Kun täällä palstalla nyt näyttää liikkuvan " sapatisteja ", jotka itsepintaisesti väittävät, että sapatin (lauantain) pitäisi vieläkin olla kristittyjen lepopäivä, niin katsotaanpa, mitä Raamattu sanoo asiasta.
KOSKA JA KEITÄ VARTEN SAPATTI MÄÄRÄTTIIN ?
Jotta sapatti voisi vieläkin olla voimassa, se olisi täytynyt määrätä jo luomisen yhteydessä, jolloin se koskisi kaikkia eikä vain juutalaisia. Onko näin ?
Jumala kyllä lepäsi luomistyöstään sapattina, mutta ei vielä silloin määrännyt sitä ihmisille. Se oli Jumalan oma sapatti.
Neh. 9: 13-14. ja Hes. 20: 10-12. ilmoittavat selvästi: " Sinä ilmoitit heille (juutalaisille) pyhän sapattisi ... Mooseksen kautta... Kun olin vienyt heidät pois Egyptin maasta... sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään ".
Sapattia ei siis määrätty Aadamille, ei Aabrahamille, ei Nooalle vaan vasta juutalaisille Mooseksen kautta.
HUOMATTAVAA KYMMENESTÄ KÄSKYSTÄ.
Kymmeneen käskyynhän kuuluu lepopäivän, sapatin, pyhittäminen. Miten tärkeänä Uusi testamentti sapattia pitää ?
UT puhuu kymmenestä käskystä kristityille kuuluvina seuraavasti:
1. käsky - 62 kertaa
2. käsky - 4 kertaa
3. käsky (sapattikäsky) - ei yhtään kertaa
4. käsky - 6 kertaa
5. käsky - 6 kertaa
6. käsky - 12 kertaa
7. käsky - 6 kertaa
8. käsky - 4 kertaa
9. käsky - 9 kertaa
10. käsky - 9 kertaa
MITÄ PAAVALI SANOO ?
Gal. 4: 10-11. " Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista. Minä pelkään teidän tähtenne, että olen teistä turhaan vaivaa nähnyt."
Ainoa yksittäinen, merkittävä, päivä muiden mainittujen juhlien ohella juutalaisilla oli sapatti, ja sen viettämisestä Paavali nuhtelee galatalaisia kristittyjä.
APOSTOLIEN KOKOUS.
Apt. 15: 28-29. Apostolien kokouksessa päätettiin, mitä sääntöjä pakanuudesta kristinuskoon kääntyvien piti noudattaa: karttaa epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta veri ei ole laskettu, ja haureutta. Sapattia ei käsketä viettämään.
JEESUKSEN TOIMINTA.
Joh. 5: 18 : "...juutalaiset ... tavoittelivat häntä tappaakseen, kun hän ei ainoastaan KUMONNUT SAPATTIA, vaan myös sanoi Jumalaa Isäkseen, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi." Jeesus kumosi sapatin.
Hän myös pyhitti sunnuntain seuraavilla tavoilla:
- nousi kuolleista sunnuntaina
- ilmestyi opetuslapsille Emmauksen tiellä sunnuntaina
- ilmestyi suljettuun huoneeseen opetuslapsille sunnuntaina
- ilmestyi epäilevälle Tuomaalle sunnuntaina
- vuodatti Pyhän Hengen helluntaina, joka oli sunnuntai.
MITÄ ALKUKIRKKO OPETTI ?
Jeesuksen opetuslapsen Johanneksen ystävä, Antiokian piispa Ignatius, kirjoitti: " Jos siis ne, jotka ovat vaeltaneet vanhan (juutalaisen) tavan mukaan, tulevat uuteen toivoon (kristityiksi),he eivät pidä sapatinpäivää,vaan viettävät Herran päivää (sunnuntaita)." (Ad magnesios, 8,9. N. v. 116 j.Kr.)
Barnabaan kirje: "Sen tähden me (kristityt) vietämme kahdeksatta päivää, jona myös Jeesus nousi kuolleista." (120 j.Kr.)
Rooman piispa Silvester vaikutti keisari Konstantinukseen niin, että keisari määräsi auringon päivän (sunnuntain) Rooman vapaapäiväksi v.321 j.Kr., sillä se oli jo silloin yleinen kristittyjen lepopäivä - oli ollut jo apostoleista asti.
Sunnuntai - lepopäivä jo vuodesta 33 j.Kr. Mieti sitä !
Kristityn lepopäivä - sapatti vai sunnuntai ?
33
1660
Vastaukset
- Pakana(M)
Kristityt alkoivat yleisesti viettämään sunnutaita
lepopäivänä vasta joitain kymmeniä vuosia Rooman
keisarin määräyksen jälkeen.
Muutenkin selittelet asioilla, jotka ovat asian
vierestä.- Baskeri.
Onhan se helppo heittää noita paskanpuhumisväitteitä, mutta minulla oli kylläkin historiaan perustuvaa tietoa, sinulla taas vain väite, jonka olet keksinyt ettet vain joutuisi myöntämään mitään sellaista, mikä kuuluu kristinuskoon.
Ja muuten, mihinköhän ovat kadonneet KTS ja Moshe, jotka niin innolla puolustivat sapattia? - Moshe Zew
Baskeri. kirjoitti:
Onhan se helppo heittää noita paskanpuhumisväitteitä, mutta minulla oli kylläkin historiaan perustuvaa tietoa, sinulla taas vain väite, jonka olet keksinyt ettet vain joutuisi myöntämään mitään sellaista, mikä kuuluu kristinuskoon.
Ja muuten, mihinköhän ovat kadonneet KTS ja Moshe, jotka niin innolla puolustivat sapattia?Valitettavasti on muutakin touhua...
ja sitten on vielä tämä Superlinja joka häiritsee
vapaata internetin käyttöä :) - Pakana(M)
Baskeri. kirjoitti:
Onhan se helppo heittää noita paskanpuhumisväitteitä, mutta minulla oli kylläkin historiaan perustuvaa tietoa, sinulla taas vain väite, jonka olet keksinyt ettet vain joutuisi myöntämään mitään sellaista, mikä kuuluu kristinuskoon.
Ja muuten, mihinköhän ovat kadonneet KTS ja Moshe, jotka niin innolla puolustivat sapattia?Uskon häntä tässä(kin) asiassa enemmän kuin sinua,
patologista paskanpuhujaa. Tosin sapattiasiassa en
tarvitse taustatukea keneltäkään. Minä tiedän,
mistä puhun, sinä enintään luulet. - Baskeri.
Pakana(M) kirjoitti:
Uskon häntä tässä(kin) asiassa enemmän kuin sinua,
patologista paskanpuhujaa. Tosin sapattiasiassa en
tarvitse taustatukea keneltäkään. Minä tiedän,
mistä puhun, sinä enintään luulet.Historian maisteri ei ole RAAMATUNHISTORIAN maisteri. Minun kanssani samaa mieltä puolestaan on useakin teologian tohtori, hah hah!
Kukas muuten taannoin sanoikaan minulle: "Älä vetoa auktoriteetteihin!" ? Niin, se oli Pakana (M) eräässä keskustelussa. Onko historian maisteri auktoriteetti ?
- Moshe
B: "Jotta sapatti voisi vieläkin olla voimassa,
se olisi täytynyt määrätä jo luomisen yhteydessä,
jolloin se koskisi kaikkia eikä vain juutalaisia.
Onko näin ?"
Lue ajatellen 1 Moos 2:1-3. Vertaa sitä 2 Moos
20:11. Sapatti annettiin lepopäiväksi koko
ihmiskunnalle ja lisäksi kaikille työeläimille (2
Moos 20:10, 5 Moos 5:14, Mark 2:27).
Kristikunta viettää pyhiä joita ei ole Raamatussa
ollenkaan, ja kiinnittävät niihin suurempaa
huomiota kuin Raamatussa asetettuihin juhliin.
Ajattelepa esim. joulua. Oletko huomannut
millaisen jumalattoman hässäkän se aiheuttaa jo
loppukesästä.
B: "APOSTOLIEN KOKOUS.
Apt. 15: 28-29. Apostolien kokouksessa
päätettiin, mitä sääntöjä pakanuudesta
kristinuskoon kääntyvien piti noudattaa: karttaa
epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta
veri ei ole laskettu, ja haureutta. Sapattia ei
käsketä viettämään."
Katsopa tarkemmin ko. Raamatunkohtaa. Kristityt
lukevat tavallisesti vain yllä mainitsemasi,
mutta he lopettavat lukemisen kesken. Katso
seuraavaa jaetta, joka alkaa sanalla "sillä", eli
se kuuluu edellisen yhteyteen
saumattomasti: "Sillä Mooseksella on ammoisista
ajoista asti joka kaupungissa julistajansa;
luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina"
(Apt 15:21). Mainitsemasi asiat ovat ne jotka
opetetaan juuri kääntyneelle, myöhemmin
opettaminen jatkuu ja sitä jatkuu koko loppu
elämän. Ennen pitkää siis myös lepopäivä-asia
tulee myös ajankohtaiseksi.
B: "JEESUKSEN TOIMINTA.
Joh. 5: 18 : '...juutalaiset ... tavoittelivat
häntä tappaakseen, kun hän ei ainoastaan KUMONNUT
SAPATTIA, vaan myös sanoi Jumalaa Isäkseen,
tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.' Jeesus
kumosi sapatin."
Tässä on käännösvirhe. Juutalaiset tavoittelivat
Häntä tappaakseen, koska heidän tulkintansa
mukaan Hän rikkoi Sapatin pyhyyttä. Hän ei siis
kumonnut Sapattia vaan rikkoi niitä lisäyksiä
vastaan joita ihmiset olivat Sapattikäskyyn
lisänneet.
B: "Hän myös pyhitti sunnuntain seuraavilla
tavoilla:
- nousi kuolleista sunnuntaina"
Hän nousi haudasta Sapatin päättyessä illalla.
Raamatun mukaan Hän oli kolme vuorokautta
haudassa. Ei enempää eikä vähempää.
B: "- ilmestyi opetuslapsille Emmauksen tiellä
sunnuntaina
- ilmestyi suljettuun huoneeseen opetuslapsille
sunnuntaina
- ilmestyi epäilevälle Tuomaalle sunnuntaina
- vuodatti Pyhän Hengen helluntaina, joka oli
sunnuntai."
Näistä tapauksista yksikään ei osoita, että
lepopäivä on muutettava sunnuntaiksi. Nehän
todistavat päinvastoin, että Jumalakin
työskentelee arkisin.
B: "MITÄ ALKUKIRKKO OPETTI ?"
Alkuseurakunnan ja alkukirkon väliin sopii
satakunta vuotta. Alkuseurakunnan oppi ja tavat
perustuvat Raamattuun ja alkukirkon
ihmisopetukseen.
B: "Sunnuntai - lepopäivä jo vuodesta 33 j.Kr.
Mieti sitä !"
Väite ei pidä paikkaansa. Jos väite olisi oikea,
niin Paavali olisi sapatin-rikkoja matkustaessaan
sunnuntaina. "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä
olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin
Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa
pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti
puhettaan puoliyöhön saakka...hän puhui kauan
heidän kanssansa, päivän koittoon asti, ja lähti
sitten matkalle" (Apt 20:7). Viikon ensimmäinen
päivä jolloin he olivat koolla oli lauantai-ilta
ja seuraavana aamuna (sunnuntaina) hän lähti
matkaan.
Paavalin elämästä tiedämme, että hän vietti
Sapatin. Se nähdään monissa yhteyksissä
Apostolien teoissa. Kun häntä syytettiin
Kesareassa niin hän vastasi: "Minä en ole mitään
rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä
keisaria vastaan" (Apt 25:8).- Moshe Zew
Tämä siis tarkennukseksi, koska vauhdissa unohtui
sukunimi pois. - Baskeri.
1. kohta. Tarkistan asian, kun ehdin. Palataan aiheeseen.
2. kohta. "...sillä Mooseksella on..." tarkoittaa juuri sitä, miltä se kuulostaakin, nimittäin että joka (israelilaisessa) kaupungissa oli juutalainen synagooga, jossa kokoonnuttiin sapattina. Asiayhteydestä käy selvästi ilmi, että lauseen alkuosa on asetettu vastakohdaksi loppuosalle: kristittyjen tapa toimia vastaan juutalaisten tapa.
3. kohta. Eipä ole käännösvirhe, ei.Tässä nimittäin ei alkukielellä sanota "rikkoi" (sabbaton bebeluusin) sapatin, vaan "kumosi" (elyen), joka merkitsee "päästää jostakin". Sitä ilmausta käytetään myös esim. Matt. 16: 19 ja 18: 18 -kohdissa, jossa se merkitsee "päästää synneistä", siis kumota synnin valta. Ei voida edes kieliopillisesti sanoa "rikkoa synneistä".
4. kohta. Ylösnousemuksessa kyse on sunnuntaista johtuen juutalaisesta puhetavasta, joka ei "päivistä" puhuttaessa edellytä "vuorokausia" vaan päivien osatkin riittävät.
5. kohta. Muista, että alkukirkko eli ajallisesti lähellä alkuseurakuntaa. Opetuslasten ystävät välittivät saamansa tiedon tarkasti eteenpäin - eikä vain suullisesti vaan myös kirjallisesti.
6. kohta. Apt. 20: 7. Paavali viipyi Trooaassa 7 päivää, joten hän olisi voinut viettää jumalanpalvelusta jo sapattina - mutta ei. Se tapahtui seuraavana päivänä, viikon 1. päivänä, sunnuntaina. Tiedät varmasti, että juutalaisilla viikon 7. päivä on sapatti, 1. taas sunnuntai. - Moshe Zew
Baskeri. kirjoitti:
1. kohta. Tarkistan asian, kun ehdin. Palataan aiheeseen.
2. kohta. "...sillä Mooseksella on..." tarkoittaa juuri sitä, miltä se kuulostaakin, nimittäin että joka (israelilaisessa) kaupungissa oli juutalainen synagooga, jossa kokoonnuttiin sapattina. Asiayhteydestä käy selvästi ilmi, että lauseen alkuosa on asetettu vastakohdaksi loppuosalle: kristittyjen tapa toimia vastaan juutalaisten tapa.
3. kohta. Eipä ole käännösvirhe, ei.Tässä nimittäin ei alkukielellä sanota "rikkoi" (sabbaton bebeluusin) sapatin, vaan "kumosi" (elyen), joka merkitsee "päästää jostakin". Sitä ilmausta käytetään myös esim. Matt. 16: 19 ja 18: 18 -kohdissa, jossa se merkitsee "päästää synneistä", siis kumota synnin valta. Ei voida edes kieliopillisesti sanoa "rikkoa synneistä".
4. kohta. Ylösnousemuksessa kyse on sunnuntaista johtuen juutalaisesta puhetavasta, joka ei "päivistä" puhuttaessa edellytä "vuorokausia" vaan päivien osatkin riittävät.
5. kohta. Muista, että alkukirkko eli ajallisesti lähellä alkuseurakuntaa. Opetuslasten ystävät välittivät saamansa tiedon tarkasti eteenpäin - eikä vain suullisesti vaan myös kirjallisesti.
6. kohta. Apt. 20: 7. Paavali viipyi Trooaassa 7 päivää, joten hän olisi voinut viettää jumalanpalvelusta jo sapattina - mutta ei. Se tapahtui seuraavana päivänä, viikon 1. päivänä, sunnuntaina. Tiedät varmasti, että juutalaisilla viikon 7. päivä on sapatti, 1. taas sunnuntai.2. kohta. "...sillä Mooseksella on..."
tarkoittaa juuri sitä, miltä se kuulostaakin,
nimittäin että joka (israelilaisessa) kaupungissa
oli juutalainen synagooga, jossa kokoonnuttiin
sapattina. Asiayhteydestä käy selvästi ilmi, että
lauseen alkuosa on asetettu vastakohdaksi
loppuosalle: kristittyjen tapa toimia vastaan
juutalaisten tapa.
Tuo suluissa oleva sana on harhaanjohtava.
Synagoogia oli kaikkialla missä juutalaisia asui
(ja on vieläkin). Kiista ympärileikkauksestakin
tapahtui Israelin ulkopuolella Antiokiassa.
Lauseen alkuosaa voit vielä miettiä, mutta älä
tee hätäisiä johtopäätöksiä.
3. kohta. Eipä ole käännösvirhe, ei.Tässä
nimittäin ei alkukielellä sanota "rikkoi"
(sabbaton bebeluusin) sapatin, vaan "kumosi"
(elyen), joka merkitsee "päästää jostakin". Sitä
ilmausta käytetään myös esim. Matt. 16: 19 ja 18:
18 -kohdissa, jossa se merkitsee "päästää
synneistä", siis kumota synnin valta. Ei voida
edes kieliopillisesti sanoa "rikkoa synneistä".
Heprealaisessa UT:ssa on sana chilel, joka
merkitsee "häväistä pyhä, rikkoa sapatti, rikkoa
sapatin pyhyyttä". Tälläisesta "törkeydestä"
kirjanoppineet syyttivät Jeshuaa. Todellisuudessa
hän rikkoi vain ihmisten sääntöjä vastaan, mutta
ei Tooraa vastaan. Hän itse on sanonut: "Älkää
luulko, että minä olen tullut lakia tai
profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut
kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä
sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei
laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan
piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut" (Matt
5:17,18).
4. kohta. Ylösnousemuksessa kyse on sunnuntaista
johtuen juutalaisesta puhetavasta, joka
ei "päivistä" puhuttaessa edellytä "vuorokausia"
vaan päivien osatkin riittävät.
Ei tuo ole mikään juutalainen puhetapa, vaan
Raamatunselittelijöiden tulkinta. Jeshua
ristiinnaulittiin keskiviikkona, ei perjantaina -
Kirjoitusten mukaan (vrt. mm. Joona).
5. kohta. Muista, että alkukirkko eli ajallisesti
lähellä alkuseurakuntaa. Opetuslasten ystävät
välittivät saamansa tiedon tarkasti eteenpäin -
eikä vain suullisesti vaan myös kirjallisesti.
Eroavaisuuksia näkyy olevan. Paavali sanoi: "Minä
tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän
keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät
laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne
nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat,
vetääkseen opetuslapset mukaansa. Valvokaa
sentähden ja muistakaa, että minä olen kolme
vuotta lakkaamatta yötä ja päivää kyynelin
neuvonut teitä itsekutakin" (Apt 20:29-31).
Historia osoittaa hänen olleen oikeassa. Minä
henkilökohtaisesti uskon vain Raamattuun.
6. kohta. Apt. 20: 7. Paavali viipyi Trooaassa 7
päivää, joten hän olisi voinut viettää
jumalanpalvelusta jo sapattina - mutta ei. Se
tapahtui seuraavana päivänä, viikon 1. päivänä,
sunnuntaina. Tiedät varmasti, että juutalaisilla
viikon 7. päivä on sapatti, 1. taas sunnuntai.
Kyseessä ei ollut mikään
sunnuntaijumalanpalvelus, vaan he olivat koolla
Sapatin jälkeen illalla (lauantai-iltana). Viikon
ensimmäinen päivä alkaa Sapatin jälkeen auringon
laskettua.
Omalta osaltani lopetan tähän tämän asian
puinnin. Sinulla on oikeus uskoa miten haluat
samoinkin minullakin.
Paavali kehoitti: "...vältä mielettömiä
riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua
ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja
turhia". En ole "riitakysymyksien ja
sanakiistojen kipeä" (Tiit 3:9, 1 Tim 6:4). - Kaizu<><
Moshe Zew kirjoitti:
2. kohta. "...sillä Mooseksella on..."
tarkoittaa juuri sitä, miltä se kuulostaakin,
nimittäin että joka (israelilaisessa) kaupungissa
oli juutalainen synagooga, jossa kokoonnuttiin
sapattina. Asiayhteydestä käy selvästi ilmi, että
lauseen alkuosa on asetettu vastakohdaksi
loppuosalle: kristittyjen tapa toimia vastaan
juutalaisten tapa.
Tuo suluissa oleva sana on harhaanjohtava.
Synagoogia oli kaikkialla missä juutalaisia asui
(ja on vieläkin). Kiista ympärileikkauksestakin
tapahtui Israelin ulkopuolella Antiokiassa.
Lauseen alkuosaa voit vielä miettiä, mutta älä
tee hätäisiä johtopäätöksiä.
3. kohta. Eipä ole käännösvirhe, ei.Tässä
nimittäin ei alkukielellä sanota "rikkoi"
(sabbaton bebeluusin) sapatin, vaan "kumosi"
(elyen), joka merkitsee "päästää jostakin". Sitä
ilmausta käytetään myös esim. Matt. 16: 19 ja 18:
18 -kohdissa, jossa se merkitsee "päästää
synneistä", siis kumota synnin valta. Ei voida
edes kieliopillisesti sanoa "rikkoa synneistä".
Heprealaisessa UT:ssa on sana chilel, joka
merkitsee "häväistä pyhä, rikkoa sapatti, rikkoa
sapatin pyhyyttä". Tälläisesta "törkeydestä"
kirjanoppineet syyttivät Jeshuaa. Todellisuudessa
hän rikkoi vain ihmisten sääntöjä vastaan, mutta
ei Tooraa vastaan. Hän itse on sanonut: "Älkää
luulko, että minä olen tullut lakia tai
profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut
kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä
sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei
laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan
piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut" (Matt
5:17,18).
4. kohta. Ylösnousemuksessa kyse on sunnuntaista
johtuen juutalaisesta puhetavasta, joka
ei "päivistä" puhuttaessa edellytä "vuorokausia"
vaan päivien osatkin riittävät.
Ei tuo ole mikään juutalainen puhetapa, vaan
Raamatunselittelijöiden tulkinta. Jeshua
ristiinnaulittiin keskiviikkona, ei perjantaina -
Kirjoitusten mukaan (vrt. mm. Joona).
5. kohta. Muista, että alkukirkko eli ajallisesti
lähellä alkuseurakuntaa. Opetuslasten ystävät
välittivät saamansa tiedon tarkasti eteenpäin -
eikä vain suullisesti vaan myös kirjallisesti.
Eroavaisuuksia näkyy olevan. Paavali sanoi: "Minä
tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän
keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät
laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne
nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat,
vetääkseen opetuslapset mukaansa. Valvokaa
sentähden ja muistakaa, että minä olen kolme
vuotta lakkaamatta yötä ja päivää kyynelin
neuvonut teitä itsekutakin" (Apt 20:29-31).
Historia osoittaa hänen olleen oikeassa. Minä
henkilökohtaisesti uskon vain Raamattuun.
6. kohta. Apt. 20: 7. Paavali viipyi Trooaassa 7
päivää, joten hän olisi voinut viettää
jumalanpalvelusta jo sapattina - mutta ei. Se
tapahtui seuraavana päivänä, viikon 1. päivänä,
sunnuntaina. Tiedät varmasti, että juutalaisilla
viikon 7. päivä on sapatti, 1. taas sunnuntai.
Kyseessä ei ollut mikään
sunnuntaijumalanpalvelus, vaan he olivat koolla
Sapatin jälkeen illalla (lauantai-iltana). Viikon
ensimmäinen päivä alkaa Sapatin jälkeen auringon
laskettua.
Omalta osaltani lopetan tähän tämän asian
puinnin. Sinulla on oikeus uskoa miten haluat
samoinkin minullakin.
Paavali kehoitti: "...vältä mielettömiä
riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua
ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja
turhia". En ole "riitakysymyksien ja
sanakiistojen kipeä" (Tiit 3:9, 1 Tim 6:4).Et suinkaan ole juutalainen? Nimestäsi yrittäisin
päätellä näin.
Olisi kysyttävää, jos olet.
Kuinka suhtaudut Jeesukseen? - Moshe Zew
Kaizu<>< kirjoitti:
Et suinkaan ole juutalainen? Nimestäsi yrittäisin
päätellä näin.
Olisi kysyttävää, jos olet.
Kuinka suhtaudut Jeesukseen?Isäni oli juutalainen, äiti suomalainen.
Virallinen sukunimeni on suomenkielinen (isoisän
isä on sen aikanaan muuttanut).
Uskon, että Jeshua on Messias.
Voit tarkemmin tutustua mietteisiini
websivustollani:
http://www.kolumbus.fi/gematria - Kaizu<><
Moshe Zew kirjoitti:
Isäni oli juutalainen, äiti suomalainen.
Virallinen sukunimeni on suomenkielinen (isoisän
isä on sen aikanaan muuttanut).
Uskon, että Jeshua on Messias.
Voit tarkemmin tutustua mietteisiini
websivustollani:
http://www.kolumbus.fi/gematriaOlet siis messiaaninen juutalainen.
Oletko nähnyt Dick Reubenin videoita Pensacolasta?
Siinä huomataan, kuinka juutalainen pystyy vielä
paremmin yhdistämään VT:n ja UT:n.
Tutustunkin paremmin sivuihisi. Näyttivät
mielenkiintoisilta.
Jeesuksen siunausta sinulle. - Baskeri.
Moshe Zew kirjoitti:
Isäni oli juutalainen, äiti suomalainen.
Virallinen sukunimeni on suomenkielinen (isoisän
isä on sen aikanaan muuttanut).
Uskon, että Jeshua on Messias.
Voit tarkemmin tutustua mietteisiini
websivustollani:
http://www.kolumbus.fi/gematriaHienoa, että olet löytänyt Messiaan, mutta messiaanisena et voi jäädä lain alle.
Sinun on käsitettävä, ettet voi ajatella pelastuvasi sillä, että SEKÄ olet armahdettu uskova ETTÄ pidät sapatin ym. lain kohtia. Se on synergiaa, joka ei kuulu kristinuskoon.
Me elämme VAIN armosta, ja kun joissain kohdin täytämme lakia, sekin on Jumalan armosta ja hänen voimastaan tapahtuvaa. Meitä ei vie lähemmäs Jumalaa sen paremmin sapatinviettomme kuin sunnuntainviettommekaan, sillä olemme jo Jumalassa kun olemme Kristuksessa.
Kuitenkaan emme ole laittomuuden kannattajia, joten kun haluamme viettää lepopäivää, viettäkäämme se pyhittäen se Jumalalle - sunnuntaina, kuten hänen tahtonsa on.
Kristityn ilo on toimia Jumalan tahdon mukaan, ilman pakottavuutta, ja sen sijaan vapain ja iloisin sydämin sillä tavalla ja niillä keinoilla, jotka Jeesus antaa. Myös pyhityksemme on Jumalan antamaa, ei omin voimin aikaansaatua. Siinä on lupa levätä. - pakanallinen Suomi
Baskeri. kirjoitti:
Hienoa, että olet löytänyt Messiaan, mutta messiaanisena et voi jäädä lain alle.
Sinun on käsitettävä, ettet voi ajatella pelastuvasi sillä, että SEKÄ olet armahdettu uskova ETTÄ pidät sapatin ym. lain kohtia. Se on synergiaa, joka ei kuulu kristinuskoon.
Me elämme VAIN armosta, ja kun joissain kohdin täytämme lakia, sekin on Jumalan armosta ja hänen voimastaan tapahtuvaa. Meitä ei vie lähemmäs Jumalaa sen paremmin sapatinviettomme kuin sunnuntainviettommekaan, sillä olemme jo Jumalassa kun olemme Kristuksessa.
Kuitenkaan emme ole laittomuuden kannattajia, joten kun haluamme viettää lepopäivää, viettäkäämme se pyhittäen se Jumalalle - sunnuntaina, kuten hänen tahtonsa on.
Kristityn ilo on toimia Jumalan tahdon mukaan, ilman pakottavuutta, ja sen sijaan vapain ja iloisin sydämin sillä tavalla ja niillä keinoilla, jotka Jeesus antaa. Myös pyhityksemme on Jumalan antamaa, ei omin voimin aikaansaatua. Siinä on lupa levätä.Kristitty pysyy kristittynä vaikka tulee uskoon.
Juutalainen joka tunnustaa, että Jeshua on
Messias tulee messiaaniseksi juutalaiseksi.
Juutalaisesta ei voi tehdä helluntalaista,
kirkollista, vapaakirkollista tai katolista.
Juutalaisen juuret pysyvät aina juutalaisuudessa
ja siinä, että sapatti on lauantai. Antakaa
messiaanisten juutalaisten pysyä juurissaan.
Joulukin on pakanallinen juhla, ennemmin
hyljätkää joulun vietto, Jeesus syntyi kesällä ei
joulukuussa. Joulukuusi on myös pakanallinen
kapistus. Voitko hyljätä joulun vieton jos pyydät
juutalaista hylkäämään sapatin ja laittamaan sen
sunnuntaiksi!!!!!!! - Moshe Zew
Kaizu<>< kirjoitti:
Olet siis messiaaninen juutalainen.
Oletko nähnyt Dick Reubenin videoita Pensacolasta?
Siinä huomataan, kuinka juutalainen pystyy vielä
paremmin yhdistämään VT:n ja UT:n.
Tutustunkin paremmin sivuihisi. Näyttivät
mielenkiintoisilta.
Jeesuksen siunausta sinulle.En ole nähnyt Dick Reubenin videoita.
Vasta pari viikkoa sitten saimme videonauhurin.
Mistä tämän videon saisi lainaksi?
*
Oletko lukenut kirjoitukseni "Lammasportti"?
http://www.kolumbus.fi/gematria/portti01.htm
*
Kiitos ystävällisestä siunaustoivotuksestasi.
HaAdon Jeshua HaMashiach siunatkoon myös sinua
kaikella hengellisellä rikkaudella Hänessä. - Baskeri.
Ne Raamatunkohdat, jotka annoit, kertovat seuraavaa:
1. Moos. 2: 1-3. Jumala siunasi ja pyhitti sapatin, ts. erotti lepopäiväkseen, muttei vielä määrännyt sitä ihmisille, ei ennen Moosesta.
2. Moos. 20: 10, 11 ja 5. Moos. 5: 14. Kymmenen käskyn antaminen, joka, kuten kirjoitin jo aiemmin, annettiin juutalaista uskontoa varten.
Mark. 2: 27 Ei käske kristittyjä viettämään sapattia, vaan sisältöhän on suorastaan päinvastainen: Jeesus opettaa JUUTALAISIA fariseuksia LÖYSÄÄMÄÄN omia sapattisääntöjään!
Paavali synagogassa sapattina. Paavali kertoo mainitsemassasi kohdassa ajastaan ENNEN uskoon tuloa, juutalaisuudestaan, ja vihjaisee, ettei sapatti lähentänyt häntä Jumalaan.
Alkukristityt kävivät kyllä synagogissa sapatteina, mutta Raamattu kertoo myös miksi. He EIVÄT menneet sinne jumalanpalvelusta varten, vaan evankelioidaksen juutalaisia. Missäpä muualla he olisivat tavoittaneet niin laajan juutalaisen kuulijakunnan kuin juuri synagogassa jumalanpalveluksen jälkeen, jolloin juutalaiset olivat herkistyneitä keskustelemaan Jumalasta ! - Baskeri.
pakanallinen Suomi kirjoitti:
Kristitty pysyy kristittynä vaikka tulee uskoon.
Juutalainen joka tunnustaa, että Jeshua on
Messias tulee messiaaniseksi juutalaiseksi.
Juutalaisesta ei voi tehdä helluntalaista,
kirkollista, vapaakirkollista tai katolista.
Juutalaisen juuret pysyvät aina juutalaisuudessa
ja siinä, että sapatti on lauantai. Antakaa
messiaanisten juutalaisten pysyä juurissaan.
Joulukin on pakanallinen juhla, ennemmin
hyljätkää joulun vietto, Jeesus syntyi kesällä ei
joulukuussa. Joulukuusi on myös pakanallinen
kapistus. Voitko hyljätä joulun vieton jos pyydät
juutalaista hylkäämään sapatin ja laittamaan sen
sunnuntaiksi!!!!!!!UT :n kirjoittajat olivat messiaanisia juutalaisia. Jos kerran he pystyivät hylkäämäään sapatin ja siirtämään pyhän sunnuntaille, jopa opettamaan tätä aihetta erikseen, niin - vastaan nyt kuten juutalaiset vastaavat kysymykseen vastakysymyksellä - miten sen ajan messiaaninen juutalaisuus eroaa nykyisestä ja miksei heidän malliaan voi vieläkin noudattaa ?
- Kaizu<><
Moshe Zew kirjoitti:
En ole nähnyt Dick Reubenin videoita.
Vasta pari viikkoa sitten saimme videonauhurin.
Mistä tämän videon saisi lainaksi?
*
Oletko lukenut kirjoitukseni "Lammasportti"?
http://www.kolumbus.fi/gematria/portti01.htm
*
Kiitos ystävällisestä siunaustoivotuksestasi.
HaAdon Jeshua HaMashiach siunatkoon myös sinua
kaikella hengellisellä rikkaudella Hänessä.Niitä on oikein sarja. Itse olen nähnyt videon,
jossa VT:n pappeus ja UT:n kristuksen pappeus
naulataan yhteen vaatteiden avulla. Todella
opettavaisesti mies kertoo asiasta. En muista,
mistä niitä sai tilattua, mutta otan selvää ja
ilmoittelen.
Imaisin sivujasi koneelleni. Ethän pane pahaksesi?
Palaillaan ja jatketaan.
Siun. / Kaizu - K.T.S.
Moshe Zew kirjoitti:
En ole nähnyt Dick Reubenin videoita.
Vasta pari viikkoa sitten saimme videonauhurin.
Mistä tämän videon saisi lainaksi?
*
Oletko lukenut kirjoitukseni "Lammasportti"?
http://www.kolumbus.fi/gematria/portti01.htm
*
Kiitos ystävällisestä siunaustoivotuksestasi.
HaAdon Jeshua HaMashiach siunatkoon myös sinua
kaikella hengellisellä rikkaudella Hänessä.Kysy vaikka Helsingin juutalaisen seurakunnan
rabbilta Bolotowskilta, ovatko VT ja UT
yhtenäistä kirjakokoelmaa, niin vastaus on jyrkkä
EI! - Moshe Zew
K.T.S. kirjoitti:
Kysy vaikka Helsingin juutalaisen seurakunnan
rabbilta Bolotowskilta, ovatko VT ja UT
yhtenäistä kirjakokoelmaa, niin vastaus on jyrkkä
EI!"...vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan
liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy
poisottamatta, sillä vasta Messiaassa se katoaa.
Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on
peite heidän sydämensä päällä; mutta kun heidän
sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite
pois" (2 Kor 3:14-16).
Jos kysyt juutalaiselta joka jo tuntee Messiaan
niin saat häneltä saman vastauksen jonka sinulle
annoin.
Noiden muiden kohdalla pyydän sinulta vähän
kärsivällisyyttä. Jumala ei ole heitäkään
unohtanut. Pian hekin tunnistavat Messiaansa.
"Minä teen väkeväksi Juudan heimon ja autan
Joosefin heimoa. Minä saatan heidät kotiin, sillä
minä armahdan heitä, ja he tulevat olemaan,
niinkuin en minä olisi heitä hyljännytkään. Sillä
minä olen Herra, heidän Jumalansa, ja kuulen
heidän rukouksensa" (Sak 10:6). "Ja minä vuodatan
Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten
päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat
Minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he
valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista,
murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan
katkerasti esikoista" (Sak 12:10). Näiden
toteutuminen on läheisessä tulevaisuudessa tämän
viimeisen sukupolven aikana. "...kun Herra
rakentaa Siionin ja ilmestyy kunniassansa, kun
hän kääntyy niiden rukouksen puoleen, jotka ovat
kaikkensa menettäneet, eikä enää heidän
rukoustansa hylkää. Tämä kirjoitettakoon
tulevalle (hepr. Raam.: viimeiselle) polvelle, ja
kansa, joka vastedes luodaan, on kiittävä Herraa"
(Ps 102:17-19).
- vapaus
Päivällä ei ole väliä. Kristityille sunnuntai,
muslimeille perjantai ja juutalaisille lauantai.
Mikä olikaan ongelmasi!? Tee työtä ja lepää yksi
päivä viikossa. Kristityt osaavat lepäämisen
taidon! Perjantai illasta maanantai aamuun!
Juutalaiset sen sijaan perjantaina
auringonlaskusta lauantaihin auringonlaskuun!
Valitkaa yksi päivä viikossa ja levätkää milloin
haluatte! Kuka käskee olla orjuutettu tiettyyn
päivään. - hevoinen.cjb.net
Missä muka Raamatussa pyhitetään sunnuntai? Lepopäivä kyllä pyhitetään, ja sitä me vietämme 7/360 Jeesuksessa, olipa sunnuntai tai keskiviikko.
Jumalan selvän sanan vääristelemistä on väittely siitä, onko lepopäivä sunnuntai vai lauantai vai mikä, koska lepopäivä on lepopäivä vaikka se olisi milloin.
Muuten, missä kohdin Raamattua, kukaan edes rikkoo tätä käskyä (paitsi fariseusten mielestä)?- Baskeri.
Luulin sinun sanoneen olevasi funda? Tuo ei siltä kuullosta, kun jopa tavallinen konservatiivikin ottaa Raamatun kirjaimellisemmin.
Mitä pyhittämiseen tulee, niin juuri siitä on kyse mainitsemissani tapauksissa. Pyhittäminen on Jumalalle erottamista, poistamista tavallisesta yhteydestään pyhempään yhteyteen.
Kaikki Jeesuksen ilmestymiset ylösnousemuksen jälkeen tapahtuivat sunnuntaisin - hän siis antoi sunnuntaille suuren arvon. Olisi voinut ilmestyä sapattinakin jos olisi halunnut, mutta halusi osoittaa sunnuntaille uuden merkityksen. - Hevoinen.cjb.net
Baskeri. kirjoitti:
Luulin sinun sanoneen olevasi funda? Tuo ei siltä kuullosta, kun jopa tavallinen konservatiivikin ottaa Raamatun kirjaimellisemmin.
Mitä pyhittämiseen tulee, niin juuri siitä on kyse mainitsemissani tapauksissa. Pyhittäminen on Jumalalle erottamista, poistamista tavallisesta yhteydestään pyhempään yhteyteen.
Kaikki Jeesuksen ilmestymiset ylösnousemuksen jälkeen tapahtuivat sunnuntaisin - hän siis antoi sunnuntaille suuren arvon. Olisi voinut ilmestyä sapattinakin jos olisi halunnut, mutta halusi osoittaa sunnuntaille uuden merkityksen.fundamentalismi ja fariseuksena oleminen ovat kaksi eri asiaa.
Yritän ollakkin fundamentalisti, ja niin mielestäni teenkin tuossa pyhäpäivän pyhittämis-jutussa.
Täytyy miettiä miten pyhittää pyhäpäivä. Mielestäni sen tarkoitus on kunnioittaa Jumalaa, muuta tarkoitusta en sille keksi, joten sen väitteleminen mikä viikonpäivä on kyseessä, kun jokaisena sitä pitäisi tehdä kuiteniin, on mielestäni suht turha väittelynaihe.
- Kaizu<><
Hyvää tekstiä ja totuuden pohjalta.
Siunausta.- Pakana(M)
Sinulle on todistettu (mm K.S.T. ja Moshe Zew
) nyt se, mikä sinun olisi pitänyt tietää
kristittynä muutenkin. Kuitenkin, asiallisten
selitysten jälkeen alat palboa Baskerin valheita
kuin ortodoksi ikoneita. Tuosta ei voi päätellä
muuta kuin, että sinä olet sokea lammas, jolta
puuttuu omat aivot kokonaan.
Tuon kommenttisi jälkeen tunnen, että olet Aku
Ankka, samaa kastia Baskerin ja Hevoisen kanssa. - Kaizu<><
Pakana(M) kirjoitti:
Sinulle on todistettu (mm K.S.T. ja Moshe Zew
) nyt se, mikä sinun olisi pitänyt tietää
kristittynä muutenkin. Kuitenkin, asiallisten
selitysten jälkeen alat palboa Baskerin valheita
kuin ortodoksi ikoneita. Tuosta ei voi päätellä
muuta kuin, että sinä olet sokea lammas, jolta
puuttuu omat aivot kokonaan.
Tuon kommenttisi jälkeen tunnen, että olet Aku
Ankka, samaa kastia Baskerin ja Hevoisen kanssa.kenenkään valheita. Mutta se on totta, mitä on
sanottu sapatista. - Baskeri.
Pakana(M) kirjoitti:
Sinulle on todistettu (mm K.S.T. ja Moshe Zew
) nyt se, mikä sinun olisi pitänyt tietää
kristittynä muutenkin. Kuitenkin, asiallisten
selitysten jälkeen alat palboa Baskerin valheita
kuin ortodoksi ikoneita. Tuosta ei voi päätellä
muuta kuin, että sinä olet sokea lammas, jolta
puuttuu omat aivot kokonaan.
Tuon kommenttisi jälkeen tunnen, että olet Aku
Ankka, samaa kastia Baskerin ja Hevoisen kanssa.Kun kirjoitit minusta tuollaisia Kaitzulle, niin et taaskaan kyennyt osoittamaan konkreettisesti, missä minä olen väärässä. Ei kannata huudella, jos ei löydy faktaa. Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
- Pakana(M)
Baskeri. kirjoitti:
Kun kirjoitit minusta tuollaisia Kaitzulle, niin et taaskaan kyennyt osoittamaan konkreettisesti, missä minä olen väärässä. Ei kannata huudella, jos ei löydy faktaa. Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
Onhan se osoitettu konkreettisesti, että kristityn
lepopäivä on lauantai. Kaikki väitteesi, jotka
tukevat sunnuntaita, ovat valhetta.
Olet vain sellainen jästipää, että pysyt
kannassasi, vaikka sinulle tekee rautalangasta
mallia sinua viisammat henkilöt, esim historian
maisterit.
Olet kuin murrosikäinen, joka opettaa isäänsä
naimaan! - Baskeri.
Pakana(M) kirjoitti:
Onhan se osoitettu konkreettisesti, että kristityn
lepopäivä on lauantai. Kaikki väitteesi, jotka
tukevat sunnuntaita, ovat valhetta.
Olet vain sellainen jästipää, että pysyt
kannassasi, vaikka sinulle tekee rautalangasta
mallia sinua viisammat henkilöt, esim historian
maisterit.
Olet kuin murrosikäinen, joka opettaa isäänsä
naimaan!Vai olen minä murkku ? Juuri äskettäin joku epäili minua 70 -vuotiaaksi. Hui kauhistus, minkä ikäinen minä mahdankaan olla?!?
Kun sinä sanot minua murkuksi, niin oletkos itse sitten täysi mulkku - en malttanut olla käyttämättä hyvän sanaleikin paikkaa. - Pakana(M)
Baskeri. kirjoitti:
Vai olen minä murkku ? Juuri äskettäin joku epäili minua 70 -vuotiaaksi. Hui kauhistus, minkä ikäinen minä mahdankaan olla?!?
Kun sinä sanot minua murkuksi, niin oletkos itse sitten täysi mulkku - en malttanut olla käyttämättä hyvän sanaleikin paikkaa.En epäile sinua murkkuikäiseksi, vain henkinen
kehitys on jäänyt murkkuasteelle.
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, jos pidät
minua mulkkuna. Melkeinpä pidän itsestäänselvänä,
että pidät minua mulkkuna. Kaverini eivät pidä
minua mulkkuna.
Tässä opetusta sapatista. https://www.youtube.com/watch?v=dJOXqZwHaT8
- 12____13
> Jeesus kumosi sapatin.
Ei pidä paikkaansa. Jeesus osoitti, että Sapattina saa tehdä hyvää, kuten kaikkien olisi pitänyt tietää muutenkin. Olihan myös vartijat töissä Sapattina, eikä se yllättäen ollut tekopyhille mikään ongelma.
Ja, Raamatun perusteella kristittyjen pitäisi olla myös Juutalaisia, ja jos rakastavat Jumalaa, pitävät myös Sapatin.
"Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka
ulkonaisesti lihassa tapahtuu; vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta".
Room. 2:28-29
"Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat";
Ensimmäinen Johanneksen kirje 5:3
Valitettavasti moni "kristitty" ei mitä ilmeisemmin rakasta Jumalaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453076- 1082503
- 502492
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402168Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2461781Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4631749- 1011729
Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91624Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151567R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi221384