Tyhjäkäynnin kesto/hyödyt?

jtsw

Kun autolle tehdään pakkasessa perus käynnistys ilman mitään lohkoja jne onko aikuisten oikeesti hyötyä antaa auton käydä vaikka sen 2-4min ennen kuin lähtee ajamaan? Onko kulutus vaikka ensimmäisen kilometrin oikeasti (paljon) pienempi jos antanut auton käydä eka? Autohan varmasti lämpiää nopeammin jos sillä lähtee heti ajamaan ja antaa kierroksia.

Lakihan taitaa olla edelleen se sama: "Moottoriajoneuvojen joutokäynti on kielletty lailla. Seisovaa ajoneuvoa saa tyhjäkäyttää korkeintaan kaksi minuuttia. Jos lämpötila painuu alle 15 pakkasasteen, saa moottoria käyttää ennen ajon alkua enintään neljä minuuttia."

285

23958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ^^^^^^^^^^^^

      Tuskinpa sitä kulutuksen takia kukaan käyttää. Itse käytän tyhjäkäyntiä välttääkseni moottorin rasitusta kylmänä ja vielä tärkeämpänä pidän automaattivaihteiston lämpiämistä.

      • gese3332235

        Mielestäni automaattivaihteiston öljyn lämpeäminen on enemmän mukavuuskysymys, ja moottoriöljyjen lämpeäminen taas kestävyyskysymys.

        Eikä ne vaihteistööljyt edes juurikaan lämpiä ilman ajamista, joka pistää öljyn liikkeelle.

        Mutta niin, ei se tyhjäkäynti yhtään kulutusta vähennä, päin vastoin. Se ehkäisee rajatilavoitelua ja siten vähentää kulumista. Tosin kuinka paljon se noin lyhyellä ajalla merkitsee, enpä tiedä.. Kyllä itse pyrin melko nopeasti lähtemään vaan liikkeelle.


      • Tosi on

        Automaatille tekee hyvää, että öljy lämpiää kylmä öljy voi särkeä ohut reunaiset tiivisteet laatikosta. Automaattilla olisi hyvä lähteä liikeelle eteen päin mieluumin, kun pakki asennolla on vaara vioittumiseen ( sanovat laatikoiden korjaajat).


      • Eityhjäk

        Minulla on autotalli missä lämmintä 25 ja samoin työpaikalla työnantajan tarjoamana.
        Ei tarvitse käytellä ylimääräisiä tyhjäkäyntejä ja kyllä webastolla muuten lämpiää...


      • aasssddd
        Eityhjäk kirjoitti:

        Minulla on autotalli missä lämmintä 25 ja samoin työpaikalla työnantajan tarjoamana.
        Ei tarvitse käytellä ylimääräisiä tyhjäkäyntejä ja kyllä webastolla muuten lämpiää...

        Kiitos kun tuliy kehumaan tänne. Miten tuo auttaa alkuperäistä kysyjää?


      • Eipaljoahaittaa

        Itse käytän tyhjäkäytiä ihan vaan sen takia, että saan kaikki lämmittimet päälle ja moottorin lämpenemään edes hiukan. Hyvä, jos siitä on apua automaattivaihteistollekin.


      • autoilija jo 30v

        Tyhjähäynti on tyhjää käyntiä kuten nimikin kertoo, parhaiten auto lämpiää kun lähtee heti rauhallisesti liikkeelle.
        Kaikenlaisia urbaaneja legendoja sitä ihmisille syötetäänkin.


      • eieieieivoi
        Eityhjäk kirjoitti:

        Minulla on autotalli missä lämmintä 25 ja samoin työpaikalla työnantajan tarjoamana.
        Ei tarvitse käytellä ylimääräisiä tyhjäkäyntejä ja kyllä webastolla muuten lämpiää...

        Siis et aja muualle kun töihin ja kotiin,web lämmittää muualla,mutta;;; entäs pakkaskäynnistys,"jos" ei ole sitä ihanaa tallia ,missä on enemmän lämmintä ku usean Suomalaisen asunnossa?? :)


      • Autoilija
        gese3332235 kirjoitti:

        Mielestäni automaattivaihteiston öljyn lämpeäminen on enemmän mukavuuskysymys, ja moottoriöljyjen lämpeäminen taas kestävyyskysymys.

        Eikä ne vaihteistööljyt edes juurikaan lämpiä ilman ajamista, joka pistää öljyn liikkeelle.

        Mutta niin, ei se tyhjäkäynti yhtään kulutusta vähennä, päin vastoin. Se ehkäisee rajatilavoitelua ja siten vähentää kulumista. Tosin kuinka paljon se noin lyhyellä ajalla merkitsee, enpä tiedä.. Kyllä itse pyrin melko nopeasti lähtemään vaan liikkeelle.

        Mun Bemarin ohjekirjassa lukee, että EI missään nimessä saa käyttää autoa tyhjäkäynnillä kuin korkeintaan minuutin tai pari. Pitää lähteä heti ajamaan. Auto "kärsii" enemmän tyhjäkäynnistä ja lämpiää nopeammin ajaessa. Siis lue autosi käyttöohjeet!


      • autoilija jo 30v kirjoitti:

        Tyhjähäynti on tyhjää käyntiä kuten nimikin kertoo, parhaiten auto lämpiää kun lähtee heti rauhallisesti liikkeelle.
        Kaikenlaisia urbaaneja legendoja sitä ihmisille syötetäänkin.

        ensio itkonen sanoi että annetaan auton käydä sen aikaa kun harjataan lumet auton päältä pois ja sraapattaan lasit puhtaaks,termostaatti on sitä varten että rupeaa hyttiin tulemaa lämmintä ilmaa ja sisältä nopeuttaa huurteen poistoa,minä en lähde liikenteeseen törttöilemään sokkona annan käydä sen aikaa että näkeekin ajaa,kun ei ole veBastoo luulis että autoilija jo 30v tietäis,kyllä näkee paljonkin sokko kuskeja,ja auton katolla 20cm lunta laiskuuttako?miks ei poliisi puutu sokko kuskeihin,valvontaa vähän lisää,


      • +19 tuvassa
        Eityhjäk kirjoitti:

        Minulla on autotalli missä lämmintä 25 ja samoin työpaikalla työnantajan tarjoamana.
        Ei tarvitse käytellä ylimääräisiä tyhjäkäyntejä ja kyllä webastolla muuten lämpiää...

        25 autotallissa siinä vasta järjen riemuvoitto.Ei kai kellään ole asunnossakaan niin lämmin kun kesällä ilmastoituna.


      • sddcdvbsdfqasd
        +19 tuvassa kirjoitti:

        25 autotallissa siinä vasta järjen riemuvoitto.Ei kai kellään ole asunnossakaan niin lämmin kun kesällä ilmastoituna.

        Sillä mitään autotallia ole. Tuskin autoakaan.


      • skuupiduu
        sddcdvbsdfqasd kirjoitti:

        Sillä mitään autotallia ole. Tuskin autoakaan.

        Tai edes työpaikkaa.


      • Opi itse lukemaan
        Autoilija kirjoitti:

        Mun Bemarin ohjekirjassa lukee, että EI missään nimessä saa käyttää autoa tyhjäkäynnillä kuin korkeintaan minuutin tai pari. Pitää lähteä heti ajamaan. Auto "kärsii" enemmän tyhjäkäynnistä ja lämpiää nopeammin ajaessa. Siis lue autosi käyttöohjeet!

        Mitä helvettiä? Tässä ketjussa puhutaan autoista eikä mistään peniksenjatkeista.


      • adasdasdasddasdas
        Autoilija kirjoitti:

        Mun Bemarin ohjekirjassa lukee, että EI missään nimessä saa käyttää autoa tyhjäkäynnillä kuin korkeintaan minuutin tai pari. Pitää lähteä heti ajamaan. Auto "kärsii" enemmän tyhjäkäynnistä ja lämpiää nopeammin ajaessa. Siis lue autosi käyttöohjeet!

        Noin luki meidän entisen VW polonkin ohjeissa. Niin myös toimittiin ja ei siitä mitään haittaa ollut. Tosi kovalla pakkasella kyllä ihan hetken odotin, ettei auto sammuisi, jos nostan jalan kaasulta risteyksessä, mutta se vaati vain 10-20 sekuntia kevyttä kaasuttelua.


      • C5
        gese3332235 kirjoitti:

        Mielestäni automaattivaihteiston öljyn lämpeäminen on enemmän mukavuuskysymys, ja moottoriöljyjen lämpeäminen taas kestävyyskysymys.

        Eikä ne vaihteistööljyt edes juurikaan lämpiä ilman ajamista, joka pistää öljyn liikkeelle.

        Mutta niin, ei se tyhjäkäynti yhtään kulutusta vähennä, päin vastoin. Se ehkäisee rajatilavoitelua ja siten vähentää kulumista. Tosin kuinka paljon se noin lyhyellä ajalla merkitsee, enpä tiedä.. Kyllä itse pyrin melko nopeasti lähtemään vaan liikkeelle.

        Kyllä muuten lämpenee. Automaateissa käytetään lämmönvaihdinta, jossa kiertää moottorin vesikierrossa oleva vesi. Öljyn tulisi olla noin 50 asteista normaalisti.

        Eipä silti, hyvin se tuntuu toimivan näillä pakkasillakin heti lähdettäessä.


      • eiksvaan

        Oikea hydraulinen automaatti ei kärsi kylmästä, vaan kuumasta ja liasta, joten ajoon vain heti.


      • Puppiduppi
        skuupiduu kirjoitti:

        Tai edes työpaikkaa.

        Lieneekö kotiakaan...


      • Autoilija kirjoitti:

        Mun Bemarin ohjekirjassa lukee, että EI missään nimessä saa käyttää autoa tyhjäkäynnillä kuin korkeintaan minuutin tai pari. Pitää lähteä heti ajamaan. Auto "kärsii" enemmän tyhjäkäynnistä ja lämpiää nopeammin ajaessa. Siis lue autosi käyttöohjeet!

        Eipä ihme ettei bemarit kestä käyttöä kuin 2-400000km on nuo ohjeet senverran hölmöt.


      • qwertyuikygf 2123
        aasssddd kirjoitti:

        Kiitos kun tuliy kehumaan tänne. Miten tuo auttaa alkuperäistä kysyjää?

        ^tuo oli paras vastaus tällä palstalla tänään mitä olen lukenut. kiitos


      • Etelä-Saksan
        Autoilija kirjoitti:

        Mun Bemarin ohjekirjassa lukee, että EI missään nimessä saa käyttää autoa tyhjäkäynnillä kuin korkeintaan minuutin tai pari. Pitää lähteä heti ajamaan. Auto "kärsii" enemmän tyhjäkäynnistä ja lämpiää nopeammin ajaessa. Siis lue autosi käyttöohjeet!

        ohjeet täällä Pohjolan pakkasoloissa ????


      • Öökstöks.
        gese3332235 kirjoitti:

        Mielestäni automaattivaihteiston öljyn lämpeäminen on enemmän mukavuuskysymys, ja moottoriöljyjen lämpeäminen taas kestävyyskysymys.

        Eikä ne vaihteistööljyt edes juurikaan lämpiä ilman ajamista, joka pistää öljyn liikkeelle.

        Mutta niin, ei se tyhjäkäynti yhtään kulutusta vähennä, päin vastoin. Se ehkäisee rajatilavoitelua ja siten vähentää kulumista. Tosin kuinka paljon se noin lyhyellä ajalla merkitsee, enpä tiedä.. Kyllä itse pyrin melko nopeasti lähtemään vaan liikkeelle.

        Niin.. moottoriöljy ei ole joka kolkassa moottoria voitelemassa, vaikka öljynpainemerkkivalo sammuukin käynnistyksen jälkeen.. Olosuhteista riippuen kestää jopa minuutin, parikin, ennenkuin moottoriöljy on kierrolla myös nokka-akselilla ja hydr. venttiininnostimilla. Sama koskee automaattivaihteistoa, jossa voitelu on pumpun varassa, ja niin ollen vauriomahdollisuus olemassa, jos het lähtee kovalla pakkasella ajelemaan.


      • Puppiduppi kirjoitti:

        Lieneekö kotiakaan...

        Ja lainasi kaverin konetta että pääsi nettiin.


      • 8907890879078
        Öökstöks. kirjoitti:

        Niin.. moottoriöljy ei ole joka kolkassa moottoria voitelemassa, vaikka öljynpainemerkkivalo sammuukin käynnistyksen jälkeen.. Olosuhteista riippuen kestää jopa minuutin, parikin, ennenkuin moottoriöljy on kierrolla myös nokka-akselilla ja hydr. venttiininnostimilla. Sama koskee automaattivaihteistoa, jossa voitelu on pumpun varassa, ja niin ollen vauriomahdollisuus olemassa, jos het lähtee kovalla pakkasella ajelemaan.

        Älä viitsi jauhaa pas..kaa.
        Nykyiset synteettiset öljyt kyllä kiertävät välittömästi käynnistyksen jälkeen, niin nokalla kuin alapäässäkin


      • pijpök
        ltsm kirjoitti:

        Ja lainasi kaverin konetta että pääsi nettiin.

        Ja kaveri kirjoitti tuon tekstinkin kun se itse ei osaa ees kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Eityhjäk kirjoitti:

        Minulla on autotalli missä lämmintä 25 ja samoin työpaikalla työnantajan tarjoamana.
        Ei tarvitse käytellä ylimääräisiä tyhjäkäyntejä ja kyllä webastolla muuten lämpiää...

        Joo o mikähän se kysymys oli????????????


      • Anonyymi
        C5 kirjoitti:

        Kyllä muuten lämpenee. Automaateissa käytetään lämmönvaihdinta, jossa kiertää moottorin vesikierrossa oleva vesi. Öljyn tulisi olla noin 50 asteista normaalisti.

        Eipä silti, hyvin se tuntuu toimivan näillä pakkasillakin heti lähdettäessä.

        Automaattejia on muunkinlaisia kuin noita litkuja kierrättäviä pumppuvoimaloita.


      • Anonyymi
        autoilija jo 30v kirjoitti:

        Tyhjähäynti on tyhjää käyntiä kuten nimikin kertoo, parhaiten auto lämpiää kun lähtee heti rauhallisesti liikkeelle.
        Kaikenlaisia urbaaneja legendoja sitä ihmisille syötetäänkin.

        Vittu oot tyhmä


      • Anonyymi
        gese3332235 kirjoitti:

        Mielestäni automaattivaihteiston öljyn lämpeäminen on enemmän mukavuuskysymys, ja moottoriöljyjen lämpeäminen taas kestävyyskysymys.

        Eikä ne vaihteistööljyt edes juurikaan lämpiä ilman ajamista, joka pistää öljyn liikkeelle.

        Mutta niin, ei se tyhjäkäynti yhtään kulutusta vähennä, päin vastoin. Se ehkäisee rajatilavoitelua ja siten vähentää kulumista. Tosin kuinka paljon se noin lyhyellä ajalla merkitsee, enpä tiedä.. Kyllä itse pyrin melko nopeasti lähtemään vaan liikkeelle.

        Tyhjäkäynti ei ole tarpeen. Moottorin lämpenee käyttölämpötilaansa tehokkaimmin lähtemällä liikkeelle. Oleellista on pitää kierrokset kohtuullisen alhaalla, kun moottori vielä lämpenee.
        Eli varaa aikaa, esilämmitä moottori esimerkiksi lohkolämmittimellä, lähde liikkeelle, aja rauhallisesti.
        Tällä totuudella pärjäävät kaikki.


      • Anonyymi
        pijpök kirjoitti:

        Ja kaveri kirjoitti tuon tekstinkin kun se itse ei osaa ees kirjoittaa.

        Tuskin on kaveriakaan


      • Anonyymi
        Opi itse lukemaan kirjoitti:

        Mitä helvettiä? Tässä ketjussa puhutaan autoista eikä mistään peniksenjatkeista.

        Kyllä täytyy olla äijällä huono itsetunto ku kehtaat ensinnäkin väheksyy miehii jolla on kusiletku normiii pienempi, koita miettii miltä itsestäs tuntuisi! Ja ei oo itsellä bemarii ja vehekki on mitoissaa, mut jos ois varaa ni ois kyl kiva omistaa auto mitä ohjataan ratin lisäks kaasulla mihin vaaditaan taitoo toisinku tollaseen lapsellisen vittuiluun..


    • gbdfv

      Mukavuudesta enimmäkseen kiinni. käyn starttaa auton pihalla ja tuun parin min päästä takaisin, kyllä se kerkiää siinäkin jo aika hyvin lämpenemään.. Ikkunat ym. alkaa sulamaan vaikka puhaltais ei niin lämmintä...

      • -------

        niin,monet bensamoottorit lämpiää joutokäynnillä edes vähän.vaan ei lämpene 1.9 tdi kone joka ei edes kuluta kuin sen 5 litraa.dieselillä on siis ajettava jos haluaa lämpöä.laittakaa jäähdyttäjän eteen jotain palamatonta ja kastumatonta materiaalia niin auttaa asiaa.


      • Anonyymi
        ------- kirjoitti:

        niin,monet bensamoottorit lämpiää joutokäynnillä edes vähän.vaan ei lämpene 1.9 tdi kone joka ei edes kuluta kuin sen 5 litraa.dieselillä on siis ajettava jos haluaa lämpöä.laittakaa jäähdyttäjän eteen jotain palamatonta ja kastumatonta materiaalia niin auttaa asiaa.

        Paremminkin kannattaa tukkia ajoviiman pääsy muualtakin moottoritilaan. Viima kylmentää moottoria pinnalta. Syylärissähän ei kierrä neste ennen kuin kone on ämmin.


    • jeps...

      Kyllähän sen moottoristakin kuulee ettei tykkää kun ajetaan ihan kylmänä kunnon pakkasella, mutta toki se käynnistysvaihe on se pahin asia, mitä ei sitten pysty välttämääkään jos ei ole apuvälineitä.

    • Tojo-köle

      Kultainen keskitie on paras!

      -itse pyrin lähtemään heti liikkeelle, jolloin kaikki polttoaineet menee liikkumiseen eikä osa harakoille (eli pelkkään lämmittämiseen)

      -esimmäisten kilometrien aikana pyrin pitämään kuitenkin kaasun ns, pintakaasulla, jolloin moottori/laatikko/vetopyörästö/alusta eivät kohtuuttomasti kuormitu kylmänä

      • kaasuton?

        Mikä on pintakaasu?


      • cvcvcvcvcvcv

        Ensimmäisten kilometrien aikana minä pyrin ajamaan maltillisilla "kierroksilla", en siis aivan minimi- enkä tietenkään huudatakaan konetta. Autoni on kaasuttiimellinen, automaattirikastimellinen ja bensiinikäyttöinen ilman katalysaattoria.


      • uiouiohuj
        kaasuton? kirjoitti:

        Mikä on pintakaasu?

        Kevyt kaasujalka, mutta kuinka auto silloin kiihtyy jos pintakaasulla mennään. Nimenomaan vaihteiden vaihtoon tarvitaan kiihdytyksia ja ajossa mennään kevyemmin. Rasittavimmat toimet tulee ensi metreillä.

        Et kai aja pintakaasulla maantiellä muiden edessä????? Aika tuomittavaa tulla päätielle lärryyttelemään ja lämmittämään autoa ajokuntoon:/

        Minusta autoa voi aivan hyvin pyörittää kummenen minuuttia tyhjäkäynnillä että kone lämpiää ja on heti valmis toimintaan kun tielle lähtee.


      • palotila
        kaasuton? kirjoitti:

        Mikä on pintakaasu?

        katso tietosanakirjasta. Pintakaasu


      • peksu_naks
        uiouiohuj kirjoitti:

        Kevyt kaasujalka, mutta kuinka auto silloin kiihtyy jos pintakaasulla mennään. Nimenomaan vaihteiden vaihtoon tarvitaan kiihdytyksia ja ajossa mennään kevyemmin. Rasittavimmat toimet tulee ensi metreillä.

        Et kai aja pintakaasulla maantiellä muiden edessä????? Aika tuomittavaa tulla päätielle lärryyttelemään ja lämmittämään autoa ajokuntoon:/

        Minusta autoa voi aivan hyvin pyörittää kummenen minuuttia tyhjäkäynnillä että kone lämpiää ja on heti valmis toimintaan kun tielle lähtee.

        Joillakin on tehokkaampia autoja joilla pääsee pintakaasulla muiden mukana, no motarille mennessä voi vähän enempi polkasta.


      • 452624

        "-esimmäisten kilometrien aikana pyrin pitämään kuitenkin kaasun ns, pintakaasulla, jolloin moottori/laatikko/vetopyörästö/alusta eivät kohtuuttomasti kuormitu kylmänä "

        Silloinhan vaihteisto ja vetopyörästö nimenomaan kuluu kun ajetaan pienillä kierroksilla. Leikkausvoimat silloin paljon suurempia.


      • Anonyymi
        peksu_naks kirjoitti:

        Joillakin on tehokkaampia autoja joilla pääsee pintakaasulla muiden mukana, no motarille mennessä voi vähän enempi polkasta.

        Juu mulla 280hp vw passatti porrasperä 2012vm ihan hyvin pintakaasul kulkee normi liikenteessä ja itse lähden ajelee aamuisin kun olen lämmittänyt tyhjäkäynnillä noin sen 10m otettuani irti roikasta ja painelen pakilla tielle kotipihalta ja ei muutakui ajoon ja sillee tarkalla kaasujalalla ettei vaihteisto tai moottori sekoile omiaan kun tökkii tai nykii välil mut joo ihan ok on toiminu kaara


    • brumbrum..

      Niin, eihän autoa tahalleen halua rääkätä, mutta on hyvä kuitenkin muistaa, että auto on käyttöön tarkoitettu ja suunniteltu, ja suurin osa autoista myös pakkaseen suunniteltu. Tärkeintä on että auto on huollettu ja kunnossa muuten.

      Enemmän mua huolettaa talviaamuisin jos auto ei lähde edes käyntiin, eikä se että tykkäskö moottori tästä.

      • On järkisyitäkin

        Mitä enemmän on kuljetettavia, niin sen järkevämpää on laittaa ensin auto käyntiin ja reipasta puhallusta päälle. Raaputat lasit ja sen jälkeen ihminen/-set vasta sisään, niin vältyt siltä, että hengitysilma huurtuisi lasin sisäpinnalle. Tämän parin minuutin raaputuksen jälkeen auton kone on jo sen verran lämmennyt, että metallin lämpötilaerot ovat tasaantuneet ja näin liikkeelle lähtiessä rasitukset moottorin osille ovat pienemmät. Rasituksia voi keventää ajamalla aluksi rauhallisesti ja reippaammin vasta sitten kun auto on saavuttanut jonkinlaisen käyttölämpötilan.
        Erityisesti pitää välttää kovia kierroksia kylmällä koneella, sillä se saattaa aiheuttaa vaurioita moottoriin. Vaihdelaatikko tykkää hyvää, jos öljy on notkistunut kunnolla voitelevaksi ennenkuin huimat vedätykset alkavat.
        Automaatissahan on sellainen asetus, että ylivaihde menee päälle vasta kun öljy on lämmennyt kunnolla, sitä ennen kuljetaan yhtä vaihdetta pienemmällä .


      • 535 diesel
        On järkisyitäkin kirjoitti:

        Mitä enemmän on kuljetettavia, niin sen järkevämpää on laittaa ensin auto käyntiin ja reipasta puhallusta päälle. Raaputat lasit ja sen jälkeen ihminen/-set vasta sisään, niin vältyt siltä, että hengitysilma huurtuisi lasin sisäpinnalle. Tämän parin minuutin raaputuksen jälkeen auton kone on jo sen verran lämmennyt, että metallin lämpötilaerot ovat tasaantuneet ja näin liikkeelle lähtiessä rasitukset moottorin osille ovat pienemmät. Rasituksia voi keventää ajamalla aluksi rauhallisesti ja reippaammin vasta sitten kun auto on saavuttanut jonkinlaisen käyttölämpötilan.
        Erityisesti pitää välttää kovia kierroksia kylmällä koneella, sillä se saattaa aiheuttaa vaurioita moottoriin. Vaihdelaatikko tykkää hyvää, jos öljy on notkistunut kunnolla voitelevaksi ennenkuin huimat vedätykset alkavat.
        Automaatissahan on sellainen asetus, että ylivaihde menee päälle vasta kun öljy on lämmennyt kunnolla, sitä ennen kuljetaan yhtä vaihdetta pienemmällä .

        " järkevämpää on laittaa ensin auto käyntiin ja reipasta puhallusta päälle. Raaputat lasit ja sen jälkeen ihminen/-set vasta sisään,"
        Moottori kyllä lämpenee nopeammin, jos sen lämpöä ei reippaalla puhalluksella tuuleteta mäelle. Alkaisi sitten tulla lämmintäkin heti, kun menee autoon sisälle.

        " metallin lämpötilaerot ovat tasaantuneet ja näin liikkeelle lähtiessä rasitukset moottorin osille ovat pienemmät."

        Mitä lämpötilaeroja on moottorissa, kun se on seissyt yön pakkasessa? Eiköhän lämpötilaerot vasta sitten synny, kun moottori käy: männän laessa on alun toistasataa astetta ja muualla -10 ... 90 astetta.

        " Vaihdelaatikko tykkää hyvää, jos öljy on notkistunut kunnolla voitelevaksi ennenkuin huimat vedätykset alkavat." Höpöhöpö.

        "Automaatissahan on sellainen asetus, että ylivaihde menee päälle vasta kun öljy on lämmennyt kunnolla"
        Mikä vaihde on ylivaihde? Useissa dieseleissä kaikki vaihteet kolmosesta ylöspäin ovat "ylennysvaihteita" ja kuitenkin nelonen ja viitonenkin toimivat heti kylmänäkin. Kuutonen ( seiska) ei kytkeydy, mutta syy on aivan toinen, kuin mitä yrität selittää. Syy on moottorin nopeampi lämmitys käyntilämpöön. Vaihteiston voitelu toimii aivan samoin, on sen lämpötila -30 tai 120.


      • od off
        535 diesel kirjoitti:

        " järkevämpää on laittaa ensin auto käyntiin ja reipasta puhallusta päälle. Raaputat lasit ja sen jälkeen ihminen/-set vasta sisään,"
        Moottori kyllä lämpenee nopeammin, jos sen lämpöä ei reippaalla puhalluksella tuuleteta mäelle. Alkaisi sitten tulla lämmintäkin heti, kun menee autoon sisälle.

        " metallin lämpötilaerot ovat tasaantuneet ja näin liikkeelle lähtiessä rasitukset moottorin osille ovat pienemmät."

        Mitä lämpötilaeroja on moottorissa, kun se on seissyt yön pakkasessa? Eiköhän lämpötilaerot vasta sitten synny, kun moottori käy: männän laessa on alun toistasataa astetta ja muualla -10 ... 90 astetta.

        " Vaihdelaatikko tykkää hyvää, jos öljy on notkistunut kunnolla voitelevaksi ennenkuin huimat vedätykset alkavat." Höpöhöpö.

        "Automaatissahan on sellainen asetus, että ylivaihde menee päälle vasta kun öljy on lämmennyt kunnolla"
        Mikä vaihde on ylivaihde? Useissa dieseleissä kaikki vaihteet kolmosesta ylöspäin ovat "ylennysvaihteita" ja kuitenkin nelonen ja viitonenkin toimivat heti kylmänäkin. Kuutonen ( seiska) ei kytkeydy, mutta syy on aivan toinen, kuin mitä yrität selittää. Syy on moottorin nopeampi lämmitys käyntilämpöön. Vaihteiston voitelu toimii aivan samoin, on sen lämpötila -30 tai 120.

        Luetun ymmärtämisessä bimmerillä ongelmia.??
        Kyse oli usean henkilön menemisestä autoon, jolloin puhallus on syytä olla melkoinen, jotta edes tuulilasi pysyy huurteettomana. Mulla auto kyllä lämpenee nopeasti vaikka on reipas puhallus.

        Kun laittaa malmin tulille, niin männän yläosassa ja kiertokangessa on melkoinen lämpö, mutta kiertokangen alapäässä ollaan vielä pakkasella.
        JOs vinguttaa sellaista konetta, niin on toki vaara että tulee mustaa rautaa kupeesta ulos, on nähty sekin.
        Ei kai ny kylmässä seisovassa koneessa olekaan mitään lämpötilaeroja.höh

        Ylivaihde on se OD (overdrive) . Piti käydä oikein ohjekirjasta kattomassa.
        Kyllä tämä oli niin että ylivaihde menee päälle vasta kun öljyt on lämmenneet, siis ne moottorin öljyt ei vaihdelaatikon. OLiko tämä nyt käänetty oikein vieraasta kielestä jonkin merkonomin toimesta ?


      • Myös paine
        od off kirjoitti:

        Luetun ymmärtämisessä bimmerillä ongelmia.??
        Kyse oli usean henkilön menemisestä autoon, jolloin puhallus on syytä olla melkoinen, jotta edes tuulilasi pysyy huurteettomana. Mulla auto kyllä lämpenee nopeasti vaikka on reipas puhallus.

        Kun laittaa malmin tulille, niin männän yläosassa ja kiertokangessa on melkoinen lämpö, mutta kiertokangen alapäässä ollaan vielä pakkasella.
        JOs vinguttaa sellaista konetta, niin on toki vaara että tulee mustaa rautaa kupeesta ulos, on nähty sekin.
        Ei kai ny kylmässä seisovassa koneessa olekaan mitään lämpötilaeroja.höh

        Ylivaihde on se OD (overdrive) . Piti käydä oikein ohjekirjasta kattomassa.
        Kyllä tämä oli niin että ylivaihde menee päälle vasta kun öljyt on lämmenneet, siis ne moottorin öljyt ei vaihdelaatikon. OLiko tämä nyt käänetty oikein vieraasta kielestä jonkin merkonomin toimesta ?

        Automaatin vaihtamista voi säädellä myös öljynpaine ja tästä johtuen vaihteiden kytkeytyminen voi olla selvästikin erilaista kylmänä ja lämpimänä. En nyt tähän hätään muista mikä on funktio.


      • missä järki
        On järkisyitäkin kirjoitti:

        Mitä enemmän on kuljetettavia, niin sen järkevämpää on laittaa ensin auto käyntiin ja reipasta puhallusta päälle. Raaputat lasit ja sen jälkeen ihminen/-set vasta sisään, niin vältyt siltä, että hengitysilma huurtuisi lasin sisäpinnalle. Tämän parin minuutin raaputuksen jälkeen auton kone on jo sen verran lämmennyt, että metallin lämpötilaerot ovat tasaantuneet ja näin liikkeelle lähtiessä rasitukset moottorin osille ovat pienemmät. Rasituksia voi keventää ajamalla aluksi rauhallisesti ja reippaammin vasta sitten kun auto on saavuttanut jonkinlaisen käyttölämpötilan.
        Erityisesti pitää välttää kovia kierroksia kylmällä koneella, sillä se saattaa aiheuttaa vaurioita moottoriin. Vaihdelaatikko tykkää hyvää, jos öljy on notkistunut kunnolla voitelevaksi ennenkuin huimat vedätykset alkavat.
        Automaatissahan on sellainen asetus, että ylivaihde menee päälle vasta kun öljy on lämmennyt kunnolla, sitä ennen kuljetaan yhtä vaihdetta pienemmällä .

        mitä luulet sen reippaan puhalluksen auttavan kun moottori on KYLMÄ??? siitä puhaltimen moottorista menee laakerit vaan pas-kaks!!!!


      • anonymus238
        535 diesel kirjoitti:

        " järkevämpää on laittaa ensin auto käyntiin ja reipasta puhallusta päälle. Raaputat lasit ja sen jälkeen ihminen/-set vasta sisään,"
        Moottori kyllä lämpenee nopeammin, jos sen lämpöä ei reippaalla puhalluksella tuuleteta mäelle. Alkaisi sitten tulla lämmintäkin heti, kun menee autoon sisälle.

        " metallin lämpötilaerot ovat tasaantuneet ja näin liikkeelle lähtiessä rasitukset moottorin osille ovat pienemmät."

        Mitä lämpötilaeroja on moottorissa, kun se on seissyt yön pakkasessa? Eiköhän lämpötilaerot vasta sitten synny, kun moottori käy: männän laessa on alun toistasataa astetta ja muualla -10 ... 90 astetta.

        " Vaihdelaatikko tykkää hyvää, jos öljy on notkistunut kunnolla voitelevaksi ennenkuin huimat vedätykset alkavat." Höpöhöpö.

        "Automaatissahan on sellainen asetus, että ylivaihde menee päälle vasta kun öljy on lämmennyt kunnolla"
        Mikä vaihde on ylivaihde? Useissa dieseleissä kaikki vaihteet kolmosesta ylöspäin ovat "ylennysvaihteita" ja kuitenkin nelonen ja viitonenkin toimivat heti kylmänäkin. Kuutonen ( seiska) ei kytkeydy, mutta syy on aivan toinen, kuin mitä yrität selittää. Syy on moottorin nopeampi lämmitys käyntilämpöön. Vaihteiston voitelu toimii aivan samoin, on sen lämpötila -30 tai 120.

        katsos kun/jos auton koneen männän putki supistuu kylmänä ja mäntä supistuu kylmänä esim jos on holo kone männät pääsevät klonksumaan mikä ei tiedä hyvää vanhalle diesel mersullesikaan hyvää.


      • Automaaatti
        Myös paine kirjoitti:

        Automaatin vaihtamista voi säädellä myös öljynpaine ja tästä johtuen vaihteiden kytkeytyminen voi olla selvästikin erilaista kylmänä ja lämpimänä. En nyt tähän hätään muista mikä on funktio.

        Se öljynpaine voi aikaistaa isommalle vaihtamista, koska paineen nousu tarkoittaa samaa kuin nopeuden kasvu. Mutta näitä tilanteita varten voi olla lämpötilan mukaan toimiva kompensaattori, mikä pyrkii pitämään vaihtamiskohdan suurin piirtein samana kuin lämpimänäkin.

        Automaattilaatikoissa on useita eri muuttujia ja muuttujien kompensaattoreita minkä funktioina vaihtaminen tapahtuu.


      • Ikkunat kirkkaaksi
        missä järki kirjoitti:

        mitä luulet sen reippaan puhalluksen auttavan kun moottori on KYLMÄ??? siitä puhaltimen moottorista menee laakerit vaan pas-kaks!!!!

        Monissa autoissa missä on automaattinen lämmitys-ilmastointijärjestelmä, puhallin kytkeytyy ikkunoiden huurteenpoistoasennossa täydelle puhallusteholle, kun liikkeelle lähdettäessä painetaan siitä huurteenpoistokytkimestä. Reippaan puhalluksen tarkoituksena on poistaa auton sisältä kosteutta mikä estää ikkunoiden kostumisen ja jäätymisen.

        Käsikäyttöisesti säädettävä lämmitylaite toimii samaan tapaan, kun se kytketään auton käynnistyessä heti täydelle puhallukselle. Monissa käsisäätöisissäkin lämmityslaitteissa on huurteenpoistopainike, millä saadaan yhdellä painalluksella puhallin täydelle teholle ja puhalluksen suuntaus auton ikkunoille.


      • fiksu vs. tyhmä auto
        Ikkunat kirkkaaksi kirjoitti:

        Monissa autoissa missä on automaattinen lämmitys-ilmastointijärjestelmä, puhallin kytkeytyy ikkunoiden huurteenpoistoasennossa täydelle puhallusteholle, kun liikkeelle lähdettäessä painetaan siitä huurteenpoistokytkimestä. Reippaan puhalluksen tarkoituksena on poistaa auton sisältä kosteutta mikä estää ikkunoiden kostumisen ja jäätymisen.

        Käsikäyttöisesti säädettävä lämmitylaite toimii samaan tapaan, kun se kytketään auton käynnistyessä heti täydelle puhallukselle. Monissa käsisäätöisissäkin lämmityslaitteissa on huurteenpoistopainike, millä saadaan yhdellä painalluksella puhallin täydelle teholle ja puhalluksen suuntaus auton ikkunoille.

        > Reippaan puhalluksen tarkoituksena on poistaa auton sisältä kosteutta mikä estää ikkunoiden kostumisen ja jäätymisen.

        Ja käytännössä puhallus täysillä tarkoittaa sitä, että
        - moottorin lämpenemistä hidastetaan maksimaalisesti
        - matkustamoa yritetään lämmittää kylmällä ilmalla

        Esim. puhallus 100 l/s, ilma lämpenee vain -20 -> 10°C, koska jäähdytysneste on liian kylmää. Moottorilta ryövätään 3,6 kW lämpöteho, mutta aika nihkeästi taitaa matkustamo noi viileällä puhallusilmalla lämmetä.

        Oikea tapa, mitä myös fiksut automaatti-ilmastoinnit käyttävät moottorin ollessa kylmä, on puhallus minimiteholla ja suuntaus tuulilasille. Tämäkin riittää pitämään huurteen poissa ja moottori lämpenee nopeammin. Esim. puhallus vain 1/4 teholla, 25 l/s ja ilma lämpenee reilummin, -20 -> 20°C, mutta moottorista ryövätään silti vain 1,2 kW.

        Matkustamoon ei tietenkään tule tällä metodilla alkuun juuri yhtään lämpöä, mutta moottori saavuttaa käyntilämpönsä nopeammin ja sitten on varaa puskea tosissaan lämpöä matkustamoonkin. Loppujen lopuksi tämä ei siis olekaan hitaampi tapa auton lämmittämiseen. Mutta bensaa kuluu vähemmän, kun tulee vähemmän ajokilometrejä alilämpöisellä moottorilla.


      • törppööööö-----
        fiksu vs. tyhmä auto kirjoitti:

        > Reippaan puhalluksen tarkoituksena on poistaa auton sisältä kosteutta mikä estää ikkunoiden kostumisen ja jäätymisen.

        Ja käytännössä puhallus täysillä tarkoittaa sitä, että
        - moottorin lämpenemistä hidastetaan maksimaalisesti
        - matkustamoa yritetään lämmittää kylmällä ilmalla

        Esim. puhallus 100 l/s, ilma lämpenee vain -20 -> 10°C, koska jäähdytysneste on liian kylmää. Moottorilta ryövätään 3,6 kW lämpöteho, mutta aika nihkeästi taitaa matkustamo noi viileällä puhallusilmalla lämmetä.

        Oikea tapa, mitä myös fiksut automaatti-ilmastoinnit käyttävät moottorin ollessa kylmä, on puhallus minimiteholla ja suuntaus tuulilasille. Tämäkin riittää pitämään huurteen poissa ja moottori lämpenee nopeammin. Esim. puhallus vain 1/4 teholla, 25 l/s ja ilma lämpenee reilummin, -20 -> 20°C, mutta moottorista ryövätään silti vain 1,2 kW.

        Matkustamoon ei tietenkään tule tällä metodilla alkuun juuri yhtään lämpöä, mutta moottori saavuttaa käyntilämpönsä nopeammin ja sitten on varaa puskea tosissaan lämpöä matkustamoonkin. Loppujen lopuksi tämä ei siis olekaan hitaampi tapa auton lämmittämiseen. Mutta bensaa kuluu vähemmän, kun tulee vähemmän ajokilometrejä alilämpöisellä moottorilla.

        otetaanko sisätilan lämmitys ilma ennen moottoria?????

        kyllä moottori lämpee ilman itse tuottamaansa lämmitys ilmaa.


      • esko151
        törppööööö----- kirjoitti:

        otetaanko sisätilan lämmitys ilma ennen moottoria?????

        kyllä moottori lämpee ilman itse tuottamaansa lämmitys ilmaa.

        Otetaan. Jos se otettais moottorin jälkeen, sehän olisi myrkyllistä pakokaasua ja kabiinissa olis tunnelma kuin auschwitzissä ikään.

        Moottori lämpee nopeammin kun kaikkea lämpöä ei heti aluksi puhalleta sisätiloihin ja näin myös polttoainetta säästyy. Juuri näin toimii automaatti-ilmastoinnilla varustettu nykyauto, kuten jo mainittiin.


      • törppöööö------
        esko151 kirjoitti:

        Otetaan. Jos se otettais moottorin jälkeen, sehän olisi myrkyllistä pakokaasua ja kabiinissa olis tunnelma kuin auschwitzissä ikään.

        Moottori lämpee nopeammin kun kaikkea lämpöä ei heti aluksi puhalleta sisätiloihin ja näin myös polttoainetta säästyy. Juuri näin toimii automaatti-ilmastoinnilla varustettu nykyauto, kuten jo mainittiin.

        eikö raitista ilmaa ole kuin kylmää ja lämmintä, lämmintä joka menee moottoriin, MINNE SINNE.
        käsittääkseni pakosarja ja sanomallasi pakokaasulla olisi paree lämmitttää moottoria ja öljyä.
        käsittääkseni sylintereissä tapahtuva räjähdys lämmittää kyllä moottoria. kerros missä se kylmä ilma lämmitetään.


      • jorma_j_kwak
        törppöööö------ kirjoitti:

        eikö raitista ilmaa ole kuin kylmää ja lämmintä, lämmintä joka menee moottoriin, MINNE SINNE.
        käsittääkseni pakosarja ja sanomallasi pakokaasulla olisi paree lämmitttää moottoria ja öljyä.
        käsittääkseni sylintereissä tapahtuva räjähdys lämmittää kyllä moottoria. kerros missä se kylmä ilma lämmitetään.

        Kyllä! Nyt mä näkisin, että oot asian ytimessä, pidä tosta kii.

        Haaparannan Shelliltä saa muuten hyvää höyrymakkaraa eikä autoa tarvi edes sammuttaa välillä, kun Suomen lait ei siellä päde.


      • törppöööö----
        jorma_j_kwak kirjoitti:

        Kyllä! Nyt mä näkisin, että oot asian ytimessä, pidä tosta kii.

        Haaparannan Shelliltä saa muuten hyvää höyrymakkaraa eikä autoa tarvi edes sammuttaa välillä, kun Suomen lait ei siellä päde.

        ooke, kylmä myännän jos oon vääräs.
        mutta edelleen, MISSÄ ON SE PAIKKA MISSÄ MOOTORISSA LÄMMENNYT ILMA LÄMMITTÄÄ MOOTORIA.


    • gtfd

      Akut on pakkasen kestäviä niin kuin autotkin. Jos auto ei lähde käyntiin, ongelma on autossa, eikä pakkasessa.

    • hööpöö

      -5astetta 2min tyhjäkäyntiä
      -10astetta 3min
      -15astetta 4min
      -20 5min
      -25 6min
      -30 7min
      -35 älä sammuta ollenkaan!

      • icecold'

        Tota viimeistä ohjetta noudatetaan mm. Siperian öljykentillä sekä alaskassa, missä paikoissa ei kärsi talvella sammuttaa ollenkaan autoa kovan pakkasen ja hillittömän viiman vuoksi.


      • airfoil joka ei kirj
        icecold' kirjoitti:

        Tota viimeistä ohjetta noudatetaan mm. Siperian öljykentillä sekä alaskassa, missä paikoissa ei kärsi talvella sammuttaa ollenkaan autoa kovan pakkasen ja hillittömän viiman vuoksi.

        -35 ja tyyntä - 35 ja viima, molemmissa auto seissut vuorokauden ajamatta, yhtä hyvin käynnistyy viimasta kuin tyynestä.. Ei autoa "palella" vaikka olisi viima. seisova auto jäähtyy hieman nopeammin ulkoympäristön lämpötilaan viimassa, mutta 18h jälkeen ei merkitystä enää.


    • ewsde

      Mikä on se aika minkä ajaksi autoa ei kannata sammuttaa. Onko tätä laskettu.

      Esim. Loisteputkilamppua ei kannata sammuttaa alle kymmeneksi minuutiksi.

      • brum...

        No en menisi sammuttamaaan alle 5min takia. Mökillä joskus auto huomattavasti pitempäänkin ollut päällä. Täällä stadissa joku tulee heti mussuttamaan jos autoa pitää päällä "pitkään". Ihan kuin se käynnistys olisi niitä puhtaimpia asioita sitten...


      • > Esim. Loisteputkilamppua ei kannata sammuttaa alle kymmeneksi minuutiksi.

        Sähkönkulutuksen kannalta tosin taitaa raja olla jossain muutamassa sekunnissa...

        Käytäntö opettaa. Muutamalla minuutilla ei ole juurikaan merkistystä kulutukseen, joten en sammuta jos epäilen olevan alle 10 minutin pysähdys ja olen itse auton läheisyydessä.


      • ghkistiugh
        brum... kirjoitti:

        No en menisi sammuttamaaan alle 5min takia. Mökillä joskus auto huomattavasti pitempäänkin ollut päällä. Täällä stadissa joku tulee heti mussuttamaan jos autoa pitää päällä "pitkään". Ihan kuin se käynnistys olisi niitä puhtaimpia asioita sitten...

        minkä PÄÄLLÄ brum autoa pitää??


      • Käyttöikä
        The_Rat kirjoitti:

        > Esim. Loisteputkilamppua ei kannata sammuttaa alle kymmeneksi minuutiksi.

        Sähkönkulutuksen kannalta tosin taitaa raja olla jossain muutamassa sekunnissa...

        Käytäntö opettaa. Muutamalla minuutilla ei ole juurikaan merkistystä kulutukseen, joten en sammuta jos epäilen olevan alle 10 minutin pysähdys ja olen itse auton läheisyydessä.

        Loisteputken "käynnistys" lyhentää loisteputken käyttöikää noin 10 min.


      • Nimimerkki13+7=20
        brum... kirjoitti:

        No en menisi sammuttamaaan alle 5min takia. Mökillä joskus auto huomattavasti pitempäänkin ollut päällä. Täällä stadissa joku tulee heti mussuttamaan jos autoa pitää päällä "pitkään". Ihan kuin se käynnistys olisi niitä puhtaimpia asioita sitten...

        "Tyhjäkäynti
        Sammuta moottori lyhyiden pysähdysten ajaksi, esimerkiksi rautatien ylitystä
        odottaessasi, tai matkustajaa kyytiin odottaessasi. Kun käynnistät moottorin
        uudelleen, älä paina kaasupoljinta.

        [b]Nykyaikainen[/b] henkilöauton moottori kuluttaa tyhjäkäynnillä noin 0,5 - 0,7 litraa
        polttoainetta tunnissa moottorityypistä riippuen. Linja- ja kuorma-autojen
        keskimääräinen polttoaineen kulutus tyhjäkäynnillä on 2,5 - 3,5 litraa tunnissa
        moottorityypistä riippuen. Moottorin sammuttaminen sopivissa tilanteissa johtaa
        merkittäviin polttoainesäästöihin. On järkevää sammuttaa moottori yli minuutin
        kestäviä pysähdyksiä varten. Muista kuitenkin aina, että energiatehokkuus ei
        koskaan saa olla tärkeämpää kuin liikenneturvallisuus. Moottori tulee sammuttaa
        vain silloin, kun sammuttaminen ei vaaranna liikenneturvallisuutta.

        [b]Vanhemmat bensiiniautot[/b] (yleensä valmistettu ennen vuotta 1990), joissa on
        kaasutin, kuluttavat joskus enemmän polttoainetta kun moottori sammutetaan ja
        käynnistetään tiuhaan. Kaasutinautoissa ei ehkä kannata energiatehokkuuden
        nimissä sammuttaa moottoria lyhyitä pysähdyksiä varten."
        Lähde: http://www.motiva.fi/files/2130/Taloudellinen_ajaminen_-_alykas_ajotapa.pdf


      • noora
        Nimimerkki13+7=20 kirjoitti:

        "Tyhjäkäynti
        Sammuta moottori lyhyiden pysähdysten ajaksi, esimerkiksi rautatien ylitystä
        odottaessasi, tai matkustajaa kyytiin odottaessasi. Kun käynnistät moottorin
        uudelleen, älä paina kaasupoljinta.

        [b]Nykyaikainen[/b] henkilöauton moottori kuluttaa tyhjäkäynnillä noin 0,5 - 0,7 litraa
        polttoainetta tunnissa moottorityypistä riippuen. Linja- ja kuorma-autojen
        keskimääräinen polttoaineen kulutus tyhjäkäynnillä on 2,5 - 3,5 litraa tunnissa
        moottorityypistä riippuen. Moottorin sammuttaminen sopivissa tilanteissa johtaa
        merkittäviin polttoainesäästöihin. On järkevää sammuttaa moottori yli minuutin
        kestäviä pysähdyksiä varten. Muista kuitenkin aina, että energiatehokkuus ei
        koskaan saa olla tärkeämpää kuin liikenneturvallisuus. Moottori tulee sammuttaa
        vain silloin, kun sammuttaminen ei vaaranna liikenneturvallisuutta.

        [b]Vanhemmat bensiiniautot[/b] (yleensä valmistettu ennen vuotta 1990), joissa on
        kaasutin, kuluttavat joskus enemmän polttoainetta kun moottori sammutetaan ja
        käynnistetään tiuhaan. Kaasutinautoissa ei ehkä kannata energiatehokkuuden
        nimissä sammuttaa moottoria lyhyitä pysähdyksiä varten."
        Lähde: http://www.motiva.fi/files/2130/Taloudellinen_ajaminen_-_alykas_ajotapa.pdf

        kannattaa juna sieltä tulee----------


      • Qwertyu1
        Nimimerkki13+7=20 kirjoitti:

        "Tyhjäkäynti
        Sammuta moottori lyhyiden pysähdysten ajaksi, esimerkiksi rautatien ylitystä
        odottaessasi, tai matkustajaa kyytiin odottaessasi. Kun käynnistät moottorin
        uudelleen, älä paina kaasupoljinta.

        [b]Nykyaikainen[/b] henkilöauton moottori kuluttaa tyhjäkäynnillä noin 0,5 - 0,7 litraa
        polttoainetta tunnissa moottorityypistä riippuen. Linja- ja kuorma-autojen
        keskimääräinen polttoaineen kulutus tyhjäkäynnillä on 2,5 - 3,5 litraa tunnissa
        moottorityypistä riippuen. Moottorin sammuttaminen sopivissa tilanteissa johtaa
        merkittäviin polttoainesäästöihin. On järkevää sammuttaa moottori yli minuutin
        kestäviä pysähdyksiä varten. Muista kuitenkin aina, että energiatehokkuus ei
        koskaan saa olla tärkeämpää kuin liikenneturvallisuus. Moottori tulee sammuttaa
        vain silloin, kun sammuttaminen ei vaaranna liikenneturvallisuutta.

        [b]Vanhemmat bensiiniautot[/b] (yleensä valmistettu ennen vuotta 1990), joissa on
        kaasutin, kuluttavat joskus enemmän polttoainetta kun moottori sammutetaan ja
        käynnistetään tiuhaan. Kaasutinautoissa ei ehkä kannata energiatehokkuuden
        nimissä sammuttaa moottoria lyhyitä pysähdyksiä varten."
        Lähde: http://www.motiva.fi/files/2130/Taloudellinen_ajaminen_-_alykas_ajotapa.pdf

        Nykyaikainen henkilöauton moottori kuluttaa 0,0 litraa polttoainetta tunnissa, eli saman verran kuin ajossakin. On taas motiva vuosikymmenen jäljessä.


    • harja valmiina

      Riippuu aivan kuinka kauan menee skrapatessa laseja, jos on oikein tiukkaa tavaraa niin saattaa mennä varttikin, auto tietysti käy sen aikaa.
      Liikenteeseen ei saa lähteä jäisillä laseilla eikä lumisella autolla.
      Nyt ennenkuin ensilumi tulee niin etsikää se lumiharja valmiiksi jotta saatte harjattua ajokkinne lumesta ennen liikenteeseen lähtöä, kyllä ne lumenajajat ajaa sitten lumet pois.

      • dieselivolga

        GSM-käynnisteinen webasto on keksitty sitä varten, että laseja ei tarvi raapia. Soitto autoon samalla, kun alkaa etsiä ulkojalkineita, niin on auto haalean lämmin ja lasi sula sinne ehdittäessä.


      • s.bono
        dieselivolga kirjoitti:

        GSM-käynnisteinen webasto on keksitty sitä varten, että laseja ei tarvi raapia. Soitto autoon samalla, kun alkaa etsiä ulkojalkineita, niin on auto haalean lämmin ja lasi sula sinne ehdittäessä.

        Melko ärtsy lämmitin, jos lasikin on sula.


      • gbvc
        dieselivolga kirjoitti:

        GSM-käynnisteinen webasto on keksitty sitä varten, että laseja ei tarvi raapia. Soitto autoon samalla, kun alkaa etsiä ulkojalkineita, niin on auto haalean lämmin ja lasi sula sinne ehdittäessä.

        Hieno mainospuhe, mutta kun jo ensimmäisessä viestissä mainittiin, että jos ei ole mitään välineitä käytössä..


      • hmm...
        dieselivolga kirjoitti:

        GSM-käynnisteinen webasto on keksitty sitä varten, että laseja ei tarvi raapia. Soitto autoon samalla, kun alkaa etsiä ulkojalkineita, niin on auto haalean lämmin ja lasi sula sinne ehdittäessä.

        Taitaa olla pitkäkin kävelymatka autolle?


      • wdsttar
        hmm... kirjoitti:

        Taitaa olla pitkäkin kävelymatka autolle?

        Ettei peräti toisella puolen kaupunkia tai ne kengät on tooooosi syvässä:DD


      • mopoauto
        s.bono kirjoitti:

        Melko ärtsy lämmitin, jos lasikin on sula.

        kyllä on ärtsy lämmitin.ja muista ajaa sillä autolla n.10min.pidempään kuin se lämmitysaika on.muuten tyhjenee akku suht nopeasti vaikka ois kuinka iso ja uus akku.


      • NSDAP----------
        s.bono kirjoitti:

        Melko ärtsy lämmitin, jos lasikin on sula.

        mitä tarkoittaa ärtsy lämmitin.
        mulla on mersussani 2000w sisätilanlämmitin.


    • hmm...

      Kyllä mä näkisin, että taloudellisesti ajateltuna kannattaa antaa käydä vaikka parikin minuuttia versus että lähdet samantien ajamaan; a) liikenteessä ei ole kovin helppo ajella pienillä kierroksilla jne.. varsinkaan kaupungissa (kulutus kova) b) sulla tod. näk. istuin/tuulilasilämmitykset ym. täysillä kun on kylmä eikä kerkee skrapaa kunnolla jne..

      Kieltämättä tylsää ja kylmää istua kylmässä autossa antamatta kaasua ja odottaa että lämpiää, mutta tilanteissa joissa voit jättää auton hetkeksi päälle ja poistua autosta niin suosittelen...

      • 122 S

        Eiköhän tuolla rauhallisella ajamisella tarkoiteta normaalia etemenistä. Vain korkeita kierroksia tulee välttää. Talosuskurssilla ne suosittaa heti ajoon lähtöä, mutta rauhallisesti, niin kone lämpiää nopeammin kun on jonkin verran kuormaa.
        IKävin tilanne on se, että lämpenee vähän ja sitten ilmanottoaukoista sulanut lumi pölähtää äkkiä tuulilasin sisäpintaan. Eikun sivuun ja auto seis hetkeksi.


      • jooo
        122 S kirjoitti:

        Eiköhän tuolla rauhallisella ajamisella tarkoiteta normaalia etemenistä. Vain korkeita kierroksia tulee välttää. Talosuskurssilla ne suosittaa heti ajoon lähtöä, mutta rauhallisesti, niin kone lämpiää nopeammin kun on jonkin verran kuormaa.
        IKävin tilanne on se, että lämpenee vähän ja sitten ilmanottoaukoista sulanut lumi pölähtää äkkiä tuulilasin sisäpintaan. Eikun sivuun ja auto seis hetkeksi.

        Niin ja autokoulussa kehoitetaan kiihdyttämään reippaasti ja vaihtamaan vaihteita... Siitä vain parikybän pakkasessa...


    • dgzdgg

      Ite käyn talvisin aamulla laittaan auton käyntin ja meen aamupas*alle. Kun on tortut saanu väännettyä ja puettua niin autolla on mukavampi lähtee liikenteeseen

      • jorma_j_kwak

        Ikävähän se on kesälläkin lähteä liikenteeseen puolialasti myyrän kurkistellessa takamuksesta.


    • erkki

      Kyllä itse käyn käynnistämässä auton jo 20-30minuuttia ennen ajoon lähtöä, jos on pakkasta. Jos on plussakeli niin annan käydä n. 10 minuuttia, mitä enemmän pakkasta niin sen pitempään.

      Tämä siksi, että auto kerkiää lämmitä sisältä, lasit on sulat, istuimet kerenneet lämmetä, moottorikin lämmin jne.

      Kyllä tuollaisen kylmän dieselmoottorin käynnistäminen kuulostaa niin pahalta ettei mieli heti lähteä ajoon. Kovilla pakkasilla hehkutuskin kestää minuutin, sen jälkeen startatessa ääni on kuin kahta metallia hankaisi vastakkain, no sitten kun se pamahtaa käyntiin niin kuuluu sellaista kilinää ja kolinaa ettei tosikaan.

      Koko auto jyrisee ja piha täyttyy savusta kun oikein kylmällä tuon paukautat käyntiin. 1,9SDI moottori. Moottorin käynnistämisen jälkeen pitää vahtia että Webasto lähtee päälle, muuten on todella kylmä ajella.

      Joskus jäänyt lähtemättä, silloin ei auta kuin antaa käydä ensin n. 10min, sitten sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Silloin Webastokin puhahtaa käyntiin.

      • teyyyys

        Eikös webaston kuuluis lämmittää moottori ennen käynnistystä? mitä sitä enää kayntiin lähdettyä tarvitsee. Toki antamän lisähönkää hyttiin mutta ennen käynnistystä pitäsi kone lämmittää webastolla. Kukin taaplaa tyylillään


      • Vepasto
        teyyyys kirjoitti:

        Eikös webaston kuuluis lämmittää moottori ennen käynnistystä? mitä sitä enää kayntiin lähdettyä tarvitsee. Toki antamän lisähönkää hyttiin mutta ennen käynnistystä pitäsi kone lämmittää webastolla. Kukin taaplaa tyylillään

        Tuntuu tietty vähän hullulta mutta monissa autoissa on lisälämmitin mikä lähtee automaattisesti käyntiin kun auton käynnistää - myös kesällä. Kun moottori pitää normaalin käyntilämmön niin silloin lämmitin sammuu. Talvella lämmitin saattaa olla toiminnassa jatkuvasti.

        Ei ole yksi kerta kun etulokasuojan alta noussut savu on pelästyttänyt kuskin. Kaikki autoilijat eivät edes tiedä että heidän autossaan on jatkuvasti aktiivinen vepasto.


    • lexa-lämmitin

      Kylmä bensa auto kuluttaa suhteutettuna 30-50 ltr sataselle, eli jos haluaa kuluttaa kaiken energian siihen liikkumiseen ilman pientä esilämmitysjaksoa (tyhjäkäyntiä), niin siitä vaan. Ite kyllä käytän mielelläni 10 minsaa tyhjäkäyntiä, jonka jälkeen kylmäkulutus ja päästöt on paljon inhimillisemmällä tasolla.

      Kylmän koneen tyhjäkäyttö on paljon pienempi paha, kuin kylmällä koneella suoraan liikenteeseen lähtö, jos ajatellaan moottorin elinikää ja ympäristöä, näin se vaan menee.
      Eli ensin kone käyntiin ja sitten vasta raappaamaan.

      Mutta tottakai pyrin käynnistämään sähkötolpan nokasta, jolloin liikkeelle voi lähteä ihan heti kohta.

      • Start & Stop

        Suurinta huuhaata on nää uudet Start&Stop- teknologiaan perustuvat järjestelmät. Muutamia vuosia kuluu ja nää rieskat jää liikennevaloihin ja eivät enää käynnisty, kun startti bragaa tai akku ei jaksa pyörittää...siitähän sitä hupia piisaa - Varsinkin kanssa-autoilijoille ja liikenneruuhkissa.


      • fssef

        Hauska ajatus, että se lämpö tulisi jotenkin itsestään, kun auto käy tyhjäkäyntiä.
        Ihan samalla tavalla siitä syntyy päästöjä. Ja itseasiassa enemmän, koska polttoaineesta menee 100% lämmöksi (toki moottori tekee työtä, muttei mitään hyödyllistä).


      • valevalvira
        fssef kirjoitti:

        Hauska ajatus, että se lämpö tulisi jotenkin itsestään, kun auto käy tyhjäkäyntiä.
        Ihan samalla tavalla siitä syntyy päästöjä. Ja itseasiassa enemmän, koska polttoaineesta menee 100% lämmöksi (toki moottori tekee työtä, muttei mitään hyödyllistä).

        Kysehän on että tuolla esilämmitys-tyhjäkäynnillä moottori valmistellaan edullisempaan toimintalämpötilaan, kuin suoraan startista liikkeelle lähdettäessä, jolloin päästöt ja kulutus ovat varmaan 10X. Tyhjäkäynnillä kylmäkään kone ei kuluta hirveitä, eikä myöskään saastuta samassa määrin kuin lähdetään heti liikkeelle. Ajoon lähdettäessä taas lämminnen moottorin päästöt ja kulutus siihen lämmittämättömään myllyyn ovat lähinnä marginaaliset.

        Edut: Moottori kuluu vähemmän. Moottori saastuttaa vähemmän. Moottori kuluu vähemmän.

        OT: No haetaanpa esimerkkiä vaikkapa veneilyn maailmasta. Uistelunopeus tyhjäkäynnillä 20 hp perämoottorilla, kulutus 0,8 ltr tunnissa nopeudella 5 km/h.

        Sama kone matkanopeudella 20 ltr tunnissa 45 km/h.

        Jos ajetaan vaikkapa näillä arvoilla 10 kilsan matka, niin kumpihan sastuttaa ja kuluttaa enemmän tuolla matkalla?


      • autopekkas
        Start & Stop kirjoitti:

        Suurinta huuhaata on nää uudet Start&Stop- teknologiaan perustuvat järjestelmät. Muutamia vuosia kuluu ja nää rieskat jää liikennevaloihin ja eivät enää käynnisty, kun startti bragaa tai akku ei jaksa pyörittää...siitähän sitä hupia piisaa - Varsinkin kanssa-autoilijoille ja liikenneruuhkissa.

        Start stop ei toimi pakkasella, akun varaustilan ollessa liian alhainen tai jos hytissä ei ole tarpeeksi lämmin/viileä jne... eli hyvin harvoin taitaa suomessa toimia.

        Talvella moottori käy kokoajan koska akku ottaa heikommin virtaa vastaan pakkasella, lämmitystä tarvitaan jne. joten automatiikka ei sammuta. Kesällä taas tarvitaan ilmastointia joten automatiikka ei taaskaan sammuta.


      • lusmuilu
        autopekkas kirjoitti:

        Start stop ei toimi pakkasella, akun varaustilan ollessa liian alhainen tai jos hytissä ei ole tarpeeksi lämmin/viileä jne... eli hyvin harvoin taitaa suomessa toimia.

        Talvella moottori käy kokoajan koska akku ottaa heikommin virtaa vastaan pakkasella, lämmitystä tarvitaan jne. joten automatiikka ei sammuta. Kesällä taas tarvitaan ilmastointia joten automatiikka ei taaskaan sammuta.

        sanoivat, et 5c jälkeen kytkeytyy itsestään pois ja saahan sen pois katkaisimella vaikka kesällä, jos ei siitä pidä. Voi tietenkin olla merkikohtaisia eroja


      • fssef kirjoitti:

        Hauska ajatus, että se lämpö tulisi jotenkin itsestään, kun auto käy tyhjäkäyntiä.
        Ihan samalla tavalla siitä syntyy päästöjä. Ja itseasiassa enemmän, koska polttoaineesta menee 100% lämmöksi (toki moottori tekee työtä, muttei mitään hyödyllistä).

        Taas menee prosentit ja määrät sekaisin. Auto kuluttaa 0,5-1 litraa tunnissa tyhjäkäynnillä. Joo, ja 100% siitä menee lämmöksi/hukkaenergiaksi.

        Auto ajossa, sanotaan 60 km/h vauhdissa kuluttaa, sanotaan vaikka 6 litraa/100 km, tämä tekee kyseisellä vaudilla 3,6 litraa tunnissa. Kuitenkin kylmänä auto rikastaa sen verran että kulutus on about 8l/100km tai, noin 5 litraa tunnissa. Tästä sitten menee 80% hukkaenergiaksi/lämmöksi, ja 20% auton siirtämiseen.

        Yleensä kulutus tavalliselle 5-10 kilsan työmatkalle on aivan sama jos lähtee heti liikkeelle, tai lämmiittää muutaman minuutin tyhjäkäynnillä.


      • jhgfdsdfghj

        Kylmälle koneelle on ihan sama käykö se paikallaan vai liikkeessä. Se nyt on vaan tyhmää olla lämmittämättä etukäteen.


      • T U-C
        autopekkas kirjoitti:

        Start stop ei toimi pakkasella, akun varaustilan ollessa liian alhainen tai jos hytissä ei ole tarpeeksi lämmin/viileä jne... eli hyvin harvoin taitaa suomessa toimia.

        Talvella moottori käy kokoajan koska akku ottaa heikommin virtaa vastaan pakkasella, lämmitystä tarvitaan jne. joten automatiikka ei sammuta. Kesällä taas tarvitaan ilmastointia joten automatiikka ei taaskaan sammuta.

        Vaimon autossa on tämä start stop-toiminto, ei se pakkasella toimi, kesällä kylläkin, paitsi, jos minä ajan! Kytken sen pois heti, kun lähden liikkeelle, en halua kuluttaa starttimoottoria turhaan. Tässä autossa on turhakkeita, jotka joutaisi kokonaan pois, esim. vaihtovalot, jos yrität ajaa niiden mukaan, ei autolla pääse mihinkään, 6-vaihdetta pitäisi jo lykätä pesään 50km tuntivauhdissa! Lisäksi autosta puuttuu lämpömittari, joka on korvattu jonkinlaisilla varoitusvaloilla!
        Taitaa olla vähän jokaisessa nykyautoissa turhakkeita, jotka joutaisi kokonaan pois, muuta hyötyä ei tuosta start-stop härpäkkeestä ole, kai se hiukan vähentää käyttömaksuja.


      • hiusten halakomista
        T U-C kirjoitti:

        Vaimon autossa on tämä start stop-toiminto, ei se pakkasella toimi, kesällä kylläkin, paitsi, jos minä ajan! Kytken sen pois heti, kun lähden liikkeelle, en halua kuluttaa starttimoottoria turhaan. Tässä autossa on turhakkeita, jotka joutaisi kokonaan pois, esim. vaihtovalot, jos yrität ajaa niiden mukaan, ei autolla pääse mihinkään, 6-vaihdetta pitäisi jo lykätä pesään 50km tuntivauhdissa! Lisäksi autosta puuttuu lämpömittari, joka on korvattu jonkinlaisilla varoitusvaloilla!
        Taitaa olla vähän jokaisessa nykyautoissa turhakkeita, jotka joutaisi kokonaan pois, muuta hyötyä ei tuosta start-stop härpäkkeestä ole, kai se hiukan vähentää käyttömaksuja.

        Aivan joutavia nuo start-stop jutut,sekunti sinne tänne,
        ja maailma ei pelastu.
        Kohta tulee tieten toiminto jossa auto huomaa,
        että on kallistunut nokka eteenpäin ja käskee
        systeemin vaihtaa vapaalle.Ja kun tulee tasasta niin
        kone käynnistyy.


      • uijokla
        hiusten halakomista kirjoitti:

        Aivan joutavia nuo start-stop jutut,sekunti sinne tänne,
        ja maailma ei pelastu.
        Kohta tulee tieten toiminto jossa auto huomaa,
        että on kallistunut nokka eteenpäin ja käskee
        systeemin vaihtaa vapaalle.Ja kun tulee tasasta niin
        kone käynnistyy.

        Suomalaisilla ei ole kovin paljon käyttöä sammuttelutoiminnolle, mutta eipä autoja meitä ajatellen tehdäkään. Muualla maailmassa on paljon tiheästi asuttuja kaupunkialueita, joissa autot seisovat valtavissa ruuhkissa. Ks. kuva Pekingistä vuosi sitten: http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/tunnelit-helpottamaan-pekingin-ruuhkia/art-1288362949555.html


      • jghfdjhfdfjkdfhkd
        jhgfdsdfghj kirjoitti:

        Kylmälle koneelle on ihan sama käykö se paikallaan vai liikkeessä. Se nyt on vaan tyhmää olla lämmittämättä etukäteen.

        "Kylmälle koneelle on ihan sama käykö se paikallaan vai liikkeessä."

        Ei ole todellakaan ihan sama. Autojen kanssa on tullut tehtyä töitä pitkään. Moottori ei anna lähellekään kaikkia tehoja kylmänä ja lisäksi kuluttaa moninkertaisesti enemmän polttoainetta.

        Järjen käyttö sallittua!
        Miksi formuloissa sitten on erittäin tärkeää lämmittää moottorit ja vielä renkaatkin ?

        Siinä sulle Hubba Bubba pähkinä purtavaksi!


      • 5 kilsaa fillarilla!
        bluearchon kirjoitti:

        Taas menee prosentit ja määrät sekaisin. Auto kuluttaa 0,5-1 litraa tunnissa tyhjäkäynnillä. Joo, ja 100% siitä menee lämmöksi/hukkaenergiaksi.

        Auto ajossa, sanotaan 60 km/h vauhdissa kuluttaa, sanotaan vaikka 6 litraa/100 km, tämä tekee kyseisellä vaudilla 3,6 litraa tunnissa. Kuitenkin kylmänä auto rikastaa sen verran että kulutus on about 8l/100km tai, noin 5 litraa tunnissa. Tästä sitten menee 80% hukkaenergiaksi/lämmöksi, ja 20% auton siirtämiseen.

        Yleensä kulutus tavalliselle 5-10 kilsan työmatkalle on aivan sama jos lähtee heti liikkeelle, tai lämmiittää muutaman minuutin tyhjäkäynnillä.

        Älä jauha pas-kaa!


      • tyhmäkäynti tyhmää
        jhgfdsdfghj kirjoitti:

        Kylmälle koneelle on ihan sama käykö se paikallaan vai liikkeessä. Se nyt on vaan tyhmää olla lämmittämättä etukäteen.

        > Kylmälle koneelle on ihan sama käykö se paikallaan vai liikkeessä. Se nyt on vaan tyhmää olla lämmittämättä etukäteen.

        Ei vaan TYHMÄÄ ON TYHMÄKÄYNTI

        Vanhat kaupunki/talviajossa >10 l/100 l juopottelevat romut / bensakrematoriot toki lämpenee tyhmäkäynnilläkin lotkottaessaan, mutta nykyaikaisissa autoissa on pyritty kulutusta pienentämään ja tyhmäkäynnillä lämpeneminen on aivan olematonta.

        Jos auton käynnistää ennen kuin alkaa harjaamaan lumia pois, se ei lämpene yhtään sen nopeammin kuin käynnistettäessä vasta liikkeelle lähdettäessä. Ainoa "hyöty" on suurempi polttoaineenkulutus. Kylmä kone vie tyhmäkäynnilläkin PALJON enemmän kuin mainostettu 0,5-1,0 l/h, koska palaminen on epätäydellistä = bensaa menee pakoputkesta ulos / palaa vasta katalysaattorissa.

        Autoni kerkiää 3-5 min tyhmäkäynnilläkin (kylmänä) hörppiä sen verran bensaa, että se nostaa 10 km työmatkan keskikulutusta usealla desillä (siis puhuttaessa ajotietokoneen l/100 km lukemista). Vailla mitään hyötyä.

        Eli pelkkää rahanhukkaa, turhaa saastutusta ja laitontakin vielä. Mutta eihän essonbaarista 50-luvulla oppinsa imeneet kykene enää luutuneita tapojaan muuttamaan.


      • NSDAP----
        autopekkas kirjoitti:

        Start stop ei toimi pakkasella, akun varaustilan ollessa liian alhainen tai jos hytissä ei ole tarpeeksi lämmin/viileä jne... eli hyvin harvoin taitaa suomessa toimia.

        Talvella moottori käy kokoajan koska akku ottaa heikommin virtaa vastaan pakkasella, lämmitystä tarvitaan jne. joten automatiikka ei sammuta. Kesällä taas tarvitaan ilmastointia joten automatiikka ei taaskaan sammuta.

        sähköön saa moottorin lämmittimen sisätilan lämmittimen ja jopa akkulaturin.


      • ...............
        jghfdjhfdfjkdfhkd kirjoitti:

        "Kylmälle koneelle on ihan sama käykö se paikallaan vai liikkeessä."

        Ei ole todellakaan ihan sama. Autojen kanssa on tullut tehtyä töitä pitkään. Moottori ei anna lähellekään kaikkia tehoja kylmänä ja lisäksi kuluttaa moninkertaisesti enemmän polttoainetta.

        Järjen käyttö sallittua!
        Miksi formuloissa sitten on erittäin tärkeää lämmittää moottorit ja vielä renkaatkin ?

        Siinä sulle Hubba Bubba pähkinä purtavaksi!

        "Miksi formuloissa sitten on erittäin tärkeää lämmittää moottorit ja vielä renkaatkin ?"

        Oletko koskaan paikan päällä nähnyt Formula 1 -auton käynnistymistä? Et luultavasti. Se lämmitys ei todellakaan ole mitään tyhjäkäyntiä. Se "tyhjäkäynti" on 4000 rpm, koska toleransseja ei ole edes laskettu millekään 600 rpm käytölle.
        Varsinainen lämmitys loppuvaiheessa on sielä 7000-9000 rpm tienoilla sykleittäin.

        Ja ennen tätä moottorit esilämmitetään noin 60-asteiseksi.

        Sama toimii myös siviiliautoissa, eri mittakaavassa. Heti liikkeelle kevyellä kuormituksella. Esilämmitettynä paras.


      • idioottien touhua
        fssef kirjoitti:

        Hauska ajatus, että se lämpö tulisi jotenkin itsestään, kun auto käy tyhjäkäyntiä.
        Ihan samalla tavalla siitä syntyy päästöjä. Ja itseasiassa enemmän, koska polttoaineesta menee 100% lämmöksi (toki moottori tekee työtä, muttei mitään hyödyllistä).

        > Hauska ajatus, että se lämpö tulisi jotenkin itsestään, kun auto käy tyhjäkäyntiä.
        Ihan samalla tavalla siitä syntyy päästöjä. Ja itseasiassa enemmän, koska polttoaineesta menee 100% lämmöks

        Itseasiassa kylmässä moottorissa ei mene lähellekään 100 % lämmöksi.

        Koska lämpimässäkin moottorissa luokkaa 10 % energiasta karkaa kuumien pakokaasujen muodossa. Ja kylmässä koneessa osa polttoaineesta jää palamatta - seoshan on aluun rikkaalla jopa moderneissa ruiskukoneissa.

        Vai mistä kuvittelitte korkeiden kylmäpäästöjen (hiilivedyt ym.) johtuvan? Nuo hiilivedyt ovat juuri sitä palamatonta polttoainetta. Tämän takia nykyään niin paljon keuhkotaan myös siitä katalysaattorin nopeasta lämpenemisestä. Mutta päästöjen lasku ei vielä todista, että nyt on kaikki OK. Kun katalysaattori lämpenee sen verran, että se kykenee tekemään työnsä, kaikki NÄYTTÄÄ olevan kunnossa, kun moottorissa palamatta jäänyt bensa palaa katalysaattorissa.

        Tyhmäkäynti on kyllä ihan idioottien hommaa nykyautoilla. Kun nimeomaan ruuhkassa seisoskelun = tyhmäkäynnin kulutusta on pyritty viilaamaan pienemmäksi, moottorin lämpeneminen tyhmäkäynnillä on erittäin hidasta. Mikä taas tarkoittaa, että kulutus jatkuu reilusti normaalia korkeampana pitkään.

        Joskus tuota tullut testattuakin. Auto tulille 3 min ennen liikkeellelähtöä -> 10 km työmatkan keskikulutus kasvaa litralla verrattuna siihen, että lähden varovasti liikkeelle öbaut heti. Eli tuommoiset 0,1 l näyttäisi se 3 min tyhmäkäynti kuluttavan ylimääräistä, siis bensaa menee tyhmäkäynnillä kylmässä koneessa vaatimattomasti 2 l/h tahtiin (lämpimänä varmaan 0,7 l/h luokkaa, kuten edellä on kerrottu), eikä siitä ole juuri mitään apua auton lämpenemiseen. Ajossa moottorin lämpenemiseen kuluu öbaut 5 min, vaikka lähtisin saman tien liikkeelle. Tyhmäkäynnillä lämpeneminen on ihan olematonta eli varmaan varttitunti pitäisi auton lotkottaa paikallaan ja bensaa menisi tässä operaatiossa puoli litraa...


      • idioottien touhua
        idioottien touhua kirjoitti:

        > Hauska ajatus, että se lämpö tulisi jotenkin itsestään, kun auto käy tyhjäkäyntiä.
        Ihan samalla tavalla siitä syntyy päästöjä. Ja itseasiassa enemmän, koska polttoaineesta menee 100% lämmöks

        Itseasiassa kylmässä moottorissa ei mene lähellekään 100 % lämmöksi.

        Koska lämpimässäkin moottorissa luokkaa 10 % energiasta karkaa kuumien pakokaasujen muodossa. Ja kylmässä koneessa osa polttoaineesta jää palamatta - seoshan on aluun rikkaalla jopa moderneissa ruiskukoneissa.

        Vai mistä kuvittelitte korkeiden kylmäpäästöjen (hiilivedyt ym.) johtuvan? Nuo hiilivedyt ovat juuri sitä palamatonta polttoainetta. Tämän takia nykyään niin paljon keuhkotaan myös siitä katalysaattorin nopeasta lämpenemisestä. Mutta päästöjen lasku ei vielä todista, että nyt on kaikki OK. Kun katalysaattori lämpenee sen verran, että se kykenee tekemään työnsä, kaikki NÄYTTÄÄ olevan kunnossa, kun moottorissa palamatta jäänyt bensa palaa katalysaattorissa.

        Tyhmäkäynti on kyllä ihan idioottien hommaa nykyautoilla. Kun nimeomaan ruuhkassa seisoskelun = tyhmäkäynnin kulutusta on pyritty viilaamaan pienemmäksi, moottorin lämpeneminen tyhmäkäynnillä on erittäin hidasta. Mikä taas tarkoittaa, että kulutus jatkuu reilusti normaalia korkeampana pitkään.

        Joskus tuota tullut testattuakin. Auto tulille 3 min ennen liikkeellelähtöä -> 10 km työmatkan keskikulutus kasvaa litralla verrattuna siihen, että lähden varovasti liikkeelle öbaut heti. Eli tuommoiset 0,1 l näyttäisi se 3 min tyhmäkäynti kuluttavan ylimääräistä, siis bensaa menee tyhmäkäynnillä kylmässä koneessa vaatimattomasti 2 l/h tahtiin (lämpimänä varmaan 0,7 l/h luokkaa, kuten edellä on kerrottu), eikä siitä ole juuri mitään apua auton lämpenemiseen. Ajossa moottorin lämpenemiseen kuluu öbaut 5 min, vaikka lähtisin saman tien liikkeelle. Tyhmäkäynnillä lämpeneminen on ihan olematonta eli varmaan varttitunti pitäisi auton lotkottaa paikallaan ja bensaa menisi tässä operaatiossa puoli litraa...

        Suhteutetaan vielä näitä tyhmäkäynnin hyötyjä

        1) liikkeelle ilman esilämmitystä, työmatka-ajon keskikulutus 8,5 l/100 km, matkaa 10 km, joten bensaa palaa kaikkiaan 0,85 l per suunta ja 50 l takillinen riittäisi edestakaiseen matkaan 29 päivänä, jos muuta ajoa ei tulisi

        2) kunnon esilämmitys (15 min) tyhmäkäynnillä lotkottaen, kulutus tyhmäkäynnin alussa 2 l/h ja lopussa 0,7 l/h, joten kaikkiaan esilämmitykseen uppoaisi arvioilta 0,25x1,35 = 0,34 l, lisäksi työmatka-ajosta lämpimällä koneella 10 km x 7,5 l/100 km = 0,75 l, yhteensä 1,09 l per suunta ja 50 l tankillinen riittäisi edestakaiseen matkaan 23 päivänä.

        Joo, eihän tuo suunnaton ero ole, joten paukapäät voivat hyvinkin kuvitella, ettei tyhmäkäynti yhtään haittaa tai jopa pienentää kokonaiskulutusta.


    • fcvx

      Kauas esim. 15 asteen pakkasessa pitää pitää tyhjäkäynnillä perus bensakonetta, että kone on lämmin (puhaltaa lämmintä)? entä dieseleillä?

      • kulutus 0

        12 kilometriä,jos ajaa.mut bensaa palaa 2.5 litraa enemmän.mut käyttö pihassa 10 minuttia,ja auto on lämmin ja kulutus laskee 2.5 litraa sadalla.


    • keleen pakkane

      ite annoin olla porskuttaa tyhjäkäynnillä joka kauppareissun.. toisella avaimella vaan ovet lukkoon ja ostoksille.. siellä se pihalla jonku puol tuntia hyrskytti niin olipa mukava hypätä takas lämpimään autoon ja jatkaa matkaa.. ja sama homma muilla asioilla käydessä.. paskat välitä nuista 4 minuutin säännöistä... ainiin ja pakkasta siis sellaiset mukavat -30 astetta.. ei vaan huvita joka välissä turhaan sammutella. menkööt bensaa!

      • palelee pirkko

        toi on hyvä konsti,jos parkki pirkko sulle sakon kirjottaa sano et auto meni lukkoon en saa sammutettua,kun ovet on lukossa ei tartte maksaa sakoa,on muuten kokeiltu ja toimii.mul on avain raha pussissa millä voi tiirikoida auki ja sinne jäi parkki pirkko palelee.


      • harrastaja'

        Vanhaa 600 Fiattiin oli jo 60-luvulla sisäänrakenettu käytönestin, mikä pakotti ensin lämmittämään moottoria pari minuuttia ja sitten vasta pääsi liikenteeseen.
        Jos autoon meni sisään 4 henkilöä pakkasella, niin se ei yksinkertaisesta jaksanut lähteä liikenteeseen ennenkuin kevyesti kaasuttelit koneen vähän lämpimäksi eli sen verran, että sait painettua ryypyn puoliksi kiinni . Sitten vasta pääsi liikenteeseen , mutta jaksoi kulkea alkumatkan vain 1 ja 2 vaihteilla.
        Kulki muuten paremmin lumessa kuin monet nykyautot ja bonuksena siinä oli 32 hv:n lämmityslaite, millä sai auton saunaksi pakkasellakin . Jäähdyttimen edessä olevaa peltikuuppaa vaan käännettiin toiseen asentoon ja koko jäähdyttimen ilma tuli kuumana takapenkin alle ja peltikanavaa pitkin tuulilasille ja etujalkatilaan. Pitemmän matkan jälkeen oli takapenkki kuin sauna.
        Tässä olisi vw-miehillä vielä paljon opittavaa.


      • Näkis vaan
        palelee pirkko kirjoitti:

        toi on hyvä konsti,jos parkki pirkko sulle sakon kirjottaa sano et auto meni lukkoon en saa sammutettua,kun ovet on lukossa ei tartte maksaa sakoa,on muuten kokeiltu ja toimii.mul on avain raha pussissa millä voi tiirikoida auki ja sinne jäi parkki pirkko palelee.

        En ole kullut vielä,että saa sakot kun auto käy.


      • käy,ei käy,käy,ei kä

        Minäkin saan avaimen ulos ja auto käy,ovet lukkoon ja
        auto käy hiljaa.
        On sekin touhua ees taas tarttailla.


      • vajakki vitonen

        Meneehän sitä bensaa ja menee kohta konekin autosta. Onnea vaan.


      • Ite käynnistys
        Näkis vaan kirjoitti:

        En ole kullut vielä,että saa sakot kun auto käy.

        Eipä niin,kunhan ajaa.Hmm, valoa nopeammin.


    • naisautoilija

      Voihan sitä käyttää tyhjäkäynnillä, polttoainetta siinä kuluu kyllä ja et lähesty yhtään sitä minne olet menossa. Hetki riittää siihen, tosin kierroksia ei hirveästi kannata kylmälle moottorille antaa, eli jos et osaa pintakaasulla liikkua niin käytä tyhjäkäynnillä vaikka tunti. Kyllä ne öljyt notkistuu ajaessakin.

    • haavist...

      ei lämmitystä vaan hanaa kyllä se siitä lämpee tai hajoo mutta ei sillä väliä sillä rahaa on.

      • lämpiää hyvin

        minä käyn laittamassa auton käyntiin aamulla.si mie keitän kunnon aamu kahvit ja juon kaikessa rauhassa,ja poltan tupakin ulkona kun nykyisin sisällä tupakointi ei ole sallittua,sit mie hyppään lämpimään autoon ja porhautan duuniin.miksi ajaa kylmällä autolla kun jalat lonkat tykkää lämimästä.


    • autoilevanainen20v

      Kyllä minäkin käyn käynnistämässä auton vähintään 10 minuuttia ennen lähtöä. Ja kyllä, ihan mukavuuskysymys on! Mieluummin käyn juomassa aamukahvit auton käydessä ja hyppään sitten lämpimään autoon kuin se, että lähden heti ajelemaan autolla, joka on kuin pakastin!

      • Huurretta partaan

        Olisikin kuin pakastin (-18), mutta meillä oli tänä aamuna 32 astetta pakkasta. Se tuntuu vielä paljon ikävämmältä.


    • coopa

      Minulla kanssa tapana pakkasilla pitää pakettiauto käynnissä pihalla kun olen asioilla, kaupassa, tankkaamassa, grillillä yms. varsinkin mikäli on pakkasta eikä moottori ole kerennyt lämpiämään kunnolla. Vara-avaimella lukitsen ovet ettei ole liian helppa anastaa.

      Kyllä aina kun on pakkasta niin käyn laittaan käyntiin pihalle 10-20 minuuttia ennen lähtöä tuon perheen käyttöautonkin vaikka en sitä lukkoon saakkaan sen käydessä, mukavuus kysymys pitkälti mutta eipähän tarvitse tuon sisätilän huuruuntumisen kanssakaan leikkiä.

      Kovan rasituksen välttäminen pitäisi olla selvää aina kylmällä moottorilla, kesälläkin.

    • Kuka valvoo

      Lakihan taitaa olla edelleen se sama: "Moottoriajoneuvojen joutokäynti on kielletty lailla. Seisovaa ajoneuvoa saa tyhjäkäyttää korkeintaan kaksi minuuttia. Jos lämpötila painuu alle 15 pakkasasteen, saa moottoria käyttää ennen ajon alkua enintään neljä minuuttia."

      Haloo, laki sama kaikilla?
      Kuinkahan kauan auto on käynnissä, kun joku tärkeä valtiomies tulee Suomeen ja pakkaset paukkuu ja täällä mustat autot oottaa kentällä kuljetettavaa. Varmasti kauemmin, kuin kaksi tai neljä minuuttia pakkasista riippuen. Ei varmaan just käynnistetä autoa kun päämies hyppää kyytiin.

    • pakko se on käyttää

      Niinkuin tänäkin aamuna oli yli 20 astetta pakkasta niin vähintään kymmenen minuuttia käyntiä ennen ajoon lähtöä, sanoi kuka mitä hyvänsä, välillä pistää vaihteen valitsimen ajoasentoon niin alkaa laatikkokin lämpenemään. Meinaan automaattilaatikko on auton kalleimpia osia.

      • hydrauliletku pätkä

        mulla on kans automatig uusi vaihdelaatikko maksaa vain 9500 euroa.mut moottori maksaa 28000 euroa moottori takia käytän autoa 10 minuttia ennen ajoon lähtöä.kestää ajaa 700000-800000km kun lämmittää kunnolla.mulle jos joku örvelö tulee urputtaa niin lähtö tulo mul on sellanen hydrauliletkun pää jolla saa urpoon vauhtia jos ei muuten ymmärrä lähtee.


    • Mukavuudenhaluisille

      Kyllä näiden mukavuudenhaluisten pitää huomioida myös lait (ja ympäristö), jotka on laadittu kaikkien noudatetettaviksi.

      Tyhjäkäynti tuottaa turhia päästöjä. Liikkeelle lähtiessä auto lämpiää tehokkaammin, kun lähdet heti ajamaan. Laki sallii tyhjäkäyntiä vain 2 minuuttia (yli 15 pakkasasteessa 4 minuuttia). Lohkolämmittimen käyttö vähentää huomattavasti kylmäkäynnistyksen päästöjä ja polttoaineenkulutusta. Lämmitintä kannattaa käyttää jo 5°C:ssa, jolloin lämmitysaika on noin puoli tuntia. Lämpömittarin pudotessa viiden ja kymmenen pakkasasteen välille sopiva lämmitysaika on tunnin, ja alle -10 asteen lämpötiloissa kaksi tuntia.

      Esim. http://www.hel2.fi/ymk/julkaisut/oppaat/ympopas/liikenne.htm

      • iklu japsin räppänä

        nykyisin kun sähkö on kallista,autoa ei kannata lämmittää kuin 10 pakkasasteen jälkeen meillä on tommonen japsin räppänä,kyllä se kulkee 6.4 litraa sadalla kaupunkiajossa,ei tartte lämmittää kun panee käyntiin se 5 minuttia ennen ajoa.sit meillä on ihan oikea auto 168 heppanen volvo se minä lämitän sähköllä ettei kallis 70000e investointi hajoa se kyllä kuluttaa 2.5 kertaa enemmän mut ajonautinto on mahtava ei kolise rämise,eikä tartte ajaa karvahattu korvilla,eikä turkisrukkaset kädessä.


    • aika tuplata

      Eikös nämä ohjeet ole tehty silloin joskus, kun autot olivat suurikulutteisia ja saastuttavia?? Silloinhan nuo autot lämpeni paljon nopeammin, kuin nykyautot.

      Nykyautot kuluttavat ja saastuttavat puolet vähemmän, kuin 80-luvun autot, joten tuo aikahan voidaan näillä nykyvehkeillä tuplata.

      • pakastearkku.

        mulla on tallainen nykyauto,ihan oikea auto ei mikään koppi japsi riisikuppi.kulutus noin 17 litraa sadalla on lämmin että lattialla lumi sulaa,sitten on toi japsin räppänä jossa lattiat umpijäässä jo 16 asteen pakkasessa,rukkaset karvahattu turkki päällä ajettava,ihan oikea iklu.kyllä ihan oikea auto on parempi ajaa ja on lämmempi.


    • auton käyttäjä.

      auton tyhjäkäynnillä on kulutukseen,sellainen vaikutus kun käyttää moottorin lämmäksi,ja voimansiirto lämpiää perää lukuun ottamatta polttoainetta säästyy 2 litraa sadalla kilometrillä.miksi lähteä kylmällä moottorilla ajamaan kun riksastin syöttää jopa 40 litraa ensi kilometreillä.meillä käytetään autoa parin savukkeen polton ajan vaikka sähkölämmitin moottorissa.käyttö notkistaa vaihteiston ja moottori lämmittää sitä tyhjäkäynnillä,pakkas ajo vain kylmettää lisää.moottorin tiivisteet särkyy pakkasella ajo kylmänä.vihteiston stefat särkyy kylmäajossa.minulla moottorin ja vaihteiston tiivisteet pullahti ulos moottori öljyt pitkin tietä.sen jälkeen olen käyttänyt aina moottorin lämmäksi 10 minuttia.eipä ole sen jälkeen tiivisteet pullahtanut.jos joku örvelö tulee minulle sanomaan auton tyhjäkäynnistä.teen rikos ilmoituksen ja kotirauhan rikkomisesta valituksen.autolla ei saa ajaa jos esimerkiksi ikkunat jäässä ja huurassa,autoa käytämme niin kauan että on turvallista lähteä ajamaan,takalasi mukaan lukien.siitä saa sakot jos ei nää ikkunoista ulos.

      • riksastin

        "miksi lähteä kylmällä moottorilla ajamaan kun riksastin syöttää jopa 40 litraa ensi kilometreillä."

        No voi hitto. Mulla ei oo kuin 45 litran tankki.


      • Öljyt ulos...

        Tulee mieleen tuolta Kittilän kultakaivokselta kun sitä rakennettiin... pakkasta oli -25...-42 usein -27..-35 astetta. Saatiin uusi poika töihin ajamaan Volbvo 120 mallia. Sanoin, että anna lämmetä tyhjäkäynnillä vähintään 45 min. Poikaa huudeltiin nostohommiin ja niin lähettiin kaasupohjassa alamäkeen puolen tunnin päästä. Ekan päivän matka oli sitten 150m kun oli vaihdelaatikon öljyt ulkona yms.

        Itse lapin kylmiin tottuneena annan ensin moottorin lämmetä ilman läämmityslaitetta 5-15 min ja sitten vasta kun lähen ajamaan alan ottamaan moottorista hiljalleen vähän lämpöä ulos!

        Minusta oli hyvä taulukko tuolla aikaisemmin:
        5astetta 2min tyhjäkäyntiä
        -10astetta 3min
        -15astetta 4min
        -20 5min
        -25 6min
        -30 7min
        -35 älä sammuta ollenkaan!

        Itse kyllä käytän -25 noin 15min ja -30 noin 30min (ilman lämmityslaitetta).
        Lahin mies kyllä sano et sama aika kun påakkastakin eli -10 astetta 10 min jne...
        Ajamaan lähtiessä sitten otan lämmöt "ulos".


    • ökypirssi

      köyhien hupatusta..itse otan mersun lämpimästä tallista enkä sammuttele missään kaupanpihoilla tms. :)

      • Siis häh??

        Mersu ökypirssi? Salli nauraa. Elät ilmeisesti aikakautta jolloin venäjälle mennessä oli sukkahousut ja c-kasetillinen biitlesiä kova juttu. Mersulla aja kun pienimuanaiset joilla ei ole rahaa autoon.


      • nissani19985
        Siis häh?? kirjoitti:

        Mersu ökypirssi? Salli nauraa. Elät ilmeisesti aikakautta jolloin venäjälle mennessä oli sukkahousut ja c-kasetillinen biitlesiä kova juttu. Mersulla aja kun pienimuanaiset joilla ei ole rahaa autoon.

        Olen samaa mieltä kanssasi :D


      • DFDFFDDDF
        Siis häh?? kirjoitti:

        Mersu ökypirssi? Salli nauraa. Elät ilmeisesti aikakautta jolloin venäjälle mennessä oli sukkahousut ja c-kasetillinen biitlesiä kova juttu. Mersulla aja kun pienimuanaiset joilla ei ole rahaa autoon.

        hahahah....isomunaisillako ne kalliit autot ovatkin LOL Taitaa ennemmin olla kyrvänjatke se kallis auto, kun sentit ei riitä AHAHAHAH


      • buaahhahhaaa
        Siis häh?? kirjoitti:

        Mersu ökypirssi? Salli nauraa. Elät ilmeisesti aikakautta jolloin venäjälle mennessä oli sukkahousut ja c-kasetillinen biitlesiä kova juttu. Mersulla aja kun pienimuanaiset joilla ei ole rahaa autoon.

        esitä oikea auto.


    • etelään lämpimään

      Omassa autossa on webasto, joka ei toisin toimi näillä kovilla pakkasilla ihan tuosta noin vain kylmän yön jälkeen. Pitäs varmaan joku ihmeakku hankkia jossa riittää puhtia webastolle ja auton käynnistykselle -32 pakkasyön jälkeen.
      Aamuisin sahaan auton käyntiin jos lähtee, annan olla muutaman minuutin käynnissä ja raaputtelen ikkunat tjms, sitten webasto päälle ja ajamaan.
      Eniten ärsyttää kovalla pakkasella itse auton käyttäytyminen, auto on enemmän kohmeessa kuin kuski.

      • paljon nähnyt

        HIV:n , vai oliko se BMV, käsikirja sanoo että jos saat koneen käyntiin niin lähde heti ajamaan . Säästyy polttoaine. Baierin Mopo Verstaalla on
        laihian saksalaiset laskeneet mikä on edullista.


    • justjust

      VOI TEITÄ TYHMIÄ.

    • Omat luvat
    • kjhgfghjkjhgfgh

      Tyhjäkäynti on turhaa tuhlausta toisin kuin lohkolämmitys. Kulutus on todella suurta ilman mitään lämmitystä.

      • heti liikkeelle

        Aivan, turhaa sitä tyhjäkäyttää, auto lämpenne hyvin kunlähtee liikkeelle, muuta ei kannata heti revitellä älyttömästi kylmällä autolla.


    • 45v autoillut

      Auton moottorin sammutus ohje. Ennen kuin sammutat ajon jälkeen auton moottorin. Pitäisi moottoria käyttää paikallaan parin minuutin ajan, jotta lämpötila erot tasaantuisivat ja moottori, kuin myös öljyt jäähtyisivät. Silloin jäisi öljyä enemmän tärkeisiin voitelu kohteisiin, kun auton moottori kylmänä käynnistetään.

      • 45 v sitten koulussa

        -sammutus ohje
        -Ennen kuin sammutat ajon jälkeen auton moottorin. Pitäisi moottoria käyttää paikallaan parin minuutin ajan
        -lämpötila erot
        -voitelu kohteisiin


      • oles poika hiljaa...

        Näin oli 45 vuotta sitten.


      • nissani1985

        Minä ainakin teen aina noin. Säästää auton moottoria. Yleensä tuota suositellaan vain tiiseli autoihin, mutta oma bensa-autokin siitä tykkää.


    • Eihän sitä naistakaan lähdetä kylmiltään naimaan, johan siitä paikat kipiää saa! Ei se autokaan varmasti tykkää kylmiltään vedosta ;)

    • Kyllä nyt on "Aikuisten oikeesti" taas Suomen tyhmimmät liikenteessä !!!!

      Syy numero 1 auton lämmittämiseen tyhjäkäynnillä ENNEN liikkeelle lähtöä on Voitelu !! sillä öljyllä kun kestää kaikissa lämpötiloissa hetki ennen kuin se on levinnyt joka paikkaan siellä moottorissa !! EI Öljyä = Ei voitelua !!!

      Ja kaikille Urpoille jotka kommentoivat ilman mitään käsitystä moottoritekniikasta tai öljykemiasta niin kokeilkaapa Ensin miettiä asioita ennen kommentointia !!

      Otetaan esimerkiksi muutamien "vastaukset" suositellaan lohkolämppärin käyttöä kun kysyjä on sanonut että hänellä ei ole tolppapaikkaa !!

      Sitten näiden urpojen uskomukset auton moottorin tai muun tekniikan toiminnasta ylipäätänsä !! esim automaatti vaihteisto kestää ja toimii paljon paremmin kun antaa auton edes muutaman minuutin lämmitä ennen liikkeelle lähtöä tämä sen takia että laatikon Turbiini ehtii hieman lämmittää/notkistaa öljyjä ennen sitä liikkumista !!

      Erittäin hyvä ohje mielestäni auton lämmittämiseen tyhjäkäynnillä pakkasessa ennen liikkeelle lähtöä on seuraavanlainen !! 1 minuutti jokaista 5:tä pakkasastetta kohden kun auto on seissyt useita tunteja , tai teknisempi versio antaa käydä tyhjää kunnes moottorinohjaus laskee kierrokset alas normaali tyhjäkäynti lukemiin !!

      • oles poika hiljaa...

        Kyllä viisaammat neuvovat lähtemään liikkeelle samantien. Mutta täällähän ne parhaat asiantuntijat aina majailevat. Ihan turhaan projisoit.


      • !!

        Taisit sinäkin litsata koulusta, kun kirjoittamista opetettiin.

        Päivän I vinkki: välimerkkien eteen ei laiteta sananväliä.


      • uijokla
        !! kirjoitti:

        Taisit sinäkin litsata koulusta, kun kirjoittamista opetettiin.

        Päivän I vinkki: välimerkkien eteen ei laiteta sananväliä.

        Aivan. II vinkki: kappaleen päättäminen ei edellytä huutomerkkiä.


    • Näin meillä

      Tänäaamuna oli pakkasta yli 30 astetta...hyvin lähti auto liikkeelle ilman esilämmityksiä ! Tallista, siellä 18 !

      • konemiea1965

        Jos joku on niin hölmö että laittaa autonsa käymään "kylmiltään" siis ilman minkäänlaista esi lämmittämistä näillä pakkasilla n. -20. Ei millään liikkeelle lähtö tekniikalla ole merkitystä. Auto kärsii ja hajoaa ennen aikojaan. Oleellisinta on esilämmitys ENNEN kuin moottori käynnistetään..


      • Syötykki

        Älä siis ylläty kun muutaman vuoden päästä alkaa kiroilu ja sättiminen.Hyvämoottorinen autosi elää jo tulloin uuden tulemisensa aikaa.


    • Defa on paska

      Oliskohan syytä siirtyä julkisiin kulkuvälineisiin , kun noin tyhmiä kyselet....

      • Frigori laecasin dic

        Siirry toki!


    • Siitä vaan

      Eiköhän se lainsallimissa rajoissa oleva tyhjäkäynti ennen liikkeellelähtöä, ja niitä kierroksia, säästä aika tavalla moottoriasi, kun öljyt ovat notkistuneet. Muistat vain, että alusta on edelleen jäässä, joten mm. iskarit ei töyssyistä ajon alussa tykkää. Menevätten poikki pahimmassa tapauksessa.

    • nissani1985

      Itse ainakin annan auton käydä sen 2-3 minuuttia. Mitä sitten jos menee desi bensaa hukkaan? Moottori ainakin tykkää käydä vähän aikaa ennen ajoa ja öljyt lähtevät paremmin liikkeelle. Kylmä kone ja jähmeet öljyt ja liikkeelle lähtö kuluttaa moottoria, ne rautaosat ei tykkää, jos ne hankaavat toisiaan vasten ilman öljyä.

      • qwertyuiogvcfgh

        Selittäkääpä nyt, että miten ne öljyt lähtevät paremmin liikkeelle? Mihin perustuu tämä myytti? Nykyiset öljyt ovat melkoisen notkeita.


      • Koita joskus
        qwertyuiogvcfgh kirjoitti:

        Selittäkääpä nyt, että miten ne öljyt lähtevät paremmin liikkeelle? Mihin perustuu tämä myytti? Nykyiset öljyt ovat melkoisen notkeita.

        Nosta vaikka litran kannu LongLife 10-W30 öljyä puoleksi vuorokaudeksi -30-asteen pakkaseen ja ala kaatamaan. Tulen sitten kertomaan kuinka notkeaa oli.

        Kukin ajaa kuten lystää, mua ei kiinnosta, mutta itse annan näillä keleillä käydä muutaman minuutin tyhjäkäyntiä juuri sen takia että öljyt notkistuu.


    • pyhälehmä

      Vaikka lohkolämmitin on käytössä niin kovilla pakkasilla kuten nyt on startatessa kyllä pientä kitkaa että starttaa hitusen kauemmin ettei lähde laakista käyntiin niin kuin yleensä.
      Kuitenkin nuo kierrokset saattavat olla aluksi tyhjäkäynnillä melkoisen kovat että jossain 2000 ennen kuin tippuu sinne 600-700.

    • karstat pois

      Kun kylmäkäynnistät auton, niin kannattaa laittaa heti kaasu pohjaan ja kierrättää moottoria punaisen varoitusalueen tuntumassa viitisen minuuttia ennen ajoon lähtöä, niin moottori lämpenee nopeammin ja polttoaineen kulutus vähenee ajettaessa kun öljyt ovat lämmenneet.

      • akku täyteen

        Akkukin latautuu paremmin kovilla kierroksilla että kannattaa käyttää pieniä vaihteita sekä kytkin luistatusta.


      • musta savu

        Ja ajaa ykkösellä enimmäkseen,eiköhän lämpene.:)
        Autoilijat ajavat muutenkin liian pienillä vaihteilla.
        Paikat hajoaa kun 40 km ajetaan 4 vaihteella.
        Joskus näkee kun jotkut vanhat mummelit
        painaa helmeä niin,että kone kiljuu.
        Ja auto tykkää.


      • ei ääni tapa
        musta savu kirjoitti:

        Ja ajaa ykkösellä enimmäkseen,eiköhän lämpene.:)
        Autoilijat ajavat muutenkin liian pienillä vaihteilla.
        Paikat hajoaa kun 40 km ajetaan 4 vaihteella.
        Joskus näkee kun jotkut vanhat mummelit
        painaa helmeä niin,että kone kiljuu.
        Ja auto tykkää.

        Ja hankeen jää mustaa mönjää,hyvä kun
        tulee ulos.


      • nissani1985

        sinä se et tiijä autoista yhtään mittään.. Noin saat vain aikaan konerikon...


      • tomaatilla mennään
        akku täyteen kirjoitti:

        Akkukin latautuu paremmin kovilla kierroksilla että kannattaa käyttää pieniä vaihteita sekä kytkin luistatusta.

        Joo on täälläkin kyl kaikenlaista vastausta et eikun opiksi vaan.
        Itse laitan auton lämmitykseen ,sisälämmityslaitteen kera,3h roikassa ja meno on vakaata ja varmaa,sisätila lämmin ja kone sopivan esilämmitetty,käytän noin 2 minsaa päälle ennen ajoon lähtemistä,ajan ensimmäiset kilometrit korkeintaan 80kn h,vältän kovaa kierroslukua ei yli 3000,normaali pappa ajoa .
        Manuaali vaihteinen ei tarvi mitään sen kummempaa kun öljyt laatikossa on tarpeeksi pakkaskestävää ja vaihdettu myös ,sitähän jotkut eivät tee mikä on virhe .
        Moottorissa täyssynteettiset uudehkot öljyt ja lohkolämmitin ,varma kuin tauti.
        Monet laittavat moottorit ja laatikot pilaan ihan tyhmyyttään ,huolto ennen kaikkea.
        Sisätilan lämmitin on hyvä ja mukava apu talvella ,lämmittää sen pers alueenkin samalla kuin ikkunatkin ettei tarvi skrapaa käyttää lainkaan ,samalla estät sen tyhmän lämmityslaitteen päälle laiton /kovalle auton käynnistyksen jälkeen ,jolloin saat sen tuulilasin halki sen vuoksi.
        Siksihän nykyiset autotkin ovat kaikki järkiään lasit halkeisena .
        Liian kova ,lämmin ilma kylmään jäiseen lasiin varsinkin on hallaa lasille.Kun skrapaat lasin saat ikkunaan myös kuluneisuutta.
        Akkuhan ei ole kylmässä täynnä virtaa ,vaikka eräs kehui,akusta häviää pakkasessa virtaa,akun kylmyessä,vaikka autoa ei startatakkaan,seisoo parkkipaikalla vaan ,sen saat toimimaan siten että laitat ylläpitolaturin lataamaan akun yön aikana /esim.jolloin aamulla käynnistettäessä sinulla on auton akku täynnä virtaa ja myös lämmityksessä,jolloin saat auton toimimaan myös - 40 asteen pakkasessa moitteetta.Kuusamo vajaa 40 tänään .
        Kaikilla on ne omat tavat kokeilkaa vaikka jos haluatte,itselläni ei ole ollut ongelmia aamuisin ,ei ole ovet jäässä,ei sisätila kylmä,eikä auto jäätyny välille,toki korjaan itse huollan itse ja ajan itse.kaikki öljyt joka päähän ja nesteet,suodattimet,hihnat vaihdettuna joka kesä,ei ongelmia.Automaatti laatikkohan tarvii sen tyhjäkäynnillä olemisen jonkin aikaa että se öljypumppu alkaa toimimaan ja öljyt kiertää,olen ajanut sellaisilla autoilla paljon niin kesällä kuin talvella ja on myös oma kohtaisia kokemuksia kun edellinen omistaja laimin löi auton huollot ja korjaukset sekä ajoi matkavaihdepäällä liian alhaisilla kierroksilla ,seuraus laatikko hajosi ja korjattiin liikkeessä 3 eri kertaa eikä tullut sittenkään vielä hyvä,mut toimi..Sen saa kun laimin lyö kylmäkäynnistykset,öljyjen vaihdot,automaatin suodattimen vaihdon ja käyttäjä ei viitti autoaan huoltaa,mut senhän jokainen jo tiesikin .Yksi tärkein on automaattivaihteistolla varustetussa autossa ettäpuhdistetaan ja joskus myös vaihdetaan uuteen lauhdutin joka on tärkeä kesälläkin ,muuten öljyt palavat laatikkoon ja varma laatikko remontti edessä,kokemustakin siitä on .Tästä lähtien tarkastan melko tarkasti auton kun ostan ja huollot.Ettei tule ikäviä yllätyksiä heti miten .Ajellaan pakkasessa taas.


      • kokemusta on
        tomaatilla mennään kirjoitti:

        Joo on täälläkin kyl kaikenlaista vastausta et eikun opiksi vaan.
        Itse laitan auton lämmitykseen ,sisälämmityslaitteen kera,3h roikassa ja meno on vakaata ja varmaa,sisätila lämmin ja kone sopivan esilämmitetty,käytän noin 2 minsaa päälle ennen ajoon lähtemistä,ajan ensimmäiset kilometrit korkeintaan 80kn h,vältän kovaa kierroslukua ei yli 3000,normaali pappa ajoa .
        Manuaali vaihteinen ei tarvi mitään sen kummempaa kun öljyt laatikossa on tarpeeksi pakkaskestävää ja vaihdettu myös ,sitähän jotkut eivät tee mikä on virhe .
        Moottorissa täyssynteettiset uudehkot öljyt ja lohkolämmitin ,varma kuin tauti.
        Monet laittavat moottorit ja laatikot pilaan ihan tyhmyyttään ,huolto ennen kaikkea.
        Sisätilan lämmitin on hyvä ja mukava apu talvella ,lämmittää sen pers alueenkin samalla kuin ikkunatkin ettei tarvi skrapaa käyttää lainkaan ,samalla estät sen tyhmän lämmityslaitteen päälle laiton /kovalle auton käynnistyksen jälkeen ,jolloin saat sen tuulilasin halki sen vuoksi.
        Siksihän nykyiset autotkin ovat kaikki järkiään lasit halkeisena .
        Liian kova ,lämmin ilma kylmään jäiseen lasiin varsinkin on hallaa lasille.Kun skrapaat lasin saat ikkunaan myös kuluneisuutta.
        Akkuhan ei ole kylmässä täynnä virtaa ,vaikka eräs kehui,akusta häviää pakkasessa virtaa,akun kylmyessä,vaikka autoa ei startatakkaan,seisoo parkkipaikalla vaan ,sen saat toimimaan siten että laitat ylläpitolaturin lataamaan akun yön aikana /esim.jolloin aamulla käynnistettäessä sinulla on auton akku täynnä virtaa ja myös lämmityksessä,jolloin saat auton toimimaan myös - 40 asteen pakkasessa moitteetta.Kuusamo vajaa 40 tänään .
        Kaikilla on ne omat tavat kokeilkaa vaikka jos haluatte,itselläni ei ole ollut ongelmia aamuisin ,ei ole ovet jäässä,ei sisätila kylmä,eikä auto jäätyny välille,toki korjaan itse huollan itse ja ajan itse.kaikki öljyt joka päähän ja nesteet,suodattimet,hihnat vaihdettuna joka kesä,ei ongelmia.Automaatti laatikkohan tarvii sen tyhjäkäynnillä olemisen jonkin aikaa että se öljypumppu alkaa toimimaan ja öljyt kiertää,olen ajanut sellaisilla autoilla paljon niin kesällä kuin talvella ja on myös oma kohtaisia kokemuksia kun edellinen omistaja laimin löi auton huollot ja korjaukset sekä ajoi matkavaihdepäällä liian alhaisilla kierroksilla ,seuraus laatikko hajosi ja korjattiin liikkeessä 3 eri kertaa eikä tullut sittenkään vielä hyvä,mut toimi..Sen saa kun laimin lyö kylmäkäynnistykset,öljyjen vaihdot,automaatin suodattimen vaihdon ja käyttäjä ei viitti autoaan huoltaa,mut senhän jokainen jo tiesikin .Yksi tärkein on automaattivaihteistolla varustetussa autossa ettäpuhdistetaan ja joskus myös vaihdetaan uuteen lauhdutin joka on tärkeä kesälläkin ,muuten öljyt palavat laatikkoon ja varma laatikko remontti edessä,kokemustakin siitä on .Tästä lähtien tarkastan melko tarkasti auton kun ostan ja huollot.Ettei tule ikäviä yllätyksiä heti miten .Ajellaan pakkasessa taas.

        Nimenomaan. Onhan se meno jäykkää, kun ajetaan vanhoilla öljyillä.


    • ehehe

      mulla ei oo lasit koskaan jäässä. oisko sisätilanlämmittimellä osuutta asiaan? kenties. ihanaa vapautta kue i tartte raaputella. tai sity se johtuu siitä ku on niin kovat pakkaset ni ei paljo kosteutta oo ilmassa.

    • ÄIJÄ10

      Itse laitan auton tuntia ennen käymään omakotitalon pihalla jos pakkasta on reippaasti ja vasta sitten lähden liikenteeseen kun auto on kuin sauna.
      En aja millään riisikupilla tai pizza lähetin pelillä. Amerikkalainen sen olla pitää ja koneessa pitää olla kuutiotuumia. Mitä sitten jos se hörppää pari kolme litraa enemmän kun kyyti on mukavaa ja autossa kokoa. Mä viis veisaan kaikista typeristä VIHREIDEN aikaan saamista lakipykälistä joutokäynnin suhteen kun ei niitä kukaan edes pysty valvomaan. Kerran yks toope tuli ulisemaan kun pakkasta oli 25 että auto käy. Lupasin äijän viedä metsänreunaan ja antaa vähän hivutusta niin se loppui siihen.

      • gxwgte4r

        Netissä on kiva isomahaistenkin uhota. Todellisuudessa sulla on hiki jo pelkästä paskalla käynnistä.


    • uijokla

      Minä ainakin käynnistän auton pariksi minuutiksi ennen lähtöä. Laitan istuin-, takalasin- ja peilinlämmittimet päälle ja menen raaputtamaan tuulilasin ja sivulasit jäästä vapaiksi. On turvallista ajaa kun näkee kunnolla, ja mukava istua lämpimällä penkillä.

      Jos auton päällä on lunta, harjaan sen pois ennen käynnistystä.

    • Pelti Heikki

      On täällä näköjään monenlaista erkkiä ja moottoritekniikan asiantuntijaa neuvomassa. Korjaamot ja autokauppiaat takuulla hykertelee käsiään! Remonttia riittää, ja uusia autoja menee, kun vanhat särjetään väärällä käytöllä.

      Käyttäkää vaan tyhjäkäyntiä pakkasessa, mitä pitempään, sen parempi korjaamolle.

      Tyhjäkäynnillä ensinnäkin polttoaineen kulutus on minimissään. Kun lämpö tulee polttoaineen palamisesta, pienestä määrästä polttoainetta tulee tietysti vähemmän lämpöä kuin suuresta. Niinpä moottori ei tyhjäkäynnillä lämpene nopeasti, kuin rauhallisessa ajossa.

      Toiseksi tyhjäkäynnillä öljynpaine on alhainen, eikä voitelu toimi kunnolla, varsinkin kun öljy on pakkasesta jäykkää. Voipa olla, ettei jäykkä öljy pääse ollenkaan esimerkiksi nokka-akseleille. Moottori ei tyhäkäynnillä myöskään ala lämmetä riittävän nopeasti, joten öljy pysyy pitempään kankeana, mikä edelleen haittaa voitelua ja lyhentää moottorin ikää.

      Kylmäkäynnistyksen jälkeinen useita minuutteja kestävä tyhjäkäynti on siis varmin keino saada moottori kulumaan loppuun tai jopa vaurioitumaan.

    • MMO Engine lifetime

      Olen korjannut kaksi ja nelitahtimoottoreita elämäni aikana. On todettava että moottoreiden todellinen kunto tulee esille joskus heti ajaessa ja mutta etenkin silloin kun avataan moottori. Siinä pääsee parhaiten käsitykseen kitkasta ja piilevistä ja monista tuntemattomista seikkaperäisistä asioista ja asiayhteyksistä. Ikävältä näyltä ei aina voi välttyä. Olemassa olevia kulumia ja näkyviä rasituksen merkkejä on usein nähtävissä vaikka olisi uusi auto.

      Moottori rakentuu monesta osasta kuten rauta, alumiini, kupari, muovi, kumi, posliini, hiilikuitu, paperi, pahvi jne.. Jokainen materiaali lämpiää, jäähtyy, eristää kylmää myös kestää kuumaa, kosteutta eri tavoin ja lisäksi kun ovat toisiinsa liitettynä, tulee lämpölaajenemista, lämpöjohtavuutta puoleen taikka toiseen riippuen materiaaleista jotka ovat toisiinsa liitettynä tai tekemisissä välillisesti. Unohtamatta että tiivisteillä, tiivistemassoilla ja myös kumeilla on tapana kärsiä suurista lämmönvaihteluista ja etenkin nopeista sellaisista. Nämä kaikki yhteiset muuttuvat tekijät suhteessa autoilijan toimiin vaikuttavat auton elinikään ratkaisevasti, unohtamatta ajoneuvon jälleenmyyntiarvoa.

      Ajan kuluessa materiaaleihin tulee rakenteellisia muutoksia. Monikaan ei tiedä tai tule ajatelleeksi että liian nopeasti pakotettu lämpiävä moottori ei kestä pidemmän päälle nopeaa lämmönmuutoksesta syntyvää rasitusta joka perustuu kitkakertoimeen ja materiaalien lämmönvaihtelun kestävyyteen.
      Materiaalien lämpölaajenemisilmiötä voi kokeilla pakkasella sulattamalla auton tuulilasin kuumalla vedellä jolloin pääsee käsitykseen aiheesta mistä tässä on oikeasti kysymys.


      Tähän loppuun vielä lisäisin. Moottorijarrutus on pahasta niin lämpimällä kuin kylmälläkin. Moottorijarrutuksen turbulenssirytkytys aiheuttaa tarpeetonta rasitusta moottorille, vetonivelille, akselistolle tehden välystä. Lisäksi kylmäkäynnistys rasittaa ilmastoa, ei vain autoa. Jarrutus auton omalla jarrulla on enemmän kuin suositeltavaa.

      Mikäli haluaa auton palvelevan pidempään, tulisi huomioida:

      - moottoriöljyn laatuun
      - öljyn ja suodattimen säännölliseen vaihtoon
      - vaihteiston -ja peräöljyjen vaihtoon
      - tuppien vaihtoon ( kaikkien tulppien samanaikainen vaihto)
      - välttää lyhyitä kylmäajoja ja turhia käynnistyksiä
      - vältä kovia kierroksia kylmällä moottorilla (laita merkille moottorin normaali lämpötila)
      - välttää moottorijarrutusta


      Oikein huollettu ja pidetty ajoneuvo palvelee toimintavarmemmin. Näin säästä ja säilytät ajoneuvosi jälleenmyyntiarvon optimaalisena.

      Turvallista matkaa ja pitkiä ajokilometrejä
      MMO Engine lifetime


      http://fi.wikipedia.org/wiki/Lämmönjohtavuus
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kitka

      • Caprice 83

        Hei. En oikein ymmärtänyt paria asiaa kirjoituksestasi, joten esitän muutaman lisäkysymyksen.

        Miksi moottorijarrutus on pahasta nelitahtimoottorissa? Nelitahtimoottorissa sylinteri saa öljysumun moottorijarrutuksen aikana, koska imusarjan ja sylinterin paine laskee, joten öljyn syöttö venttiiliohjureista ja männänrenkaiden ohi tehostuu (tämä on pientä, mutta jossain määrin tapahtuu ja kuuluu tapahtua, jos kaikki on kunnossa). Joissain kaksitahtimoottoreissa (esim. vanhoissa seosvoidelluissa) kone voi saada liian vähän öljyä etenkin pitkissä moottorijarrutuksissa kuten alamäissä.

        Kuinka estät moottorijarrutuksen normaalilla manuaalivaihteistolla? Vaihtamalla vapaalle? Monissa automaateissa sen sijaan tapahtuu helposti vapaakytkimen avulla.

        Mitä on "moottorijarrutuksen turbulenssirytkytys"? Voimansiirrossahan välykset nytkähtävät vain kerran laidasta laitaan kun veto muuttu moottorijarrutukseksi tai päinvastoin. Ei tietysti pidä pumpata koko ajan kaasupoljinta, joka ei ole polttoainetaloudenkaan kannalta järkevää. En ole koskaan törmännyt kyllä varsinaisesti tuosta johtuneeseen ongelmaan, sen sijaan jos esim. laatikosta on kokonaan puuttunut öljyt, niin kaikenlaista on sieltä löytynyt.


      • Nimimerkki13+4=17

        "Jarruta tasaisesti
        Kun sinun on hidastettava tai pysähdyttävä, jarruta tasaisesti vapauttamalla kaasupoljin ajoissa siten, että vaihde on vielä päällä.

        Vuoden 1990 jälkeen valmistetut bensiini- ja dieselautot käyttävät yleensä polttoaineruiskutustekniikkaa yhdessä sähköisen toiminnon kanssa, joka katkaisee moottorin polttoainesyötön moottorijarrutuksen aikana (monissa uusimmissa automalleissa polttoaineen syöttö ei katkea kokonaan, polttoaineen kulutus vähentyy kuitenkin 0,4-0,5 litraan kun kaasupoljin on vapautettu ja vaihde on päällä). Tätä toimintoa voidaan hyödyntää vapauttamalla kaasupoljin ajoissa, esimerkiksi liikennevaloja lähestyttäessä. Tämä vähentää myös jarrujen kulumista ja siten korjaus- ja huoltokustannuksia. Moottorijarrutus ei ainoastaan vähennä polttoaineen kulutusta, vaan se myös vähentää pakokaasupäästöjä sekä lisää liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta ja matkustajien mukavuutta."

        Lähde: http://www.motiva.fi/files/2130/Taloudellinen_ajaminen_-_alykas_ajotapa.pdf


      • tuoretta tietoa

        Ihan hyviä ja ajankohtaisia kaikille 2-tahtomoottoristen autojen omistajille! Joita lienee vielä paljonkin liikenteessä?


    • ...

      Kyllähän siitä on hyötyä, kone ei saa kylmänä välttämättä voitelua ihan samalla tavalla kun kuumana, ja siksi on hyvä idea käyttää sitä vähän aikaa ihan vaan tyhjäkäynnillä ennen kun lähtee ajamaan. Mitä korkeampia kierroksia käyttää heti kylmäkäynnistyksen jälkeen, sitä enemmän kone kuluu. Suurinta viisautta olisi tietysti antaa auton lämmetä lohkolämmittimen kanssa vaikka edes 20-30 min ennen kun lähtee käynnistämään.

    • Kannattaa se.

      Ehdottomasti kannattaa tyhjäkäyttää auto kovassa pakkasessa.

    • pakkasta

      Jos mulla ois autoilu noin vaikeaa kun täällä kirjoittavilla kavereilla,
      mää lopettaisin koko homman.
      Miten h:tissä saadaan helpoista asioista nuin vaikeita!

    • Haappo

      No pakkasella on lasit jäässä ilman suojaa ja lämpöä ja paras antaa senkin vuoksi auton lämmetä vähän aikaa,ennen liikkeelle lähtöä. Kylmälle moottorille pitää antaa myös reilummin kaasua,ettei sammu. Nyt on ulukosalla -25 pakkasta,että omaa autoani 10min pitäisin tyhjäkäynnillä. Se aikahan melkein meneekin ikkunoiden skraapaamiseen,riippuen onko kiire ja kuinka kovassa jäässä ovat. Omaa autoani en ala rasittamaan,vaan polokasen pyörällä kaupunnille.

      • MÄLLÄÄJÄT POHJANMALT

        KAASU POHJAAN POHJALAINEN KYLMÄLLÄ KUN ON VARAA MILLÄ MÄLLÄTÄ !


    • japski kestää

      Jos täysin lämmittämätön moottori kyseessä niin kun pärähtää käyntiin niin sellaiset 4000 rpm ekan pari minuuttia käyttää niin kanavat pysyvät auki ja jää käymään kun jalan nostaa pedaalilta. Kyseessä bensa-auto. Sitten niitä laseja skrapaamaan ja heti voi sen jälkeen lähteä ajamaan. Noin olen aina tehnyt ja ei mitään ongelmia ole ollut paitsi kerran rivarissamme eräs rouva kyseli että onko pakko käyttää isolla joka aamu talvella, ei muita harmeja ole ollut.
      Jos on yön ollut roikassa niin sitten piisaa sellaset 3000 rpm ja pari minuuttia. Öljynä mulla 5w40, halvinta mitä löytyy jostain halpakaupasta. Vaihdan 5000km välein että ominaisuudet säilyvät. Ei tulis mieleenkään ajaa vaikka 20000 kilsaa samoilla öljyillä, se jos mikä tuhoaa moottorin.
      Näin se menee..

      • ghjfsdfhfjhsjfjd

        Mä laitan aina kaasun pohjaan ja annan olla sen sielä aina lähtöön asti. Ikkunoitakaan en kraappaa kun ei kerkiä koskaan. Turvallisuus on sivuseikka niin oma kuin toistenkin. Kännissä vetelen pitkin poikin eikä kukaan sano mitään. Toisinaan auto on vähän väliä korjaamolla mutta porukat maksaa. Uutta autoa eivät osta eivätkä luvanneet korjata tämän jälkeen vanhaakaan kun tulee korjaamolta.


    • 11+13

      Kun katellaan maailmanlaajuisessa mittakaavassa suomen saastuttamista. Niin se on kuin kärpäsen paska isolla pöydällä. Vaikka suomessa ois nolla päästöt niin se ei tuon otsonikerroksen ohentumista estä sitten yhtään. Että aivan höpö höpö hommaa rajata sitä kuinka pitkään autoansa tyhjäkäynnillä seisottaa. Itsekin lukeudun niiden joukkoon jotka näin pakkasaamuina reilun puoleisesti käyttää tyhjäkäynnillä ennenkuin ajelemaan lähtee.

      • Hyvä! Näin kannattaa ajatella liki kaikkien asioiden kohdalla.

        Äänestäminen ei kannata (yksi ääni ei ratkaise)
        Sosiaalitukia voi käyttää väärin (se on pieru saharassa koko budjetista)
        Vakuutusyhtiölle voi valehdella (eihän ne oikeasti nosta vakuutusten hintoja siitä syystä)
        Kierrättäminen on turhaa (mitä siitä jos minä vien aina lasipullot sekäjätteisiin).


    • Caprice 83

      Joitain minuutteja kestävällä tyhjäkäynnillä kylmäkäynnistyksen jälkeen on tarkoitus tasata moottorin lämpökuormaa ja parantaa voitelua ennen kuin lähtee varsinaisesti ajamaan, kuorma on aivan pintakaasulla vaikka 40km/h alueellakin huomattavasti suurempi kuin tyhjäkäynnillä. Kankeat öljyt täytyy saada kiertämään ja öljykalvon painekestävyydeltä kuin muiltakin ominaisuuksilta vaaditaan paljon. Erityisen tärkeää on kylmällä ilmalla sopivien ja korkealaatuisten öljyjen käyttö, helpottuu tuo kylmäkäynnistys myös olennaisesti. Tarkoituksena on siis vähentää moottorin kulumista ja vähentää pientä kiinnileikkautumista moottorissa, eli mm. scuffingia männän seinämillä. Näin saa koneen kestämään pidempään, edellyttäen toki monia muitakin asioita. Aivan kylmää konetta kovasti polkemalla saa kyllä uudetkin koneet rikki.

      Paras on jos ei anna yhtään pintakaasua enempää kaasua ennen kuin moottorin lämmöt (jäähdytysnesteen) rupeaa olemaan lähellä normaalin tasoa. Tässäkin tilanteessa on vielä totta, etteivät moottoriöljyt ole vielä käyntilämpöiset, vaan vaativat noin 10km ajon käynnistyksestä.

      Polttoaineen kulutuksen osalta tuo joutokäynti on monimutkainen asia. En osaa sanoa kulutuksista, mutta jos kylmällä koneella lähtiessa ajamaan kylmärikastus on pitkään päällä isommankin kuorman kanssa, niin kyllä siinä polttoainetta palaa. Palaa tietysti polttoainetta siinä paikallaan joutokäynnilläkin, vaikka ajamaan lähtiessä kylmäkäyntirikastus olisikin kytkeytynyt jo pois päältä tai ainakin pienentynyt. Näiden kahden ilmiön suuruudesta on vaikea sanoa, ja ne riippuvat molemmat paljon ko. moottorista ja olosuhteistakin.

    • örrpörr

      Hahha!! Tää on niin trolli kun olla ja saattaa...Herranjumala.. =D Tottakai moottorin pitää antaa käydä hetken pakkasella ennenkuin liikkeelle lähtee että öljyt alkais kiertämään moottorissa, muuten kone käy hetken aikaa raakana ja kierrosten antaminen tekee pahaa moottorille. Mut veikkaan että tää viesti ketju on pilailua.. :D

    • Ennen, mineraaliöljyjen aikaan konetta joutui lämmittämään pidempäänkin, että öljy lämpeni notkeammaksi, että edes vähän kiersi.
      Nykyiset synteettiset lähtevät suunnilleen samalla kiertämään, mutta kannattaa kuitenkin sen verran käyttää, että öljypumppu nostaa ja kierrättää öljyä ympäri konetta. Kuivana jos hankaa menee liukupinnat rikki...

    • En vastaa asiaan, vaan siihen, että en ymmärrä tuota tyhjäkäyntiä.

      Varmasti on niin, että käynnistäminen saastuttaa luontoa, mutta kyllä aivan liikaa näkee näitä "odotan vaimoa kaupan pihalla, ei tämä tyhjäkäynti ketään haittaa" -tolloja.

      Käyn aina koputtamassa lasiin näiden idioottien kohdalla. Repikää siitä.

      • onko pääsi jäässä

        Onko pääsi jo paleltunut, tyhjäkäytä sitä välillä.


      • Armo.ton

        >Käyn aina koputtamassa lasiin näiden idioottien kohdalla. Repikää siitä.

        Mä vedän aina suoraan turpaan lasiin koputtelijoita ja ajan pois.
        Hammaslääkärituolissa proteesia mallatessaan voivat miettiä, kannattiko koputella.


      • Iso Pee
        Armo.ton kirjoitti:

        >Käyn aina koputtamassa lasiin näiden idioottien kohdalla. Repikää siitä.

        Mä vedän aina suoraan turpaan lasiin koputtelijoita ja ajan pois.
        Hammaslääkärituolissa proteesia mallatessaan voivat miettiä, kannattiko koputella.

        Kerros et mihin voin tulla koputtelee ? Mun eturivistö kaipais kipeesti remppaa ja ei oo itellä varaa, arvannet varmaan et kumpi meistä sen tuolissa istumisen maksaa.


      • Pysy kaukana
        Iso Pee kirjoitti:

        Kerros et mihin voin tulla koputtelee ? Mun eturivistö kaipais kipeesti remppaa ja ei oo itellä varaa, arvannet varmaan et kumpi meistä sen tuolissa istumisen maksaa.

        Mä oon muutaman koputteleen tulleen kundin hakannut. Eivät enää koputtele. On niinku viisasta pysyä toisen omaisuudesta kaukana.


      • Pysy kaukana kirjoitti:

        Mä oon muutaman koputteleen tulleen kundin hakannut. Eivät enää koputtele. On niinku viisasta pysyä toisen omaisuudesta kaukana.

        Kyllähän se perus-Seppoa ärsyttää kun on velkarahalla se Avensiksen ostanut, ja joku kehtaa tulla höpöttämään jostain tyhjäkäynnistä.

        Jotenkin niin suomalaista: aivan **tun sama mitä muut duunaa, minä haluan ajella lämpimässä autossa ja hittoon kaikenmaailman start-stopit ja muut haihatukset.

        Useimmissa nykyautoissa noi lämmityslaitteet on aika eri tasolla kuin aiemmin, joten eiköhän ne teidän etulasit aukene suht nopeasti ilman puolen tunnin tyhjäkäyntejä.

        Ja jos perse kylmenee kun istuu autossa: avaa ovi ja tee lenkki korttelin ympäri.


    • TilanteenMukaan

      Kyllähän se niin on, että kumitiivisteet, joita moottorissa on, saattaa murentua, jos kylmä moottori lämpiää nopeasti. Sitten voi ilmaantua öljyläikkä auton alle. Nimimerkillä kokemusta on. Aivan automerkistä riippumatta. Kyllähän se varovainen lämpeneminen on parasta.

      Toisaalta kylmä viimakaan kylmään koneeseen ei kuulosta hyvältä eli kyllä se paras on vähän aikaa käydä.

      Ja tuosta marketin pihalla lämpimän auton käynnispidosta. Itselläni on vammainen verenkiertohäiriöstä kärsivä invalidi kyydissä. Veri ei kierrä kuten terveellä ihmisellä ja pienikin auton viileneminen vaatetuksesta huolimatta aiheuttaa vaikeuksia.

      Varmaan joku arvostelee, jos auto käy, mutta on pakko antaa käydä. Terveellä ihmisellä juttu on eri. Mutta mistäs nämä arvostelijat tietävät syytä? Selvitä ensin tilanne ja arvostele sitten! -

      Halvaantunut ihminen, kun ei pysty liikkumaan edes paikallaan eli veri ei kierrä. Lämpöä on pakko saada autossa.

    • Viher piippi

      Mene julkisilla niin ei tarvi tyhjäkäyttää. Ongelma poistuu ja voit myydä auton pois, saatoit jopa tienata.
      Auto on ympäristöRIKOS!

    • Tammi2

      Niihe sitä sanovat,kylmää mootoria liikaa rasittamatta hetken tyhjäkäynti sitten liikeelle,lämpiää nopimiten.

      • Defan kaveri

        Just noin ja välttää rajua kaasuttamista eli kierroksia, vaan rauhallisesti alussa!


    • poormanni

      -sano mulkku, että se on hyödyksi moottorille kuin lompakolle!

    • fhdlfhlhfsdlhfdlsdfh

      Onko järkevää laittaa puhaltimet alkuun kylmälle? Ainakin tuntuis, että lämmöt nousevat nopeemmin moottoritilassa..
      Tyhjäkäynnistä, että olen ainakin itse laiska käyttään autoa, liikkeelle pitäis päästä heti.. Näin kovilla pakkasilla tyhjäkäynti tuntuu vielä turhemmalta.

    • Ilmänmuuta.

      Kylmää moottoria kannattaa käyttää tyhjäkäynnillä,näin öljyt alkavat kiertää ja moottorin osat kestävät paremmin. Onhan se itsestään selvää,että lämmin moottori kestää paremmin rasitusta. Kylmämoottori myös kuluttaa polttoainetta enemmän.

    • NäinTäälllä

      Jooo,ei muutaku auto käyntiin ilman lämmityksiä 35 asteen pakkasella ja samontein kaasupolin pohjaan.Kokkeilkaapa...


      Ite ainakin lämmäytän auton roikan nokasa ja sisätilanlämmitin hurruuttaa myös ja jos kovat pakkaset ni annan vähän aikaa käyä seisaaltaa että "veret" kiertää autosa..Ja vaik ei ois kovatkaa pakkaset...

    • arnold.h

      parahin viher piiippi, sinäkö tulet sillä bussilla hakemaan minut täältä maalta,missä ei kule bussit ja lehmät pieree otsonikerroksen riekaleiks...

    • JS-SH

      Käsittääkseni modernilla autolla kannattaa lähteä heti liikkeelle rauhallisella ajotyylillä kylmäkäynnistyksen jälkeen. Näin saadaan moottori lämpenemään nopeasti. Tyhjäkäynnillä tulee pitempi aika kuluttavaa kylmänä käyntiä - varsinkin uusissa moottoreissa, joissa hyötysuhde on merkittävästi vanhoja moottoreita parempi. Eihän uusi auto tuota juuri lainkaan hukkalämpöä.

      Tyhjäkäynti kauppapysähdyksillä on mielestäni tarpeetonta, koska moottori ei siinä ajassa jäähdy paljoakaan. Lämpimän moottorin käynnistys ostosten jälkeen ei kuluta auton komponentteja juuri lainkaan (vrt. start-stop -järjestelmät).

      Näin autojen valmistajat ja lainsäätäjät ovat asian miettineet. Ylimääräinen tyhjäkäynti on siis moottorille kuluttavaa ja on perusteltavissa ainoastaan mukavuudenhalulla.

      Esilämmitys kannattaa aina kun se on mahdollista, jopa pienillä plussakeleillä. Esilämmitykseen käytetty sähkö tai polttoaine säästetään ensimmäisten kilometrien pienemmässä polttoainekulutuksessa.

    • Tekniikka

      Ite pistin ma aamuyöstä auton käyntii ja sammutin la aamuyöstä. Viher-homot voi repiä huumoria siitä ku autossa asutaan ulkomailla kovilla pakkasilla. Kyllä se niin vaa on et näillä pakkasilla voi mennä useita minuutteja ennenku öljy kiertää oikein.
      Maalaisjärkeä ei tietenkää enää ole olemassakaan... Mutta eihän penttiperusidio... insinööri asiaa tajua. Siksipä en osta autoa ainakaan tyypiltä joka ajaa hanskat käjessä talvella.

    • Antrea_

      Tyhjäkäynti on ihan suositeltavaa puuhaa.
      Malliesimerkkinä toimivat taksikuskit, jotka saattavat tyhjäkäyttää autojaan 24/7.
      Kai sitä perustellaan sillä, että mahdollinen asiakas haluaa istua suoraan lämpimään autoon.

    • omakoti ja kallis

      Koskeeko laki myös omakotitalossa asuvaa? Vai vaan kerros/rivi ym taloissa joissa pakokaasut menevät helposti toisten asuntoihin? En ole lukenut kyseistä lakia

    • Riippuu öljyistä.

      Mitä tarkoitat kulutuksella? polttoaineen kulutusta vaiko moottorin mekaanista kulumista?
      Kylmä tosiasia on, että jokainen "kylmäkäynnistys" kuluttaa konetta 500km ajon verran. Mutta tämäkin nyrkkisääntö riippuu täysin siitä, minkä laatuista öljyä koneessa käytät, ja kuinka kylmän käynnistyksen meinaat tehdä.

      Onhan päivänselvää että mitä kylmempää on, sitä jäykemmäksi öljyt menevät, ja voiteluominaisuudet kärsivät sitä enemmän. Täten myös kone kuluu enemmän, mitä kylmemmästä se startataan.
      Tästä johtuu myös se, että konetta EI SAA KOSKAAN RYNTÄYTTÄÄ KYLMÄNÄ!!!
      vaan sen on annettava käydä tyhjäkäynnillä kuitenkin plus asteille, ennen kuin lähtee ajamaan.
      Kun öljyt menevät pakkasessa jähmeäksi, niin öljypumppu ei pysty nostamaan sitä "siirappia" öljypohjasta ylös, ja roiskevoitelu jää tapahtumatta. Jos tässä tilanteessa kuitenkin ryntäytät sitä konetta, niin venttiilikoneisto sanoo hyvin nopeaa POKS!

    • Vaikka käyttäisin lohkolämmitintä, niin silti käynnistän auton tyhjäkäynnille muutamaksi minuutiksi. Se on moottorille eduksi, että moottoriöljyt ehtivät voitelemaan moottorin läpikotaisin, ennenkuin aletaan kierroksia antamaan. Toki motti lämpeää nopeammin, jos heti lähtee ajamaan ja antaa kierroksia koneelle, mutta pidemmän päälle sellainen voi tulla kalliiksi. Viherpiipertäjille tiedoksi, että auton katalysaattori toimii paremmin jos on lämmennyt tarpeeksi ensin.

      • mietipä uudelleen

        "Viherpiipertäjille tiedoksi, että auton katalysaattori toimii paremmin jos on lämmennyt tarpeeksi ensin." Eli kannattaa lähteä heti liikkeelle. Tyhjäkäynti on turhaa saastutusta.


    • LHaaaaaaaaaaaaa

      Typerää pelleilyä tuo lainasäädäntö koskien tyhjäkäyntiä. Laki kuitenkin velvoittaa myös, että ajoneuvon lasit tulee olla huurteettomat. Mikä on mielestäni tärkeämpää. Ei taida paljoa 4 min tyhjäkäynnillä olla helpostusta lasien huurtumiseen, jos auton sisätiloissa on paljon kosteutta. Joten itse ainakin käytän tyhjäkäyntiä autoani huoletta silloin kun on pakkasta pitääksi ohjaamon lämpimänä ja lasit pois huurteesta, kun olen esim. kaupungilla asioilla. Toki käytän myös lohkolämmitinta ja sisätilan lämmitintä lähtiessäni kotoa autokatoksesta. Tällöin tyhjäkäynti ei ole tarpeen.

      Meitä suomalaisia on kuitenkin vain 5,4 miljoonaa. Joiden käyttämissä autoissa on pääsääntöisesti lohkolämmitin sekä autot ovat kulutukseltaan ja kooltaan pieniä. Sää Suomessa on talvisin kylmä.

      Jos näitä tietoja verrataan esim. USA:han, jossa pohjoisosissa asuvilla ei juurikaan ole autoissaa lohkolämmitintä vaan esim. kaukokäynnistys, joka käyttää auton tyhjäkäynnillä lämpimäksi. Ajoneuvot kooltaan ja kulutukseltaan suurempia. Eivätkä muutenkaan tajua talviajamisen päälle.

      Näillä perustein voin mielestäni huoletta käyttää pakkasella tarpeelliseksi katsomani verran autoni tyhjäkäynnillä.

      Jos joku kettutyttö/viherpiipertäjä pitää minua uhkana kestävälle kehitykselle näiden ajatuksieni perusteella. Voi hän mielessään miettiä miten vähän autoni kuluttaa tyhjäkäynnillä suhteessa 600 000 litraan dieseliä joka työpaikallani poltetaan vuosittain.

    • raaputan lasit

      Kovalla pakkasella ja etenkin ilman esilämmitystä on ihan järkevää käyttää autoa hetki tyhjäkäynnillä, mutta ei sen jakson tarvitse olla minuuttia pidempi. Mukavampi lähteä liikkeelle, kun öljy on varmasti lähtenyt kiertämään joka sopukkaan.

      Kylmänä kone käy normaalia rikkaammalla seoksella ja rikas seos on tietenkin myrkkyä katalysaattorille. Paremmin se moottori lämpiääkin rasituksessa.

    • .-

      Auto käyntiin ja liikenteeseen, kierrokset 5 tonnia niin kauan kuin lämpötila on 90 astetta, säästää hyvin bensaa.

    • Kika net

      Ensinnäkin tieliikenne säännöissä sanotaan että tuulilasi pitää olla esteetön näkyvyys eteenpäin, eli tarkoittaa myös tuulilasiin kertynyttä huurua tai jäätä tms.
      Eli järki käteen ja auto maalaisjärjellä liikenteeseen sopivana ettei enempiä kuolonuhreja tule ainakaan pakkasen ja näkyvyyden takia.
      Tietenkin muistetaan aina se ettei turhaan käytetä valmiiksi lämpimää aitoa, sillä se vain kuluttaa sekä meidän mammonaa ja luontoa, mutta nyt vain järki käteen ja hyvillä näkymillä liikenteeseen.

    • äölkjhmnbvcx

      Itellä on aina autossa sekunttikello ja lämpömittari, että en vaan pitäisi autoa turhaan tyhjäkäynnillä. Kyllä lakia pitää noudattaa!

    • JohnnyPuma

      Akkuhan siinä vähitellen hiipuu kun ajaa lyhyitä työmatkoja ja tyhjäkäyttää näillä pakkasilla. Se on eräänä aamuna hauska yllätys edessä..

    • Turvallisuus Ennen

      Kyse on minusta kyllä myös hyvinkin paljon siitä pysyvätkö autonakkunaklasit sellaisina jotta niistä näkee jotain ulos ajaessa?
      Joillain pakkaskeleillä kun käy hyvin helposti niin että,...ei pysy jos heti lähtee
      vaikka olisi raapinut lasit jäästä.

      • ajattele ensin

        Käytä suojapeitettä tai suihkuta laseihin etikkaa 3/1 yksi osa vettä, ei tarvitse raapia pariin viikkoon.


    • Kyllä kannattaa pyörittää tyhjäkäynnillä kylmäkäynnistyksen jälkeen!
      Toivottavasti puhut bensa-autosta, diesel kun olisi hyvä lämmittää jo -5 asteessa ennen lähtöä, mutta kuitenkin:

      Minä välitän enemmän autostani ja siitä miten se kärsii pakkasessa, kuin siitä mitä laki sanoo tyhjäkäynnistä... (Kuitenkaan täällä maaseudulla asuessa ei kukaan tule sanomaan vaikka pitäisit autoa käynnissä pari tuntia.)

      Jos olen joutunut käynnistämään kylmänä, tai vaikka lämmittänyt monta tuntia ennen lähtöä, annan pyöriä moottorin paikallaan niin pitkään kuin mahdollista, tämä tarkoittaa nyt korkeintaan 3 - 5 minuuttia. Kone kerkiää lämmetä jo jonkin verran, eikä ole niin kankeana lähdössä. Joku paikka voi aina hajota, jos huono tuuri käy. Säästää moottoria sekä määrättyjä kulutusosia kun annat sen käydä tyhjäkäynnillä. :) Ja kannattaa aina myös lähtiessä ottaa käännökset sun muut kytkimen ja vaihdekepin käyttö varovasti (jos manuaali auto kyseessä), ihan vain varmuuden vuoksi!

      • en usko

        "Säästää moottoria sekä määrättyjä kulutusosia kun annat sen käydä tyhjäkäynnillä." Joku asioista tietävä voisi pitää tuota melko ristiriitaisena. Kysymys on taas kerran maallikkojen uskomuksista


    • NSDAP-------

      ilman lohkolämmitintähän öljy on ihan puuroa ja sitä ei ole muuallakuin pohjalla, kiertokankihan vispaa sitä puuroa"vai" laakerit lämpee raudat lampee sylinteristä alumiini siirtää lämpöä.
      öljy pumppu?????? eikös semmoinenki ole. eihän lohkolämmitin öljyä lämmitä.
      kaasutin ottaa ilman AJOVALOJEN TAKAA. tyhjäkäynnillä niiden päällä pitäminen on jokaisen oma asia, mutta toki ajon aikana.

      olisi kiva tietää mikä on bmw:n mielestä KOVA pakkanen.

    • gtefds

      parikin minuuttia tyhjäkäynnillä tekee jo ihmeitä. Lämmintä auto nyt ei sentään vielä puhalla, mutta ei ole niin jäykkää meininkiä..

    • NSDAP-----

      hyvä jippo ottaa auton sisätiloihin joissakin purkeissa moottori- ja vaihteisto ja perä öljyä, vaikka aina jos käy vaihdattaas uudessa paikassa.
      niin saa kuvan öljyjen juoksevuudesta.

      joosei ny aina nii ainaki kerran pari.

    • NSDAP----

      youtube:ssa on makeita videoja moottorien kylmäkäynnistyksestä.
      mieleen tuli yhen traktorin kampi käynnistys.

    • ZETORIIII----
    • BMW=bullshit

      Kyllä ymmärrän hyvin että tuollaisella BMW-kuljettajalla on korvien välissä kohtuu iso hakkuu aukea jos pystyy pokalla sanoon että öljy voitelee yhtä hyvin -30 asteessa kun "käyttölämpöisenä" !!!

      Sitten ihmetellään miten se saksasta tuotu vähän ajettu teiniritsa 325i super ohjus hajoaa kun vinguttaa kylmänä menemään samanlailla kun sitä repsikassa istuvaa Fiorella farkuilla varustettua ylä-asteen pissistä !

    • Nimimerkki9+6=15

      Kaikkein paras hyöty saadaan kun autoon hommataan lohkolämmitin tai säteilylämmitin.

      "Moottorin esilämmittäminen vähentää polttoainekulutusta, päästöjä sekä säästää auton moottoria. Moottorilämmittimen käyttö kannattaa aloittaa kun ulkolämpötila laskee 5°C. Lämmitetty moottori kuluttaa 44 prosenttia vähemmän polttoainetta lämmittämättömään verrattuna.

      Jos auto käynnistetään talvikaudella päivittäin kolme kertaa, lämmitetty moottori
      kuluttaa talven aikana polttoainetta jopa 80 litraa vähemmän kuin jatkuvasti kylmänä käynnistetty moottori." ( Esim. Koti - työpaikka, työpaikka - kauppa, kauppa - koti = 3 käynnistystä)

      "Ajoneuvojen polttoainelämmittimet:
      Polttoainelämmittimet (bensiini/diesel) ovat yleistyneet henkilö-, linja- ja kuormaautoissa.
      Lämmittimet toimivat kello-ohjauksella ja ohjaavat lämmön moottoriin ja
      ajoneuvon sisätiloihin. Lämmittimet käyttävät auton omaa polttoainetta, kulutus
      riippuu ajoneuvoon valitun lämmittimen tehosta. Henkilöautoissa polttoaineen
      kulutus tunnissa on noin 2-3 desilitraa ja linja- ja kuorma-autoissa noin yksi litra
      tunnissa. Lämmittimet lisäävät ajoneuvon kokonaispolttoaineen kulutusta."

      "Moottorilämmittimien suositetut käyttöajat:
      5´C...-5'C Lohkolämmitin: 0,5h Säteilylämmitin: 1h
      -5´C...-10'C Lohkolämmitin: 1h Säteilylämmitin: 2h
      -10´C...-20'C Lohkolämmitin: 2h Säteilylämmitin: 3h"

      Lainatut kohdat ovat Taloudellinen ajaminen pdf tiedostosta osoitteesta:
      http://www.motiva.fi/files/2130/Taloudellinen_ajaminen_-_alykas_ajotapa.pdf

      Tyhjäkäyntiä tulisi välttää aina kun mahdollista, mikäli se ei aiheuta vaaratilanteita. Jään sulattaminen tulisi hoitaa mielummin sisätilanlämmittimellä kuin tyhjäkäynnillä. Kylmän moottorin käynnistäminen jo sinällään rasittaa moottoria, eikä siis tyhjä käynti enää helpota ainakaan siinä asiassa.

      Ps. En ole insinööri enkä automekaanikko tai muukaan vastaava joten saatan olla väärässäkin.

    • Uhri2189819489102

      Taisin rikkoa lakia kun autoni ehti käydä n 5 min tyhjäkäynnillä : /

      Noh... Onneks viron pojat tuli ja korjasi asian. Tän jälkee en oo pitäny tyhjäkäynnillä, ku ei oo ollu mitää mitä pitää D:

    • tyhjäkäynti

      Itse teen näin. Käytän pakkasella aina lohkolämmitintä, ja kun starttaan auton laitan kaikki sähkölaitteet pois päältä, parkkivalot päälle, kytkin pohjaan, vaihde vapaalle, virrat päälle odotan että mittariston merkkivalot sammuu ja starttaan ilman kaasua. Auton annan pyöriä pari minuuttia tyhjäkäynnillä ilman että poljen kaasua välillä ja annan auton olla lämmitysjohdossa tyhjäkäynnin ajan. Puhaltimet ym. laitan päälle vasta sitten kun moottorin lämpötila on noussut normaaliksi.

      • H7

        Minä teen samalla tavalla, ainoastaan laitan puhaltimen sisäkierrolle ja puhaltamaan sisätilanlämppärille kaveriksi. Joskus vaan käy silleen, että sisäkierto unohtuu ajossa päälle ja kohta vatuttaa... =)

        On muuten vaikea ymmärtää, kun jengi käyttää autojaan tyhjäkäynnillä valot päällä.


      • NSDAP-------
        H7 kirjoitti:

        Minä teen samalla tavalla, ainoastaan laitan puhaltimen sisäkierrolle ja puhaltamaan sisätilanlämppärille kaveriksi. Joskus vaan käy silleen, että sisäkierto unohtuu ajossa päälle ja kohta vatuttaa... =)

        On muuten vaikea ymmärtää, kun jengi käyttää autojaan tyhjäkäynnillä valot päällä.

        niin oli munkin mutta sitten hokasin, kaasuttimen ilman otto on ajovalojen takana.
        ehkä hekin ovat sen huomanneet, tai sitten ei.


    • ei tarvi kauan

      Kaikenlaisia vatipäitä liikkeellä. Olen itsekin nähnyt aikoinaan vierestä, kun nuoren kundin piti näyttää työkavereilleen vuoron jälkeen, miten lämpenee nopeasti, kun lähtee -20 asteessa suoraa päätä lämä pohjassa ja nastat irti ekassa risteyksessä. Ford Sierra sai sellaista sapiskaa, että tarvinneeko kertoa koneen leikanneen ja auto oli valmista paaliin muutenkin tuolla hoidolla ja ajotavalla? Täälläkin joku provo ehdotti, miten kierrokset 5000r/min niin kauan, kun jäähdytinneste on 90asteista eli normaali käyttölämpötila. Voi kone raukkaa!!!! Testasin juuri -19 asteessa lohkossa yli tunnin, niin sai ajaa 10 km tasaista 60km/h maantieajoa, ennen kuin alkoi saavuttaa oikean käyntilämpötilan ja vasta silloin tuli kunnolla lämpöä hyttiin ja laseihin. Autona oli VW Golf IV 2005 1.6 bensa. Omani lämpenisi samaan n. 3km matkalla tuolla lämmityksella ja ajolla. Näillä pakkasilla ei tarvitse juuri mitään tehdä, ei raapata ja kuiva pakkaslumikin lähtee vaikka pullasudilla ja ilman lohkoa voi antaa minuutin pari korkeintaan käydä, sitten rauhallisia kiihdytyksiä ja optimi vaihdot.

      Jotkut eivät jaksa lumia ja jäitä raapata autostaan ja sitten täytyy sulatella vartti tyhjäkynnillä igluaan naapureiden riemuksi joka perkeleen aamu, kun kaikki paskat menevät suoraan toisten pihamaille joka kolosta huoneistoihin. Toisilla on ylivoimaisen vaikea pitää suuttimia autossa optimiasennosa tarvittaessa vaihdellen puhaltimesta riippuen ja täten aina lasit jäässä tai huurussa tuulilasista sivulaseihin, mutta mukavaahan se kai on, että jalkoja ei palele, eikö.Näitä on lievästi koomista ohittaa. Sitten mennään kaupungille asioille, niin sitä paskaa pitää edelleen käyttää, että saisi edes tuulilasin jotensakin auki, kun kuskilla vaan kusi velloo. Oikeasti tuollaisesta autosta pitäisi heittää avaimet kaivoon ja kuski perään, niin kusipäistä ja idioottia on touhu. Tuolla noita näkee huoltsikoilla, että mennään perkele kahville auton jäädessä käyntiin. 1/2 v ajokieltoa olisi minimi opetus mulkeroille!!!!

    • Tänään.

      Mittari näytti -26 ja starttasin autoni käyntiin ilman lohkolämmitintä ja annoin sen käydä n.3-4 minuuttia ja sen jälkeen lähdin rauhallisesti ajelemaan. Noin 5-6 km jälkeen lämmitin puhalsi jo kuumaa ilmaa. Mootori saavutti n.90 asteen lämpötilan n.10 km ajon jälkeen.

    • 5+20

      Mikä on lohko?

      ärsyttää kun ei puhuta asioiden oikeilla nimillä.

    • On se helppoa

      Mulla ei tarvi edes koko lämmönsäätöpaneeliin koskea. Kun astenupin on kääntäny vaikka 22 asteeseen ja puhallin on AUTO-asennossa niin moottorin käynnistyessä ei puhallin edes pyöri. Vaan sitä mukaa kun jäähdytinnesteet lämpiää voimistuu myöskin puhallus.

    • Pajari

      Tarpeettoman kovia kierroksia/revittelyä tulisi välttää ajon alkuvaiheessa, koska se rasittaa kylmää moottoria (pitkäänkin lämmitetty voi olla, ja yleensä onkin, vielä suhteelisen kylmä). Moottori saattaa olla kylmä vielä parinkin kilometrin jälkeen.

    • 18+14

      Kyllä on huono heti lähteä ajamaan autolla jos lämpötila on ollut alle -30 C. Ei edes vaihteet tahdo mennä päälle. Parempi antaa käydä sen 15 minuuttia, että tarkenee myös ajaa sillä ja myös näkee joka lasista ulos.

      • Terveellistäkin

        Kylmäkäynnistyshaasteet kannattaa ratkoa jo kesällä.
        Ei ole ruuhkaa lämmityslaiteasennuksiin.
        Kannattaa asentaa kunnon lämmityslaite, kuten Webasto tai Eberspächer.

        Ei sitten talvella tartte kärvistellä pakkasessa ja ihmetellä lähteekö käyntiin edes tai paljonko pitää käyttää tyhjäkäynnillä että voi ajaa. Ja on se niin helkutin paljon hauskempaa painaa aamu-uutisia katsellessa nappia kauko-ohjaimesta kotona ja antaa tekniikan hoitaa asia.
        Etuja:
        - tekniikka joutuu vähemmälle rasitukselle ja kestää paremmin
        - ikkunoita ei tarvitse skrabata jolloin ne eivät myöskään naarmuunnu
        - liikkeelle lähteminen ja alkumatka liikenteessä ovat turvallisempia
        - lähteminen lämpimällä autolla on terveellisempää ja mukavampaa
        - lämmityksen voi tehdä missä tahansa ilman sähkötolpasta saatavaa virtaa
        - välttyy ylipitkiltä tyhjäkäynneiltä
        - Auto kuluttaa vähemmän ajossa polttoainetta (toki siihen lämmittämiseen menee hieman mutta selvästi vähemmän kuin jos koko kone ruksuttaisi tyhjäkäyntiä kylmänä)
        - päästöt ovat vähäisemmät
        - naapurit välttyvät tyhjäkäynnin meteliltä ja pakokaasuilta
        - en keksi yhtään syytä miksei polttoainekäyttöinen lislämmitin olisi järkevä laite, olettaen että autolle ei ole sisäsäilytyspaikkaa jatkuvasti tai ajaa aivan minimaalisesti tai ei ollenkaan talvella. Jos uuden auton ostaa ja sitä aikoo useamman vuoden pitää niin kannattaa asennuttaa kunnon lämppäri.

        Jollainhan ei ole siihen varaa, kun maksaa samanverran kuin se vanha kosla joka voi laueta koska hyvänsä. Tuolloin ymmärrän kyllä että ei ole hirveesti järkeä Webastoissa tai Ebereissä. Mutta sähkölämppäri silloinkin olis yleensä järkevä.


    • Autoilen Mukavasti

      Oikea auton lämmitys tapa on tämä:
      Kaikissa Suomen olosuhteissa käytettävissä autoissa kuuluu olla lohkolämmitin ja sisälämmitin.
      - Auto laitetaan säköjohtoon kiinni ja lämmitetään sitä vähintää 2 h ennen käyttöönottoa
      - Ennen ajamaan lähtemistä auto annetaan olla sähkölämmityksessä kokoajan ja yhtäaikaisesti laitetaan auto käytiin 15 min ennen liikkeelle lähtöä.
      - 15 min kestävän tyhjäkäynnillä tapahtuvan lämmityskäytön aikan laitetaan penkinlämmittimet päälle ja lämmityslaite täysin kuumalle puhaltamaan pienellä puhallus nopeudella sisäilmaa kierrättäen. Autosta lähdetään pois sisälle ja auton annetaan käydä itsekseen tuo 15 min.
      - Sitten tullaan autolle, otetaan lohkolämmittimen johto pois, mennään auton sisään ja vaihdetaan lämmityslaitteen puhallin ottamaan ulkoimaa ja säädetään sivu suuttimet täysinauki ja kohti sivuikkunoita, sekä lämppärin asento niin, että se puhaltaa vain tuulilasiin, sivusuuttimiin ja jalkoihin.
      - Auton sisään ei myöskään saa kantaa lunta auto ei ole mikään pesuhuoneeseen verrattava märkätila, kun tulet autoon niin käy istumaan ja kopistele kenkiä yhteen niin, että lumet tippuvat ulos vai tykkäätkö olla kengät märkänä ja ikkuna huurussa?
      - kun menettelet näin niin autosi on aina lämmin, kuiva. Eikä ikkunat ole koskaan huurussa.

      Talvella autosta näkee kuka on epäsiisti hölmö ja kuka on siisti ja viisas.
      - Hölmön auto on yhtä luminen niin sisä, kuin ulkopuoleltakin.
      - Hölmön autossa on aina ovet, lukot jäässä, lattioilla lunta, jäät, vettä ja ikkunat sisäpuolelta jäässä ja huurussa, koska lattioilla oleva vesi höyrystyy lämpöisessä autossa ja ikkunat jäätyvät sisäpuolelta.

      - Viisaan auto on puhdistettu hyvin lumesta lämmitetty ennen ajoa kuiva, lämmin, puhdas, ovet ja lukot toimii hyvin, ja ennen talvea tehty ns. talvihuolto, jolloin viisaan auto toimii aina ja hyvin oli sitten Bensa tai Diesel.

    • polkupyörä

      minäkin olen ollut autossa

    • NSDAP-----

      minun mielestä on tosi kummallista jos ei lämmitimestä tule lämmintä ilmaa.

    • gfds

      Kovastihan suositellaan että lähdettäisiin heti liikkeelle, mutta itse en tee sitä ihan vain mukavuus syistäkin.. Ei se moottori siinä hajoa ja kulutusosia joutuu kuitenkin uusimaan jossain vaiheessa...

    • revittelemättä

      Käynnissähän se moottori on joka tapauksessa, joten ihan sama se on silloin hyödyntää ajamiseen. Rauhallisesti vaan liikkeille, turha sitä polttoainetta on tyhjäkäynnillä hukata.

      • hmm...

        No eihän se sama ole, istutko keittiössä kahvikupin äärellä ja autopihalla päällä tai istut autossa palellen...


    • 09u0yu9yu0´8u´0u´9u

      Voi voi kun autoilu on niin vaikeaa. Eräille. Tässä oikeat ohjeet auton talvikäynnistykseen jos ei ole webastoa:

      Käännetään avainta ja lähdetään liikkeelle. Näin yksinkertaista se on. Kilometrin jälkeen alkaa tulemaan jo lämmintä ilmaa, jos ei ole niin pököpää, että laittaa tohisijan täysille heti auton käynnistyttyä.

      • gfdvs

        Mikä ongelma on antaa auton käydä hetken ennen liikkelle lähtöä?


      • ytytuytgopgtpyugt
        gfdvs kirjoitti:

        Mikä ongelma on antaa auton käydä hetken ennen liikkelle lähtöä?

        Saat mun puolestani antaa autosi käydä vaikka viikon ennen liikkeellelähtöä, mutta siitä ei ole mitään sen kummempaa hyötyä tai haittaakaan. Itse en ainakaan jaksa tönöttää autossa tyhmänä odottaen. Auto on tehty ajamista varten eikä tyhjäkäynnillä tönöttämistä varten.


    • näkyvyyttä

      Kyllähän siinä menee useita minuutteja ennenkuin ikkunat ovat skrapatut, riippuu jään sitkeydestä 2-10 min, sen ajan auto käy sanokoon kuka mitä tahansa.

      • harjoiteltu on

        Erityisesti kimppakyydissä tehtiin aina tuolla tavalla. Kylmä auto käymään ja puhallusta päälle. Sitten skrapaamaan ikkunoita ja vasta sen jälkeen voi ottaa porukan sisään, kun puhalluksella ikkunat jo pysyy hyvin auki. JO 2-5 min riittää.


    • jeps.

      Varmaan aika nostaa tämäkin hupaisa ja ristiriitaisia mielipiteitä jakava aihe ylös kun pikkupakkaset jo uhkaavat!


      Monilla vissiin täälläkin diesel, kun sanovat, että lämpiää niin hitaasti. Bensa kyllä alkaa puhaltamaan jo parissa minuutissa "haaleeta" lämpöä ainakin ja on siihenkin jo mukavampi hypätä kyytiin kuin täysin kylmään.

      Rivarissa kun asustelen, niin helppo käydä heittää auto päälle ja mennä hetkeksi vielä takaisin kotiin, toisin kuin esim. kerrostalossa. Parin minuutin päästä sitten vähän polkimia ja vaihteita painellaan ja vaihdellaan, niin ei tule liikenteessä yllätyksiä. Tuskin em. tapa pahemmin kulutusta lisää kuin vähentääkään kuin samantien lähtöön ajo. Mutta tämä tapa moottorille ym. parempi ja itselle mukavampi!

    • juuh..

      Paljon höpistään etteikö tyhjäkäynti muka lämmitä autoa, mutta kyllä ainakin bensakone mukavasti jo lämpiää parissa minuutissa ja siihenkin on jo mukavampi hypätä kyytiin.. Taitaapi tulla ensimmäiset tyhjäkäynti aamut jo tällä viikolla! :)

    • ewfwe frwf

      Auto vie tyhjäkäynnillä noin 3 litraa tunnissa

      Tyhjäkäynnillä aikailla kaikki energia muuttuu lämmöksi

      No taitava henkilö voi laskea paljonko energiaa on kolmessa litrassa bensiiniä

      • idiotismi kukkii

        > Tyhjäkäynnillä aikailla kaikki energia muuttuu lämmöksi

        Mistä luulet korkeiden kylmäpäästöjen johtuvan? Ai niin, sinä olet idiootti ja tällainen menee yli hilseen.

        Kylmässä koneessa osa polttoaineesta jää palamatta. Sen vuoksi pitää käyttää "tarpeettoman" rikasta seosta eli ryyppyä museoautoissa. Mutta kyllä ruiskukoneetkin seosta rikastavat alkuun.

        Päästöt saattavat pienentyä hyväksyttävälle tasolle jo hetkessä, mutta se ei vielä kerro siitä, että 100 % polttoaineesta saataisiin nyt palamaan jo sylinterissä. Ehei, nyt on vain katalysaattori lämmennyt niin, että se kykenee polttamaan moottorissa palamatta jääneen polttoaineen.

        Tuo 3 l/h voi hyvinkin pitää paikkansa kylmällä koneella. Mutta lämpimänä kulutus onkin luokkaa 1 l/h. Eli 5 min tyhmäkäyntin vie 0,25-0,2 l bensaa. Eikä kone silti ehdi lämmetä ihan täyteen käyntilämpöön, joten tymäkäynnistä huolimatta pari ensimmäistä kilometriä kulutus on kova.

        Vrt. jos autoa esilämmitetään webastolla tms. niin sen kulutus on luokkaa 0,5 l/h eli varttitunnin lämmitys vie puolet vähemmän bensaa kuin 5 min tyhmäkäynti.

        Mitä tästä opimme: tyhmäkäynti on köyhien ja idioottien juttu. Toki on mahdollista, että tyhmäkäyttäjä kuuluu molempiin ryhmiin.

        Pakollinen vertailu 2: aivosi kuluttavat saman verran energiaa, noin 30 W teholla, ihan riippumatta siitä, käytätkö niitä vai et. Tyhmäkäynti on tässäkin lajissa idioottien heiniä.


    • jajaja...

      Täällä aloitettu jo kauden tyhjäkäynnit! Mites muilla?

      Automaatti vielä, niin ihan hyvä antaa vähän käydä eka. Ja vielä kun kaupungissa asuu, niin ei voi tuonne liikenteeseen oikein lähteä millään kevyellä pintakaasulla köröttelemään toisin kuin maajussit..

    • Merkkirosvo

      Joo. Omassa vanhassa autossani ei lohkolämmitintä edes. Talvisin inhottavaa kun ikkunat huurtuu sisältä. Etenkin myöhään töistä lähtiessä on joutunut taas kokea, ettei näe hyvin, kun katuvalot loistaa ja sisäpuolelta huurussa. Pysähdyin parin sadan metrin jälkeen bussipysäkille, kunnes oli turvallista taas ajaa.
      Jos on lunta niin annan käydä sen ajan kun raaputan jäät ja siivoan lumet.

      Ajoon päästessä lämpeää kuitenkin nopeasti. Ensimmäinen kilometri on se haastavin sisähuurtumisen osalta.

      • viisas ohje

        asiaa auttaa jos pitää jotain suojaa ilmanoton edessä ettei lumi pääse sinne.


    • fgrd

      Automaateissa moottori ajaa alussa turhan pienillä vaihteilla ja isoilla kierroksilla lämmittääksen moottorin nopeammin. Tämä on yksi syy, miksi annan auton käydä pihalla jonkin aikaa parista plus asteesta alaspäin. Voihan sitä autoa ajaa manuaalillakin, mutta parempi näin.

    • näin toimii järkevä

      Asiantuntijoiden ohjeiden mukaan kannattaa lähteä heti liikkeelle maltillisesti ja rauhallisesti rasittamatta moottoria liikaa. Jos lasit on jäässä, niin ensin auto käyntiin ja sitten laseja srapaamaan ja heti liikkeelle sen jälkeen.
      Ensimmäinen on taloudellisin tapa ja toinen turvallisin.
      Etukäteiset tyhjäkäynnit ovat turhaa kulutusta.

      • gfrds

        Niin kuin täälläkin on jo mainittu, että moni asuu sellaisella paikalla, mistä ei voi lähteä hissunkissun ajelemaan... Tässä tapauksessa pidempi tyhjäkäynti on parempi vaihtoehto.


    • juju...

      Aika kakspiippuinen juttu.

      Aikasemmin oli bensakone, niin "hyödyn" myös tunsi aika äkkiä auton sisällä. Dieseliä saa kylmäkäynnistyksen jälkeen kyllä surruttaa aika pitkään ennen kuin alkaa kone lämmetä. Mutta ehkä vaihteiston öljyn ym. takia antaisin hetken, vaikka juuri sen pari minuutia käydä. Siinä voi sitten paikallaan varovasti vähän kokeilla vaihteitakin helpommin. Nopea lämpeneminen on varmasti kuitenkin autolle parempi, joka taas suosisi nopeasti liikkeellelähtöä, kunhan ikkunat ym. hoidettu puhtaiksi.

      Kyllähän aika paljon kuullut, että esim. takseilla moottorit eivät ole kestäneet ja osasyy on voinnut olla jatkuva tyhjäkäynti tolpilla/asiakkailla. Nykyään toki moottorin lisälämmittimiä ym, mutta ne taas syö akkua pidemmän päälle. Toisaalta tämä taksijuttu ei liity pahemmin kylmäkäynnistyksiin, niitä kun ei varmasti takseilla hirveän montaa ole päivässä..

    • ---

      Omaa diesel-focusta saa ajaa 20 kilsaa 90km/h niin lämpömittari värähtää 60 asteen kohdalla. Tyhjäkäynnillä ei mitään vaikutusta.
      Tämä siis jos webasto ei ole ollut päällä

    • The

      Hirvee ketju, vastataan vielä yksi näkökulma:

      -itsellä oli teininä autossa öljynpainemittari ja se näytti hyvin pieniä arvoja tyhjäkäynnillä. Tähän kun yhdistetään jäykkä öljy, niin voi olla että TYHJÄKÄYNNISTÄ on jopa HAITTAA.

      -nykyisin kyllä autot nostavat itse kierroksia, jopa 1500rpm, (ainakin puhallin päällä) tilanne on toinen eikä kone siis käy tyhjäkäyntiä, vaikka kaasua ei painetakaan

      -voisi kuvitella, että kaikkkein terveellisin tapa lämmittää kylmää moottoria on kierrättää moottoria, ilman ajorasitusta vaikka reilu 1500rpm:llä, niin ölypumppu toimii kunnolla ja sitä lämpiämistkin ehkä hieman hieman nopeammin tapahtuu.... -vai mitä oottel mieltä?

      -ja se oleellisin asia: -ei rasiteta kylmää moottoria, heti ajoon lähtemisen jälkeen, vaan rauhalliset kiihdytykset matkvauhtiin!

    • Jeje...

      Kyllähän se tossa pihalla kävi tänäänkin 10 asteen pakkasessa noin 7minuutia. Diesel mutta quickheat toiminto, niin lämpiää kuin bensakone. Laitan mukavuuden ja turvallisuuden edelle ja sen takia näin.

    • kunhan kone öljytty

      15s kun antaa käydä niin se on hyvä

    • hupu1

      Kyllä Sä voit tuhota autosi moottorin noin tekemällä aika pian...Suosittelen lohkiksen hankkimista..!

      • Gtgd

        Kyllä terve auto kestää jatkuvaa kylmästarttia ympäri vuoden. Lisälämmitykset plussaa, mutta et sä sitä autoa myydessä saa siitä mitään hyötyä. Sitä moottoria voi muullakin tavoin rääkkää vaikka keskellä kesääkin "huomaamatta."


    • ---

      Ei se seuraava ostaja huomaa onko käytetty lohkolämmitintä vai ei

    • ghf

      Miksi autoliikkeetkin harrastaa tätä tyhjäkäyntiä talvisin jos niin haitallista autolle? Siellähän käryy rivissä päivän koeajoautot..

      • Anonyymi

        Siksi kai että koeajaja saisi lämpimän auton, eikä huomaisi mahdollisia kylmänä esiintyviä häiriöitä? Tai ehkä kokeillaan vaan että lähteekö se vielä käyntiin vai tartteeko panna akku lataukseen, ja jos lähtee niin pitää antaa käydä sen verran että starttauksessa kulutettu virta saadaan latautumaan takaisin akkuun?


    • 43645634

      -03 autoni (2.0 vaparibensa) lukee ohjekirjassa että aina on hyvä olla kierrättämättä 10s ajan ja jos on kovempi pakkanen niin kauemminkin, en muista mikä se suositus oli, ehkä 30s kovemmilla pakkasilla.

      Tarkoituksenahan on vain saada öljykalvo voideltaville pinnoille joten pakkasilla riippuu paljon öljystä. Itsellä 5w-30 < -45 jähmepisteellä joten tuo 30s varmasti riittää.

    • kdsksdsdk

      Moderneissa autoissa ei käytännössä ole merkitystä. Kaasutinaikana oli eri asia. Tyhjäkäynti saattaa itse asiassa vähentää moottorin voitelua koska elektroninen polttoainejärjestelmä tunkee "liikaa" polttoainetta kylmiin sylintereihin ja se huuhtelee öljyä pois pinnoilta.

      Sopiva aika tyhjäkäynnille on se mikä menee lumien harjaamisessa ja ikkunoiden skrapaamisessa. Sen sijaan se on hyvä muistaa, että kun lähtee liikkeelle, niin ei heti alkuun revittele, vaan etenee rauhallisesti. Koko auto on jäässä ohjaustehostinta myöten ja lämpenee vasta liikkeessä.

      • ruuduntakaaa

        Enemmän sitä palamatonta polttoainetta kyllä meni kaasutinvehkeissä sylinteristä pakoputkeen ja männän ohi öljytilaan! Kyllä kovalla pakkasella on hyvä antaa auton käydä tyhjäkäyntiä, että alkaa paikat vähän lämpenemään ja tuo suoraan ajamaan lähteminen aiheuttaa vain huohotinongelmia, myöskin talvella pakkasten aikaan olisi hyvä antaa sen auton käydä myös ajosta tultua, niin mm. nuo huohotinputket saavat lämpöä ja huohottimessa jäässä oleva tiivistynyt vesi laskeutuu ns.öljynkeräimen kautta öljyn joukkoon, josta haihtuu sitten seuraavalla ajokerralla. Myöskin autossa on muita öljyjä ohjaustehostin, vaihdelaatikko ja myös ilmastoinnin kompurassa on öljyä ja kun se auto käy tyhjäkäyntiä, niin kylmästä jäykät öljyt lähtevät liikkeelle ja sitä kautta myös notkistuvat mm. ratin kääntäminen kylmässä rasittaa ohjaustehostinta ja varsin yleinen vika pakkasilla, kun letku paukahtaa ja öljyt kuutamolla.. Mitä sylintereihin tulee, niin ne kyllä alkavat lämmetä siitä hetkestä, kun moottori syttyy käyntiin ja 1000r/min minuutin päästä siellä pytyssä on kyllä jo kuuma

        Kaupunkiajossa autot käyvät helposti enemmän tyhjäkäyntiä, kuin kierroksilla, joten täyttä kukkua tuo, että siitä olisi haittaa autolle, mutta toki kaupunkiajossa olevaan autoon kannattaa vaihtaa öljyt useammin, kuin 30 000km välein


    • Kojko

      Ehdottomasti tyhjäkäyntiä n. 10min. Varsinkin automaateilla ajaminen erittäin kökköä ja auto yrittää oikein huudattaa moottoria lämmittääkseen sitä.

      • maltilla-pakkasessa

        Kyllä Tojo käynnistyy ja jää käymään kylmänä 1400-1500 rpm. Kaasuun ei tarvitse koskea lainkaan, sillä automaatti vetää riittävästi noilla kierroksilla. Suunnanvaihto ja ajo parkkipaikalta tielle , missä vasta tarvitsee ensi kerran koskea kaasuun.
        Siihen asti siis aut.vaihteella ja pelkällä jarrulla. Aluksi rauhallisesti edeten lämpenee sekä koneen että laatikon öljyt riittävästi täyden toimintakyvyn saavuttamiseksi. Mainittakoon, että ylivaihde kytkeytyy pakkaskeleillä vasta muutaman kilometrin ajettua, mikä onkin hyvä turvaamistoimenpide.
        Näin on selvitty jo 18 talvea ja 445.000 km ilman talviongelmia.


      • lämpöiseksikäyttäjä

        moni automaattivaihteinen auto menee alamäkeen vapaalla ja myös hiljennettäessä vauhtia, niin kauan kuin öljy rupeaa saavuttamaan käyttölämpötilan ja sen tarkoitus on suojata sekä moottoria, että laatikkoa kylmän aiheuttamalta rasitukselta..


    • harvala

      Hei, autot ja niiden voiiteluaineet oli mineraaqlipohjaisia 20 vuotta sitten . Tuolloin oli pakko lämmittää että auto lähti käyntiin. Jos tuolloin käynnisti auton kylmänä, ei voitelu toiminut ja rasitti auton moottoria ja pahoimmillaan leikkasi kiinni. Nykyaikaiset synteettiset voiteluaineet toimii melkein missä lämpötilassa tahansa. On totta että kannattaa ottaa kovilla pakkasilla rauhallisesti kun lähtee liikkeelle. Kaikki nivelet ja laakerit ovat yleensä vaseliininnillä voideltuja joka kestää kylmää . - mutta alkaa voidella kunnolla lämmetessään ja kestää hyvin kuumuutta Minulla on kokemusta auton lämmittimistä vain sen verran että 20-30 vuotta sitten oli pakko lämmittää autoa että oljyt notkistui ja ja voitelu alkoi toimia sekä sylinterit lämpesi niin että paineet nousi ja auto yleensä lähti käyyntiin. Nykyisellä autolla olen ajanut n 300 000 kilometriä. Autossa on Wepasto, joka toimii, kun pakkasta on alle 20 astetta. Mukava lähteä liikkeelle, mutta ei se auta auton käynnistystä, ja hyvin kyseenalaista on suojeleeko se moottoria. Päinvastoin se kuluttaa lyhyillä matkoilla akkua. Kun pakkanen on on yli 20 astetta Wepasto ei toimi ja auto kyllä lähtee käyntiin, kunhan akussa riittää virtaa. Aikamoisella kokemuksella sanon kun noin 50 vuotta ja noin 1. 000 000 kilometriä on tullut ajettua. Aina kun auto ei ole lähtenyt käyntiin syynä on ollut huono akku..

    • Okokokok

      Millään esilämmityskeinolla ei pysty säästämään energiaa. Sähkö sentään saattaa olla sen verran halvempaa kuin bensa, että polttoainesäästö kattaa sähkölaskun?

      Tyhjäkäynnillä lämmittäminen nyt ei taatusti säästä polttoainetta. Eikä muuten moottoriakaan kulumiselta, päinvastoin. Mutta lämpöä siten voi vähän saada matkustamoon ja ikkunoita auki. Jos auto ei ole tolpassa sisälämmittimen kanssa, niin laitan moottorin päälle siksi aikaa, kun harjaan lumia pois auton päältä. Bensaa kuluu ja moottori kuluu, mutta saa vähän paremman näkyvyyden ja hieman nopeammin lämpöä hyttiin.

      * Siis tietenkin esilämmitetty auto, keinosta riippumatta, säästää polttoainetta ajossa. Mutta ei koskaan niin paljoa, että lämmitykseen käytetty raha saataisiin takaisin.

    • Anonyymi

      Lakipa ei muuten ole enää sama. Juuri tässä tammikuussa on tullut voimaan muokattu pykälä, joka sallii aikarajoja pitemmän tyhjäkäynnin toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan. Ennen tuo oli kirjoitettu niin, että koski vain työkoneita, mutta nyt on muutettu.

      https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P55
      "Moottoria saa lisäksi pitää käynnissä ennen liikkeelle lähtemistä tai ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon tai koneen toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan."

      Mikä sitten lasketaan tyhjäkäyntiä vaativaksi toimintavalmiiksi saattamiseksi esim. henkilöautolla? Enpa tiedä.

      • Anonyymi

        Oisko vaikka se, että saa jäät ja huurut pois ikkunoista, että pystyy turvallisesti ajamaan? Ei kai välttämättä onnistu aina alle 2 minuutissa. Esim. alijäähtyneen vesisateen muodostama jääkerros lähtee yleensä vasta sitten kun saa lasia sen verran lämpimäksi että jää alkaa irtoilemaan sellaisina levymäisinä paloina. Muovisella skraballa siihen ei saa muuten muuta kuin pikku naarmuja raavittua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oisko vaikka se, että saa jäät ja huurut pois ikkunoista, että pystyy turvallisesti ajamaan? Ei kai välttämättä onnistu aina alle 2 minuutissa. Esim. alijäähtyneen vesisateen muodostama jääkerros lähtee yleensä vasta sitten kun saa lasia sen verran lämpimäksi että jää alkaa irtoilemaan sellaisina levymäisinä paloina. Muovisella skraballa siihen ei saa muuten muuta kuin pikku naarmuja raavittua.

        Jos joutuu säännöllisesti pysäköimään sähköverkon ulottumattomissa, niin ratkaisu on polttoainekäyttöinen lämmitin. Jos auto ei ole ihan nuukimmasta päästä, niin 20 min esilämmitys ei yhtään lisää kulutusta - sen minkä 0,2 l lämmitin vie, säästää moottorin kylmäkulutuksessa (joka voi olla tyyliin 20 litraa/100 km ensimmäisen kilometrin tai 2.

        Ylipäätään tämä tyhmäkäynnillä lotkottaminen toimii vielä näitten kaupunkiajossa 10 litraa horivien autojen kanssa, mutta uudet ja bensapihit lämpenee todella nihkeästi, jos ei ole sähköisiä lisälämmittimiä (siis sähkövastuksia tuulilasissa tai lämmityslaitteessa). Dieseleissä sähkövastukset jo hyvikin yleisiä (jos ei polttoainekäyttöinen lämmitin vakiona), niissä ei kai muuten saisi tuulilasia pysymään auki.


    • Anonyymi

      Jossakin oli muistaakseni tutkimus, jossa parhain vaihtoehto oli lähteä varsin pian rauhallisesti liikkeelle. En minä itsekään jäisi paikalleni seisomaan, jos haluan lämmitä.
      Ei mitään kierrosten käyttämistä, jonka tänä aamuna kuulin kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Nykyöljyt kyllä kiertävät oikein valittuna, ainakin etelän pakkasissa.

    • Anonyymi

      Mitään polttomoottoria, joka on kriittisessä toiminnasa, ei rasiteta kylmänä .
      Esim. lentokone, varavoimala ( 5000hv täysi teho 8s startista).

    • Anonyymi

      Vaihteisto toimii paremmin kun antaa lämmetä...kerran 35 asteen pakkasella kahdesta olemista meni vaihteet jumiin,siirtäjä hyppäsi kolostaan pois..onhan siitä paljonkin etua esilämmittä katkaisijat jotka on muovia ,nekin toimii paremmin kun esilämmittää auton..

    • Anonyymi

      Pitäähän nainenkin esilämmittää ennen sisään ajoa..

    • Anonyymi

      Raaasti kovalla pakkasella käyntiin vaikka apuvirralla, ja heti paahtamaan täysillä. Tunnen tällaisen tapauksen. Ja tuloksena kone Paskana. Mut jokainenhan tyylinsä mukaan. Itse annan pyöriä jopa vartin 2 kympissä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe