Onko kielitaidottomuus vaarallista ?

Yksityisten lääkäripalvelujen hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosien aikana. Samaan aikaan osa kunnista kärsii lääkäripulasta ja joutuu käyttämään yksityisiä vuokralääkäreitä.

Apteekkariliitto pelkää, että joidenkin ulkomaalaissyntyisten keikkalääkäreiden heikko suomen kielen taito saattaa vaarantaa potilasturvallisuuden.

Laitetaanko englannin kieltä riittävästi taitamattomat suomalaiset pantomiimikursseille, jotta lääkäreiden kielitaitovaatimusta ei tarvita ? Vai pitäisikö säätää laki, jonka mukaan kunnallisten lääkärivirkojen pitää olla ensin täytetty, ennen kuin lääkärit saavat Valviralta lupia pitää yksityisvastaanottoa ?

Aamun radiouutisissa haastateltu virkamies sanoo, että on parempi saada vajavaisen kielitaidon omaava lääkäri kuin olla kokonaan ilman lääkäriä. Oletko samaa mieltä tai millaista ratkaisua ehdotat ongelmaan ? Menetkö turvallisin mielin lääkärin vastaanotolle (Suomessa tai muualla maailmassa), jos sinulla ja lääkärillä ei ole yhteistä kieltä ?

35

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en mene

tosin mamut määräävät helpommin kolmiolääkkeitä ;)

• Nääh - kyllä masennuslääkereseptin pystyy kirjoittamaan ilman diagnoosia tai yhteistä kieltä. Tärkeintä on siis kehittää helppo käyttöliittymä sähköiselle reseptille. Toisaalta - mihin ihmeeseen tarvitsemme lääkäriä - vapaan markkinatalouden hengessä lääkkeet voisi panna nettikauppaan ilman reseptiä (alas protektionismi). Lisäksi vois kehittää parempia softia arvioimaan potilaan kuntoa - ihmiskontaktit on yliarvostettuja.

• Kuinka kerrot kielitaidottomalle lääkärille masennusoireistasi; pantomiimiesityksellä vai piirtämällä mutrusuun kuvia paperiin ?

Sähköinen resepti taitaa olla jo aika yleisesti tulossa käyttöön.

• xena-183 kirjoitti:

Kuinka kerrot kielitaidottomalle lääkärille masennusoireistasi; pantomiimiesityksellä vai piirtämällä mutrusuun kuvia paperiin ?

Sähköinen resepti taitaa olla jo aika yleisesti tulossa käyttöön.

Miten niin kerron - ihme-eliksiiri toimii kaikkiin vaivoihin.

• ttuplai kirjoitti:

Miten niin kerron - ihme-eliksiiri toimii kaikkiin vaivoihin.

Miten mulle tuli tästä mieleen eräs episodi Peppi Pitkätossusta ;)

• Työpaikallani on pari persua, joilla on ollut elämää suurempia ongelmia työterveyshuollon ulkomaalaistaustaisten lääkäreiden kanssa. Kuunnellessani heidän juttujaan, miten lääkärireissu on mennyt persiilleen, en voi kuin ihmetellä.

Kyllä, on tapahtunut väärinkäsitys. Mutta nämä sankarit eivät ole viitsineet alkaa sitä oikaisemaan vaan todenneet ykskantaan, että lääkäri ei osaa hommiaan. Minä vastaavassa tilanteessa yritän selittää uudelleen, mikä minua vaivaa ja mitä luulisin hoidoksi saavani. Sanomattakin selvää, että minun ongelmani on hoitunut.

Eli minusta vikaa on enemmän asenteissa kuin kielitaidossa.

• Minunkin omalääkärini on maahanmuuttaja. - En ole selvittänyt onko hän Pakistanista vai mistä. - Olen itse asiassa puhunut hänen kanssaan vain puhelimessa useita kertoja ja todennut, ettei hänen suomen kielen taitonsa ole kovin hyvä. - Kuitenkin, hän on hoitanut asioitani erinomaisesti. - Yhden kerran eräs asia, josta mielestäni oli sovittu puhelimessa, ei ollut mennyt eteenpäin ja jouduin soittamaan siitä uudelleen.

Ikäihmisille saattaa yhteisen kielen puute olla ongelmallisempaa ja aiheuttaa kenties pelkoa.

• xena-183 kirjoitti:

Minunkin omalääkärini on maahanmuuttaja. - En ole selvittänyt onko hän Pakistanista vai mistä. - Olen itse asiassa puhunut hänen kanssaan vain puhelimessa useita kertoja ja todennut, ettei hänen suomen kielen taitonsa ole kovin hyvä. - Kuitenkin, hän on hoitanut asioitani erinomaisesti. - Yhden kerran eräs asia, josta mielestäni oli sovittu puhelimessa, ei ollut mennyt eteenpäin ja jouduin soittamaan siitä uudelleen.

Ikäihmisille saattaa yhteisen kielen puute olla ongelmallisempaa ja aiheuttaa kenties pelkoa.

Niinpä. Maahanmuuttajia on iät ja ajat haaveiltu paikkaamaan vanhustenhoidon työvoimapulaa. Valitettavasti vanhukset ovat kivikautisten asenteidensa vankeja, vaikkei dementia ja pelkotilat vielä vaivaisikaan. Tosin minä olen sitä mieltä, että jos kielipuoli ei sovi vaipanvaihtajaksi, niin maatkoon sitten paskoissaan.

• Dr Spåra

Aivan niin; asennevammaisuus ja kielitaidottomuus sinua vaivaakin sekä muistihäiriö, etkä siksi muista ottaa lääkkeitäsi.

• Tri Kuskinen

Ratikan vaiva onkin asennevammaisuus ja kielitaidottomana luulee lääkkeitänsä suppoiksi ja työntää pillerit peräsuoleensa, jossa ne eivät tehoa.

• Ratikkakuski kirjoitti:

Niinpä. Maahanmuuttajia on iät ja ajat haaveiltu paikkaamaan vanhustenhoidon työvoimapulaa. Valitettavasti vanhukset ovat kivikautisten asenteidensa vankeja, vaikkei dementia ja pelkotilat vielä vaivaisikaan. Tosin minä olen sitä mieltä, että jos kielipuoli ei sovi vaipanvaihtajaksi, niin maatkoon sitten paskoissaan.

Minä en ole kohdannut sellaista tilannetta, jossa vanhus olisi ollut pahoillaan siitä, että hoitolaitoksessa häntä avustanut ruokahuollon henkilö tai siistijä tai hoitoapulainen olisivat olleet suomen kieltä lähes taitamattomia maahanmuuttajia. - Päinvastoin, vanhukset ovat olleet pääasiassa uteliaita henkilöä kohtaan, kenties kehuneet tämän rivakkaa työotetta ja harmitelleet yhteisen kielen vähyyttä tai puutetta.

Sen sijaan ikäihmiset harmittelevat jo sitä, että heidän omalääkärinsä vaihtuu niin usein ja he joutuvat selittämään sairauskertomuksensa aina uudelleen. - Jos tuossa kohdassa vastassa onkin kielitaidoton lääkäri, niin varmasti syntyy pelkoa diagnoosin oikeellisuudesta. - Jollakulla saattaa olla useita sairauksia ja paljon eri lääkkeitä, joiden yhteisvaikutus täytyy tuntea.

Olisiko ratkaisu, jos pieniin terveyskeskuksiin palkattaisiin maahanmuuttajalääkäreiden seuraksi yksi tai useampia tulkkeja ? Kalliiksi sekin tulee, mutta mielestäni kuitenkin parantaisi potilasturvallisuutta.

• xena-183 kirjoitti:

Minä en ole kohdannut sellaista tilannetta, jossa vanhus olisi ollut pahoillaan siitä, että hoitolaitoksessa häntä avustanut ruokahuollon henkilö tai siistijä tai hoitoapulainen olisivat olleet suomen kieltä lähes taitamattomia maahanmuuttajia. - Päinvastoin, vanhukset ovat olleet pääasiassa uteliaita henkilöä kohtaan, kenties kehuneet tämän rivakkaa työotetta ja harmitelleet yhteisen kielen vähyyttä tai puutetta.

Sen sijaan ikäihmiset harmittelevat jo sitä, että heidän omalääkärinsä vaihtuu niin usein ja he joutuvat selittämään sairauskertomuksensa aina uudelleen. - Jos tuossa kohdassa vastassa onkin kielitaidoton lääkäri, niin varmasti syntyy pelkoa diagnoosin oikeellisuudesta. - Jollakulla saattaa olla useita sairauksia ja paljon eri lääkkeitä, joiden yhteisvaikutus täytyy tuntea.

Olisiko ratkaisu, jos pieniin terveyskeskuksiin palkattaisiin maahanmuuttajalääkäreiden seuraksi yksi tai useampia tulkkeja ? Kalliiksi sekin tulee, mutta mielestäni kuitenkin parantaisi potilasturvallisuutta.

Minusta tuo on aivan loistavat idea. Tai ei varsinaisia ammattitulkkeja vaan maahanmuuttajataustaisia, täysin kaksikielisiä hoitoapulaisia.

• Dr Spåra kirjoitti:

Aivan niin; asennevammaisuus ja kielitaidottomuus sinua vaivaakin sekä muistihäiriö, etkä siksi muista ottaa lääkkeitäsi.

Onko Hullu-Anselmi taas noussut väärällä jalalla sängystä? ;-)

• Tri Kuskinen kirjoitti:

Ratikan vaiva onkin asennevammaisuus ja kielitaidottomana luulee lääkkeitänsä suppoiksi ja työntää pillerit peräsuoleensa, jossa ne eivät tehoa.

No nyt selvisi, miksi oireesi ovat viimeaikoinan pahentuneet. ;-)

• Minulla oli hilajttain tilanne, jossa tarvitsen antibioottieston ja kun menin hakemaan reseptiä, en saanutkaan sitä.

Hoitaja sanoi olette allerginen lääkkeelle tieojen mukaan oli kirjattu niin ( sain reseptin toisen ei sopivan antibiootin ) ja läksin kotoa kiiruusti hakemaan epikriisit jossa korostetaan että estona on juuri se antibiootti.

Kyseisen kommentin oli kirjoittanut ulkomaalainen lääkäri ja oli työtä korjata se virhe, toisen lääkärin piti kumota se.
      Jos henkilö on tajuton silloin ei kielitaidolla ole mitään merkitystä, kun kyseessä on vaan elintoimintojen hoito.

• Kyllä tosiaan joku leikkaava lääkäri tai ensiapuryhmän kanssa työskentelevä varmaan onkin ihan OK, koska siinä joko ryhmä paikkaa kielitaidon puutetta tai tapaukseen on ollut aikaa perehtyä operaation suunnitteluvaiheessa.

Tuo on ollut varmasti aika harmillinen tilanne. - Tosin olen joutunut itsekin tsekkaamaan ihan syntyperäisten suomalaisten lääkäreiden lääkemääräyksiä farmaseutin kanssa flunssasairauksien hoidossa raskausaikoina ja pari kertaa palasin vastaanotolle muuttamaan reseptiä, koska jotakin lääkkeen sidosainetta ei oltu riittävästi tutkittu, eikä lääkettä suositeltu raskaana oleville.

Apteekkariliitto on kertonut, että heikosti suomea ymmärtävien lääkäreiden lääkemääräyksissä yleinen virhe on esimerkiksi viikkoa ja vuorokautta tarkoittavien lyhenteiden sekoittaminen keskenään, jolloin lääkeannos voi moninkertaistua. Myös samankaltaiset lääkkeiden nimet saatetaan sotkea keskenään, joka on johtanut vaaratilanteisiin.

• ei tuolla kielitaidottomuudella ole niin väliä, koska eipä näytä suomalaiset lääkäritkään ymmärtävän potilaitaan, esim ripuliin määrätään mieliala lääkkeitä.

• Ihan tosi? Seuraavan kerran kuin pakkini on sekaisin, jätän Imodiumit syömättä ja kipaisen hakemaan mielialalääkereseptin terveyskeskuksesta. Se parhaiten nauraa, jolla on vahvimmat lääkkeet!

• Tein susta aloitukse

n, missä käsiteltiin riitaasi fionan kanssa, että olit mankunut häntä tyttöystäväksi, mutta tuli pakit, ja sitten päätitte jatkaa taas kavereina.

Se poistettiin.

• Ratikkakuski kirjoitti:

Ihan tosi? Seuraavan kerran kuin pakkini on sekaisin, jätän Imodiumit syömättä ja kipaisen hakemaan mielialalääkereseptin terveyskeskuksesta. Se parhaiten nauraa, jolla on vahvimmat lääkkeet!

"Aamulehti kertoi viikonloppuna, että masennuslääkkeillä hoidetaan nykyään monia muitakin vaivoja kuin varsinaista masennusta. Kysely lukijoille vahvisti, että moni heistäkin on huomannut saman.

Useat ovat joutunut kärsimään kivuista ja säryistä, koska heidän oireitaan ei ole otettu vakavasti. Pahimmillaan oikean vaivan diagnosointi on viivästynyt.

Onpa masennuslääkkeillä yritetty lukijoiden mukaan hoitaa ripulia ja erektiohäiriöitäkin.

Lue hurjat tarinat alta!

Selkäkipuun määrättiin masennuslääkettä, koska olin niin hajonnut, kun vikaa ei löytynyt. No eihän sitä löydy, jos ei tutkita, ja määrätään vain kipulääkkeitä ja masennuslääkkeitä. Lopputaistelujen jälkeen löytyi pullistuma selästä. Masennuslääkkeistä ei ollut kyllä mitään hyötyä.

selkäkipu

Eräs lääkäri määräsi masennuslääkkeitä, kun valitin erektio-ongelmasta. No kaipa häiskä oli sitten oikeassa. Masentaahan se, kun ei homma pelitä.

Marino

Sain vanhanajan masennuslääkkeitä migreenin hoitoon estolääkkeeksi. Kolme kuukautta asiaa kokeilin, mutta kymmenen kiloa lihottuani päätin, että täytyy olla muitakin hoitovaihtoehtoja. Nykyisin käytän täsmälääkkeitä kohtauksen tullessa. Kilot jäivät, ja migreeni on hoitotasapainossaan.

Aapisesta opit

"Masennus" olikin hiivasieni

Juu, onhan niitä annettu: säännollisesti toistuviin ripuli-kohtauksiin. Ostin lääkkeet, luin mihin ne oli tarkoitettu ja heitin saman tien roskiin. Sittemmin osoittautui, että suolistossa riehui hiivasieni, jonka itse tunnistin ja sain kuriin ruokavaliolla. Se lääkäri oli varmasti tehnyt yhtälön: Nainen-hermostunut-hermoperäinen suoliston ylitoiminta....? Huonosta olosta johtunut hermostuneisuus katosi myös paranemisen myötä.

Italiasta

Valitin vatsakivuista ja runsaista kuukautisista. Lääkäri pyysi minua tekemään masennustestin. Testin mukaan ei ollut masennusta tai itsetuhosia ajatuksia, silti hän määräsi masennuslääkkeet. Lääkkeet muuttivat aineenvaihduntani ja lihoin muutamassa kuukaudessa 20 kiloa. Myöhemmin kävi ilmi, että kohdussani oli kanamunan kokoisia myoomia, jotka aiheuttivat kivun ja runsaan vuodon. Kohtu poistettiin mutta ylipaino jäi. Kaupan päälle sain vielä selkäkivut ylipainosta.

Provikaresepti?

Itselleni määrättiin selkä-niskavarsioireyhtymään masennuslääkkeitä ja samalla laitettiin myös lähete psykiatrin vastaanotolle. Lääkkeitä en ole syönyt ja vastaanotolla en ole käynyt. Pitäisi varmaan? Selkä on edelleen kipeä!

M

Sain masennuslääkkeet ja skitsofrenian hoitoon tarkoitettuja antipsykoottisia lääkkeitä, koska valitin jatkuvaa kovaa vatsakipua, joka lääkärin mielestä oli psyykkistä. Minut laitettiin myös psykologille. Puoli vuotta, eikä mitään apua.

Siinä vaiheessa meni hermo ja nostin kamalan hässäkän pystyyn. Pääsin vihdoin ultraan. Löytönä kaksi jättimäistä sappikiveä. Siitä sappirakon poistoleikkaukseen ja päälääkkeet takaisin apteekkiin. Kiitos hyvästä hoidosta!

Emmelie

Miehelleni määrättiin masennuslääkitys, kun hän meni lääkäriin valittamaan käsivarren kipua ja sormien puutumista.

Vaimo

Aina tyrkyttävät

Valitin epämukavia työoloja ja vaivoja, sekä stressiä. Lääkäri määräsi masennuslääkettä. Valitin unettomuutta, lääkäri määräsi masennuslääkettä. Kyllä ne aina muotilääkettä tyrkyttää.

Luulosairasko?

Minulla on krooninen refluksitauti. Heräsin happo-oireisiin usein varsinkin aamuyöllä. Lääkäri diagnotisoi minut masentuneeksi, vaikka intin vastaan. Annoin periksi, joten lääkäri määräsi minulle masennuslääkkeet ja kuukauden kontrollin jälkeen kaksinkertaisti annoksen. Tällöin meni loputkin yöunet. Puhe puuroutui ja kirjoitaamieni tekstien kirjaimet heittelivät lukiessa.

Järkyttävä kokemus

Sain vaihdevuosivaivoihin yllättäen masennuslääkereseptin. Uteliaisuudesta kävin hakemassa kuukauden pillerit ja söinkin ne. Kuumiin aaltoihin ne eivät auttaneet, mutta myönnän, että olin paremmalla tuulella. Käydessäni hiukan myöhemmin gynekologilla, sain asianmukaisen hormonikorvaushoitoreseptin.

Melkein mummo

Itselle määrättiin masennuslääkkeitä, koska en nauti toisten ihmisten seurasta. Lääkärit sanoivat, että en ole masentunut, mutta silti käskettiin ottamaan niitä. Se, että en nauti toisten ihmisten seurasta, on luonteenpiirre jota ei lääkkeillä voi korjata.

ei nimimerkkiä

Valitin työterveyslääkärille polvikipua, lääkäri ehdotti masennuslääkettä. Hakeuduin yksityiselle ja polveni tähystettiin, nyt leposärky on poissa."

• monte24 kirjoitti:

"Aamulehti kertoi viikonloppuna, että masennuslääkkeillä hoidetaan nykyään monia muitakin vaivoja kuin varsinaista masennusta. Kysely lukijoille vahvisti, että moni heistäkin on huomannut saman.

Useat ovat joutunut kärsimään kivuista ja säryistä, koska heidän oireitaan ei ole otettu vakavasti. Pahimmillaan oikean vaivan diagnosointi on viivästynyt.

Onpa masennuslääkkeillä yritetty lukijoiden mukaan hoitaa ripulia ja erektiohäiriöitäkin.

Lue hurjat tarinat alta!

Selkäkipuun määrättiin masennuslääkettä, koska olin niin hajonnut, kun vikaa ei löytynyt. No eihän sitä löydy, jos ei tutkita, ja määrätään vain kipulääkkeitä ja masennuslääkkeitä. Lopputaistelujen jälkeen löytyi pullistuma selästä. Masennuslääkkeistä ei ollut kyllä mitään hyötyä.

selkäkipu

Eräs lääkäri määräsi masennuslääkkeitä, kun valitin erektio-ongelmasta. No kaipa häiskä oli sitten oikeassa. Masentaahan se, kun ei homma pelitä.

Marino

Sain vanhanajan masennuslääkkeitä migreenin hoitoon estolääkkeeksi. Kolme kuukautta asiaa kokeilin, mutta kymmenen kiloa lihottuani päätin, että täytyy olla muitakin hoitovaihtoehtoja. Nykyisin käytän täsmälääkkeitä kohtauksen tullessa. Kilot jäivät, ja migreeni on hoitotasapainossaan.

Aapisesta opit

"Masennus" olikin hiivasieni

Juu, onhan niitä annettu: säännollisesti toistuviin ripuli-kohtauksiin. Ostin lääkkeet, luin mihin ne oli tarkoitettu ja heitin saman tien roskiin. Sittemmin osoittautui, että suolistossa riehui hiivasieni, jonka itse tunnistin ja sain kuriin ruokavaliolla. Se lääkäri oli varmasti tehnyt yhtälön: Nainen-hermostunut-hermoperäinen suoliston ylitoiminta....? Huonosta olosta johtunut hermostuneisuus katosi myös paranemisen myötä.

Italiasta

Valitin vatsakivuista ja runsaista kuukautisista. Lääkäri pyysi minua tekemään masennustestin. Testin mukaan ei ollut masennusta tai itsetuhosia ajatuksia, silti hän määräsi masennuslääkkeet. Lääkkeet muuttivat aineenvaihduntani ja lihoin muutamassa kuukaudessa 20 kiloa. Myöhemmin kävi ilmi, että kohdussani oli kanamunan kokoisia myoomia, jotka aiheuttivat kivun ja runsaan vuodon. Kohtu poistettiin mutta ylipaino jäi. Kaupan päälle sain vielä selkäkivut ylipainosta.

Provikaresepti?

Itselleni määrättiin selkä-niskavarsioireyhtymään masennuslääkkeitä ja samalla laitettiin myös lähete psykiatrin vastaanotolle. Lääkkeitä en ole syönyt ja vastaanotolla en ole käynyt. Pitäisi varmaan? Selkä on edelleen kipeä!

M

Sain masennuslääkkeet ja skitsofrenian hoitoon tarkoitettuja antipsykoottisia lääkkeitä, koska valitin jatkuvaa kovaa vatsakipua, joka lääkärin mielestä oli psyykkistä. Minut laitettiin myös psykologille. Puoli vuotta, eikä mitään apua.

Siinä vaiheessa meni hermo ja nostin kamalan hässäkän pystyyn. Pääsin vihdoin ultraan. Löytönä kaksi jättimäistä sappikiveä. Siitä sappirakon poistoleikkaukseen ja päälääkkeet takaisin apteekkiin. Kiitos hyvästä hoidosta!

Emmelie

Miehelleni määrättiin masennuslääkitys, kun hän meni lääkäriin valittamaan käsivarren kipua ja sormien puutumista.

Vaimo

Aina tyrkyttävät

Valitin epämukavia työoloja ja vaivoja, sekä stressiä. Lääkäri määräsi masennuslääkettä. Valitin unettomuutta, lääkäri määräsi masennuslääkettä. Kyllä ne aina muotilääkettä tyrkyttää.

Luulosairasko?

Minulla on krooninen refluksitauti. Heräsin happo-oireisiin usein varsinkin aamuyöllä. Lääkäri diagnotisoi minut masentuneeksi, vaikka intin vastaan. Annoin periksi, joten lääkäri määräsi minulle masennuslääkkeet ja kuukauden kontrollin jälkeen kaksinkertaisti annoksen. Tällöin meni loputkin yöunet. Puhe puuroutui ja kirjoitaamieni tekstien kirjaimet heittelivät lukiessa.

Järkyttävä kokemus

Sain vaihdevuosivaivoihin yllättäen masennuslääkereseptin. Uteliaisuudesta kävin hakemassa kuukauden pillerit ja söinkin ne. Kuumiin aaltoihin ne eivät auttaneet, mutta myönnän, että olin paremmalla tuulella. Käydessäni hiukan myöhemmin gynekologilla, sain asianmukaisen hormonikorvaushoitoreseptin.

Melkein mummo

Itselle määrättiin masennuslääkkeitä, koska en nauti toisten ihmisten seurasta. Lääkärit sanoivat, että en ole masentunut, mutta silti käskettiin ottamaan niitä. Se, että en nauti toisten ihmisten seurasta, on luonteenpiirre jota ei lääkkeillä voi korjata.

ei nimimerkkiä

Valitin työterveyslääkärille polvikipua, lääkäri ehdotti masennuslääkettä. Hakeuduin yksityiselle ja polveni tähystettiin, nyt leposärky on poissa."

ei suostunut linkkiä linkittää http://www.iltalehti.fi/terveys/2012012515126321_tr.shtml

• monte24 kirjoitti:

ei suostunut linkkiä linkittää http://www.iltalehti.fi/terveys/2012012515126321_tr.shtml

No onpa tuossa tarinaa kerrakseen... - Tuli vain mieleen, ettei ainakaan auta asiaa, ellei lääkäri ymmärrä mitä kerrot oireistasi, jos sitten auttaa aina sekään ?

• Tein susta aloitukse kirjoitti:

n, missä käsiteltiin riitaasi fionan kanssa, että olit mankunut häntä tyttöystäväksi, mutta tuli pakit, ja sitten päätitte jatkaa taas kavereina.

Se poistettiin.

Monte ei koskaan mankunut minulta yhtään mitään, huvittava tuo "tyttöystävä" logiikka.
        Huvittava olet.

• ruby.nyyti kirjoitti:

Monte ei koskaan mankunut minulta yhtään mitään, huvittava tuo "tyttöystävä" logiikka.
        Huvittava olet.

mie luulin et toi tarkoitti ratikkaa

• monte24 kirjoitti:

mie luulin et toi tarkoitti ratikkaa

Minäkin vähän zoomailin, että ei kai se ainakaan mulle ollut, niin en alkanut kommentoida...
        Täällä kun ei koskaan tiedä ;)

• Menetkö turvallisin mielin lääkärin vastaanotolle (Suomessa tai muualla maailmassa), jos sinulla ja lääkärillä ei ole yhteistä kieltä ? Ei ole ollut tuota tilannetta. Luultavasti Turun läheisyys vaikuttaa ja Turussa opiskelevat kandit tulevat suoraan näihin lähi-pikkupaikkakuntien terveyskeskuksiin. Lääkärien nuoruus on ollut yksi epäluulon aihe joillakin täällä päin. Maahanmuuttajataustaiset ovat opiskelleet kenties omassa maassaan ja menevät muualle päin Suomeen ?

Luulen, että kokisin ongelmana, koska yleensä tulee selitettyä vuolaasti erilaisia oireita yms.. Mykistyisin varmaan uuden probleeman edessä, jossei mua ymmärrettäisikään :o

• Ehkä tosiaan, kuten Ratikkakin sanoi, nuoremman ihmisen tulisi yritettyä sinnikkäästi saada itsensä ymmärretyksi, mutta saattaa olla, ettei joku vanhus osaa tai jaksa tankata. - Ei kenties itse edes kuule kunnolla, jolloin sekin vähäinen puhe, jonka lääkäri suomeksi taitaa, menee ohi.

• ätshiii

Olishan se kiva, että lääkäri ymmärtää mistä potilas puhuu. Suomeen on tulossa myös sairaanhoitajia Espanjasta lähivuosina iso määrä. Oliko se satakuntaan päin kun ne sijottuu.

Heille kuitenkin kuulemma opetetaan ensin suomea, jotta hommat hoituu. Mun mielestä kielikurssille ne huonosti suomea osaavat lääkäritkin. :-)

• Kyllähän Valvira edellyttääkin lääkäreiltä riittävää kielitaitoa, mutta kun valelääkäreidenkään valvonta ei ole onnistunut, niin kuinka sitten tuon asian ?

• ätshiii
        xena-183 kirjoitti:

Kyllähän Valvira edellyttääkin lääkäreiltä riittävää kielitaitoa, mutta kun valelääkäreidenkään valvonta ei ole onnistunut, niin kuinka sitten tuon asian ?

Asiakkaat tekevät valituksia korkeammalle taholle. Luulis joskus tepsivän. Jos vaan jokainen kantaa kortensa kekoon ja valittaa, kun tulee ongelmia kielitaidottoman lääkärin kanssa.

Tässä maassa ei saa mitään, jos ei vaatimalla vaadi. Ihmisien tulee olla aktiivisempia valittamaan huonosta palvelusta. ;-)

Suomalaiset aika nihkeesti tekee valituksia, mitä lie anteeksi olemassa oloni ja nöyrää lakki kourassa ajattelua sekin sitten on. Valviralle valvojia lisää hommiin. ;-)

• puskalisko
        xena-183 kirjoitti:

Kyllähän Valvira edellyttääkin lääkäreiltä riittävää kielitaitoa, mutta kun valelääkäreidenkään valvonta ei ole onnistunut, niin kuinka sitten tuon asian ?

kyllä valvira edellyttää, mutta ensisijaisesti vastuussa on lääkärin palkannut taho eli työnantaja. Työnantajalle voi valittaa.

• puskalisko
        ätshiii kirjoitti:

Asiakkaat tekevät valituksia korkeammalle taholle. Luulis joskus tepsivän. Jos vaan jokainen kantaa kortensa kekoon ja valittaa, kun tulee ongelmia kielitaidottoman lääkärin kanssa.

Tässä maassa ei saa mitään, jos ei vaatimalla vaadi. Ihmisien tulee olla aktiivisempia valittamaan huonosta palvelusta. ;-)

Suomalaiset aika nihkeesti tekee valituksia, mitä lie anteeksi olemassa oloni ja nöyrää lakki kourassa ajattelua sekin sitten on. Valviralle valvojia lisää hommiin. ;-)

sinänsä samaa mieltä siitä, että rojkeasti vaan valituksia, jos kielen kanssa on liiallisia ongelmia. Siitä olen eri mieltä, että automaattisesti pitäisi lähettää valitus ihan sinne johtoportaaseen: valitus (oikea termi on huomautus) kuuluu lähettää lääkärin työnantajalle.

• ätshiii
        puskalisko kirjoitti:

sinänsä samaa mieltä siitä, että rojkeasti vaan valituksia, jos kielen kanssa on liiallisia ongelmia. Siitä olen eri mieltä, että automaattisesti pitäisi lähettää valitus ihan sinne johtoportaaseen: valitus (oikea termi on huomautus) kuuluu lähettää lääkärin työnantajalle.

Tarkoitan korkeammalla taholla juuri työnantajaa. Ei riitä, että nuristaan terkkarin käytävillä hoitajille.

Huomautus tai valitus kuinka vaan. :-)

• puskalisko
        ätshiii kirjoitti:

Tarkoitan korkeammalla taholla juuri työnantajaa. Ei riitä, että nuristaan terkkarin käytävillä hoitajille.

Huomautus tai valitus kuinka vaan. :-)

nyt muuten mokasin itse. Oikea termi on muistutus eikä huomautus. Paremmin menee läpi, kun käyttää oikeita termejä ;) Itse suosin muotoa "viitaten lakiin potilaan asemasta oikeuksista 17.8.1992/785; (tähän kyseinen lainkohta)".

Kyseisessä laissa myös kerrotaan, missä ajassa muistutukseen on annettava ratkaisu. Jos ratkaisua ei tule, asian voi sitten viedä aluehallintovirastoon.

• puskalisko

on. Se heikentää hoidon laatua ja pahimmillaan on vaarallista. Työnantajalla on velvollisuus tarkistaa kielitaito, ja minä ainakin lähetin oman (kielitaidottoman) lääkärini palkkaajalle huomautuksen, jossa mainitsin tästä vastuusta.

Tämän tapauksen suomen kielen taito oli niin heikko, ettei hän voinut jatkaa työssään. Käsittääkseeni lakikin estää ja kieltää kielitaidottoman lääkärin palkkaamisen. En näe mitään syytä muuttaa lakia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      77
      1545
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      7
      1518
    3. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      87
      1426
    4. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      85
      1155
    5. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      3
      896
    6. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      856
    7. Se hetki kun

Saisi olla kahdestaan ja rutistaa sua
      Ikävä
      74
      805
    8. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      52
      787
    9. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      140
      738
    10. Nukkuisitteko hyvin

Toisten lähellä
      Ikävä
      79
      694
    Aihe