Mitä on nöyryys?

Exmoro

Mitä on nöyryys? Monen mielestä se on sama kuin "tehdä herran tahdon mukaan" tai se, että "pidetään matalaa profiilia eikä kehuskella". Tässä kuitenkin minun käsitykseni, joka perustuu itsetutkiskeluun sekä alkoholiklinikalla opittuihin oppeihin sekä Tommy Hellstenin kirjoihin:

"Nöyryys on oman itsensä hyväksymistä kaikista puutteistaan huolimatta"

Tästä itsensä hyväksymisestä juontuu kaikki muut nöyryyden hedelmät, ensimmäisenä rehellisyys: voit olla oma itsesi eikä sinun tarvitse vetää mitään roolia. Usein perisynnit kuten ahneus, välinpitämättömyys, pöyhkeys, yms juontuvat oman itsensä sisäisistä ristiriidoista ja kätketystä itseinhosta. Usein tämä itseinho voi olla jopa ihmiseltä itseltään täysin havaittamattomissa ja johtuu esim lapsuusajan traumoista ja läheisriippuvuuksista.

Mitäs sanotte - oletteko eri mieltä? Mitä nöyryys on?

16

346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lehi

      Minusta nöyryys on juuri hiljaista elämistä, eikä nosteta itseä erityisen korkealle.

      On kuitenkin hyvä muistaa sanonta: " Ylpeys alkaa siitä, että tietää olevansa nöyrä."

      Tässä mielessä nöyryydensä tiedostaminen olisi ylpeyden kavupohja.

      • Exmoro

        Avaan tuota omaa perusteluani vähän lisää; nöyryyttä ovat pyyteetön rakkaus, suvaitsevaisuus ja rehellisyys. Jotta voit rakastaa, siun pitää rakastaa itseäsi. Jos et hyväksy itseäsi, niin et voi rakastaa ketään. Jos et voi suvaita omia heikkouksiasi, et voi suvaita mitään. Monelta nämä oman itsensä suvaitsemattomuus ja rakkaudettomuus ovat piilossa. sanottakoon vielä, että kirkko joka syyllistää jäseniään (kirkon määrittelemillä synneillä) on omiaan lisäämään itseinhoa ja itsensä suvaitsemattomuutta. Näin ollen olisin valmis päättelemään että melkein kaikki kirkot johtavat johonkin aivan muuhun kuin todelliseen nöyryyteen - ja tämänhän voi kuka tahansa havaita avaamalla silmänsä ja tarkastelemalla ympäristöään; uskovaiset ovat etupäässä omissa syyllisyydentunnoissaan rypevää suvaitsematonta ja usein henkisissä ongelmissa olevaa kansaa...


      • Lehi
        Exmoro kirjoitti:

        Avaan tuota omaa perusteluani vähän lisää; nöyryyttä ovat pyyteetön rakkaus, suvaitsevaisuus ja rehellisyys. Jotta voit rakastaa, siun pitää rakastaa itseäsi. Jos et hyväksy itseäsi, niin et voi rakastaa ketään. Jos et voi suvaita omia heikkouksiasi, et voi suvaita mitään. Monelta nämä oman itsensä suvaitsemattomuus ja rakkaudettomuus ovat piilossa. sanottakoon vielä, että kirkko joka syyllistää jäseniään (kirkon määrittelemillä synneillä) on omiaan lisäämään itseinhoa ja itsensä suvaitsemattomuutta. Näin ollen olisin valmis päättelemään että melkein kaikki kirkot johtavat johonkin aivan muuhun kuin todelliseen nöyryyteen - ja tämänhän voi kuka tahansa havaita avaamalla silmänsä ja tarkastelemalla ympäristöään; uskovaiset ovat etupäässä omissa syyllisyydentunnoissaan rypevää suvaitsematonta ja usein henkisissä ongelmissa olevaa kansaa...

        Joistakin kirjoitamistasi asioista olen samaa mieltä, mutta en kaikista. Hyväksyn sinänsä seuraavan nöyryyteen kuuluvat asiat; pyyteetön rakkaus, suvaitsevaisuus ja rehellisyys.

        Tämänkin voin allekirjoittaa: "Jotta voit rakastaa, sinun pitää rakastaa itseäsi. Jos et hyväksy itseäsi, niin et voi rakastaa ketään."

        Sen sijaan tämä lause pitäisi kyseenalaistaa: " Jos et voi suvaita omia heikkouksiasi, et voi suvaita mitään."

        Mitä on omien heikkouksien suvaitseminen? Oletkohan itse suvainut kaikkia heikkouksiasi?

        Esitän nämä kysymykset siksi, että mielestäni et suvainut yhtä heikkoutasi, vaan pyrit siitä eroon, alkoholismista.

        Oletko sitä mieltä, että et suvaita jotakin siksi, että pääsit itse siitä irti?

        Minusta omaa heikkouksia ei pidä suvaita niin paljon, että ei välitä pyrkiä niistä eroon. Jokaisella on varmaan paljon heikkouksia ja vikoja, joista ei pääse irti koko elämän aikana, mutta silti voi pyrkiä parempaan monessa asiassa.

        Itse asiassa omissa heikkouksissa pysyminen on minusta yksi ylpeyden ilmentymä, erityisesti silloin, jos niistä on haitaa läheisille.

        Sanotakoon vielä, että kirkon määritelemät synnit ovat suurimmaksi osaksi sellaisia asioita, joita ihmiset eivät pidä hyveinä edes uskonnottomina. Näitä ovat sellaiset asiat, kuin varastaminen, valehteleminen, pahan puhuminen toisista, pettäminen eri asioissa (muissakin kuin aviollisessa asiassa), tottelemattomuus vanhempia kohtaan ym...

        Ainakaan ihmiset eivät hyväksy lueteltuja asioita jonkin toisen tekeminä, vaika itse niitä harrastaisikin.

        Olet ymmärtänyt jotakin väärin, jos koet, että kirkko syylisti sinua jäsenyyden aikana tasovaatmuksilla. Itse olen sitä mieltä, että uskonto, joka ei sisällä hyvän elämän mittapuuta, ei kehitä ihmisessä nöyryyttä.


      • Ymmärrän...
        Lehi kirjoitti:

        Joistakin kirjoitamistasi asioista olen samaa mieltä, mutta en kaikista. Hyväksyn sinänsä seuraavan nöyryyteen kuuluvat asiat; pyyteetön rakkaus, suvaitsevaisuus ja rehellisyys.

        Tämänkin voin allekirjoittaa: "Jotta voit rakastaa, sinun pitää rakastaa itseäsi. Jos et hyväksy itseäsi, niin et voi rakastaa ketään."

        Sen sijaan tämä lause pitäisi kyseenalaistaa: " Jos et voi suvaita omia heikkouksiasi, et voi suvaita mitään."

        Mitä on omien heikkouksien suvaitseminen? Oletkohan itse suvainut kaikkia heikkouksiasi?

        Esitän nämä kysymykset siksi, että mielestäni et suvainut yhtä heikkoutasi, vaan pyrit siitä eroon, alkoholismista.

        Oletko sitä mieltä, että et suvaita jotakin siksi, että pääsit itse siitä irti?

        Minusta omaa heikkouksia ei pidä suvaita niin paljon, että ei välitä pyrkiä niistä eroon. Jokaisella on varmaan paljon heikkouksia ja vikoja, joista ei pääse irti koko elämän aikana, mutta silti voi pyrkiä parempaan monessa asiassa.

        Itse asiassa omissa heikkouksissa pysyminen on minusta yksi ylpeyden ilmentymä, erityisesti silloin, jos niistä on haitaa läheisille.

        Sanotakoon vielä, että kirkon määritelemät synnit ovat suurimmaksi osaksi sellaisia asioita, joita ihmiset eivät pidä hyveinä edes uskonnottomina. Näitä ovat sellaiset asiat, kuin varastaminen, valehteleminen, pahan puhuminen toisista, pettäminen eri asioissa (muissakin kuin aviollisessa asiassa), tottelemattomuus vanhempia kohtaan ym...

        Ainakaan ihmiset eivät hyväksy lueteltuja asioita jonkin toisen tekeminä, vaika itse niitä harrastaisikin.

        Olet ymmärtänyt jotakin väärin, jos koet, että kirkko syylisti sinua jäsenyyden aikana tasovaatmuksilla. Itse olen sitä mieltä, että uskonto, joka ei sisällä hyvän elämän mittapuuta, ei kehitä ihmisessä nöyryyttä.

        Sinulta ja Tapanilta näköjään puuttuvat ne omat heikkoudet...


      • Exmoro
        Lehi kirjoitti:

        Joistakin kirjoitamistasi asioista olen samaa mieltä, mutta en kaikista. Hyväksyn sinänsä seuraavan nöyryyteen kuuluvat asiat; pyyteetön rakkaus, suvaitsevaisuus ja rehellisyys.

        Tämänkin voin allekirjoittaa: "Jotta voit rakastaa, sinun pitää rakastaa itseäsi. Jos et hyväksy itseäsi, niin et voi rakastaa ketään."

        Sen sijaan tämä lause pitäisi kyseenalaistaa: " Jos et voi suvaita omia heikkouksiasi, et voi suvaita mitään."

        Mitä on omien heikkouksien suvaitseminen? Oletkohan itse suvainut kaikkia heikkouksiasi?

        Esitän nämä kysymykset siksi, että mielestäni et suvainut yhtä heikkoutasi, vaan pyrit siitä eroon, alkoholismista.

        Oletko sitä mieltä, että et suvaita jotakin siksi, että pääsit itse siitä irti?

        Minusta omaa heikkouksia ei pidä suvaita niin paljon, että ei välitä pyrkiä niistä eroon. Jokaisella on varmaan paljon heikkouksia ja vikoja, joista ei pääse irti koko elämän aikana, mutta silti voi pyrkiä parempaan monessa asiassa.

        Itse asiassa omissa heikkouksissa pysyminen on minusta yksi ylpeyden ilmentymä, erityisesti silloin, jos niistä on haitaa läheisille.

        Sanotakoon vielä, että kirkon määritelemät synnit ovat suurimmaksi osaksi sellaisia asioita, joita ihmiset eivät pidä hyveinä edes uskonnottomina. Näitä ovat sellaiset asiat, kuin varastaminen, valehteleminen, pahan puhuminen toisista, pettäminen eri asioissa (muissakin kuin aviollisessa asiassa), tottelemattomuus vanhempia kohtaan ym...

        Ainakaan ihmiset eivät hyväksy lueteltuja asioita jonkin toisen tekeminä, vaika itse niitä harrastaisikin.

        Olet ymmärtänyt jotakin väärin, jos koet, että kirkko syylisti sinua jäsenyyden aikana tasovaatmuksilla. Itse olen sitä mieltä, että uskonto, joka ei sisällä hyvän elämän mittapuuta, ei kehitä ihmisessä nöyryyttä.

        Kiitos hyvästä vastauksesta. Asiat eivät tosiaankaan ole niin yksioikoisia. Toisaalta pitää tehdä linjanveto paheiden ja heikkouksien välille. Tässä on vähän niinkuin veteen piirretty viiva - esim alkoholi voi olla jollekin heikkous ja johtaa sitä kautta paheeseen. En ajatellut noita paheita kun kirjoitin heikkouksista. Heikkouksilla tarkoitin lähinnä sellaisia asioita joihin ei voi itse vaikuttaa, esim omat kokemukset lapsena, perhetausta, persoonallisuus, elämänkokemukset, yms. Nämä siis täytyy hyväksyä että voisi hyväksyä itsensä omana itsenään.
        Paheiden suhteen - aina voi pyrkiä parannukseen. Mutta kuka sanoo että mikä on kenellekin pahe? Tämän linjanvedon suhteen tyyneysrukous on poikaa:

        Pyydetään tyyneyttä hyväksyä asiat joita ei voi muuttaa, rohkeutta muuttaa mitä voi, ja viisautta erottaa nämä toisistaan.

        Mutta siis tosiaan, edellä kirjoittamassani en vetänyt mitään rajaa heikkouksien ja paheiden välille. Tuon tyyneysrukouksen meiningillä parannukseen voi ja kannattaa pyrkiä.


    • Koska kysyt tätä mormonismi -palstalla, niin annan vastauksen Pyhien kirjoitusten oppaan mukaan:

      NÖYRYYS. Katso myös Heikkous; Köyhät; Särkynyt sydän; Sävyisyys; Ylpeys.

      Sävyisyys ja vastaanottavaisuus. Nöyryyttä on tunnustaa riippuvuutemme Jumalasta ja halu alistua hänen tahtoonsa.

      Tehdäkseen teidät nöyriksi Herra koetteli teitä, 5. Moos. 8:2–3. Parempi on köyhä ja viisas nuorukainen kuin vanha ja tyhmä kuningas, Saarn. 4:13. Herra asuu nöyrien luona, Jes. 57:15. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa, Matt. 18:4. Joka itsensä alentaa, se korotetaan, Matt. 23:12 (Luuk. 14:11; 18:14). Jeesus alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, Fil. 2:8 (Luuk. 22:42; 23:46). Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon, 1. Piet. 5:5–6 (2. Nefi 9:42). Nöyrtykää aina nöyryyden syvyyksiin asti, Moosia 4:11 (2. Nefi 9:42; 3. Nefi 12:2). Oletteko olleet riittävän nöyriä? Alma 5:27–28. Kansan nöyrempi osa tuli vahvemmaksi nöyryydessään, Hel. 3:33–35. Minä annan ihmisille heikkoutta, jotta he olisivat nöyriä, Et. 12:27. Nöyryys on kasteelle pääsemisen edellytys, OL 20:37. Sikäli kuin te nöyrrytte minun edessäni, te saatte nähdä minut ja tiedätte, että minä olen, OL 67:10. Ole nöyrä, niin Herra antaa sinulle vastauksen rukouksiisi, OL 112:10. Tietämätön oppikoon viisautta nöyrtymällä, OL 136:32. Henki on lähetetty maailmaan valaisemaan nöyriä, OL 136:33.

      • Exmoro

        Tuossa kirjoittamassasi viittauksessa pitäisi olla NÖYRISTELY, sen voisi selittää noin, eli "sävyisyys ja vastaanottavaisuus". Nöyryys on jotain muuta. Ei nöyrän tarvitse olla sävyisä eikä vastaanottavainen - vai oletko sitä mieltä, että Jeesus ei ollut nöyrä? Tai muotoillaanko toisin päin; oliko Jeesus sävyisä ja vastaanottavainen - kyllä ja ei, tietyissä tapauksissa hyvinkin ei-sävyisäja vastaanottamaton.

        Tuo NÖYRISTELYN määritelmä tukee hyvin lammasmaisia kirkon jäseniä: ole sävyisä ja vastaanottavainen kaikille kirkon opeille ja profveetan käskyille. Mutta se ei ole mielestäni nöyryyttä.

        Kerroppa Tapani ihan omin sanoin, että mitä sinun mielestäsi on nöyryys! Olet sinä kuitenkin sen verran sivistynyt ihminen, että olet varmaankin kanssani samaa mieltä, että tuo kirkon määritelmä on nöyritelyä, ei nöyryyttä.


      • Exmoro kirjoitti:

        Tuossa kirjoittamassasi viittauksessa pitäisi olla NÖYRISTELY, sen voisi selittää noin, eli "sävyisyys ja vastaanottavaisuus". Nöyryys on jotain muuta. Ei nöyrän tarvitse olla sävyisä eikä vastaanottavainen - vai oletko sitä mieltä, että Jeesus ei ollut nöyrä? Tai muotoillaanko toisin päin; oliko Jeesus sävyisä ja vastaanottavainen - kyllä ja ei, tietyissä tapauksissa hyvinkin ei-sävyisäja vastaanottamaton.

        Tuo NÖYRISTELYN määritelmä tukee hyvin lammasmaisia kirkon jäseniä: ole sävyisä ja vastaanottavainen kaikille kirkon opeille ja profveetan käskyille. Mutta se ei ole mielestäni nöyryyttä.

        Kerroppa Tapani ihan omin sanoin, että mitä sinun mielestäsi on nöyryys! Olet sinä kuitenkin sen verran sivistynyt ihminen, että olet varmaankin kanssani samaa mieltä, että tuo kirkon määritelmä on nöyritelyä, ei nöyryyttä.

        En näe tuossa Pyhien kirjoitusten oppaassa olevassa mitään sellaista, joka olisi nöyristelyä. Nöyristely on mielestäni epäaitoa yritystä näyttää nöyrältä. Nöyrä tulee olla totuudellisesti. Omat hyvät puolet on syytä myöntää kuten myös heikkoudet. Niiden myöntäminen on aitoa nöyryyttä. Meidän tulee mm. myöntää, ettemme omin keinoin saa tietää uskonnollista totuutta vaan tarvitsemme ilmoituksia.


      • ?
        Tapani1 kirjoitti:

        En näe tuossa Pyhien kirjoitusten oppaassa olevassa mitään sellaista, joka olisi nöyristelyä. Nöyristely on mielestäni epäaitoa yritystä näyttää nöyrältä. Nöyrä tulee olla totuudellisesti. Omat hyvät puolet on syytä myöntää kuten myös heikkoudet. Niiden myöntäminen on aitoa nöyryyttä. Meidän tulee mm. myöntää, ettemme omin keinoin saa tietää uskonnollista totuutta vaan tarvitsemme ilmoituksia.

        Milloin olet myöntänyt omat heikkoutesi?


      • Exmoro
        Tapani1 kirjoitti:

        En näe tuossa Pyhien kirjoitusten oppaassa olevassa mitään sellaista, joka olisi nöyristelyä. Nöyristely on mielestäni epäaitoa yritystä näyttää nöyrältä. Nöyrä tulee olla totuudellisesti. Omat hyvät puolet on syytä myöntää kuten myös heikkoudet. Niiden myöntäminen on aitoa nöyryyttä. Meidän tulee mm. myöntää, ettemme omin keinoin saa tietää uskonnollista totuutta vaan tarvitsemme ilmoituksia.

        Nöyrä ihminen voi kertoa asioita omasta näkökulmastaan avoimesti ja rehellisesti. Hän ei kirjoita näkökantojaan tyyliin "ME sitä ja tätä...". Hän ymmärtää oman asemansa ja suhteensa ympäröiviin ihmisiin ja oppeihin realistisesti ja totuudellisesti. Hän ei vääristele tosiasioita sen vuoksi että haluaisi niiden olevan jollain määrätyllä tavalla. Hän ymmärtää oman elämänsä ja hyväksyy siihen liittyvät tosiasiat. Hän ymmärtää ja hyväksyy että muilla on samat oikeudet ja mahdollisuudet kuin itsellään.


    • hmm...

      Minun mielestäni nöyryys riippuu siitä, mistä näkökulmasta sitä katsotaan. Esim. uskonnollisesta, suomalaisesta, vai kenties jostain muualta. Tosin kahdella em. näkökulmilla ei tarvitse olla eriävää käsitystä nöyryydestä.

    • turhaa alentumista

      Ennen suomalaise tuskovaiset veisasi virttä: 'Vaivainen ooon miinä mato maatkamies maaan'.
      Tällaista suomalaista uskonnollista nöyryyttä en enää allekirjoita.

    • tode*

      "Tästä itsensä hyväksymisestä juontuu kaikki muut nöyryyden hedelmät,.."

      Ei se taida ihan noin yksinkertaista olla.

      • 'Turust

        Ei likikään yksinkertaista. Väärä itsensä hyväksyminen on pahimman laatuista ylpeyttä, siis täydellinen vastakohta todelliselle nöyryydelle.

        Tarvitaan perusteellinen ja rehellinen itsetutkiskelu. Väärien tekojen myöntäminen itselle Jumalalle ja jollekin toiselle ihmiselle. Tämän jälkeen meidän pitää hyväksyä itsemme sellaisina kuin olemme vikoinemme sekä hyveinemme.

        Kukaan muu ei voi puolestamme tuota välttämätöntä itsetukiskelua tehdä. Prosessi on elämän pituinen.

        Turust


      • Exmoro
        'Turust kirjoitti:

        Ei likikään yksinkertaista. Väärä itsensä hyväksyminen on pahimman laatuista ylpeyttä, siis täydellinen vastakohta todelliselle nöyryydelle.

        Tarvitaan perusteellinen ja rehellinen itsetutkiskelu. Väärien tekojen myöntäminen itselle Jumalalle ja jollekin toiselle ihmiselle. Tämän jälkeen meidän pitää hyväksyä itsemme sellaisina kuin olemme vikoinemme sekä hyveinemme.

        Kukaan muu ei voi puolestamme tuota välttämätöntä itsetukiskelua tehdä. Prosessi on elämän pituinen.

        Turust

        Ehkä jo huomasit tuon vastaukseni Lehille. Tarkoitin sellaisia heikkouksia, joille ei voi mitään. Otetaan nyt vaikka esimerkkinä fyysinen vamma, perhetausta, oma persoona/luonne, yms.

        Turust, puhut taas asiaa AA:n syvällä rintaäänellä.
        Raittiutta on nyt muuten kestänyt 15kk...


    • Anonyymi

      Suomen poliitikot ovat pelottavan uhkaavia Venäjän suuntaan,ne osaa äidinkielensä ja osaavat tulkata.
      Krista Mikkosen puhe on hyökkäävä.
      Nöyryys on hyve.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1629
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1361
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1109
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1072
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1061
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      3
      964
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    8. 5
      945
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      934
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      932
    Aihe