Asumiskysely

KoppavaHoro

Asutko miten haluat?

Jos voisit vapaasti valita, missä asuisit ja miten?

Mikä on paras asumismuoto (omakotitalo, erillistalo, rivitalo, paritalo, kerrostalo, joku muu) ja miksi?

Mitä hyvää ja mitä huonoa on nykyisessä kodissasi?

Mikä on tärkein kriteeri, kun etsit uutta asuntoa?

Kyselyn innoitti se, että minä olen kai tullut vanhaksi, kun tämä kaupunki, joka 6 vuotta sitten tuntui totaaliselta tuppukylältä, on liian metropolia meikäläiselle. Hermoja kiristää kaupungin liikenne, ihmismassat marketeissa, parkkipaikkojen metsästys. Siis ihan todella. Haluan landemmalle vaikka sitten työmatka tuplaantuisi. Onko tämä ikäkysymys?

32

289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dazu-Z

Asun.

*kieriskelee lattialla voipuneena*

Meinasin tukehtua moton sisälle!

NIIN?:D

Haha!

• XD

olisit tukehtunut

RAHRAHRAHRAH!!!

• KoppavaHoro

Mikäs se sun motto on?

• dazu-Z
        KoppavaHoro kirjoitti:

Mikäs se sun motto on?

Parempi lattialla kuin sängyssä!

Haha!

• dazu-Z
        XD kirjoitti:

olisit tukehtunut

RAHRAHRAHRAH!!!

HAR!

Haha!

• ....................

Jos kämppä miellyttää ja duunimatka on sopiva niin muulla ei ole niin väliä. Vaihtelu virkistää! Yritän muuttaa tasaisin väliajoin ja aika monta erilaista asuntoa on tullut koettua.
      Sisustaminen ei kiinnosta mutta materiaaleja katson että ovat hyvät ja laadukkaat.

• Asutko miten haluat? - kyllä

Jos voisit vapaasti valita, missä asuisit ja miten? - tällä hetkellä ei juuri paremmin voisi olla

Mikä on paras asumismuoto (omakotitalo, erillistalo, rivitalo, paritalo, kerrostalo, joku muu) ja miksi? - Kun lapset olivat pieniä oli omakotitalo suurella pihalla mukava ja käytännöllinen. - Koska en kuitenkaan jaksa pitää huolta mistään valtavasta puutarhasta nurmikkoineen, on nykyinen piha juuri sopivan kokoinen. - Piha pitää kuitenkin olla, muulla ei ole väliä.

Mitä hyvää ja mitä huonoa on nykyisessä kodissasi? - hyvää kaikki muu, mutta puusaunan haluaisin

Mikä on tärkein kriteeri, kun etsit uutta asuntoa? - sijainti ja koko sekä huonejärjestys / käytännöllisyys - arvostan suuresti myös sitä, että kaikki tila on yhdessä kerroksessa

• KoppavaHoro

Ajattelen hyvin samalla lailla, erityisesti tuon yksitasoisuuden kanssa. En halua ravata rappuja montaa kertaa päivässä. Mutta siitäkin olen ainakin osittain valmis tinkimään, jos muut avut ovat ylivoimaiset.

• Tällä hetkellä tämä okt. asumismuoto tuntuu parhaalta.
      Sijainti ja helpot kulkuyhteydet ovat tärkeitä kriteereitä. Olen muuttanut useampaan otteeseen (viimeksi 2 vuotta sitten).

Asenteeltani ja mieleltäni olen kaupunkilainen. Viihdyn kyllä maalla, vierailen mielelläni, en kuitenkaan jaksaisi verkkaista menoa kovin pitkään.
      Kaipaan stadiin ja omiin ympyröihini.

Vuosia sitten asuin aivan keskustan tuntumassa, vanhassa kerrostalossa 5:ssä kerroksessa (ei hissiä).
      Se tuntui silloin hyvältä ratkaisulta, viihdyin loistavasti ja kuvittelin etten koskaan muuttaisi pois.
      Niin vaan elämä kuljettaa. Oma mieli muuttuu, elämän suunta saa uuden kurssin.

• Asutko miten haluat? en

Jos voisit vapaasti valita, missä asuisit ja miten? lähempänä kauppakeskusta

Mikä on paras asumismuoto (omakotitalo, erillistalo, rivitalo, paritalo, kerrostalo, joku muu) ja miksi? kerrostaloasunto kaupungissa olisi unelma, lyhyt matka joka paikkaan.

Mitä hyvää ja mitä huonoa on nykyisessä kodissasi? oma rauha, naapurit on suht etäällä, kuitenkin lähellä. Huonoa on lämmönsäätelyt talvella nurkista ja sitten lumityöt, ja kesällä pihatyöt ne on tehtävä..alkaa kyllästyttää

Mikä on tärkein kriteeri, kun etsit uutta asuntoa? hinta ainakin ja missä se sijaitsee

Kyselyn innoitti se, että minä olen kai tullut vanhaksi, kun tämä kaupunki, joka 6 vuotta sitten tuntui totaaliselta tuppukylältä, on liian metropolia meikäläiselle. Hermoja kiristää kaupungin liikenne, ihmismassat marketeissa, parkkipaikkojen metsästys. Siis ihan todella. Haluan landemmalle vaikka sitten työmatka tuplaantuisi. Onko tämä ikäkysymys?

En usko että on ikäkysymys, ihminen kaipaa vaihtelua. Ja siksi uskon että olisit tyytyväinen paikassa missä on se on oma rauha. Itse taas kaipaan kaupungin hälinää nyt vanhemmiten.

• En asu. Haluaisin asua jonkun vilkaan metropolin keskustassa rauhallisen järven rannalla. Haluaisin nähdä paljon ihmisiä ja olla omissa oloissani. Haluaisin asua ystäviä lähellä ja työpaikkaa lähelle.

Pitkä työmatka, jos kestää suuntaansa vaikka tunnin, vie jokaisesta päivästäsi n. 2,5 tuntia pois. Se käy piemään vuodenaikaan ja huonoissa keleissä rasittavaksi, ellei sinulla ole liukuvaa työaikaa.

• j.h.

Mut joo. Tuhkisirroittelua sit, kun olet kotona.

• Asun juuri niin kuin olen pikkupojasta saakka haaveillut. Paras asumismuoto on tälläinen pieni maatila jossa on mahdollisuus jopa lähes täydelliseen omavaraisuuteen.

Huonoa on pitkät etäisyydet kaikkialle ja apua ei kehtaa hälyttää vaikka sitä tälläsessä perheessä aina silloin tällöin kaivattaisiin. Pitkät etäisyydet aiheuttaa myös sen, että kun kerran on kotiin päässyt niin ei viitsi enää mihinkään arki-iltaisin lähteä.

Hyvää on se, että eipä ole kyyliä olan takana kurkkimassa. Ja tämä paikka on melkein kuin satukirjasta. Samoin ihmiset meidän perheessä tekee tästä aivan mahtavan paikan. Lämpöä ja läheisyyttä riittää.

Toivottavasti ei tarvitse enää asettaa kriteerejä sen uuden asunnon suhteen vaan saisin elää täällä elämäni loppuun saakka.

Kyllä asunnonhankina on aina vähä ikäkysymys. Prikymppisellä on eri tarpeet kuin nelikymppisellä.

• KoppavaHoro

Kuulostaa kyllä aika ihanteellselta. Kyllä minäkin vieläkin landemmaksi lähtisin, mutta kun asuu suurimman osan ajasta yksin, niin ihan turvallisuudentunteen takia haluaa ihmisiä suurinpiirtein huutoetäisyydelle.

Jos mä olen mummona yksin tai vaikka kaksin, niin kyllä mä ehkä sitten haluan asua jossain mukavassa yhteisöllisellä talossa kävelymatkan päässä Stockan herkusta, mutta nyt riittää se, että paikat ovat ajomatkan etäisyydellä. Ja ruokakauppaa ei tarvi viereen, jos se löytyy työmatkan varrelta.

Vähän lähemmäs unelmaa ollaan pääsemässä, mutta tuuletetaan sitten kunnolla kun nimet on papereissa.

• Hassu juttu tuo, että oletko päättänyt lopettaa kaupassakäynnin? Ei kai maallemuutto kauppareissuja helpota, päin vastoin.

• dazu-Z

Miten niin? Siellähän kiertää myymäläauto!

Haha!

• Asutko miten haluat?
      -kyl, suunnilleen

-jossain ihanassa vanhassa kerrostalossa, asunnossa missä olis isot ja korkeat ruutuikkunat syvällä seinässä siten, että ikkunalaudoilla voisi istua. ja samanlainen verhoilla omaksi tilakseen rajattava makuualkovi kuin oli mun edellisessä kämpässä. eikä mielellään missään kauhian isossa kaupungissa sais olla tuo asunto..

Mikä on paras asumismuoto (omakotitalo, erillistalo, rivitalo, paritalo, kerrostalo, joku muu) ja miksi?
      -kerrostalo, kun en ollenkaan pidä pihatöistä.
      ja jos jokin ei toimi tai muuten vaan pitäis uusia, ei tarvi muuta ko soittaa huollon pojille, ja ne tullee ehkä joskus korjaamaan,

-hyvää: kts. edell.
      huonoa:
      -antiikkiset viemäriputket, vessa on yhtenään tukossa,
      -liian vähän kaappitilaa
      -alakerran naapurit.

-emmää ossaa sanoa,
      no ehkä ne työpaikat lähellä ja blaablaablaa
      ...ja isot ja korkeat ikkunat!

mur

• Asutko miten haluat?
      Resursseihin nähden kyllä.

Merenranta-penthousessa Melbournessa

Vanha vitsi omakotitalosta keskellä kaupunkia ja merenrannalla olisi hieno olettaen, että olisi varaa palkata talkkari. Noin muuten pidän kerrostaloasumisen vaivattomuudesta.

Hyvää suht uusi talo, oma sauna, parveke, hyvä sijainti, sopivan kokoinen ja se että hissillä pääsee suoraan lämpimään autohalliin. Huonoa on eteisen hukkaneliöt ja toisen wc:n puute.

Parveke ja sijainti.

Tiedä nyt tuosta ikäkysymyksestä. Minä haaveilin pari vuosikymmentä omakotitalosta, mutta kun Rouva Ratikka patisti muuttamaan keskustaan, en enää halua täältä pois.

• va

no vittu, en asu.

- kesällä nurmenleikkuuta tuhansia neliöitä / muuta pöpelikön raivausta / lapiotöitä!!!
      - talvella lumitöitä, polttopuun rahtaamista ja isoja öljylaskuja
      - jokaiseen vuodenaikaan kämpässä on liikaneliöitä, joita pitää siivota

Paras asumismuoto tähän asti on ollut kerrostalo keskikokoisen suomalaisen kaupungin lähiössä.

Parasta olisi asua jatkuvalla syötöllä hotellissa täydellä huonepalvelulla, ravintola alakerrassa

Seuraavan kämpän tärkein kriteeri tulee olemaan helppous/huolettomuus/energiapiheys

• Asutko miten haluat? Kyllä.

Jos voisit vapaasti valita, missä asuisit ja miten? Ulkomailla. Edullisemmin.

Mikä on paras asumismuoto (omakotitalo, erillistalo, rivitalo, paritalo, kerrostalo, joku muu) ja miksi? Kerrostalo olisi energia- ja ympäristötehokkain vaihtoehto.

Mitä hyvää ja mitä huonoa on nykyisessä kodissasi? Suuri koko ja paljon tekemistä.

Mikä on tärkein kriteeri, kun etsit uutta asuntoa? Hinta ja liikenneyhteydet.

• Asutko miten haluat? - paikkakunnallisesti en.

Jos voisit vapaasti valita, missä asuisit ja miten? - naapurikaupungissa samanlaisessa kämpässä tai sitte missä tahansa kaupungissa kunhan pysyy pohjanmaan rajojen sisäpuolella ainaki toistaiseksi.

Mikä on paras asumismuoto (omakotitalo, erillistalo, rivitalo, paritalo, kerrostalo, joku muu) ja miksi? - rivari.

Mitä hyvää ja mitä huonoa on nykyisessä kodissasi? - viihtyisällä ja rauhallisella alueella, sauna ja muutenki sopivan tilava. huonoa muurahaiset kesäisin.. paitsi kyllä niitä yksittäisiä sielä vieläki näkyy vönkivän.

Mikä on tärkein kriteeri, kun etsit uutta asuntoa? - viihtyvyys, kulkuyhteydet, hinta.

- kai se on ihan vaihtelustaki kiinni, kyllä munkin mieli halajais jo näitten vuosien jälkeen vähä suurempaan paikkaan, autottomana ku tulee turhan kalliiksi liikkua aina sillä bussilla ja ku nekään ei aina liiku niin on niin aikataulujen orja.

• Citynainen

Asunto on lähes täydellinen mutta mieluiten asuisin omakotitalossa rannalla. Oma talo luo vapautta äänten ja oman vastuun omista nurkista.
      Haaveilen omasta ja vähän isommasta asunnosta. Saisin oman huoneen.
      Asunnon oltava rauhallisella alueella tai osaketalossa. Sauna on oltava oma.
      Toiveissa myös ettei olisi eläkeikään asti veloissa.

• Asutko miten haluat? - Suomen olosuhteissa kyllä asun toistaiseksi ainakin parhaalla mahdollisella tavalla, jos joskus mieli vaihtuu ainahan voi muuttaa...

Jos voisit vapaasti valita, missä asuisit ja miten? - Välimeren tuntumassa joko vuokralla tai omassa..rivari tai ok-talo olis ihan jees..ehkä kerrostalokin menis semmoinen pieni...

Mikä on paras asumismuoto (omakotitalo, erillistalo, rivitalo, paritalo, kerrostalo, joku muu) ja miksi? - Kokemukseni mukaan omakotitalo tai rivari tai paritalo..

Mitä hyvää ja mitä huonoa on nykyisessä kodissasi? - Sijainti on ihan hyvä ja rauhallinen, huonoa ei varsinaisesti ole vielä eteen tullut...neliöitä kaipaisi joskus yhden pienen huoneen verran lisää..

Mikä on tärkein kriteeri, kun etsit uutta asuntoa? - Hinta laatusuhde kohdillaan, sijainti ja varustelutaso..oma sauna pitää olla ja asunnosta on pidetty huolta..ettei ole rotankolo..

• Ikäkysymykseen, että voihan se olla ns. kolmenkympin kriisi? ;-) Tai mulle ainakin tuli tuossa kolmenkympin alkupuolella semmoinen uudistumisen ja uudistamisen tarve vähän asiassa jos toisessakin. Mut noin muuten oman rauhan kaipaaminen on itellä ollut aina voimakkaasti läsnä.

Aikansa kutakin, joskus tekee hyvää kokeilla vanhasta kaavasta poikkeavaakin.

• puskalisko

en asu miten haluan. Minusta on luonnotonta asua tällaisissa päällekkäin kootuissa bajamajoissa, enkä haluaisi nähdä kenenkään naamaa kun menen ovesta ulos. Hermoja kiristää, ihan kuten sanoit.

• unelmiapitollaNNNNNN

Asun väliaikaisesti sukulaisteni luona.

Haluaisin asua monessa paikassa maalla ja kaupungissa sekä ulkomailla. Kaupunkiasunnossa pitäisi olla paljon ikkunoita, kaunis maisema jota ihailla etelä-lounas-länsiparvekkeelta. Sauna, takka ja autolle lämmin autotalli, jonne helppo päästä suoraan hissillä. Talo sijaitsisi parhaimmalla paikalla ja olisi tyylikkään näköinen joko jugendia tai huippumoderni.
      Maaseutuasunto olisi sellainen keskikokoinen maalaistaloidylli järven rannalla, vanhoja rakennuksia, puutharha omenapuineen ja kotoinen pihapiiri vanhoine rakennuksineen, naapureita ei kovin lähellä ja lähimpään kaupunkiin korkeintaan puolen tunnin ajomatka.

• Immu.

En tosiaan asu !

• Asutko miten haluat? Suurin piirtein.

Jos voisit vapaasti valita, missä asuisit ja miten? Aika samalla tavalla kuin nyt. Tietysti jos lähin suuri kaupunki (Turku) olisi toisaalta vielä vähän lähempänä ja koulu ja muut palvelut myös kävelymatkan päässä, niin sitten olisi täydellistä, mutta miksi jossitella. No sanotaan vielä, että järvi pihapiirissä :P Suomessa kyllä ja tässä talossa.

Mikä on paras asumismuoto (omakotitalo, erillistalo, rivitalo, paritalo, kerrostalo, joku muu) ja miksi? kerrostalo tai omakotitalo. Noissa muissa on naapurit liian lähellä. Olen niin lounais-suomalainen mörkki, että haluan olla välillä omassa rauhassa, omalla pihallani. Naapureiden kanssa voi okt:ssa olla tekemisissä silloin kun haluaa,useinkin, muttei ole koko ajan katseiden alla.Tai kerrostalossa kun ei ole pihaa ollenkaan, niin siinäkin saa jurottaa itsekseen :P

Mitä hyvää ja mitä huonoa on nykyisessä kodissasi? Talo on rakas, koska siihen liittyy muistoja (ent. mummola) ja se on kunnostettu ja sisustettu oman mielen mukaisesti. Sijainti on myös melko hyvä. Jonkun mielestä vois mun sukulaiset asua vähän liian lähellä, mutta pääsehän niitä pakoon mökille.. Tässä on eräs ajoittain vähän meluhaittaa, johon ei voi vaikuttaa. Se häiritsee ajoittain.

Mikä on tärkein kriteeri, kun etsit uutta asuntoa? En ole enää parikympin iän jälkeen (kun on itse voinut vaikuttaa) halunnut asua muuta kuin vanhoissa taloissa. Mielellään väh. 100v. vanhassa kerros-tai omakotitalossa. Elí talon ikä on yksi. Sitten se, että sen voi laittaa mieleisekseen, ettei se ole kunnostettu tai remontteerattu liikaa, liian uuden tyylisesti. Säilytetty vanhat ikkunan mallit ja esim. ovet. Tapetit ym on helppo vaihtaa, mutta rakenteita ei. Asunnon/talon hinta tietysti myös. Onneksi halvempia on olleet juuri ne vanhat, laittamattomat..Ja on ollut saatavissa puutavaraa edullisesti. Ja mies innokas remonttireiska.

On se :D Mä halusin 18v. maalta poispoispois ja äkkiä!!! Mahdollisimman suureen kaupunkiin ja loppuiäksi. Kolmenkympin tienoilla mieli muuttui ja alkoi maalle kaipuu :)

• Seilin asukki

Jaahas, niistä mummon tapeteista tehdystä klänningistä tunnistinkin ybeen
        sitimarketin viinakaupassa.

• Asutko miten haluat?

EN.

Ööö, ITALIASSA, VÄLJÄSTI.

KERROSTALOSSA VAIVATTOMINTA.

HALPA VUOKRA, HIUKAN KYLMÄ TALVISIN.

SIJAINTI, KOKO, VUOKRA.

Onko tämä ikäkysymys?

TUSKIN. VAIHTELUNHALUA EHKÄ.

OLE HYVÄ!

• Kerrostalo on parhaita asumismuotoja, asuitpa sitten vuokra tai omistusosakkeessa. Ei ylimääräisiä kuluja lämmityksesta eikä pihanauraamisesta. Lompakolleni sopivin vaihtoehto.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      170
      1083
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      847
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      783
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      728
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      529
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      294
      525
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      521
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      479
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Kalle irtisanoutui

Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin
      Orimattila
      53
      454
    Aihe