Minulla ei ole uskonnon vaupautta.

youngatheist

Olen 16-vuotias poika, joka asuu edelleen kotona kahden fundamentalistisen ääri kristityn vanhemman kanssa. Viimeisen 6 vuoden aikana minut on raahattu joka sunnuntai kirkkoon poikkeuksetta. Vanhempani sanovat, ettei kirkkoon meno ole pakollista, jos ei halua, mutta silloin, kun ilmaisen, etten halua, he alkavat paheksua minua. Vasten omaa tahtoani minut on pistetty käymään rippikoulu, jossa en oppinut mitään, mitä isäni olisi minulle jo kotona saarnannut.

Olen ateisti, mutten uskalla tätä vanhemmilleni kertoa, koska tiedän miten akresiivisesti he suhtautuvat uskottomia tai "väärä" uskovaisia kohtaan. Oma siskoni on avoin ateisti, jota harvoin näen, hänen ja vanhempiemme huonojen suhteiden takia. Kuitenkin silloin, kun satumme häntä ja hänen puolisoaan näkemään, he hymyilevät kiltisti, mutta heti, kun he lähtevät alkaa selkää puukottava paheksuminen siskoani kohtaan.

Kotona meillä on usein uskontoon liittyvää keskustelua jolloin isäni listaa kaikkea mikä on saatanasta jne. ja jos en hänen kanssaan ole samaa mieltä tulee taas syyttävää paheksuntaa. Jos kaikki eivät tulkitse raamattua yhtä tuomitsevana kuin hän, he ovat saatanan palvelijoita.

Olen kyllästynyt tähän ja haluan pois... minua ahdistaa, ja koen, etten voi avautua tunteistani kenellekkään. Tästä huolimatta rakastan vanhempiani ja pelkään, että muutettuani pois, vanhempani hylkäävät minut elämästään uskonnottomuuteni takia... minun on pakko kertoa heille joskus. Koen ettei minulla ole uskonnon vapautta, joka pitäisi kuitenkin olla jokaisen oikeus...

237

3825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haluan myös kertoa miten näin vaalien aikan joudun kuuntelemaan isäni rasistisia ajatuksia siitä, ettei väärään uskontokuntaan, uskonnottomat, homot eikä naiset saisi hakea politiikkaan, ja pistävästi kysyy "Etkö olekkin samaa mieltä!?" enkä ikinä osaa muuta vastata, kuin niin kai.. kun todellisuudessa olen hänen kanssaan aivan eri mieltä.

      Mitä minun pitää tehdä ennen, kuin kuolen henkisesti.

      • Omia ajatuksia esiin

        Onko sinun aivan pakko olla esim. naisvastainen? Etkö joskus voi varovasti ihmetellä, eikö äitikin ole nainen, ja että naisten on kuitenkin ykisinäänkin selviydyttävä yhteiskunnassa, joten heidänkin on pakko osallistua yhteiskunnan asioihin. Emmehän elä takapajuisessa kaukaisessa maassa, jossa naiset on eristetty.

        Kimpaantuisiko isäsi tällaisesta ajatuksesta?


      • Omia ajatuksia esiin kirjoitti:

        Onko sinun aivan pakko olla esim. naisvastainen? Etkö joskus voi varovasti ihmetellä, eikö äitikin ole nainen, ja että naisten on kuitenkin ykisinäänkin selviydyttävä yhteiskunnassa, joten heidänkin on pakko osallistua yhteiskunnan asioihin. Emmehän elä takapajuisessa kaukaisessa maassa, jossa naiset on eristetty.

        Kimpaantuisiko isäsi tällaisesta ajatuksesta?

        Vaikea sanoa, kun ei yleensä kukaan perheessä tee vastalausetta näille rasistille väitteille, ja isäni tuntien ymmärrän kyllä miksi... Siitä syntyisi vain turhia konflikteja ja arvokeskustelut ovat hieman harhautuneita täällä meillä päin.


      • sd

        Trolli.


      • /()%&%(&%¤%¤&#"#¤!%!
        youngatheist kirjoitti:

        Vaikea sanoa, kun ei yleensä kukaan perheessä tee vastalausetta näille rasistille väitteille, ja isäni tuntien ymmärrän kyllä miksi... Siitä syntyisi vain turhia konflikteja ja arvokeskustelut ovat hieman harhautuneita täällä meillä päin.

        Elin aikonaan samankaltaisessa "hullulassa". Mut kun täytin 18, erosin samana päivänä niistä kahjujen kahleista enkä ole koskaan katunut. Eikä ole aikomusta liittyä mihinkään lahkoon. lutterit ja katolliset ja musulit ja muut ovat ihan samanlaisia lahkolaisia. Niitä on vaan samassa junassa enämpi kuin toisia. :-D


      • Trolli se on
        sd kirjoitti:

        Trolli.

        Niinpä.


      • nii o
        Trolli se on kirjoitti:

        Niinpä.

        Oikee trollien trolli. Ettäs kehtaa valehdella ateistivanhemmistaan tuollaisia pitkiä loruja..


      • VILLE.
        youngatheist kirjoitti:

        Vaikea sanoa, kun ei yleensä kukaan perheessä tee vastalausetta näille rasistille väitteille, ja isäni tuntien ymmärrän kyllä miksi... Siitä syntyisi vain turhia konflikteja ja arvokeskustelut ovat hieman harhautuneita täällä meillä päin.

        Miten niin , sullahan on jalat isäsi ruokapöydän alla , ja siksi
        sinun on kuunneltava häntä niin kauan kuin tilanne on tämä,
        sittenkun sinä olet omillasi sinä olet vapaa , siihen asti et.
        muista että Jeesuksen aika oli lapsuus 15 vuotta ja seuraava
        15 vuotta tekivät toitä vanhemmilleen että saivat vähän maksoon
        elatuksia , n. 30 v. oli vapaa tekemään mitä tahtoi .

        Ikä ei ollut juuri sen kummpi kuin nyt, Jumala oli lyhennellyt
        Ihmisen ikää 70-80 v. (vain apostoli Johannes eli 100v. )


      • turhan jauhaja
        sd kirjoitti:

        Trolli.

        munki silmää tää näyttää trollilta. mut ihan hyvä keskustelu varmasti tulee. luulen et yks sama heebo kirjottaa monelt eri kantilta, keskustelun vuoksi. eihän siinä väärää, olkoon vaikka sata trollia, keskustelussa on tarkoitus saada hyvä aihe ja paljon keskustelua.


      • mee ja elä

        Sanot vain että jo, joo, näin on. Mutta ajattele silti niinkuin ajattelet itse. Eihän vanhempien kanssa tarvi elää missään symbioosissa. Heillä on omat mielipiteensä ja eivät voi ajatella muuten. Uskovat tekevänsä varmaan oikein. Vanhempasi ovat ilmeisesti jotenkin henkisesti sairaita uskonsa takia. Paljon on näitä ns. putkiaivoja, joiden päähän ei mahdu mikään muu kuin oma aate. Polittiisissa kiihkoilijoissa on paljon samaa kuin oikein kiihekissä uskovaisissa. On kuitenkin muistettava että he oikeasti uskovat että asia on kuten he ajattelevat.
        Vanhemmilleen ei ole pakko kertoa kaikkea, antaa heidän uskoa sinusta hyvää. Elä elämäsi kuitenkin niinkuin itse haluat. Jos vanhempasi "saavat sinut kiinni" omasta ajattelustasi, sanot vain että näin otaksut asian olevan ja vaadi vanhemmilatasi perusteluja. Ala irrottautua vanhempiesi helmasta. Ja sitähän ilmeisesti yrität tehdäkin, mutta et osaa napanuoraasi katkaista. Muista että elämäsi on sinun omasi. Ajatteleva ihminen voi ajatella miten haluaa, vanhemilla ei ole siihen mitään sanomista. Voithan muuttaa omaan asuntoon, niinhän muutkin ihmiset tekevät. Ei kai äidin ja isän helmoissa tarvi loppueläämänsä pilata. Ehkäpä pyörit nyt vain oman napasi ympärillä ja hae sitä ystäväpiiriä jostain jossa voit olla oma itsesi. Oletko ajatellut, että jos olet ateisti, käyttäydyt kuten vanhempasi. Mielestäsi sinun aate on vain se oikea. Vähän suvaitsevaisuutta.


      • kohtuus kaikessa
        nii o kirjoitti:

        Oikee trollien trolli. Ettäs kehtaa valehdella ateistivanhemmistaan tuollaisia pitkiä loruja..

        Olen itse ollut pitkästi yli kaksikymmentä vuotta tuollaisten saman sarjan fundamentalistikristittyjen piireissä mukana, eikä tuo aloittajan teksti ole mielestäni mitenkään epärealistinen kaikessa kauhistavuudessaan.
        Tarkoitan sitä että tuollaista se siellä todellakin on, enemmän tai vähemmän.
        Jättäydyin onneksi niistä porukoista pois jo vuosia sitten, mutta "aivopesun"
        jäljistä irti pääseminen ei ole ollut helppoa. Osa lähisukulaisistani on edelleen
        siellä mukana, eikä heidän kanssaan voi tällainen keski-ikäinen "paha pakana" olla juuri lainkaan tekemisissä, vaikka omalta puoleltani haluaisinkin.


      • VILLE. kirjoitti:

        Miten niin , sullahan on jalat isäsi ruokapöydän alla , ja siksi
        sinun on kuunneltava häntä niin kauan kuin tilanne on tämä,
        sittenkun sinä olet omillasi sinä olet vapaa , siihen asti et.
        muista että Jeesuksen aika oli lapsuus 15 vuotta ja seuraava
        15 vuotta tekivät toitä vanhemmilleen että saivat vähän maksoon
        elatuksia , n. 30 v. oli vapaa tekemään mitä tahtoi .

        Ikä ei ollut juuri sen kummpi kuin nyt, Jumala oli lyhennellyt
        Ihmisen ikää 70-80 v. (vain apostoli Johannes eli 100v. )

        No huhhuh!...


        melko keskiaikaista tuollainen "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat" -mentaliteetti. Toivon, että Ville olet vain typeryyteen erehtynyt ihminen, joka ainoastaan haluaa provosoida ja aiheuttaa pahaa mieltä. youngatheist, on hienoa, että kirjoitat tuntojasi auki ja haet apua ja ehkä myös lohtua kanssaihmisiltä. Älä välitä näistä "messiaista" jotka paasaavat oikeasti vastoin parempaa tietoaan. Älä luovu itsestäsi, ajatuksistasi, pidä pintasi. Voit vaikka kirjoittaa mulle jos tuntuu, että siitä olisi apua. Vastaan kyllä. Häntä pystyyn! :)


      • Homous ei ole rotu
        youngatheist kirjoitti:

        Vaikea sanoa, kun ei yleensä kukaan perheessä tee vastalausetta näille rasistille väitteille, ja isäni tuntien ymmärrän kyllä miksi... Siitä syntyisi vain turhia konflikteja ja arvokeskustelut ovat hieman harhautuneita täällä meillä päin.

        Ihan pakko kysäistä tällainen välikysymys sinulta:

        Onko jokin näistä sinun mielestäsi ROTU:

        -homo
        -nainen
        -uskonnoton

        ?!

        Ellei jokin noista kolmesta ole ROTU, miksi käytät sanaa rasismi?

        Rasismi (engl.race), tarkoittaa nimenomaan ROTUvihaa, ei syrjintää, joka on kyseessä kun puhut asioistasi.

        Syrjintää seksuaalisen suuntautumisen, sukupuolen ja uskonnon osalta.

        Ei siis RASISMIA.

        Onko suomalainen media tosiaan tehnyt näin hyvää työtä nuorisomme kanssa kun on kylvetty rasismisanaa jokapaikkaan, ettei edes sen merkitys ole selkeä lapsosille?

        Koittakaa nyt hieman ajatella mitä suustanne päästätte...


      • kielipolliisista!
        Homous ei ole rotu kirjoitti:

        Ihan pakko kysäistä tällainen välikysymys sinulta:

        Onko jokin näistä sinun mielestäsi ROTU:

        -homo
        -nainen
        -uskonnoton

        ?!

        Ellei jokin noista kolmesta ole ROTU, miksi käytät sanaa rasismi?

        Rasismi (engl.race), tarkoittaa nimenomaan ROTUvihaa, ei syrjintää, joka on kyseessä kun puhut asioistasi.

        Syrjintää seksuaalisen suuntautumisen, sukupuolen ja uskonnon osalta.

        Ei siis RASISMIA.

        Onko suomalainen media tosiaan tehnyt näin hyvää työtä nuorisomme kanssa kun on kylvetty rasismisanaa jokapaikkaan, ettei edes sen merkitys ole selkeä lapsosille?

        Koittakaa nyt hieman ajatella mitä suustanne päästätte...

        Ikärasismi on jo pitkään ollut yleisessä käytössä oleva termi, ja sitä ovat käyttäneet muutkin kuin pelkät "lapsoset", joten turhaa on tuokin alentava asenne.

        Rasismista on tullut kaikkea syrjivyyttä kuvaava sana. Ikäväähän se on että ei kunnioiteta sanan alkuperäistä määrittelyä, mutta kaikki sentään tietävät mistä puhutaan kun vaan muistetaan mainita konteksti.


      • sanataitelijia
        Homous ei ole rotu kirjoitti:

        Ihan pakko kysäistä tällainen välikysymys sinulta:

        Onko jokin näistä sinun mielestäsi ROTU:

        -homo
        -nainen
        -uskonnoton

        ?!

        Ellei jokin noista kolmesta ole ROTU, miksi käytät sanaa rasismi?

        Rasismi (engl.race), tarkoittaa nimenomaan ROTUvihaa, ei syrjintää, joka on kyseessä kun puhut asioistasi.

        Syrjintää seksuaalisen suuntautumisen, sukupuolen ja uskonnon osalta.

        Ei siis RASISMIA.

        Onko suomalainen media tosiaan tehnyt näin hyvää työtä nuorisomme kanssa kun on kylvetty rasismisanaa jokapaikkaan, ettei edes sen merkitys ole selkeä lapsosille?

        Koittakaa nyt hieman ajatella mitä suustanne päästätte...

        Niin se konttikin ennen tarkoitti tuohesta tehtyä selkäreppua ja nykyään kontti ei ole kiinni selässä vaan nupin perässä maantiellä. Eli seuraa aikaasi.


      • Homous ei ole rotu kirjoitti:

        Ihan pakko kysäistä tällainen välikysymys sinulta:

        Onko jokin näistä sinun mielestäsi ROTU:

        -homo
        -nainen
        -uskonnoton

        ?!

        Ellei jokin noista kolmesta ole ROTU, miksi käytät sanaa rasismi?

        Rasismi (engl.race), tarkoittaa nimenomaan ROTUvihaa, ei syrjintää, joka on kyseessä kun puhut asioistasi.

        Syrjintää seksuaalisen suuntautumisen, sukupuolen ja uskonnon osalta.

        Ei siis RASISMIA.

        Onko suomalainen media tosiaan tehnyt näin hyvää työtä nuorisomme kanssa kun on kylvetty rasismisanaa jokapaikkaan, ettei edes sen merkitys ole selkeä lapsosille?

        Koittakaa nyt hieman ajatella mitä suustanne päästätte...

        nyt pitää muistaa myös se, että youngatheist on hyvin nuori ja jos hän "erehtyy" puhumaan rasismista niin kyllä jokainen maalaisjärkinen ymmärtää hänen tarkoittavan tässä rasismilla syrjintää. aivan turhaa tuommoinen nillittäminen.


    • oppeliini

      Vanhempiasi sinä et todennäkoisesti pysty muuttamaan. Joten, pitääksesi ainakin normaalit välit heihin ( pitääksesi katon pääsi päällä ja ruoan poydässäsi ja itsesi vaatteissa) sinun on parasta olla hiljaa. Olla liian uskovainen ei ole niitä kaikkein pahimpia vikoja mitä ihmisistä voi loytyä :) ! Omasta lapsesta (tai kenestään) pahaa puhuminen selän takana , tosin on väärin. Joten kuten huomaat hekään eivät ole täydellisiä!

      Olethan sinä jo katsellut kesätyopaikkoja itsellesi? Se antaa sinulle tilaisuuden saada hiukan henkireikää ja hetken etäisyyttä vanhempiisi. Melkein sama mitä tahaansa tyotä teet, niin kauan kun saat olla muidenkin ihmisten kanssa.

      Myoskin syyslukuautta varten voit aivan hyvin otta vaikka viikonlopputyon, tai ainakin lauantaiksi, elleivät vanhempasi suostu sunnuntaityohon.

      On täysin tarpeetonta alkaa nostaa myrskyä vanhempiesi välillä, kohta olet 18 ja täysi-ikäinen - voit lähteä omillesi ansaitsemaan oman elantosi olematta enää vanhemmistasi riippuvainen.

      Muista kuitenkin aina että he useimmiten tarkoittavat hyvää ja toimivat tavalla jonka he itse uskovat oikeaksi.

      • asdadasdasdasdffd

        Alle 18 vuotiaaseen pätee holhoamisvelvollisuus.

        Joten ei todellakaan tarvitse esittää uskovaista.

        Ja vaikka tarvitsisikin, niin itse en siihen hulluuteen lähtisi mukaan, se ei ole sen arvoista.


      • Ja maksat kirkollisveroa jokaisesta tienaamastasi lantista, niinkö?


      • no voi hyvää päivää!! melkoista schaibaa kirjoitat...


      • oppeliini,

        melkoista schaibaa kirjoitat. kenenkään ei tarvitse suostua moiseen.


    • Jotain neuvoa

      Olen samaa mieltä.
      Ei ne muutu siitä miksikään. Olet järkevä kun otat asian esille ja kyseenalaistat.

      Ei oikea kristinusko todella ole tuollaista!
      Voisit mennä kyllä juttelemaan jonkun asiantuntijan kanssa, miten selviytyä tilanteesta itse.

      Keksi jotain tekemistä, hyödyllisiä kursseja, töitä, pian aika kuluu.

      Oletko jutellut siskosi kanssa?

      Voisit käydä myös kurkkaamassa "uskontojen uhrit"-palstaa.
      Sieltä voi löytyä tietoa.

      Luulen kuitenkin että vanhempasi välittävät sinusta.
      Nähtävästi heillä on oma ongelma kun tarttee olla tuollaista.
      Toisekseen ovat tyhmiä.

      Nuo rasistiset väitteet ovat kyllä hankalia.
      Käy kysy vaikka neuvoa joltain papilta, mitä vastata.
      Hän voi neuvoa sinua sanomaan mitä kannattaa sanoa.

      • Apu Lääkäri

        Minä odottelen täällä taas vain sitä, että joku "kirjoittaa taas lähetteen lääkärille tai terapeutille"


        .


      • messor
        Apu Lääkäri kirjoitti:

        Minä odottelen täällä taas vain sitä, että joku "kirjoittaa taas lähetteen lääkärille tai terapeutille"


        .

        Itsellänikin on tapana, kun tulee vastaan tällaisia kirjoituksia, veikata monennessako lauseessa mainitaan "Ammattiauttaja". Varsinkin iltalehden vaiko iltasanomien "sofian sohva" -palstalla ei tarvitse montaa lausetta lukea.


    • Elämä on

      Moro.
      Itse olen parikymppinen nainen, joka on ateisti ja ollut samankaltaisessa tilanteessa nuorena. Vanhemmat veivät kirkkoon, isäni oli erittäin sovinisti (hänen mielestään oli hirmuisen hauskaa vihjailla jatkuvasti siitä, että paikkani on keittiössä) sekä uskovainen. En päässyt kunnolla ystäville, pelkäsivät että vievät huumeiden ja seksin maailmaan. Kirkkoon myös piti mennä.

      15 vuotiaana huomasin olevani masentunut. Tuntui ettei mulla ole omia ohjia elämään, kun uskontokin päätetään puolesta. Tutuistuin yhteen luokkalaiseeni näillä tienoilla ja tutustuin myös hänen musiikkiinsa, Marilyn Manson, Mokoma, Sentenced yms. Levyt tulivat kotiini ja kuuntelin niitä siellä puoli päivää, kunnes levyt takavarikoitiin. Erityisesti juuri Manson oli mustalla listalla.

      Pois pääsin muuttamaan 17 vuotiaana. Vanhempani sanoivat, että se olisi parasta sitten kaikille, kun riitoja meillä oli joka päivä.

      Kannattaa sun kysyä apua koulun kuraattorilta. Monesti ne ainakin mua neuvoivat. Jokaisella on vapaus päättää mihin uskoo. Antaa kaikkien kukkien kukkia, kunhan kukkivat itsekseen, tuputtamatta näkemyksiään muille.

      • Näin on, itse en ole kuitenkaan kiinnostunut mistään heavyn kaltaisesta musiikista, joten ei ole tullut kotona musiikki maustani mitään kähinää. Satun pitämään Jazzista.

        Olen kanssa aikeissa muuttaa, mutta vasta 18-vuotiaana, vaikka vanhempani sitä tällähetkellä vastustavatkin, mutta täysikäisenä se on minun päätös ei heidän.

        Mä en masennu helposti enkä ole ikinä tästä mitään vakavia mielenterveyshäiriöitä saanut, mutta, kun ei voi kertoa omille vanhemmille mitään mitä ajattelee, se alkaa ahdistamaan, sillä tunnen kasvavani aivan itse, eikä minua ole kukaan kasvattanut.


      • Apu Lääkäri

        Niin tai kuraattorille!


      • Gelista Evan
        youngatheist kirjoitti:

        Näin on, itse en ole kuitenkaan kiinnostunut mistään heavyn kaltaisesta musiikista, joten ei ole tullut kotona musiikki maustani mitään kähinää. Satun pitämään Jazzista.

        Olen kanssa aikeissa muuttaa, mutta vasta 18-vuotiaana, vaikka vanhempani sitä tällähetkellä vastustavatkin, mutta täysikäisenä se on minun päätös ei heidän.

        Mä en masennu helposti enkä ole ikinä tästä mitään vakavia mielenterveyshäiriöitä saanut, mutta, kun ei voi kertoa omille vanhemmille mitään mitä ajattelee, se alkaa ahdistamaan, sillä tunnen kasvavani aivan itse, eikä minua ole kukaan kasvattanut.

        Ehkä joskus vuosien päästä näet jotakin positiivistakin vanhempiesi antamissa rajoissa. Ja haluan kertoa sinulle salaisuuden, joskus on kerta kaikkiaan niin, että vanhemmat ovat itse paljon lapsellisempia kuin omat lapsensa. He vaan yrittävät suoriutua kunnolla kasvatustehtävästään, jossa he ovat usein hyvin ensikertalaisia. Pyydä joskus isääsi menemään pois Jumalan edestä, että voisit itseken nähdä Jumalan etkä vain kuulla isäsi selostusta Jumalasta.


      • Priima
        youngatheist kirjoitti:

        Näin on, itse en ole kuitenkaan kiinnostunut mistään heavyn kaltaisesta musiikista, joten ei ole tullut kotona musiikki maustani mitään kähinää. Satun pitämään Jazzista.

        Olen kanssa aikeissa muuttaa, mutta vasta 18-vuotiaana, vaikka vanhempani sitä tällähetkellä vastustavatkin, mutta täysikäisenä se on minun päätös ei heidän.

        Mä en masennu helposti enkä ole ikinä tästä mitään vakavia mielenterveyshäiriöitä saanut, mutta, kun ei voi kertoa omille vanhemmille mitään mitä ajattelee, se alkaa ahdistamaan, sillä tunnen kasvavani aivan itse, eikä minua ole kukaan kasvattanut.

        Onnittelen sua, sulla on enemmän järkeä kuin monella, joka ei ole edes moiselle aivopesulle altistunut.

        Mulla on myös uskovaisia sukulaisia, joten tiedän, miten ahdistavalta erilaisuus (omilla aivoilla ajatteleminen) voi noissa piireissä tuntua, kun on nuori.

        Lohdutukseksesi voin sanoa, että kun itsenäistyt ja kasvat aikuiseksi, muutat omillesi ym. niin sä alat stressata yhä vähemmän siitä, mitä vanhempasi ajattelevat. Saat myös rohkeutta puolustaa kantojasi, mikäli koet sen tarpeelliseksi.

        Jossain vaiheessa v*tutus vain kasvaa tarpeeksi suureksi ja todennäköisesti silloin haluat avata suusi. Sä et ole yhtään huonompi kuin sun vanhempasi eikä sun mielipiteesi ole yhtään vähempiarvoinen. On väkivaltaa tukahduttaa toisten ihmisten mahdollisuus omaan ajatteluun ja omaan persoonallisuuteen,vaikka kyseessä olisikin" vain" oma jälkikasvu.

        Parasta tossa tilanteessa on kuitenkin hyväksyä, että vanhempasi ajattelevat kuten ajattelevat ja sitten kun olet valmis, voit lausua omankin näkemyksesi ja irtaantua vanhemmistasi hieman. Ei sun tarvitse kantaa huolta seurauksista, sulla on oikeus olla oma itsesi. Rakastathan sinäkin vanhempiasi, vaikkahe ajattelevat täysin eri lailla kuin sinä. Sama toimii varmasti myös toisinpäin, vaikkei sitä heti uskoisi.

        Kun olet ylpeä itsestäsi ja ajatuksistasi, muut aistivat sen ja ottavat sinut tosissaan.Myös vanhempasi ymmärtävät lopulta, että sinua on turha yrittää muuttaa. Tämä vaatii hieman kasvua ja aikaa, ei kukaan 16-vuotias ole vielä täysellisen itsevarma.

        Niin kauan kuin olet alaikäinen vanhempasi ovat susta vastuussa. He eivät ole täydellisiä, mutta tästä älyttömästä uskonnollisuudestaan huolimatta heissä on varmasti myös hyviä ominaisuuksia. Ovathan ne kuitenkin onnistuneet kasvattamaan täysjärkisen lapsen.Yritä arvostaa heissä näitä hyviä ominaisuuksia ja ajatella niitä, kun alkaa ärsyttää. Voit itse paremmin.


    • iböböjb

      No, parin vuoden päästä olet täysi-ikäinen!!! Onnea jo etukäteen! Ja sitten kun pääset muuttamaan pois kotoa, voit elää vapaammin. Ja ei sun tartte kertoa vanhemmilles olevasi ateisti, pääset vaan helpomalla, ja voit antaa heidän elää oman illuusion mukaisesti... Niinkuin itse jo tiedät ettei heille voi puhua.. niin totakaan asiaa ei sitten kannata mennä kertomaan, koska se ei hyädytä mitään
      ;D

      Tsemppiä!! Kyllä se siitä!

      • Kaj

        Ja taas trolli


      • messor

        En itsekään aikoinaan ollut aikeissa kertoa, mutta asia tuli ilmi vahingossa. Tapasin tuoda omasta kämpästäni tulevaa postia vanhemmilleni kun tulin kyläilemään, kun tykkäsivät lukea helsinkiläisiä lehtiä. Siinä oli sitten mukana kirkon lehti ja huomasivat että se tuli kämppiksen nimellä, kun aikaisemmin oli tullut omalla nimelläni. Ja siitä sitten nousi järkytys ja itkukohtauksia aamuyöstä ja "mitä minä olen tehnyt väärin" -syyllistelyjä, kun ilmeni että olen eronnut kirkosta. Usein lapset huolehtivat vanhemmistaan, jossain päin maailmaa he tekevät peltotöitä, jossakin taluttavat humalaista kapakasta kotiin ja jossakin heistä roikutaan kiinni tällaisten älyttömyyksien kautta, että lapsen täytyy suojella vanhempiaan ja esittää jotain jotta nämä eivät järkyttyisi.


      • dfssdfsdfsdfsdfsdf

        Miksi ei pitäisi kertoa? Parempi elää kulisseissa kuin puhua asiat suoriksi?

        Älyttömiä neuvoja taas.


      • NÖÖÖ
        Kaj kirjoitti:

        Ja taas trolli

        ja taas trolli eiku..


    • Jotain neuvoa

      Olet tosi mahtava tyyppi että et masennu ja katsot asiaa järkevästi!

      Mitä tulee näihin "ateisti"-touhuihin, niin ei tartte silti mennä lankaan.
      Oikea kristinusko ei alista, on vapaa, kaikkea syvällistä.

      Jos joku sitten "uskonnon" varjolla on rasisti ja kaikkea muuta tyhmää, niin ei tartte silti heti muuttua ateistiksi. Nämä on isoja kysymyksiä. Pohdiskele niitä.
      (eli on vähän typerää ruveta ateistiksi vain siksi että näkee jonkun tyhmän kristityn=joka oikeastaan on langennut siltä tieltä, mitä tulisi kulkea jne).

      Mutta etsi oikeita kristittyjä, sellaisia jotka todella seuraavat Jeesuksen oppeja käytännössä, ovat lempeitä, armahtavaisia, muuta oikeaa. Lue syvällisiä kirjoja.
      Valitettavasti tämä aika on aika pinnallista. Sitten on kaikenmaailman lahkoja, new agesia, idän uskontoja ym. Ei oo helppoa nykyajan nuorella!

      Voin kertoa että äitini on myös olevinaan kova uskovainen, käy kirkossa ja paasaa miten hyvä ite on, ihan kauhee tekopyhä!!

      En silti ole ateisti.
      Olen kristitty mutta en ole käynyt pitkiin aikoihin kirkossa, mutta rukoilen joka ilta ja tuntuu että suojelus on aina päällä. Vastoinkäymisiä ja murheita on, suuria ongelmia. Mutta sitähän se ihmisenä oleminen on, vaikeuksien kautta kasvetaan.

      Sama oli minullakin, en voinut kertoa pienimmästäkään asiasta äidille.
      No - minä opin ratkomaan asiat itse ja minusta on tullut vahva.
      Voit kirjoitella asioitasi, kirjallinen analysointikykysi paranee.

      Ota vain myönteisesti (kuten olet ottanutkin), kepluttele eteenpäin, mutta ei sinun tosiaan silti tartte tulla ateistiksi (on se helpoin ratkaisu muuten).

      Kyllä sinä pärjäät!

      • Mistähän ihmeestä sait päähäsi, että olen ateisti koska vanhempani ovat hulluja ? Mä en ole tyhmä! Mä en usko Jumalaan, sillä Jumalan olemassa olosta ei ole mitään konkreettista todistusaineistoa ja koko käsite ja raamattu on siinä määrin epälooginen ja tiedettä rikkova, että ajattelevana ihmisenä en voi uskoa häneen. Olen kuitenkin valmis uskomaan häneen jos hän minulle siihen syyn antaa. Yhdyn kyllä Jeesuksen filosofiaan, mutta mihinkään yliluonnolliseen en usko.

        Mä ymmärrän, että tämä tuntuu sinulle ainoalta totuudelta, mutta kehotan sinuakin katsomaan laatikon ulkopuolelle ja kysymään itseltäsi miksi minä edes uskon?

        Haluan kunniottaa jokaisen uskoa, joten kunnioita sinä minunkin!


      • sepe suuri
        youngatheist kirjoitti:

        Mistähän ihmeestä sait päähäsi, että olen ateisti koska vanhempani ovat hulluja ? Mä en ole tyhmä! Mä en usko Jumalaan, sillä Jumalan olemassa olosta ei ole mitään konkreettista todistusaineistoa ja koko käsite ja raamattu on siinä määrin epälooginen ja tiedettä rikkova, että ajattelevana ihmisenä en voi uskoa häneen. Olen kuitenkin valmis uskomaan häneen jos hän minulle siihen syyn antaa. Yhdyn kyllä Jeesuksen filosofiaan, mutta mihinkään yliluonnolliseen en usko.

        Mä ymmärrän, että tämä tuntuu sinulle ainoalta totuudelta, mutta kehotan sinuakin katsomaan laatikon ulkopuolelle ja kysymään itseltäsi miksi minä edes uskon?

        Haluan kunniottaa jokaisen uskoa, joten kunnioita sinä minunkin!

        Uskovat ovat vain tarinaholisteja... eikä mitään muuta..siinä kuin alkoholistit ovat addiktioituneet alkoholiin,niin uskovat holistisoituneet uskonnollisiin tarinoihin.
        Tarinankerronta kuuluu ihmiselämään...sillä ihmiset saavat nautintoa tarinankerronnasta,että myös tarinan kuuleemisesta.
        Kaikista tärkeintä kuitenkin elämässä on hankkia ymmärys elämästä...elikkä tutustua filosofiaan ja myös kehitellä omaa filosofista puoltaan...se on antoisa ja mielenkiintoista,antaa sisältöä elämään..samalla täyttää elämän tarkoitusta.


      • ................

        Perus kiihkouskovaisen kommentti. Ensin sanotaan että ne muut uskovat väärin kristinuskoon, mutta ei silti kannata olla ateisti. Sen jälkeen sitten vedetään esimerkkejä siitä kuinka huonossa aikakaudessa elämme, ja kuinka vaikeaa on enää uskoa siihen "oikeaan" kristinuskoon, eli samaan totuuteen kuin sinä uskot.
        Sitten siinä sivussa vielä mollataan muita uskomuksia väärinä.


      • Don`t Be Blind
        youngatheist kirjoitti:

        Mistähän ihmeestä sait päähäsi, että olen ateisti koska vanhempani ovat hulluja ? Mä en ole tyhmä! Mä en usko Jumalaan, sillä Jumalan olemassa olosta ei ole mitään konkreettista todistusaineistoa ja koko käsite ja raamattu on siinä määrin epälooginen ja tiedettä rikkova, että ajattelevana ihmisenä en voi uskoa häneen. Olen kuitenkin valmis uskomaan häneen jos hän minulle siihen syyn antaa. Yhdyn kyllä Jeesuksen filosofiaan, mutta mihinkään yliluonnolliseen en usko.

        Mä ymmärrän, että tämä tuntuu sinulle ainoalta totuudelta, mutta kehotan sinuakin katsomaan laatikon ulkopuolelle ja kysymään itseltäsi miksi minä edes uskon?

        Haluan kunniottaa jokaisen uskoa, joten kunnioita sinä minunkin!

        Yliluonnollista on jo se, että sinä siinnä itse elät ja liikut ystäväiseni.


      • Radi Cal
        Don`t Be Blind kirjoitti:

        Yliluonnollista on jo se, että sinä siinnä itse elät ja liikut ystäväiseni.

        Niin ja mitä tulee tieteeseen, niin entropian toinen pääsääntö nimenomaan kuuluu: "Mitään järjestystä ei voi syntyä eikä sellaista voi ylläpitää ilman ulkopuolista, tarkoituksenmukaisesti suunnattua energiaa." Tiede siis ei todista Jumalan olemassaoloa, mutta monissa yleisissä tieteessä muoodostetuissa lauseissa implisiittisesti Jumala on enemmän läsnä kuin sattuma. Erikseen on tiedemiehet, jotka ovat jo lähtökohdakseen maksuneet jonkin ateistisen, poliittisen tjms. heidän ajatteluaan "sitovan" periaatteen. Ihminen näes näkee sen, minkä uskoo näkevansä.


      • S. Orry
        Radi Cal kirjoitti:

        Niin ja mitä tulee tieteeseen, niin entropian toinen pääsääntö nimenomaan kuuluu: "Mitään järjestystä ei voi syntyä eikä sellaista voi ylläpitää ilman ulkopuolista, tarkoituksenmukaisesti suunnattua energiaa." Tiede siis ei todista Jumalan olemassaoloa, mutta monissa yleisissä tieteessä muoodostetuissa lauseissa implisiittisesti Jumala on enemmän läsnä kuin sattuma. Erikseen on tiedemiehet, jotka ovat jo lähtökohdakseen maksuneet jonkin ateistisen, poliittisen tjms. heidän ajatteluaan "sitovan" periaatteen. Ihminen näes näkee sen, minkä uskoo näkevansä.

        Siis "omaksuneet"..............


      • youngatheist kirjoitti:

        Mistähän ihmeestä sait päähäsi, että olen ateisti koska vanhempani ovat hulluja ? Mä en ole tyhmä! Mä en usko Jumalaan, sillä Jumalan olemassa olosta ei ole mitään konkreettista todistusaineistoa ja koko käsite ja raamattu on siinä määrin epälooginen ja tiedettä rikkova, että ajattelevana ihmisenä en voi uskoa häneen. Olen kuitenkin valmis uskomaan häneen jos hän minulle siihen syyn antaa. Yhdyn kyllä Jeesuksen filosofiaan, mutta mihinkään yliluonnolliseen en usko.

        Mä ymmärrän, että tämä tuntuu sinulle ainoalta totuudelta, mutta kehotan sinuakin katsomaan laatikon ulkopuolelle ja kysymään itseltäsi miksi minä edes uskon?

        Haluan kunniottaa jokaisen uskoa, joten kunnioita sinä minunkin!

        Täytyy tosiaan sanoa, että olet pohtinut asioita lujasti. Minäkin suosittelisin monien tapaan Sinua olemaan vielä kotona asuessasi "iisisti", mutta sitten... Kyllä sun sitten kotoa pois muutettuasi on ihan hyvä kertoa totuus vanhemmillesi, mutta etsi ensin itsellesi vahva tukiverkko, jotta kestät mahdollisen "hylkäämisen". Voipi olla, että vanhempasi ryhryvät ajattelemaan, kun toinenkin lapsista tekee saman tempun.
        Tai sitten vanhempasi ovat psyykkisesti sairaita ja siksi heidän on "pakko" kontrolloida ja vaatia. Itselläni oli tällainen fanaattinen puoliso, joka määräsi lähes kaikista asioista. Hän teki sen aina muka minun parhaakseni ja vetosi Raamattuun, kuinka vaimon tulisi olla miehelle alamainen. (Ja ymmärsi alamaisuuden luonnollisesti alistumiseksi, jota se ei ole).
        Omaa uskoani en menettänyt, mutta henkisesti kärsin tästä alistamisesta.
        Tosin olen myös esimerkiksi työpaikallani ja joissakin muissakin paikoissa kokenut, että saan uskoa vaikka rautanaulaan tai olla ateisti, mutta Jeesukseen en saisi uskoa. Eli sinänsä vähän samanlaisia kokemuksia.
        Toivon sulle tsemppiä ja uskalla olla rohkeasti sitä, minkä sisimmässäsi kulloinkin koet oikeaksi. Nähdäkseni oletkin sellainen ja kuvittelisin vanhempiesikin loppujen lopulta kunnioittavan sellaista.


      • m-t.lampinen kirjoitti:

        Täytyy tosiaan sanoa, että olet pohtinut asioita lujasti. Minäkin suosittelisin monien tapaan Sinua olemaan vielä kotona asuessasi "iisisti", mutta sitten... Kyllä sun sitten kotoa pois muutettuasi on ihan hyvä kertoa totuus vanhemmillesi, mutta etsi ensin itsellesi vahva tukiverkko, jotta kestät mahdollisen "hylkäämisen". Voipi olla, että vanhempasi ryhryvät ajattelemaan, kun toinenkin lapsista tekee saman tempun.
        Tai sitten vanhempasi ovat psyykkisesti sairaita ja siksi heidän on "pakko" kontrolloida ja vaatia. Itselläni oli tällainen fanaattinen puoliso, joka määräsi lähes kaikista asioista. Hän teki sen aina muka minun parhaakseni ja vetosi Raamattuun, kuinka vaimon tulisi olla miehelle alamainen. (Ja ymmärsi alamaisuuden luonnollisesti alistumiseksi, jota se ei ole).
        Omaa uskoani en menettänyt, mutta henkisesti kärsin tästä alistamisesta.
        Tosin olen myös esimerkiksi työpaikallani ja joissakin muissakin paikoissa kokenut, että saan uskoa vaikka rautanaulaan tai olla ateisti, mutta Jeesukseen en saisi uskoa. Eli sinänsä vähän samanlaisia kokemuksia.
        Toivon sulle tsemppiä ja uskalla olla rohkeasti sitä, minkä sisimmässäsi kulloinkin koet oikeaksi. Nähdäkseni oletkin sellainen ja kuvittelisin vanhempiesikin loppujen lopulta kunnioittavan sellaista.

        Niin, unohdin sanoa, etten minäkään kirkkoon kuulu, vaikka uskonkin


      • Puppua puhut
        Radi Cal kirjoitti:

        Niin ja mitä tulee tieteeseen, niin entropian toinen pääsääntö nimenomaan kuuluu: "Mitään järjestystä ei voi syntyä eikä sellaista voi ylläpitää ilman ulkopuolista, tarkoituksenmukaisesti suunnattua energiaa." Tiede siis ei todista Jumalan olemassaoloa, mutta monissa yleisissä tieteessä muoodostetuissa lauseissa implisiittisesti Jumala on enemmän läsnä kuin sattuma. Erikseen on tiedemiehet, jotka ovat jo lähtökohdakseen maksuneet jonkin ateistisen, poliittisen tjms. heidän ajatteluaan "sitovan" periaatteen. Ihminen näes näkee sen, minkä uskoo näkevansä.

        "Niin ja mitä tulee tieteeseen, niin entropian toinen pääsääntö nimenomaan kuuluu: "Mitään järjestystä ei voi syntyä eikä sellaista voi ylläpitää ilman ulkopuolista, tarkoituksenmukaisesti suunnattua energiaa." Tiede siis ei todista Jumalan olemassaoloa, mutta monissa yleisissä tieteessä muoodostetuissa lauseissa implisiittisesti Jumala on enemmän läsnä kuin sattuma."

        No nyt menee liian paksuksi valehteluksi taas. Mistä olet repinyt nuo "tarkoituksenmukaiset" ja "suunnatut"? Vähän veikkaan, että et ole käynyt ainuttakaan fysikaalisen kemian kurssia, vaan lukenut kreationistien säälittäviä propagandasivustoja.


        "Ihminen näes näkee sen, minkä uskoo näkevansä. "

        Niinpä! Kuvitella, jopa jumalia, enkeleitä ja ties mitä höpöhöpöjä!


      • se kuka väittää..
        Radi Cal kirjoitti:

        Niin ja mitä tulee tieteeseen, niin entropian toinen pääsääntö nimenomaan kuuluu: "Mitään järjestystä ei voi syntyä eikä sellaista voi ylläpitää ilman ulkopuolista, tarkoituksenmukaisesti suunnattua energiaa." Tiede siis ei todista Jumalan olemassaoloa, mutta monissa yleisissä tieteessä muoodostetuissa lauseissa implisiittisesti Jumala on enemmän läsnä kuin sattuma. Erikseen on tiedemiehet, jotka ovat jo lähtökohdakseen maksuneet jonkin ateistisen, poliittisen tjms. heidän ajatteluaan "sitovan" periaatteen. Ihminen näes näkee sen, minkä uskoo näkevansä.

        herra tietävä, jos lähdet tähän juttuun. niin ei kannata kysyä onko jumalaa vaan, mitä jumala on?


      • ..tulee muuttamaan
        se kuka väittää.. kirjoitti:

        herra tietävä, jos lähdet tähän juttuun. niin ei kannata kysyä onko jumalaa vaan, mitä jumala on?

        ja ihminen uskoo sen mikä itsestään tuntuu uskottavalta.
        ja nyt internetin ihmeaikoihin, ollaan päästy siihen pisteeseen, että jotkut ihmiset luulevat tietävänsä paljonkin vaikka ovat lukeneet netissä paskaa. HUOM* Internetissä väittäisimpä 90% jutuista on paskaa.

        montakohan helvetin kertaa oon elämäni aikana netissä törmännyt ihmiseen joka selittää ihan paskaa asiasta, joka on mulle arkipäivää irl.. helvetin monta. ja näitä tulee ja tulee lisää. jotkut typerykset lukee yhen tekstin jostain aiheesta nii ne tietää siit ihan kaiken ja ikää on alta 30. sanokaa miten asiat on sitten ku ootte kattonu asiaa jokaiselta kantilta.


      • Priima
        Don`t Be Blind kirjoitti:

        Yliluonnollista on jo se, että sinä siinnä itse elät ja liikut ystäväiseni.

        No kerrohan kulta millä tapaa se on yliluonnollista? Mikä siinä on niin mystistä sinun mielestäsi?


      • Korppinen
        youngatheist kirjoitti:

        Mistähän ihmeestä sait päähäsi, että olen ateisti koska vanhempani ovat hulluja ? Mä en ole tyhmä! Mä en usko Jumalaan, sillä Jumalan olemassa olosta ei ole mitään konkreettista todistusaineistoa ja koko käsite ja raamattu on siinä määrin epälooginen ja tiedettä rikkova, että ajattelevana ihmisenä en voi uskoa häneen. Olen kuitenkin valmis uskomaan häneen jos hän minulle siihen syyn antaa. Yhdyn kyllä Jeesuksen filosofiaan, mutta mihinkään yliluonnolliseen en usko.

        Mä ymmärrän, että tämä tuntuu sinulle ainoalta totuudelta, mutta kehotan sinuakin katsomaan laatikon ulkopuolelle ja kysymään itseltäsi miksi minä edes uskon?

        Haluan kunniottaa jokaisen uskoa, joten kunnioita sinä minunkin!

        Olet siis niin sanottu Skeptikko, varmaan iso osa kristityistä (ainakin suomessa) tätä nykyä on skeptikoita. Jos joku multa uskonnosta kysyis niin sanoisin että jumalalla on ihan saatanan kieroutunut huumorintaju. Näin ollen olen itsekin ateisti/skeptikko, enkä usko jumalaan.

        Mitä vanhempiin tulee... omani eivät ole yli uskovia, uskovat kuitenkin jollain asteella. Mutta sitäkin jäärempiä. Joskus on tullu sanottua isä ukolle kovaan ääneen että turpas kiini ja kuuntele.

        Vanhemmista pääsee eroon sivistyneesti kun lähtee opiskelemaan muualle. Pienet rähähdykset toisaalta välillä vanhempien suuntaan muistuttaa että ei hypitä silmille omilla idealogioilla. Maalla ainakin sanotaan aikuisen mitoissa olevia nuoria miehiä talossa nuoriksi isänniksi. Act like it.


    • Jotain neuvoa

      Uskopa tai ole uskomatta mihinkään, ihan sama.
      Tuo nimimerkkisi kyllä viittaa, sama sekin, yks hailee.
      Loogisesti ajatellen kuitenkin 16-vuotias ei tiedä kaikkea, vaikka ei olisikaan silti tyhmä.

      Sorry.
      Kyselit täällä ja ystävällisesti neuvoin, sorry.
      Ei minulla ole mitään tarvetta ruveta riitelemään.
      Kunnioitin sinua muuten aika paljon ja olevinaan kerroin sinun olevan "tosi mahtava tyyppi", joten loogisesti sinun väitteesi ei ole looginen.

      En jatka tämän pitemmälle enkä rupea keskustelemaan.
      Tämähän ei varsinaisesti ole mikään uskontopalsta.

      Nuori poika voi huonosti ja yritin auttaa vain. Se siitä ja hyvää jatkoa sinulle ja kaikkea hyvää!

      • Siksihän, minä en syitä ateistismilleni tillittänyt alkuperäisessä viestissäni, koska tiedän ettei tämä ole uskonto palsta, mutta mielestäni pelkästään se, että sanon jo olevani ateisti pitäisi sinulle ja muille kertoa, että on turha käskeä minua harkitsemaan uudelleen. Ymmärrän, että ajatus on tärkein ja siinä mielessä olen kiitollinen.

        Sillä, että minä olen 16-vuotias ei ole mitään tekemistä älykkyyteni kanssa, meidän täytyy kaikkien myöntää, ettemme tiedä kaikkea.

        Haluan, että olet kunnioittavainen päätöstäni olla uskomatta Jumalaan/Jumaliin, mutta arvostan sitä, että kunnioitat minua ihmisenä.

        Älä ota itteesi, en ollut negatiivisessa hengessä alunperinkään.


      • H. Hess
        youngatheist kirjoitti:

        Siksihän, minä en syitä ateistismilleni tillittänyt alkuperäisessä viestissäni, koska tiedän ettei tämä ole uskonto palsta, mutta mielestäni pelkästään se, että sanon jo olevani ateisti pitäisi sinulle ja muille kertoa, että on turha käskeä minua harkitsemaan uudelleen. Ymmärrän, että ajatus on tärkein ja siinä mielessä olen kiitollinen.

        Sillä, että minä olen 16-vuotias ei ole mitään tekemistä älykkyyteni kanssa, meidän täytyy kaikkien myöntää, ettemme tiedä kaikkea.

        Haluan, että olet kunnioittavainen päätöstäni olla uskomatta Jumalaan/Jumaliin, mutta arvostan sitä, että kunnioitat minua ihmisenä.

        Älä ota itteesi, en ollut negatiivisessa hengessä alunperinkään.

        Valjasta siis älysi viisauden käyttöön, sillä olihan Hitlerkin älykäs!


      • Karu totuus

        "Nuori poika voi huonosti ja yritin auttaa vain"

        Jos oikeasti haluat ihmisiä auttaa niin auta heitä jotenkin muuten kuin kertomalla heille satuja Jeesuksesta, Jumalasta jne.


      • K.I.Elipoliisi
        youngatheist kirjoitti:

        Siksihän, minä en syitä ateistismilleni tillittänyt alkuperäisessä viestissäni, koska tiedän ettei tämä ole uskonto palsta, mutta mielestäni pelkästään se, että sanon jo olevani ateisti pitäisi sinulle ja muille kertoa, että on turha käskeä minua harkitsemaan uudelleen. Ymmärrän, että ajatus on tärkein ja siinä mielessä olen kiitollinen.

        Sillä, että minä olen 16-vuotias ei ole mitään tekemistä älykkyyteni kanssa, meidän täytyy kaikkien myöntää, ettemme tiedä kaikkea.

        Haluan, että olet kunnioittavainen päätöstäni olla uskomatta Jumalaan/Jumaliin, mutta arvostan sitä, että kunnioitat minua ihmisenä.

        Älä ota itteesi, en ollut negatiivisessa hengessä alunperinkään.

        Jumala/jumalia kirjoitetaan muuten pienellä. Se kirjoitetaan isolla kirjaimella vain silloin, jos puhutaan Jumala nimisestä jumalasta. Muissa uskonnoissa sentään jumalilla on mielikuvituksellisempia nimiä. Ajatelkaa nyt, jos olisin Ihminen ja koirani olisi Koira...


    • Isovanhemman iässä

      Kaksi vuotta tuntuu varmasti ikuisuudelta 16-vuotiaana, ja elämän illassa olevalle se on hyvin lyhyt aika.
      Käytä tämä kaksi vuotta niin hyvin kuin voit, eli käy koulusi loppuun ja katso eteenpäin. Kun ja jos muutat kotoa parin vuoden kuluttua, joudut taloudellisesti ahtaalle, ja silloin on koulutuksen tuoma tuki tarpeen.

      Tiedän, miltä tuntuu, kun perheen ajatusmaalima on niin erilainen kuin oma, että joka päivä on raskas. Itsekin nuorena jouduin asumaan ihmisten kanssa, joiden mielipiteet ja ajatukset olivat ristiriidassa omieni kanssa. Olin onneton, kun ajattelin, että olen joka asiassa väärässä, mutta vähitellen ravistauduin ymmärtämään, että he eivät muutu, mutta minulla ei ole velvollisuutta muuttua heidän kaltaisekseen.

      Nuori kuitenkin kaipaa ja on oikeutettu hyväksyviin vanhempiin. Se siis vaatii sinulta itsesi salaamista ja myötäilyä, vaikka et ole "hengessä mukana".
      Eikö sinulla ole mahdollisuutta harrastustoimintaan, jossa ei uskonasioista ole puolta sanaa puhetta? Pidä yhteyttä sisareesi.

      Kuten itsekin sanot, uskot vanhempiesi ajattelevan sinun parastasi. Noloa muistuttaa murrosiästä, mutta kuitenkin haluan sanoa, että useimmat ikäisesi kapinoivat kodin ilmapiiriä vastaan, koska se on osa prosessia, joka vie nuoren lapsuudesta aikuisuuteen. Monille se on vaikeaa, eikä kiivas uskonnollisuus tietenkään helpota tilannetta.

      Oma uskonnottomuutesi on sinun henkilökohtainen oikeutesi, eikä sinun ole sitä pakko kenellekään julistaa, eikä varsinkaan vanhemmillesi, jotka olettaisivat sen johtuvan omasta epäonnistumisestaan kasvattajina. Se ei parantaisi suhdettanne mitenkään.

      Ymmärrän, että olet hankalassa tilanteessa. Maailma on täynnä ihmisiä, joilla ei ole henkilökohtaista uskonelämää. Eivät kaikki ole kiivailijoita ja joko-tahi-ihmisiä.
      Elämäsi tuntuu nyt vaikealta, mutta usko pois, se kirkastuu vielä!

      • Kaiken Se Uskoo...

        Niin kirkastuu ja lopulta sammuakseen... mutta mitä sitten?

        Jos Taivaan ja Helvetin olemassaolon mahdollisuudet ovat fifty-fifty, niin eikö kannattaisi kaikesta huolimatta satsata Taivaaseen. Jos Taivasta ja Helvettiä ei ole, niin lopulta se on sitten yksi ja sama, mutta jos ne kuitenkin ovatkin, niin ikuisuus Helvetissä ei ole varsin mukava ajatus. Se kun on kuulemma pahempi paikka kuin ikinä maailmassa, ja sieltä ei sitten olisi MILLÄÄN MUOTOA paluuta. Parempi siis satsata Taivaaseen, vaikka sitä ei olisikaan.


      • ei fifty-fifty
        Kaiken Se Uskoo... kirjoitti:

        Niin kirkastuu ja lopulta sammuakseen... mutta mitä sitten?

        Jos Taivaan ja Helvetin olemassaolon mahdollisuudet ovat fifty-fifty, niin eikö kannattaisi kaikesta huolimatta satsata Taivaaseen. Jos Taivasta ja Helvettiä ei ole, niin lopulta se on sitten yksi ja sama, mutta jos ne kuitenkin ovatkin, niin ikuisuus Helvetissä ei ole varsin mukava ajatus. Se kun on kuulemma pahempi paikka kuin ikinä maailmassa, ja sieltä ei sitten olisi MILLÄÄN MUOTOA paluuta. Parempi siis satsata Taivaaseen, vaikka sitä ei olisikaan.

        Kun eivät ole fifty-fifty, siis Jumalan-Taivaan-Helvetin olemassaolo vs. olemassaolemattomuus, toistaiseksi vedonlyöntisuhde on 0% vs. 100%, olemassaolemattomuuden hyväksi, koska Jumalan-Taivaan-Helvetin olemassaolosta ei ole mitään todisteita.


      • .....

        niin kannattaa ennemmin uskoo tulevaan ja tehdä asioille jotain kuin uskoa jumalaan ja polkea samaa rullaa päivästä toiseen.

        suuri osa kiihkouskovaisista tutuista tai ihmisistä joiden kanssa olen vaihtanut sanoja, ovat olleet helvetin huonossa tilanteessa. ''minulla ei ole muuta kuin jumala.''
        jos sillä ei olis ollu jumalaa niin sillä ois pakko olla jotain. ''Jeesus meni ristille antaakseen teidän syntinne anteeksi.'' eli jotakuinkin kristinusko kuulostaa tuhoontuomitulta kansalta. vain pohjalta löydämme valon. vasta silloin kun ei ole mitään jäljellä, joku auttaa meidät ylös pohjalta. hienoa, eli kustaan kaikki elämämme, jumala pelastaa ja kuseskelkaamme muidenkin elämät, sillä kun olemme syvällä pohjalla, jonne ei päivänvalo paista, ottakaamme jeesus vastaan ja puhdistautukaamme synneistä.

        joillekin ihmisille syvällä pohjalla nousee tunne nimeltä itsesuojeluvaisto ja elämän halu, joillekin se syvimmästä helvetistä tuleva voima on jumala. jos se on jumala niin minä olen jumala, minä sieltä kuopasta nousen, kun itseni sinne potkaisinkin.

        jos on jumala niin jumala on julma. jumala näkee kaiken ja on meidän kaikkien isä, silti se antaa poikainsa tappaa toisiaan, raiskata naisia ja lapsia. jumala näki hitlerin ihmiskokeet. jumala näki sotilaiden raiskaamat naiset jo ennalta. jumala näki kaiken sen paskan, mutta sai vain aikasekseen kertoa muutamille ihmisille asioita. asioita jotka syssisivät maailman paskaan. jumala kertoi jeesukselle liikaa, kirkko pölli jeesuksen ja jumalan kunnian, jumala näki senkin mut anto vaan asioiden mennä. kaiken lisäksi jeesus on puhdistanut meidän kaikkien, myös sinun herra henry massamurhaaja, joka olet raiskannut ja skalpeerannut satoja ihmisiä, synnit. kiitos jeesus. nyt voimme tappaa ja raiskaa miten hupajaa. kiitos jeesus nyt jouluna on vapaata ja jouluna kauppojen kassakoneet kilisee.

        jos on jumala ja taivas... en haluu niin tekopyhään paikkaan. jos joudun taivaaseen pääsin helvettiin.


      • I.N.Kvisio
        Kaiken Se Uskoo... kirjoitti:

        Niin kirkastuu ja lopulta sammuakseen... mutta mitä sitten?

        Jos Taivaan ja Helvetin olemassaolon mahdollisuudet ovat fifty-fifty, niin eikö kannattaisi kaikesta huolimatta satsata Taivaaseen. Jos Taivasta ja Helvettiä ei ole, niin lopulta se on sitten yksi ja sama, mutta jos ne kuitenkin ovatkin, niin ikuisuus Helvetissä ei ole varsin mukava ajatus. Se kun on kuulemma pahempi paikka kuin ikinä maailmassa, ja sieltä ei sitten olisi MILLÄÄN MUOTOA paluuta. Parempi siis satsata Taivaaseen, vaikka sitä ei olisikaan.

        Aika sadistinen uskonto, jos siihen uskomattomat joutuvat kidutetuiksi...


    • Vapaan taivaan lintu

      Kyllä sinulla on. Ihan kaikki mahdollinen ja kuviteltavissa oleva vapaus, sillä ihmisen ajatuksia ja sisintä ei kukaan voi kahlita eikä määrätä.

      Jos kotiolojen takia täytyy pitää suu supussa eikä voi sanoa ja kertoa mielipiteitään, niin eihän se ajattelemasta estä. Kun ajattelet riittävästi ja varmistut omien ajatustesi oikeellisuudesta ja kantavuudesta, osaat ja pystyt sanomaan ja puhumaan asioista niin, että ahdasmieliset eivät edes huomaa, että esität eriävän mielipiteen.

      Kommunikointi ihmisten kesken on siitä hassu laji, että jos osaat sanoa vaikean, negatiivisen, ongelmallisen asian positiivisella, myönteisellä, valoisalla asenteella ja tavalla, niin vastaanottaja ei löydä siitä omia negaatioitaan, jotka estävät vastaanottamista.

      Taitolajeja siis, sekä kommunikointi että asennoituminen elämän ja maailman asioihin, kaikkiin, myös uskontoon. Joten älä ihmeessä ahdistu, nuori, ajatteleva, fiksu ihmisen alku. Jatka ajatustyötä ja tiedon keruuta, mutta ilman ahistusta ja ahtaita rajoja, sillä lailla se päivä koittaa, kun isän paheksunta ja synkkä maailmankuva eivät enää satuta ja voit oppia ymmärtämäänkin, miksi hänen asenteensa on niin rajoittunut.

    • Mummeli

      Olen uskovainen mummo. Uskossa olen ollut pyhäkouluiästä lähtien. En ole koskaan epäillyt Jumalan olemassaoloa, vaikka alkuun en käynyt hengellisissä tilaisuuksissa enkä lukenut raamattua. Nuorena vaikeuksien keskellä rukoilin, että Jumala, jos olet olemassa, ilmesty minulle. Siitä se alkoi. Ihmeellinen yliluonnollisessa eläminen arjen keskellä. Viikon sisällä minua tultiin pyytämään nuorten raamattupiiriin ja tutkin innokkiaasti raamattua. Yhteiskristillinen karismaattisuus alkoi 60-luvun lopulla ja itse sain armolahjat 70-luvulla. Sain ilmestyksen lahjan, joka toimii vieläkin. Esim. tätä Italian laivaonnettomuutta Pyhä Henki laittoi rukoilemaan ja puoli tuntia itkin rukouksessa ja tiesin, että jotain pahaa on tapahtumassa. Kielillärukouksessa tulee nimiä enkä tiennyt, mikä on Costa Concordia. Aamulla sitten tutkin asiaa tietokoneen uutisista ja sieltähän se onnettomuustieto löytyi.

      Kyllä Jumala on ihan todellinen, mutta pakottamalla lapsia ei saa uskoon eikä ketään, vanhemmat kyllä tietävät sen. Ainoastaan rukous voi auttaa. Kukin tulee ajallaan sitten uskoon vapaaehtoisesti - tai sitten ei koskaan. Äitinä ymmärrän ylisuojelun ja hädän lapsista. Murrosikä on pahin. Lapseni tulivat uskoon pieninä ja tytär alkoi puhua kielillä jo 2,5 v. Poika luopui 14-v. uskosta, tyttö on vieläkin uskossa (20 v.). Kyllä alkot on kokeillut, mutta silloinkin on evankelioinut kavereitaan ja pyytänyt minuakin rukoilemaan heidän puolestaan. Tytär on usein pyytänyt esirukousta ja saamani toteutuneet ilmestykset ovat vahvistaneet hänen uskoaan.
      Valitettavasti paholainen on olemassa ja jos ihmistä ei johda Jumala, niin sitten paholainen ottaa sen aseman. Valinta on meidän. Myös minä kerroin lapsilleni paholaisesta. Liian pienille tulee painajaisia ja heitä kannattaa suojella. Mutta sopivassa iässä tulee kertoa.
      Lue 1. Kor. 12 luku. Kokeile, vastaako Jumala, kun pyydät Häntä ilmestymään elämääsi. Yllätyt varmasti. Hän on todellinen kolmiyhteinen persoona, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Uskoon tultuaan ihminen täyttyy Pyhällä Hengellä, joka johdattaa, auttaa, parantaa ym. ihmistä uskon tiellä. Enkeleitä on myös ja hekin voivat joskus ilmestyä. Mutta heitä ei saa lähestyä muuten kuin Jumalan kautta. Jeesus sanoo: Minä olen tie, totuus ja elämä. Kukaan ei tule Isän tykö muuten kuin minun kauttani. Siunausta elämääsi.

      • Merimies..

        Johan oli paljon apua sinun rukoiluistasi. Siellä se kivillä makaa tietääkseni...


      • Anteeksi tuottaa pettymys, mutta tarinasi ei vakuuta minua, sekä olen pyytänyt monesti Jumalaa ilmestymään minulle, tai edes antamaan jotain merkkejä, mutta mitään en tuntenut enkä saanut. Kun lopetin esittämästä kumpaakin roolia rukouksissani, tajusin vuoropuhelun johon osallistuu vain yksi henkilö olevan monologi.

        On hienoa, että uskonto tuo elämääsi rahaa, mutta minulle se ei tuo.


      • youngatheist kirjoitti:

        Anteeksi tuottaa pettymys, mutta tarinasi ei vakuuta minua, sekä olen pyytänyt monesti Jumalaa ilmestymään minulle, tai edes antamaan jotain merkkejä, mutta mitään en tuntenut enkä saanut. Kun lopetin esittämästä kumpaakin roolia rukouksissani, tajusin vuoropuhelun johon osallistuu vain yksi henkilö olevan monologi.

        On hienoa, että uskonto tuo elämääsi rahaa, mutta minulle se ei tuo.

        Rauhaa.. piti sanomani..


      • Jaahas nenäkäs
        Merimies.. kirjoitti:

        Johan oli paljon apua sinun rukoiluistasi. Siellä se kivillä makaa tietääkseni...

        Johan oli paljon apua sinun rukoiluistasi. Siellä se kivillä makaa tietääkseni... "



        Ainesta oli huomattavasti pahempaa onnettomuuteen, kuolleita olsi voinut olla helposti kymmenkertainen määrä..eli apua oli


      • Merimies..
        Jaahas nenäkäs kirjoitti:

        Johan oli paljon apua sinun rukoiluistasi. Siellä se kivillä makaa tietääkseni... "



        Ainesta oli huomattavasti pahempaa onnettomuuteen, kuolleita olsi voinut olla helposti kymmenkertainen määrä..eli apua oli

        Taisit varmaan unohtaa rukoilla silloin kun Estonia upposi koska lopputulos oli niin paljon pahempi? Vai olikohan vanha laiva, huono miehistö, myrsky ym. tekijöillä jotakin tekemistä asian kanssa..? Taidan kyllä edelleenkin luottaa enemmän laivasuunnitteluun ja miehistön ammattitaitoon mikäli aiomme tulevaisuudessa välttyä kyseisiltä katastrofeilta. Mikäli kapteeni ajaa laivansa kiviin niin ei siinä rukoukset auta mihinkään.


      • Terveen merkki.
        youngatheist kirjoitti:

        Anteeksi tuottaa pettymys, mutta tarinasi ei vakuuta minua, sekä olen pyytänyt monesti Jumalaa ilmestymään minulle, tai edes antamaan jotain merkkejä, mutta mitään en tuntenut enkä saanut. Kun lopetin esittämästä kumpaakin roolia rukouksissani, tajusin vuoropuhelun johon osallistuu vain yksi henkilö olevan monologi.

        On hienoa, että uskonto tuo elämääsi rahaa, mutta minulle se ei tuo.

        Voit pitää sitä terveen ihmisen merkkinä, jollet kuullut mitään ylimääräisiä ääniä pääsi sisällä. Moni on ikävä kyllä pilannut mielenterveytensä sillä, että ylläpitää vuoropuhelua vaikka sama ihminen sekä kysyy, että vastaa niissä keskusteluissa.


      • Top secret
        Merimies.. kirjoitti:

        Taisit varmaan unohtaa rukoilla silloin kun Estonia upposi koska lopputulos oli niin paljon pahempi? Vai olikohan vanha laiva, huono miehistö, myrsky ym. tekijöillä jotakin tekemistä asian kanssa..? Taidan kyllä edelleenkin luottaa enemmän laivasuunnitteluun ja miehistön ammattitaitoon mikäli aiomme tulevaisuudessa välttyä kyseisiltä katastrofeilta. Mikäli kapteeni ajaa laivansa kiviin niin ei siinä rukoukset auta mihinkään.

        Miten ois KGB ja aselasti Ruotsiin mustanpörssin miehiltä. Ei Estoniaa keulaportti upottanu vaan pommi. Kaksi sukeltaja ryhmää on löytänyt keulasta reiän vesirajan alapuolelta, ennen laivan betonimuottiin laittoa. Ruottin tullipäällikkö myönsi 2004 tienneensä, että laivassa oli kaksi maastokuorma-autoa ja silloin tällöin piti näitä Venäläisiä autoja päästää läpi tullin ylemmän tahon käskystä.

        Sama homma oli 2009, kun Artic Sea kaapattiin Itä-merellä, aseita siinäkin kuljetettiin. Ja nyt Joulukuussa Kotkan tullissa kiinni jääneessä Thor Libertyssä.
        Eikä ole pakko uskoa, jos totuus pelottaa.


      • hattutemppu2012
        youngatheist kirjoitti:

        Anteeksi tuottaa pettymys, mutta tarinasi ei vakuuta minua, sekä olen pyytänyt monesti Jumalaa ilmestymään minulle, tai edes antamaan jotain merkkejä, mutta mitään en tuntenut enkä saanut. Kun lopetin esittämästä kumpaakin roolia rukouksissani, tajusin vuoropuhelun johon osallistuu vain yksi henkilö olevan monologi.

        On hienoa, että uskonto tuo elämääsi rahaa, mutta minulle se ei tuo.

        Tuo, että kunnioitat isääsi ja äitiäsi, etkä intä vastaan heidän mielipiteitään, se on harvinaista nykynuorisossa.


      • Uskonnoton mummu

        Olipa mahtava manipulaatio...jos ihmistä ei johda jumala niin sitten paholainen ottaa sen aseman. Tuollaisillako uskovaiset pitävät lapsiaan vallassaan, voihan venäjä. Myötätuntoni on ehdottomasti sinun puolellasi joka keskustelun aloitit. Kauheaa ajatella että tuollainen jatkuu sukupolvesta toiseen.


      • Cardonia
        Top secret kirjoitti:

        Miten ois KGB ja aselasti Ruotsiin mustanpörssin miehiltä. Ei Estoniaa keulaportti upottanu vaan pommi. Kaksi sukeltaja ryhmää on löytänyt keulasta reiän vesirajan alapuolelta, ennen laivan betonimuottiin laittoa. Ruottin tullipäällikkö myönsi 2004 tienneensä, että laivassa oli kaksi maastokuorma-autoa ja silloin tällöin piti näitä Venäläisiä autoja päästää läpi tullin ylemmän tahon käskystä.

        Sama homma oli 2009, kun Artic Sea kaapattiin Itä-merellä, aseita siinäkin kuljetettiin. Ja nyt Joulukuussa Kotkan tullissa kiinni jääneessä Thor Libertyssä.
        Eikä ole pakko uskoa, jos totuus pelottaa.

        Tuo Estonia oli sivujuonne. Älä nyt sitä tähän vedä. Pitää poika pitää tyynenä, ettei karkka himastaan merille liian nuarena. Ite kyllä lähdin jo 15-vuotiaan heti, kun passahduksen sain.


      • 868768678686876786
        hattutemppu2012 kirjoitti:

        Tuo, että kunnioitat isääsi ja äitiäsi, etkä intä vastaan heidän mielipiteitään, se on harvinaista nykynuorisossa.

        On itse asiassa kieroa, mutta tuo jäpikkä, jos se vielä muutaman v. sinnittelee, muuttaa sitten pois, katkaisee välit noihin apinoihin...


      • youngatheist kirjoitti:

        Anteeksi tuottaa pettymys, mutta tarinasi ei vakuuta minua, sekä olen pyytänyt monesti Jumalaa ilmestymään minulle, tai edes antamaan jotain merkkejä, mutta mitään en tuntenut enkä saanut. Kun lopetin esittämästä kumpaakin roolia rukouksissani, tajusin vuoropuhelun johon osallistuu vain yksi henkilö olevan monologi.

        On hienoa, että uskonto tuo elämääsi rahaa, mutta minulle se ei tuo.

        Tsemppiä, parin lyhyen vuoden päästä pääset rakentamaan elämääsi omien sääntöjesi puitteissa, joita rakentelet myös jatkuvasti. Pidä kuitenkin itsesi aisoissa vapauduttuasi. ;) Tee tarvitsemasi hajurako vanhempiisi harkiten ja hyväksy todennäköinen konflikti. Vaikutat fiksulta, joten homma onnistuu kyllä.

        Itse en ole ateisti (enkä uskis). Kukin uskoo kuka mihinkin oman ymmärryksensä mukaan. Kehotan kuitenkin olemaan lukitsematta vastauksia. Jotkut niin tekevät ja... yllätys yllätys... muuttuvat uskovaisiksi, jotkut jopa julistajiksi tai vain lopettavat tutkimisen ja matka pysähtyy. Heidän kannoistaan voi tulla ehdottomampia ja kiihkeämpiä. Aina kannattaa olla valmis kyseenalaistamaan mikä tahansa.

        Sulla on mielenkiintoinen elämä edessä. Ymmärrät aikanaan eron nykyisen ja tulevan elämäsi välillä. Se auttaa näkemään monia yksityiskohtia, mitä monet eivät huomaa lainkaan. Käyt läpi vaiheen, jossa valitset monia uusia arvoja sekä tapoja vanhojen tilalle. Ehkäpä kestät vastoinkäymisiäkin paremmin nykyisen "koulutuksesi" ansiosta. Kaikesta voi oppia. Ihan kaikesta. Onnea matkaan!


      • Priima
        Jaahas nenäkäs kirjoitti:

        Johan oli paljon apua sinun rukoiluistasi. Siellä se kivillä makaa tietääkseni... "



        Ainesta oli huomattavasti pahempaa onnettomuuteen, kuolleita olsi voinut olla helposti kymmenkertainen määrä..eli apua oli

        Eli rukouksella onnistuitte lepyttelemään jumalaa siten, että se päätti nirhasta vaan jokusen ihmisen useiden sijaan?

        Voi huhhuh.

        Maailmassa kuolee joka päivä laumoittain ihmisiä esimerkiski uskontojen aiheuttamissa sodissa. Miksi ei mummoa sitten itketä joka yö? Ruumiita tulee joka yö kuitenkin.

        On äärimmäisen tekopyhää ruikuttaa vain jonkin länsimaisen pullamössö luksusristeilijän perään. Sori vaan mummo, maailmassa on laajemman mittaluokan katastrofejakin.

        Vai suosiiko jumala länsimaisia ihmisiä?


      • J.U.lma J.U.mala
        Jaahas nenäkäs kirjoitti:

        Johan oli paljon apua sinun rukoiluistasi. Siellä se kivillä makaa tietääkseni... "



        Ainesta oli huomattavasti pahempaa onnettomuuteen, kuolleita olsi voinut olla helposti kymmenkertainen määrä..eli apua oli

        "kuolleita olsi voinut olla helposti kymmenkertainen määrä..eli apua oli "

        Ei paljon auta niiden parinkymmenen kuolleen omaisia, että Jumala pelasti melkein kaikki, mutta teidän isänne/poikanne/vaimonne/siskonne/setänne hän päätti tappaa...


    • Ateistiäiti

      Tunnut olevan poikkeuksellisen kypsä ja älykäs ikäiseksesi. Sinnittele täysi-ikäisyyteen saakka ja rakenna oma elämäsi omien arvojesi pohjalta.

      Helpoimmalla pääset, kun annat vanhempiesi ymmärtää, että myötäilet heitä, sillä heidän ilmeisesti elinikäinen vääristynyt maailmankuvansa tuskin enää muuttuu. Tulet huomaamaan, että on täysin mahdollista sovittaa oma arvomaailmasi ja vanhempiesi hyväksyminen arkielämään, sitten kun olet muuttanut pois kotoa ja vastaat itse itsestäsi.

      Eivät vanhempasi sinua hylkää, jollet julista avointa arvosotaa heitä vastaan.

      Vaikea tilanne, mutta sinä varmasti selviät elämässäsi voittajana.

    • ja ny seura jotain m

      Hannukka vastaa" !

      Kannattaa erota kirkosta.

      Itse erosin kirkosta, koska koen täällä Suomi24:ssä rasistista käyttääntymistä kanssauskovaisilta. Esirukoilin jopa (Helluntalaisuus esirukous palsta) näiden uskovaisten netti-häiriköiden puiolesta, mutta tämä ei auttanut.

      Tapaus koskee vieläkin jatkuvaa häirköintiä, jossa Kristityt rienaavat toisten palstoilla, ja huorittelevat ja pilkkaavat kanssakeskustelijoita.

      3 vuotta jo tätä jatkunut, enkä halunnut kuulua samaan netti-terrorismijärjestöön ,mitä suomi24:n sallimat ja ylläpitämät häitiköit.

      Esimerkiksi Ateismi-palstalle postitetaan päivittäin kymmenittäin viestejä, joissa eri Kristityt nimimerkit peloittelevat muita helvetillä, huorittelevat, kertovat vääriä totuuksia - käyttävät toisten nimimerkkejä/käyttäjätilejä ...

      Rukoilin apua tälle tai näille mielisairaille Kristityille, mutta kun Jumala ei auttanut, niiin eroisin itsekin kirkosta.

      Tein sen täällä

      Kirkosta eroaminen

      Kirkosta eroaminen on nyt helppoa. Käyttämällä tämän sivuston automaattista palvelua voit erota kirkosta joko täysin sähköisesti tai vaihtoehtoisesti lähettämällä kirjeen postitse.

      Palvelun kautta on eronnut 308190 henkilöä. Eilen erosi 110.

      http://eroakirkosta.fi/


      Toivoen, entinen alias

      "Pikku- Hanna"

      • Hullut 875463

        Et ole ilmeisesti käynyt montaakaan kertaa ateismipalstalla? Varmasti osa heistä on myös trolleja jotka käyvät ihan huvin vuoksi vittuilemassa ateisteille.

        Jostain syystä kuitenkin nämä vähemmän terveet kristityt kokoontuvat näille palstoille uhkailemaan ja haukkumaan ihmisiä jotka eivät usko täysin samalla tavalla kuin he itse.


      • Itsekin kirkosta eronneena en kuitenkaan suosittele tekemään yhtään mitään ratkaisuja sen perusteella mitä täällä milloinkin sattuu lukemaan. Se olisi aivan liiallinen auktoriteetin ja kunnioituksen osoitus.

        Tapasin joskus huvikseni, kun tulee yli laidan -tasoisia juttuja, kirjoittaa googleen "jeesus rakastaa sinua", ottaa ensimmäinen linkki ja copypastettaa se vastaukseksi. Varmaan tätä harrastavat muutkin eri muodoissaan.


      • Alfa x
        Hullut 875463 kirjoitti:

        Et ole ilmeisesti käynyt montaakaan kertaa ateismipalstalla? Varmasti osa heistä on myös trolleja jotka käyvät ihan huvin vuoksi vittuilemassa ateisteille.

        Jostain syystä kuitenkin nämä vähemmän terveet kristityt kokoontuvat näille palstoille uhkailemaan ja haukkumaan ihmisiä jotka eivät usko täysin samalla tavalla kuin he itse.

        MIksi vatipää Kristityt eivät puollusta itseeään? Jeesuskin vetää vain käteensä, kun papit ********* poikalapsia ********* ja Jumalan sallimana - perl


    • Olen pahoillani että sinulle on käynyt näin. Haluan muistuttaa että kaikki kristityt eivät ole kuin sinun vanhempasi. On myös niitä jotka osaavat ajatella asioista vähän laajemmin. En halua olla neuvomassa mitä sinun pitäisi tehdä mutta toivon että jaksat. Kaikesta huolimatta.

    • NäinSeVaanOnPISTE!!!

      LOPETA NISKOITTELEMINEN NULIKKA!!!! TEE PARANNUS TAI SÄ KADUT!!!!!! KURI JA JÄRJESTYS JA VANHOILLISHELLUNTALAINEN KASVATUS JOKA KOTIIN SUOMESSA!!!!! jotta nulikat ei hypi silmille ja ala kertomaan vanhemmilleen mikä on oikein!!!!!!! ON OIKEIN että PISSIS-ikäiselle kerrotaan TOTUUS"!! että JOPLLET TEE PARANBNUJSTA SÄ MEET HELVETTIIN!!! TAJUATSÄ?????

      • Siinäpä tuli kunnon TYYLINÄYTÖS MILLASII HIHHULIT;NS;USKOVAISET ON!!!!!!!Sinä NäinSeVaanOnPISTE!!!! JUURI NOIN NE ASIAT EI OLE;JA PISTE!!!

        On niin tehnyt usko "viisaaksi",ettet kirjottaa osaa saatanan hihhuli! hullu mikä hullu!! Varoitukseks kaikille: TUOSSA ON TODISTE MILLASIA ON USKOVAISET!!! Ja jos se kuuluisa helvetti on olemassa,saisipa tuo olla,niin kyl sinne joutuu kärventyyn ja miettiin tekojaan ja tekemättä jättämisiään JUST NÄMÄ USKOVAISET ITSE!!!!!!!!!!


    • Uskonto on höpöhöpö

      Ei ole kyllä uskontoperheiden lapsillakaan. Lapsia aivopestään jo pienestä lapsesta asti. Tiedän useitä lapsia jolta on viety heille kuuluva autonomia vanhempien toimesta.

      Uskonto on täyttä hulluutta. Ihminen voi olla rehellinen vaikka ei olisi uskossakaan.
      Onneksi on niitä jotka ymmärtävät pysyä uskontohömpästä erossa.

    • JonesHenry
    • Ihmettelijätär

      Minä uskon, että tosi uskovainen on henkilö joka ei pakota toisia olemaan pakolla sitä mitä he eivät halua olla. Meillähän on jokaisella uskonnon vapaus olla sellaisia kuin haluamme olla. Eräät ystävät eivät koskaan lähetä esim. joulukorttia uskontonsa takia, mutta ihmettelevät kun joku ei lähetä heille. Ihmeellistä ajasmaailmaa. Lisäksi monet hylkäävät jopa lapsensa uskontonsa takia. Mielestäni sellainen ei ole mitään uskovaisuutta ja hyvyyttä. Paljon on olemassa myös avioliitoissa henkisiä häiriöitä kun toinen esim. kuuluu eri uskontokuntaan kuin toinen, mutta ei pystytä asiasta puhumaan ettei loukata toista.

    • tlst

      Moni muukin on samassa tilanteessa ollut aivopestävänä pienestä lapsesta asti vanhempien toimesta. Lopulta moni on päättänyt lähteä koko seurakunnasta ja ryhtyä ateistiksi.

      Uskonnon vapaus tulisi olla jokaisen ihmisen oikeus. Minkään seurakunnan ei tulisi tuomita tai rangaista muita ihmisiä uskomuksen suhteen tai vaikka olisi asteisti.

      Uskonnot kieltäävät kaiken tuomitsemisen ja rangaitsemisen joka on todellisuudessa vain silmänlumetta. Silti eri uskontokunnat salaa puhuvat seläntakana. Lisäksi tuomitsevat ja puhuvat ikäviä asioita joka ei ole aitoa uskontoa. Jos tarkka osaa olla niin huomaa miten eri uskontokunnissa tehdään ja ajatellaan ristiin ja toimitaan moraalittomasti.

      Uskonto ei ole sama asia kuin itse rehellisyys taikka terve moraali.

    • Armon alla

      Moikka. Olen vahvasti sitä mieltä, että todellinen Jumalan rakkauden vaikutus ei näy tuolla tavalla. Me elämme armon alla ja jokainen tekee ratkaisun täysin vapaasti ja henkilökohtaisesti. Jutella rakentavasti ja suositella toki voimme, mutta pakotus ja ahdistaminen on väärä tie. Lasta tulee rakastaa sellaisenaan. Silloinkin, vaikka hänen vakaumuksensa poikkeaisinkin omasta tai vaikka hän ei osaisikaan elää meidän ns. normien mukaan.

      T. Yksi 5-kymppinen helarimies ja kolmen lapsen isä

    • Mitähän vielä

      Suurin osa näistä suomi24n jutuista on täysin itse keksittyjä loruja. Sitten näyttävä valokuva ja porukat kommentoi näppikset väristen. Onko ihmiset näin helposti jymäyttäviä?

      • Jos sä et usko tän olevan totta, ei sun tarvii tänne viestittää mitään. Jätät mut vain "omaan arvooni" ja keskityt epäilemään jotain muita.


      • Vapaa maa
        youngatheist kirjoitti:

        Jos sä et usko tän olevan totta, ei sun tarvii tänne viestittää mitään. Jätät mut vain "omaan arvooni" ja keskityt epäilemään jotain muita.

        Viestitän mitä viestitän.


      • Älä Sättää Nyt

        Viestistäsi päätellen, olet tajunnut jotain meitä enemmän. Kiitos ja nyt Chättäämään.,


      • V.I.T.Tuilija
        Vapaa maa kirjoitti:

        Viestitän mitä viestitän.

        Oon alakoulussa töissä (en opettajana), ja ainoa paikka, jossa yleensä törmään tuohon "vapaa maa" -argumenttiin, on juurikin alakoulun oppilaat (siis alle 13 vuotiaat). Oletko kenties yksi näistä keskenkasvuisista, vai onko vain henkinen kehityksesi jäänyt keskenkasvuisen tasolle?


    • wsaxas

      On ne, buhahaaa

    • Me kalastajat

      Moikka ! Vanhempasi ovat taikauskoisia erittäin vahvasti. Kristityt tai sanotaan uskovaiset yleensä ovat vaikeasti taikauskoisia. Mutta koska olet nuori, asut kotona ja rakastat vanhempiasi, niin pyri olemaan niin vapaamielinen kuin suinkin ja ymmärrä, että näin se virta kulkee, mutta ole itse virran rannalla ja ihmettele maailman menoa :-)

    • Anne-Stiina

      Minun piti jaksaa ja jaksaa juopottelevan äitini kanssa samoissa tiloissa aina lukion loppuun asti. Sinnittelin viimeisillä voimillani yo-tutkintoon, olin sen kesän töissä ja pakenin sen jälkeen Helsinkiin töihin ja sitten opiskelemaan siellä. Päätös oli hyvä, mutta aikaisempaan lähtöön ei ollut taloudellisesti mitään mahdollisuuksia. Joten koeta kestää vielä nämä pari vuotta - minun piti kestää toistakymmentä vuotta tätä terroria ja humalaisen kanssa on vielä pahempaa luulisin. Koeta järjestää itsellesi kesätöitä vaikka toiselta paikkakunnalta jonkun verukkeen perusteella - tai vaikka kotipaikkakunnaltasikin, että saat olla edes päivät erossa. Itse tulin myöhemmin uskoon, kävin monet seurakunnat ja uskovaisten kuppikunnat läpi ja petyin niihin kaikkiin. Yksikään niistä ei vastannut sitä mitä olin odottanut enkä saanut mistään tukea, paitsi helluntaiseurakunnasta, joka jäi koht. hyvänä mieleeni. Mutta seurakuntien välillä on tietenkin suuria eroja ja miten nykyisin lienee, en osaa sanoa. Olen päässyt kaikista uskonnoista eroon ja periaatteeni on: Olla hyvä ja kärsivällinen ihminen toisille, koettaa myötäelää ja auttaa siten kuin omat resurssit antavat myöten. Mutta en halua liittyä enää koskaan mihinkään, koska ei saa muuta kuin harmia osakseen. Voimia Sinulle - kyllä aika tehtävänsä hoitaa.

    • Cuubb

      Mummelille vastaan, että myös minut Jumala on laittanut joskus jopa kuukausia etukäteen rukoilemaan jotain asiaa, joka sitten toki tapahtuu, mutta usein "läheltä piti tilanteena." Mahdollisuudet täysituhoon olisivat ilmeiset, mutta viime hetkellä selvittiin pelkällä säikähdyksellä - rukouksen takia.
      Jumala on olemassa ja Hänellä on hyvä tahto meitä ihmisiä kohtaan. Moni asia selviää vasta perillä Taivaassa - moni hämmästyy, kuinka moni asia on rukouksella muuttunut, lieventynyt tms.

      • Helvetin Mäntyluoto

        Vähän niinkuin yhdessä youtube-videossa joka postitettiin kahta päivää ennen tätä Japanin suurta maanjäristystä, joka sitten aiheutti tulvan ja ydinvoimalaonnettomuuden.

        Kyseisessä videossa joku ämmä rukoili Jumalalta että aiheuttaisi oikein kunnon maanjäristyksen Japaniin jossa kuolisi mahdollisimman paljon ihmisiä.

        Eipä niitä paljon kuollut, mutta tästä päätellen se rukous oli silti Jumalan mielestä ihan hyvä idea. :O


    • uskosta

      Kyllähän sinulla on uskon vapaus, se että sinut raahataan kirkkoon ei tee ketään uskovaiseksi. Itse ilmaiset ettet usko joka on aivan totta, joten voit aivan hyvin jättää myös kirkossa käynnin, sekä ottaa vanhempiesi suhtautumisen vastaan tässä asiassa. Ei kai se maailmasi loppu ole jos kerrot asiat rehellisesti vanhemmillesi.
      Ehkäpä he heräävät näkemään mitä uskonnollisuus saa aikaan. Tämän laatuista suhtautumista ET löydä mistään Jeesuksen opetuksista ja vaelluksesta maan päällä. Joten ole rauhassa, sinulla on uskonnon vapaus, ja voit kyllä tuoda sen esille niin kuin sen tuot kirjoitelmassasikin. Eivät myöskään vanhempasi ole uskovia tuon laatuisella suhtautumisella, uskonnollisia kyllä, mutta silllä ja uskolla on ero kuin yöllä ja päivällä. Ole rehellinen niin itsellesi kuin vanhemmillesikin

    • AITO USKO

      Ei todella uskossa olevat ihmiset käyttäydy noin, huhuh. Itse olen uskossa ja lujasti ja todella tyytyväinen elämääni Jeesuksessa Kristuksessa.
      Usko on iloinenasia.

    • Kuule poika ole hiljaa ja kohtelias.Vanhempasi tekevät niinkuin heidän sydän ja järki käskee.Ole vaan hiljaa ja usko niinkuin sinusta tuntuu,löydät joskun oman totuuden.Puhun kokemuksesta ja olen vielä sen etsimisen polulla.Tulet löytämään kanssavaeltajia kunhan olet hiljaa iloinen ja tasapainoinen.sinun luokse tullaan.

    • HerranPelko

      Trololo...

      Poimi hyvät asiat ja jätä pahat pois, kuten rasismi ja viha.

      =)

      Ja mikäs siinä, voi sitä kirkoissa käydä vaikka tekemässä historiallista tutkimusta menneiden aikojen feudaali aikojen hirmu vallasta. Huom. Kristinusko on tänne tuotu ulkomailta ja miekkakäännytyksellä, verellä ja väkivallalla. Siksi kaikki täällä uskoo 'totuuteen'. Kun pelkäävät.

    • Suvunmustalammas

      Sen kun rohkeasti kakaiset ulos vaan.
      Itselläni meni viiva siinä kohtaa, kun alettiin paheksua homoja. Ilmoitin porukoille ja kuunteleville, että minähän en kirkkoon usko. Kyllä ne asian ihan hyvin otti (tosin ainakin tuntuvan olevan paljon paremminsuhtautuviaihmisiä kun sinun porukkas).

    • 14

      Kyllä tämä S24 on sairas palsta,jatkuvasti tätä soopaa!Kuka jaksaa jatkuvasti kirjoittaa kristinuskoa vastaan?Joku sama häirikkö tai sitten tämä on itse saatanan kanava.

      • kaikenlaisia riittää

        ensimmäinen saattaa olla totta.


    • Jos vanhempasi ovat vähäkään ajattelevia ihmisiä. Kyllä he uskonnottomuutesi kestävät. Saattaa vain ottaa aikaa, ennenkuin sen kykenevät ja oppivat kokonaan jos koskaan täysin hyävksymään. Mutta oppi ikä kaikki ikä.

      • "Elä hyvä elämä. Jos jumalia on olemassa ja he vain ovat, sitten he eivät välitä miten harras olet ollut, mutta hyväksyvät sinut miten hyvin sinä elämäsi olet elänyt. Jos jumalat ovatkin olemassa, mutta epäoikeellisia, silloin sinulla ei ole mitään syytä heitä palvoa. Jos jumalia ei ole olemassa, silloin sinä tulet katoamaan, mutta elänyt kunniakkaan elämän joka tulee elämään rakkaittesi muistoissa"

        ― Marcus Aurelius


      • atac kirjoitti:

        "Elä hyvä elämä. Jos jumalia on olemassa ja he vain ovat, sitten he eivät välitä miten harras olet ollut, mutta hyväksyvät sinut miten hyvin sinä elämäsi olet elänyt. Jos jumalat ovatkin olemassa, mutta epäoikeellisia, silloin sinulla ei ole mitään syytä heitä palvoa. Jos jumalia ei ole olemassa, silloin sinä tulet katoamaan, mutta elänyt kunniakkaan elämän joka tulee elämään rakkaittesi muistoissa"

        ― Marcus Aurelius

        Marcus oli fiksu mies


    • Tiedän miltä sinusta tuntuu. Oma kokemukseni on huomattavasti lievempi mutta en ole siltikään asiasta ilmoittanut, vaikka isä kyllä puoliksi jo tietää asiasta.

      Parempi kun pidät vanhempiesi kanssa välit kunnossa, ainakin siihen asti kunnes saat oman asunnon jossa ei tarvitse heitä sietää, jos tuosta välttämättä pitää aiheuttaa mielipahaa.

      Totuus sattunee paljon enemmän kuin se että pitäisit asian omana tietonasi. Sitten omille lapsillesi voit olla hieman lempeämpi ns. tapakristitty, kunhan muistatte sukujuhlissa olla tuomatta asiaa esille.

    • se vaan on näin

      Muistutus:Ei sen kuka tänne aloituksia tekee asiat välttämättä
      ole niinkuin olemme edellä lukeneet.
      Saattaa olla mutta ei välttämättä.

    • pakana

      Olet aivan oikeilla poluilla! Minkä takia sen kuoleman jälkeen tarvitsisi edes mitään olla? Turha on elämäänsä hukuttaa johonkin satulöpinöiden kuuntelemiseen ja tutkimiseen jos siitä ei edes mitään todistetta ole.
      Todistakaa te uskovaiset minulle että olisi jossain vaiheessa ollut joku vedenpaisumus jossa koko maapallo hukkuu veden alle ja joku äijä rakentaa perheineen laivan johon sitten kaikki maailman eläimet sulassa sovussa omin avuin tajusivat tulla.
      Minkä takia jumala loi homoseksuaalit jos he eivät taivaaseen pääse. Voin kuvitella jumalan nauravan siellä pilvenhattaralla osoittelemassa homoseksuaaleja "hahaha, mahtaa olla kivaa kun ette itsellenne voi mitään ja palatte sen vuoksi helvetin liekeissä!"
      Jumala ei nykymaailmassa muuten voimiaan näytä kuin paahtoleipiin ynnä muihin ladonseiniin ilmesty.. Tai ainakin uskovaisten silmien mukaan :D

      • mirtsuk

        Tää on niin hyvä!
        Ja jos Jumala on ihmiset luonut mikä tarkoittaa että hän on aika ilkeä kaikkine sarjamurhaajineen. Hyvä syyttää pahaa puuta, miksi loi sellaisen? Miksi hänen olisi pitänyt koetella Evaa jnep? Sekin kertoo jo paljon että naisia pidettiin alkujaan pahan kätyreinä ja heitä syrjittiin koska miehet olivat ylivertaisia. Vaikka näin se on ollut jo kauan ennen kristinuskoa.
        Menee yli rajojen Jumalan agenda.


      • tyhmät ihmiset osa 1
        mirtsuk kirjoitti:

        Tää on niin hyvä!
        Ja jos Jumala on ihmiset luonut mikä tarkoittaa että hän on aika ilkeä kaikkine sarjamurhaajineen. Hyvä syyttää pahaa puuta, miksi loi sellaisen? Miksi hänen olisi pitänyt koetella Evaa jnep? Sekin kertoo jo paljon että naisia pidettiin alkujaan pahan kätyreinä ja heitä syrjittiin koska miehet olivat ylivertaisia. Vaikka näin se on ollut jo kauan ennen kristinuskoa.
        Menee yli rajojen Jumalan agenda.

        "Tää on niin hyvä!
        Ja jos Jumala on ihmiset luonut mikä tarkoittaa että hän on aika ilkeä kaikkine sarjamurhaajineen. Hyvä syyttää pahaa puuta, miksi loi sellaisen? Miksi hänen olisi pitänyt koetella Evaa jnep? Sekin kertoo jo paljon että naisia pidettiin alkujaan pahan kätyreinä ja heitä syrjittiin koska miehet olivat ylivertaisia. Vaikka näin se on ollut jo kauan ennen kristinuskoa.
        Menee yli rajojen Jumalan agenda."

        Maapallo on koululuokka.

        Ihminen eroaa sioista ja muista elikoista siten, että hänellä on järki ajatella ja vapaus VALITA oma tiensä.

        Voit olla murhaaja ja listiä porukkaa, se on valintasi, mistä sitten tuleekin sanomista kun hän ns. vaihtaa hiippakuntaa.
        Voit myös olla hyvä ihminen, oma valinta sekin.Tästä seuraa sitten palkintoa ja muumitarroja taivahan porteilla jälkikäteen.

        Got it?

        Opiskelu ei lopu kouluun.

        Elämänkoulu jatkuu koko elämän.

        Ei jumala tule väliin joka asiaan.Miksi hänen pitäisi?

        Kaikki ajattelevat että jumalalla on jokin velvoite tulla auttamaan jos vain häntä rukoillaan joka asiassa, mistä tämäkin idea on lähtöisin?!

        Oletko koskaan ajatellut, ansaitsetko tulla autetuksi, vai oletko vain itsekäs nulikka joka odottaa kaiken putoavan valmiina eteensä kuin paaville illallinen?

        Tee jotain onnesi eteen, äläkä kitise.Sinulla on vapaus valita, siis valitse.


    • lucid dreamer

      Tämä oli niin hyvä viestiketju että kun pääsin loppuun, menin lopulta eroamaan kirkosta. Olen miettinyt sitä jo pitkän aikaa. Kirkossa olo itsellä tuntuu hyvin omituiselta (perheeni ei ole himouskovainen ja kirkolla tarkoitan hautajaisia ja häitä ym) ja viimevisiitillä naureskelin itsekseni siihen malliin papin puheita että tajusin että se ei ollut minua varten.

      En ole ns. ateisti, ajattelen enemmänkin hieman buddhalaisesti, karma on olemassa ja voimme itse vaikuttaa millaisen elämän haluamme (kristinuskossahan annetaan elämä Jumalan käsiin).

      Minulla ei ole aloittajalle muuta kuin että täällä on jo kirjoitettu hyviä neuvoja. Pidä kiinni omista arvoistasi mutta voit elää hiljaiseloa siihen asti kunnes saat sen oman vallan elämääsi. Sinun ei tarvitse paljastaa mitään vanhemmillesi, vasta jos tai kun olet valmis.

      En usko että kerron vähään aikaan vanhemmilleni (olen 21) tästä eroamisesta. Voi sitten sanoa että "erosin vuosi sitten" ja näyttää että mitään pahaa ei ole tapahtunut.

      • dsfddsffddf

        Ystävät hyvät: kirkko ei ole Jumala. Kirkko on instituutio, joka pitää vielä jonkinlaista maallista valtaa ainakin veronkannon muodossa. Aiemmin kirkolla oli omat sotavoimatkin ja se oli todellinen mahti.

        Jos eroatte ev-lut kirkosta, älkää erotko Jumalasta, koittakaa ainakin elämänne ajan etsiä tätä Jumalaa ja etsiä muutenkin elämän tarkoitusta.

        Ateisti on liian voimakas vasta-ajattelu uskolle. Ateisti julistaa itse luulevansa tietävän, että Jumalaa ei voi olla olemassa. Jos ei uskovainen voi todistaa Jumalan olemassaoloa, ei voi ateisti todistaa Jumalan olemassaolemattomuutta.

        Itse pitäisin agnostisismia paljon enemmän terveen järjen mukaisena päättelynä kuin ateisimia.


      • jann ii
        dsfddsffddf kirjoitti:

        Ystävät hyvät: kirkko ei ole Jumala. Kirkko on instituutio, joka pitää vielä jonkinlaista maallista valtaa ainakin veronkannon muodossa. Aiemmin kirkolla oli omat sotavoimatkin ja se oli todellinen mahti.

        Jos eroatte ev-lut kirkosta, älkää erotko Jumalasta, koittakaa ainakin elämänne ajan etsiä tätä Jumalaa ja etsiä muutenkin elämän tarkoitusta.

        Ateisti on liian voimakas vasta-ajattelu uskolle. Ateisti julistaa itse luulevansa tietävän, että Jumalaa ei voi olla olemassa. Jos ei uskovainen voi todistaa Jumalan olemassaoloa, ei voi ateisti todistaa Jumalan olemassaolemattomuutta.

        Itse pitäisin agnostisismia paljon enemmän terveen järjen mukaisena päättelynä kuin ateisimia.

        Eli voimme kaikki olla välimaastossa. Kenenkään ei ole pakko kääntyä kummankaan puoleen.


      • dsfddsffddf kirjoitti:

        Ystävät hyvät: kirkko ei ole Jumala. Kirkko on instituutio, joka pitää vielä jonkinlaista maallista valtaa ainakin veronkannon muodossa. Aiemmin kirkolla oli omat sotavoimatkin ja se oli todellinen mahti.

        Jos eroatte ev-lut kirkosta, älkää erotko Jumalasta, koittakaa ainakin elämänne ajan etsiä tätä Jumalaa ja etsiä muutenkin elämän tarkoitusta.

        Ateisti on liian voimakas vasta-ajattelu uskolle. Ateisti julistaa itse luulevansa tietävän, että Jumalaa ei voi olla olemassa. Jos ei uskovainen voi todistaa Jumalan olemassaoloa, ei voi ateisti todistaa Jumalan olemassaolemattomuutta.

        Itse pitäisin agnostisismia paljon enemmän terveen järjen mukaisena päättelynä kuin ateisimia.

        Mä olen heti valmis uskomaan Jumalaan jos hän minulle siihen hyvän syyn antaa, jos hän haluaisi minun uskovan häneen hän todistaisi itsensä minulle. Pidän Jumala käsitystä täysin mahdollisena, mutta uskominen siihen tai edes sen harkitseminen ilman mitään todistetta tai loogista pohjaa on mielestäni köyhää, joten jatkan ateistina olemista kiitos vaan.

        noin vuosi sitten ajattelin samalla tavalla, kuin sinä, mutta sitten luin Richard Dawkinssin Jumal harhan


      • Arppa123
        jann ii kirjoitti:

        Eli voimme kaikki olla välimaastossa. Kenenkään ei ole pakko kääntyä kummankaan puoleen.

        Kultaista keskitietä ei oikeasti ole olemassa,sellanen ajatus ja milipide täyttä harhaa.Luepa Luukas 16:19.31 Raamatusta,huomaat että kumpikin paikka on niin Taivas kuin Helvetti.Missä sinä vietät iäisyytesi?sen åäätät itse täällä maanpäällä eläessäsi.Eli suhteesi Jeesukseen ratkaisee missä vietät iäisyytesi,uskoitpa tai et.
        Ite olen ex juoppo ja Jeesus vapautti mut yli 15 v sitten päihteistä ja kiitos Herralle
        on perhe ja vaikeuksienkin kautta olen kerran Taivaassa,kun säilytän lahjauskoni Jeesukseen.

        T.Arto


      • Arppa1234
        youngatheist kirjoitti:

        Mä olen heti valmis uskomaan Jumalaan jos hän minulle siihen hyvän syyn antaa, jos hän haluaisi minun uskovan häneen hän todistaisi itsensä minulle. Pidän Jumala käsitystä täysin mahdollisena, mutta uskominen siihen tai edes sen harkitseminen ilman mitään todistetta tai loogista pohjaa on mielestäni köyhää, joten jatkan ateistina olemista kiitos vaan.

        noin vuosi sitten ajattelin samalla tavalla, kuin sinä, mutta sitten luin Richard Dawkinssin Jumal harhan

        Kokeileppa kun oikesti kadut syntejäsi ja pyydät Jeesusta sydämmeesi asumaan ja pyydät Hänen lupaamansa Rauhan sydämmeesi,huomaat että toimii,Hän ei ikinä petä,Hän on valtava Rakkaus,oikea Rakkaus ja Hän vie uskovan Taivaaseen.


      • V.U.Okraisäntä
        Arppa1234 kirjoitti:

        Kokeileppa kun oikesti kadut syntejäsi ja pyydät Jeesusta sydämmeesi asumaan ja pyydät Hänen lupaamansa Rauhan sydämmeesi,huomaat että toimii,Hän ei ikinä petä,Hän on valtava Rakkaus,oikea Rakkaus ja Hän vie uskovan Taivaaseen.

        "pyydät Jeesusta sydämmeesi asumaan "

        Mikä olisi sopiva vuokra, ettei syytetä vuokrankiskonnasta...

        Btw. ihan jokaisen suomalaisen pitäisi tietää, että sydämeesi kirjoitetaan yhdellä ämmällä...


    • old lady

      Uskonnot ja uskonnottomuudet, samoin kuin uskot ja uskottomuudet ovat jokaisen henkilökohtainen asia. Todella paljon on nykyään eipäs-juupas väittelyä tästä asiasta. Niin monta kuin on ihmistä, niin monta on mielipidettä tästä asiasta. Jokainen taaplaa tavallaan. En tiedä, onko oikeaa ja väärää. Jokainen saa itse valita suuntansa. Tässä tapauksessa tietysti kannattaa kunnioittaa vanhempien näkökulmaa siinä mielessä, että olet heidän holhouksen alaisena. Muuten jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä.

      • Huostaanottoko?

        Voisikohan uskonnollisuus olla jossain tilanteessa syy huostaanottoon? Nuo vahvat manipulaatiot eivät varmaan ole kenellekään lapselle hyväksi. Toisaalta ei manipulaatioilta välttämättä ole suojassa uskonnottomassakaan kodissa.


    • Itse olin ateisti melkein 30 vuotta, isänikin on ateisti. Nykyisin olen jotain muuta, enkä silti ole hakeutunut uskonnon pariin.

      Kristinuskon JA ateismin (ts. kaikkien uskonjärjestelmien) ongelma on se, että se on varma oikeellisuudestaan. Jos kristinuskon paholainen on totta, niin totta kai paholainen voi tehdä työtään missä tahansa. Raamattua ovat sörkkinneet IHMISET vuosisatojen halki. (Samat kirkonisät, jotka aikoinaan tekivät päätöksiä Jeesuksen jumallisuudesta, ovat nykyisin tuomiolla pedofiliasta ym. eli he ovat ihmisiä siinä missä kuka tahansa). Jos uskottelemme, ettei paholainen demoniarmeijoineen ole saanut missään välissä näppejään väliin, niin aliarvioimme paholaista juuri siinä muodossa missä raamatun Jumala hänen antaa olla.

      Ja jos Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon, niin miksi raamattua noudattamalla ihminen ei joudu oikeasti käyttämään tuota vapaata tahtoaan? Omasta kokemusta sanon, että on paljon helpompi olla "uskossa" kuin ilman. On helppoai luovuttaa vapaa tahtonsa pyhälle kirjalle, ja käyttäytyä kuin pässi narussa.

      Ainoa mistä kannattaa olla varma on se, että hylkäät uskon omista lähtökohdistasi, etkä vastareaktiona vanhempiesi paasaukselle.

      Hylkäämällä isäsi Isän, hylkäät myös isäsi (normaalia kasvavalle ihmiselle).. Kutsutko muuten isääsi nimellä "isä"? Matteuksen evankeliumi: "Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teillä isä, hän, joka on taivaissa."

      • Suurim0

        Miten uskon puute voi olla uskonjärjestelmä? Ethän sinäkään usko kaikkivaltias spagettihirviöön tai näkymättömään teekannuun maapallon kiertoradalla. Joku voi toki väittää noita asioita, mutta uskotko niihin?

        Vanhat kirjoitukset ovat menneiden aikojen tulkintoja, joita on tulkittu uudelleen jo vuosituhansia, ja sinä jatkat samaa perinnettä omilla tulkinnoillasi. Miksei Jumala puhuisi sinulle suoraan rukouksissasi, jos hän on olemassa? (Jos puhuu, niin ota hyvä ystävä yhteys lääkäriin!)

        Clear your mind dude!


      • Suurim0 kirjoitti:

        Miten uskon puute voi olla uskonjärjestelmä? Ethän sinäkään usko kaikkivaltias spagettihirviöön tai näkymättömään teekannuun maapallon kiertoradalla. Joku voi toki väittää noita asioita, mutta uskotko niihin?

        Vanhat kirjoitukset ovat menneiden aikojen tulkintoja, joita on tulkittu uudelleen jo vuosituhansia, ja sinä jatkat samaa perinnettä omilla tulkinnoillasi. Miksei Jumala puhuisi sinulle suoraan rukouksissasi, jos hän on olemassa? (Jos puhuu, niin ota hyvä ystävä yhteys lääkäriin!)

        Clear your mind dude!

        Ateisti uskoo ei-uskomiseen (ja on myös usein korvannut jumalan/uskonnon tieteellä). En usko toistaiseksi spagettihirviöön, mutta en myöskään omista aikaani sen olemassaolon kieltämiseen.

        "Miksei Jumala puhuisi sinulle suoraan rukouksissasi, jos hän on olemassa?"

        Miksi Jumala olisi kuin ihminen, joka kommunikoi puhumalla? Miksi jumalan pitäisi tehdä yhtään mitään siksi, että joku maan matonen sitä vaatii? Mitä jos ihminen on vain (evoluution tässä vaiheessa) niin helvetin tyhmä, ettei se osaa luoda aitoa yhteyttä Jumalaan (mikä ikinä tuo Jumala sitten onkaan)? Ja siksi se keksii kaiken maailman fantasioita raamattujen ja koraanien muodossa.

        Oma mieli on kirkas, kiitos kehotuksesta.


      • :D logical flower
        rehukatti kirjoitti:

        Ateisti uskoo ei-uskomiseen (ja on myös usein korvannut jumalan/uskonnon tieteellä). En usko toistaiseksi spagettihirviöön, mutta en myöskään omista aikaani sen olemassaolon kieltämiseen.

        "Miksei Jumala puhuisi sinulle suoraan rukouksissasi, jos hän on olemassa?"

        Miksi Jumala olisi kuin ihminen, joka kommunikoi puhumalla? Miksi jumalan pitäisi tehdä yhtään mitään siksi, että joku maan matonen sitä vaatii? Mitä jos ihminen on vain (evoluution tässä vaiheessa) niin helvetin tyhmä, ettei se osaa luoda aitoa yhteyttä Jumalaan (mikä ikinä tuo Jumala sitten onkaan)? Ja siksi se keksii kaiken maailman fantasioita raamattujen ja koraanien muodossa.

        Oma mieli on kirkas, kiitos kehotuksesta.

        ""Ateisti uskoo ei-uskomiseen ""

        Olipas siinä logiikan kukkanen! Että ei-uskominenkin on nykyään uskomista! :D :D Onko muukin ei aina samalla myös kyllä, vai päteekö tämä vain jostain syystä jumala-uskoihin?
        :D hauskoja uskovaistekstejä tässä näkeekin.


      • ffdsfffdsfds
        Suurim0 kirjoitti:

        Miten uskon puute voi olla uskonjärjestelmä? Ethän sinäkään usko kaikkivaltias spagettihirviöön tai näkymättömään teekannuun maapallon kiertoradalla. Joku voi toki väittää noita asioita, mutta uskotko niihin?

        Vanhat kirjoitukset ovat menneiden aikojen tulkintoja, joita on tulkittu uudelleen jo vuosituhansia, ja sinä jatkat samaa perinnettä omilla tulkinnoillasi. Miksei Jumala puhuisi sinulle suoraan rukouksissasi, jos hän on olemassa? (Jos puhuu, niin ota hyvä ystävä yhteys lääkäriin!)

        Clear your mind dude!

        ateismi on nuorten aikuisten uhoamisjuttu hyvin usein. Tiedän sen, kun itsekin olin ateisti alle kolmikymppisenä, milloin maailma erottui niin niin mustavalkoisena joka suhteessa ja minä itse tietenkin olin oikeassa ja muut väärässä :D


      • A-theos !
        ffdsfffdsfds kirjoitti:

        ateismi on nuorten aikuisten uhoamisjuttu hyvin usein. Tiedän sen, kun itsekin olin ateisti alle kolmikymppisenä, milloin maailma erottui niin niin mustavalkoisena joka suhteessa ja minä itse tietenkin olin oikeassa ja muut väärässä :D

        Olet tainnut ymmärtää ihan pikkuisen väärin. Ateismi on sitä että ei usko persoonallisten jumalhahmojen olemassaoloon. Teismi on sitä että uskoo. Jos niihin liittyy uhoa niin se on ihan henkilökohtaista ja kumpuaa muista kuin näistä a- / teismi näkemyksistä.

        Toki yhteiskunnallisiin asioihin voi ottaa kantaa, ja helposti ateisti ottaa kantaa niihin epäkohtiin mitä uskonnot aiheuttavat. Mutta niin tekevät teistitkin. Uskovat sättivät toistensa uskontoja niin että liperit paukkuu.


      • :D logical flower kirjoitti:

        ""Ateisti uskoo ei-uskomiseen ""

        Olipas siinä logiikan kukkanen! Että ei-uskominenkin on nykyään uskomista! :D :D Onko muukin ei aina samalla myös kyllä, vai päteekö tämä vain jostain syystä jumala-uskoihin?
        :D hauskoja uskovaistekstejä tässä näkeekin.

        Niin pitkään kun jumalan olemassaolosta ei ole ehdotonta varmuutta, ateismi ja teismi ovat molemmat uskon asioita. Lienet kai tietoinen, että suuret tiedemiehet kuten Einstein tai kvanttimekaniikan löytäjä Planck uskoivat jonkin sortin jumaluuteen. Ei se ateismi ole mikään nerouden tai tervejärkisyyden mittari, vaikka kuinka toivoisit.


      • Artzi A. Aatenisti
        rehukatti kirjoitti:

        Niin pitkään kun jumalan olemassaolosta ei ole ehdotonta varmuutta, ateismi ja teismi ovat molemmat uskon asioita. Lienet kai tietoinen, että suuret tiedemiehet kuten Einstein tai kvanttimekaniikan löytäjä Planck uskoivat jonkin sortin jumaluuteen. Ei se ateismi ole mikään nerouden tai tervejärkisyyden mittari, vaikka kuinka toivoisit.

        "Niin pitkään kun jumalan olemassaolosta ei ole ehdotonta varmuutta, ateismi ja teismi ovat molemmat uskon asioita."

        Jumalväite on positiivinen väite, jonka todistustaakka on väitteen esittäjällä. En voi sille mitään, mutta niin se vain menee. Ei ateistin eikä kenenkään muunkaan tarvitse todistaa ettei jotain ole olemassa. Ei siihen tarvita uskoa että on uskomatta. Ei se ole ateistien eikä kenenkään muunkaan harteilla, että joku väittää jumalten olevan olemassa ja vaatii todistuksia muilta että "todista että EI ole". Epäusko ei tarvitse uskoa. Epätekeminen ei vaadi tekemistä. Tiedän että et hyväksy sitä, mutta se ihan oikeasti on noin.

        Ethän vaan ole mennyt lukemaan uskovaisten sivustoja, kun tuo sama höpölogiikka toistetaan lähes poikkeuksetta niillä kaikilla?



        "Lienet kai tietoinen, että suuret tiedemiehet kuten Einstein tai kvanttimekaniikan löytäjä Planck uskoivat jonkin sortin jumaluuteen."

        Tiedän paljon tieteilijöitä jotka uskovat jumaliin ja paljon tieteilijöitä jotka eivät usko. Ei niitä voi käyttää argumenttina puolesta eikä vastaan. Et kai taas ole mennyt lukemaan uskovaissivustoja, sillä niissä tupataan vedota uskovaisiin tiedemiehiin kun arvostellaan ateismia? Se on harhautusta. Sillä ei ole mitään väliä itse asian kannalta. Enkä muutes ole ihan varma tosta Einsteinistakaan... ainakin kristinuskon jumalakuva oli hänelle naurettavuus, hänen omien kirjeidensä mukaan. Ei sillä että olisi väliä vaikka olisi uskonut kyklooppeihin ja seireeneihinkin. Sillä ei ole mitään merkitystä, puoleen tahi toiseen.



        "Ei se ateismi ole mikään nerouden tai tervejärkisyyden mittari, vaikka kuinka toivoisit. "

        Ei niin. Ei tietenkään ole, höpsö. Ei ihmisen maailmankatsomus tee hänestä neroa tai tervejärkistä. Ethän vaan taas ole mennyt lukemaan fundamentalistiuskovaisten sivuja? Ehkä ei kannattaisi. Sen verran hölmöjä juttuja tulee nyt sinulta, että ovat kuin suoraan pahimmilta fundisten sivuilta kopsattuja. :o[


      • rehukatti kirjoitti:

        Niin pitkään kun jumalan olemassaolosta ei ole ehdotonta varmuutta, ateismi ja teismi ovat molemmat uskon asioita. Lienet kai tietoinen, että suuret tiedemiehet kuten Einstein tai kvanttimekaniikan löytäjä Planck uskoivat jonkin sortin jumaluuteen. Ei se ateismi ole mikään nerouden tai tervejärkisyyden mittari, vaikka kuinka toivoisit.

        He olivat panteisteja eivät teistejä. He uskoivat maailmankaikkeuden kaikessa kauneudessa olevan Jumala, he eivät uskoneet persoonalliseen Jumalaan.


      • erotuomari
        youngatheist kirjoitti:

        He olivat panteisteja eivät teistejä. He uskoivat maailmankaikkeuden kaikessa kauneudessa olevan Jumala, he eivät uskoneet persoonalliseen Jumalaan.

        Täällä on aina ihan uskomattomat kinastelut tämän aihepiirin keskusteluissa.


      • youngatheist kirjoitti:

        He olivat panteisteja eivät teistejä. He uskoivat maailmankaikkeuden kaikessa kauneudessa olevan Jumala, he eivät uskoneet persoonalliseen Jumalaan.

        Joo, ja Einsteinin perustelu oli, ettei voi uskoa henkilökohtaiseen Jumalaan, koska maailmassa on niin paljon pahaa. Ei mikään aukottomin järkeily, mutta uskon asioissa sallitakoon.


      • Artzi A. Aatenisti kirjoitti:

        "Niin pitkään kun jumalan olemassaolosta ei ole ehdotonta varmuutta, ateismi ja teismi ovat molemmat uskon asioita."

        Jumalväite on positiivinen väite, jonka todistustaakka on väitteen esittäjällä. En voi sille mitään, mutta niin se vain menee. Ei ateistin eikä kenenkään muunkaan tarvitse todistaa ettei jotain ole olemassa. Ei siihen tarvita uskoa että on uskomatta. Ei se ole ateistien eikä kenenkään muunkaan harteilla, että joku väittää jumalten olevan olemassa ja vaatii todistuksia muilta että "todista että EI ole". Epäusko ei tarvitse uskoa. Epätekeminen ei vaadi tekemistä. Tiedän että et hyväksy sitä, mutta se ihan oikeasti on noin.

        Ethän vaan ole mennyt lukemaan uskovaisten sivustoja, kun tuo sama höpölogiikka toistetaan lähes poikkeuksetta niillä kaikilla?



        "Lienet kai tietoinen, että suuret tiedemiehet kuten Einstein tai kvanttimekaniikan löytäjä Planck uskoivat jonkin sortin jumaluuteen."

        Tiedän paljon tieteilijöitä jotka uskovat jumaliin ja paljon tieteilijöitä jotka eivät usko. Ei niitä voi käyttää argumenttina puolesta eikä vastaan. Et kai taas ole mennyt lukemaan uskovaissivustoja, sillä niissä tupataan vedota uskovaisiin tiedemiehiin kun arvostellaan ateismia? Se on harhautusta. Sillä ei ole mitään väliä itse asian kannalta. Enkä muutes ole ihan varma tosta Einsteinistakaan... ainakin kristinuskon jumalakuva oli hänelle naurettavuus, hänen omien kirjeidensä mukaan. Ei sillä että olisi väliä vaikka olisi uskonut kyklooppeihin ja seireeneihinkin. Sillä ei ole mitään merkitystä, puoleen tahi toiseen.



        "Ei se ateismi ole mikään nerouden tai tervejärkisyyden mittari, vaikka kuinka toivoisit. "

        Ei niin. Ei tietenkään ole, höpsö. Ei ihmisen maailmankatsomus tee hänestä neroa tai tervejärkistä. Ethän vaan taas ole mennyt lukemaan fundamentalistiuskovaisten sivuja? Ehkä ei kannattaisi. Sen verran hölmöjä juttuja tulee nyt sinulta, että ovat kuin suoraan pahimmilta fundisten sivuilta kopsattuja. :o[

        "positiivinen väite" - et oo ihan oikeassa tossa, koska ei-rationaalisia kokemuksia on kiistatta vaan ollut niin monilla miljoonilla eri ihmisille läpi historian. Missä vaiheessa sitä rationaalisen vs. irrationaalisen välistä valtataistelua insinööriaivo demonisoi ja mitätöi koko ihmisen irrationaalisen puolen? Insinöörin aivoilla pyöritetään kapitalismin rattaita, eli kai se aika lähihistoriaan menee.

        En ole lukenut mitään uskovaissivustoja. En ole uskovainen. Jos luulet, että argumentaatio on sitä, että mollataan toista, oot keskenkasvuinen lapsi, ja toivon, että saat sen aikuisen ittes hereille sieltä.


    • ateistihihulismiko?

      Olet säälittävä homopelle, kärsit mitäilmeisimmin ateismista.

    • Helmiina-mummeli

      Jaksamista ja kärsivällisyyttä sinulle 16-vuotias nuori! Tosi ikävää käytöstä vanhemmiltasi pakottaa sinut kirkkoon. Olet henkisesti vahva ja varmasti pärjäilet vielä sen 2 vuotta siellä kotona. Tsemppiä!

    • Sain anteeksi,

      Terve,

      Luterilaismeininkiä siis. On muillakin omansa.

      En ole lähimainkaan täydelinen, mutta (iso mutta) tuo Jeesus mistä vanhempasi jankuttavat, on sun Sovittajasi, eikä sun uskosi riipu lähimainkaan sinun vanhempiesi ansioista. Vaan sinun täytyisi kysyä Tältä Jeesukselta; oletko sovittanut minun syntini?

      Jos/kun kerta on sen tehny (Tämä Jeesus Nasaretilainen), niin pyydä Jumalalta sinun syntisi anteeksi, kun ne on kertakaikkisesti maksettu sinun puolestasi. Ja pyydä Herra Jeesus Kristus, Messias, sinun elämäsi Herraksi, niin saat tulla Hänen omaksensa.

      Näit siis silti vaivaa tämän topikin aloittajaksi, joten sinulla on selvä asia Jumalalle, ei ihmisille - uskovillekaa, vaan ylösnousseelle Jeesuksele. Joten kysy itse.

      Siunaavin terveisin,

      Mattius

      • Asiaa olen yrittänyt tälle Jumalallesi puhua jo kauan ennenkuin minusta tuli ateisti enkä ikinä mitään häneltä takaisin saanut. Ihminen on läsnä ja ihminen voi lohduttaa. Ei mies, joka kuoli yli 2000 vuotta sitten tai kaikkivoimakas kusipää taivaissa. Jos vanhantestamentin tarinat ovat tosia, en edes viitsis palvoa miestä joka murhaa koko ihmis-rodun tulvassa, joka käskee aabrahamia murhaamaan lapsensa vain mentaalisena kidutuksena, joka antaa Jobista, hänen rakkaimmasta palveliasta tulla vedonlyönnin objekti lusiferin kanssa, jonka mooraali on murhan ja kostonhimoinen.


    • Hepulis

      Jokin alkuperäisessä viestissä saa minut ajattelemaan, että tarina on keksitty tai ainakin liioiteltu.

    • FeikkiAaloitus!PROVO

      On se nyt tärinää! Aloitus on täysin keksitty antikristillinen yritys. Voi voi. Feikki!

      • Mitä sinäkin mistään tiedät? hyvä sun on mennä perättömiä väitteitä musta esittämään ilman tuntematta mua, tai mun tilannetta, hanki elämä niin huomaat ettei se ole pelkkää ruusuilla tanssimista.


    • Ateisti ja

      käyn kirkossa.

    • wae55

      Aloittaja. Muuta ihmeessä vähin äänin pois kotoa, vaikka opiskelijaboksiin. Muuten sinä sairastut henkisesti pikku hiljaaa. Et välttämätä itse sitä huomaa. Traumatisoidut. Sinulle tulee pelkotiloja ja fobioita. Olet älykäs kun osaat kyseenalaistamaan vanhempiesi ajatusmaailman ja mielipiteet. Myöhemmin voit alkoholisoitua. Olen vanhempi mies. Minun vanhemmat oli sotaajan traumatisoimia. Olivat pelänneet koko lapsuutensa itsensä ja läheistensä puolesta. Yrittivät tehdä meistä kaikista lapsista uskovaisia. Kehottivat liittymään kirkon nuoriin jne.. Joululahjaksi tuli raamattuja. Seurojakin pidettiin kotonamme. Yksi liittyikin kirkonnuoriin. Muut kärsimme. Muutin pois 16 vuotiaana. Itselläni oli pahoja ongelmia aikuisikään saakka. Itsetunto täysi nolla. Välillä oli ongelmia alkoholin kanssa.

    • tummatyttönen

      Luulisin,että kaikkia lapsia ahdistaa jossain vaiheessa. Se on itsenäistymisen merkki.Jos jaksat sinnitellä ja löytää jotain hyvääkin vanhemmistasi ja muusta elämästäsi,on hyvä.Kun koulut on käyty ja elämä edessä voit elää omalla tavallasi.
      Onko muu vapaus ja elämän arvot kohdallaan?
      Koita ajatella positiivisesti, muuttaa asennettasi, jos voit.
      Jos tilanne on ylipääsemätön puhu sisarellesi!
      Ensin puhut yhdelle. Ehkä se vanhemmille puhuminen on sitten helpompaa.....

    • Murrosikä painaa?

      Huhhuh mikä rääpäleteini, susta varmaan tulee joku anarkistikommunisti seuraavaksi.

    • faith~~

      Entisenä vanhoillislestadiolaisena ymmärrän täysin tilanteesi ahdistavuuden. Enpä olisi uskonut että pelkät "kirkkouskovaisetkin" voivat olla noin hullua porukkaa, ts. aivopestyjä. Surullista tässä on se, että olet mitä ilmeisimmin menettänyt kokonaan uskosi Jumalaan. Toivon että pääset mitä pikimmin eroon vanhemmistasi ja heidän saarnoistaan, ja pääset ajattelemaan asioita omilla aivoillasi. Uskominen on iloitsemista, eikä mitään ahdistavaa jatkuvassa synnintunnossa elämistä. Uskomisessa on tärkeintä se, että ihminen löytää sisäisen rauhan ja onnen. Toivon että myös sinä löydät sen joku päivä.

      Ps. En ole kristitty. Uskon että kaikilla on mahdollisuus pelastua, oli uskonto mikä tahansa.

    • jumalaa ei ole

      Te viisaat uskovaiset kertokaa minulle että miten esimerkiksi juuri mainittu vedenpaisumus on tapahtunut? Kuvitellaan että kun tuo kyseinen tapahtuma tuli toteen olivat mantereet samoilla paikoillaan kuin nyt. Kuinka esimerkiksi koalat australiasta valtameren yli pääsivät kyseiseen paattiin turvaan? Kasvattiko jumala niille siivet? Ja missä on juuri nuo todisteet siitä että koko maapallo olisi hukkunut kokonaan veden alle? Tiede kumoaa päivä päivältä enemmän tuota teidän teoriaanne että jokin ylempi voima on olemassa.
      Ennen vanhaan kun kylään iski viirus joka sairastutti monta ihmistä ajateltiin että nyt jumala rankaisee meitä. Sitten ihmiset rukoilivat ja kappas kummaa tauti parani. Mutta tosiasia on se, että se olikin vain tavallinen influenssa joka ajan myötä sitten parani kun keho selätti pöpön. Ihmisillä on aina taipumus ajatella että jokin yliluonnollinen voima aiheuttaa asiat joille ei selitystä löydy.
      Onneksi nykyään tiede on viitoittamassa tietä eikä kirkko(Toisin kuin PIMEÄÄN keskiaikaan..)!

      • sdfdsfdsfdsfdsf

        Kerro sinä evouskovaisena(ko)? miten ihmisestä tuli ihminen, kauan se kesti ja milloin ihmisen elimet kehittyivät? Jos esim. ihmisen sydän vaati vaikka 5 miljoonaa vuotta kehittyä evoluutiossa, niin millä se ihminen säilyi sen 5 miljoonaa vuotta kehityksen ajan hengissä? Oliko siinä rinnakkainen järjestelmä? Missäs ne fossiilit näistä ovat? Miksi sattumalla viisi miljoonaa vuotta arpomalla olisi päästy nykyjärjestelmään ilman todellista tuhoa ja katastrofia tämän pikku "projektin" aikan.

        Evoluutio on kyllä käsittämättön järjetön ajatus: lototaan lottovoittoja lottovoiton perään.


      • Uskonnontutkija

        Kun nyt kysyit tuosta vedenpaisumuksesta niin siitä on olemassa useita tieteellisiäkin teorioita. Tarinoita suuresta vedenpaisumuksesta löytyy tuhansia eri puolilta maailmaa. Jotkut niistä kuvaavat paikallisia tulvia, jotkut ovat selkeästi toisintoja Raamatun kertomuksesta (lähetyssaarnaajat ehtivät luonnonkansojen pariin ennen antropologeja) mutta sadat niistä liittyvät johonkin globaaliin tulvaan, joka on peittänyt rannikkoalueet.
        Viimeisin teoria, joka on ihan mahdollinen skenaario, on geologi Bruce Massen hypoteesi, että sen olisi aiheuttanut komeetanisku Tyyneen valtamereen Madagaskarin itäpuolelle. Sellaisen iskun mahdollisista seurausvaikutuksista tehdyt tietokonemallinnokset muistuttavat hämmästyttävän paljon Gilgamesh-eepoksen kuvausta. Nyt on huomattava, että kun sumerilaiset tekstit puhuvat "koko maasta" niin he tarkoittavat Sumeria. "Vuori" heille merkitsee suurinpiirtein samaa kuin meidän Pohjanmaalla - itäsuomalaiselle se ei olisi edes mäki. Asiasta suomeksi Martti Muukkonen: Teologinen aikakauskirja 5-6/2011 tai http://marttimuukkonen.pp.fi/Muukkonen_Vedenpaisumus_ja_geomytologia.pdf

        Mitä muuten tulee tähän - ja moneen muuhun keskusteluun - niin uskonnontutkijaa yleensä häiritsee niiden voimakas yksilöllisyyden korostus. Uskonto on kuitenkin mitä suurimmassa määrin yhteisöllinen asia. Se on eräällä tavalla kulttuurin arvomuisti, johon talletetaan sellaiset arvot, joita ei haluta alistaa jokaiseen poliittiseen debattiin - sellaiset kuten "Älä tapa", "Älä varasta" jne. Yksilöllisyyden korostajat unohtavat sen, että pohjoismainen hyvinvointivaltio on mitä suurimmassa määrin luterilaisuuden tuote. Myös tuo periaate, että jokaisella on oikeus itse ajatella omilla aivoillaan juontuu uskonpuhdistuksen periaatteista.

        Young Atheist viittasi Dawkinsin "Jumalharhaan". Ehkä hänen olisi tasapuolisuuden nimissä hyvä lukea myös sen saamaa kritiikkiä - ennenkaikkea Alister E. McGrathin "Dawkinsin jumala (2006)" ja "Dawkins-harha? (2008)" Ylipäätään Dawkinsin teos on todettu melko kevyeksi kamaksi ateismi-teismi dialogissa. Ateismipuolelta löytyy parempaakin aineistoa.


      • S.A.Tusetä

        "Te viisaat uskovaiset kertokaa minulle että miten esimerkiksi juuri mainittu vedenpaisumus on tapahtunut? Kuvitellaan että kun tuo kyseinen tapahtuma tuli toteen olivat mantereet samoilla paikoillaan kuin nyt. Kuinka esimerkiksi koalat australiasta valtameren yli pääsivät kyseiseen paattiin turvaan?"

        Unohdit kokonaan, että maapallo on ollut olemassa vasta noin 300-400 vuotta. Tätä ennen ei ollut kukaan muistanut maapalloa täyttää, ja se oli maapannukakku. Noh, tuollaisessa pannukakussa ei kertakaikkiaan voinut olla alapuolella elämää (siis Australiassa), koska painovoimaa ei oltu vielä luotu kuin yksipuoliseksi... Noh, keskiajalla jumala sitten päätti pumpata maapannukakun sisälle ilmaa, jolloin hän tuli luonneeksi maapallon ja pihaltaan lumet. Tällöin hän kaikessa viisaudessaan päätti luoda myös Australian mantereen ja sen asukkaat... Eli Koalat on luotu vasta vedenpaisumuksen jälkeen (joka muuten tapahtui, koska eräänä kauniina iltana jumala oli tullut opiskelijaboksiinsa ympäripäissään ja sammunut suihkun kaivon päälle...)


    • Joo,mä kyl ymmärrän sua erittäin hyvin! rippikouluunkin ukko,nk,isä,PAKOTTI! Nyt oon 42 v ja saanu jo siis kauan ,kauan,olla vapaa! Olen niin "tukka täynnä"kaikenmaailman hihhuleita,etenkin helluntalaisia,mut aion erota nyt myös ev.lut seurakunnasta,ku sielläki niin kieroo sakkia,pappikin entinen juoppo,mut ryyppää nytkin SALAA.TAVALLISET IHMISET ON PALJON KUNNOLLISEMPIA JA REHELLISEMPIÄ KU MITKÄÄN USKOVAISET!!! KAIKKI USKOVAISET PITÄS ROVIOLLA POLTTAA,hiillostaa ja grillata kunnolla! Sä olet ERITTÄIN FIKSU JA OIKEALLA TIELLÄ;KUN ET HALUU OLLA NS:USKOVAINEN! olet suoraselkäinen,rehellinen nuori mies. Älä pelkää,jos vanhempasi uhkaavat hylätä sut uskonnottomuutesi takia, HE SIINÄ MENETTÄVÄT;ET SÄ!! vanhempasi eivät ole sun arvoisiasi ainakaan silloin,eivät kyllä nytkään.Yks kaverini on sanonut hyvin,että ne,jotka kovasti koittaa olla/teeskennellä uskovaisia,ovat joskus tehneet elämässään jotain tosi kauheaa.sit "uskovaisina"muka ollaan niin hyviä ja pelastutaan ja päästään taivaaseen,niin ne luulee.Koita jaksaa jotenkin pari vuotta,kun olet 18 vuotias,olet vapaa.Itsellesi sä elät,et vanhemmillesi. ja ennen sitä hae opiskelemaan muihin maisemiin,niin saat elää normaali elämää,pian aika sit hurahtaa ja olet 18 v. Tosin ymmärrän kyllä,että noin pahassa tilanteessa aika varmasti tuntuu pitkältä,kun sun tulisi saada elää normaalia nuoren elämää eikä kuunnella hihhulien höpötyksiä ja olla kuin vanki. Sori vaan,mut sun vanhempasi on aivan ding dong...NE joutas hoitoon johki lataamoon!!!

    • käännytystä kotona

      Omat vanhempani alkoivat uskistelemaan (helluntalaista) kun olin n. 16.

      Onneksi vasta noin myöhään. Mutta tuli kyllä riitoja "näkemyksistä", ja vanhemmat yrittivät käännyttää runsasta lapsilaumaansa, ilmeisesti seurakunnan myötävaikutuksella, soittamalla täysillä hellarikasetteja päivät pitkät. Naurettavaa.

      Eihän se onnistunut, muutin pois n. 19 v., ja aikaa myöten vanhempienkin uskovaisteluinto laimeni.

      • Arppa321

        Kuule kyllä Herra on vielä voimallinen uudistamaan vanhepiesi laimentuneen uskon ja antamaan elävää uskoa ja näkyvyyttä rakkaudessa arjessa heille,itsekin kävin kylmällä paikalla vuosia kun kiinnosti tämä maailman meno,mutta totta totisesti tästä maailman menosta en onnea saanut ja palasin vapahtajani Jeesuksen luo,Hän ei jätä eikä petä,kuten tämä maailma kyllä tekee.Siunausta ja hädänpäivänä avuksesi huuda minua niin minä tahdon auttaa sinua sanoo Herra sanassaan,tämä sana on myös sinulle rakas ystävä tarkoitettu...Ja tahdothan Taivaassa viettää iäisyytesi=eikö oikeesti niin?


    • palaaa

      Onko sellainen jumala rakastava joka päästää taivaaseen sarjamurhaajan jos murhaaja uskoo että jeesus antaa synnit anteeksi.
      Taas otetaan vaikka esimerkiksi rauhaa rakastava ateisti joka ei usko kyseiseen satuolentoon kun ei ole ikinä saanut todistetta että jumala olisi olemassa, ja joutuu sitten palamaan helvetin liekeissä sen vuoksi?
      Kuvitelkaa jos taivas ja helvetti olisi olemassa kuinka moni rakas ystänne palaisi helvetin liekeissä? Onko se teidän mielestä hienoa ajatella että tuokin ateisti ystäväni tulee loppujen lopuksi viettämään ikuisuuden kidutettuna?
      ONKO SELLAINEN JUMALA RAKAS ISÄ JOKA ANTAA TÄLLÄISEN TAPAHTUA?!

      • Arppa231

        Mikäli sarjamurhaaja oikeesti katuu syntejään,tunnustaa ne Jeesukselle ja pyytää ne anteeksi,pyytää Jeesuksen sydämmeensä,kuten toinen ryöväri ristillä, Jeesuken vieressä teki,on Hän Taivaaseen matkalla.Jumala ei kunniaansa jaa ja on Suomi nimikristittyjä,hyviä ihmisiä täynnä,se on omavanhurskautta,hyvä asia,mutta ei Taivaaseen vie.Taivaaseen pääsylippuna on usko Jeesuksen valmiiksi sovittamaan ristintyöhön,jossa Hän vuodatti pyhän verensä meidän puolesta että me ketkä uskomme Jeesukseen armosta pääsisimme Taivaaseen.Sana sanoo:jokainen on syntiä tehnyt.


    • hyvää tarkoittavat

      Minusta vanhempasi kuitenkin uskovat (omalla tavallaan) hyvään maailmankuvaan. Voisivathan he olla juoppoja, narkkareita, väkivaltaisia, psykoottisia mielipuolia, jotka kohdistavat väkivaltansa vaikka lapsiin. He kuitenkin haluavat hyvän esimerkin elämälleen. He haluavat hyvän esimerkin lapsilleen. Vaikka ääriuskovaisten esimerkki tietysti ei ole aina paras mahdollinen, vieläkin huonommin voisi olla.

    • sdonsoknt

      http://www.youtube.com/watch?v=P8Aq00yJSxo

      tässäpä kanssa yksi rakastava, uskovainen äiti videolla..........

      Koeta kestää pari vuotta ja käy koulut niin hyvin kuin pystyt, olet fiksu nuori ja pärjäät kyllä. Toivottavasti löydät kavereita joiden kanssa voit puhua näistä asioista. Olen itsekin ateisti. Jos Jumalaan ei usko niin ei vaan usko. Silmät avautuu näkemään, että jumalat on ihmisen pään sisällä - ja sen jälkeen sitä on ateisti.

      Tsemppiä sulle!

      • Puppua

        Kyllä asia on kuitenkin niin, että eihän pakko ole uskoa suinkaan. Eikä pakko ole olla ateistikaan.

        Oletko koskaan ajatellut, että vaikka astianmyyjä voi olla ihan pöljä, etkä siitä tykkää yhtään etkä sen myyntityylistä niin tarviat kuitenki ruokailuvälineitä. Tarkoitan: ne puheet ja saarnat mitä olet kuullut voivat olla perinteisiä ja rasittavia kirkon lorinoita joista ei saa mitään irti. Eikä siitä repee sulle mitään. Mutta kuitenki tarvitset henkilökohtaisesti Jeesuksen Pelastajaksesi.

        Mutta menehän johonkin toiseen paikkaan. Johonkin herätysliikkeen tilasuuteen esin. vapaaseurakunta, helluntalaiset tai vaikkapa kuuntelemaan jotain kuuluisaa saarnaajaa intteristä esim. Reinhard Bonnke. Opit jotain uutta.

        Voit luopua uskonnollisuudesta ja astua tosi uskon tielle.

        Ehdota vanhemmilles, että menisitte tai menet johonkin muuhun hengelliseen tilaisuuteen kuin mihin tavallisesti. Jumala varmasti puhuu sinulle henkilökohtaisesti.

        Pyydä mielummin päästä yksin johonkin herätysliikkeen tilaisuuteen siis esim helluntalaiset tai vapaasrk. Pääset näkemään erilaista. Ja se varmaan avartaa sinua. Kokeile. Voit saada herätysliikkeiden nuorista itsellesi hyviä ystäviä.

        Käytä omaa päätäsi ja ole viisas.

        Muuten...uskominen Jeesukseen syntien sovittajana ei ole pakko. Mutta välttämätöntä... sillä ateisti on ikuisesti Helvetissä. Älä usko ateistien höpinöihin ja pälätykseen. Ne ei tiedä tieteestäkään usein yhtikäs mitään. Olen itse tutkinut tiedettä jo vuosia. Matemaattisesti on todistettu: on täysi mahdottomuus että esim. DNA-molekyyli olisi kerennyt rakentua maapallon iän aikana sattumalta. Ja sen todisti itse DNA-molekyylin löytäjä, toinen heistä. Hän oli ateisti ja oli sen jälkeen "humanoidihuru". Ateismi on hullujen hommaa.


      • Puppua
        Puppua kirjoitti:

        Kyllä asia on kuitenkin niin, että eihän pakko ole uskoa suinkaan. Eikä pakko ole olla ateistikaan.

        Oletko koskaan ajatellut, että vaikka astianmyyjä voi olla ihan pöljä, etkä siitä tykkää yhtään etkä sen myyntityylistä niin tarviat kuitenki ruokailuvälineitä. Tarkoitan: ne puheet ja saarnat mitä olet kuullut voivat olla perinteisiä ja rasittavia kirkon lorinoita joista ei saa mitään irti. Eikä siitä repee sulle mitään. Mutta kuitenki tarvitset henkilökohtaisesti Jeesuksen Pelastajaksesi.

        Mutta menehän johonkin toiseen paikkaan. Johonkin herätysliikkeen tilasuuteen esin. vapaaseurakunta, helluntalaiset tai vaikkapa kuuntelemaan jotain kuuluisaa saarnaajaa intteristä esim. Reinhard Bonnke. Opit jotain uutta.

        Voit luopua uskonnollisuudesta ja astua tosi uskon tielle.

        Ehdota vanhemmilles, että menisitte tai menet johonkin muuhun hengelliseen tilaisuuteen kuin mihin tavallisesti. Jumala varmasti puhuu sinulle henkilökohtaisesti.

        Pyydä mielummin päästä yksin johonkin herätysliikkeen tilaisuuteen siis esim helluntalaiset tai vapaasrk. Pääset näkemään erilaista. Ja se varmaan avartaa sinua. Kokeile. Voit saada herätysliikkeiden nuorista itsellesi hyviä ystäviä.

        Käytä omaa päätäsi ja ole viisas.

        Muuten...uskominen Jeesukseen syntien sovittajana ei ole pakko. Mutta välttämätöntä... sillä ateisti on ikuisesti Helvetissä. Älä usko ateistien höpinöihin ja pälätykseen. Ne ei tiedä tieteestäkään usein yhtikäs mitään. Olen itse tutkinut tiedettä jo vuosia. Matemaattisesti on todistettu: on täysi mahdottomuus että esim. DNA-molekyyli olisi kerennyt rakentua maapallon iän aikana sattumalta. Ja sen todisti itse DNA-molekyylin löytäjä, toinen heistä. Hän oli ateisti ja oli sen jälkeen "humanoidihuru". Ateismi on hullujen hommaa.

        Menes nyt käännyttäjä v|ttuun täältä. Teille riittää kyllä niitä puolustuskyvyttömiä lapsia, vanhuksia, vammaisia jne.


      • Arppa312
        Puppua kirjoitti:

        Menes nyt käännyttäjä v|ttuun täältä. Teille riittää kyllä niitä puolustuskyvyttömiä lapsia, vanhuksia, vammaisia jne.

        Kuule kaveri:pistä suu suppuun,ikinä älä parjaa hengellisiä asioita tai niiden edustajia.Vastaat itse henkilökohtaisesti Herralle,sinne ei enää puolustajaa saa.Puolustajan saat maan päällä,mikäli tahdot ottaa Jeesuksen sydämeesi asumaan ja viettää iäisyytesi Taivaassa,oikeesti asia on näin,tykksäsit tai et.
        Soinausta elämääsi.


    • ei välimuotoja

      Tässä taas huomataan, että ateistit ovat yhtä kiihkeitä omassa uskossaan, kuin uskovaiset uskossaan. Heidän ajatusmaailma on hyvin musta-valkoinen. Mitään välimuotoja ei ole, on vain tyhmät uskovaiset ja viisaat ateistit.

      • JOONAS13

        RAKASTAN SUA!


    • fgjlfjlgjklg

      Voin vain kuvitella kuinka vaikeata on kasvaa uskovaisessa perheessä.

      Toivottavasti tulevaisuudessa tälläiseen rääkkäämiseen tullaan puuttumaan, ja lapset saadaan ajoissa ihmisten ilmoille.

      Jatkossa teet mitä haluat etkä välitä ollenkaan vanhempiesi (sairaista) mielipiteistä! Jos vanhempasi eivät tätä hyväksy niin he eivät yksinkertaisesti ansaitse ystävyyttäsi. Suhteet poikki sitten vaan ja parempaa, terveempää seuraa etsimään.

      • 1Arppa1

        Kyllä näitä onnettomia esimerkkejä,jotka sotivat oikeesti Jeesukseen uskovia vanhempiaan vastaan löytyy....Herra haluaa heidätkin pelastaa ja itse en uskovana ihmisenä/vanhempana sllli esimerkiksi murrosikäisten päihteiden käyttöä,meillä on asianmukaiset rangaistukset,esim.viikkorahaa ei tule,autokouluun lähtö lykkääntyy,lomamatka peruuntuu,tiettyjä kavereita ei oteta kotiimme,kyllä keinot löytyy,katsopa kun uskovaikenkaan ei kaikkea soopaa ole ainakaan kotonaan pakko hyväksyä.Meillä siunataan ruoka,meillä riisutaan kengät sisöllä jalasta,meillä osallistutaan kotitöihin,meillä ei lapset soita suutaan kotona.Jumala on järjestyksen Jumala ja Jeesuksenmielen mukaisesti haluamme elää,Herralta tulkoon apu ja voima asiaan,muuten emme osaa emmekä jaksa.Herra ei kuniaansa jaa.Kuri ja järjestys on oltava,katsokaapa ihmiset kouluja mitä vapaakasvatus on tuonut tullessaan.....Siunausta!!!


    • jsdfjkfsdjsdfjk

      Tulee aina lämmin mieli kun lukee että joku entinen fundamentalisti tai fundamentalistisesta perheestä oleva on kääntynyt ateistiksi :)

      Usko ihmisiin ja järkeen palaa ainakin toistaiseksi.

      • 2Arppa1

        Lämmin mieli tulee siitä,kun kuulee ateistejakin hakeneen apua Heralta ja tehneen parannuksen.Pekka reinikainen,lääkäri on esim.ex ateisti,nyky on Jeesukseen uskova Kristitty ja matkalla Taivaaseen.Missä sinä muuten vietät iäisyytesi?


      • I.Ä. Isyys?
        2Arppa1 kirjoitti:

        Lämmin mieli tulee siitä,kun kuulee ateistejakin hakeneen apua Heralta ja tehneen parannuksen.Pekka reinikainen,lääkäri on esim.ex ateisti,nyky on Jeesukseen uskova Kristitty ja matkalla Taivaaseen.Missä sinä muuten vietät iäisyytesi?

        Mätänen haudassa [luetaan syvällä rintaäänellä]...

        Ei ku mä pääsen kuolemani jälkeen hannun ja kertun luo piparkakkutaloon, sillä puhdas uskoni sanoo heidän olevan ainoita oikeita maailman luojia. [luetaan kapteeni Pirkin korostuksella]

        Ei kun siis mun uskontoni onkin pleiboismi, ja vietän iäisyyteni krhm krhm... uuh, aah...


    • Seeria

      Minäkin elän samantapaisessa tilanteessa, 16-vuotiaana ateistina uskovaisessa suvussa. Rippikoulun kävin myös pakotettuna. Kadun, että annoin periksi vanhemmilleni ja petin omat arvoni ja aatteeni. Kiristämällä saivat minut taivuteltua, olen kai siis heikko.

      Vaikuttaa siltä, Yongatheist, että sun perheessä on sama meininki. "Mihinkään ei pakoteta". Joo, ei pakoteta, mutta painostetaan kyllä. Nuorilla ei mitään aatteellista vapautta enää tunnu olevan. Oma äitini aina toteaa: "no sä nyt oot vaan tommonen teini", aina yrittäessäni kertoa hänelle mielipiteitäni ja ajatuksiani. Ikäni vuoksi ajatuksillani ei siis ole mitään arvoa. Tuntuuko tutulta?

      Mielestäni olen liian nuori tietämään pysyvätkö ajatukseni samoina pitkään vai vaihtuvatko jo huomenna. En halua selitellä muutoksia kenellekään, joten pidän asiat omana tietonani; eihän aatteellinen suuntautumiseni oikeastaan sukulaisille kuulu lainkaan. Neuvoisin sinua tekemään saman. Jos sinua ei ymmärretä tai edes kuunnella, älä yritä selittää. Tiedät itse oman maailmasi.

      • Werw

        Haukutaan ja sadatellaan uskovaa perhettä asuinympäristönä.

        Mutta ajettelehan mitä ateistikoti pitää sisällään. Alkoholismia, huumeita, aviopetoksia, väkivaltaa, uskottomuutta.... Miksi ? No koska ateisti ei ole vapaa synnin orjuudesta. Syntinen ihminen on syntiensä orja. Siis viinaa täytyy saada, raivareita kuuluu vanhempien välillä... ja paljon paljon muuta. Sekös oiva kasvuympäristö ?

        Mietihän nuori mies hiukka pitemmälle. Mitäs jos vanhempasi olisivatkin kiihkoateisteja ja viis veisaisivat Raamatun käskyistä. Heille olisi yksi hailee mitä he lapsilleen opettaa ja neuvoo. Sinusta ei viisveisattas.

        Olen nähnyt elämäni aikana sekä uskovia että ateistisia koteja aina ulkomaita myöten. Järestään uskovat kodit turvallisempia lapsen kannalta kuin ateistikodit.

        Paras koti minkä olen eläissäni nähnyt oli uskova. Kyllä oli hieno juttu nähdä sellainen kotirauha. Lasten ja vanhempien välit oli loistavat. Ei voinu muuta kuin ihmetellä. Lapset menesty koulussa loistavasti. Huumoria oli siinä perheessä, isän ja äidin suhde tosi hyvä.

        Ole poika onnellinen että olet syntynyt uskovien vanhempien siipien suojaan. Muista, että kukan ei ole täydellinen ei edes vanhempasi etkä sinä. Saati sitten minä.

        Muista, että on olemassa harhaoppeja esim. jehovat ja mormoonit ja niillä ei ole mitää tekemistä todellisen uskon kanssa. Jehovilla on esim. käytössä raamattu, joka on käännetty aivan päin seiniä. Se ei ole sama kuin mitä kirkko käyttää vaan aivan yksin jehovien käyttämä. Sen kääntäjät oli aikoinaan oikeudessa ja niille tehtiin kielitesti. Ukot ei osannu muuta kuin äidinkiletään. Sellaset on jehovat.


      • Seeira
        Werw kirjoitti:

        Haukutaan ja sadatellaan uskovaa perhettä asuinympäristönä.

        Mutta ajettelehan mitä ateistikoti pitää sisällään. Alkoholismia, huumeita, aviopetoksia, väkivaltaa, uskottomuutta.... Miksi ? No koska ateisti ei ole vapaa synnin orjuudesta. Syntinen ihminen on syntiensä orja. Siis viinaa täytyy saada, raivareita kuuluu vanhempien välillä... ja paljon paljon muuta. Sekös oiva kasvuympäristö ?

        Mietihän nuori mies hiukka pitemmälle. Mitäs jos vanhempasi olisivatkin kiihkoateisteja ja viis veisaisivat Raamatun käskyistä. Heille olisi yksi hailee mitä he lapsilleen opettaa ja neuvoo. Sinusta ei viisveisattas.

        Olen nähnyt elämäni aikana sekä uskovia että ateistisia koteja aina ulkomaita myöten. Järestään uskovat kodit turvallisempia lapsen kannalta kuin ateistikodit.

        Paras koti minkä olen eläissäni nähnyt oli uskova. Kyllä oli hieno juttu nähdä sellainen kotirauha. Lasten ja vanhempien välit oli loistavat. Ei voinu muuta kuin ihmetellä. Lapset menesty koulussa loistavasti. Huumoria oli siinä perheessä, isän ja äidin suhde tosi hyvä.

        Ole poika onnellinen että olet syntynyt uskovien vanhempien siipien suojaan. Muista, että kukan ei ole täydellinen ei edes vanhempasi etkä sinä. Saati sitten minä.

        Muista, että on olemassa harhaoppeja esim. jehovat ja mormoonit ja niillä ei ole mitää tekemistä todellisen uskon kanssa. Jehovilla on esim. käytössä raamattu, joka on käännetty aivan päin seiniä. Se ei ole sama kuin mitä kirkko käyttää vaan aivan yksin jehovien käyttämä. Sen kääntäjät oli aikoinaan oikeudessa ja niille tehtiin kielitesti. Ukot ei osannu muuta kuin äidinkiletään. Sellaset on jehovat.

        Sanot nähneesi useita ateistejen koteja. Silti yleistät kaikki ateistit moraalittomiksi. Tämä on harhaluulo, tiedät sen itsekin. Kyllä, osa ateisteista on täysin moraalittomia laiminlyöjiä, mutta niin on osa uskovistakin. Tämä ei johdu uskonnosta tai aatteista, vaan ihmisen luonteesta. Sitä ei uskonto määritä, vaikka kuinka haluaisit niin väittää. Sanotko siis että minäkin olen alkoholisti tai ainakin tulen olemaan, koska olen ateisti? Näin ei tule minun kohdallani koskaan käymään, sillä olen konservatiivinen nuori nainen. Jopa konservatiivisempi kuin uskovat sukulaiseni, arvostan siveellisyyttä vaikken Jeesuksen oppeja seuraakaan.

        Jos haluat raamattua tarkastella liian läheltä, löydät sieltä ohjeet mm. ihmisten kivittämiseen. Mietihän ennen kuin heität kommentin "viis veisaisivat Raamatun käskyistä". Hyvä että viisveisataan, muuten olisin päässyt hengestäni!

        Seurattuani läheltä uskovan suvun elämää olen samaa mieltä siitä, että yhteishenki on huomattavasti parempi kuin ateistisuvussa. Silti en sanoisi uskovaa sukua heti paremmaksi. Uskovat eivät kykene avoimesti keskustelemaan uskonasioista, koska siinä tuodaan väkisin esiin tämä sinunkin argumenttisi: "Muista, että on olemassa harhaoppeja". Kaikki eri kristinuskon haarat pitävät omaa suuntaustaan oikeana. Mitäs nyt teen? Uskonnollinen sukuni kuuluu juuri näihin suunatuksiin, joita uskoisin sinun pitävän harhaoppeina. En usko koskaan voivani "löytää Jumalaa" juuri siitä syystä, ettei uskovien kanssa voi keskustella asiasta objektiivisesti ja avoimesti.

        Kiitos siitä, että tunnut välittävän meistä nuorista. Arvostan sitä.


    • -freewilly-

      Samoilla linjoilla kuin muutkin. Kilttiä poikaa 18v asti ja omat päätökset omasta elämästä. Jos elämä ja varsinkin suhde vanhempiin perustuu valheeseen, kumpi on parempi vaihtoehto? Rajansa se on miellyttämisen tarpeellakin. Jos esim isäsi ei kunnoita sinua sellaisena kun sinä olet, kumpi ei ole kunnioittamisen arvoinen?

      Varmaan isäsi on kasvatettu pelon alla jota toistaa ja josta ei koskaan pääse eroon? Aivopesty kuten muutkin kaltaisensa.

      Nimim.
      Vanhoillislestadiolaisessa ympäristössä kasvanut jonka seurauksena ja syynä ateisti.

      En tosin usko muutenkaan mihinkään jumalhahmoihin. Lähinnä huvittavaa mutta samalla pelottavaa missä asemassa eri tyyppiset jumalat on eri yhteiskunnissa. Mitä tekemistä esim. aasilla ridaavalla juutalaisella on peräpohjolan metsäkansan kanssa? Jos täällä olisi virallinen uskonto pohjolan akka tai metsänkeiju, uskottavuus olisi 50/50 vinkun vesittäjän kanssa.

      1 hyvä puoli erinäisissä uskonlahkoissa on. Kun tyypillä pettää mielenterveys, luonnollinen seuraus on mielikuvitusmaailmaan siirtyminen koska todellisuuden kohtaaminen on ylivoimaista. 1 itsari aina vähemmän sillä sektorilla vaikka nuppi onkin pehmee mistä osoituksena jeesustelu jne.

      Hyvä vanhempi antaa "poikasen" lentää vapaaksi pesästä johon myös palata, huono katkaisee siivet ennen lentoon lähtöä.

    • Kärsi aikasi, ja unh

      kultaseni, ei meillä kellään ole uskonvapautta. Itse olen yrittäjä, ja joudun MAKSAMAAN kirkollisveroa, vaikken usko piirun vertaa. Yrittäjän kun on pakko, erota kirkosta ei voi.

      Suomessa kun on kirkko ja valtio yhtä. Siinä se on meidän kaikkien vapaus. Ihan pelkkää sananhelinää. Mutta hyvä kun olet kasvanut aikuiseksi ja huomannut huijauksen.

      • Puppua puhut

        Nyt puhuit paskaa. Varmasti pääsee lähtemään. Eihän sun bisnes kirkossa ole vaan sinä. Menehän verotoimistoon ja hoida asias kuntoon äläkä puhu puppua.


      • Puppua puhut
        Puppua puhut kirjoitti:

        Nyt puhuit paskaa. Varmasti pääsee lähtemään. Eihän sun bisnes kirkossa ole vaan sinä. Menehän verotoimistoon ja hoida asias kuntoon äläkä puhu puppua.

        Itse puhut puppua. Yhteisöverosta ei firma pääse yli eikä ympäri.


      • on totaalisen typerää miten yrittäjät joutuvat maksamaan jotain pakkollista veroa mikä koskee vain yrittäjiin, mutta suomessa on paljon epäoikeuden mukaisuuksia joita joka puolue sanoo vastustavansa, muttei kuitenkaan tee asialle mitään. Suomen asevelvollisuus/maanpalvelu on myös jakautunut seksistisesti vain miehien kontolle, meillä on ainoana eurooppalaisena maana yhä mielipide vankeus, naisen euro on yhä miehen euroa pienempi, opiskelijoiden tuet ovat edelleen köyhyys rajan alapuolella, sä et edelleenkään voi luovuttaa verta jos olet homoseksuaali, sä et edelleenkään voi päättää omasta uskostasi jos et ole täysi ikäinen jne...


      • 1Arto32

        Olitpa yrittäjä tai palkkaduunari,aivan samanarvoinen Herran edessä.On Taivas ja on Helvetti.Missä sinä vietät iäisyytesi?Toki Suomessa saa valita kuuluuko kirkoon vai ei kuulu...uskoville on vaihtoehtoja myös kansankirkon lisäksi esim.vapaaseurakunta,hellunatsiseurakunta,metodisti,Baptsisti,citykirkko,Nokian Herätys.Minkään kirkon jäsenyys ei ihmistä sinänsä Taivaaseen vie,suhteesi Jeesukseen ratkaisee asian.


      • K.I.Elipoliisi ;)
        1Arto32 kirjoitti:

        Olitpa yrittäjä tai palkkaduunari,aivan samanarvoinen Herran edessä.On Taivas ja on Helvetti.Missä sinä vietät iäisyytesi?Toki Suomessa saa valita kuuluuko kirkoon vai ei kuulu...uskoville on vaihtoehtoja myös kansankirkon lisäksi esim.vapaaseurakunta,hellunatsiseurakunta,metodisti,Baptsisti,citykirkko,Nokian Herätys.Minkään kirkon jäsenyys ei ihmistä sinänsä Taivaaseen vie,suhteesi Jeesukseen ratkaisee asian.

        "Herran edessä.On Taivas ja on helvetti."

        Taivas ja Helvetti ovat paikkojen nimiä kristinuskossa, joten molemmat kirjoitetaan suomenkielen sääntöjen mukaan isolla.


      • ******* *******
        K.I.Elipoliisi ;) kirjoitti:

        "Herran edessä.On Taivas ja on helvetti."

        Taivas ja Helvetti ovat paikkojen nimiä kristinuskossa, joten molemmat kirjoitetaan suomenkielen sääntöjen mukaan isolla.

        Jaa katos, toi filtteri muuttaa sen pieneksi...


    • dbsogdogj

      Nykypäivä voisi sanoa, ettei papitkaan usko muuta, kuin palkkapäiviin xD 16v. angsti LOLOLOLOLOL

    • ateistih

      Jotenkin tuntuu että keskustelu palstan uskovaiset ovat todella tyhmää sakkia!
      Kukaan ei todistele teorioitansa vaan toitottavat että paranee mennä helluntailaisten ynnä muiden aivopesu kulttien pariin.
      Minua oikein nauratti kun eräs helluntailainen kerran yritti tulla käännyttämään minua ja kysyin alkuun että mitä hän on mieltä luolamiehistä.
      Kuulemma tiedemiesten valhetta ja pelkkää puppua.
      Kysyin että mitä olet mieltä homoseksuaalisuudesta. Sairaus kuulemma joka on parannettavissa saarnoilla.. Sitten kysyin että mitä jos hän onkin sujut oman seksuaalisuutensa kanssa ja on onnellinen vaikka onkin kiinnostunut vastakkaisesta sukupuolesta. Siihen hän vastasi että saatana on hänet vietellyt pauloihinsa.
      Ja kun uskovaisilta kysyy jotain kohtia raamatusta, esimerkiksi juuri noita todisteita vedenpaisumuksesta niin menee väki hiljaiseksi.
      Ja kuinka te "uskovaiset" voitte olla varmoja että juuri TEIDÄN uskontonne on oikea. Uskontoja on tuhansia maapallolla ja TE olette vähemmistö.
      Te uskotte vain sen takia että maahamme tuotiin keskiajalla uskonto väkivallan avulla.
      Ja minkä takia kuoleman jälkeen tarvitsisi jotain olla? Siis yksikin hyvä syy että minkä takia siellä tarvitsee olla jokin ikuinen elämä?

    • huvinsa kullakin

      Minua taas huvittaa nämä kiihkoateistit, joille Raamattu ja usko ovat niin, niin pahoja. Jos kirjassa olisi kehoitusta pettämään, tappamaan tai muuten laimonlyömään lähimmäisiä, ymmärtäisin halun erota. Ei se Raamattu mikään huono kirja ole, vaikka noin yleisenä kulttuurikirjana. Ei kaikki ole niin vakavaa.

      • ei huvita yhtään

        "Minua taas huvittaa nämä kiihkoateistit, joille Raamattu ja usko ovat niin, niin pahoja. Jos kirjassa olisi kehoitusta pettämään, tappamaan tai muuten laimonlyömään lähimmäisiä, ymmärtäisin halun erota."

        >>Hän sanoi heille: "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen.>>

        >>Tulta minä olen tullut tuomaan maan päälle -- ja kuinka toivonkaan, että se jo olisi syttynyt!>>

        >>Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa!>>

        >>Herra, teidän Jumalanne, on polttava tuli; hän on kiivas Jumala.>>

        >>Minä tuhoan ihmiset ja eläimet, teen lopun taivaan linnuista ja meren kaloista, minä kaadan jumalattomat ja hävitän ihmiset maan päältä, sanoo Herra>>

        >>Tappakaa siis lapsista kaikki pojat ja tappakaa myös jokainen nainen, joka on maannut miehen kanssa.>>


        Riittääkö, vai tarvitsetko lisää kehoituksia ja väkivaltaista tekstiä Raamatusta? Noita kohtia on nimittäin satoja, eikä niitä tarvitse erikseen irroittaa kontekstistaan jotta houmaa miten brutaalia jumalaa eräät palvovat.

        Monesti Koraania ja siihen uskovia kauhistellaan siitä mitä Koraanissa lukee, mutta mieluusti unohdetaan että Raamattu ei ole yhtään sen "parempi" kirja. Ja suomessakin on kymmeniätuhansia ihmisiä, jotka pitävät Raamatun sanaa erehtymättömänä Jumalan sanana, ja jotka olisivat valmiita rikkomaan lakia jos heidän jumalansa niin haluaisi.


      • -
        ei huvita yhtään kirjoitti:

        "Minua taas huvittaa nämä kiihkoateistit, joille Raamattu ja usko ovat niin, niin pahoja. Jos kirjassa olisi kehoitusta pettämään, tappamaan tai muuten laimonlyömään lähimmäisiä, ymmärtäisin halun erota."

        >>Hän sanoi heille: "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen.>>

        >>Tulta minä olen tullut tuomaan maan päälle -- ja kuinka toivonkaan, että se jo olisi syttynyt!>>

        >>Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa!>>

        >>Herra, teidän Jumalanne, on polttava tuli; hän on kiivas Jumala.>>

        >>Minä tuhoan ihmiset ja eläimet, teen lopun taivaan linnuista ja meren kaloista, minä kaadan jumalattomat ja hävitän ihmiset maan päältä, sanoo Herra>>

        >>Tappakaa siis lapsista kaikki pojat ja tappakaa myös jokainen nainen, joka on maannut miehen kanssa.>>


        Riittääkö, vai tarvitsetko lisää kehoituksia ja väkivaltaista tekstiä Raamatusta? Noita kohtia on nimittäin satoja, eikä niitä tarvitse erikseen irroittaa kontekstistaan jotta houmaa miten brutaalia jumalaa eräät palvovat.

        Monesti Koraania ja siihen uskovia kauhistellaan siitä mitä Koraanissa lukee, mutta mieluusti unohdetaan että Raamattu ei ole yhtään sen "parempi" kirja. Ja suomessakin on kymmeniätuhansia ihmisiä, jotka pitävät Raamatun sanaa erehtymättömänä Jumalan sanana, ja jotka olisivat valmiita rikkomaan lakia jos heidän jumalansa niin haluaisi.

        Näinhän se Raamatun Jumala haluaakin. Ihmisen keksimät lait tulevat vasta toissijaisina Raamatun mukaan!

        Eli siis Raamatun Jumala haluaa uskovaisten rikkovan lakia mikäli se on ristiriidassa Raamatun ohjeiden kanssa.


      • 1Arppa

        Ja kun me uskovat vielä oikeesti eläsimme uskon Jeesuskseen mukaisesti,niin pian Suomi olisi pullollaan uskovia,Herra auta meitä,armahda meitä,pelasta Suomen kansaa...


      • E. Tikka

        "kulttuurikirjana"

        Kulttuurikirjana voidaan pitää myös esim. Kansalliseepostamme Kalevalaa, mutta sekin on niin pirun tylsä kirja, etten viitsi edes hankkia. Toki tunnen Kalevalankin tarinat, mutta onneksi niitä ei toitoteta joka tuutista yhä uudestaan ja uudestaan...

        Joo raamatussa on hyvä moraalioppi, mutta oma moraalini on olemassa raamatusta huolimatta, eikä vain sen takia. Ja en nyt sanoisi hyvän moraalin olevan kristillisiä arvoja, vaan nimenomaan kristilliset arvot ovat hyviä arvoja. Siis monet ei kristillisetkin arvot ovat hyviä ja voivat olla identtisiä kristillisten arvojen kanssa. Eli hyvä moraali ei ole kristinuskon ansiosta olemassa, vaikka se onkin ollut länsimaissa yksi hyvän moraalin levittäjistä (vaikkakaan kaikki kristinuskon nimissä tehdyt asiat eivät ole kovin hyvää moraalia) [anteeksi filosofeille, mikäli käytän moraalisanaa väärin]-


    • uskonnon tyrkyttäjät

      Onpa keskustelu lähtenyt käsistä. Eikö keskustelun aloittaja juuri kysynyt että miten hän saisi uskonnon vapauden itselleen koska ei usko?
      Turha sitä on tuputtaa yhtään enempää. Uskon jos hän joka sunnuntai kirkossa käy ja saa muutenkin kuulla vanhempiensa saarnaa niin eiköhän hän tiedä jo että mistä uskonnosta on kyse.

      • Takaraivossa / -sta

        Niiih kuule, se kikkakolmonen on juurikin siinä, että sunnuntaikirkko eikä sen enempää papin kuin vanhempienkaan saarna kerro oikeasta uskosta yhtään mitään.

        Kaikki maanpäälliset uskonnot, uskominen ja uskomukset ovat lähtöisin ihmisestä, ihmisten tekemiä ja lanseeraamia ja kertovat ihmisen halusta uskoa johonkin itseään suurempaan ja hyvään.

        Sitä vain ei juuri kukaan ole keksinyt, että kaikki ne asiat asuvat jokaisen sisällä, tahtoi tai ei ja nimittäjä on yhteinen, vaikka ihmisten uskonnot toisin väittävät.


    • -

      "Jos joku tulee minun luokseni eikä vihaa isäänsä ja äitiään ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa sieluaankin, niin hän ei voi olla minun opetuslapseni." (Luukas 14:26)

      "Joka sanoo olevansa valossa ja kuitenkin vihaa veljeään, on vielä nytkin pimeydessä. Joka rakastaa veljeään, pysyy valossa, eikä hänen tapauksessaan ole mitään kompastumisen aihetta. Mutta joka vihaa veljeään, on pimeydessä ja vaeltaa pimeydessä eikä tiedä mihin on menossa, koska pimeys on sokaissut hänen silmänsä." (1. Johanneksen kirje 2:9-11)

      "Te vaimot, olkaa alamaisia miehellenne, niin kuin on soveliasta Herrassa. Te miehet, rakastakaa jatkuvasti vaimoanne älkääkä olko hänelle katkeran vihaisia. Te lapset, olkaa tottelevaisia vanhemmillenne kaikessa, sillä se on hyvin mieluista Herrassa. Te isät, älkää ärsyttäkö lapsianne, jotteivät he masentuisi." (Kolossalaisille 3:18-21)

      "Totisesti jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan niistä, jotka ovat hänen huonekuntansa jäseniä, niin hän on kieltänyt uskon ja on pahempi kuin se, jolla ei ole uskoa." (1. Timoteukselle 5:8)

      "Joka on kiintynyt isäänsä tai äitiinsä enemmän kuin minuun, ei ole minun arvoiseni, ja joka on kiintynyt poikaansa tai tyttäreensä enemmän kuin minuun, ei ole minun arvoiseni." (Matteus 10:37)

      "Älkää myöskään kutsuko ketään isäksenne maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, taivaallinen." (Matteus 23:9)

      "Mutta minä sanon teille: rakastakaa jatkuvasti vihollisianne ja rukoilkaa jatkuvasti niiden puolesta, jotka vainoavat teitä" (Matteus 5:44)

      "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Sillä minä olen tullut aiheuttamaan jakautumisen: mies on isäänsä vastaan ja tytär äitiään vastaan ja nuori vaimo anoppiaan vastaan. Tosiaankin, ihmisen vihollisia tulevat olemaan hänen omat huonekuntalaisensa. Joka on kiintynyt isäänsä tai äitiinsä enemmän kuin minuun, ei ole minun arvoiseni, ja joka on kiintynyt poikaansa tai tyttäreensä enemmän kuin minuun, ei ole minun arvoiseni. Ja joka ei ota vastaan kidutuspaaluaan eikä seuraa minun jäljessäni, ei ole minun arvoiseni. Joka löytää sielunsa, tulee kadottamaan sen, ja joka kadottaa sielunsa minun tähteni, tulee löytämään sen." (Matteus 10:34-39)

      Raamattu tarjoaa ratkaisuksi elämän ongelmiin lähes kaikki vaihtoehdot. Ainoa vaihtoehto mitä se ei suvaitse on valehtelu. Kuitenkin jos otamme mallia tuosta Taivaallisesta Isästä niin kyllä hän on hyvin selkeästi meille valehdellut koska Raamattu on täynnä ristiriitoja. Kuten Raamatussa sanotaan, sellainen poika millainen Isä. Jos ottaisimme mallia Taivaallisesta Isästä, hylkäisimme omat lapsemme katuojaan, antaisimme heille Raamatun käteen ja sanoisimme: "Opiskele tuosta elämää niin saat ikuisen elämän."

      http://www.youtube.com/watch?v=RB3g6mXLEKk
      http://www.youtube.com/watch?v=PK7P7uZFf5o

    • Vaikka avauksesi haiskahtaa provolta tai sitten olet vasta nyt tullut uhmaikääsi, niin vastaanpa sulle silti, ettet luule ateismia miksikään uskonnottomaksi ja humanistiseksi ideologiaksi!

      Otappa asioista paremmin selvää!

      Ateistinen Pohjois-Korea on tällä hetkellä maanpäällinen helvetti nro 1 kaikille toisinajatteleville ja etenkin kristityille. Edes ankarimmat muslimimaat eivät kohtele niin kaltoin kristittyjä kuin ateistiset pohjois-korealaiset!

      Luin juuri noin 180-sivuisen P-Korean maanalaisen kristillisen seurakunnan raporteista kootun kirjan nimeltä: " Gud är inte död - inte ens i Nord Korea". (Ljus i Öster)

      Sen mukaan jos kansalainen ei pidä kotonaan kunniapaikalla tuon ateistityrannian perustajan Kim Il Sung'in kasvokuvaa, niin hänen käy kalpaten! Artikkelin mukaan eräs ihan tavallinen työmies, joka ei ollut edes kristitty, roiskautti vahingossa hieman kuumaa kastiketta sen kodissaan olevan muotokuvan päälle ja alkoi säikähtyneenä pyyhkiä kastiketta pois kuumalla vedellä. Tällöin kuvan värit liukenivat pois ja mies kauhistui ja siirsi kuvan varjoisampaan paikkaan. Kuitenkin eräs naaapuri huomasi sen siellä ja ilmiantoi hänet sotilasjuntalle, joka tappoi miehen armotta!

      Jos kyseessä olisi ollut mies, joka olisi paljastunut kristityksi, olisi hänet viety ensin pahimpaan työleiriin, jossa hän olisi joutunut raatamaan ylipitkiä työpäiviä ensin liian vähällä ravinnolla kuoleman rajalle saakka, sitten häntä olisi kidutettu mitä julmimmilla tavoilla ja hän olisi lopulta kuollut kidutukseen! Tätä on tapahtunut useille niistä kristityistä, jotka on saatu kiinni!

      Huomaatkos, että ateismi ei olekaan mikä tahansa ideologia, vaan uskonto, jonka mukaan ihminen itse päättää siitä, miten hän saa valtansa nojalla kohdella toisinajattelevia uskomatta siihen, että kukaan voisi vetää hänet siitä tilille!

      Hel-vet-ti tulee olemaan ateisteja pullollaan! Ethän tahdo päätyä sinne heidän seuraansa?

      • Ad Hominem For Ya

        Itse asiassa haiskahtaa tuo sinun viesti provolta. Tai sitten olet vain idiootti.


      • kato vanha vihtapökä

        woah! Vanha ultraturbouskishan se sieltä pamahti estradille! Ja mitäpäs muutakaan kuin tutut Pohjois-Korea - esimerkit taas pöydässä. Seuraavaksi tulossa natsikortti ja sitten Stalin-kortti? Yakov ei tietysti koskaan tule ymmärtämään että ateisti ei ole aina antiteisti vaikka antiteisti aina olisikin ateisti. Mutta toivottavasti muut sentään jo aikuisikään mennessä tuon eron ymmärtää.

        Valtio joka kieltää uskonnon harjoittamisen = antiteistinen.
        Valtio joka on erottanut valtion kirkosta ja muista uskonnollisista yhteisöistä on likimäärin uskonnoton/ateistinen. Oikea termi on sekulaari. Tällaisia ovat mm. USA, Ranska ja Japani. Että sellaisia hirmuvaltoja.


      • Kukaan ei tee pahaa ateisminsa nimissä vaan ideologian kuten äärikommunismin tai äärioikeiston. Jos halutaan hyvä mies tekemään pahaa tarvitaan siihen uskontoa. Me voimme tänä päivänä nähdä miten tasa-arvo ja oikeus jakautaa maissa kuten ruotsi, suomi.. jonka populaatiosta valtaosa on arviolta ateisteja/agnostikkoja kuin maissa kuten yhdysvallat jonka populaatiosta vain noin 2-3% on ateisteja.


      • Trolliko sittenkin?
        youngatheist kirjoitti:

        Kukaan ei tee pahaa ateisminsa nimissä vaan ideologian kuten äärikommunismin tai äärioikeiston. Jos halutaan hyvä mies tekemään pahaa tarvitaan siihen uskontoa. Me voimme tänä päivänä nähdä miten tasa-arvo ja oikeus jakautaa maissa kuten ruotsi, suomi.. jonka populaatiosta valtaosa on arviolta ateisteja/agnostikkoja kuin maissa kuten yhdysvallat jonka populaatiosta vain noin 2-3% on ateisteja.

        Minkä ikäinen siis olitkaan?
        Jos mietit noin tarkkaan asioita ja olet omaksunut niin perusteellisesti elämänkatsomuksesi, on outoa, ettet voi kotona suutasi näistä asioista avata.

        Luulisi, että isäsi olisi mielellään keskustelukumppaninasi.


      • Uskonnontutkija
        youngatheist kirjoitti:

        Kukaan ei tee pahaa ateisminsa nimissä vaan ideologian kuten äärikommunismin tai äärioikeiston. Jos halutaan hyvä mies tekemään pahaa tarvitaan siihen uskontoa. Me voimme tänä päivänä nähdä miten tasa-arvo ja oikeus jakautaa maissa kuten ruotsi, suomi.. jonka populaatiosta valtaosa on arviolta ateisteja/agnostikkoja kuin maissa kuten yhdysvallat jonka populaatiosta vain noin 2-3% on ateisteja.

        Nyt kyllä vetelet mutkia suoraksi etkä liene edes itsellesi rehellinen. Et yksinkertaisesti voi väittää että teismi (=jumalausko) sinänsä tekisi ihmisestä pahantekijän ja ateismi ei. Eli jos erottelet oman ajattelusi jostain ideologiasta, niin sinun on loogisuuden ja tasapuolisuuden vuoksi sallittava luterilaisten (tai kenen tahansa muiden) erottautua katolisista, islamist yms. Syyllistyt nyt samaan mistä syytät vanhempiasi eli käytät vastapuoleen eri kriteeristöä kuin itseesi.

        Toinen asia mikä kiinnittää huomiota on tuo väitteesi "ruotsi, suomi.. jonka populaatiosta valtaosa on arviolta ateisteja/agnostikkoja". Moista lukua ei olla saatu kuin yhdessä tutkimuksessa ja siinäkin vaihteluväli oli 28-60%. Yleisimmät arviot liikkuvat 10-20% välillä. Ateistien / agnostikkojen määrän tutkimisen ongelmana on se, että kysymysasetelma vaikuttaa kovin voimakkaasti tuloksiin.


      • Uskonnontutkija kirjoitti:

        Nyt kyllä vetelet mutkia suoraksi etkä liene edes itsellesi rehellinen. Et yksinkertaisesti voi väittää että teismi (=jumalausko) sinänsä tekisi ihmisestä pahantekijän ja ateismi ei. Eli jos erottelet oman ajattelusi jostain ideologiasta, niin sinun on loogisuuden ja tasapuolisuuden vuoksi sallittava luterilaisten (tai kenen tahansa muiden) erottautua katolisista, islamist yms. Syyllistyt nyt samaan mistä syytät vanhempiasi eli käytät vastapuoleen eri kriteeristöä kuin itseesi.

        Toinen asia mikä kiinnittää huomiota on tuo väitteesi "ruotsi, suomi.. jonka populaatiosta valtaosa on arviolta ateisteja/agnostikkoja". Moista lukua ei olla saatu kuin yhdessä tutkimuksessa ja siinäkin vaihteluväli oli 28-60%. Yleisimmät arviot liikkuvat 10-20% välillä. Ateistien / agnostikkojen määrän tutkimisen ongelmana on se, että kysymysasetelma vaikuttaa kovin voimakkaasti tuloksiin.

        Okei no olen voinut olla väärässä tuoss ateismin määrässä, mutta se mitä tarkoitan sillä, että ihmiset joilla on erittäin vahva usko johonkin uskontoon yleensä tekevät asioita joita hänen pyhä kirja käskee kuten nämä itsemurha pommittajat joilla on ollut erittäin vahva usko koraaniin ja siihen, että tapettuaan Juutalaisia itsemurhaiskussaan he pääsevät seitsemänteen taivaaseen neitsyiden kanssa, samalla tavalla jenkeissä on ollut murhaajia jotka vain toteuttivat käskyjä vanhasta testamentista. Mä en väitä että uskonto tekee ihmisestä pahan, mutta erittäin syvä usko tähän uskontoon voi johtaa pahan toteuttamiseen. Mutta ateismi ei voi millään loogisella pohjalla aiheuttaa pahaa tai tasa-arvon puutetta. Kristinuskon takia nykyään ei homoseksuaalit ole yhtä hyväksyttyjä yhteiskunnassa, naista pidetään edelleen vähempiarvoisena taloudessa, sillä heidän palkkansa ovat pienemmät, kaikki tämä johtaa siihen miten naisvastainen raamattu on.


      • Hail the great Kim

        Yakov kulta, Yakov kulta, herää jo...

        Ei pohjois-korea ole ateistinen valtio. Ne harjoittaa siellä Kim-uskontoa... Kim kakkosen syntymähetkellä taivaalle ilmestyi kaksoissateenkaari ja syttyi kirkas tähti. Selvästi osoittamaan, että jotain Jumalallista on syntynyt. Lisäksi Hänellä oli Jesse Krisseen verrattavia yliluonnollisia kykyjä, kuten Hän pelasi jokaisella golfkierroksella useita hole-in-oneja ja minne Hän menikin, niin Sade väistyi Hänen tieltään. Lisäksi Hän oli asiantuntija Kaikilla aloilla. Niin ja osasipa Hän liikkua sumuverhon turvin, ettei Vihollinen olisi Häntä huomannut.

        Herää vain kysymys, että oliko Kim Jessen toinen tuleminen maan päälle, ainakin Hänen ihmetekona todistavat Sen, että Hänen täytyy olla jotakin Jumalallista.


      • Ad Hominem For Ya kirjoitti:

        Itse asiassa haiskahtaa tuo sinun viesti provolta. Tai sitten olet vain idiootti.

        Huomaan kirjoitukseni osuneen sinuun. Hienoa! Ota siitä opiksesi, niin saat sen tarkoittaman hyödynkin itsellesi!


      • kato vanha vihtapökä kirjoitti:

        woah! Vanha ultraturbouskishan se sieltä pamahti estradille! Ja mitäpäs muutakaan kuin tutut Pohjois-Korea - esimerkit taas pöydässä. Seuraavaksi tulossa natsikortti ja sitten Stalin-kortti? Yakov ei tietysti koskaan tule ymmärtämään että ateisti ei ole aina antiteisti vaikka antiteisti aina olisikin ateisti. Mutta toivottavasti muut sentään jo aikuisikään mennessä tuon eron ymmärtää.

        Valtio joka kieltää uskonnon harjoittamisen = antiteistinen.
        Valtio joka on erottanut valtion kirkosta ja muista uskonnollisista yhteisöistä on likimäärin uskonnoton/ateistinen. Oikea termi on sekulaari. Tällaisia ovat mm. USA, Ranska ja Japani. Että sellaisia hirmuvaltoja.

        Ymmärrän hyvin tunte-elämäsi kuohunnan artikkelini johdosta :)

        Oli jo aika sinunkin kuulla mitä ateismi todellisuudessa on ja millaiseen yhteiskuntaan se lopulta johtaa (siis Pohjois-Korean kaltaiseen)


      • youngatheist kirjoitti:

        Kukaan ei tee pahaa ateisminsa nimissä vaan ideologian kuten äärikommunismin tai äärioikeiston. Jos halutaan hyvä mies tekemään pahaa tarvitaan siihen uskontoa. Me voimme tänä päivänä nähdä miten tasa-arvo ja oikeus jakautaa maissa kuten ruotsi, suomi.. jonka populaatiosta valtaosa on arviolta ateisteja/agnostikkoja kuin maissa kuten yhdysvallat jonka populaatiosta vain noin 2-3% on ateisteja.

        Argumentointisi on osittain ymmärrettävää, mutta siinä on perustavaa laatua vailla oleva aukko.

        Unohdat sen seikan, että Ruotsin ja Suomen lainsäädännön ihmisarvokäsite nojaa niiltä osin Raamatun opetuksiin, jotka ovat tuoneet meille taloudellista hyvinvointia ja tasa-arvoa.

        Lainsäädäntöämme on kuitenkin viime vuosina rapautettu vaaralliseen suuntaan juuri ateistien toimesta, sillä he peräänkuuluttavat luonnottomien ihmissuhteiden tasa-arvoistamista. He eivät ole oppineet sitä perusasiaa luonnosta, ettei kaksi samaa sukupuolta olevaa ihmistä kykene saamaan jälkeläisiä keskenään. Sen vuoksi he pyrkivät saamaan adoptio-oikeuden ja pakottamaan holhoukseensa tulevat lapset omaksumaan luonnonvastaisen ihmismallin itselleen.

        Sun kannattaa lukea itse Raamatun Uudesta Liitosta siitä, miten Adonai Yeshua HaMashiach HaNostri on opettanut meitä seuraajiaan kohtelemaan lähimmäisiämme:

        "Rakasta Luojaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi!"
        ...ja...
        "Kaiken, mitä tahtoisitte ihmisten tekevän teille, tehkää te samoin heille!"

        Jos esim. ateistisen homokäsityksen saaneet kaksi aikuista miestä saavat pienen esim. 2-vuotiaan pojan adoptiossa 'omakseen' ja opetettavakseen, niin silloin tapahtuu hirveä vääryys pientä lasta kohtaan kyseisten aikuisten kautta!

        Sellaisista aikuisista on Yeshua sanonut näin ankaran varoituksen: "Jos joku viettelee yhden näistä pienimmistä (lapsista), niin hänelle olisi parempi, kuin että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet heitettäisiin merten syvyyteen!"

        Ateismin jäljet ovat todella hirvittävät ja lopputulos ikuinen katastrofi!


      • Yakov kirjoitti:

        Argumentointisi on osittain ymmärrettävää, mutta siinä on perustavaa laatua vailla oleva aukko.

        Unohdat sen seikan, että Ruotsin ja Suomen lainsäädännön ihmisarvokäsite nojaa niiltä osin Raamatun opetuksiin, jotka ovat tuoneet meille taloudellista hyvinvointia ja tasa-arvoa.

        Lainsäädäntöämme on kuitenkin viime vuosina rapautettu vaaralliseen suuntaan juuri ateistien toimesta, sillä he peräänkuuluttavat luonnottomien ihmissuhteiden tasa-arvoistamista. He eivät ole oppineet sitä perusasiaa luonnosta, ettei kaksi samaa sukupuolta olevaa ihmistä kykene saamaan jälkeläisiä keskenään. Sen vuoksi he pyrkivät saamaan adoptio-oikeuden ja pakottamaan holhoukseensa tulevat lapset omaksumaan luonnonvastaisen ihmismallin itselleen.

        Sun kannattaa lukea itse Raamatun Uudesta Liitosta siitä, miten Adonai Yeshua HaMashiach HaNostri on opettanut meitä seuraajiaan kohtelemaan lähimmäisiämme:

        "Rakasta Luojaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi!"
        ...ja...
        "Kaiken, mitä tahtoisitte ihmisten tekevän teille, tehkää te samoin heille!"

        Jos esim. ateistisen homokäsityksen saaneet kaksi aikuista miestä saavat pienen esim. 2-vuotiaan pojan adoptiossa 'omakseen' ja opetettavakseen, niin silloin tapahtuu hirveä vääryys pientä lasta kohtaan kyseisten aikuisten kautta!

        Sellaisista aikuisista on Yeshua sanonut näin ankaran varoituksen: "Jos joku viettelee yhden näistä pienimmistä (lapsista), niin hänelle olisi parempi, kuin että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet heitettäisiin merten syvyyteen!"

        Ateismin jäljet ovat todella hirvittävät ja lopputulos ikuinen katastrofi!

        Miten sä voit puhua luonnon vastaisesta ilmiöstä, kun sitä ilmaantuu luonnossa, jokaisessa eläin lajissa ihminen mukaan lukien?

        Olen kanssassi samalla linjalla siinä, että homojen ei tarvitsis saada kristillistä avioliittoa, koska se on vanha uskonnollinen toimitus jolle on sääntönsä jo silloin luotu, mutta mielestäni homoseksuaaleilla pitäisi olla rekistöröity parisuhde joka takaa samat juridiset oikeudet, kuin avioliitto.

        Se on täysin meidän epärehellisen ja hyväksymättömän kulttuurimme vika, että samaa sukupuolta olevia vanhempia paheksutaan. Sillä ei ole mitään tekemistä luonnollisuuden kanssa ja vaikka he eivät voi lapsia saadakkaan he voivat kasvattaa lapsen aivan yhtä kyvykkäästi, kuin hetero perhe.

        Se, että homoseksuaaleja on vähemmän yhteiskunnassamme, ei tarkoita etteikö se olisi luonnollista. Se on seksuaalinen suuntautuminen jota ei esiinny yhtä paljon kuin heteroseksuaalisuutta sillä he eivät voi jatkaa geeniperimäänsä eteempäin, mutta joidenkin geenit vain asettuvat eritavoin aivan muista syistä.

        Sä voit vedellä raamatusta kohtia jotka kuulostavat homovastaisilta, mutta raamattu on täynä hulluutta joka ei nykyään käy järkeen kellekkään, kuten miten raamattu neuvoo parantamaan sairaan linnun verellä. Raamattu on kirjoitettu aikansa ihmisten tiedoilla ja tuohon aikaan homous oli kuolemalla raingaistavaa, mutta tänä päivänä olisi täysin absurdia pitää yllä samankaltaista vihaa ihmisryhmää vastaan ilman mitään loogista perustelua.


      • youngatheist kirjoitti:

        Miten sä voit puhua luonnon vastaisesta ilmiöstä, kun sitä ilmaantuu luonnossa, jokaisessa eläin lajissa ihminen mukaan lukien?

        Olen kanssassi samalla linjalla siinä, että homojen ei tarvitsis saada kristillistä avioliittoa, koska se on vanha uskonnollinen toimitus jolle on sääntönsä jo silloin luotu, mutta mielestäni homoseksuaaleilla pitäisi olla rekistöröity parisuhde joka takaa samat juridiset oikeudet, kuin avioliitto.

        Se on täysin meidän epärehellisen ja hyväksymättömän kulttuurimme vika, että samaa sukupuolta olevia vanhempia paheksutaan. Sillä ei ole mitään tekemistä luonnollisuuden kanssa ja vaikka he eivät voi lapsia saadakkaan he voivat kasvattaa lapsen aivan yhtä kyvykkäästi, kuin hetero perhe.

        Se, että homoseksuaaleja on vähemmän yhteiskunnassamme, ei tarkoita etteikö se olisi luonnollista. Se on seksuaalinen suuntautuminen jota ei esiinny yhtä paljon kuin heteroseksuaalisuutta sillä he eivät voi jatkaa geeniperimäänsä eteempäin, mutta joidenkin geenit vain asettuvat eritavoin aivan muista syistä.

        Sä voit vedellä raamatusta kohtia jotka kuulostavat homovastaisilta, mutta raamattu on täynä hulluutta joka ei nykyään käy järkeen kellekkään, kuten miten raamattu neuvoo parantamaan sairaan linnun verellä. Raamattu on kirjoitettu aikansa ihmisten tiedoilla ja tuohon aikaan homous oli kuolemalla raingaistavaa, mutta tänä päivänä olisi täysin absurdia pitää yllä samankaltaista vihaa ihmisryhmää vastaan ilman mitään loogista perustelua.

        >>>Miten sä voit puhua luonnon vastaisesta ilmiöstä, kun sitä ilmaantuu luonnossa, jokaisessa eläin lajissa ihminen mukaan lukien?


      • Hail the great Kim kirjoitti:

        Yakov kulta, Yakov kulta, herää jo...

        Ei pohjois-korea ole ateistinen valtio. Ne harjoittaa siellä Kim-uskontoa... Kim kakkosen syntymähetkellä taivaalle ilmestyi kaksoissateenkaari ja syttyi kirkas tähti. Selvästi osoittamaan, että jotain Jumalallista on syntynyt. Lisäksi Hänellä oli Jesse Krisseen verrattavia yliluonnollisia kykyjä, kuten Hän pelasi jokaisella golfkierroksella useita hole-in-oneja ja minne Hän menikin, niin Sade väistyi Hänen tieltään. Lisäksi Hän oli asiantuntija Kaikilla aloilla. Niin ja osasipa Hän liikkua sumuverhon turvin, ettei Vihollinen olisi Häntä huomannut.

        Herää vain kysymys, että oliko Kim Jessen toinen tuleminen maan päälle, ainakin Hänen ihmetekona todistavat Sen, että Hänen täytyy olla jotakin Jumalallista.

        Älä nyt johdata porukkaa harhaan! P-Korea ON ateistinen valtio. Niin oli Albaniakin täällä Euroopassa ennenkuin sen totalitarismi viimein romahti, Luojalle kiitos!

        Sitten kun sä tajuat juuri ateismin johtaneen:

        - Suureen Ranskan Vallankumoukseen
        - Trotskilaisuuteen
        - Marxilaisuuteen
        - Kommunismiin sen eri variaatioissa...

        ...niin, silloin sä alat saada silmiäsi hiukan auki ja nähdä maailman sellaisena kuin se todella on! Kenties alat silloin antaa enemmän arvoa ainoalle Totuuden Kirjalle eli Raamatulle... :)


      • Yakov kirjoitti:

        >>>Miten sä voit puhua luonnon vastaisesta ilmiöstä, kun sitä ilmaantuu luonnossa, jokaisessa eläin lajissa ihminen mukaan lukien?

        Sonnitauti? okei, mut mikäs sitten vaikuttaa delfiineihin, karhuihin, leijoniin, lintuihin, hevosiin, jäniksiin ja kaikkiin muihin eläimiin? Eläinkunnassa on ollut homoseksuaalisia yksilöitä jopa ennen ihmisen maailman valloitusta. Olemme löytäneet eläinten fossiileja ja muita jäänteitä jotka viittaavat homoseksuaaliseen käyttäytymiseen.

        Haluaisin maalikkona kysyä, miten Jumala voi olla vihainen tilanteesta minkä hän tiesi tapahtuvan jo ikuisuuden ennen sen tapahtumista? Minkätakia Jumala antoi ihmisen langeta syntiin? "Matteus 7:17-18 Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä. 18 Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä." Miten siis täydellinen Jumala on luonut niin epätäydellisen ihmisen, että hän lankesi syntiin? Mitä hulluutta olisi luoda paha ihminen vain jotta kaikki heistä ei pelastuisi..

        Edelleen väitän, että homoseksuaalinen perhe on täysin luonnonmukainen, se, että sinä tai uskontosi ei hyväksy homoseksuaalisuutta ei tee siitä luonnonvastaista, varsinkaan, kun voimme osoittaa sitä tapahtuvan luonnossa samalla tavalla, kuin heteroseksuaalisuuttakin. Minusta lapsen on hyvä saada rakastava perhe mielummin kuin elää perheettä jossakin orpokodissa.. eikö heillä ole oikeutta vanhempiin? eikö homoseksuaalilla perheellä ole oikeutta lapseen? Mielestäni on. Pelkästään Suomessa on tehty tutkimuksia siitä, että homoseksuaalisessa perheessä kasvava nuori kasvaa aivan samanlaiseksi ihmiseksi kuin kaikki muutkin ja hän ymmärtää miten ja kenenkassa hänen pitäisi olla oman seksuaalisen suuntautumisensa mukaan. Ei homoseksuaaleilla ole vain himoja vaan he kokevat samaa vetoa samaa sukupuolta kohtaan, kuin hetero tuntee vetoa vastakkaista sukupuolta kohtaan.


      • youngatheist kirjoitti:

        Sonnitauti? okei, mut mikäs sitten vaikuttaa delfiineihin, karhuihin, leijoniin, lintuihin, hevosiin, jäniksiin ja kaikkiin muihin eläimiin? Eläinkunnassa on ollut homoseksuaalisia yksilöitä jopa ennen ihmisen maailman valloitusta. Olemme löytäneet eläinten fossiileja ja muita jäänteitä jotka viittaavat homoseksuaaliseen käyttäytymiseen.

        Haluaisin maalikkona kysyä, miten Jumala voi olla vihainen tilanteesta minkä hän tiesi tapahtuvan jo ikuisuuden ennen sen tapahtumista? Minkätakia Jumala antoi ihmisen langeta syntiin? "Matteus 7:17-18 Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä. 18 Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä." Miten siis täydellinen Jumala on luonut niin epätäydellisen ihmisen, että hän lankesi syntiin? Mitä hulluutta olisi luoda paha ihminen vain jotta kaikki heistä ei pelastuisi..

        Edelleen väitän, että homoseksuaalinen perhe on täysin luonnonmukainen, se, että sinä tai uskontosi ei hyväksy homoseksuaalisuutta ei tee siitä luonnonvastaista, varsinkaan, kun voimme osoittaa sitä tapahtuvan luonnossa samalla tavalla, kuin heteroseksuaalisuuttakin. Minusta lapsen on hyvä saada rakastava perhe mielummin kuin elää perheettä jossakin orpokodissa.. eikö heillä ole oikeutta vanhempiin? eikö homoseksuaalilla perheellä ole oikeutta lapseen? Mielestäni on. Pelkästään Suomessa on tehty tutkimuksia siitä, että homoseksuaalisessa perheessä kasvava nuori kasvaa aivan samanlaiseksi ihmiseksi kuin kaikki muutkin ja hän ymmärtää miten ja kenenkassa hänen pitäisi olla oman seksuaalisen suuntautumisensa mukaan. Ei homoseksuaaleilla ole vain himoja vaan he kokevat samaa vetoa samaa sukupuolta kohtaan, kuin hetero tuntee vetoa vastakkaista sukupuolta kohtaan.

        Ei Luoja luonut ihmistä pahaksi, vaan loi tämän lähes itsensä kaltaiseksi ja antoi ihmiselle vapaan tahdon valita mitä hän tahtoo tehdä. Kuitenkin Luoja kertoi etukäteen, mitä tulee tapahtumaan, jos ihminen syö hyvän- ja pahantiedon puusta: "Sinä päivänä sinun on kuolemalla kuoltava!"

        Aadamilla ja Eevalla ei ollut Paratiisissa pulaa hyvästä ruuasta, sillä niitä hedelmäpuita, joista Luoja pyysi heitä syömään oli lukuisasti eri lajeja ja niissä ihania hedelmiä syötävänä. Ihminen vaan valitsi mieluummin 'oman tahdon tiensä', kuin olla kuuliainen omaa Luojaansa kohtaan ja samat väärät valinnat ovat toistuneet kautta kaikkien sukupolvien aina tähän asti.

        Nytkin sinun kohdallasi on valintatilanne ja vaikuttaa siltä, että tahdot ensimmäisten esivanhempiensa tavoin kapinoida Luojaasi vastaan! Asetut puolustamaan Luojan luomistyön vastaisia ja selkeästi Hänen ankarasti Raamatussa kieltämiään luonnonvastaisia sukupuolisuhteita ja sen lisäksi vielä vaadit pienten lasten ihmisoikeuksien mitätöimistä siten, että tahtosi mukaan heiltä pitäisi evätä oikeus Luojan luoman heteroperheen yhteyteen ja siirtää heidät homo- ja lesboparien hallittavaksi, heidän 'pehmoleluikseen'!

        Kerroin jo edeltä, että ihmisten syntiinlankeemusten vuoksi myös eläinkunta joutui turmeluksen valtaan, joten siitä otetut esimerkit homoudesta eivät kelpaa puolustukseksi. Ihminen EI OLE eläin, vaan ihmiselle on annettu omatunto, jonka perusteella hän itse tietää mikä on oikein ja mikä väärin. Siksi sinunkin on oikeastaan turha edes kysyä minulta noita lukuisia kysymyksiä, jotka kaikki sisältävät saman teeman: "Miksi minä en saisi tehdä sitä, mitä Luoja on Raamatussa selvästi kieltänyt?"

        Uuden Liiton mukaan Paavali opettaa: "Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole minulle hyödyksi!"..."Kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni hallita!" Noilla väittämillä Paavali EI TARKOITA, ETTÄ HÄN VOISI VAPAASTI HARJOITTAA MITÄ TAHANSA SYNTIÄ, joutumatta siitä tuomiolle, vaan hän tarkoittaa sitä, että hänen tulee omantuntonsa ja ymmärryksensä kautta jo itse päättää, mikä on oikein ja väärin ja valita oikein tekemisen tien!

        Anna nyt elämäsi Luojasi johtoon, ota vastaan Adonai Yeshua Vapahtajaksesi, niin silloin teet oikean valinnan ja saat kokea miten Hän tulee johdattamaan sinut nykyisistä ongelmistasi 'kuiville'!

        Ps. Varmaan suakin kiinnostaisi päästä sinne aitoon Paratiisiin ja syömään niitä ihania hedelmiä sen monista eri puista, hyvän- ja pahantiedon puuta lukuunottamatta, vai kuinka?


      • Yakov kirjoitti:

        Ei Luoja luonut ihmistä pahaksi, vaan loi tämän lähes itsensä kaltaiseksi ja antoi ihmiselle vapaan tahdon valita mitä hän tahtoo tehdä. Kuitenkin Luoja kertoi etukäteen, mitä tulee tapahtumaan, jos ihminen syö hyvän- ja pahantiedon puusta: "Sinä päivänä sinun on kuolemalla kuoltava!"

        Aadamilla ja Eevalla ei ollut Paratiisissa pulaa hyvästä ruuasta, sillä niitä hedelmäpuita, joista Luoja pyysi heitä syömään oli lukuisasti eri lajeja ja niissä ihania hedelmiä syötävänä. Ihminen vaan valitsi mieluummin 'oman tahdon tiensä', kuin olla kuuliainen omaa Luojaansa kohtaan ja samat väärät valinnat ovat toistuneet kautta kaikkien sukupolvien aina tähän asti.

        Nytkin sinun kohdallasi on valintatilanne ja vaikuttaa siltä, että tahdot ensimmäisten esivanhempiensa tavoin kapinoida Luojaasi vastaan! Asetut puolustamaan Luojan luomistyön vastaisia ja selkeästi Hänen ankarasti Raamatussa kieltämiään luonnonvastaisia sukupuolisuhteita ja sen lisäksi vielä vaadit pienten lasten ihmisoikeuksien mitätöimistä siten, että tahtosi mukaan heiltä pitäisi evätä oikeus Luojan luoman heteroperheen yhteyteen ja siirtää heidät homo- ja lesboparien hallittavaksi, heidän 'pehmoleluikseen'!

        Kerroin jo edeltä, että ihmisten syntiinlankeemusten vuoksi myös eläinkunta joutui turmeluksen valtaan, joten siitä otetut esimerkit homoudesta eivät kelpaa puolustukseksi. Ihminen EI OLE eläin, vaan ihmiselle on annettu omatunto, jonka perusteella hän itse tietää mikä on oikein ja mikä väärin. Siksi sinunkin on oikeastaan turha edes kysyä minulta noita lukuisia kysymyksiä, jotka kaikki sisältävät saman teeman: "Miksi minä en saisi tehdä sitä, mitä Luoja on Raamatussa selvästi kieltänyt?"

        Uuden Liiton mukaan Paavali opettaa: "Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole minulle hyödyksi!"..."Kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni hallita!" Noilla väittämillä Paavali EI TARKOITA, ETTÄ HÄN VOISI VAPAASTI HARJOITTAA MITÄ TAHANSA SYNTIÄ, joutumatta siitä tuomiolle, vaan hän tarkoittaa sitä, että hänen tulee omantuntonsa ja ymmärryksensä kautta jo itse päättää, mikä on oikein ja väärin ja valita oikein tekemisen tien!

        Anna nyt elämäsi Luojasi johtoon, ota vastaan Adonai Yeshua Vapahtajaksesi, niin silloin teet oikean valinnan ja saat kokea miten Hän tulee johdattamaan sinut nykyisistä ongelmistasi 'kuiville'!

        Ps. Varmaan suakin kiinnostaisi päästä sinne aitoon Paratiisiin ja syömään niitä ihania hedelmiä sen monista eri puista, hyvän- ja pahantiedon puuta lukuunottamatta, vai kuinka?

        En kyllä onnistu nimeämään ensimmäistä ihmistä joka olisi yhtä sadistisen brutaali, kuin Jumalasi on. Jos Jumala tiesi jo ennen kuin hän asetti hyvän ja pahan tiedon puun paratiisiin, että, kun hän ihmisen luo, he lankeavat syntiin, emmekö voisi päätellä, että Jumala halusi ihmisen lankeavan? kaikki päätösvalta oli hänen käsissään ja hän päätti antaa ihmisen langeta jotta hän voisi rangaista ihmistä omista viostaan?

        Minä en vaadi lasten oikeuksien pois ottamista vaan ihmisten tasa-arvoista oikeutta lapseen seksuaalisesta suuntautumisesta huolimatta. Vain koska uskontosi sanoo niin, ei tee homoseksuaalisuudesta luonnotonta. Ymmärräthän toki, ettei kristinusko ole kaikille se oikea totuus ja koska sinä ajattelet yhdellä tavalla ei saisa vaikuttaa siihen miten muut ajattelevat ja varsinkaan siihen mikä on faktaa ja todistettavissa.


      • Hah !
        youngatheist kirjoitti:

        En kyllä onnistu nimeämään ensimmäistä ihmistä joka olisi yhtä sadistisen brutaali, kuin Jumalasi on. Jos Jumala tiesi jo ennen kuin hän asetti hyvän ja pahan tiedon puun paratiisiin, että, kun hän ihmisen luo, he lankeavat syntiin, emmekö voisi päätellä, että Jumala halusi ihmisen lankeavan? kaikki päätösvalta oli hänen käsissään ja hän päätti antaa ihmisen langeta jotta hän voisi rangaista ihmistä omista viostaan?

        Minä en vaadi lasten oikeuksien pois ottamista vaan ihmisten tasa-arvoista oikeutta lapseen seksuaalisesta suuntautumisesta huolimatta. Vain koska uskontosi sanoo niin, ei tee homoseksuaalisuudesta luonnotonta. Ymmärräthän toki, ettei kristinusko ole kaikille se oikea totuus ja koska sinä ajattelet yhdellä tavalla ei saisa vaikuttaa siihen miten muut ajattelevat ja varsinkaan siihen mikä on faktaa ja todistettavissa.

        Niiih, Jumalahan loi ihmisen omaksi kuvakseen, siis samanlaiseksi. Mitä siitä voimmekaan päätellä ?


      • youngatheist kirjoitti:

        En kyllä onnistu nimeämään ensimmäistä ihmistä joka olisi yhtä sadistisen brutaali, kuin Jumalasi on. Jos Jumala tiesi jo ennen kuin hän asetti hyvän ja pahan tiedon puun paratiisiin, että, kun hän ihmisen luo, he lankeavat syntiin, emmekö voisi päätellä, että Jumala halusi ihmisen lankeavan? kaikki päätösvalta oli hänen käsissään ja hän päätti antaa ihmisen langeta jotta hän voisi rangaista ihmistä omista viostaan?

        Minä en vaadi lasten oikeuksien pois ottamista vaan ihmisten tasa-arvoista oikeutta lapseen seksuaalisesta suuntautumisesta huolimatta. Vain koska uskontosi sanoo niin, ei tee homoseksuaalisuudesta luonnotonta. Ymmärräthän toki, ettei kristinusko ole kaikille se oikea totuus ja koska sinä ajattelet yhdellä tavalla ei saisa vaikuttaa siihen miten muut ajattelevat ja varsinkaan siihen mikä on faktaa ja todistettavissa.

        >>>En kyllä onnistu nimeämään ensimmäistä ihmistä joka olisi yhtä sadistisen brutaali, kuin Jumalasi on.


      • Yakov kirjoitti:

        >>>En kyllä onnistu nimeämään ensimmäistä ihmistä joka olisi yhtä sadistisen brutaali, kuin Jumalasi on.

        Ai peräännytkö keskustelusta voittajana vai häviäjänä? Ei mua haittaa se ettet sä erota todellisuudesta tarusta, musta kristityn kanssa väittely on juuri hupaisaa touhua, mutta kotona sitä en voi tehdä. Ilmoita vaan jos haluat jatkaa koska mä haluan kyllä, eikös sun tehtävä ole mun sielun pelastaminen? : D


      • Hah ! kirjoitti:

        Niiih, Jumalahan loi ihmisen omaksi kuvakseen, siis samanlaiseksi. Mitä siitä voimmekaan päätellä ?

        Jos nyt lopettaisit tuon aiheettoman naurusi, sillä tässä tapauksessa pelkkä kuva ei ole sama kuin kohde, jota se esittää.

        Luojalla oli aikomus luoda ihminen todellakin niin korkealle hengelliselle tasolle, että ihminenkin olisi kyennyt Luojansa tavoin luomaan mahtavia asioita.

        Langennut kerubi sai ihmisen lankeamaan pois Luojansa yhteydestä ja sen seurauksia näet nyt kaikkialla maan päällä: sotaa sortoa, kidutusta, äärimmäistä kärsimystä ja kuolemaa.

        Luoja kyllä huomioi Luciferin aikeet ja tulee viemään hyvän suunnitelmansa loppuun asti eli johdattaa kaikki Luojaa rakastavat ihmiset kaikista sukupolvista siihen taivaalliseen ja ikuiseen Kuningaskuntaansa, joka on ollut meitä Yeshuan pyhiä varten perustettuna maailman perustamisesta asti!

        Jos tahdot kulkea kantavanhempiemme jalanjälkiä ja hyljätä Luojasi suurella vaivalla sinuakin varten järjestämän TÄYDELLISEN pelastumisen mahdollisuuden ainoastaan uskomalla tämän Poikaan Adonai Yeshuaan sijaisuhrinasi, niin ARVAAPA MITÄ ME SIITÄ VOIMME PÄÄTELLÄ, nimittäin, että mikä tuleekaan olemaan SINUN loppusijoituspaikkasi?


      • S.A.Tan
        Yakov kirjoitti:

        Ymmärrän hyvin tunte-elämäsi kuohunnan artikkelini johdosta :)

        Oli jo aika sinunkin kuulla mitä ateismi todellisuudessa on ja millaiseen yhteiskuntaan se lopulta johtaa (siis Pohjois-Korean kaltaiseen)

        Hyvä provo Yakov ;)


      • dfghdfghdfg
        youngatheist kirjoitti:

        Ai peräännytkö keskustelusta voittajana vai häviäjänä? Ei mua haittaa se ettet sä erota todellisuudesta tarusta, musta kristityn kanssa väittely on juuri hupaisaa touhua, mutta kotona sitä en voi tehdä. Ilmoita vaan jos haluat jatkaa koska mä haluan kyllä, eikös sun tehtävä ole mun sielun pelastaminen? : D

        Uskovaisten kanssa väittely on kuin pelaisi shakkia pulun kanssa. Ensin se kaataa kaikki nappulat, kakkaa pelilaudalle, ja palaa sitten omiensa luokse kehuskelemaan voitollaan.


      • dfghdfghdfg kirjoitti:

        Uskovaisten kanssa väittely on kuin pelaisi shakkia pulun kanssa. Ensin se kaataa kaikki nappulat, kakkaa pelilaudalle, ja palaa sitten omiensa luokse kehuskelemaan voitollaan.

        You took the words out of my mouth my friend


      • S.A.Tan kirjoitti:

        Hyvä provo Yakov ;)

        Ehei olleskaan provo!

        Tyypin ja sunkin kantsis tutustua miten Ranskan Suuri Vallankumous syntyi ja eteni, ketä siellä palvottiin elävän Luojamme sijaan ja miten paljon viattomia päitä katkottiin giljotiinilla ns. 'humaanien ateistien' toimesta!

        Wikipediasta on turha etsiä seuraavia faktoja siitä:
        - 7-päiväinen työviikko muutettiin 10-päiväiseksi ja kansa oli nääntyä työtaakan alle!
        - kaikki katolinen papisto pakeni henkensä kaupalla ympäröiviin maihin ja sen seurauksena moraalittomuus kasvoi huikeisiin mittoihin!
        - kirkkoihin pystytettiin patsaita, jotka edustivat ihmisjärkeä ja joita palvottiin Luojan asemesta!

        Ranskan väkiluku aleni niin dramaattisesti ja maaseutu alkoi autioitua, että vallankumousvuosien jälkeen (1789-1815) alettiin uuden valtiojohdon toimesta houkutella katolista papistoa takaisin entisiin tehtäviinsä ja palattiin takaisin 7-päiväiseen työviikkoon.

        Kyseessä oli siis kokeilu siitä, että toimisiko ihmisjärjen mukainen elämäntapa yhteiskunnassa ja tuloksena oli järjetön joukkoteurastus jaa työväestön lähes kuoliaaksi näännytys!

        Tuollaisia ovat ateismin hedelmät nytkin monessa maailmankolkassa, myös täällä kotosuomessa, jos vain on kykyä havaita karua todellisuutta!


      • gallia300
        Yakov kirjoitti:

        Ehei olleskaan provo!

        Tyypin ja sunkin kantsis tutustua miten Ranskan Suuri Vallankumous syntyi ja eteni, ketä siellä palvottiin elävän Luojamme sijaan ja miten paljon viattomia päitä katkottiin giljotiinilla ns. 'humaanien ateistien' toimesta!

        Wikipediasta on turha etsiä seuraavia faktoja siitä:
        - 7-päiväinen työviikko muutettiin 10-päiväiseksi ja kansa oli nääntyä työtaakan alle!
        - kaikki katolinen papisto pakeni henkensä kaupalla ympäröiviin maihin ja sen seurauksena moraalittomuus kasvoi huikeisiin mittoihin!
        - kirkkoihin pystytettiin patsaita, jotka edustivat ihmisjärkeä ja joita palvottiin Luojan asemesta!

        Ranskan väkiluku aleni niin dramaattisesti ja maaseutu alkoi autioitua, että vallankumousvuosien jälkeen (1789-1815) alettiin uuden valtiojohdon toimesta houkutella katolista papistoa takaisin entisiin tehtäviinsä ja palattiin takaisin 7-päiväiseen työviikkoon.

        Kyseessä oli siis kokeilu siitä, että toimisiko ihmisjärjen mukainen elämäntapa yhteiskunnassa ja tuloksena oli järjetön joukkoteurastus jaa työväestön lähes kuoliaaksi näännytys!

        Tuollaisia ovat ateismin hedelmät nytkin monessa maailmankolkassa, myös täällä kotosuomessa, jos vain on kykyä havaita karua todellisuutta!

        Entä miekkakäännytykset ja uskonnon sodat, ja raamatun lakien mukaan íhmisten teloittaminen asiosta kuten sunnuntaina työskentely ? ovatko nämä asiat sitten oikeutettuja vain koska ne on tehty uskonnon nimessä?

        Ne tuppaavat olla hyvin uskonnollisia maita jotka sotivat ja teloittavat omia kansalaisiaan rikoksista. Maissa, jossa uskonnon merkitys ei ole niin suuri on enemmän tasa-arvoa, vapautta, moraalia ja rauhan hakuisuutta.

        Jos asiat olivat Ranskan-vallankumouksessa oikeasti noin, en ole varma en ole aiheeseen perehtynyt, mutta luuletko oikeasti se olleen järjen aikaan saatosta vai samanlaista tottele tai tapan sut meininkiä mitä uskovaiset ovat harjoittaneet alusta asti.


    • MulliKulli

      Vastaus: Mitäån jumalaa ei ole koskaan ollut. Vanhempasi jutut väärinymmärrystä. Mene hoitoon jos et kykene vanhemmistasi eroa. Mielenterveystmso yms. Uskonto on vain saastaa, elä muutoin. 18v vasta täysikäinen. Täytyy roikkuq suhteessa jonkin aikaa. Hae apua saastaan eli uskonto.

    • Provosoituja juttuja

      Hae apua mielummin itsellesi kuin"saastaan eli uskontoon"
      Ei sunkaan ne sido sua köysillä ja heitä takaluukkuun
      kun lähtevät kirkkoon?
      Kyllä16v kykenee (jos ei ole kovin jälkeenjäänyt)ajattelemaan
      itse mitä tekee,vai?
      Eikä kysellä täältä.
      Kun tietää hyvin minkä
      sopan tuollainen saa
      täällä aikaan.

    • Onks toi siistii?

      Hei trolli, tiedän millaisia sepustuksia 16-vuotiaat väsäävät. Eivät he ikinä tänne kirjoittaisi. Heillä on ihan omat kanavat. Olen ammatikseni teinien kanssa tekemisissä joten tiedän. Sinullekin sattui muutama pieni kielivirhe, vaikka aika taitava oletkin. Aikuinen olet mutta teinin sielunelämää et tunne. Falski tarina. Työmoraalisi on arveluttava.

      Huijaus harmittaa niiden puolesta, jotka ovat niin hyväuskoisia ja yksinkertaisia, että lentävät helposti lankaan. Jos kaikki olisivat tietoisia, että sepitteitähän aloitukset ovat, ei siinä mitään. Sinänsä ihan mielenkiintoisia aiheita mutta aika salkkarityyppisiä. Hupia siis mutta säälittävää, että moni ottaa niin tosissaan.

      Medialukutaito ei ole kaikilla hanskassa. Uskotaan kaikki kirjoitettu totuutena kuin jumalan sanaa olisi. Minäkin olen onnistunut aika taitavasti hämäämään, kirjoittamisen ja vaikuttamisen keinot kun jotenkuten tunnen, mainosalalla ne opeteltiin. Peruskoulupohjalta ei kaksisesti pärjää median pyörityksessä. Ei varsinkaan jos ei ole tottunut lukemaan erilaisia tekstejä.

      • Anteeksi vaan herra kaikkitietävä, mutta sä et tunne mua etkä mun tilannetta! ja vaikka olisit kuinka teinien kanssa tekemisissä, se ei tarkoita, että voit yleistää kaikki samanlaisiksi ihmisiksi. Et kertakaikkiaan voi mistään tietää kuka olen, etkä voi tehdä mitään väitteitä elämästäni. Sä saat olla vaikka kuinka skeptinen mistä ikinä haluat, mutta älä tule tänne mua haukkumaan. Vaikkei sulla ois ollu vaikeeta lapsuutta, se ei tarkota, että kaikilla on samanlainen. Oikee etsitkö tekstejä joihin voit sivaltaa muutamat "hah en usko sua ja koska oon viisas nii tiedän susta enemmän kuin kukaan muu" viittauksen? Sä olet säälittävä..


      • 1337^2
        youngatheist kirjoitti:

        Anteeksi vaan herra kaikkitietävä, mutta sä et tunne mua etkä mun tilannetta! ja vaikka olisit kuinka teinien kanssa tekemisissä, se ei tarkoita, että voit yleistää kaikki samanlaisiksi ihmisiksi. Et kertakaikkiaan voi mistään tietää kuka olen, etkä voi tehdä mitään väitteitä elämästäni. Sä saat olla vaikka kuinka skeptinen mistä ikinä haluat, mutta älä tule tänne mua haukkumaan. Vaikkei sulla ois ollu vaikeeta lapsuutta, se ei tarkota, että kaikilla on samanlainen. Oikee etsitkö tekstejä joihin voit sivaltaa muutamat "hah en usko sua ja koska oon viisas nii tiedän susta enemmän kuin kukaan muu" viittauksen? Sä olet säälittävä..

        Trolli mikä trolli, vieläpä tehotrolli, monta ketjua samalla nimellä ja keep trollin' vaan


      • 1337^2 kirjoitti:

        Trolli mikä trolli, vieläpä tehotrolli, monta ketjua samalla nimellä ja keep trollin' vaan

        itseasiassa 3 ketjua kaikissa paikoissa jonne aihe on sopiva. Tekeekö se, että haluan vastauksia minusta trollin?


    • tämä on hauskaa

      Trollihan tämä. Silti naurattaa nuo ihmiset, jotka kyttäävät, miten moni on eronnut kirkosta. LOL . Voi hyvää päivää

      • 12arppa3

        Kirkon asemaa lioitellaan ja kirkon jäsenyys ei ketään pelasta,ei ketään.Suhteesi Jeesukseen ratkaisee missä vietät iäisyytesi.On myös vapaaseurakunta/hellunatiseurakunta/metodistit/baptistit/pelastusarmeija jossa on uskovia,ei kirkko ole ainut seurakunta....olen itse ex juoppo,kuulun hellunataiseurakuntaan.


    • lt

      Jos vanhempasi pakottavat sinut kirkkoon he ovat uskonnollisia, eivätkä aitoja kristittyjä. Jumala ei halua pakottaa ketään, ihmisellä on oikeus valita. Oikea usko vapauttaa, uskonnollisuus orjuuttaa ja painostaa. Merkillistä, että vanhempasi eivät huomaa, miten kauas kirkko on luopunut oikeasta puhtaasta kristinuskosta, monet uskovaiset eroavat tämän takia kirkosta, kuten itsekin olen tehnyt.

    • 321arppa

      Avuksesi huuda minua hädänpäivä,niin minä tahdon auttaa sinua sanoo Herra Sanassaan.Muista kun oikeesti haluat apua elämääsi,Jeesus voi silloin auttaa, ja auttaakin mikäli oikeesti niin tahdot.Siunausta ja muista sanani...

    • Commies are boring

      Voithan aina perustaa jonkin kommunistihomouskonnon tai liittyvä vaikkapa ilmastonmuutoksesta paasaavien Al Gore-seurakuntaan ja veisata sen virsiä.

    • Enkeleitä, on heitä

      Tilanteesi on varmasti ahdistava. Sinulla on oikeus omiin ajatuksiin. Ihmettelen kovasti vanhempiesi asennetta. Olen itsekin uskossa, mutta minun tuntemani Jumala ja Jeesus eivät millään tavoin pakota ihmistä uskoon. Kaikki lähtee rakkaudesta, eikä rakkaudessa ole pakkoa.

      Teet kyllä oikein, kun kunnioitat vanhempiesi mielipiteitä, mutta sinulla on lupa tuntea ja ajatella myös itsenäisesti. Vanhempasi varmasti kuvittelevat tekevänsä oikein kohdallasi. Toivoa vain voi, että heidän silmänsä avautuisivat. Rohkaisen sinua kertomaan avoimesti vanhemmillesi ajatuksistasi ja peloistasi suhteessasi heihin, silläkin riskillä, että he suuttuvat. Kyllä he ajan kanssa leppyvät, opettaahan Jeesuskin meitä sovinnon tekoon ja anteeksi antoon.
      Vaikket Jumalaa tunnekaan, rukoilen sinulle voimia ja viisautta tässä asiassa. Jumala kuulee kaikkien, joka ikisen rukouksen, Hänen puoleensa voi jokainen kääntyä, uskosta riippumatta. Hän vastaa ajallaan ja tavallaan, mutta aina meidän parhaaksemme, vaikka emme sitä ehkä ymmärräkään.

    • Betelgeutze

      Teidän perheessä on kaksi järkevää.Kaikki uskonnothan on täyttä humpuukia.
      Kysy isältäsi miten neitsyt tulee raskaaksi tai synnyttää, tai juttele inkvisiosta tai anekaupasta. Mitä "kristityt " löytöretkeilijät tekivät Keski- ja Etelä-Amerikan intiaaneille. Montezuma kostaa raaan teloituksensa.Jeesushan olisi nykyaikana terroristi.Raamattu on kansalliseepos siinä kuin Kalevalakin. Itsemurha muslimi on sen parempi mitä enemmän tappaa juutalaisia ja "pääsee" (muovisäkissä) paratiisiin kulta lattioille (helvetin kylmä) neitsyeiden kanssa köyrimään. Sääliksi läy teologeja, jotka tietävät puhuvansa p----aa.

    • JonesHenry

      Kristinuskon ja Juutalaisuuden välinen ero pähkinänkuoressa on tämä:


      Juutalaisuus;olet varastanut omenan, jos se tapahtui todistajien läsnäollessa.

      Kristinusko;varastit naapurin omenan jos edes HIMOITSIT sitä!


      Kansankirkomme noudattaa Juutalaisuutta, koska se on yksinkertainen lakiuskonto. Jeesus opettaa raamatussa olemaan tuomitsematta ja kohtelemaan toisia, niinkuin tahtoisit itseäsi kohdeltavan.


      Kansakirkko lähtee tuomitsemisesta, koska se on yksinkertainen ja helppo tapa HALLITA IHMISIÄ! Esimerkiksi itsemurhaajat tuomittiin suoraan helvettiin ns "keskiajalla" Tämä ei perustunut suoraan Jumalan sanaan vaan sen TULKINTAAN, joten siitä oli pakko luopua 1900-luvun alussa.


      Uskonto on HALINNAN väline. Muista se! Vanhempasi eivät ole kristittyjä vaan Juutalaisia. Kansankirkko on luisunut Juutalaisuuteen jostain 1600-luvulta lähtien, koska protestanttisuudesta tuli tuolloin valtionuskonto.


      Juutalaiset toimivat usein kirkon itsensä piirissä. He elävät turvattua elämää veronmaksajien varoilla ja tuomitsevat sitten ne, joista tulee "sosiaalipummeja" niinkuin minä. Useimmat heistä eivät ole tehneet yhtä ainoaa päivää rehellistä työtä koko elämässään.


      Mitä minuun tulee...no, olen käynyt läpi omia elämänvaiheitani täällä aiemmin.
      Eräs kommunistinen, puhtaasti SATANISTINEN hallitus Afrikassa päätti myydä minut pois. Olen sekarotuinen äpärä, mutta se ei muuta asiaa miksikään. Minulla oli Jumalan antama syntymäoikeus kuolla omassa synnyinmaassani. Se oikeus vietiin minulta pois, ja tämän kaiken väitettiin perustuvan Raamattuun.



      Olen kirjoittanut aiheesta jo aiemmin, mutta karu tosiasia on, että adoptiovanhempani VALEHTELIVAT niinkuin moni muukin joka oli mukana tässä prosesissa.



      Pikku lapsella on usein läheinen suhde Jumalaan, mutta myös omiin vanhempiinsa. Joten ne usein samaistetaan yhdeksi ja samaksi asiaksi. Jumala on oma äiti ja isä. Niin se oli minullakin.


      Menee pitkä asia hyväksyä, että voi olla väärässä näistä asioista.


      Jumala on aika iso asia. Samoin on Raamattu. Jumala ei mahdu ihmisen rajoittuneeseen mieleen. Jumala on läsnä kaikkialla, sekä elämässä että kuolemassa(ilma jota hengitämme pitää sisällään avaimen sekä elämään että rauhalliseen kuolemaan)



      Ongelma on, että Jumala on liian iso kaveri sopimaan ihmisen rajoittuneeseen mieleen ja arvioihin. Tämän takia me keksimme oikeuttaa Jumalalla ja Jeesuksella omia mielijohteitamme. Vanhempasi ovat tavallisia ihmisiä joilla on omat mielihalunsa ja oikkunsa. He ovat vaan kertakiakkiaan niin RÖYHKEITÄ, että ovat keksineet oikeuttaa niitä Jeesuksella. Mistään muustahan tuossa ei ole kyse. He eivät varsinaisesti ole kristittyjä vaan Juutalaisia. He voivat myös olla fariseuksia niinkuin minun adoptiovanhempani, jotka vyöttävät toisten ihmisten harteille taakkoja joihin he itse eivät koskisi pikkisormellakaan. He eivät siis ole oikeita kristittyjä He palvovat LAKIA! Myös Apostoli Paavali varoittaa sanassa tuollaisista ihmisistä.


      Valitettavasti kasvat aika huonossa seurassa, mutta omana aikanaan opit ymmärtämään eron oikean kristinuskon ja Jumalan välillä, sekä sen JUUTALAISUUDEN mitä sinun vanhempasi edustavat.

    • Uskon logiikka

      En kehoita sinua muuttamaan pois ateismista, mutta jotenkin vaikuttaa, että sinulle on tarjottu kristinuskoa aivan väärästä näkökulmasta.

      Jumalahan on synonyymi sanalle rakkaus, mutta kyseessä on täydellinen rakkaus. Rehellisyys, oikeudenmukaisuus ja totuudessa eläminen on rakkautta toisia ihmisiä kohtaan. Jos ihminen valehtelee, hänellä on jotain salattavaa tai hän on tehnyt jotain väärin. Muuten ei olisi tarvetta valehdella. Päästään siis pälkähästä kuin koira veräjästä. Se ei kuitenkaan yleensä pelasta ihmistä ajaa syvemmälle ja tulee tarve uusille valheille. Kierre voi viedä hyvinkin syvälle tuhoon esim. vankilaan tai mitä tahansa. Olen silloin paholaisen tiellä eikä elämästä pysty nauttimaan, jos ei voi elää totuudessa.

      Ateisti kieltää Jumalan. Toisin sanoen hän kieltää rakkauden! Ateistin mielestä rakkautta ei siis ole olemassa. Jos hän taas sanoo, että rakkautta on, mutta Jumalaa ei ole - silloin ateisti on valehtelija, sillä Jumala on rakkaus. Näin sanotaan raaamatussa. Toisin sanoen liikkeelle on lähdettävä siitä sana Jumala on synonyymi sanalle rakkaus.

      Minun on aina vaikea ymmärtää ateisteja sen vuoksi, että he kieltävät rakkauden olemassaolon. On vaikea myös ymmärtää, että joku haluaa välttää uskonasioita ja Jumalaa, koska kyse on vain siitä, että saa tietoa, mitä rakkaus on. Se ei ole millään tavalla pois elämästä. Usko ei rajoita elämää.

      No.... nyt joku sanoo, että ei saa ryypätä. Siinäpä se. Kyse on taas rakkaudesta ja suojelusta, jos ohje on välttää alkoholia. Ihminen voi esimerkiksi selvinpäin sanoa, että ei koskaan aja autoa humalassa. Sitten, kun on humalassa, se "paha henki" ottaa vallan ja sanoo "ihan hyvin voit ajella." Se taas johtaa ongelmiin poliisin kanssa tai ajat jonkun päälle. Tai sitten parisuhteessa oleva pettää, kun humalassa ei ole rajoja. En ikinä tekisi sellaista, ajattelet selvistäpäin.

      Kyse on siis koko ajan rakkaudesta. Ei mahdollisia rajoja tai rajoituksia ole siksi, että halutaan rajoittaa ihmisen elämää. Siitä ei ole uskossa kyse vaan suojelusta ja rakkaudesta.

      Paholainen sanoo ja kuiskuttaa ihmiselle aivan toista. Mutta hänen tarkoitus on ajaa sinut juuri ongelmiin, ahdistuneisuuteen ja masennukseen. Ennen kaikkea rakkaudettomuuteen. Ihmisessä on henki. Henkeä ei näe silmillä vaan se aistitaan sydämellä. Ihminen voi olla ilkeä ja kylmä, mikä tarkoittaa rakkaudettomuutta ja voidaan sanoa, että tällä tarkoitetaan paholaista: juonittelua ja valehtelua muille sekä itselleen. Mutta Jumala on päinvastaista ja tahtoo pelkästään hyvää. Miksi joku tahtoo kieltää kaiken hyvän ja ennen kaikkea rakkauden elämästä?

      Jos sinun on vaikea uskoa Jumalaan, niin pistä sanan Jumala paikalle rakkaus. Älä valehtele itsellesi. Jos uskot rakkauteen, niin uskot silloin automaattisesti Jumalaan.

      • -

        "Jumalahan on synonyymi sanalle rakkaus"

        ööh.. Rakkaus edustaa välittämistä, Jumala taas edustaa oikeudenmukaista isähahmoa. Raamatun Jumala Uuden testamentin mukaan edustaa myös rakastavaa isähahmoa joka antaa anteeksi vääryyden. Vanhan testamentin Jumala lupasi laittaa jokaisen vastuuseen teoistaan eikä armoa ollut, vaikka Vanhassa testamentissa onkin ohjeet miten yhteisön tulisi toimia väärintekijöiden kanssa eikä seurauksena ollut aina kuolema.

        Sanana Jumala edustaa jotain, mutta onko sille synonyymiä? Se miten Jumala on eri kirjoissa edustettuna, ei mielestäni edusta rakkautta vaan pikemminkin oikeudenmukaisuutta.

        Jos nyt puhutaan Raamatusta niin tällä Jumalalla on oma nimensäkin Jahve, Jehova, Yahweh, Yehovah, miten tuon nyt sitten hepreasta kääntääkään. Sanana tuo tarkoittaa "Minä Olen". Jumalan nimeä ei saanut lausua turhaan, käsittääkseni alunperin sitä ei uskaltanut tai käytännössä saanut sanoa kukaan ilman yhteisön tuomitsemista koska ihmisten itsekkyys tuhosi yhteiskunnan. Tätä kautta juutalaisten yhteisössä yksikään ihminen ei voinut puhua itsestään, ainoastaan muista. Itsekeskeisyys ainakin tätä kautta poistui. Muista ei tietenkään saanut myöskään puhua pahaa.


    • jk

      vain iiin

    • Usko & Onni

      Kun uskonto ja uskominen on - kuuluu olevan - niin kovasti vaikea, käsittämätön, ylitsepääsemätön ... juttu, niin voisiko yksinkertaistaa:

      Usko on niin kuin Onni, se ei tule etsien vaan eläen. Niin kuin onneakaan ei kannata lähteä etsimään ja tavoittelemaan, koska se karkaa aina, samalla tavalla usko karkaa tavoittamattomiin, kun sitä rupeaa aikuisen järjellä funtsimaan, se kun ei ole järjen asia. Ihmisessä on ja elää myös tunne ja henki ja jos niitä ei ole, niin järjellä ei ole mitään virkaa.

      Taivasten valtakuntahan on tarkoitettu lasten kaltaisille, siis avoimille, rehellisille, luottavaisille ... Sellaisille, joilla ei ole läppyjä ohimoilla ja silmien sekä korvien lisäksi on avoinna myös mieli. Sillä se, joka ei koskaan lakkaa ihmettelemästä, keksii eläessään jutskan jujun satavarmasti.

    • Ota selvää

      Terve,

      kurjempi juttu. Lapsen tulee saada tulla Jeesuksen tykö, kyten Hän itse sanoi.

      Estävätkö kovasydämmisesti käyttäytyvät uskovat, esimerkiksi omien lastensa, tulon Kristuksen luokse?

      Sinun tulee kysyä tätä asiaa itse Jumalalta, rukoile vaikka kysyen; jos sinä Jumala olet siellä ja kuulet minua Taivaassa, niin opeta minut tuntemaan sinut. Ja anna minulle minun syntini anteeksi sinun poikasi Jeesuksen sovitustyön takia. Pyydä Jeesusta elämäsi Herraksi ja omaksi Paimeneksesi. Ja Aamen. Sinä olet Jumalan ja Hän sinun Isäsi.

      Hän ei tuomitse sinua, eikä kukaan tai mikään voi tuomita sinua myöskään, sillä sinun kaikki syntisi ovat maksetut Jeesuksen Verellä.

      ... onkin jo paljon helpompaa mennä sinne seurakuntaan ja vaikka pyytää saada rukoilla perheen pöydässä ruokarukous, kun kuuluu Taivaan kansalaisiin. Lisäksi ymmärrät Raamatun kirjoitukset jauskovien puheitakin (niitä kauniita), kun olet asioista perillä.

      Siunaten, Mattius

    • Tsemppiä vaan....!

      Sulla ei ole vaan uskonnon vapautta mutta myös elämän vapautta olet paitsi ja et pysty kehittymään itse minkälainen olet kun on vanhemmat jotka sinut muotouttaa siksi miksi haluavat ja se on helppoa tehdä nuorelle ja varsinkin omalle lapselle. Tiedän vähän minkälaista on kun nykyinen mieheni on samanlaisesta perheestä. sinuna lähtisin pois elämään omaa elämää niin pian kuin voisin. Voisitko mennä jonnekkin toiselle kunnalle vaikka opiskelemaan tai siskollesi asumaan koska hyvää nämä sun vanhemmat ei sulle tee. Sun olis hyvä aika mennä ja etsiä oma itsesi ja alkaa elämään. Älä anna itsesi kuolla henkisesti, vaan taistele sitä vastaan ja tee suunnitelma elämälles ja mee sitä kohden. Uskonto mun mielestä tuo enemmän pahaa elämään kun hyvää se on nähty monta kertaa.

    • Olet vapaa

      On sinulla se vapaus. Ei kukaan muu voi sinua pakottaa sinua mihinkään. Sinun uskosi on sinun oma asiasi. Toiset voivat pakottaa sinut rituaaleihin: Käymään kirkossa, lukemaan Raamattua, laulamaan virsiä. Niillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, jos et usko niihin. Ne ovat vain tyhjiä rituaaleja ilman uskoa.

      Ei kukaan voi tehdä sinusta uskovaista, jos et itse tunne olevasi sellainen. Vaikka osa uskovaisista haluaakin kontrolloida muita ja pakottaa heitä asioihin, niin usko on aina henkilökohtainen asia.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1475
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1040
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      907
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      773
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe