Syytön läskiyteen

........

Kaikki ihmiset eivät ole syyllisiä läskiyteensä, vaan monilla on esimerkiksi olleet vanhemmat, joilla ei ole ollut mitään käsitystä lapsen ravitsemuskasvatuksesta. Ovat ostaneet joka päivä jotain herkkuja, työntäneet makaronia ja ranskanleipää lapsen kurkusta alas jatkuvalla syötöllä, eivät ole harrastaneet itse liikuntaa ym.

Lapsi ymmärtää lihavuuden käsitteen vasta sitten, kun muut lapset alkavat häntä haukkua. Sekään ei kuitenkaan johda toimenpiteisiin, koska lapsi ei aina uskalla siitä kenellekään kertoa ja tyhmien vanhempien mielestä lihavuudessa ei ole mitään vikaa, vaan lapsi on rakkain juuri sellaisena kuin on. Lapsi ei osaa vaihtaa ravitsemustottumuksiaan itse, joten sama kierre jatkuu hyvinkin teiniyteen asti. Monilla varmaan aikuisuuteen ja luulen, että jotkut eivät pääse lapsiläskeistään koskaan kunnolla eroon.

Mitä mieltä olette näistä ns. syyttömistä läskeistä? Voisitko tapailla parisuhdetta ajatellen tällaista lapsuudesta taakan tuonutta henkilöä, vaikka normaalisti vedätkin rajan ylipainon kohdalla? Minulta heruu ainakin sympatiat, toisin kuin elintaso- ja parisuhdelihoaville kaksi-kolmekymppisille aikuisille.

115

2902

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos on läski

niin aina voi laihduttaa. Jos on laiska paska ja ei viitsi urheilla saa kyllä syyttää omasta läskiydestään kyllä ihan itseään.

• hoikkeliini bmi 18

Eikö kuitenkin ole niin, että lapsuudessa alkanut lihavuus on hankalampi juttu, kiloja on vaikea pysyvästi pudottaa? Kuka kertoisi? Muistan erään kaverini vuosien takaa. Hän oli jo nuorena tosi pyöreä. Aikuisena hän yritti tosissaan laihduttaa, kävi Painonvartijat yms. konstit. Kiloja tippui, mutta kyllä se oli työlästä.

Kyllä vanhemmilla on suuri vastuu lasten painosta ja ruokavaliosta. Suurin osa nykyvanhemmista varmasti tajuaa, ettei lihavuus ole hyvä asia. Lisää tietoa kuitenkin kaivataan. Varmaan neuvoloissa annetaan tietoa asiasta.

• Ruoalla pahoinpitely
        hoikkeliini bmi 18 kirjoitti:

Eikö kuitenkin ole niin, että lapsuudessa alkanut lihavuus on hankalampi juttu, kiloja on vaikea pysyvästi pudottaa? Kuka kertoisi? Muistan erään kaverini vuosien takaa. Hän oli jo nuorena tosi pyöreä. Aikuisena hän yritti tosissaan laihduttaa, kävi Painonvartijat yms. konstit. Kiloja tippui, mutta kyllä se oli työlästä.

Kyllä vanhemmilla on suuri vastuu lasten painosta ja ruokavaliosta. Suurin osa nykyvanhemmista varmasti tajuaa, ettei lihavuus ole hyvä asia. Lisää tietoa kuitenkin kaivataan. Varmaan neuvoloissa annetaan tietoa asiasta.

http://www.lastenendokrinologit.net/kirja/lihavuus.html

"Lihavuuden pysyvyyteen vaikuttaa sekä lihavuuden kehittymisen ajankohta että vaikeusaste: varhaislapsuudessa alkanut lihavuus säilyy huonommin aikuisikään kuin nuoruudessa kehittynyt."

Toiset taas sanovat, että varhaislapsuuden lihavuus on vaarallisempaa esim. myöhempää jojolihomista ajatellen siksi, koska se vaikuttaa rasvasolujen määrän kehittymiseen. Lihominen on helpompaa kun rasvasolujen määrä on suuri. Aikuisena rasvasolut vain paisuvat, varhaislapsuudessa niiden määrä lisääntyy lihomisen myötä.

Monet lihavat lapset ovat normaalipainoisten ja hoikkien vanhempien lapsia. Mites tämä selittyy?

• tavis
        Ruoalla pahoinpitely kirjoitti:

"Lihavuuden pysyvyyteen vaikuttaa sekä lihavuuden kehittymisen ajankohta että vaikeusaste: varhaislapsuudessa alkanut lihavuus säilyy huonommin aikuisikään kuin nuoruudessa kehittynyt."

Toiset taas sanovat, että varhaislapsuuden lihavuus on vaarallisempaa esim. myöhempää jojolihomista ajatellen siksi, koska se vaikuttaa rasvasolujen määrän kehittymiseen. Lihominen on helpompaa kun rasvasolujen määrä on suuri. Aikuisena rasvasolut vain paisuvat, varhaislapsuudessa niiden määrä lisääntyy lihomisen myötä.

Monet lihavat lapset ovat normaalipainoisten ja hoikkien vanhempien lapsia. Mites tämä selittyy?

Ruoalla rakastaminen on oikeasti pahoinpitelyä, niin se vaan on.

• annapannapaa

Valitettavasti vanhemmat voivat aiheuttaa lapselle fyysisiä ja henkisiä ongelmia. Mulla on muutama pyöreämpi ihana ystävä, mutta en koe fyysistä vetoa lihaviin ihmisiin vaikka henkisesti varmasti. :) Siksi parisuhde ei onnistu. Mut aattelen että yhtä lailla en voi alkaa seurustelemaan miehen kanssa joka on oppinut vanhemmiltaan väkivaltaisuutta tai muita huonoja tapoja/käyttäytymismalleja. Valitettavasti maailma on sen verran epäoikeudenmukanen että joidenkin lasten täytyy tehdä enemmän töitä kuin toisten :/ Toiset joutuu opettelemaan uusia ongelmanratkasutaitoja, toiset uusia ruokavalioita. Varmasti raskasta ja epäoikeudenmukaista, mutta silloin täytyy vaan korjata vanhempien virheet.. :>

• 6+15

Niiin,tämä on hyvin mielenkiintoinen ilmiö,eli ihan lihavuus.Kuinka näistä ihmisistä tehdään huonompia kuin muista.Ja juuri tämä on aivan yhteiskunnan hyväksymää että ajatellaan"läski,en voi ajatella parisuhdetta",siis miksi??mikä tästä ihmisestä tekee erillaisemman normaalipainoiseen taikka laihaan ihmiseen nähden.Ei mielestäni mikään.Samalla tavalla se lihava ihminen tarvitsee toisen ihmisen rinalleen ja kaipaa aivan samoja asioita kuin kaikki muutkin.
        Se mikä ohjaa meitä todellisuudessa tähän suuntaan on meidän nyky yhteiskunnan pinallisuus.Itse tiedän monia lihavia ihmisiä jotka ovat aivan mahtavia persoonia ja joku normipainoinen on ihminen jota en voisi edes miettiä parisuhteeseen sen persoonallisuuden takia.
        Kannustaisin nyt jokaista miettimään omia asenteitaan ja ihanteittaan.Uskotko todella että rajuilla pinallisilla ja rajaavilla käsitteillä todela löydät onnen vai olisiko mahdollista hieman laajentaa käsityksiään joilla voisi löytää entistä suuremman onnen.

• läskitartar
        tavis kirjoitti:

Ruoalla rakastaminen on oikeasti pahoinpitelyä, niin se vaan on.

Läski palaa parhaiten sukupuoliyhdynnän ravakalla harjoittamisella useasti viikossa. Katso ohjeet Pyllykirjasta http://www.pyllykirja.fi/

• normipaino

minun suvussa ei ole lihavuutta esintynyt kummankaan vanhampieni suvussa 7:ssä sukupolvessa, milläs sen selität

• vxcvxcvxvvv

Kyllä se suurin vaikeus on muuttaa ruokailutottumukset. Kun pystyy elämään normaalisti uuden ruokavalion kanssa, paino putoaa varmasti. Jos herkut kutkuttavat jatkuvasti, ei paino pitkään pysy poissa.

• ylläpito

• ???

Kyllähän läskeillä tuntuu aiha olevan selityksiä läskiyteensä, eikä se muka koskaan ole heidän oma syy. Milloin syytetään geenejä ja toisinaan joku muu on heidät lihottanut.

• ??? on paska trolli

Minä trolli kiusaan ???

Vitun tyhmä luuseri! :D

• ikuinen punkero

noh.. jos olisit ollut lapsesta asti lihava punkero niin tajuaisit ettei se laihdutus olekaan ihan niin yksinkertaista.. mutta toistaalta.. helppohan se anorektisen laihojen huudella kaikkee tommosta sontaa.. kun asioista ei todellisuudessa tajuta mitään..

• että joo
        ikuinen punkero kirjoitti:

noh.. jos olisit ollut lapsesta asti lihava punkero niin tajuaisit ettei se laihdutus olekaan ihan niin yksinkertaista.. mutta toistaalta.. helppohan se anorektisen laihojen huudella kaikkee tommosta sontaa.. kun asioista ei todellisuudessa tajuta mitään..

Niinkö ? Meinaatko siis, että kaikki muut jotka eivät läskejä, ovat anorektikkoja ? Aika sairas on sinunkin maailmasi.

• ikuinen punkero
        että joo kirjoitti:

Niinkö ? Meinaatko siis, että kaikki muut jotka eivät läskejä, ovat anorektikkoja ? Aika sairas on sinunkin maailmasi.

sanoinkohan jossain noin?

• että joo
        ikuinen punkero kirjoitti:

sanoinkohan jossain noin?

No mitä tuossa lukee :
        "helppohan se anorektisen laihojen huudella kaikkee tommosta sontaa".

• ikuinen punkero
        että joo kirjoitti:

No mitä tuossa lukee :
        "helppohan se anorektisen laihojen huudella kaikkee tommosta sontaa".

mutta tarkoitinko aivan kaikkia?? tietääkseni en..

ja joo.. edelleen olen tuota mieltä asiasta.. eivät kaikki ole langan laihoja anorektikkoja mutta ne yleensä alkaa heittää niitä "viisaita" neuvojaan lihaville kuinka laihdutetaan.. se kun on niin helvetin helppoa huudella asiasta tietämättä sen enempää..

mutta jos nyt sinua sitten tuolla lausahduksella loukkasin niin voi voi..

• Lihavuus oma syy

En todellakaan, sillä ei kiinnosta teinit tai vanhempiensa luona asuvat aikamiespojat. Omillaan asuva aikuinen on ihan itse vastuussa siitä mitä ostaa kaupasta ja syö.

• just just

Mitä mieltä olette näistä ns. syyttömistä läskeistä?
      - Sitä, ettei vanhempia voi syyttää omista kiloistaan, terveydenhoitajatkin neuvovat lapsia ja nuoria syömään oikein. Muutenkin syön itsekin paljon makaronia, enkä todellakaan ole lihava, vaan hoikka.

Voisitko tapailla parisuhdetta ajatellen tällaista lapsuudesta taakan tuonutta henkilöä, vaikka normaalisti vedätkin rajan ylipainon kohdalla?
      - En todellakaan.

• Lihavuus kertoo

ihmisestä joka on henkisesti heikko ja jolla on heikko tahdonvoima. Lapsilla taas ympäristö määrää minkälaiset ruokailutavat lapsi omaksuu. Se on niiden heikkojen vanhempien syy.

• Ruoalla pahoinpitely
        Lihavuus kertoo kirjoitti:

ihmisestä joka on henkisesti heikko ja jolla on heikko tahdonvoima. Lapsilla taas ympäristö määrää minkälaiset ruokailutavat lapsi omaksuu. Se on niiden heikkojen vanhempien syy.

Ja oma kommenttisi kertoo ihmisestä joka ei ole koskaan kyennyt tuottamaan yhtään ainutta omaa ajatusta.

• Ymmärrä!
        Lihavuus kertoo kirjoitti:

Monet sairaudet (ja niiden lääkitys) aiheuttavat painonnousua ja estävät liikunnallisen painonhallinnan.

• Tajua!
        Ymmärrä! kirjoitti:

Monet sairaudet (ja niiden lääkitys) aiheuttavat painonnousua ja estävät liikunnallisen painonhallinnan.

Kaikki syyt, jotka estävät ihmistä liikkumasta, ovat tekosyitä.

• normipaino

Ei nykyään ole enää TIETÄMÄTTÖMYYTTÄ hyvästä ravitsemuksesta. Perhe voi syödä epäterveellisesti mutta se ei johdu tietämättömyydestä vaan tavasta syödä liikaa ja epäterveellisesti. Silloin kaikki perheessä on yleensä ylipainoisia.

• Härrekyyd

kaikki liikalihavat ovat itse syyllisiä siihen! Tosin mahdollistahan on, että on esim. lääkitys joka lihottaa, mutta painonpudotus on keksitty. Ja mitä liikuntaan tulee niin peruskoulussa on viikossa vähintään 2h liikuntaa. Joten vanhempien osuus on hyvin pieni lasten lihavuudessa.

• atleett

Kylläpäs sitä ollaan taas tietävinään mistä mikin johtuu. Tyypillistä ihmisille jotka luulevat olevansa muita parempia, vain siksi että ovat omasta mielestään hyvän näköisiä. Ei ihmisen arvo määrity ulkomuodon perusteella. Itse olin läski poika murrosiässä. jonka jälkeen aloin aloin harrastamaan sitä mainostamaanne urheilua. nykyään olen hyväkroppainen mies, ja vihaan suunnttomasti naisia jotka luulevat olevansa jotain vain ulkomuotonsa takia. Monet varsinkin tyttölapset ovat lihavia geeniensä ansiosta. Laihduttaminen vaatii hirveästi työtä. Silti olen tavannut monia aivan ihania lihavia naisia joiden luonne on jotain aivan muuta kuin näiden peilin edessä viihtyvien luurankonaisten. Lihavat naiset, te olette maailman ihanimpia!

• irokeesi+0789t7ryf

Lihavia naisia saa toki rakastaa, mutta erittäin, erittäin harva on lihava minkään geeniensä takia. Luustoki aiheuttaa korkeintaan 2 kg:n heilahduksen. Kuitenkin normaalipainon raja on 10 kg:n sisällä, eli itsekin voisin painaa 60-70 kg ja olla normaalipainoinen. Eli lihavuus ei johdu geeneistä, tytöilläkään. Persaus voi olla leveämpi muutaman sentin, eli kropan taipumus eri malliin, joillain kertyy hieman enemmän rasvaa peppuun ja reisiin ja joillain tisseihin, silti nämä heitot mahtuvat sen 10 kg: sisään.
        Kaikki geeni ja luustopuheet ovat siis täyttä hevonkukkua ja tekosyitä 99% tapauksista. Tyttölapsistakaan monet eivät siis ole lihavia geeniensä vaan väärien ruokailutottumuksien ja liikkumattomuuden takia. He syövät ennemmän kuin kuluttavat.

Toki saa tykätä kenestä haluaa.

Nimittely sen sijaan on täyttä typeryyttä koski se lihavia tai laihoja, jos puhut luuragoista, miksi et läskeistä naisista? Vihaat oikein, vaikka et kyllä tunne lähelläkään kaikkia laihoja etkä hoikkia, hyvännäköisiä etkä muitakaan naisia, useinhan nuo kuvitelmat ovat vaan kuvitelmia. Vihaat suunnattomasti, vaikka luulisi että säälit ennemmin kun asenteesi on niin syvällinen ja ymmärtävä?
        Minä olen tavannut paljon naisia ja miehiä, niin lihavia kun laihojakin. Se on totta, ulkomuoto ei tee heistä mitään: ihan samalla tavalla löytyy täysiä per*läpiä lihavista kun laihoista, muitten haukkujia, oma egoaan korostavia pinnallisia pässinpäitä. Ja päin vastaisia. Mutta en ole huomannut painon tekevän kenestäkään parempaa tai huonompaa ihmistä. En tiedä, miksi sanoisin hoikille tai lihaville naisille yhteisesti että he olisivat ulkonäkönsä takia maailman ihanimpia, kun luonne ratkaisee. Eikös tuo ole hieman pinnallinen asenne?

En todellakaan nimittäisi lihavia miksikään yhdeksi kollektiiviseksi massaksi. Heistäkin jokainen on oma persoonansa ja ihan riippumatta koosta.

• minierkki1

En jaksaisi katsella läskiä. Laihduttaminen onnistuu kun lisää liikuntaa ja syö vähän vähemmän kuin mitä kuluttaa. Jos paino nousee takaisin, on kyse siitä että vanhat ruokailutottumukset on jäänyt päälle. Kulutus laskee kun paino laskee. Tätä ei tunnu monikaan ymmärtävän. Ja sellainen 20 minuuttia kevyttä sauvakävelyä 1-2 krt/viikko ei ole mitään liikuntaa vaan itsensä huijaamista.

• noinnormal

Normaalipainoisena 50-vuotiaana naisena katselen mielummin 5kg kun alle, mikään ei ole rumempaa kun luiseva ihminen,hyh.
        Nuoret ovat kauniita hoikkina, mutta jos olet yli 40v, ja laiha, niin olet yleensä kamalan ryppyinenkin.
        Ajattele seksiä! Kyllä se parempaa on pehmoisen kanssa, kun se et luut kolkkaa:))

• vanhat arvot kunniaa

Kyllä ap puhuu aika hyvin asiaa! Siihen mitä meistä "isona" tulee vaikuttaa geenit ja kasvatus/kasvuolosuhteet. Kaikenhan pikku tenavat matkivat vanhemmiltaan, omilta ja muilta jotka ovat elämässään tiiviisti.

Kaksi tuntia viikossa koululiikuntaa on sama kuin puhaltaisi mu... .niinsa! Me pelattiin lätkää ynnä muuta illat ja vapaa päivät! Ei ollu videopelejä ja isä teki pulkkamäen talon katolta!!

Kyllä suuri syy on laiskoilla vanhemmilla jotka mieluummin tuijottaa (venyttää) omaa napaansa kuin peuhaa muksujen kanssa!

Nyt itse isänä olen käynyt vauvauinnissa ja ottanut likan kuntosalille mukaan! Siellä se nauraa ja taputtaa käsiään kun isä nostaa painoja. :)

• muista viis

Lapset ovat todellakin syyttömiä vanhempiensa tuputtamaan ruokaan, oli sitten kyseessä roskaruoka tai kaikenlaiset ruokavillitykset. Olen hyvin pahoillani lasten puolesta näissä tapauksissa. Vanhempana voi tietysti yrittää pudottaa painoaan. Uskon myös, että lapsuudessa asti pyöreillä ihmisillä on vaikeampaa pudottaa painoaan. Ruokatottumuksia on vaikeampi muuttaa, jos on tottunut huonoon ruokaan lapsuudessa. Toisaalta nykyaikana ihannoidaan luonnottoman laihoja ihmisiä mitä kummallisempien silikonien ja botoxien avulla. En yritä puolustella lihavuutta, jos todella on mahdollisuus laihduttaa terveydellekin hyödyllisiin mittoihin. Kaikki asiat eivät ole aina mustavalkoista.

• Mitäs nyt sitten...

No, mistä johtuu että minä ja toinen isoveljeni olemme aina olleet hoikkia vaikka olemme syöneet ihan samaa ruokaa kuin toinen veli, joka on ollut AINA pyöreä? Tämä hoikka isoveljeni on syönyt myös enemmän kuin pyöreä ja molemmat ovat harrastaneet saman verran liikuntaa (jääkiekkoa). Näyttäisi ihan siltä, että me kaksi hoikkaa olemme tulleet äitiimme joka on kovin pienikokoinen ja toinen sitten taas isäämme joka on aika isokokoinen!

Ei kyse siis ole mistään tolkuttomasta läskistä vaan pyöreästä ja todella kookkaasta miehestä!

• no jaaa

taitaa pullukampi vedellä snackesejä omissa oloissaan piilossa, ja toisilla on leveämmät luut, mutta luuston näkee päältäpäin.

• ei ihan suoraan

Minäkin syön usein ystäväni kanssa samaa ruokaa, kun käymme ulkona syömässä. Olemme myös joskus puhuneet ruoasta ja sen laitosta, syömme samantyylisesti kaikkea. Hän painaa ainakin 15 kiloa enemmän kuin minä, nykyäänkin, vaikka hän on laihduttanutkin. Tiedän syynkin.
        - minä urheilen, hän ei. Minä kulutan kaiken minkä syön ja voisin syödä enemmänkin. Mutta...
        - hän syö valtavia annoksia, minä en. Hän ahtaa itsensä aina turvoksiin, vaikkei ole aihetta, syö vaikkei ole nälkä ja vaikkei kuluta. Hän vetää välipaloja ja vaikka ruokamme on samaa, hän siis syö kaikkea siinä sivussa ja santsaa aina. Samaa ruokaa voimme syödä, hän vaan syö sitä niin paljon enemmän kun minä.
        Välipalat usein myös ratkaisee.

Fakta on se, että lihas eikä rasvamassa kehity tyhjästä. Keho ei pysty kehittämään itsekseen pelkillä "perintötekijöillä" yhtään mitään, eli jostainhan sen suuremman veljen on sitä rakennusainetta saatava. Joko hän vetää välipaloja, tai isompia annoksia, tai molempia. Lihakset ei rakennu ilman eikä rakennu rasvakaan, eli siis vaikka aineenvaihdunta voisi olla hitaampi isolla veljelläsi, joka edesauttaisi tätä asiaa, ei se ihan vielä riitä. Kookkaaksikaan ei aliravitsemuksella kasveta, tosin, kun mies kasvaa kookkaaksi, jo hänen kokonsa olemassa olo kuluttaa enemmän! Isot lihakset syövät samalla käyttömäärällä enemmän energiaa.

No, nämä kuitenkin ovat faktoja. Yhteenlaskusi ei siis täsmää, jossain kohtaa puhut potaskaa. Joillain on liikakasvusairaus, mutta heistä tulee jättiläisiä ja he kuolevat usein nuorena, ja joillain liikakulutus, milloin he ovat aina vaan hoikkia, vaikka mitä tekisi, mutta he ovat yleensä alipainoisia ja kehittävät lihasta, mutta rasva ei jää kehoon. Ei kuulosta kummaltakaan. Vaan normimieheltä. Pituus peritään, läskejä ei. Noin karrikoiden sanottuna.

• TAIDAT KÖLKKIÄ KER-

RAN 10 vuodessa.Katsele joku ulkomaan muija jolla on hirmupepat ja valtavat luomuhinkit ja nauti.

• mirror

Lapsuuden läskiys onkin kasvatuksen syytä mutta se ei tarkoita että niitä tapoja pitäisi noudattaa kun on vanhempi ja ymmmärtää mitä on 'joutunut' tekemään väärin. Kukaan ei määrää ,paitsi sinä itse, syömään väärin tai olla liikkumatta.

Tottumukset VOIVAT muuttua mutta se vaatii omistautumista ja aikaa. Tahdonvoima on vahva kun vain on motivoitunut oikein.

• Kuisma.

Olen ollut lihava koko elämäni. Tietenkin asiasta saanut kuulla ja kärsiä aina.

Nyt viimein 30-vuotiaana on asiat sillä mallilla, että ravitsemusterapeuttien, kirurgien ja muiden lääkärien yksimielisellä puollolla olen pääsemässä lihavuusleikkaukseen.

"Vika" on metaboliassani ja sisäelinteni toiminnassa, yksinkertaisesti kalorivaje ei saa painoa laskemaan. Suuri kalorivaje toki saa, mutta haluaisitko itse elää käytännössä elämääsi jatkuvassa huutavassa nälässä ja pelkällä porkkanaraasteella?

Olen jojotellut 40 kiloa suuntaan ja toiseen useasti. Asiantuntijoiden lausunnolla tähän tulee nyt päätös.

Että jahka Sinulla rakas laiha lajitoveri tulee joskus vaikeita terveydellisiä ongelmia, tulenko minä silloin syyllistämään sinua? Masentunut, ota itseäsi niskasta kiinni, jalka poikki, senkun kinkkaat yhdellä jalalla, silmänpainetautinen, ota silmä käteesi ja niin edelleen. Ei, minä en sitä todellakaan tee, olen kaiken tällaisen yläpuolella ollut aina ja tulen olemaan myös laihempana.

Itselläni lihavuus liittyy hyvin vahvasti maksan, haiman, munuaisten ja kilpirauhasen yhteisongelmiin, joten kyseessä täysin lääketieteellinen probleema, joka ei poistu sillä, että lenkkeilen loputkin nivelistäni rikki. Vaikka kuntourheilua rakastankin. Vuoden päästä, lenkkipolulla taas nähdään!

• kirurgi4523

mites meinaat tulevaisuudessa laihtua, jos kalorivaje ei saa sinua laihtumaan. leikkaus perustuu kalorivajeeseen. eli saat alas vain, pienen määrän porkkanaraastetta. ;)

• jaaah

veikkaan että suu siellä mutustelee kaikkea liian usein päivän mittaan, ja erittäin kaloripitoisia herkkuja. Ei ihminen tartte todellakaan paljoa ruokaa. Kevyt aamiainen, terveellinen päivällinen ja kuitupitoiset iltapalat pitää sekä mielen että kropan virkeänä ja normaalipainossa. Unohtakaa lihavuusleikkaukset!

• Kuisma.
        kirurgi4523 kirjoitti:

mites meinaat tulevaisuudessa laihtua, jos kalorivaje ei saa sinua laihtumaan. leikkaus perustuu kalorivajeeseen. eli saat alas vain, pienen määrän porkkanaraastetta. ;)

Tärkeintä on saada sisäelimet ja nivelet kuntoon. Tämän jälkeen urheilu alkaa taas sujua. Loppu hoituu itsestään.

• Olehan varovainen

Niin, en kyllä todellakaan halua että ketään haukutaan, sitä en tällä tarkoita, mutta onhan sinulla osuus asiassa. Siis en tarkoita syyllistää sillä tavalla, että olisi muka helppoa tai muuta, mutta jos ylipainoa on 40 kiloa parhaillaan ja sen kanssa jojoilee, niin onko ihme, että maksa, haima, munuaiset, kilpirauhanen ja muut pettää? En tarkoita, että "laihalla lajitoverilla" on oikeus sinua tulla osoittelemaan, mutta ehkä olisi omaksikin parhaaksesi, että tajuaisit oman vastuusi siinä, että syöt itsesi sairaaksi ja ettet voi enää vain lenkkeillä painoa pois. Tai että jos oikeasti haluaisit laihtua ilman leikkauksia yms. niin sinun pitäisi elää nälässä. Koska niin, semmoista se on.

Jalka menee poikki onnettomuudessa, sinä olet syömällä syönyt, koska "et halua olla nälässä". Siihen että hankkii 40 kg ylipainoa ei ole nälkä lähimaillakaan, vaan on kyllä tullut syötyä, vaikkei niin kovin nälkä olisikaan. Se ei ole sattumaa eikä onnettomuus.
        Rakastat kuntourheilua? Vaikket pysty liikkumaan? Tuskin. Jos rakastaisit liikuntaa, olisit kuluttanut enemmän. Mitä jos vaan myöntäisit, että olet ollut aika laiska asian suhteen. Eräs kaverini laihdutti KÄVELEMÄLLÄ joka päivä vuoden ajan 20 kg. Ei juossut niveliään rikki, eikä nähnyt tolkutonta nälkää, eikä karpannut. Vaan käveli hikilenkkejä tunnin illassa.

Tietenkään pieni kalorivaje ei saa painoasi laskemaan: sinullahan on melko massiiviset varastot sitä suojelemassa ja kuten itsekin sanoit, et suostu kestämään nälkää. Pieni kalorivaje laittaa kropan säästöliekille, joten se vain hidastuu ja kuluttaa vähemmän: eihän paastoajatkaan juuri edes laihdu... Että se siitäkin erikoisuudesta. Kehon on tarkoitus varastoida, tunnut kuulevan vähän mitä haluat noista neuvoista. Helppoja ratkaisuja harvoin on. Ilmaisia aterioita ei koskaan. Mikään ei "hoidu itsestään".

Silmänpainetauti tulee, mutta ylipaino hankitaan. Syöpään sairastunut tuskin ensin paranee ja sitten menee hankkimaan syövän takaisin? Ainoat mitkä tiedän, että tekevät yhtä höperösti, ovat tupakoitsijat ja alkoholistit. He suurella vaivalla hankkiutuvat eroon riippuvuuksistaan, vaan hankkiakseen sen "oman 40 kg" takaisin, eikä vika ole koskaan heissä. Ehei, se on huono lapsuus, terveys, masennus, työttömyys tai sen riski tai kun hermot meni tai mitä vaan, syitähän löytyy. Keuhkoahtauma voi iskeä, ollaan happiletkuissa ja rynnätään sairaalasta päästyä ostamaan aski röökiä, kun oli niin stressaavaa. En heitäkään pahalla ajattele, mutta riippuvuuttahan se on eikä järkeä tai elimistön vika?

Toivon onnea sinulle matkaan ja että saat asiat ja terveyden kohdilleen, mutta tosiasioitten myöntäminen olisi kuitenkin tärkeää. Sen vatsan meinaan pystyy venyttämään takaisin ja tuhlaamaan koko leikkauksen: toista kertaa ei tule! Eikä se syöminen tai sen säätely tuossa laihduttamisessa vaikeinta olekaan, kyllä hoikkakin syödä saa, ja liikuntahan on hyväkuntoisena todella hauskaa: ihminenhän liikkuu aina eläessään! Mutta se, mistä oikeasti kaikki lopulta riippuu onkin toinen juttu. Jos asioita ei myönnä, niitä ei voi korjata.

• läzkäri
        jaaah kirjoitti:

veikkaan että suu siellä mutustelee kaikkea liian usein päivän mittaan, ja erittäin kaloripitoisia herkkuja. Ei ihminen tartte todellakaan paljoa ruokaa. Kevyt aamiainen, terveellinen päivällinen ja kuitupitoiset iltapalat pitää sekä mielen että kropan virkeänä ja normaalipainossa. Unohtakaa lihavuusleikkaukset!

tunnut hyvin tietävän asiasta..onko sulla ihan sen tieteellisen asian lisäksi vahvistuksena rinnalle omakohtainen kokemus?enkä nyt puhu 5kg pudotuksesta vaan 15-30kg pudotuksesta..silloin voi mun mielestä täällä huudella jos todistetta omalla kohdalla löytyy! tokikaan sekään ei aina ole 100%varma jokaisen ylipainoisen kohdalla mutta paremmin uskoo kun omasta kokemuksesta puhuu...

• Ruoalla pahoinpitely

Kylläpä taas tietäväiset hurskastelee. Äänekkäimpiä ovat ihmiset jotka eivät tiedä mistään mitään.

"Mitä mieltä olette näistä ns. syyttömistä läskeistä?
      - Sitä, ettei vanhempia voi syyttää omista kiloistaan, terveydenhoitajatkin neuvovat lapsia ja nuoria syömään oikein."

"Kyllähän läskeillä tuntuu aiha olevan selityksiä läskiyteensä, eikä se muka koskaan ole heidän oma syy. Milloin syytetään geenejä ja toisinaan joku muu on heidät lihottanut."

Selvä. 5- vuotias on siis itse syyllinen omaan lihavuuteensa. Mitä ei ihan itse kuunnellut vauvana neuvolatätin valistusta ja syönyt oikein. Kaikkihan tietävät, että 1, 2, 3, 4, 5- vuotiaat lihottavat ihan itse itsensä. Oma vika. 5- vuotiaat käyvät itse kaupassa ruokaostoksilla ostamassa sen ruoan mitä he ihan itse syövät. 5- vuotiaat päättävät itse mitä kotona ruokakaapista löytyy. Ei vanhemmat ole mistään vastuussa.

"Jos on läski niin aina voi laihduttaa. Jos on laiska ***** ja ei viitsi urheilla saa kyllä syyttää omasta läskiydestään kyllä ihan itseään."

Urheilullinen "äly" loistaa taas kaikkialla. Huomattava ylipainokin "vain laihdutetaan", kaikki normaalipainoiset sen tietävät. Vieroittuminen ruoka- addiktiosta on vaikeampaa kuin heroiiniriippuvuudesta vieroitus. Ihminen voi elää ilman päihteitä, ilman ruokaa ei. Laihdutus huomattavan ylipainoiselle on samanlaista kidutusta kuin heroiiniriippuvainen joutuisi loppuelämänsä käyttämään heroiinia vain vähän.

Jos pieni lapsi joutuu kantamaan kohtuuttoman suurta painoa kasvuiässään, tukiranka kasvaa kieroon. Niveliin tulee asentovirheitä, tukirnaka painuu kasaan. Muutokset tukirangassa ovat pysyviä vaikka elopaino joskus normalisoituisikin. Tämä vaikuttaa loppuelämän ajan ihmisen liikkumiskykyyn. Kun yleiskunto on lähtökohtaisesti tasan nolla, ja taustalla koko peruskouluajan kestäneet liikuntatuntinöyryytyskokemukset, siinähän sitä vain "lähdetään urheilemaan". Viitseliäisyydestä se vain on kiinni, tietää jokainen järkevillä vanhemmilla hemmoteltu itseriittoinen ääliö valistaa. Tottakai se oma normaalius, oma urheilullisuus, ja olemassaolon helppous, on ihan vain omaa ansiota?

Ihmisellä on tasan yksi keho, johon ihmisellä on oikeus kajota. Ja se on oma keho se. Mitä helvettiä se teille kuuluu, arvoisat paskiaiset, millainen toisen ihmisen keho on? Toisen ihmisen kehoon ei tule kajota edes mielipiteen tasolla.

Jos lihava ei miellytä romanttisessa mielessä, mitä siitä? On ihmisiä, jotka sytyttää, ja ihmisiä jotka eivät sytytä. Jotkut tykkää vaaleista, toiset tummista, toiset pitkistä, toiset lyhyistä, toisissa on sitä jotain, toisissa taas ei. Se ei liity koskaan vain ulkoiseen olemukseen. Keanu Reeves sytyttää, Leonardo DiCaprio ei. Julistan siis että miesten kuuluu olla mieluummin Keanun näköisiä kuin Leon, koska minä olen sitä mieltä.

• Älä selitä

Me veronmaksajat joudumme kustantamaan vähintään sadoilla miljoonilla liikalihavuuden aiheuttamien sairauksien hoitoa. Kyllä meillä on oikeus sanoa mielipiteemme ja vaikka vähän arvostella ihmisiä vääristä elämäntavoista ja valinnoista.

• Ruoalla pahoinpitely
        Älä selitä kirjoitti:

Me veronmaksajat joudumme kustantamaan vähintään sadoilla miljoonilla liikalihavuuden aiheuttamien sairauksien hoitoa. Kyllä meillä on oikeus sanoa mielipiteemme ja vaikka vähän arvostella ihmisiä vääristä elämäntavoista ja valinnoista.

Miten monilla sadoilla miljoonilla me veronmaksajat joudummekaan kustantamaan kaltaistesi tyhmien ihmisten sosiaalisen törttöilyn aiheuttamien sairauksien hoitoja!

Kyllä meillä on oikeus sanoa mielipiteemme ja arvostella sinua vääristä elämäntavoistasi, joihin kuuluu kanssaihmisten sosiaalinen raiskaaminen.

Toisen ihmisen keho ei TODELLA kuulu sinulle yhtään millään tavalla. Ylipainoisten ihmisten kehot eivät ole yleistä omaisuutta, dorka.

• Älä usko valheeseen
        Älä selitä kirjoitti:

Mielipiteistä voidaan keskustella, mutta ei puhuta RAHASTA kun puhutaan inhimillisistä arvoista, elämästä ja terveydestä, Kyllä meistä kaikki tekee virheitä ja omaa omat vaikeutensa, mutta on järkyttävää, jos vain ajatellaan vermarkkoja ja rahaa. Kuka tuon ajatuksen on sinulle syöttänyt, Wahlroos vai? Hän nyt myy köyhät enrgiajätteeksi, jos niikseen tulee ja kyllä muut perusteet pitää olla tärkeämpiä. Yhteiskunnan ja ihmisten arvostaa elämää muista syistä.

Meillä oikeasti ON rahaa kaikkien terveyden hoitoon, jopa lihavat maksavat veroa... Meille vaan syötetään ahneitten pörssihaitten kautta kuvaa sosiaalisten etuuksien synnistä, koska he eivät saa rahaa sitä kautta. Jos kaikki muuttuisi maksetuiksi palveluiksi, he voisivat hyödyntää ja nyhtää yhteiskuntaa entistä enemmän. Valtion yritysten myyminen yksityisiksikin on hyödyttänyt kymmenillä miljoonilla näitä pörssimiehiä, vaikka valtio eli kansa olisi edelleen pääomistaja: ei rahaa vaan tipu kymmeniä miljoonia per kansalainen!

Älkää menkö tuohon hemmetin epäinhimilliseen ahneusloukkuun, se ei tule hyödyttämään ketään, kenellä on alle 25 000 euron kuukausitulot ja alle miljoona tilillä!!! Se tulee pettämään ihan jokaisen keskituloisenkin ja etenkin kaikki sen alle, se ei kannattele hyvätuloisistakaan kaikkia. Uskokaa huviksenne, tuo ajatus "verorahojen tuhlaamisesta" ei ole oikea eikä todellinen!!!

• Arvomaailma

Maailmasta on tullut jotenkin sairaan ulkonäkökeskeinen. Jos olet missi/mistermitoissa, olet hyvä ja pienillä virheillä menettelet, mutta muuten et kelpaa. Onko Suomi on muuttumassa jenkkihömppäläksi?

Mikä on ihmisen sisäisen kauneuden arvo? Itse ottaisin mielummin ylipainoisen sisältä hyvän ja luonteeltaan sopivan kuin kauniit tyhjät kuoret. Kauneus on katoavaista, osalla aiemmin kuin toisilla, mutta sama suunta on edessä kaikilla.

• gfjjhuyuyuio

"Mikä on ihmisen sisäisen kauneuden arvo? Itse ottaisin mielummin ylipainoisen sisältä hyvän ja luonteeltaan sopivan kuin kauniit tyhjät kuoret. Kauneus on katoavaista, osalla aiemmin kuin toisilla, mutta sama suunta on edessä kaikilla. "

Miten ihmeessä tämä sisäinen kauneus vedetään aina näihin läskikeskusteluihin mukaan? Onko jotenkin ehdoton sääntö, että jos on läski, niin on myös "sisäisesti kaunis", mutta kaikki normaalipainoiset ovat sitten jotain ääliöitä sisäisesti? Voiko tällainen sisäisesti ruma parantua lihottamalla itsensä muodottomaksi möykyksi ja pilaamalla terveytensä? Omasta mielestäni "sisäisellä kauneudella" ja painolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa: kaunis kuori ei sulje pois sitä, ettei voisi olla muutenkin hyvä, eikä lihavuus missään määrin lisää sisäistä kauneutta.

Itse uskon siihen, että ainakin 99.99% ihmisistä pystyy hallita painoaan oikealla määrällä ruokaa ja liikunnalla. Itse olin läski lapsi. Sitten kun viimein 16-vuotiaana ymmärsin, että läskiys on täysin oma valintani ja aloin liikkumaan kunnolla, niin läskitkin sitten hiljalleen lähti. Nykyään olen normaalipainoinen ja hyväkuntoinen. Lisäksi kun olen lihavuuden kokenut, niin tiedän kuinka perseestä on hengästyä jääkaapille kävelystä ja niinpä en aio siihen olotilaan enää palata.

Yksi älytön uskomus on myös se, että lihominen tapahtuu jotenkin helposti huomaamatta, mutta laihdutus on sitten äärimmäisen vaikeaa. Miksi ihmeessä joku kuvittelee, että jos on ahtanut ruokaa suuhunsa vuosien ajan ja lihonut tämän seurauksena vaikka 20kg viidessä vuodessa, niin tämän saman massan pitäisi sitten sulaa pois kilon-kahden viikkovauhtia? Yhtä älytöntä on alkaa jollekin äärimmäisen tiukalle kuurille, ja sitten jos on ihmeen kaupalla "päässyt tavoitteeseen" niin palataan takaisin vanhoihin tapoihin.

Ainoa keino pysyvään painonpudotukseen on tehdä pysyvä muutos. Muutoksen ei tarvitse olla suuri, useimmille riittää kun jättää turhat herkut pois ja syö pienempiä annoksia. Liikunta on sen sijaan äärimmäisen tärkeä osa painonhallintaa ja erityisesti oman hyvän olon ja terveyden lähde. Kun tällaisen pienen muutoksen tekee, ei kannata odottaa mitään kymmenen kilon pudotusta kuukaudessa, mutta sen sijaan painoa lähtee ihan yhtä huomaamattomasti kuin sitä on tullutkin, ja jo vuodessa näkyy varsin suurta edistystä.

• Rajansa kaikella....

Minun tapauksessani se, että en halua seurustella räikeästi ylipainoisen kanssa, ei ole mikään rangaistus. Näin ollen sama koskee yhtä lailla niitäkin, jotka eivät ole tilaansa syyllisiä. Minua ei yksinkertaisesti kiinnosta, onko ihminen syyllinen lihavuuteensa vai ei, koska en vain pysty viehättymään seksuaalisesti todella lihavasta ihmisestä (muutama kilo ylipainoa on ok.). Seksi tällaisen henkilön kanssa olisi muutenkin epämukavaa, koska olen itse hyvin siro ja pienikokoinen nainen. Ystävät ovat eri juttu, ystävikseni hyväksyn kaiken kokoisia ihmisiä, enkä silloinkaan tee erottelua sen välille kuka on lihava omasta syystään ja kuka ei.

• Ruoalla pahoinpitely

Minä olen aina kokenut seksuaalisesti vastenmielisiksi tyhmät ihmiset. Jos keho on timmi, mutta pää kumisee tyhjyyttään, forget it. Tyhmyys ja sosiaalinen törppöys näkyy ja tuntuu myös petipuuhissa.

Sen mitä ulkoisesti nykyihanteiden mukaiselta, mutta tyhmältä ihmiseltä on seksuaalisesti saatavissa voi ostaa kaupasta, ja se mahtuu yöpöydän laatikkoon.

Äly, varsinkin sosiaalinen äly, on seksuaalisesti sytyttävää. Kyky ajatella omaa nenäänsä pidemmälle, kyky nähdä asioiden taakse, henkinen kypsyys, fiksu käytös, kunnioittava asenne kanssaihmisiä kohtaan, sivistystaso, ne ovat välttämättömyyksiä jos minut tahtoo sytyttää seksuaalisesti. Tunneimpulssiensa heiteltävänä elävä sosiaalinen törttöilijä on seksuaalisesti vastenmielisempi kuin lihava mutta älykäs ihminen.

• IHRAA APUA !

EN. YÖK ! RÖH,RÖH

• ....

Joulukinkkuko se siellä röhkii...

• -TSS-

Asiahan on niin, että jos omat kilot eivät itseä häiritse nin ei niiden silloin kauheasti pitäisi muitakaan häiritä. Ainakin jos puhutaan aikuisista ihmisistä.

• Katkeroitunut 17v.

Minä itse olen ollut lihava jo pienestä asti, kiitos ruokavalion ja huonon liikunnan, kun äidin jalat menivät paskaksi onnettomuudessa, ja isä vain ryyppäsi itsensä hautaan. Olen laihduttanut 6 kertaa koko elämäni aikana, ja olen vasta 17-vuotias. Kiloja on lennellyt suuntaan jos toiseen.
      Olin yhdessä vaiheessa ihan normaalipainoinen kun vaihdoimme ruokavaliota äidin kanssa, mutta kun isä meni hautaan 6 vuotta sitten, en pystynyt jatkamaan enää samaa rataa, vaan sorruin naposteluun äidin kanssa ja kilot tulivat taas takaisin, joka laihutus kerran jälkeen kaksinkertaisina. Painan nyt n. 110kg omien muistikuvieni mukaan, ja häpeän painoani, mutta en voi sille mitään. Harrastin päivittäin lenkkeilyä niin että veri maistuu suussa ja hiki puski pintaan, koska en enää kestänyt sitä että kaikki huutelevat perääni ja nauravat selkäni takana pas**isesti, kunnes jouduin sairaalaan sen takia viikoksi makaamaan ja syömään lääkkeitä seuraavan kuukauden.
      Nykyään olen opetellut elämään itseni kanssa sellaisena kuin olen. Tietenkin, vieläkin on ongelmia omatunnon kanssa ja joudun sen takia käymään terapiassa ja syömään masareita, mutta kun asiaa olen pidemmällä kaavalla katsonut, ei syy ole kokonaan minun. Maailma on niin sokea, että kaikki mitä nähdään silmin ja ollaan opittu vanhemmiltaan, johtavat toiset raukat kierteeseen, jotka vain yrittävät elää omaa elämäänsä päivä eteenpäin kerrallaan, kunnes 20-vuotiaina hyppäävät sillalta alas junan alle kun eivät enää kestä tätä p**kaa elämää.

Eli siis;

Laihat: Haistakaa v*ttu ja varpaan välit, te ette ole yhtään sen parempia kuin me lihavat. Te ette tiedä pa**aakaan, miten paljon meitä itseämme voi hävettää oma painomme, jolle emme tosiaankaan voi mitään vaikka olemme yrittäneet kaikkea. Siispä, olkaa ystävällisiä ja pitäkää ne haisevat törkyturpanne kiinni, sekä mölyt mahassanne. Teillä ei nimittäin ole mitään oikeutta arvostella muita. Me ihmiset olemme kaikki saman arvoisia, eli mittaamattoman arvokkaita. Kannattaisi nimittäin joskus katsoa teidänkin peiliin ja kysyä: "Jos olen ulkoa päin kaunis, tarkoittaako se sitä että olen sisältäkin?"
      Aina nimittäin ei ulkonäkö merkitsekään sitä, millainen ihminen tosiaankin on. Paketin sisältö on tärkein, ei sen ulkomuoto.

Hyvä esimerkki tuohon olisi tämä: Saat kaksi lahjaa, toinen on somasti koristeltu kauniisiin nauhoihin ja kiiltävään paperiin, kun taas toinen on vähän ränsistyneen näköinen ulkoa päin. Päätät että heität ränsistyneen paketin pois sisältöineen, eihän siellä mitään hyvää voisi ollakaan kun ei pakettikaan näyttänyt hyvältä.
      Kun avaat kauniin paketin, sisältä paljastuukin iso kasa puhdasta p**kaa, jonka hajua et tule unohtamaan koskaan.
      Paketti jonka heitit menemään, sisälsi kauniin ja arvokkaan esineen, mitä olit aina toivonut, mutta joku onnekas koditon, joka roskiksiasi tunki, saikin sen itselleen ja on siitä kovin iloinen.

Lihavat: Älkää antako muiden sanojen horjuttaa teitä, vaan näyttäkää heille että kyllä mekin pystyssä pysytään, ja vieläpä paremmin mitä laihat! Pidetään vain jalat tukevasti maassa, ja katsotaan heitä jotka katsovat meitä ylhäältä alas päin, saman arvoisina kuin mekin olemme. Ihmistä ei nimittäin mitata ulkomuodon perusteella, vaan sisällöllä. Eli jos olet itse omiin kiloihisi epätyytyväinen mieti näin: ei se ole sama asia kuin millainen komistus/kaunotar olet sisältä päin. Jos et pysty itsestäsi huolehtimaan ulkoisesti, pidä sentään huolta sisällöstäsi. :)

Tässä siis vielä muutama sana kaikille: Älä tuomitse ulkonäön perusteella, vaan tutustu rohkeasti, sillä mutakasan alta voi löytyä mittaamattoman arvokas timantti. ^^

• petofi

Mahtaakohan sulla olla nyt hieman mustavalkoinen maailmankuva? Luuletko että kaikki ihmiset jotka eivät ole lihavia nauravat ja pilkkaavat lihavia?

• Ruoalla pahoinpitely

"mutta kun asiaa olen pidemmällä kaavalla katsonut, ei syy ole kokonaan minun"

Syy ei ole MILLÄÄN TAVALLA sinun. Sinä olet täysin syytön siihen miten ja millaisissa olosuhteissa sinut on laitettu elämään.

Omat opitut toimintatapasi ovat vain reaktioita kieroutuneeseen ympäristöön johon sinut tässä elämässä pistettiin silloin kun sinulla ei ollut pienintäkään mahdollisuutta vaikuttaa asioihin. Kukaan meistä ei valitse paikkaa, aikaa, olosuhteita eikä ihmisiä joiden armoilla me elämme lapsuutemme. Lapsi ainoastaan reagoi ympäristöönsä. Järkevillä vanhemmilla hemmoteltujen pullamössöjen on aivan turha sössöttää miten koko kasvuiän, lähes parikymmentä vuotta kestänyt elämän sabotointitoiminta vain "lopetetaan ihan itse". Ja miten siitä ollaan "vastuussa ihan itse".

Se että 17- vuotiaana olet jo kerennyt laihduttaa 6 kertaa, ja kilot sanojesi mukaan tulivat "kaksinkertaisina takaisin", ei taida olla ihan realistista. Olet ollut kasvuikäinen lapsi jokaisen laihdutuskertasi aikana. Vaikka osa kiloista on ollut ylipainon kertymistä, suuri osa kilojen kertymisestä on kuulunut normaaliin kasvamiseen. On normaalia että kasvuikäisen lapsen paino nousee.

Mikään niistä ylimääräisistä kiloista ja terveyshaitoista joita joudut kantamaan, ei ole koskaan ollut osa SINUA. Ne ovat sinulle ulkopuolelta annettuja, jonkun toisen taakkoja, jotka sinut on laitettu kantamaan. Valitettavasti ihmisen elämä menee niin, että lopulta me itse joudumme ne lapsuuden sabotointitoiminnat korjaamaan, jos ne on korjattavissa. Tärkeintä on tajuta, että jos päättää päästää irti noista omille niskoille lapsuudessa sysätyistä riesoista, sen tekee vain itsensä vuoksi. Siksi, että itse tahtoo itselleen hyvää, itse tahtoo luovuttaa ne pois, eikä siksi, koska joku toinen sitä vaatii. Ihminen ei ole kehostaan kenellekään tilivelvollinen. Sinun kehosi on sinun omaisuuttasi, ja vain sinun. Sinä itse päätät mitä sille teet tai jätät tekemättä. Kenelläkään ei ole siihen mitään sanottavaa.

Yhteiskuntamme suurinta tyhmyyttä on se, että täällä korjataan lapsia silloin kun pitäisi korjata vanhempia. Olisi tekopyhää hurskastelua toivotella sinulle hyviä jatkoja, ja sanoa että älä välitä mitä muu yhteiskunta sanoo. Kukaan joka on joutunut elämään stigma otsassa perverssien yhteiskuntien sylkykuppina, ei ole niin tyhmä, että sanoisi: "Älä välitä". Sen sijaan toivotan voimia ja kestokykyä sietää tätä neandertaaleista koostuvaa pervessiä yhteiskuntaa, ja sen tuottamaa painetta.

Kannattaa muistaa, että kaikilla ihmisillä on joku "vamma". Toisilla se vamma on näkyvä. Toisilla se on kuuluva.

• Katkeroitunut 17v.
        petofi kirjoitti:

Mahtaakohan sulla olla nyt hieman mustavalkoinen maailmankuva? Luuletko että kaikki ihmiset jotka eivät ole lihavia nauravat ja pilkkaavat lihavia?

Minua itseäni ollaan hakattu sellaisella maailmankuvalla aika paljon. >_> Tiedän kyllä itsekin etteivät kaikki ihmiset naura ja pilkkaa lihavia, vaan ymmärtävät heitä, mutta täälläpäin missä minä asun, heitä on erittäin vähän! >:(

• Katkeroitunut 17v.

"mutta kun asiaa olen pidemmällä kaavalla katsonut, ei syy ole kokonaan minun"

Syy ei ole MILLÄÄN TAVALLA sinun. Sinä olet täysin syytön siihen miten ja millaisissa olosuhteissa sinut on laitettu elämään.

Omat opitut toimintatapasi ovat vain reaktioita kieroutuneeseen ympäristöön johon sinut tässä elämässä pistettiin silloin kun sinulla ei ollut pienintäkään mahdollisuutta vaikuttaa asioihin. Kukaan meistä ei valitse paikkaa, aikaa, olosuhteita eikä ihmisiä joiden armoilla me elämme lapsuutemme. Lapsi ainoastaan reagoi ympäristöönsä. Järkevillä vanhemmilla hemmoteltujen pullamössöjen on aivan turha sössöttää miten koko kasvuiän, lähes parikymmentä vuotta kestänyt elämän sabotointitoiminta vain "lopetetaan ihan itse". Ja miten siitä ollaan "vastuussa ihan itse".

Se että 17- vuotiaana olet jo kerennyt laihduttaa 6 kertaa, ja kilot sanojesi mukaan tulivat "kaksinkertaisina takaisin", ei taida olla ihan realistista. Olet ollut kasvuikäinen lapsi jokaisen laihdutuskertasi aikana. Vaikka osa kiloista on ollut ylipainon kertymistä, suuri osa kilojen kertymisestä on kuulunut normaaliin kasvamiseen. On normaalia että kasvuikäisen lapsen paino nousee.

Mikään niistä ylimääräisistä kiloista ja terveyshaitoista joita joudut kantamaan, ei ole koskaan ollut osa SINUA. Ne ovat sinulle ulkopuolelta annettuja, jonkun toisen taakkoja, jotka sinut on laitettu kantamaan. Valitettavasti ihmisen elämä menee niin, että lopulta me itse joudumme ne lapsuuden sabotointitoiminnat korjaamaan, jos ne on korjattavissa. Tärkeintä on tajuta, että jos päättää päästää irti noista omille niskoille lapsuudessa sysätyistä riesoista, sen tekee vain itsensä vuoksi. Siksi, että itse tahtoo itselleen hyvää, itse tahtoo luovuttaa ne pois, eikä siksi, koska joku toinen sitä vaatii. Ihminen ei ole kehostaan kenellekään tilivelvollinen. Sinun kehosi on sinun omaisuuttasi, ja vain sinun. Sinä itse päätät mitä sille teet tai jätät tekemättä. Kenelläkään ei ole siihen mitään sanottavaa.

Yhteiskuntamme suurinta tyhmyyttä on se, että täällä korjataan lapsia silloin kun pitäisi korjata vanhempia. Olisi tekopyhää hurskastelua toivotella sinulle hyviä jatkoja, ja sanoa että älä välitä mitä muu yhteiskunta sanoo. Kukaan joka on joutunut elämään stigma otsassa perverssien yhteiskuntien sylkykuppina, ei ole niin tyhmä, että sanoisi: "Älä välitä". Sen sijaan toivotan voimia ja kestokykyä sietää tätä neandertaaleista koostuvaa pervessiä yhteiskuntaa, ja sen tuottamaa painetta.

Kannattaa muistaa, että kaikilla ihmisillä on joku "vamma". Toisilla se vamma on näkyvä. Toisilla se on kuuluva.

Tuossa olette kyllä täysin oikeassa.

• Ruoalla pahoinpitely
        Katkeroitunut 17v. kirjoitti:

Minua itseäni ollaan hakattu sellaisella maailmankuvalla aika paljon. >_> Tiedän kyllä itsekin etteivät kaikki ihmiset naura ja pilkkaa lihavia, vaan ymmärtävät heitä, mutta täälläpäin missä minä asun, heitä on erittäin vähän! >:(

"Jos et pysty itsestäsi huolehtimaan ulkoisesti, pidä sentään huolta sisällöstäsi."

Maailma ei ole vain kauniita varten olemassa. Myös ruma saa olla.

Haluaisin nyt kuitenkin todeta vielä, ettei lihavuus ole sama kuin rumuus. Eikä laihuus sama kuin kauneus. Lihava SAA huolehtia ulkoisesti itsestään. SAA pukeutua kauniisti, SAA hemmotella itseään vaikkapa kauneudenhoidolla ja vaatteilla. Lihava voi elää upeaa elämää. Sen todistavat esimerkiksi Mimmi Ja Peppi:

http://www.moretolove.fi/

Minä olen normaalipainoinen enkä elä lainkaan yhtä hienoa elämää kuin noi kaksi.

Se mikä on kaunista ja mikä rumaa on riippuvainen monista asioista. Sen lisäksi, että kauneus on katsojan silmässä, se on myös riippuvainen kulttuurista. Jos täällä ihannoidaan luurankoja, monessa muussa kulttuurissa (jamaika, marokko ym.) kauneusihanne on lihava. Jos täällä naiset turvautuvat laihdutuslääkkeisiin, monessa muussa maassa naiset syövät kanakarjan lihottamiseen käytettäviä valmisteita tullakseen tarpeeksi lihaviksi. Koska siellä laiha on rumaa ja lihava seksuaalisesti viehättävää. On maita joissa morsian lihotetaan hääseremoniaa varten mahdollisimman reheväksi, jotta hän olisi hääpäivänä miehelleen mahdollisimman haluttava.

KAIKKI on kiinni tavasta katsoa asioita. Sekä omasta, että sen yhteiskunnan jossa eletään.

Minä olin lapsena lihava. Minulla oli ulkonäkökomplekseja niin paljon, että valokuvistakin raaputin oman kuvani pois. Nyt kolmekymppisenä katson jäljellä olevia kuviani, ja huomaan etten ollut ollenkaan niin ruma kuin silloin koin olevani. Enkä edes niin lihava. Koko sen ajan, kun olisin voinut nauttia nuoruudestani ja nätteydestäni, käytin itseni vihaamiseen ja vikojeni häpeilyyn. Kaikki oli seurausta ympäristöstä jossa kasvoin. Minut kasvatettiin olemaan ylikriittinen itseäni kohtaan. Mitä tuhlausta!

Olet 17- vuotias. Sinulla on vielä sellaiset about 80 vuotta elämää jäljellä. Maailma on suuri ja avara. Täältä löytyy paljon muitakin paikkoja - ja toisenlaisia ihmisiä - kuin se kylä ihmisineen jossa vielä sinnittelet. Joten ennenkuin laittaa tavoitteeksi 20- vuotiaana sillalta hyppäämisen, kannattaa kokeilla vaikkapa asuinpaikan vaihtoa, ja hakeutumista sellaiseen seuraan joka hyväksyy sinut kiloinesi. Ei eri vaihtoehtojen kokeileminen olon helpottamiseksi ei ota jos ei annakaan. Voihan sitä hypätä sillalta myöhemminkin.

• karppaamien on kivaa

Me ollaan yli 50v ja laihdutettu wokilla ja lihalla/kalalla/kanalla karppausleivällä, ligh-juomilla hedelmillä, juustoilla ym ym yhteensä yli 55kg. 9kk ja matka jatkuu. Kohta ollaan finaalissa. Olipa ne läskit tulleet lapsena tai aikuisena, niin ne lähtee pois, kun syö alle kulutuksen. Karpatessa ei ole kaloreita laskettu, eikä nälkää podettu. Vain sokeri, normileipä, karkit, sipsit, peruna, riisi ja pata on pois.
      Mitään rasvan mänkkäämistä ei ole harrastettu. Kun syö sopivasti lihaa/kalaa niin nälkää pysyy pois ja paino laskee.

• Jeejeee.
        Jouluruoka onkin karppaamista, kunhan jättää perunat ja leivät pois. Kinkku, graavilohi, punajuuri, muut vihannekset ja lanttulaatikko riittävät ainakin minulle. Enää en aiokaan ostaa mitään perunalaatikkoa.

• wertderturukh

soru nyt vaan mut jos oot läski, laihduta

• läskiennenlaihanyt

"Laihat: Haistakaa v*ttu ja varpaan välit, te ette ole yhtään sen parempia kuin me lihavat. Te ette tiedä pa**aakaan, miten paljon meitä itseämme voi hävettää oma painomme, jolle emme tosiaankaan voi mitään vaikka olemme yrittäneet kaikkea. Siispä, olkaa ystävällisiä ja pitäkää ne haisevat törkyturpanne kiinni, sekä mölyt mahassanne. Teillä ei nimittäin ole mitään oikeutta arvostella muita. Me ihmiset olemme kaikki saman arvoisia, eli mittaamattoman arvokkaita. Kannattaisi nimittäin joskus katsoa teidänkin peiliin ja kysyä: "Jos olen ulkoa päin kaunis, tarkoittaako se sitä että olen sisältäkin?"
      Aina nimittäin ei ulkonäkö merkitsekään sitä, millainen ihminen tosiaankin on. Paketin sisältö on tärkein, ei sen ulkomuoto."

Olen laiha, mutta. Kaksi vuotta sitten painoin 110 kg, kyllä. Eli saman verran kuin sinä nyt. Pituuteni on 170. Laihdutin rajusti ja tänä päivänä olen alipainoinen, n. 50kg (vähän alle).
      Yleistät nyt vähän turhan jyrkästi. Voin kertoa saavani ilkeitä ja ylenkatsovia katseita ylipainoisilta, he eivät enää halua tutustua minuun samalla tavalla kuin ylipainoinen itsekin ollessani.
      Joten lihavat, miksi olette ennakkoluuloisia laihoja kohtaan? Ette voi tietää, millainen menneisyys heillä on ollut.

• Katkeroitunut 17v.

Tuo kuullostaa siltä, että sinua ollaan eroteltu vähän liiaksi, ja tämä avasi juuri silmäni. Laihat jotka tykkäävät olla lihavien seurassa, saavat nälvimistä muilta laihoilta jotka vihaavat ylipainoisia, kun taas vastavuoroisesti sama tapahtuu lihavilla jotka vihaavat laihoja. Me ihmiset emme ole näköjään alentuneet luokittelemaan meitä vain värimme vuoksi, vaan nyt myös koomme ja ulkomuotomme, vuoksi joka on väärin. :(
        Voi olla että he joihin tahdoit tutustua, luulivat sinun sisältösikin muuttuneen kun muutuit ulkoisesti, mutta uskoakseni se ei taida olla totta?

• Black Day

Voisitko tapailla lihavaa, käsipuolta, jalkapuolta, sydänvaivaista, masennusta sairastavaa, alkoholistia, avannepotilasta, syöpäsairasta, rumaa, liian pitkää, liian lyhyttä, liian laihaa (sellaisenkin olen nähnyt!!), liian vanhaa, hampaatonta, kaljua, pömppövatsaista, perunanenäistä, finninaamaa, tyhmää ym ym ym.... Täydelliset ihmiset, katsokaa ympärillenne. Meillä suurimmalla osalla on omat vikamme ja ne pitää hyväksyä. Ei ole ihme, että treffipalstalla roikkuvat samat täydellisyyden tavoittelijat vuosikausia. Kuusikymppinen kaljamahainen raksamies hakee kaksikymppistä treenattua blondijuristia. Saahan sitä jokainen unelmoida, mutta realismi pitää muistaa. Niin lihavuuden kuin muittenkin puutteiden suhteen. Puutteelliset ihmiset ovat aivan yhtä hyviä ihmisiä kuin muutkin. Jokaiselta löytyy jokin vajavaisuus, kun rohkeasti katsoo itseään peilistä.

• m36-intj

"Puutteelliset ihmiset ovat aivan yhtä hyviä ihmisiä kuin muutkin. Jokaiselta löytyy jokin vajavaisuus, kun rohkeasti katsoo itseään peilistä."

Lienee sanahelinää. Tai osoittakaa väitteeni vääräksi. Vastuu sysätään aina muille ihmisille, eikä kukaan ota lopulta vastuuta mistään. Kyllähän kaikki haluavat aina sitä parasta, eivätkä kaikki ihmiset ole yhtä hyviä. Nykyään rahanhimokin on lähes pohjatonta.

Todellisuudessa ongelmat kasaantuvat osalle ihmisistä, useimmat eivät ole moniongelmaisia.

• hghhg

ite en ainakaan vois seurustella läskin kanssa ihan sama millatapaa se ne läskinsä on saanu. Sen verta kuvottavia on läskimakkarat hyi yök.

• näin on käynyt

Lihavuuden syyt ovat rokotusten vaikutukset. Ne pilaavat kylläisyydenkeskuksen, kuten narkoleptikoilla ja ihmisestä tulee hormoonihiiriä. Myös natriumglutamaatilla on vastaavia vaikutuksia.

• pläski_

Näin juuri, lihavuus on turn-off ihastumiselle johtui se mistä syystä tahansa.

• kokemusta on;))

Sano, mitä sanot, mutta meikäpojasta kunnon turpea"läski-p i l l u" on 100 kertaa parempi kuin kova koppaluinen p i l l u, jossa vain sininen kurttunahka ympärillä.

Johan siinä kullikin heltyy hangatessa.

Rinnattomat luurangot joilta paistaa koppaluu korkealla ja kylkiluut lävitse, eivät ole naisia. Naisella pitää olla "reittä ja revää!"

• kaasa.re

Hölyn pölyä, laita läskisi kuriin. Tiedät mitä pitää tehdä joten älä marise, vaan korjaa ruokatottumuksesi, ja ala myös elää terveellisesti. On hyvä syytellä vanhempia ja olla tekemättä mitään. Voi kun mulla on ollu niin ankea lapsuus joten jatkampahan tätä lopun ikääni.

• Jos ulkonäkö ei kiihota, niin aivan sama mikä on syynä. Sitä paitsi se että elää loppuelämänsä uhrina, eikä ota vastuuta omasta elämästään ja ala muuttamaan suuntaa elämässään, niin se on oma valinta. Se on jokaisen oma valintansa mitä tunkee suustaan alas siinä vaiheessa kun on järkeä ajatella itse ja kun asuu omissa hoteissaan.

Jossakin kohtaa on vedettävä se raja, että milloin lopettaa elämästä vanhempien jatkeena ja milloin alkaa itse valitsemaan oman tiensä. Joskus se teettää asioita, jotka ei ole helppoja, mutta ne on vain tehtävä. Kasvukipuja joku sanois.

• oot läski

omanlainen_tallaaja:lle

Joo olis sinunkin syytä katsoa vähän peiliin!

• oot läski kirjoitti:

omanlainen_tallaaja:lle

Joo olis sinunkin syytä katsoa vähän peiliin!

Heh. Joka päivä katson ja kelpaa tällä haavaa mulle. :) Enkä muuten edes ole läski. Jos noin realistisesti arvioisin niin kohtuu normaali kroppa. Hiuksen hienolla masulla. :) Jos miehellä on lihaisa, eikä löysä kroppa, niin pari kiloa vyötäröllä ei merkkaa suuriakaan. Kunhan vaan hartiasuojissa riittää varat. :D

Miehellä kropan kuva on hiukan erillainen kuin naisella. Jos joku pitää jostain Kenialaisesta maratoonarin tapaisesta, niin ei se ole multa pois. Pitäköön. Mä kuitenkin aion pitää itseni tietyssä kuosissa, en liian lihavana, mutta en laihaksikaan halua. Mies eikä poika enää.

Naisella taas pari kiloa reisissä tai perseessä ei suurtakaan haittaa tee. Mutta jos siitä tulee kovinkin lihaisa tai roteva, niin vaatii sitten jonkun muun kuin minut. Eikä se lihavakaan ole mun makuun.

• Mitä enemmän asiasta tietää, se vähemmän siitä on mielipiteitä, asioita pohtii laajemmin äkkijyrkkyys tasaantuu..

• Ei este

Jkv ylipainoa ei ois tapailun tai rakastumisen este. En vaan tiedä rakastuisko hän minuun sillä olen sitä mieltä että ylipaino on yksi vakavimmista terveysongelmista.

Se vie ennenaikaiseen hautaan kituliaan elämän kautta. Valitettava fakta.

• dthudfhjftghk

Voin sanoa että liikun itse päivässä useita tunteja ja syön vähemmän kuin useat itseäni laihemamtkin ja paljon kasviksia, mutta koko ikäni olen ollut läski eikä tuo läski pois lähteä tahtos :( Ja molemmat vanhemmatkin on pyöreitä ja lyhyitä (äidillä taudista ja isällä ei vaan riitä jaksaminen) eikä kumpikaan liiku kirveelläkään, että en edes halua tietää paljonko pitäisi liikkua ja vähän syödä jos syömä- ja liikuntatapani ovat kehittyneet vanhemmilta, muka.

• läskitön

En ole läski mutta ymmärrän sua hyvin. Pidän syödä suklaata ja huomasin joskus, että voin syödä sitä enemmän ja enemmän.Koska keho nopeasti tottuu lisää kaloreita ja vaatii niitä lisää. Pitäis vain sanoa vahvasti itselle "STOP" ja olla järkevä. Me omme ihmiset ja teemme mitä haluamme. Eikös..?

• omalla vastuulla

Mä olen kahden liikalihavan (isäni BMI 38, äitini 42) vanhemman lapsi, tietenkin myös lihava aina teini-ikään asti. Silloin otin ohjakset omiin käsiini ja 16-v:sta asti olen ollut hoikka (170cm/60 -2kg), nyt 35v kolmen hoikan lapsen äiti.
      Ei tartte kuin katsoa kuvia keskitysleireiltä, kaikki on laihoja. Turha mussuttaa, energiataseesta siinä kysymys on. Ikiliikkujia ei ole.

• Kohtuus kaikessa

Liikalihavuuteen voi olla tosi moninaisia syitä. Ne kannattaa ensin selvittää itselleen. Lääkäri ja ravintoterapeutti on ne henkilöt joiden kanssa kannattaa miettiä laihduttamista. Yksin laihduttaminen tahtoo hyytyä lyhytjännitteisyyteen ja toisaalta on selvitettävä taustat eli terveystilanne ja ruokailutottumukset. Liikunta on aina hyvästä ja sen ei tarvitse olla juoksua jos se ei kerran maita. Sauvakävely ja kuntosali ovat hyviä. Jos liikkumalla aikoo laihtua niin sen täytyy olla teholtaan jotain saman tasoista kuin maratonilli valmistautuminen. Kovin moni ei sitä jaksa eikä toinnakaan rääkätä itseään (jos se siltä tuntuu). Tärkeintä on että olet havahtunut asiaan ja tahdot todella tehdä niille jotakin. On kyse siis myös terveydestäsi! Tsemppiä sinulle - ja pistä toimeksi.

• punttimies

Osaako joku kertoa kun olen "läpipasko" ja syön 4000-5000kcal päivässä ja käyn salilla 3-4 kertaa viikossa. paino on tyssännyt 90kiloon vaikka haluisin lisää massaa. Niin sitä vaan että onko ulosteessani vielä paljon kaloreita? Onko suolistoni alikehittynyt esim. lihaviin nähden? Kakkaavatko lihavat harvemmin? Onko heidän ulosteensa joku pieni kivikova nökäre?

Sanotaan että saanti ja kulutus.. mihin kulutan kun en käy edes töissä! Vai onko minulla kehittyneemmät aivot. ÄO on kaksi kertaa testattu ja on 122. Kuluttaako minun aivoni kaiken muun??

Syön kaikkea, hiilareitakin ihan sikana. Välillä menee litra normi jugurttiakin välipalaksi??
      Ärsyttää kaikki light juomat kun ne on vaan värjättyä vettä eikä niistä saa mitään ja maksaa vaan ihan sikana varsinkin kun vertaa kalori juomaan. tuo on muuten varmaan hyvä bisnes nuo laittijuomat!

• Ymmärrä

Todennäköisesti ohutsuolesi on tavallista lyhyempi.

• 16

Kyllä se läskiys on siinäkin tapauksessa ihan siitä lähtien omaa syytä kun sen pystyy ymmärtämään ja itse niistä ylimääräisistä herkuista ja huonoista valinnoista kieltäytymään.

• elintason tulos

Lihakset kuluttaa enemmän kaloreita kuin rasvamassa - mitä lihaksikkaampi on, sitä paremmin kalorit kuluu. Nuorempana mäkin treenasin kaikenlaista, eikä paino tosiaan noussut millään syömisellä, se nousi itse asiassa alkamalla käymään salilla, koska lihas painaa enemmän kuin rasva.

Ei lihavia tarvii syyllistää - siihen on kuitenkin pitkä tie, sama pätee toiseen suuntaan, laihtumiseen on myös pitkä tie. Laihduttaminen on elämäntapamuutos ja siksi pitäisi unohtaa kaikki pikadieetit. Painonpudotuksessa on kyse kuitenkin pitkällä juoksulla kovasta itsekurista, ja pitää tehdä "valintoja", jotka johtavat painonpudotukseen.

On periaatteessa ihan sama mitä ihminen syö, vaikka vetäisi chipsipussin päivässä, eikä syö muuta, siinä tulee se 2000kcal täyteen, mut sitten ei pidä syödä mitään muuta. Vanhemmilla on kyllä vastuu siitä, millaiset ruokailutottumukset lapsilleen opettaa, ja on myös lapsille syytä kertoa riittävän ajoissa totuus, et tulee sitten kiusatuksi. Todellakin, valkoinen leipä, chipsit, limut, karkit ja kaikki vastaavat ei-ravintopitoinen lihottaa, ja huomaamatta. Mutta ruoka ei lihota ketään, terveellinen ja ravitseva ruoka, jos sitä syö kohtuudella. Liikunta taas pitää aineenvaihdunnan käynnissä, sen ei tarvitse olla mitään kallista edes, arkiliikuntakin käy liikunnasta - mutta tv:een ääressä tuntikaupalla istuminen näkyy vääjäämättä jossain vaiheessa. Olen huomannut töissä näitä ylipainoisia sarjafriikkejä, ei ihme, jos ovat ylipainoisia, viettävät kaiken vapaa-ajan tv:een äärellä - en tajua, miten niillä on aikaa, mut toisaalta sillä se ylipaino selittyykin. Jos elää noin, sitten pitää syödä sama kuin lintu, pelkkiä keittoja ja salaatteja, silloin ei voi vedellä niitä pizzoja ja kebabeja naamaansa.

Lasten ylipainosta on vastuussa vanhemmat, ja lasten lihottaminen ylipainoisiksi on todellakin henkistä väkivaltaa, rakkautta pitäisi antaa eikä herkkuja liikaa. Ja painuisivat lasten kanssa ihan vain ulos leikkimään piilosta, mutta ei, on helpompi istuttaa lapsikin tietokoneen ääreen hoitamaan vanhemmuutta chipsipussia kourassa.

• Laihduttaminen toimii parhaiten silloin, kun innostuu jostakin. Käyttää aikaansa muuhun kuin jääkaapin läheisyydessä olemiseen. Vaikka vain pelaisi jotain konsolia, kunhan unohtaa sen nälän. Paras olisi toki joku liikkumisjuttu... Vaikka kalastus. Hiihto. Veneily. Geokätköily. Kunhan käy niin monta kertaa, että innostuu ja että siitä tulee säännöllistä ja että se vie aikaa.

Ilma ei haittaa. Sitä voi lähteä kotiin jos tulee kylmä tai kuuma, kunhan lähtee säännöllisesti. Jossain kaupungissa en kyllä tiedä mikä se juttu voisi olla. Jossei siis ole yhtään minkään sortin luontoihmisiä tai jollei ole totaalisen nörtti, että voi uppoutua pelin ääreen päiviksi.

• Psykologiaakin
        omanlainen_tallaaja kirjoitti:

Laihduttaminen toimii parhaiten silloin, kun innostuu jostakin. Käyttää aikaansa muuhun kuin jääkaapin läheisyydessä olemiseen. Vaikka vain pelaisi jotain konsolia, kunhan unohtaa sen nälän. Paras olisi toki joku liikkumisjuttu... Vaikka kalastus. Hiihto. Veneily. Geokätköily. Kunhan käy niin monta kertaa, että innostuu ja että siitä tulee säännöllistä ja että se vie aikaa.

Ilma ei haittaa. Sitä voi lähteä kotiin jos tulee kylmä tai kuuma, kunhan lähtee säännöllisesti. Jossain kaupungissa en kyllä tiedä mikä se juttu voisi olla. Jossei siis ole yhtään minkään sortin luontoihmisiä tai jollei ole totaalisen nörtti, että voi uppoutua pelin ääreen päiviksi.

Juuri näinhän se on, hyviä ideoita. Mutta laihduttaminen on monasti vaikeaa kun ei löydä sitä liikkeelle lähdön kipinää. Voihan sitä sanoa että seli seli, mutta itsellä ainakin jokin sisimmässä hanaa vastaan. Laiskuus, kyllä mutta on siinä jotakin syvällisempääkin.

• Jos.

On ollu lapsena jo lihava,se ei tarkoita etteikö aikuisena voisi olla normaali painoinen. Aikuisena pystyy itse päättämään mitä suuhunsa tunkee ja voi syödä terveellisesti ja harrastaa liikuntaa. Eli muuttaa elintapojaan pysyvästi. Näin tein minäkin ja olen ollut vuosikausia timmissä kunnossa. Ei tarvitse joka kevät kokeilla ihmedieettejä rantakuntoon pääsemiseksi,koska on aina loistavassa kunnossa. Mitä sitten tuli aloittajan kysymykseen,niin vastaus on ei,en siis aloittaisi suhdetta lihavan kanssa,kuten en seurustelisi kääpiönkään kanssa. Puolisolleni asetan selkeät kriteerit,hänen täytyy olla normipainoinen ja pituinen ja terve järjeltään,siinä on kolme tiukkaa vaatimusta josta en lipsu.

• Tiina fkkfkf

Jos on niin perkeleen laiska, ettei liikkua jaksa, niin silloin pitää johonkin kirugiseen toimenpiteeseen.. Läskiys on kuitenkin niin helvetin rumaa ja säälittävää..

• siinä syy

itse olen ylipainoinen mutta olen katsellut keskitys- ja vankileireillä olleiden kuvia niin yksikään ei ole liika lihava. kyllä syy on nenän alapuolella olevalla reijällä mitä suuksi kutsutaan, kaikki muu on selittelyä, kysymys on itsekurista eli sen puutteesta.

• qweqrewtwetr

Ei sillä laiskuuden kanssa ole tekemistä. Pizzan saa kuluttaa kaloreina koko päivän kestävällä jumpalla jne

• joojoo

Ei liikunta ketään laihduta, ratkaisevaa on se mitä suuhun pistät.
        Mitä enemmän liikun sitä enempi syön.

• ( . )
        siinä syy kirjoitti:

itse olen ylipainoinen mutta olen katsellut keskitys- ja vankileireillä olleiden kuvia niin yksikään ei ole liika lihava. kyllä syy on nenän alapuolella olevalla reijällä mitä suuksi kutsutaan, kaikki muu on selittelyä, kysymys on itsekurista eli sen puutteesta.

siinä syy:lle
        Ja paskanmarjat!
        Katsoppas noita luuranko somaalilapsia, niin vatsa on kuin pallo. Mulla on sama, kuin somaali pennuilla, vaikka olisin luuranko, niin vatsa pömpöttää siitä huolimatta, nähty on muutakin kuin nälkää.

En haluaisi laihtua tippaakaan, muuta haluaisin eröön pömppövatsasta tikkukinttujeni päällä. MITÄ TEEN?

• Laihtunut

Hyvällä ruokavaliolla kuka tahansa laihtuu, mutta jos ei sitä löydä niin voivoi...

• onks normaalii

Onko normaalia olla 10vuotias, 141cm ja. 39kg???

• Ajatelkaa joskus

Joillakin se lihavuus on oikeasti GEENEISSÄ.

Nyt en puhu itsestäni, mutta vertaan itseäni ja kavereitani.

Eräs ystäväni on ollut aina reilusti ylipainoinen, itse normaalipainoinen, kolmas ystävimmäste laiha ku pajun vitsa.

Tämä ylipainoinen ystäväni on aina syönyt kuin hiiri, ja terveellisesti. Liikkui kuitenkin vanhempiensa pakottama kotona maatilalla töissä, ala-asteella talvisin hiihti AINA kovillakin pakkasilla kouluun useita kilometrejä, ja voitti ala-asteella hiihtokisat. Kesäisin oli mestari kuulan työnnössä. Ylä-aste ja lukio aikana liikkui pyörällä, ei edes täysi-ikäisenä autolla.

Ei koskaan laihtunut. Max - ja 2 kg. Perheessä puolella lapsista on liikalihavuus geeni joka tulee isän äitin puolelta, puolet ovat laihoja kuten vanhempansa.

Minä, normaali painoinen, söin paljon mutta urheilu ei kiinnostanut, mutta sen minkä söin näkyi myös.

Laiha kaverini, söi kuin hevonen, ei liikkunut, mutta ei koskaan lihonnut.

Olen oppinut sen, että kaikki eivät oikeasti VOI laihtua, vaikka yrittäisivät. Tämä ylipainoinen kaverini yritti eri laihdutus yrityksiä useaan otteeseen. Mutta vaikka liikkui meistä eniten ja söi vähiten, ei koskaan laihtunut muutamaa kiloa enempää.

Laiha kaverini taas, vaikka söi usean suklaalevyn ja sipsit päälle useasti viikossa, ei ikinä lihonnut.

Ihmiset ovat erilaisia. Mutta se, oletko ylipainoinen, normaalipainoinen vai laiha, ei takaa oletko tervei tai hyvässä kunnossa.

Jos on itse aiheuttanut lihavuutensa tai heikon kuntonsa, voi hävetä sitä mihin kuntoon on itsensä päästänyt. JOS on mahdollisuus laihtua tai päästä parempaan kuntoon.

Kaikki eivät voi. Toisilla se johtuu geeneistä, toisilla sairauduste tai onnettomuudesta.

Jos laihtuminen tai kunnon nostattaminen johtuu teistä itsestänne niin iloitkaa, te voitte laihtua ja saada paremman kunnon, mutta jos ette viitsi, niin ajatelkaa niitä ihmisiä, joilla ei ole sitä mahdollisuutta.

Niitä, joilla se on oikeasti geeneissä, tai niitä jotka ovat sairaita tai onnettomuuden uhreja.

• vcxvxcvv

Taas tätä samaa vanhaa legendaa.

Syö vähemmän kuin kulutat -> laihdut. Jos kulutat vähemmän -> syöt vähemmän -> laihdut. Ei ole kovin vaikeaa matematiikkaa, mutta itsepetos sumentaa logiikan.

Tästä kaavasta poikkeavia ihmisiä on TODELLA harvassa. Nämä ihmiset ovat vakavasti sairaita.

• ihmisen mitta

Se on rasismia, haukkua aina lihavia. Se on rasismia mollata vanhuksia. Se on rasismia huudella tummien perään. Se on rasismia syrjiä jotakuta ulkoisen olemuksen vuoksi.
      Teot ovat ne jotka tekevät ihmisestä ihmisen, ei se ,onko sinisilmäinen ,ruskeasilmäinen, tummatukkainen vai vaaleatukkainen, lyhyt, paksu, pitkä, laiha.
      Meistä 8:sta on puolet vaaleita ja hoikkia, toinen puoli rotevia ja tummia, kuitenkin olemme samojen vanhempien lapsia olleet.
      Ei se miltä näyttää, voi olla määräävä tekijä , kun ihmisyydestä puhutaan.
      Suomessa viralliset kanavat ovat lisänneet rasismia muuttaen ajatustapaa toisista ihmisistä. Tällainen tie on vaarallinen, tämä johtaa pahaan eriarvoistamiseen, vain siksi, onko ihminen lyhyt , pitkä paksu vai laiha. Tai työtön tai sairas. Asennetta kuvaa myös se , että hyökätään ns suuria ikäluokkia vastaan vihaisina. Ikäluokkaa , joka rakensi tämän maan. Kun suuri määrä ihmisiä jää eläkkeelle, siitä tehdään eläkepommi ja ihmisistä haaskaa, vain siksi että suuri ikäluokka on elänyt jo elämänsä iltaan.
      Maailmalta kuuluu kummia, sekä sydänsairaudet että lihavuus ovat kummatkin geeneissä, se on nyt tutkittu. Eli kun mollataan lihomaan taipuvaisia ja lihavia mollataan ihmisiä , joiden geenit ovat erilaiset kuin laihoilla, ah niin täydellisillä lähimmäisillä. Toiset voivat tehdä jotain asialle, eli yrittää laihduttaa ja syödä ravintoa joka tukee laihtumista ja vähentää ehkä sydänsairauksia, mutta keinotekoisesti ajettu linja ei välttämättä auta lopputulemaan. Ihminen on mitä on. Ja täydellistä ihmistä tuskin onkaan. Siksi olisi ihmisen hyvä oppia kunnioittamaan kanssaihmisiään ovat he sitten lyhyitä , paksuja, laihoja, pitkiä, kierosilmäisiä, sokeita tai rampoja.
      Me kaikki olemme kuitenkin ihmisiä

• vcxvxvvv

Ei lihavuus todellakaan ole geeneissä. Geeneissä voi olla ALTTIUS lihavuuteen. Tämän geenin vaikutuksen pystyy hyvin kumoamaan oikealla ruokavaliolla. Sitäpaitsi läheskään kaikilla ylipainoisilla ei ole lihavuusgeeniä.

• älä lyö

aivan, me vanhemmathan ne ruoka tavat annamme. jos minulla oisi ollut samat tiedot kun lapsemme oli pieni kuin on nyt oisi kaikki ollut toisin. laitoin puhdasta koti ruokaa en muuta. limsa ja karkit vain lauantaisin. ei auttanut. kun lapsemme tuli teini ikään hänen painonsa rupesi nouseen ja hän on tukeva nykyisin. en voi vaikuttaa asiaan kerta hän ostaa omilla rahoillaan mitä ostaa. kaikki juhlat kavereiden kanssa vaikuttaa kans paljon.
      ei auta minun saarnaamiset ja terveys ruuat. kerrran kun on väärät tavat oppinut niin vaikea on tapoja muuttaa. minua harmittaa ja kaduttaa että epäonnistuin.
      väärät tavat oli ne että hänellä oli taipumus lihavuuteen. joku toinen ei ois lihonut...

• JokuKaheli

Nekin ihmiset, jotka väittävät ettei laihdutus onnistu, tekääpä näin: viikko tai kaksi viikkoa ette syö mitään! Ainoastaan nautitte vettä. Kyllä kilot alkavat karista..se on varma! Toki siinä joutuu nälkää kärsimään. Mutta kyllä kilot karisee.

• neitiC

Jos itse on noin hyvin ymmärtänyt tilanteen, on varmasti kykenevä tekemään aikuisella iällä omaan terveyteen liittyvia/ tarvittavia muutoksia.

• JK

VAI NIN

• hahaha

Onse niin mukaaa kun tämmönen uutinen nostetaan Suomi24 sivun etusivulle-.- Onnea! Läskeys on jokaisen oma asia, eikä siihen voi muut paljoa vaikuttaa, ei edes vanhemmat...Sitä paitsi se riippuu suvusta, syntyykö laskiksi vai laihaksi---> Olkaa terveystiedon tunneilla hereillä....-.-

• Veli ponteva

Lapset ja eläimet voivat olla liikalihavia ilman omaa syytään, se on silloin vanhempien vika.

Vaikeampi tietysti on kieltäytyä liiallisesta syömisestä tai muusta herkuttelusta, jos on ennen saanut kaikki mahdolliset herkut vanhemmiltaan, jotka luulee, että ruualla ja herkuilla voi korvata rakkautta.

Oletpa sitten läski lapsuudesta asti, tai vasta aikuisena ittes lihottanut, aikuisena olet sitä aina vapaaehtoisesti.
        Luonnonlaki on sama kaikille, eli:
        -Jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot varmasti
        -Jos taas syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut varmasti

Aikuinen saa olla niin lihava kuin itse haluaa, eli voi vetää itselleen sopivan rajan herkuttelemalla just niin paljon, paljonko haluaa painaa.

Lapsi ja eläin on kasvattajansa uhri, mutta uhrius loppuu lapsella viimeistään sitten, kun on tämän vähän älyä vaativan asian ymmärtänyt, jos ei kasvattaja väkivalloin työnnä ruokaa suuhun. Eläin onkin huonommassa asemassa, varsinkin mummojen miisut ja puudelit, ne on aina toisten armoilla.

t. lihava omasta tahdostaan.

• Veli ponteva
        Veli ponteva kirjoitti:

Lapset ja eläimet voivat olla liikalihavia ilman omaa syytään, se on silloin vanhempien vika.

Vaikeampi tietysti on kieltäytyä liiallisesta syömisestä tai muusta herkuttelusta, jos on ennen saanut kaikki mahdolliset herkut vanhemmiltaan, jotka luulee, että ruualla ja herkuilla voi korvata rakkautta.

Oletpa sitten läski lapsuudesta asti, tai vasta aikuisena ittes lihottanut, aikuisena olet sitä aina vapaaehtoisesti.
        Luonnonlaki on sama kaikille, eli:
        -Jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot varmasti
        -Jos taas syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut varmasti

Aikuinen saa olla niin lihava kuin itse haluaa, eli voi vetää itselleen sopivan rajan herkuttelemalla just niin paljon, paljonko haluaa painaa.

Lapsi ja eläin on kasvattajansa uhri, mutta uhrius loppuu lapsella viimeistään sitten, kun on tämän vähän älyä vaativan asian ymmärtänyt, jos ei kasvattaja väkivalloin työnnä ruokaa suuhun. Eläin onkin huonommassa asemassa, varsinkin mummojen miisut ja puudelit, ne on aina toisten armoilla.

t. lihava omasta tahdostaan.

...vielä noista geeneistä, höpö höpö.

Samat luonnonlait pätee kaikkiin, joillekin se määrä minkä kuluttaa vaan on paljon pienempi kuin toisille.

• hahaha
        Veli ponteva kirjoitti:

...vielä noista geeneistä, höpö höpö.

Samat luonnonlait pätee kaikkiin, joillekin se määrä minkä kuluttaa vaan on paljon pienempi kuin toisille.

Ei, meille ainakin sanottiin koulun terveytiedon tunnilla; Liittyy jotenkin maksaan(tai jtn. sinneppäin) Toisilla parempi maksa, toisilla huonompi, tunnen erään jolla kaikki suvussa laihoja, ei tule läskiksi, ei sitten millään::) Omassa suvussa toinen puoli läski, toinen iha medium, ite oon laiha; Urheilen, jos sen lopettaisin tulisin läskiksi...90% todennäköisyydellä, ite kuiten tykkään olla laiha, naiset pyörii ympäsillä, ei hengästy rappusissa yms. Muuttakaa maalle, siällä on kokoajan jtn. tekemistä; ei kerkeä läskiintyä...

• Mummi

Nähnyt myös toisen ääripään, vanhemmat valittavat aina liikakiloistaan ja ehkä lapsellekkin kommentoinut hänen painoaan, Seurauksena paha Anaroeksia johon ei aina kunnon sairaala hoitokaan tehoa. Siinä menee koko nuoruus pilalle kun ei osaa ajatella muuta kun kuinka lihava on ja painoa 32 kg ja 165 cm pitkä :(

• Hanne53v

Kyllä perimäkin lihomistaipumukseen vaikuttaa. Itse olin normaali kiloissa vielä 45 vuotiaana, mutta sitten tuli vaihdevuodet enkä vähentänyt kalorimäärää. Lihoin. Nytpä en enää saa painoa alas vaikka olen tehnyt muutoksia paljonkin. Koskaan en leivo, kakuista ym en pidä. Ruokahalu sellainen että yleensä unohdan syödä ja syön vasta kun kunnon nälkä. Pizzat ja muuta harvemmin. Ulkomaisissa terveysalan tutkimuksissa todettu että mun ikäiselle on terveellisempää olla pyöreämpi kuin hoikka. Toki liikunta on tärkeää mutta ketä nyt kiinnostaa paino 10 kg sinne tai tänne, kun tärkeintä on että syö sopivasti ja monipuolisesti, juo harvoin alkoholia eikä liikaa herkkuja.

• 423424444

Mielestäni liikalihavuudesta saa huomauttaa niinkuin muustakin typerästä käytöksestä.

• Hanne53v

Vai niin.

• l ä s k i -illu

423424444::LLe
        Oletko sinä k u s i-pää, mene hyvä mies hoitoon!

• ap ota rennosti

eihän kukaan terve syyttele ylipainosta

• Almost hopeless

Itselläni vasta hyvin meneekin kun on n. 7-vuotiaasta asti alkanut tasaisesti lihota ja nyt 21-vuotiaana olen yli 100kg painava janteri vaikka pituutta on vain se 175cm.
      Nuorena olin koulukiusattu, joka lisäsi vain entisestään ongelmia mielenterveys puolella. Masennusta jne.
      Molempien vanhempien suvussa löytyy ylipainoa vaikka muille jakaa, eli edes geenipuolelta ei näytä valoisalta tämä.
      Ruokatottumukset ovat aivan perseelleen opittu, vaikka nyt on alettu vihreitä opettelemaan syömään.
      Kuntoiluakaan ei opittu nuoresta pitäen pitämään, joten se kuuluu inhokkien joukkoon.
      Yritän kyllä tässä kovasti muuttaa elintapoja ja tottumuksia, muttei se helppoa ole.

Ja tähän kaiken kukkuraksi toivoisin löytäväni söpön tyttöystävän, jonka kanssa perustaa perhe, saada 2-3 lasta, hankkia omakotitalo tuolta n. 30 min automatkan päästä pääkaupunkiseutua, mutta yritä nyt sitte tälläisenä valaana hurmata yhtikäs ketään. Taitaapi tämä poju jäädä katkeraksi ikisinkuksi, jonnekki yksiöön häpeämään elämäänsä.

• oijrnt0q9tq

Uskon siihen, että moni liikalihava on aliravittu: tärkeitä ravintoaineita puuttuu, ja keho huutaa ruokaa aina vaan.
      Oma äitini on ollut ruualla hellijä, ja "vatsa-pyöreäksi" -kampanjat olivat avoimia silloinkin kun itse laihdutin. En ole ollut koskaan ylipainoinen, mutta "laiha läski" kylläkin: lukemisiin ja taidejuttuihin suuntautunut. Rasvaprosentti on siis melkoisen korkea, vaikka olen normaalipainoinen, eikä tilanne parane kun ikää tulee: pian 50 ja olen nainen. Aina olen halutessani saanut ne muutamat liikakilot pois, mutta vuosi vuodelta ne ovat tiukemmassa. Viime kesänä löysi emäksisen (alkaalisen) ruokavalion, ja johan tippui ja vyötärö kapeni. Harrastin myös juoksua.
      Syksy on taas ollut sitä, ettei painon (tai vyötärön) vartioiminen olisi voinut vähempää kiinnostaa: olen herutellut serotoniineja (eli pitänyt mielialaa hyvänä) tässä pimeydessä kaikilla herkuilla. Vaatteet eivät enää pyöri eivätkä roiku. Aika alkaa olla harkita taas soukemman kuosin etsimistä. Mutta en todellakaan väitä, että tietäisin mitään mitä on olla todella ylipainoinen. Emotionaaliset seikat (syödään tunteiden torjumiseksi esim.) ovat todennäköisesti usein merkittäviä.
      Huomasin, että en toivonut erästä todella ylipainoista henkilöä matkaseurueeseemme. Mutta samainen henkilö on sulkeutunut, jotenkin tiukkapipoinen, muille ankara jne. Jos hän olisi mukava - ja itsensä hyväksyvä - seuramies, en todennäköisesti vieroksuisi.

• Anonyymi

Liikalihava on usein aliravittu eli hän syö pelkkää energiaa ja elämälle välttämättömät aineet puuttuvat ravinnosta jolloin on jatkuva nälkä. Donitsi, limonaadi ja sipsit on suuressa määrässä pahinta mitä voi itseensä tukkia.
        Jos ymmärtää mikä aiheuttaa insuliiniresistenssin, sokeripiikin, rasvamaksan, keskivartalolihavuuden ja kakkos-diabeteksen, normaalipainoisena pysyminen on helppoa.
        Ohje: aamulla 15-20 terveellisimmästä ruoka-aineesta tehty smooti ja vähän kaurapuuroa ja nälkä pysyy koko päivän hallinnassa ja pystyy syömään kohtuudella. Vyö lyhenee vauhdilla kun keskivartalorasva häviää.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2426
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2046
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1667
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1533
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1467
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1065
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      1006
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      965
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      957
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      949
    Aihe