Kun käy Venäjällä ja ammatti-ihmisenä katselee heidän sähköasennuksiaan, niin tuppaa vähän itkettämään.
Allaolevat kuvat on eräästä Viipurin vanhan kerrostaloasunnon rappukäytävästä.
http://imageshack.us/f/811/p1000352b.jpg/
http://imageshack.us/f/259/p1000353b.jpg/
Siiinä on iloisessa sekamelskassa sekä sähköjohtoja että pienjännitejohtoja ja ilmeisesti myös antennikaapeleita. Ovikellotkin toimii suoraan 220V verkkosähköllä.
Asunnon sisäasennukset eivät paljon poikkea noista rappukäytävän asennuksista. 220V verkkosähköä kuljetellaan mitä ihmeellisimmissä johdoissa, jotka eivät ole tarkoitettu verkkosähkökäyttöön. Sortavalassa esim. olen nähnyt esim kylpyhuoneessa sikinsokin sekä maadoittamattomia että shukorasioita ja sähköjohdot ovat sitten, mitä sattuu löytymään!
Kyseisessä asunnossa seinän sisäiset asennuskaapelit oli 2-napaista alumiinikaapelia, joka erehdyttävästi muistutti entisajan 240 ohmin antennikaapelia, eli "lapamatoa". Alumiinijohtimet kuitenkin melko paksuja.
Sisältä asennuksista en häveliäisyyssyistä viitsinyt ottaa kuvia, mutta jouduin korjaamaan niitä. Esim. keittiöön shukorasiat ja asennuskaapeli MMJ-johtoa pinta-asennuksena.
Tuo heidän käyttämä alumiinikaapeli katkeaa taivutuksissa melko helposti ja jouduin korjaamaan kattovalaisimien liitäntöjä kaivamalla katon sisältä ehjää kaapelia, johon voi tehdä liitoksen valaisimia varten. Yhteen valaisimeen tuli vaihe jatkuvasti ja valokytkin oli nollajohdossa...
Ottakaa oppia!
7
177
Vastaukset
- Maan tavalla aina
Jaa, et ole sitten koskaan käynyt edes Thaimaassa, puhumattakaan kaiksta Afrikan maista.
Ja mikä ihmeen shukorasia? Eihä sellaisia muualla ole olemassakaan.- Tatiana Horovitch
Ai et ole kuullut schuko-rasiasta?
Olisko tuosta apua:
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&langpair=en|fi&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Schuko
Mutta vielä tuohon Venäjän sähkökytkentä- ja turvallisuustyyliin. Loppujen lopuksi melko vähän taitaa sittenkin olla sähköstä johtuvia tulipaloja ja kuolemia? Vaikka kytkennät vaikuttavat varsin turvattomilta.
Osittain tuo kytkentäsekamelska johtunee siitä, että jokainen itse tekee noita sähkötöitä. Mutta muutama vuosi sitten Viipurin liepeillä olevalla datsalla törmäsin seuraavaan tilanteeseen:
Sähkölinjaa uusittiin vaihtamalla betonipylväät, jolloin myös taloliitäntäjohto katkaistiin ja liitettiin uudelleen. Kun tuo työ oli tehty sähköammattilaisen toimesta, niin yllätys oli varsin suuri. Talossa oli nollaamalla tehtyjä schuko-rasioita ja sähkömiehet olivat vaihtaneet keskenään vaihe- ja nollajohdon. Onneksi tarkistin asian, ennenkuin talon emäntä olisi "liimautunut" lietensä ääreen!
- VALEDUUNARI
Meillä oli maalla naapurin poika joka veti
mökistä rautalangan-parin
suoraan 230v omaan pihamökkiin jossa kuunteli rollareita.: ja tämä on tosi.
niitten ukko hakkas seipäällä johdot irti mankasta kun huomas pojan tekosen,
kaikkia hujahtaneita niitä onkin . - soon niin
Joopa joo, nuo ovat selviä häkkikytkentöjä
- voihan pojat
Meilläpäin pojat olivat laittaneet autiotalon kellariin puhelinpiuhojen, niitä jotka olivat jäykkää tolppajohtoa, avulla hieman sähköistystä.
Siellä oli lämmittimet ja soittimet, ja tietenkin valot. Saavuttuani tarkistamaan paikkaa, oli johdot jo irroitettu ja kellarin lattialla 10 cm kevään sulamisvesiä.
Ei päässeet pojat lehtien palstoille tästä asiasta, mutta myöhemmät touhut toivat jo sitten julkisuutta.
Venäläisessä saunassa ne vasta villit asennukset olikin. Katossa kaksihaaraiset koukut joissa posliininupit ja paljaat johdot. Lamppuun sisälle meni sentään jo eristetyt.
Oulussa keskellä kaupunkia Klubitalon portaikossa oli vielä mahtavammat asennukset saneerauksen jäljiltä muutama vuosi sitten. Jäävät Venäjällä kuvaamasi kirkkaasti häpeään.
Vaan niin oli vesijohtoasennuksetkin. Kylmä- ja lämminvesiputket vedetty ovenpielilistojen tuntumassa ja kaappeja kierrellen tiskipöydän yläpuolelle pinta-asennuksena ja hanana pinta-asennettava kahdella kädellä käytettävä viritys.
Portaikossa joka oven listat erilaiset ja -väriset.
Taloyhtiö oli hyväksynyt saneerauksen ilman reklaamaatioita...
Pääurakoitsija oli YIT, mikä takaa laadun!- 21
Tässä muistuu mieleen, kun eräs putkimies kertoi kauan sitten kytkeneensä öljypolttimen silloisella MHS-puhelinkaapelilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit866023KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3255201Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202658Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512605Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852831842Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1031669- 1111531
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1201420Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393