eroavat siinä suhteessa, että Jumalan kieltäjät eivät voi käsittää, että maailmankaikkeus olisi syntynyt jonkun suuren älyllisen voiman ansiosta.
Siksi esim. kellosepän taidot omaava ihminen ei ole lähtökohtaisesti, eli
alkujuuriltaankaan syntynyt mistään älyllisestä lähteestä, jossa olisi suunnitelma.
Ateistit puolestaan eivät ole nähneet Jumalaa, mikä on varsinkin tänään facebook-aikaan varsin ymmärrettävä syy kieltäytyä uskomasta. Tokihan
meidän tulee olettaa, että koko maailmankaikkeuden Luojalla on oma seinä
facebookissa ja meillä olisi digikuvia moisesta otuksesta.
Summa summarum: ovatko ihmisen aivot oikeasti niin pinnallistuneet, ettei
käsityskyky riitä enää ymmärtämään asioiden merkityksiä ja syy-yhteyksiä muuta kuin solutasolla, tai jopa vain ihmisen silmien tasolla
Ero:Jumalan kieltäjät ja ateistit
9
112
Vastaukset
- ++++++++++++++++
"eroavat siinä suhteessa, että Jumalan kieltäjät eivät voi käsittää, että maailmankaikkeus olisi syntynyt jonkun suuren älyllisen voiman ansiosta."
Ei pitäisi, jos maailmanakaikkeus on liian monimutkainen ymmärtämään miten se on syntynyt niin olento joka on vielä monimutkaisempi kuin maailmanakaikkeus itse on vielä vaikeampi ymmärtää miten se on syntynyt tai on edes olemassa.
Jos väittää, että tämä olento ei ole syntynyt vaan on ikuinen niin mikä estää ettei maailmanakaikkeus voi olla ikuinen tai, että ikuisuus on edes mahdollista? Aloituksessa haiskahtaa vahva GodDidIt-tuoksu. Se on selvää että ihmisen käsityskyky on rajallinen ja jumalien olemassaolosta ei ihmisen kyvyillä ole saatu minkäänlaisia todisteita. Ei suoria eikä epäsuoria. Kaikki jumalolentojen olemassaolo liittyy ihmisen mielikuvitukseen.
"ovatko ihmisen aivot oikeasti niin pinnallistuneet, ettei käsityskyky riitä enää "
Vai ovatkohan tietomme luonnon olemuksesta lisäntyneet niin, ettemme tarvitse höpsismiä?
P.S. Kysymyksesi ei summaa mitään sitä edeltänyttä tekstiä.
P.P.S. Varsinaiseen aiheeseen huomautan, etteivät monet jumalia kieltämättömät ateistitkaan voi käsittää, että maailmankaikkeus olisi syntynyt jonkun suuren älyllisen voiman ansiosta.Koska meillä ei ole mitään tietoa siitä, mitä oli ennen alkuräjähdystä, tunnustan mielummin itselleni tietämättömyyteni asiassa ja tyydyn siihen.
Joku toinen voi kuvitella älykkään suunnittelijan kaiken taakse ilman sen kummempia todisteita kuin kertomukset, tuntemukset, luulot ja kuulopuheet.
Joku voisi kuvitella tyhmän suunnittelijan kaiken taakse, sillä maailma ei totisesti noudata mitään selkeää suunnitelmaa, vaan haparoi sokeana eteenpäin luonnonlakien talutusnuorassa.
Ateistit eivät ole nähneet ainuttakaan jumalista. Heillä ei ole myöskään mitään muunkaanlaista luotettavaa havaintoa yhdestäkään. Ei kenelläkään ole!
Siksi en vaivaa itseäni kuvittelemalla minkään tuhansista jumalista olevan olemassa. Asia voi minun kohdaltani jäädä lepäämään siihen saakka, kun todisteita alkaa tulla.
Uskonnot ovat sensijaan totisinta totta ja tarjoavat hauskaa ajanvietettä uskojilleen ja meille asiaa hämmästeleville.- KuusKuusKuus.
Sellainen on helppo kieltää mitä ei pysty todistamaan ,jos vatipää uskovaisten jumala ja jeesus jutut pystyisi todistamaan oikeaksi niin se olisi jo tehty..
Vain tyhmä ja epäluotettava ihminen luulee jotain olevan olemassa..luotettava ihminen ei usko sellaisiin asioihin mitä ei voi toteen näyttää.
Itse pystyn esim rommin tehon todistamaan heti kun lyödään pullo pöytään niin alkaa nousta sitä mukaan tukkaan mitä enemmän ottaa..
Uskovaiset on kuin poliisi yhtä epäluotettavia ihmisiä..puhuvat paskaa ja puuttuvat ihmisten elämään..
Ehkä poliiseistä 98% on luotettavia ilman uskonto paskaa...
Itse olen ruennut vihaamaan joka päivä enemmän ja enemmän uskovaisia ,kala kontissa ajava saa karvat nousemaan kun tietää miten selkärangaton ja epärehellinen siellä on ratissa..- 23rfe4frbv
>>Itse olen ruennut vihaamaan joka päivä enemmän ja enemmän uskovaisia ,kala kontissa ajava saa karvat nousemaan kun tietää miten selkärangaton ja epärehellinen siellä on ratissa..
- roiva.uskis
Millaisiahan mainoksia Jumalan FaceBook-sivuilla esitettäisiin?
Mainostajat sanovat vain ,ettei heidän mainoksiltaaan pääse pakoon, jos kirjoittaa työkseen/statuksekseen
"Jumala / töissäkäyvä" > rikas. Kysymys on myös siitä mihin universumi jumalaa edes tarvitsee. Ja millä todentaa että kyse on vaikkapa Hindujen jumalasta eikä mistää Roomalaisesta. Asetelma on jo lähtökohdiltaan tyhjä kysymys jolle ei ole vastausta. Näin ei ole myöskään mitään todellista syytä edes olettaa jumalia minkään taakse.
"Jos salamat ovat merkki jumalten vihasta. Niin jumalat ovat vihastuneita enimmäkseen puille" - Lao TseJumalankieltäjä uskoo kyllä yliluonnolliseen, mutta kieltää luojansa esimerkiksi protestina jonkin vääryyden vuoksi.
Ateisti ei usko. Sillä ei ole merkitystä minkä vuoksi, eikä sillä mitä muuta ateistin maailmankuva sisältää.
Minä itse esimerkiksi en kiellä jumalia. Olen vain tullut selaiseen lopputulokseen, että maailma on riittävän ihmeellinen. En näe mitään rakoa, jossa jumalia voisi piileskellä. Niitä ei minun mielestäni ole olemassa, eikä ole koskaan ollutkaan. En kiellä myöskään taikuutta. SItä ei vaan ole mielestäni olemassa. Enkä kiellä keijuja, tonttuja tai mennikäisiäkään. Samasta syystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1996110Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442307
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2301425- 771392
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131316Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256