miten kehtaatte pyytää rahaa?

pankinjohtajanystävä

Sinkkunainen tässä kyselee pariutuneilta, miten he kehtaavat pyytää rahaa mieheltä? Jos on vaikka äitiyslomalla tai muuten tienaa vähemmän ja tarvitsee silti joko yhteisiin tai erillisiin esimerkiksi yllättäviin menoihin? Miten ihan konkreettisesti? Onko helppoa, vaikeaa, itsestäänselvää vai mahdotonta? Mitä sanotte, miten sovitte, lainaako mies vai mistä on kysymys, vai haetteko pankista lainaa ennemmin? Missä tilanteissa niin käy ja miten mies suhtautuu? Mitä teette, jos ei lupaa edes lainata? Auttaako sossu?
Vaikka on täysin selvää, että suurin osa naisista tienaa huomattavasti vähemmän kuin mies, miten siitä pääsee yli, että käytännössä rahat ei riitä.

Onko vaikea arvostaa vähempituloista sinkkunaista, joka tienaa saman palkan kuin pariutunut nainenkin, mutta käytännössä joutuu käyttämään siitä todella paljon suhteellisesti suuremman osan perusmenoihin, yhteen sähköön, asuntomenoihin, autoon, jne?

Tämä näkyy työkavereiden kesken aika hyvin. Jokainen suurinpiirtein tienaa satasen kahden sisään saman verran, mutta elintasot on sitten miehen tuloista riippuvaisia ja täysin erilaisia. Monta hymähdystä joskus kuulee, kun toinen kertoo "ostaneensa" sitä sun tätä taas tilipäivän jälkeen tai lomailleensa miehensä kanssa milloin missäkin ja maksoi niin ja niin paljon lennot ja muut. Työyhteisön sinkkunaiset nostaa kulmiaan ja saattaa vähän hymähtää, et hieno juttu. Niistä jutuista ei olla kateellisia, koska ne tavallaan on miehen maksamia, täällä ei kukaan millään perinnöillä elä. Mutta mistä ja miten naiset kehtaa pyytää mieheltä rahaa?

60

3062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • senih

      Useissa parisuhteissa varat ovat yhteisiä. Siitäkin huolimatta, että tulotasot ovat eri. Meidänkin suhteessa mies tienaa enemmän kuin minä. Ainoastaan äärimmäisen hädän sattuessa saatan pyytää häneltä rahaa, jos itseltäni on loppu. Mutta syy rahan pyytämiseen ei ole koskaan vaateostokset, lomamatkailu tai muu "turhake". Kyllä ne tulee silloin johonkin järkevään, kuten matkakortin laatamiiseen, että pääsee töihin tai oppikirjaan. Ja silloin, jos mieheltä rahat loppu ja mulla olisi vielä, niin tietysti vastavuoroisesti annan hänelle rahaa. Eli periaatteessa emme lainaa rahaa toisillemme, vaan jaamme niitä tarpeen mukaan.

      • "Useissa parisuhteissa varat ovat yhteisiä"

        Harvemmin on varat/varallisuudet yhteisiä äitiyslomalla olevien yh-mammohjn kanssa.

        Avaajan kannattaa pyytää rahaa mieheltä noin 30 min ... 60 min seksin jälkeen, silloin miehen hormonitoiminta on otollisimmillaan, ja ei kannata pukeutua ennen rahan pyytämistä. Jos yh-mamma pyytää rahaa ennen seksiä, niin se vaikuttaa miehestä aivan liian raadolliselta.


    • Vaimo.-,_-

      Yleensä ei tarvitse pyytää koska pariskunnilla rahat ovat yhteiset. Yhteiselämä tarkoittaa meillä ainakin sitä, että yhteinen tulotasomme määrää sen, millainen on elintasomme. Mitä ihmeen kehtaamista tässä on?

      Meillä ostetaan, hankitaan, sijoitetaan ja satsataan yhteisistä rahoista. Mitä ihmeen merkitystä sillä on kuka maksaa kun ollaan parisuhteessa?

      Vai ei sinkkunaiset ole kateellisia, mistä muutoin tässä on kysymys koska tällainen kysymys tuskin juolahtaa muille edes mieleen....

      • voivoi3

        Vaimo.-,_-23.9.2011 19:10 4 SULJE
        Yleensä ei tarvitse pyytää koska pariskunnilla rahat ovat yhteiset. Yhteiselämä tarkoittaa meillä ainakin sitä, että yhteinen tulotasomme määrää sen, millainen on elintasomme. Mitä ihmeen kehtaamista tässä on?

        Meillä ostetaan, hankitaan, sijoitetaan ja satsataan yhteisistä rahoista. Mitä ihmeen merkitystä sillä on kuka maksaa kun ollaan parisuhteessa?

        Vai ei sinkkunaiset ole kateellisia, mistä muutoin tässä on kysymys koska tällainen kysymys tuskin juolahtaa muille edes mieleen....

        Kyllä käy miestä sääliksi kun tommoseen vitun huoraan menny rakastuu.. :)


    • helpppo

      Tämä on helppo: ei tarvitse pyytää. Kaikki talouden rahat tulee samalle tilille ja kaikki talouden menot maksetaan samalta tililtä. Olen äippälomalla, ja kun menen ostoksille, ostan ostokset meidän rahoilla, erikseen pyytämättä. Isoista hankinnoista neuvotellaan yhdessä ja muista ostoksista on tapana mainita ("ostin tänään vauvalle vähän vaatteita ja itselle uudet imetysliivit" - ihan siinä kun vaihdetaan päivän kuulumisia). Kun olin töissä, olen silloinkin mieheen verrattuna pienituloinen, mutta tottakai eletään "samaa elintasoa", yhteinen koti, yhteinen auto, samat ruoat, samat lomareissut... en ajatellut muuttaa vuokrayksiöön ja syödä makaronia vain siksi että en voisi elää "miegen rahoilla".

      Meidän rahat. Olis, vaikka olisin se parempituloinen.

    • jkbbjk

      No käytännössä rahaa pyydetään näin: Minulla on tilillä sen ja sen verran, paljonko sulla? Maksatko sinä tämän niin minä hoidan laskut? Koska sulle tulee rahaa, mun pitää vielä ennen tilipäivää tankata auto?

      Ja niin edelleen. Mitään kehtaamista siinä ei ole, rahat ovat yhteiset vaikka tilit erit, ja yhtälailla minä tankaan herran auton tai maksan sapuskat jos herralla on tilapäisiä likviditeettiongelmia. Ja hymähtely on sinänsä turhaa, koska ne turhat humputtelut on herran keksintöä AINA, itse yritän viimeiseen asti tingata vastaan ja onnistunkin neuvottelemaan usein jonkin edullisemman lomakohteen tai muun hyödykkeen. Ikävä ajatus silti että jos lomamatkasta satun kitenkin iloitsemaan niin kuulijoilla käynnistyy päässään laskukone välittömästi...

    • biux

      Rahat, omaisuus ja lapset ovat yhteisiä. Lisäksi jaamme samanlaiset arvot ja kasvatusperiaattee sekä halun sitoutua tähän elämään. Perhe on yhtenäinen yksikkö ja meillä on kaikilla sama elintaso, tietenkin. Miten perheenjäsenillä voisi olla erilainen elintaso toisiinsa nähden? "Minä syön omia lohivoileipiä ja mätiä smetanalla nyt brunssilla, laittakaa te itsellenne vaikka puuroa?" Vai "Lähden kuukaudeksi Austraaliaan, menkää te Tallinnaan risteilylle" ?

      Ehkäpä en vain ymmärtänyt aloitusta oikein.

    • cvxvcxdfsfds

      Itse on koskaan suostuisi yhteisiin rahoihin. Mielestäni molempien tulee maksaa omat menonsa ja yhteiset menot laitetaan puoliksi. En haluaisi kenenkään siipeilevän minun rahoillani, mutta en myöskään kehtaisi siipeillä toisen rahoilla.

      Jos syystä tai toisesta toisella ei ole rahaa jossain tilanteessa, toiselle lainataan rahaa ja kirjoitetaan laina paperille ylös, jotta ei unohdu. Tällöin erotilanteessa ei ole kenelläkään nokan koputtamista eikä myöskään tule turhia riitoja rahankäytöstä.

      • .........

        Eikö olisi kätevämpää erota heti, niin säästyisi turhalta kirjanpidolta?


      • sdffsdxcvxcv
        ......... kirjoitti:

        Eikö olisi kätevämpää erota heti, niin säästyisi turhalta kirjanpidolta?

        Miksi ihmeessä?


      • :-D

        Joo yksi tuommoinen pari on tullut tunnettua. Me sitten tarjosimme tälle toiselle lopulta illan kun alkoi säälittää moinen kirjanpitotouhu.


      • hieno systeemi

        Tällaisessa perheessä töissä käyvä maksaa kotona lapsia hoitavalle omasta osuudestaan käyvän korvauksen ylityö-, yö- ja pyhälisineen, loma- ja sairaslomakorvauksineen sekä eläkemaksuineen. Samoin perustein hinnoitellaan ja korvataan kotityöt. Jos toisella jää lasku rahanpuutteen takia maksamatta, se on oma häpeä. Mahdollisesta lainasta peritään markkinakorko. Ruokakin pitää punnita, jotta osataan maksaa oikeat osuudet siitä. Levoton nukkuja maksaa enemmän lakanoista, kun kuluttaakin niitä enemmän. Urheilija kuluttaa enemmän pesuaineita, pesukonetta ja vettä, mistä täytyy tehdä tarkat tilastot. Jne.

        Eihän se missään tapauksessa voi mennä niin, että töissä käyvä käyttää omat rahansa omiin huveihinsa muistaen aina korostaa, miten joutuu yksin elättämään perhettä. Samaan aikaan työtön tai äitiyslomalainen ostaa ruoat ja maksaa laskut pienillä rahoillan sekä hoitaa lapset ja kodin.


      • vxcvxcsfdsfd
        hieno systeemi kirjoitti:

        Tällaisessa perheessä töissä käyvä maksaa kotona lapsia hoitavalle omasta osuudestaan käyvän korvauksen ylityö-, yö- ja pyhälisineen, loma- ja sairaslomakorvauksineen sekä eläkemaksuineen. Samoin perustein hinnoitellaan ja korvataan kotityöt. Jos toisella jää lasku rahanpuutteen takia maksamatta, se on oma häpeä. Mahdollisesta lainasta peritään markkinakorko. Ruokakin pitää punnita, jotta osataan maksaa oikeat osuudet siitä. Levoton nukkuja maksaa enemmän lakanoista, kun kuluttaakin niitä enemmän. Urheilija kuluttaa enemmän pesuaineita, pesukonetta ja vettä, mistä täytyy tehdä tarkat tilastot. Jne.

        Eihän se missään tapauksessa voi mennä niin, että töissä käyvä käyttää omat rahansa omiin huveihinsa muistaen aina korostaa, miten joutuu yksin elättämään perhettä. Samaan aikaan työtön tai äitiyslomalainen ostaa ruoat ja maksaa laskut pienillä rahoillan sekä hoitaa lapset ja kodin.

        Ei tietenkään tarvitse järjettömyyksiin alkaa, mutta suurinpiirtein kun laitetaan kaikki puoliksi, ei ole kummallakaan mitään kaunaa, jota monesti näkee parisuhteissa, joissa ei ole mitään järkeä rahankäytössä. Tapellaan siitä, että kuka on tuhlannut mihinkä ja kuinka paljon, mitään ei ole ylhäällä, joten molemmat luulevat olevansa oikeassa.

        Jos toinen on töissä ja toinen tekee hommat kotona, luonnollisesti työssäkäyvä maksaa tällöin enemmän, koska hänen ei tarvitse tehdä kotitöitä. Nuo painoarvot mietitään sitten tilanteen mukaan.


      • cvxxvcfdssfd
        :-D kirjoitti:

        Joo yksi tuommoinen pari on tullut tunnettua. Me sitten tarjosimme tälle toiselle lopulta illan kun alkoi säälittää moinen kirjanpitotouhu.

        Tarjositte illan? Miksi? En ymmärtänyt mitä hait takaa. Tietenkin toiselle lainataan jos on tarvetta, mutta se on laina eikä lahjoitus. Sanoin tämän jo edellisessä viestissäni.

        Ymmärrän, että joillekkin tällainen oikeudenmukainen rahan käsittely on hieman liian haastavaa, mutta sehän ei tee siitä tavasta mitenkään typerää.


      • :-D
        cvxxvcfdssfd kirjoitti:

        Tarjositte illan? Miksi? En ymmärtänyt mitä hait takaa. Tietenkin toiselle lainataan jos on tarvetta, mutta se on laina eikä lahjoitus. Sanoin tämän jo edellisessä viestissäni.

        Ymmärrän, että joillekkin tällainen oikeudenmukainen rahan käsittely on hieman liian haastavaa, mutta sehän ei tee siitä tavasta mitenkään typerää.

        No en nyt todellakaan osaa kertoa MIKSI. Koska oli varaa? Ja kyllä on monesti tarjottu pari vaikka ei olisi oikein varaakaan. Jaettu karkkipussi, poltettu yhdessä viimeinen tupakka, tarjottu hampurilainen tai kahvit. Multa liikenee kolikko tai rööki jopa aivan oudolle ihmiselle, eikö ole elämä ihmeellistä? Jos tämä kaikki on sinulle täysin hepreaa niin ei minulla ainakaan riitä kyvyt sitä selittämään? Oletko kuullut että paha ei anna paljostakaan?

        En kai mä nyt ala katselemaan kun kaveri vääntää kuitin reunaan tukkimiehen kirjanpitoa juomiensa määristä, jos minulla on varaa tarjota. Se täytyy kyllä myöntää että tälle toiselle en olisi koskaan tarjonnut sitä ensimmäistäkään.


      • Näinhän se käy!

        Tuo on minusta oikein mukava systeemi, varsinkin vähän varakkaammalle osapuolelle. Valitaan vaan elintaso niin korkea kuin toisen peffa kestää, sitten kulut puoliksi ja itselle jää mukavasti vielä säästöön ja huvitteluihinkin! :-) Tosiasiahan on kuitenkin se, yhden hengen taloutta on suhteessa kalliimpi ylläpitää, joten puolisosta on hyötyä. Jos hänelle ei jää pakollisten jälkeen käteen oikein mitään niin se on enempi sitten hänen ongelmansa. :-)


      • xvcvxcfsfsd
        :-D kirjoitti:

        No en nyt todellakaan osaa kertoa MIKSI. Koska oli varaa? Ja kyllä on monesti tarjottu pari vaikka ei olisi oikein varaakaan. Jaettu karkkipussi, poltettu yhdessä viimeinen tupakka, tarjottu hampurilainen tai kahvit. Multa liikenee kolikko tai rööki jopa aivan oudolle ihmiselle, eikö ole elämä ihmeellistä? Jos tämä kaikki on sinulle täysin hepreaa niin ei minulla ainakaan riitä kyvyt sitä selittämään? Oletko kuullut että paha ei anna paljostakaan?

        En kai mä nyt ala katselemaan kun kaveri vääntää kuitin reunaan tukkimiehen kirjanpitoa juomiensa määristä, jos minulla on varaa tarjota. Se täytyy kyllä myöntää että tälle toiselle en olisi koskaan tarjonnut sitä ensimmäistäkään.

        Tarkoitin lähinnä, että miksi vastasit viestiini tuollaisella viestillä? En oikein ymmärtänyt yhteyttä.


      • me kaksi 2
        ......... kirjoitti:

        Eikö olisi kätevämpää erota heti, niin säästyisi turhalta kirjanpidolta?

        Kyllähän se niin on että kun ollaan yhdesä niin yhdessä maksetaan laskutkin, ja yleensä, "miten kehtaa pyytää rahaa" ei kai sellaista edes ajattele, mies usein kehtaa pesettää pyykkinsä naisella, siis niitä ei jaeta useinkaan kahteen eri kertaan, minä vaihdan ainakin renkaat itse autooni ja joskus jopa myös miehenkin autoon, ruuanlaittajana olen enemmän kuin mies, siivoukset myös enemmän kuin mies, joten kaikki yhteistä ja jos pitäisi alkaa laskemaan kaikkea että olisi tasavertaista niin ei muuta saisi tehdäkkään, joten raha , se on vaan rahaa ja kehtaamisista ei edes puhuta parisuhteessa. Kaikilla tyylinsä ja jos elämä menee kaikkien asioiden jakeluksi niin silloin ei kannata edes olla yhdessä


      • :-D
        xvcvxcfsfsd kirjoitti:

        Tarkoitin lähinnä, että miksi vastasit viestiini tuollaisella viestillä? En oikein ymmärtänyt yhteyttä.

        Rautalankaa? En nyt ymmärrä mitä sinä et ymmärrä. Puhuit lainasta joka kirjataan ylös. Myös minä puhuin lainasta joka kirjattiin ylös, kunnes minä lopetin sen touhun. Onko tämä asiayhteys olevinaan jotenkin hämärä?


      • bvcbvcbvcgdf
        :-D kirjoitti:

        Rautalankaa? En nyt ymmärrä mitä sinä et ymmärrä. Puhuit lainasta joka kirjataan ylös. Myös minä puhuin lainasta joka kirjattiin ylös, kunnes minä lopetin sen touhun. Onko tämä asiayhteys olevinaan jotenkin hämärä?

        Mitä säälittävää on lainojen kirjaamisessa ylös ja miksi kuvittelet, että tällaisen järkevän järjestelmän omaava olisi tarjoamisien tarpeessa?


      • :-D
        bvcbvcbvcgdf kirjoitti:

        Mitä säälittävää on lainojen kirjaamisessa ylös ja miksi kuvittelet, että tällaisen järkevän järjestelmän omaava olisi tarjoamisien tarpeessa?

        Kyllä, se on nimenomaan säälittävää jos oma puoliso ei huolehdi sitä vertaa että lasi on täynnä, vaan se jää kavereiden kontolle. Tuo sinun logiikkasi on sitä luokkaa, että jos nyt sanon että jätetäänkö puoliso ruuattakin jos sillä on rahat loppu, niin alat kaiketi jauhamaan jostain kohtuuksista niinkuin tuolla alempana. "Voipi olla, tai olla olemattakin, niin". Kirjoitusasusi on hyvä, annat itsestäsi oikein fiksun vaikutelman, mutta kun vähän aikaa lukee niin huomaa ettei jutuissasi ole välttämättä päätä eikä häntää.


      • Anonyymi
        ......... kirjoitti:

        Eikö olisi kätevämpää erota heti, niin säästyisi turhalta kirjanpidolta?

        Jep


      • Anonyymi
        :-D kirjoitti:

        Joo yksi tuommoinen pari on tullut tunnettua. Me sitten tarjosimme tälle toiselle lopulta illan kun alkoi säälittää moinen kirjanpitotouhu.

        No joo, en ihmettele mokomia kirjanpitäjiä.


    • Pyydän?

      En minä mitään pyydä, minä käsken.

    • e5y7jr6ku

      Jos on naimisissa niin kyllä varmaan silloin onkin yhteiset "kolikot", muttei välttämättä.
      Parisuhteessa (ei kihloissa/naimisissa) en rupeaisi yhteistä kirstua vielä rakentamaan.

      Eri asia on esim ruokaostoksissa joissa voisi olla yhteinen "ruokalompakko" johon lisätään molemmat välillä rahaa.

    • ............

      Noh minä ihmettelen että työkaverini joka tienaa suunnilleen saman verran kuin minä, ja hänellä on mies minulla ei, valittaa kun ikinä ei ole rahaa. Ei ole kuulemma vara tehdä mitään, matkustelusta puhumattakaan. Itselläni on kyllä silloin tällöin vara matkustaa ja tehdä muutakin mukavaa. Maksan yksin yhtä suurta vuokraa kuin hän maksaa miehensä kanssa yhteensä.
      Ei voi kun ihmetellä.

    • just..

      Oletkohan ymmärtänyt sen että näillä parisuhteessa elävillä menee vähemmän rahaa asumiseen ja ruokakuluihin ja laittavat sen rahan säästöön ja sitten ostelevat tai matkustelevat?? Näin ainakin itse. Kun muutin miehen kanssa yhteen niin vuokrakulut puolittuivat ja rahaa jäi paljon enemmän muuhun (matkusteluun ja shoppailuun). Ei ole mieheltä tarvinu pyytää rahaa.

    • opiskeleva nainen

      Itse tienaan vielä opiskelijana huomattavasti vähemmän kuin mieheni. On ihan päivänselvää että hän maksaa kaikesta suuremman osan. Ei tarvi mitenkään olla käsi ojossa miehelle vaan jos mies haaveillee jonnekin menosta tai vaikka yhteiseen käyttöön ostettavasta tavarasta. Mies maksaa kun omista opiskelurahoista ei jää mitään ylimääräistä omien pakollistin ostosteni jälkeen (ruokaa, vaatteita joskus, pesuaineet,..).
      Jos mies minulle valittaisi jotain rahoista niin sanoisin suoraa, että ei sinun ole pakko mitään sitten ostaa. Ei minunkaan ole pakko seurustella ja mennä naimisiin jonkun pihin äijän kanssa jonka pitää rahasta enemmän kuin minusta. Jossain vaiheessa kumminkin pääsen töihin ja rupean tuomaan ihana hyvää palkkaa perheeseen.

      • cvxxcvsdsfd

        Näin tasa-arvon aikanakaan ei saa sanoa mitään siipeilystä? Ai niin joo, unohdin, että tasa-arvo toimii vain naisten eduksi.


      • opiskeleva nainen
        cvxxcvsdsfd kirjoitti:

        Näin tasa-arvon aikanakaan ei saa sanoa mitään siipeilystä? Ai niin joo, unohdin, että tasa-arvo toimii vain naisten eduksi.

        Jos minun vielä vuoden rahattomuus on ongelma, niin ei voi mitään. Voidaan pitää rahat ihan hyvin erillään ja sitten kun pääsen töihin tienaan noin 4000 e kuukaudessa kun olen opiskellut melko paljon. Jos tämä summa on muka vähän, niin käy minulle avioehtokin ja ainoana lapsena perin vanhempieni koko omaisuuden joka on muutama miljoona. Siinä sitten kierin rahoissa ja mies saa tyytyä omiin tuloihinsa kun kaikki on minun nimissäni ja hän asuu minun nurkissani :)


      • cvxvcxvcxvcxdfs
        opiskeleva nainen kirjoitti:

        Jos minun vielä vuoden rahattomuus on ongelma, niin ei voi mitään. Voidaan pitää rahat ihan hyvin erillään ja sitten kun pääsen töihin tienaan noin 4000 e kuukaudessa kun olen opiskellut melko paljon. Jos tämä summa on muka vähän, niin käy minulle avioehtokin ja ainoana lapsena perin vanhempieni koko omaisuuden joka on muutama miljoona. Siinä sitten kierin rahoissa ja mies saa tyytyä omiin tuloihinsa kun kaikki on minun nimissäni ja hän asuu minun nurkissani :)

        Näinhän se olisi oikeudenmukaista. Tosin kannattaa muistaa, että ei toiselta osapuolelta voi vaatia miljoonatuloja, jotka riittäisi kattamaan sinulle mieluisan asunnon. Jos sinä vaadit kallista asuntoa, joudut siitä myös itse enemmän maksamaan.

        Tosin tässä tilanteessa kannattaa ottaa myös huomioon, että sinä et tule koskaan tienaamaan 4000e/kk, eivätkä vanhempasi ole miljonäärejä.


      • nainen kim
        cvxxcvsdsfd kirjoitti:

        Näin tasa-arvon aikanakaan ei saa sanoa mitään siipeilystä? Ai niin joo, unohdin, että tasa-arvo toimii vain naisten eduksi.

        Miksiköhän pitää olla pankinjohtajan ystävä ? sitä ihmettelin, antaako ystävyys pontta mielipiteelle. Minuun sellainen ei ainakaan pure, titteleillä leikkiminen. Jos on hyvä ammatti ja koulutus niin niitä ei edes mainita, sillä kukaan ei ole syntyessään pankinjohtaja, sairaanhoitaja, lääkäri, tai kassaapulainen, mutta tekee työtään sillä nimellä, koti oloissa ollaan vain kalleja, maijoja,kerttuja mikkoja ym.


      • siksipäs koska
        nainen kim kirjoitti:

        Miksiköhän pitää olla pankinjohtajan ystävä ? sitä ihmettelin, antaako ystävyys pontta mielipiteelle. Minuun sellainen ei ainakaan pure, titteleillä leikkiminen. Jos on hyvä ammatti ja koulutus niin niitä ei edes mainita, sillä kukaan ei ole syntyessään pankinjohtaja, sairaanhoitaja, lääkäri, tai kassaapulainen, mutta tekee työtään sillä nimellä, koti oloissa ollaan vain kalleja, maijoja,kerttuja mikkoja ym.

        Jos kotioloissa ei ole niitä kallemaijakerttumikkoja, titteleistä puhumattakaan, niin raha-asiat järjestetään pankinjohtajan kanssa, josta sitä etunimeä ei ehkä edes tiedä.
        Hyvät välit pankinjohtajaan on sinkun turva.


    • rahaonvälineeimuuta

      Meniskö tämä asia niin, että ne jotka osaavat suhtautua rahaan normaalisti siis välineenä, pystyvät myös luontevasti puhumaan rahasta ja lainaamisesta silloin kun tarve vaatii. Siipeily puheet viestii ihmisen arvomaailmasta, joss raha ja sen omistaminen esittää suurta ja hallitsevaa roolia, rahasta on tullut osa omaa persoonaa. Maalaisjärki sanoo, ettei niin ei saisi rahan kanssa mennä.

      Parisuhteeseen en siipeilysanaa heti liittäisi, siipeily sanaa voisi käyttää silloin, kun tietoisesti yritetään hyväksikäyttää toista taloudellisesti saamaan itselle siitä hyötyä.

      • Nimimärk

        Tietenkin on asia erikseen jos toinen osapuoli on rikas. Tällöin vuokrat ja ruokakulut eivät tunnu missään ja ne voi hyvillä mielin maksaa toisen puolesta.

        Tavallisella ihmisellä rahaa ei ole kovin paljon ylimääräistä ja tällöin toisen kulujen maksaminen on mielestäni järjetöntä. Jokainen valitsee itse ammattinsa ja usein palkkaa maksetaan työn vaativuuden mukaan. Jos toinen on opiskellut pitkään ja kantaa työssään kohtalaista, stressaavaa vastuuta, on hän mielestäni täysin oikeutettu pitämään sitä isompaa palkkaa ja hankkimaan sillä itseään kiinnostavia asioita.

        Harvoin toinen osapuoli on kyvytön joko maksamaan omaa osuuttaan tai korvaamaan sitä työllä. Pienemmällä palkallakin voi mitä todennäköisimmin maksaa asumiskulut. Jos ei tuloja ole, pystyy oman osuutensa hoitamaan kodinhoidolla ja lasten hoitamisella. Jos ihminen ei tee yhtään suurempaa osuutta yhteisen kodin eteen, mutta ei myöskään maksa omaa osuuttaan, on hän todellakin siipeilijä.

        Itse olen opiskelija ja tyttöystäväni on työssä käyvä. Asumme asunnossa, josta minulla on varaa maksaa puolet. Tämän lisäksi maksan puolet ruokakuluista. Eli kaikki laitetaan puoliksi, eikä ongelmia ole. Ei todellakaan tulisi mieleenikään vaatia tyttöystävääni maksamaan minun kulujani. Eikä kyse ole todellakaan mistään sukupuolirooleista.

        Rahalla ei sinäällään ole minulle mitään merkitystä. Tietenkin olisi mukavaa jos rahaa olisi enemmän, jotta saisi ostettua itselleen kaikkea mukavaa ja tehtyä mukavia matkoja. Pärjään kuitenkin myös vähällä.


      • joopa joo
        Nimimärk kirjoitti:

        Tietenkin on asia erikseen jos toinen osapuoli on rikas. Tällöin vuokrat ja ruokakulut eivät tunnu missään ja ne voi hyvillä mielin maksaa toisen puolesta.

        Tavallisella ihmisellä rahaa ei ole kovin paljon ylimääräistä ja tällöin toisen kulujen maksaminen on mielestäni järjetöntä. Jokainen valitsee itse ammattinsa ja usein palkkaa maksetaan työn vaativuuden mukaan. Jos toinen on opiskellut pitkään ja kantaa työssään kohtalaista, stressaavaa vastuuta, on hän mielestäni täysin oikeutettu pitämään sitä isompaa palkkaa ja hankkimaan sillä itseään kiinnostavia asioita.

        Harvoin toinen osapuoli on kyvytön joko maksamaan omaa osuuttaan tai korvaamaan sitä työllä. Pienemmällä palkallakin voi mitä todennäköisimmin maksaa asumiskulut. Jos ei tuloja ole, pystyy oman osuutensa hoitamaan kodinhoidolla ja lasten hoitamisella. Jos ihminen ei tee yhtään suurempaa osuutta yhteisen kodin eteen, mutta ei myöskään maksa omaa osuuttaan, on hän todellakin siipeilijä.

        Itse olen opiskelija ja tyttöystäväni on työssä käyvä. Asumme asunnossa, josta minulla on varaa maksaa puolet. Tämän lisäksi maksan puolet ruokakuluista. Eli kaikki laitetaan puoliksi, eikä ongelmia ole. Ei todellakaan tulisi mieleenikään vaatia tyttöystävääni maksamaan minun kulujani. Eikä kyse ole todellakaan mistään sukupuolirooleista.

        Rahalla ei sinäällään ole minulle mitään merkitystä. Tietenkin olisi mukavaa jos rahaa olisi enemmän, jotta saisi ostettua itselleen kaikkea mukavaa ja tehtyä mukavia matkoja. Pärjään kuitenkin myös vähällä.

        Olen täsmälleen vastakkaista mieltä. Tavallisella ihmisellä ei tosiaan ole ylimmäräistä jolloin jokaiselle perheenjäsenelle taatusti riittää perheessä tekemistä jos vain haluaa tehdä, ihan vaan jotta pärjättäisiin.Todella naurettavaa pelleilyä olisi alkaa riitelemään olemattomista tuloeroista jos jokatapauksessa rahat on tiukilla.

        Ehkä voisit miettiä myös uusiksi tuon käsityksesi matalapalkka-alojen stressaavuudesta? Kiireestä, tauoista (tai tauottomuudesta), työehtosopimuksista ja siitä noudatetaanko niitä vai ei, pätkätöistä, ilmaisista harjoitteluista....


      • Nimimärk
        joopa joo kirjoitti:

        Olen täsmälleen vastakkaista mieltä. Tavallisella ihmisellä ei tosiaan ole ylimmäräistä jolloin jokaiselle perheenjäsenelle taatusti riittää perheessä tekemistä jos vain haluaa tehdä, ihan vaan jotta pärjättäisiin.Todella naurettavaa pelleilyä olisi alkaa riitelemään olemattomista tuloeroista jos jokatapauksessa rahat on tiukilla.

        Ehkä voisit miettiä myös uusiksi tuon käsityksesi matalapalkka-alojen stressaavuudesta? Kiireestä, tauoista (tai tauottomuudesta), työehtosopimuksista ja siitä noudatetaanko niitä vai ei, pätkätöistä, ilmaisista harjoitteluista....

        Siinäpä olet vastakkaista mieltä. Tämä keino on todettu parhaaksi ja tällä mennään. Riidelkööt muut raha-asioista eron sattuessa, minun ei tarvitse.


      • joopa joo
        Nimimärk kirjoitti:

        Siinäpä olet vastakkaista mieltä. Tämä keino on todettu parhaaksi ja tällä mennään. Riidelkööt muut raha-asioista eron sattuessa, minun ei tarvitse.

        Niin siis tarkennus, olen vastakkaista mieltä asioista joihin otin kantaa.

        Raha-asioista ei tarvitse riidellä eron sattuessa jos molemmat ovat tervepäisiä ja suhde omaisuuteen ja rahaan on terve. Hyvin yksinkertaista, eikä tarvitse käyttää kirjanpito-ohjelmia.


      • vcvxcxcvfds
        joopa joo kirjoitti:

        Niin siis tarkennus, olen vastakkaista mieltä asioista joihin otin kantaa.

        Raha-asioista ei tarvitse riidellä eron sattuessa jos molemmat ovat tervepäisiä ja suhde omaisuuteen ja rahaan on terve. Hyvin yksinkertaista, eikä tarvitse käyttää kirjanpito-ohjelmia.

        Ei oikea suhde omaisuuteen muuta tätä asiaa miksikään. Jos velkoja ei kirjata ylös, toinen auttamatta häviää. Jos tavarat on ostettu yhdessä, täytyy ne joka tapauksessa jakaa. Kun molemmat osapuolet ovat maksaneet omat menonsa ja hankkineet yhteiset huonekalut jokaisen omalla rahallaan, on erotilanteessa paljon helpompaa.

        Tietenkin voi vain lähteä ja jättää toiselle kaiken, kovin monella ei ole tällaiseen varaa.


      • joopa joo
        vcvxcxcvfds kirjoitti:

        Ei oikea suhde omaisuuteen muuta tätä asiaa miksikään. Jos velkoja ei kirjata ylös, toinen auttamatta häviää. Jos tavarat on ostettu yhdessä, täytyy ne joka tapauksessa jakaa. Kun molemmat osapuolet ovat maksaneet omat menonsa ja hankkineet yhteiset huonekalut jokaisen omalla rahallaan, on erotilanteessa paljon helpompaa.

        Tietenkin voi vain lähteä ja jättää toiselle kaiken, kovin monella ei ole tällaiseen varaa.

        Totta kai suhteessa aina jotain häviää. Ja jotain voittaa. Sinä voit suosiolla unohtaa koko suhteilun, jos sinulla ei kerran ole varaa. Puhuin nyt normaaleista ihmisistä. Kai sinä kirjaat ylös monta koneellista pyykkiä olet pessyt suhteen aikana, montako kertaa keittänyt toiselle aamukahvit, kuka on imuroinut eniten yhteisessä huushollissa, montako kertaa olet saanut lähteä kavereiden kanssa kaljalle verrattuna kumppanin reissuihin. Todellakin vääryys VOI tapahtua, saatat antaa liikaa. ÄLÄ ryhdy suhteisiin.


      • vxcxcvxcvsdf
        joopa joo kirjoitti:

        Totta kai suhteessa aina jotain häviää. Ja jotain voittaa. Sinä voit suosiolla unohtaa koko suhteilun, jos sinulla ei kerran ole varaa. Puhuin nyt normaaleista ihmisistä. Kai sinä kirjaat ylös monta koneellista pyykkiä olet pessyt suhteen aikana, montako kertaa keittänyt toiselle aamukahvit, kuka on imuroinut eniten yhteisessä huushollissa, montako kertaa olet saanut lähteä kavereiden kanssa kaljalle verrattuna kumppanin reissuihin. Todellakin vääryys VOI tapahtua, saatat antaa liikaa. ÄLÄ ryhdy suhteisiin.

        Järkevä ihminen osaa vetää rajan. Sitäpaitsi en minä ole kumppanini menemisiä koskaan estänyt, menee itse minne haluaa ja minä teen samoin.

        Tärkeintä on saavuttaa tila, jossa molemmat ovat tyytyväisiä. Jos menoja ei jaeta suurinpiirtein puoliksi, kyllä se ihmisiä lähes poikkeuksetta häiritsee ja tekee myös erosta vaikeamman.

        Todellakin vääryyksiä tapahtuu, etenkin niille, jotka eivät ymmärrä pitää puoliaan.


      • joopa joo
        vxcxcvxcvsdf kirjoitti:

        Järkevä ihminen osaa vetää rajan. Sitäpaitsi en minä ole kumppanini menemisiä koskaan estänyt, menee itse minne haluaa ja minä teen samoin.

        Tärkeintä on saavuttaa tila, jossa molemmat ovat tyytyväisiä. Jos menoja ei jaeta suurinpiirtein puoliksi, kyllä se ihmisiä lähes poikkeuksetta häiritsee ja tekee myös erosta vaikeamman.

        Todellakin vääryyksiä tapahtuu, etenkin niille, jotka eivät ymmärrä pitää puoliaan.

        Usko nyt että se ero ei ole kaiklla vaikea vaikka menot eivät olisikaan olleet tasan puoliksi. Täyspäiset ihmiset osaavat antaa ja vaatia kohtuuden ja oikeudenmukaisuuden mukaan myös erossa, eikä riitoja tule.

        Toivottavasti et kuulu siihen enemmistöön joka hoidattaa kotinsa huoletta kuitenkin toisella osapuolella vaikka vaadit nykyaikaisesti kaiken puoliksi maksamista. Jos, niin suosittelen siirtymistä ostopalveluihin. Jotenkin kuulostaa siltä että noita muita juttuja ei TIETENKÄÄN lasketa (vaikka et evääsi liikauttaisi), ainoastaan palkkakuitteja plärätään.


      • xvcxvcdfssfd
        joopa joo kirjoitti:

        Usko nyt että se ero ei ole kaiklla vaikea vaikka menot eivät olisikaan olleet tasan puoliksi. Täyspäiset ihmiset osaavat antaa ja vaatia kohtuuden ja oikeudenmukaisuuden mukaan myös erossa, eikä riitoja tule.

        Toivottavasti et kuulu siihen enemmistöön joka hoidattaa kotinsa huoletta kuitenkin toisella osapuolella vaikka vaadit nykyaikaisesti kaiken puoliksi maksamista. Jos, niin suosittelen siirtymistä ostopalveluihin. Jotenkin kuulostaa siltä että noita muita juttuja ei TIETENKÄÄN lasketa (vaikka et evääsi liikauttaisi), ainoastaan palkkakuitteja plärätään.

        Oikeudenmukaisempi ero tulee jos kaikki on laitettu puoliksi. En ole sanonut, että ero ei voisi olla onnistunut, vaikka omaisuus olisikin yhteinen. Kulujen jakaminen on järkevää ennakointia.

        Tietenkin kotityöt laitetaan puoliksi jo suhteen aikana jos tämä on mahdollista. Jos toinen maksaa enemmän, toinen voi tehdä kotitöitä enemmän. Tämän olen kyllä todennut jo aiemmissa viesteissäni.


    • hoviNarrimus

      Siipeilijä hyväksi käyttää toista ihmistä, hänen mainettaan, kunniaa, menestystä, rikkautta mitä vaan keksikään saadakseen itselleen siitä mitä tahansa hyötyä, Saada tuntea itsensä tärkeäksi ja haluttavaksi, sitä siipeilijä janoaa. Ei normaalissa parisuhteessa ole tällaista.

    • !"#¤%&/()=?

      Valmistuin yliopistosta. Avomieheni käy töissä, josta hän saa sen verran rahaa, että minä en saa työmarkkinatukea. Tuloni ovat tällä hetkellä 0. Minun on pakko pyytää rahaa omiin menoihini, tietenkin. Pyytäminen ei ole helppoa, mutta olen ajatellut, että itsepä mies minut valitsi. Jos hän haluaa, me voimme erota.

      Valitettavasti näyttää siltä, että olen nyt sen verran sairas, etten ehkä pysty osallistumaan työelämään ikinä. Tutkimukset ovat käynnissä. En pysty tekemään rahatilanteelleni tällä hetkellä mitään. Voin vain odottaa, mitä tarkemmissa tutkimuksissa selvää.

      Mies tietysti antaa rahaa. Olen itsekin antanut rahaa, kun tilanne on ollut toisin päin.

    • ggfdfssdf

      Moi, meillä on sellainen tilanne, että mies käy töissä ja minä opiskelen. Ainoa tuloni on siis opintotuki, joka on reilut 200 euroa kuukaudessa. Se olisi suurempi, ellen asuisi avopuolisoni omistamassa talossa.

      Joudun siis tukeutumaan miehen rahoihin siinä mielessä, että en voi maksaa yhteisiä menojamme. Maksan toki omat puhelinlaskuni sun muut omat henkilökohtaiset menoni.

      En pyydä rahaa esimerkiksi uusiin vaatteisiin, enkä ehdota lomamatkoja. Olen kuitenkin tehnyt selväksi että olen p-a joten jos mies haluaa esim. konserttiin, hän on vapaa menemään ilman minua, ja jos haluaa että tulen mukaan, hän maksaa minut sisään.

      Puhun omasta rahattomuudestani avoimesti. Onhan se inhottavaa miehen rahoilla tulla toimeen, mutta koska töitä ei ole kuin satunnaisesti ja opintotukea saan ihan naurettavan määrän, se nyt on vaan pakko.

      • vcxxcvxcvfds

        Kyllähän 200 eurolla maksaa suurinpiirtein ruokakulut kuukaudelta. Puhelinlasku on muutaman euron kuukaudessa kunhan valitsee järkevän liittymän, eikä puhu järjettömiä määriä. Asumisesta sinun ei tietenkään tarvitse maksaa jos miehesi omistaa asunnon.

        Kyllähän kesätöistä jää sen verran käteen rahaa, että pärjää tuolla parilla sadalla kuukaudessa jos ei mitään ihmeempiä ostele.

        Samaa mieltä olen tuosta, että jos varakkaampi osapuoli ehdottomasti haluaa köyhemmän osapuolen mukaansa konserttiin taikka matkalle, saa hän kyllä maksaa molempien liput. Ei voi vaatia toista elämään yli varojensa.


    • Koulutus kannattaa

      Jaa-a... Vaikea kysymys, kun en ole joutunut moiseen tilanteeseen, jossa pitäisi mieheltä pyytää rahaa.

      Tilanteeni on tosin tällä hetkellä se, että itse tienaan kuussa noin 5500 euroa, mutta miehelläni on oma yritys ja olen häneen verrattuna todella pienituloinen. Emme asu vielä yhdessä, mutta jo nyt hän haluaa ehdottomasti hemmotella minua syömisillä ja juomisilla varsin usein, eikä todellakaan anna minun ostaa esimerkiksi bensaa autoon, jos menemme kauemmas - tai ylipäätään osallistua tällaisiin ns. käyttökuluihin.

      Omat kulunut maksan kyllä itse, jos käymme esimerkiksi rahaa vaativissa aktiviteeteissa. Saan toisinaan ostaa esimerkiksi teatteri/oopperaliput tms. pientä molemmille... mutta se on aika pientä, kun sitä seuraava ravintolaillallinen maksaa aikas paljon enemmän.

      Vaikea sanoa, miten vaikeaa rahan kysyminen olisi. Jos jään joskus äitiysvapaalle tms. nykyisen elintasoni pitääkseni rahaa olisi pyydettävä - tai vain sopia etukäteen, miten raha-asiat ja uusien asioihden hankinta ja lomamatkat hoidetaan.

      • varovarovaro

        Apua, susta tulee läski tolla menolla! HEitä mies mäkeen, se tekee noilla tuloilla susta sellasen palleron, et parempi sunkin alkaa heti köyhäks ja elää näkkärillä ja kaurapuurolla. Läskillä naisella ei tee mitään.


      • tienaan miljoonan/kk

        Mun mielestä nää tulokeskustelut on aika hauskoja, koska mulla on aikaa roikkua täällä, koskei ole koko ajan tekemistä. Sitten kun on, ehdin ehkä sillon tällön käydä, mutten jaksa ottaa osaa. En jaksa selitellä asioitani enkä todellakaan tulojani. Mä olen tavis. NOH! Se mikä näissä rahakeskusteluissa on, että aina on näitä "tienaan 5tonnia kuussa" tyyppejä. Tohon ei mikä tahansa työ enää riitäkään, eikä tavalliset työtunnitkaan enää. Hyvä palkkanen on 2000-3500 euroa tienaava, esim. aloittava journalisti, yliopiston käynyt, saa 2000 allkuun. Ei se ihan tyhjällä sinne 4tonniin kuussa pääse. Insinöörit nyt saa joo, 3000-4000 jos on iso firma, eli rahaa myös maksaa (tyhjästä on paha nyhjästä) ja useimmiten sinne 4000 päästään tuloksella. Mikä tarkottaa kyllä aika kovaa myyntiä, ei pelkkää pöydän ääressä istumista.

        Ja sitä rataa, sori etten jaksa nyt olla hhuolellisempi. Mutta. Tottakai siis tää tienaa 5000 euroo kuussa, ja kirjottelee roskasivuistolla klo 13 keskellä työpäivää, koska mitäs muutakaan? Palkkatyöstähän tuommoinen on helppo repiä ja tähän aikaan kaikkihan on lomilla juu... Miehellä sen sijaan on oikein yritys ja se vasta tienaakin. Ittekin yrittäjiä tunnen, olen laskelmat tehnyt ja ei ne mitään kultakaivoksia useinkaan ole, ja jos aikoo tehdä alle 12 tunnin päivää, ja kirjoitella juorupalstoille, niin pitkä on firman ikä, ja suuri on firma... 10tonnia kuussa on ihan sa-tanan kiven takana, siihen saa painaa ihan tosissaan töitä.

        Okei, eli siis, mä ymmärrän että mulla on aikaa. Työttömillä, pätkätyöläisllä, osa-aikatyöntekijöillä ja taviksilla on varmaan joskus aina aikaa. Mutta 5500 euroa kuussa ei tienaa istumalla suomi24:lla keskellä työpäivää. Silti näitä supertienaajia aina riittää näihin rahakeskusteluihin. Mikähän tulokeskustelu se oli kun päivällä oli kirjoitellut kasa miehiä, joitten tulot olivat ihan alusta saakka jo olleet yli 3000euroa kuussa... Että no, ei se mitään, kyllä meille nauru maittaa.

        Varmaan sitä kerkee täällä kirjoitella, duunia painaa ja kalliilla illallisilla käydä... Mutta siis, että onks toi oikeesti vitsi, kun sitä ei ole kirjoitettu hauskasti? Vai luuleeks joku että tota kukaan oikeesti uskoo?

        Mä muuten tienaan miljoonan kuussa. Ehtii istuu täälläkin kun rahaa on kun roskaa, siksi ei aina jaksa töissä ollakaan :D


    • Koulutus kannattaa

      "Mutta 5500 euroa kuussa ei tienaa istumalla suomi24:lla keskellä työpäivää."

      Se on, katsos, akateeminen vapaus ja sopivasti valittu ala, jossa työskennellään paljolti tietokoneen varassa. Kyllä minulla on välillä aikaa kahvitauon lomassa huvittaa itseäni netissä kirjoitusten parissa ja teen ihan normaalia työpäivää. Delegointi, delegointi ja vielä kerran delegointi - ja itseohjautuvat, pätevät ja ahkerat tiimiläiset, jotka eivät pahemmin ohjausta kaipaa. Varsinkin, kun suurimmalla osalla ohjaus tulee projektipäälliköitä, ei minulta. :)

      Tuosta palkkatasosta täytyy vielä sanoa, että tällä alalla manageripestillä 5500 kuussa ei ole mitenkään ihmeellinen summa. Oma alaisenikin tienaa itse asiassa minua enemmän. Veikkaan jopa tienaavani kollegoihini verrattuna heitä vähemmän.

      • joopa joo

        No eihän tämä nyt voi olla mahdollista. "Nimimärkkihän" tuossa juuri mainosti että koulutus takaa hyvän palkan mutta työ on vastaavasti hirveän stressaavaa, vaativaa ja joutuu kantamaan hirveitä vastuita. Jotenka jos se puolisosi olisi päätynyt vaikkapa johonkin helpolle ja rauhalliselle ravintola-alalle työntekijäksi jossa vaan vedetään lonkkaa päivät pitkät niin olisi ihan oikeus ja kohtuus että hän tekisi vaikkapa vielä kaikki kotityötkin, kyllähän hän jaksaa kun työnsä on niin mitätöntä ja helppoa kun taas sinulla on niin kovin vaikeaa ja tärkeää. Jotain pientä karkkirahaa voisit hänelle antaa mutta pääasiallisesti tietenkin kuluttaisit palkkasi itse, koska järkyttävällä työmäärälläsi olet sen ansainnutkin! :-D


      • xcvvcxfsdsfd

        Voisitko kertoa, että millä alalla 5500 ei ole ihmeellinen summa?


      • aiempi
        xcvvcxfsdsfd kirjoitti:

        Voisitko kertoa, että millä alalla 5500 ei ole ihmeellinen summa?

        IT-alalla. Toki huonomminkin maksavia yrityksiä on... Eräät nimeltä mainitsemattomat firmat saattavat maksaa projektipäälliköillekin vaivaiset kolme tonnia. En kyllä ymmärrä, miksi kukaan sillä liksalla firmassa pysyy, kun vielä koulun penkillä olevillekin maksetaan neljää tonnia tavallisesta asiantuntijatyöstä. Näin 15 vuotta alalla olleena tuo 5500 on jo varmaankin palkkahaitarin alapäästä työvuosilla mitattuna.

        Pääasiassa palkka on aina parempi niillä aloilla, joilla on työvoimapulaa osaajista. On pakko maksaa, jotta saa hyviä työntekijöitä.


      • aiempi
        aiempi kirjoitti:

        IT-alalla. Toki huonomminkin maksavia yrityksiä on... Eräät nimeltä mainitsemattomat firmat saattavat maksaa projektipäälliköillekin vaivaiset kolme tonnia. En kyllä ymmärrä, miksi kukaan sillä liksalla firmassa pysyy, kun vielä koulun penkillä olevillekin maksetaan neljää tonnia tavallisesta asiantuntijatyöstä. Näin 15 vuotta alalla olleena tuo 5500 on jo varmaankin palkkahaitarin alapäästä työvuosilla mitattuna.

        Pääasiassa palkka on aina parempi niillä aloilla, joilla on työvoimapulaa osaajista. On pakko maksaa, jotta saa hyviä työntekijöitä.

        Täydennys: akateemisille opiskelijoille TKK:lta.


      • xcvxcvxcvfsdfsd
        aiempi kirjoitti:

        IT-alalla. Toki huonomminkin maksavia yrityksiä on... Eräät nimeltä mainitsemattomat firmat saattavat maksaa projektipäälliköillekin vaivaiset kolme tonnia. En kyllä ymmärrä, miksi kukaan sillä liksalla firmassa pysyy, kun vielä koulun penkillä olevillekin maksetaan neljää tonnia tavallisesta asiantuntijatyöstä. Näin 15 vuotta alalla olleena tuo 5500 on jo varmaankin palkkahaitarin alapäästä työvuosilla mitattuna.

        Pääasiassa palkka on aina parempi niillä aloilla, joilla on työvoimapulaa osaajista. On pakko maksaa, jotta saa hyviä työntekijöitä.

        15 vuotta alalla ollut akateeminen 5500e/kk tienaava on mielestäsi tavallinen it-alalla?


      • Homma Roger
        xcvxcvxcvfsdfsd kirjoitti:

        15 vuotta alalla ollut akateeminen 5500e/kk tienaava on mielestäsi tavallinen it-alalla?

        On se aika tavallinen IT-ammattilaisen liksa. Siis ammattilaisen.


    • minä ja lompakko

      Raha on vaan rahaa, ja meillä ei siitä olla tehty koskaan numeroa, jos molemmilla on yli omien tarpeiden niin hällä väliä kummanko rahaa kulloinkin käyttää.
      Ja se että joku pitää omaa mielipidettänsä oikeana asioissa jonka jokainen hoitaa itse puolisonsa kanssa. Jos ei rahalle laiteta niin suurta painoa niin sitä pärjää paremmin parisuhteessa.

    • Pännäinen

      Minulla on aina toiminut avo- ja aviosuhteissani seuraavanlainen ratkaisu: Enemmän tienaava maksaa vuokran ja vähemmän tienaava muut yhteiset laskut. Molemmat sitten maksavat pääsääntöisesti omat kulunsa, joita on lähinnä vaatteet ja pienet puhelinlaskut, mitä nyt itselleen haluaa ostaa. Ruuan ja muut päivittäistavarat ostaa se, kummalle se on helpompaa, yleensä enemmän tai vähemmän molemmat ovat ostaneet tarpeen vaatiessa.

      Rahaa ei pyydellä, vaan isommista hankinnoista keskustellaan. Mitä tiukempi rahatilanne, sitä pienemmistä hankinnoista keskustellaan etukäteen. Esim. sisustukseen liittyvistä keskustellaan ihan jo siksikin, ettei osteta kovin paljon toisen mieltymyksiä vastaamatonta. Sovitaan hankinnasta ja raharaamit paljonko suurinpiirtein maksetaan. Sitten toinen tekee hankinnan.

      Tämä on tietysti sitä helpompaa, mitä enemmän rahaa on käytettävissä, kun olin itse hyvin pienituloinen ja samanlaisen avopuolison kanssa, olihan se aika tympeää koko ajan joutua sanomaan toiselle että nyt ei osteta yhtään ylimääräisiä kirjoja ja cd-levyjä, ja rajoittaa sitä yhteen kuukaudessa. Minua sitten kismitti kun ei ollut mihinkään ylimääräiseen itselle varaa, kun toisen se ylimääräinen meni siihen toisen kirjaan, mutta en kuitenkaan hennonut toiselta sitä pientä ylimääräistä kieltääkään saadakseni itse edes välillä uuden nätin vaatteen. No, se oli kuitenkin onneksi ohimenevää.

      Nyt naimisissa isompituloisen kanssa, itse kotihoidon tuella ollaan jaettu menot niin että tietysti isompituloinen maksaa enemmän. Minä maksan pikkulaskut ja käyn ruokakaupassa ehkä puolet tällä hetkellä, ostan ja maksan lasten vaatteet ja tarvikkeet. Niihin ei paljon mene kun ostaa suuren osan käytettynä. Mies ostaa joitakin juttuja lapsille, esim. pyörät ja sukset, niitäkin on käytettynä tuttavilta ostanut.

      Raha riittää erittäin hyvin, kummallakaan ei kalliita henkilökohtaisia tarpeita ole, ei ole kalliita harrastuksia, emme juo emmekä polta, emme käy baareissa.

    • istuupankinpäällä...

      Sehän on helppoa, sanoo vaan miehelle että nyt on rahatilanne sellainen että p1llu menee maksumuurin taakse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe