myös ikävältä ja hoidot on rankkoja. Jopa hengenvaarallisia.


    • Asiaa joskus tarkemmin miettineenä, en. En myöskään vastaanottaisi toisen naisen munasoluja hedelmöitettyinä alkioina. En myöskään ottaisi vieraan miehen spermaa hedelmöittääkseen sukusolujani. Periaate, jos en saa omia lapsia oman kumppanin kanssa. En saa. En toki tuomitse muita, jotka niin haluavat tehdä. Vaatii oikeanlaisen asenteen sekin.

      Adoptio olis sitten oma lukunsa, mutta sekin vaatii oikean asenteen ja suhtautumisen asiaan. Koko perheen eduksi. Mulla ei ole oikeanlaista asennetta. Joten kieltäydyn näistä korvaavista vaihtoehdoista, lapsen ja perheen eduksi.

      • also_sprach_jungfrau

        Entä menisitkö rankkoihin keinohedelmöityshoitoihin, jos olisi kuitenkin mahdollista käyttää omia munasoluja ja oman kumppanin spermaa?

        Tai käyttäisitkö sijaissynnyttäjää, jos lapsi olisi kuitenkin geneettisesti oma?

        (Utelen tässä huvikseni ;))


      • Olen ollut, en menisi enää. Liian rankkaa. En käyttäisi sijaisynnyttäjääkään. :-) Korjausversio.


    • 23wN

      En luovuttaisi. Jotenkin ajatus siitä, että biologisesti omat lapseni ovat teillä tietämättömillä ahdistaa, enkä pystyisi vaikuttamaan siihen mitenkään.

    • Miss Fury

      En luovuttaisi samasta syystä kuin en itsekään hankkisi lapsia.
      Jos on niin pakko saada lapsia, niin miksei voi adoptoida?

      • pisteviiva

        Mies tuskin kiintyy lapseen joka ei ole hänen jälkeläisensä.


      • also_sprach_jungfrau

        Hyvä kysymys. Toisaalta olen kuullut, että hedelmöityshoidot jne., vaikeita vaikka ovatkin, ovat useimmiten huomattavasti helpompia kuin adoptioprosessi. Jos lapsia tosissaan haluaa, jälkimmäinen tuntuu kai monille turhauttavalta, varsinkin jos takana kytee vielä suru ja häpeäkin siitä, ettei pysty itse biologisia lapsia saamaan.

        Ja ehkä myöskään monet ihmiset, jotka palavasti haluavat juuri omia BIOLOGISIA lapsia, eivät olisi parhaita kandidaatteja adoptiovanhemmiksi...


      • also_sprach_jungfrau
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Toisaalta olen kuullut, että hedelmöityshoidot jne., vaikeita vaikka ovatkin, ovat useimmiten huomattavasti helpompia kuin adoptioprosessi. Jos lapsia tosissaan haluaa, jälkimmäinen tuntuu kai monille turhauttavalta, varsinkin jos takana kytee vielä suru ja häpeäkin siitä, ettei pysty itse biologisia lapsia saamaan.

        Ja ehkä myöskään monet ihmiset, jotka palavasti haluavat juuri omia BIOLOGISIA lapsia, eivät olisi parhaita kandidaatteja adoptiovanhemmiksi...

        Niin no joo, kysymys kuuluu olisivatko nämä samat ihmiset sitten parhaita mahdollisia vanhempia sellaisellekaan lapselle, joka on syntynyt luovutetusta sukusolusta...

        En tosiaan tiedä. Onhan siinä pohdittavaa. Mutta varmastikin adoptio on pelottava prosessi monille, jotka olisivat oikeasti ihan hyviä vanhempia.


      • bATMan forever

        "Jos on niin pakko saada lapsia, niin miksei voi adoptoida?"

        Eli ei lisäännytä itse ja kuollaan sukupuuttoon, annetaan kehitysmaalaisten lisääntyä ja täyttää Maa ja vielä hoidetaan niiden kersat? Sori, mutta no can do.


      • Trollop
        bATMan forever kirjoitti:

        "Jos on niin pakko saada lapsia, niin miksei voi adoptoida?"

        Eli ei lisäännytä itse ja kuollaan sukupuuttoon, annetaan kehitysmaalaisten lisääntyä ja täyttää Maa ja vielä hoidetaan niiden kersat? Sori, mutta no can do.

        Kuollaan sukupuuttoon ja silti hoidetaan "niiden" kersat? Hmm, mielenkiintoinen logiikka.

        Mutta tuo on ehdottomasti paras syy hankkia lapsia. Se, että "kehitysmaalaiset" ei pääse lapsiluvussa edelle.


      • Miss Fury
        bATMan forever kirjoitti:

        "Jos on niin pakko saada lapsia, niin miksei voi adoptoida?"

        Eli ei lisäännytä itse ja kuollaan sukupuuttoon, annetaan kehitysmaalaisten lisääntyä ja täyttää Maa ja vielä hoidetaan niiden kersat? Sori, mutta no can do.

        Kyllä jotkut tollot jokatapauksessa harrastaa suojaamatonta seksiä ja hedelmöittyvät. Kyse olikin juuri pareista jotka eivät kykene hedelmöittymään.
        Ihmislaji ei ole vaarassa kuolla sukupuuttoon, vaikka kaikille kodittomille lapsille annettaisiinkin koti.


      • Miss fury
        pisteviiva kirjoitti:

        Mies tuskin kiintyy lapseen joka ei ole hänen jälkeläisensä.

        Sairasta.


    • Ajatus siitä, että minun jälkeläisiäni saattaisi kävellä jossakin tämän pallon päällä tietämättäni, on hämmentävä ja häiritsevä. En siis luovuttaisi.

      Ymmärtääkseni luovutetuista sukusoluista alkunsa saaneet lapset voivat vieläpä saada luovuttajan tiedot selville? En tykkäisi yhtään, jos joku tulisi parin kymmenen vuoden päästä koputtelemaan ovelle ja kyselemään isää.

    • En. En luovuttaisi vaikka olisin mies. Lapsi on kuitenkin minun biologinen jälkeläinen ja kuuluu olla minun lapsi.

      Vaarana on tietysti sekin että jälkeläiseni joutuisi jonkun homo/lesboporukan perheleikkeihin mukaan, eikä sekään kuulosta yhtään houkuttelevalta mutta en mä kyllä luovuttaisi kenellekkään.

    • sillitrooli

      En varmaan pystyisi. Olisi ahdistavaa ajatella, että minulla on mahdollisesti lapsi jossain, mutta en tiedä hänestä mitään, enkä ikinä saakaan tietää.

      Miksi sinua sitten imartelisi ajatus biologisesta jälkeläisestä tuossa tapauksessa, mutta ei siinä tapauksessa, että tekisit lapsen ihan perinteisellä tavalla?

      • also_sprach_jungfrau

        Koska se perinteisellä tavalla tehty lapsi pitäisi synnyttää, hoitaa ja kasvattaa itse...

        Tai no, loppujen lopuksi minusta olisi ihan ok jos lapsi vaikka syntyisi sijaissynnyttäjän kautta ja sen hoitamisessa olisi apuna ammattitaitoisia lastenhoitajia. Siinä tapauksessa voisin harkita lapsen hankkimista, mutta en kyllä näe tuossa paljon järkeä.


      • sillitrooli
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        Koska se perinteisellä tavalla tehty lapsi pitäisi synnyttää, hoitaa ja kasvattaa itse...

        Tai no, loppujen lopuksi minusta olisi ihan ok jos lapsi vaikka syntyisi sijaissynnyttäjän kautta ja sen hoitamisessa olisi apuna ammattitaitoisia lastenhoitajia. Siinä tapauksessa voisin harkita lapsen hankkimista, mutta en kyllä näe tuossa paljon järkeä.

        Niin onhan siinä tietenkin nekin puolet... Mutta eikö sinua ahdistaisi, että sinulla on lapsi, mutta et ikinä pääsisi häntä näkemään tai tietämään hänestä mitään? Illalla makaisit sängyssä ja miettisit millainen lapsesi mahtaa olla, onko hän onnellinen vai onko hänelle käynyt jotain ikävää, ja samalla vaikka kuinka miten kääntelisit, niin tajuaisit ettet tule ikinä näkemään häntä etkä saamaan helpotusta itsellesi.


      • also_sprach_jungfrau
        sillitrooli kirjoitti:

        Niin onhan siinä tietenkin nekin puolet... Mutta eikö sinua ahdistaisi, että sinulla on lapsi, mutta et ikinä pääsisi häntä näkemään tai tietämään hänestä mitään? Illalla makaisit sängyssä ja miettisit millainen lapsesi mahtaa olla, onko hän onnellinen vai onko hänelle käynyt jotain ikävää, ja samalla vaikka kuinka miten kääntelisit, niin tajuaisit ettet tule ikinä näkemään häntä etkä saamaan helpotusta itsellesi.

        Voi olla, että olen sitten sellainen jäänkylmä narttu joksi minua aina haukutaan, mutta eihän minulla olisi tuossa tapauksessa lasta. En olisi osallistunut lapsen tekemiseen millään tavalla, en olisi koskaan nähnyt sitä, minulla ei olisi ollut mitään tilaisuutta kiintyä siihen. Sen lisäksi oletan, että ihmiset jotka näkevät noin paljon vaivaa saadakseen lapsen ovat todennäköisesti hyviä vanhempia, joten olisin tyytyväinen että dna:ni olisi mennyt edes hyvään tarkoitukseen.

        Aborttia en pystyisi koskaan tekemään (ellei sitten henkeni olisi uhattuna), adoptoitavaksi en voisi omaa lasta antaa, ja oletettavasti jos minulle annettaisiin väkipakolla jonkun muun vastasyntynyt joksikin aikaa hoidettavaksi, siitä olisi ahdistavaa luopua. Mutta sukusolun luovutus... en näe sitä ollenkaan samalla tavalla.


      • sillitrooli
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        Voi olla, että olen sitten sellainen jäänkylmä narttu joksi minua aina haukutaan, mutta eihän minulla olisi tuossa tapauksessa lasta. En olisi osallistunut lapsen tekemiseen millään tavalla, en olisi koskaan nähnyt sitä, minulla ei olisi ollut mitään tilaisuutta kiintyä siihen. Sen lisäksi oletan, että ihmiset jotka näkevät noin paljon vaivaa saadakseen lapsen ovat todennäköisesti hyviä vanhempia, joten olisin tyytyväinen että dna:ni olisi mennyt edes hyvään tarkoitukseen.

        Aborttia en pystyisi koskaan tekemään (ellei sitten henkeni olisi uhattuna), adoptoitavaksi en voisi omaa lasta antaa, ja oletettavasti jos minulle annettaisiin väkipakolla jonkun muun vastasyntynyt joksikin aikaa hoidettavaksi, siitä olisi ahdistavaa luopua. Mutta sukusolun luovutus... en näe sitä ollenkaan samalla tavalla.

        Luulen, että ajattelet asiaa teoreettiselta kannalta nyt, mutta käytännössä tilanne ei olisi niin yksinkertainen.


      • also_sprach_jungfrau
        sillitrooli kirjoitti:

        Luulen, että ajattelet asiaa teoreettiselta kannalta nyt, mutta käytännössä tilanne ei olisi niin yksinkertainen.

        Niin, sekin voi olla. En pääse käytännössä kokeilemaan, kun tosiaan niiden hormonihoitojen vaikutukset pelottavat liikaa. Raskaudenkin hormonaaliset vaikutukset tosin pelottavat, joten toivottavasti ei sitäkään tarvitse koskaan kokea.


      • sillitrooli
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        Niin, sekin voi olla. En pääse käytännössä kokeilemaan, kun tosiaan niiden hormonihoitojen vaikutukset pelottavat liikaa. Raskaudenkin hormonaaliset vaikutukset tosin pelottavat, joten toivottavasti ei sitäkään tarvitse koskaan kokea.

        niin no.. juu.. mutta en usko, että olet jääkylmä narttu. Juuri siksi epäilen, että ei se käytännössä olisikaan niin yksinkertaista.


    • WrappedInPlastic

      Vaikea aihe. Onko oikein hoitaa lapsettomuutta ja tuottaa biologisia jälkeläisiä lääketieteellisin keinoin? Toisaalta, ihmiset jotka haluavat palavasti lasta ja olisivat hyviä vanhempia, eivätkö he ole lapsen ansainneet? Pitäisikö adoptio olla ensisijainen vaihtoehto? On kuitenkin paljon ihmisiä, jotka ovat vapaaehtoisesti lapsettomia. Tuskin siis toiminta ainakaan mitään "liikakansoittumista" edistää :)

      No mutta varsinainen vastaus nyt: en luovuttaisi. Itse luovutusprosessikin vaikuttaa jo vaativalta. Asia ei kuitenkaan sinänsä tunnu vastenmieliseltä tai moraalittomalta. Aivan varmasti tuollaisen luovutuspäätöksen tekeminen todellisuudessa ei ihan hetkessä synny, vaan vaatii paljon pohtimista.

      • also_sprach_jungfrau

        "Toisaalta, ihmiset jotka haluavat palavasti lasta ja olisivat hyviä vanhempia, eivätkö he ole lapsen ansainneet?"

        Noin minäkin ajattelisin...

        Mielenkiintoista miten monet kokevat olevansa "vastuussa" omista sukusoluistaan. Kyseessähän ei ole edes alkio, ei vielä mitään elävää eikä mitään minkä luomiseen olisi itse osallistunut: naisilta menee kuitenkin sukusolu haaskuun joka kuukausi, ja miehet... ovat tietääkseni vieläkin tuhlaavaisempia.


      • sillitrooli
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        "Toisaalta, ihmiset jotka haluavat palavasti lasta ja olisivat hyviä vanhempia, eivätkö he ole lapsen ansainneet?"

        Noin minäkin ajattelisin...

        Mielenkiintoista miten monet kokevat olevansa "vastuussa" omista sukusoluistaan. Kyseessähän ei ole edes alkio, ei vielä mitään elävää eikä mitään minkä luomiseen olisi itse osallistunut: naisilta menee kuitenkin sukusolu haaskuun joka kuukausi, ja miehet... ovat tietääkseni vieläkin tuhlaavaisempia.

        Siinä sukusolussa on sinun dna:si, sinun yksilöllinen dna, jota ei ole kellään muulla.


      • also_sprach_jungfrau
        sillitrooli kirjoitti:

        Siinä sukusolussa on sinun dna:si, sinun yksilöllinen dna, jota ei ole kellään muulla.

        Niin on veressänikin!


    • En luovuttaisi, koska siitä tulee sellainen epätietoisuus onkohan mulla jossain biologinen lapsi? En halua olla epätietoisuudessa niin takuulla en luovuta ja en myöskään sen takia koska haluan osallistua omista geeneistäni lähtöisin olevan lapsen kasvatukseen.

    • Eihän alle 35-vuotias lapseton nainen saa Suomessa luovuttaa munasoluja. Itse kyllä luovuttaisin, jos saisin. Minulle ne ovat vain soluja, joilla en tee mitään, mutta ymmärrän, että monelle muulle ne olisivat todella tärkeitä. Mutta, kun laki on se, mikä on.

      • also_sprach_jungfrau

        Hmmm... luulin, että se on päinvastoin? Että vain alle 35-vuotiaat saa luovuttaa. Näin ainakin lukee: "Munasoluja voi luovuttaa terve, alle 35-vuotias, mieluiten synnyttänyt nainen, jonka suvussa ei ole perinnöllisiä sairauksia."

        Kai lapsettomatkin kelpaa... (mutta tosiaan tuskin neitsyitä huolisivat kuitenkaan)


      • also_sprach_jungfrau kirjoitti:

        Hmmm... luulin, että se on päinvastoin? Että vain alle 35-vuotiaat saa luovuttaa. Näin ainakin lukee: "Munasoluja voi luovuttaa terve, alle 35-vuotias, mieluiten synnyttänyt nainen, jonka suvussa ei ole perinnöllisiä sairauksia."

        Kai lapsettomatkin kelpaa... (mutta tosiaan tuskin neitsyitä huolisivat kuitenkaan)

        Sitten minulle on annettu väärää tietoa. Joku alaikäraja sille kyllä on olemassa, sellainen vieläpä, joka on mielestäni järjetön. Lain mukaan lapsettomat kelpaava, mutta käytännössä meitä ei huolita. Pelkäävät, että tullaan katumapäälle, jos ei saadakaan ikinä omia lapsia.


    • 1+1

      Nyt olen jo niin vanha, etteivät munasoluni kelpaisi mihinkään, mutta nuorempanakaan en olisi luovuttanut. Hirvittää ajatus, että oma jälkeläinen olisi ties missä, miten häntä kohdeltaisiin, kuinka hän pärjäisi maailmassa, olisiko hän terve vai perinyt suvun vaivoja,.. Huolehtisin siis liikaa.

    • Mies23vkl

      En halua, että minun jälkeläiseni pyörii jossain päin maailmaa ja olen täysin tietämätön hänen liikkeistään. Samasta syystä en myöskään voi sietää naisia, jotka eivät suostu aborttiin jos mies ei halua lasta.

    • spermanluovuttaja
    • sir_von_baughen

      En voisi.Ei kauhean mukava ajatus että jossain päin palloa pyörii meikäläisen muksu.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      413
      2337
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      73
      2065
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      220
      1596
    4. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      158
      1312
    5. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      87
      1197
    6. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      81
      1195
    7. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      56
      1103
    8. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      1008
    9. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      70
      1004
    10. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      284
      977
    Aihe