Dawkins ja jumalharhat

asianharrastaja

Puolimatkan vastapainoksi päätin lukea Jumalharhan uudelleen ja tällä kertaa suomeksi. Kirjoissa on paljon samaa; kumpikin käsittelee Jumalan olemassaolon ja olemattomuuden todisteita yhtäläisellä perusteellisuudella antiikista nykypäivään saakka. Dawkins kirjoittaa ytimekkäämmin ja toistelee vähemmän, ja on siksi paljon helppolukuisempi. Hänen pohdintansa valinnasta mutkikkuuden tuottajana, ”palautumattomasta” monimutkaisuudesta sekä moraalin ja altruismin tutkimustuloksista ovat erityisen selkeitä ja vakuuttavia, samoin kuvaus siitä, miten paljon tasa-arvoisemmaksi maailma on tullut sadan viime vuoden aikana.

Uskonnon alkuperän evoluutiokuvailu painottaa Dawkinsin omaa meemikeksintöä ymmärrettävästi Boyeria ja Dennettiä enemmän, ja pysyy hyvin todisteiden puitteissa ”voisi olla” muotoiluillaan. uskonnon vikojen analyysi keskittyy melkein kokonaan menneisyyteen tai äärifundamentalismiin. Otsikko ”Luonnonvalinta tietoisuuden kasvattajana” lienee käännösmoka, koska teksti käsittelee pelkästään humanismin ja tasa-arvon nousua; ihmistietoisuuden asioista kirja muikenee likimain kuin vaari. Dawkinsin vastaus teodikea-ongelmaan (s.123) on kattavampi kuin yhdelläkään palstan kreationistilla.

Yhdyn Dawkinsin kantaan, että miltei varmasti ei ole Jumalaa, joka:

- Täyttää yhtä aikaa kaikki ihmisten jumalalle kuvaamat piirteet
- Toteuttaa kirjaimellisesti Vanhan Testamentin kuvauksen itsestään
- Suoranaisesti ohjaa jokaista maailmankaikkeuden atomia
- Vaatii ihmisiä tappamaan, alistamaan tai syrjimään toisiaan
- Rankaisee ihmistä pelkästään siksi, ettei hän sokeasti usko

Ihmiskunnan jumalharha on, että omat kuvitelmat ja kaavailut Jumalasta nostetaan absoluuttisiksi totuuksiksi. Dawkinsin jumalharha on, että nuo ihmisten harhat olisivat koko tarina asiasta. Rehellisenä tieteilijänä hän kirjassaan tulee puuttuvankin osan äärelle, mutta sitten sivuuttaa sen.

”Silti voi olla, ettei elämän synty ole evolutiivisen kertomuksen ainoa merkittävä aukko, joka ylitettiin silkalla antrooppisesti perustellulla onnella.” (s.154) Muina aukkoina Dawkins mainitsee aitotumaisten solujen ja tietoisuuden sekä seuraavassa luvussa vielä aineellisen kosmoksen synnyn. Näiden perusteiksi hän ei tarjoa evoluutiota, vaan sen kuviteltua fysikaalista vastinetta. ”Ei tule luopua toivosta, että fysiikasta nousee [multiversumia ja antrooppista periaatetta] parempi nostokurki, jotakin yhtä vahvaa kuin darwinismi biologiassa.” (s.173).

Dawkins kumoaa rakentamansa summajumalahypoteesin, jossa kohteen tulee olla yhtä aikaa kaikkea mitä ihmiset ovat Hänen päänsä menoksi keksineet, (yllätys!) palautumattoman mutkikkuuden todisteella. Jos on olemassa toimija, joka on käsin näpräten pannut kasaan maailmankaikkeuden ja sen elämän, ohjaa kaikkea sen tapahtumista vähintäänkin atomin (tai alkeishiukkasen, s. 162) tasolla sekä vielä kommunikoi tiiviisti jokaisen korkeasti tietoisen elävän olennon kanssa (Mikä kaistanleveys!”, s.169), tämän on pakko olla tuotettaan olennaisesti mutkikkaampi ja kukas tekijän teki? Teistisen evoluution ja luonnonlakien yksinkertaisemman luojajumalan hän huitaisee perusteettomana sivuun (s.76) samoin kuin Daviesin (s.37) väljemmät pohdinnat. Ydinluojahypoteesia eli fysikaalisen nostokurjen ja evoluutioaukkojen (osittaisen?) täyttäjän yhdistelmän vaihtoehtoa hän ei suostu edes harkitsemaan, vaikka sen osat hänellä ovat jo valmiiksi kädessä.

Oma uskonoppini ei Dawkinsin kirjasta juuri kärsinyt kuten yllä jo toteamani yksimielisyys osoittaa. Siksi jatkan toivomista, että hänen olkijättiläisestään merkittävästi eroava Jumala kumminkin on olemassa, ja palaan tähän teemaan eri viestissä.

54

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asianharrastaja

      Kokoamalla ihmisten erilaisten jumalakäsitysten yhteiset osat päädyn spekulaatioon maanulkoisesta toimijasta (luojajumala), joka on ihmistä ratkaisevasti tietävämpi ja osaavampi sekä kykenevä luonnonlakien kautta ja suoraan ohjaamaan maailmankaikkeuden ja elämän syntymisen ja kehitystä, kuitenkin ihmiselle toistaiseksi näkymättömällä tavalla. Korkeasti tietoisena olentona toimija (isäjumala) olisi lisäksi suopeasti kiinnostunut tietoisuuden kehityksestä sekä valmis kommunikoimaan sen alkua osoittavien elämänmuotojen kanssa, kuitenkin itseään ilmaisematta. Intervention tarkoitus olisi mahdollistaa ihmisen tietoisuuden kehitys kohti korkeampaa tasoa ja ehkä liittyminen jollakin tavoin toimijan yhteyteen.

      Luojajumalan päävaihtoehdot voisivat Daviesia mukaillen olla:
      - Maailmankaikkeuden jonkinlainen perusvoima (fysikaalinen nostokurki)
      - Tulevaisuuden ihmiskunnan (tai vastaavan) kvanttikurkotus menneisyyteen
      - Korkean kehitystason maanulkoinen sivilisaatio

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10469217#comment-53787912

      - Jotakin ihmiselle täysin arvaamatonta

      Isäjumalan ajatus on lisäspekulaationi siitä, että luojajumala ei ole täysin sokea luonnonvoima, vaan sisältäisi tai ”luonnostaan” kehittäisi itselleen korkean tietoisuuden. Dawkinsin pohdinnat sekä moraalin yleisinhimillisyydestä (s.232) että arkijärjen evoluutiotaustasta (s.376) jättävät hyvästä yrityksestä huolimatta auki, millä konstilla moraali on noussut luonnonvalinnan siteestä ja miten tiedei on pystynyt murtamaan arkijärjen evoluutiorajoitteet. Koko ihmistietoisuuden synnynhän Dawkins on jo aikaisemmin noteerannut yhtenä evoluutioaukkona.

      En halua tällä arvostella kenenkään uskonoppia Jumalaan tai panna tarjolle uutta. Koetan demonstroida, ettei Jumalharhan kuvaama ja kiistämä kohde välttämättä ole kohtuullisesti määritelty ja rajattu, jolloin pääosa kirjan argumenteistakin kohdistuu enemmän ihmisten jumalharhoihin kuin niiden takana (ehkä) olevaan toimijaan. Omasta mielestäni Jumala on jotakin ihmiselle arvaamatonta – ei siis Kardachevin III tason sivilisaatio tai säieteorian seitsemännen ulottuvuuden asukas. Näillä voi kuitenkin pyrkiä osoittamaan, että Hänen mahdottomuutensa todistelu alkaa olla vaikeaa jo nykytiedonkin määrittämissä rajoissa.

      • puuöljy

        Hieno viesti, Asianharrastaja.

        Itse olen ateisti enkä enää vain osaa uskoa. Joskus kyllä itsekin uskoin "persoonattomaan korkeampaan voimaan". Siinä uskossa oli silloin lohdullisuutta ja turvaa ja rakkautta. Ehkä sellaista lapsen rakkautta vanhempiaan kohtaan. Mietin silloin, että miksiköhän tällaista uskoa ei ole uskontona. Tosin druusien jumalakäsitys lienee aika lähellä tuollaista.

        Ja vaikka uskontoja kritisoinkin, luulen että perussyy uskolle ovat juuri nuo lohdullisuuden, turvan ja rakkauden kokemukset.

        En kuitenkaan koe menettäneeni mitään menetettyäni uskoni. En pelkää omaa kuolemaa, koska ymmärrän itseni osana katkeamatonta elämän ketjua. Osa minua jatkaa eteenpäin lapsissani ja kanssaihmisissäni. Ihailen evoluution voimaa voittaa kuolema, etsiä aina uusia keinoja elää.

        Joku voisi erehtyä pitämään tuotakin uskona. Minusta se ei ole uskoa, koska koen ajatukseni olevan ainoastaan minun subjektiivisia kokemuksiani, ei mitään muuta. Vain minun tapani kokea elämä mielekkääksi.


    • >...kuvaus siitä, miten paljon tasa-arvoisemmaksi maailma on tullut sadan viime vuoden aikana.

      Tämä tuntuu kretuille erityisen kiusalliselta asialta, kun heidän kretuoppinsa mukaan maailman on mentävä koko ajan paremmasta huonompaan. Näin olen ainakin ymmärtänyt, enkä tietenkään halua alkaa rakennella jotain "evo-opin" tapaista vastakkaista lantakasaa kun ei ole tarvetta edes demonisoida ketään (hehän tekevät senkin pirun hyvin ihan itse).

      Muuten hieno avaus, ja varmaan liiankin hieno tähän ympäristöön.;)

      • "Muuten hieno avaus, ja varmaan liiankin hieno tähän ympäristöön.;)"

        Juu, samaa mieltä.


      • asianharrastaja
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Muuten hieno avaus, ja varmaan liiankin hieno tähän ympäristöön.;)"

        Juu, samaa mieltä.

        Jaksan vielä toivoa lisääkin kaltaisianne ymmärtäviä lukijoita. Muutaman ehkä näkyviäkin, ja lisää hiljaisia.

        Kreationistien reaktiolta en paljoa odota, mutta kiinnostavaa on nähdä tuleeko ollenkaan ja mitä.


      • buahhahhaaaaa
        asianharrastaja kirjoitti:

        Jaksan vielä toivoa lisääkin kaltaisianne ymmärtäviä lukijoita. Muutaman ehkä näkyviäkin, ja lisää hiljaisia.

        Kreationistien reaktiolta en paljoa odota, mutta kiinnostavaa on nähdä tuleeko ollenkaan ja mitä.

        WANTED GOOD WOMAN
        Must be able to clean, cook, sew, dig worms and clean fish.
        Must have boat and motor.
        Please send picture of boat and motor.


      • asianharrastaja kirjoitti:

        Jaksan vielä toivoa lisääkin kaltaisianne ymmärtäviä lukijoita. Muutaman ehkä näkyviäkin, ja lisää hiljaisia.

        Kreationistien reaktiolta en paljoa odota, mutta kiinnostavaa on nähdä tuleeko ollenkaan ja mitä.

        "Jaksan vielä toivoa lisääkin kaltaisianne ymmärtäviä lukijoita. Muutaman ehkä näkyviäkin, ja lisää hiljaisia."

        Meitä on ainakin muutamia jotka luetaan äskeisen kaltaisia aloituksia, vaikka emme niitä juuri kommentoikaan. Samoin Repe ja Moloch, älkää edes kuvitelko lopettavanne kirjoittamasta. Samaa tekisi mieli sanoa Illuminatukselle, kiukkuiselle Apolle ja monelle muulle.

        Ihan erityisesti toivon, että Möttöskä jatkaisi kirjoittamista, koska näin hän tekee suurimman palveluksen evoluutioteorian etenemiselle.


      • böö ....
        exhellari86 kirjoitti:

        "Jaksan vielä toivoa lisääkin kaltaisianne ymmärtäviä lukijoita. Muutaman ehkä näkyviäkin, ja lisää hiljaisia."

        Meitä on ainakin muutamia jotka luetaan äskeisen kaltaisia aloituksia, vaikka emme niitä juuri kommentoikaan. Samoin Repe ja Moloch, älkää edes kuvitelko lopettavanne kirjoittamasta. Samaa tekisi mieli sanoa Illuminatukselle, kiukkuiselle Apolle ja monelle muulle.

        Ihan erityisesti toivon, että Möttöskä jatkaisi kirjoittamista, koska näin hän tekee suurimman palveluksen evoluutioteorian etenemiselle.

        Hahhaa!
        Evoluutioteoriako etenee parhaiten huuhaan voimalla?
        No sehän ei ole mikään uutinen.


      • böö .... kirjoitti:

        Hahhaa!
        Evoluutioteoriako etenee parhaiten huuhaan voimalla?
        No sehän ei ole mikään uutinen.

        "Evoluutioteoriako etenee parhaiten huuhaan voimalla?"

        Möttöskän viestit nyt ovat yhtä tyhjän kanssa, mutta vastaukset niihin ovat sitäkin parempia. No, senhän toki tajusitkin.


    • Heh !

      Uusateistiguru Richard Dawkins jänisti väittelyä!

      Kotimaa julkaisi juuri Sammeli Juntusen kolumnissaan tiedon, että Englannin johtavat uusateistit ja erityisesti kuuluisa Richard Dawkins ovat toistuvasti kieltäytyneet väittelemästä julkisesti Jumalan olemassaolosta amerikkalaisen apologeetan ja filosofin William Lane Craigin kanssa. Tätä kieltäytymistä on jopa ateistipiireissä pidetty pelkuruutena, koska on hyvin tunnettua, että Craig on lukuisten kirjojensa ym. esiintymistensä kautta osoittanut olevan liian kova pala jopa johtaville ateistiälyköille. Niinpä esim. Bart Ehrman, Richard Taylor, Sam Harris ja Christopher Hitchens ovat saaneet tuta hänen sanan säiläänsä niin, että ovat jääneet julkisessa väittelyssä toiseksi. Dawkins tietää tämän, eikä halua ilmeisesti riskeerata uskottavuuttaan ja siten miten myös tulevien kirjojensa myyntiä. Mitä mieltä olette miehen kieltäytymisestä ja ylipäätään miksi ateistit eivät tosipaikassa uskaltaudukaan julkiselle foorumille puolustamaan teesejään, vaan tyytyvät vain nimimerkkien takana herjaamaan tai kulkemaan busseilla joiden kylkiin on kirjoitetu iskulauseita kristinuskoa vastaan?
      Lisään virelä, että Dawkinsin kieltäytyminen on sitäkin nolompaa koska hän on nimenomaan näillä sanoin taannoin haastanut: "en välitä siitä kuka olet, mihin kirkkoon kuulut tai mitään muutakaan. Haluan keskustella kanssasi Jumalan olemassaolon evidenssistä, puoleen tai toiseen. Ja minä voitan väittelyn."
      William Lane Craig otti haasteen vastaan. Tilaisuus järjestettiin ja varattiin hyvissä ajoin. Dawkins ei ilmestynyt paikalle. Ja koristettakoon vielä: useat ateistit olivat hyvin pettyneitä ja pitivät Dawkinsin menettelyä pelkuruutena.

      William Lane Craig on tulossa huhtikuussa Suomeen. Täälläkin tullaan järjestämään tilaisuus jossa täkäläiset ateistit tms. voivat osoittaa argumenttiensa painoa julkisessa väittelyssä. Toivottavasti täältä löytyy joku Dawkinsia rohkeampi ottamaan haasteen vastaan. Dawkisin kieltäytymiset ovat jo muuttumassa vitsiksi: häntä varten on näihin tilaisuuksiin varattu tyhjä tuoli, jonka hänen toivotaan joku kerta täyttävän.

      P.S. Tämä taitaa olla aika kovaa tekstiä teille. Saahan nähdä kauanko kestää, ennen kuin tämä viesti poistetaan pelottelemasta täällä.

      • Craig saattaa olla lahjakas väittelijä, siinä puuhassahan sanavalmius on kyky numero yksi.

        Miten tämä ateismikysymys muuten liittyy evoluutioteoriaan, joka ei ota jumaliin lainkaan kantaa? Ai niin, se "evo-oppihan" on piru vie ateistista...


      • asianharrastaja

        Olkoon viesti rauhassa. En silti oikein keksi, miten mielipiteitä ja niiden perusteluja voidaan verrata julkisen suulauden ja kannattajien äänekkyyden pohjalla luotettavammin kuin niistä kirjoitettuja dokumentteja rauhassa vertaamalla.


      • asianharrastaja kirjoitti:

        Olkoon viesti rauhassa. En silti oikein keksi, miten mielipiteitä ja niiden perusteluja voidaan verrata julkisen suulauden ja kannattajien äänekkyyden pohjalla luotettavammin kuin niistä kirjoitettuja dokumentteja rauhassa vertaamalla.

        Tässä olisi linkki, missä Dawkins itse kertoo miksei väittele William Lane Graigin kanssa.

        http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/oct/20/richard-dawkins-william-lane-craig


      • asianharrastaja kirjoitti:

        Olkoon viesti rauhassa. En silti oikein keksi, miten mielipiteitä ja niiden perusteluja voidaan verrata julkisen suulauden ja kannattajien äänekkyyden pohjalla luotettavammin kuin niistä kirjoitettuja dokumentteja rauhassa vertaamalla.

        Muista, että kun käytännössä koko luonnontieteen tiedeyhteisö pitää kretuoppeja ongelmajätteenä, näiden rakkaitten lahkolaistemme on revittävä riemunsa sieltä mistä sitä suinkin on löydettävissä, eikä niitä saansseja ole paljon ainakaan täällä elävien puolella.

        Toisella puolella on vissiin paljonkin, mutta sieltä kuuluu tänne aika huonosti ja pitää olla kretu senkin kuullakseen joten homma vähän lämpiää sisään.


      • böö.....
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Muista, että kun käytännössä koko luonnontieteen tiedeyhteisö pitää kretuoppeja ongelmajätteenä, näiden rakkaitten lahkolaistemme on revittävä riemunsa sieltä mistä sitä suinkin on löydettävissä, eikä niitä saansseja ole paljon ainakaan täällä elävien puolella.

        Toisella puolella on vissiin paljonkin, mutta sieltä kuuluu tänne aika huonosti ja pitää olla kretu senkin kuullakseen joten homma vähän lämpiää sisään.

        Bears love humans. They say we taste just like chicken !


      • chris_hitchens

        Arvon Heh!

        Lukaisepa tuo solonin linkittämä Guardianin juttu, jossa Hra Dawkins perustelee kieltäytymistään. Kelpo perusteet minusta.

        Graigin mieleipiteet ovat kerrassaan järkyttäviä - sairas täytyy noin ajattelevan ihmisen olla. Toivottavasti kukaan ei mene lähellekään.


      • O'ou
        chris_hitchens kirjoitti:

        Arvon Heh!

        Lukaisepa tuo solonin linkittämä Guardianin juttu, jossa Hra Dawkins perustelee kieltäytymistään. Kelpo perusteet minusta.

        Graigin mieleipiteet ovat kerrassaan järkyttäviä - sairas täytyy noin ajattelevan ihmisen olla. Toivottavasti kukaan ei mene lähellekään.

        "Toivottavasti kukaan ei mene lähellekään"

        Kari Enqvist näköjään aikoo mennä.

        http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/7824-craig-ja-enqvist-vaittelevat-jumalan-olemassaolosta

        "- Kyse ei ole väittelystä vaan keskustelusta. Pyrimme siihen, että yliopistolla voitaisiin keskustella uskoon ja tietoon liittyvistä asioista fiksusti ja toista ihmistä kunnioittaen. Toivomme akateemista ja korkeatasoista keskustelua, toteaa tapahtuman järjestäjän kristillisen Veritas Forum Finlandin koordinaattori Janne Könönen."

        Saapa nähdä, miten toive toteutuu.


    • kvasi

      Oletetaan, että maailmankaikkeutemme olisi äärellinen ja sen kaikkien mahdollisuuksien joukko myös äärellinen. Jokin X olisi laittanut nuo kaikki mahdollisuudet ämpäriin. Miksi X:n pitäisi olla monimutkaisempi kuin tuon ämpärin sisältö?

      • asianharrastaja

        "Miksi X:n pitäisi olla monimutkaisempi kuin tuon ämpärin sisältö?"

        Eipä juuri, jos vain laittaa osat ämpäriin. Jonkinlaisen niiden järjestyksen (osien välisten relaatioiden) aikaansaamiseksi pitää olla joko järjestystieto itse (maailmankaikkeuden osien potenssijoukon mutkikkuus) tai sen tätä lyhyemmät aikaansaantiohjeet. Jälkimmäinen vaihtoehto on juuri se, jonka Dawkins (tarkoituksenmukaisesti) unohtaa.


      • juutas.
        asianharrastaja kirjoitti:

        "Miksi X:n pitäisi olla monimutkaisempi kuin tuon ämpärin sisältö?"

        Eipä juuri, jos vain laittaa osat ämpäriin. Jonkinlaisen niiden järjestyksen (osien välisten relaatioiden) aikaansaamiseksi pitää olla joko järjestystieto itse (maailmankaikkeuden osien potenssijoukon mutkikkuus) tai sen tätä lyhyemmät aikaansaantiohjeet. Jälkimmäinen vaihtoehto on juuri se, jonka Dawkins (tarkoituksenmukaisesti) unohtaa.

        Tarvitseeko ämpäriin laittaja erityistä reseptiä, ellei tarkoituskaan ole mitään tiettyä tulosta tai järjesteystä aineksistaan saada?

        Tai jos resepti on, kuka sen keittokirjan kokille on antanut?


      • asianharrastaja
        juutas. kirjoitti:

        Tarvitseeko ämpäriin laittaja erityistä reseptiä, ellei tarkoituskaan ole mitään tiettyä tulosta tai järjesteystä aineksistaan saada?

        Tai jos resepti on, kuka sen keittokirjan kokille on antanut?

        Ellei mitään reseptiä ole, järjestys syntyy ja säilyy satunnaisena. Toisaalta yksin alkeishiukkasten välisen neljän vuorovaikutuksen voi yhdessä tapauksessa arvioida synnyttäneen melko mutkikkaan järjestyksen.

        Vaikka ei muuta olettaisikaan, on silti luvallista kysyä tämänkin lyhyen keittokirjan alkuperää. Ei välttämättä kuka-muodossa, jos ei tahdo. Vastauksenkin voi luokitella toistaiseksi tuntemattomaksi, ellei halua spekuloida.


      • kvasi
        juutas. kirjoitti:

        Tarvitseeko ämpäriin laittaja erityistä reseptiä, ellei tarkoituskaan ole mitään tiettyä tulosta tai järjesteystä aineksistaan saada?

        Tai jos resepti on, kuka sen keittokirjan kokille on antanut?

        Luonnollisin tapa järjestää tilat olisi se, että peräkkäiset tilat eroavat toisistaan mahdollisimman vähän.


      • asianharrastaja
        kvasi kirjoitti:

        Luonnollisin tapa järjestää tilat olisi se, että peräkkäiset tilat eroavat toisistaan mahdollisimman vähän.

        Miten eroavuus määritellään?


      • kvasi
        asianharrastaja kirjoitti:

        Miten eroavuus määritellään?

        Ei ole samanlainen.


    • asdfasdfasdfe

      "- Suoranaisesti ohjaa jokaista maailmankaikkeuden atomia"

      Käsitykseni mukaan Jumala on luonut sanansa voimalla luomakunnan niin, että se toimii niin kuin nykyään. Alun perinhän Jumala loi kaikki luomakunnan asiat täydellisiksi, eikä silloin ollut olemassa kuolemaa. Nykyäänkin pieni varjo on tuon luomakunnan täydellisyydestä on selkeästi nähtävillä, vaikka sitä varjostaakin kuolema, ja pelot, ja väkivalta, jota nykyinen maailmamme on synnin vuoksi pullillaan.


      "- Vaatii ihmisiä tappamaan, alistamaan tai syrjimään toisiaan"

      Niin, Jumala piti huolta omasta omaisuuskansastaan Vanhan Testamentin puolella. Jumala on kuitenkin oikeudenmukainen: ei hän päästänyt edes kansaansa Israelia Kanaanin maahan, ennenkuin siellä asuvien Kanaanilaisten syntien mitta oli tullut täyteen.

      "- Rankaisee ihmistä pelkästään siksi, ettei hän sokeasti usko"

      Ei tässä mitään "sokeaa uskoa" vaadita. En minäkään tullut uskoon ennekun olin saanut varmistuksen taivaasta.

      Toki, se uskon askel on loppujen lopulta otettava, joka tarkoittaa koko elämänsä antamista Jeesuksen käsiin.

      • asianharrastaja

        "..ennenkuin siellä asuvien Kanaanilaisten syntien mitta oli tullut täyteen."

        Kyllä sinä tässä nyt valitettavasti perustelet kansanmurhaa.


      • asianharrastaja kirjoitti:

        "..ennenkuin siellä asuvien Kanaanilaisten syntien mitta oli tullut täyteen."

        Kyllä sinä tässä nyt valitettavasti perustelet kansanmurhaa.

        Metkaa, että elämänsä jeesukselle antanut, elämää puolustava hurskas ihminen hyväksyy riemusta kiljuen kanaanilaisten ammoisen massamurhaamisen, mutta meikäläinen agnostikko taas ei hyväksy mitään vastaavaa hirveyttä missään oloissa.


    • luettua

      "Miten tämä ateismikysymys muuten liittyy evoluutioteoriaan, joka ei ota jumaliin lainkaan kantaa?"

      Kreationismi ja älykäs suunnittelu molemmat olettavat jonkinlaisen tekijän olemassaolon, joten kyllä se tämän palstan aiheisiin pitäisi sopia kuin nenä päähän.

      Dawkinsin vaatimusmäärittely Jumalalle ei edusta minunkaan näkemystäni siitä mitä tekijältä vaaditaan.

      - Täyttää yhtä aikaa kaikki ihmisten jumalalle kuvaamat piirteet

      En ole itse kirjaa lukenut joten en tiedä mitä kaikkea Dawkins tällä ajaa takaa. Ihminen on varustettu vapaalla tahdolla ja mielikuvituksella. Eihän ihmiskunnan yhteenlasketulla mielikuvituksella ole mitään rajaa, joten varmasti ei löydy sellaista jumalaa jossa kaikki näkemykset olisivat yhdessä paketissa.

      - Toteuttaa kirjaimellisesti Vanhan Testamentin kuvauksen itsestään

      Vedenpaisumuksista ei kannata kinata tässä viestiketjussa, mutta luonnekuvaus täsmää tapahtumasarjaan ja ennustuksien toteutuminen on hyvässä vauhdissa.

      - Suoranaisesti ohjaa jokaista maailmankaikkeuden atomia

      Jumala voi olla maailmasta erillinen ja pitää halutessaan lepopäivän.

      - Vaatii ihmisiä tappamaan, alistamaan tai syrjimään toisiaan

      Raamatun Jumala varoittaa ennen kuin rankaisee. Ohjeiden noudattamisesta palkitaan ja tottelemattomuudesta rangaistaan. Rankaisu käynnistyy antamalla sielunviholliselle valtuudet pistää sota pystyyn.
      Elämänsä Jeesukselle antaneet eivät tapa, alista tai syrji, mutta nimelliskristityistä löytyy moneen lähtöön siinä missä kaikista muistakin uskontokunnista.

      - Rankaisee ihmistä pelkästään siksi, ettei hän sokeasti usko

      Jos Raamattu olisi pelkkiä korkealentoisia korulauseita niin silloin tällaiseen voisi vedota. Raamatussa on nimiä ja paikkoja, joita pystyy tarkistamaan. Pyytävälle annetaan henkikaste uskon vakuutukseksi.

      Jos siis Jumalalta edellytettäisiin nuo Dawkinsin listaamat asiat niin ateismin puolelle joutuisin itsekin siirtymään. Kyseessä on kuitenkin vain ihmisen tekemä lista, ja tuo listan tekotapa osaltaan puhuu Raamatullisen ihmisnäkemyksen puolesta, eli että ihminen on syntinen.

      • asianharrastaja

        Selvyyden varmistamiseksi selvennys:

        "..Dawkinsin listaamat asiat.."

        Jos nuo asiat olisivat olleet Dawkinsin listaamia, niissä olisi ollut lainausmerkit ja sivunumeroviite. Ei ollut, koska itse ne muotoilin kokoamalla Dawkinsin kirjassa käyttämistä esimerkeistä ja argumenteista Jumalaan uskomista vastaan. Erityisesti Vanhan Testamentin siteerauksia, kirkon sanomisia vuosisatojen takaa ja luonnonkansojen uskomussitaatteja oli melkoisesti. Maailmankaikkeuden jokaisen alkeishiukkasenkin suoraa ohjausta oli joku englantilainen teologi joskus pitänyt uskonkappaleena.

        Omaan uskonoppiini verrattuna Dawkinsin vastustama jumala oli vain jättiläismäinen olkiukko, ja suomalaisesta todellisuudesta etsiskelin turhaan suurinta osaa hänen polemisoimistaan uskonnon epäkohdista.


      • puuöljy
        asianharrastaja kirjoitti:

        Selvyyden varmistamiseksi selvennys:

        "..Dawkinsin listaamat asiat.."

        Jos nuo asiat olisivat olleet Dawkinsin listaamia, niissä olisi ollut lainausmerkit ja sivunumeroviite. Ei ollut, koska itse ne muotoilin kokoamalla Dawkinsin kirjassa käyttämistä esimerkeistä ja argumenteista Jumalaan uskomista vastaan. Erityisesti Vanhan Testamentin siteerauksia, kirkon sanomisia vuosisatojen takaa ja luonnonkansojen uskomussitaatteja oli melkoisesti. Maailmankaikkeuden jokaisen alkeishiukkasenkin suoraa ohjausta oli joku englantilainen teologi joskus pitänyt uskonkappaleena.

        Omaan uskonoppiini verrattuna Dawkinsin vastustama jumala oli vain jättiläismäinen olkiukko, ja suomalaisesta todellisuudesta etsiskelin turhaan suurinta osaa hänen polemisoimistaan uskonnon epäkohdista.

        "suomalaisesta todellisuudesta etsiskelin turhaan suurinta osaa hänen polemisoimistaan uskonnon epäkohdista. "

        Suomen tilanne on huomattavasti parempi, koska meillä äärimielipiteet eivät juuri kannatusta saa. Mutta entäpä väittely sukupuolten ja seksuaalivähemmistöjen tasa-arvosta? Vastapuolen argumentit ovat nimenomaan absoluuttiseen totuuteen vetoamista.

        Miten sitten muualla maailmalla? Oletko seurannut esim USA:n keskustelua. Siellä lyödään uskolla päähän ja lujaa. Senaatti hylkäsi muutamalla äänellä lain, jonka mukaan työnantaja saisi uskonnollisen vakaumuksen perusteella rajata joitakin hoitoja tarjoamansa sairausvakuutuksen ulkopuolelle. Republikaaniehdokkaat hyökkäävät Obamaa vastaan vihjailemalla rivien välistä tätä muslimiksi. Ja usko taia älä, 40% amerikkalaisista on kreationisteja. Iranissa hallituksen kokouksissa on yksi tuoli tyhjänä Mehdiä, näkymätöntä imaamia varten, koska Ahmadinejad edustaa maailmanlopun odotusta korostavaa islamistista suuntaa. Israelissä äärijuutalaiset valloittavat palestiinalaisten maat Raamattuun vetoamalla.

        Dawkinsin kuvaama Jumala voi olla olkiukko sinun kaltaisillesi uskoville, mutta hyvinkin oikeaan osuva globaalissa mittakaavassa.

        Joka tapauksessa uskonnoista keskusteleminen on hankalaa, koska uskonnot ovat niin monimuotoinen ilmiö.


      • asianharrastaja
        puuöljy kirjoitti:

        "suomalaisesta todellisuudesta etsiskelin turhaan suurinta osaa hänen polemisoimistaan uskonnon epäkohdista. "

        Suomen tilanne on huomattavasti parempi, koska meillä äärimielipiteet eivät juuri kannatusta saa. Mutta entäpä väittely sukupuolten ja seksuaalivähemmistöjen tasa-arvosta? Vastapuolen argumentit ovat nimenomaan absoluuttiseen totuuteen vetoamista.

        Miten sitten muualla maailmalla? Oletko seurannut esim USA:n keskustelua. Siellä lyödään uskolla päähän ja lujaa. Senaatti hylkäsi muutamalla äänellä lain, jonka mukaan työnantaja saisi uskonnollisen vakaumuksen perusteella rajata joitakin hoitoja tarjoamansa sairausvakuutuksen ulkopuolelle. Republikaaniehdokkaat hyökkäävät Obamaa vastaan vihjailemalla rivien välistä tätä muslimiksi. Ja usko taia älä, 40% amerikkalaisista on kreationisteja. Iranissa hallituksen kokouksissa on yksi tuoli tyhjänä Mehdiä, näkymätöntä imaamia varten, koska Ahmadinejad edustaa maailmanlopun odotusta korostavaa islamistista suuntaa. Israelissä äärijuutalaiset valloittavat palestiinalaisten maat Raamattuun vetoamalla.

        Dawkinsin kuvaama Jumala voi olla olkiukko sinun kaltaisillesi uskoville, mutta hyvinkin oikeaan osuva globaalissa mittakaavassa.

        Joka tapauksessa uskonnoista keskusteleminen on hankalaa, koska uskonnot ovat niin monimuotoinen ilmiö.

        Loppupäätelmäsi oli minustakin asian ydin:

        "Joka tapauksessa uskonnoista keskusteleminen on hankalaa, koska uskonnot ovat niin monimuotoinen ilmiö."

        Tuo monimuotoisuus voidaan päätellä harhaksi, joka osoittaa joko jumalan olemattomuutta Dawkinsin mukaan tai minun tavallani ihmisten erilaisia väärinkäsityksiä. Edellisessä tapauksessa kirjan viesti on vakuuttava, jälkimmäisessä ei.

        Suomen, Ruotsin ja Tanskan eroavuudet USA:sta, Iranista ja Israelista eivät minusta mitenkään todista, onko Dawkinsin vai oma näkemykseni oikeampi. Ei myöskään se. millaisia harhoja jumalista oli antiikin aikaan, inkavaltiossa tai 1800-luvun Euroopassa. Globaali kartta- ja aikamittakaava ei edellytä asiain valikoimatonta summaamista, vaan siitä voidaan myös etsiä erojen syitä ja kehityksen trendejä.

        "Mutta entäpä väittely [Suomessa] sukupuolten ja seksuaalivähemmistöjen tasa-arvosta? Vastapuolen argumentit ovat nimenomaan absoluuttiseen totuuteen vetoamista."

        Niinhän se on. Aseina ovat silti vain sanat ja joukkovoima marginaalinen. En osaa nähdä kokonaishaittaa läheskään uskonnon tuottaman hyvän, edes konkreettisen sellaisen, kokoisena. Toivotan Dawkinsille menestystä USA:n uskonnon oikaisemisessa terveemmäksi, mutta en saa toivetta venymään senkään tyystin hävittämiseen saakka. Epäilen myös vähän hänen keinojensa tehokkuutta kummassakaan tehtävässä.


    • asianharrastaja

      Tasapuolisuuden vuoksi vielä muutama poiminta McGrathin teologipariskunnan kirjasta ”Dawkins-harha”. Kirjoittajilla on tieteilijätausta; mies ensin molekyylibiofyysikko, vaimo neuropsykologi. Mitään Leisola-tekstiä heidän kirjansa ei ole, vaan rauhallinen ja perustellun tuntuinen kommentti Dawkinsille Jumalharha-kirjasta.

      ”Jumala, johon Dawkins ei usko, on ´pikkumainen, [10 muuta luonnehdintaa] oikukkaan pahantahtoinen tyranni´. Asiaa ajatellen en minäkään usko tuollaiseen Jumalaan. Itse asiassa en tunne ketään, joka uskoisi.” (s.85) Samaa mieltähän olin minäkin.

      ”Jumalharhan agendan takana piilee vallitseva uskomus, että tiede on kumonnut Jumalan olemassaolon. […] Ateismi on vakavasti otettavan, progressiivisen, ajattelevan ihmisen ainoa vaihtoehto. Mutta kun se ei vain ole näin yksinkertaista - ja lähes joka ikinen luonnontieteilijä, jonka kanssa olen tästä asiasta puhunut, tietää sen.” (s. 37) Tämän perusteluiksi vyörytetään Gould, Rees, Noble, Medawar, Gingerich, Collins, Davies, Dyson ja Ruse (”Jumalharha-kirja saa minut tuntemaan kiusaantuneisuutta siitä, että olen ateisti, ja McGrathit osoittavat miksi”). Eivät selvästikään mitään kreahihhuleita, mutta kyllä niitä, joiden mielestä tiede ja Jumala mahtuvat hyvin samaan maailmaan.

      ”Vaikka Dawkinsin teoriat uskonnon biologisista juurista ovat mielenkiintoisia, niitä täytyy pitää erittäin spekulatiivisina. Hänen argumenttinsa [niistä] ovat alusta loppuun väärällään ilmauksia ´ehkä´ ja ´saattaa´, kielellisiä merkkipaaluja siitä, ettei niille erittäin spekulatiivisille ja hatarille ajatuksille, joita hän lukijoidensa kanssa tutkii, ole oleellista todistusaineistoa. […] Argumentit alkavat varovaisilla voisi olla -ilmauksilla […] Ne muuttuvat kuitenkin nopeasti rohkeiksi on -ilmaisuiksi…” (s.62) Tuon panin itsekin merkille.

      ”Yhdessä eriskummallisimmista, uskontunnustuksellisista lausumistaan ateistina
      Dawkins väittää itsepintaisesti, ´ettei ole olemassa pienintäkään todistusaineistoa´ siitä, että ateismi vaikuttaisi ihmisiin niin, että se saisi systemaattisesti heidät tekemään pahoja tekoja. Tämä on hämmästyttävä, naiivi ja jokseenkin valitettava lausunto.” (s.88) Tässä McGrathit viittaavat Kamputsean, Neuvostoliiton, sosialistisen Itä-Euroopan ja latinalaisen Amerikan tapahtumiin. Kirjailija jatkaa ”Vallitseva todellisuus on, että ihmisolennot ovat kykeneviä sekä väkivaltaan että moraaliseen erinomaisuuteen – ja että yllykkeenä kumpaankin voivat olla maailmankatsomukset, olivatpa ne sitten uskonnollisia tai muita. […] Dawkins ei silti onnistu ymmärtämään, että kun yhteisö hylkää idean Jumalasta, sillä on tapana yliluonnollistaa vaihtoehtoisia asioita – sellaisia kuten vapauden tai tasa-arvon ihanteet. Näistä tulee nyt uudessa tilanteessa kvasijumalallisia auktoriteetteja, joiden haastamista ei sallita kenellekään. [viittaus Ranskan vallankumouksen väkivaltaan]”(s.89, 91)

      ”Liian yksinkertaistettu uskomus, että uskonnon eliminoiminen maailmasta johtaisi väkivallan, sosiaalisten jännitteiden tai syrjinnän loppumiseen maailmasta, on siis sosiologisesti naiivi. Se ei ota huomioon sitä tapaa, jolla ihmisolennot luovat arvoja ja normeja sekä ymmärtävät identiteettiään ja ympäristöään.”(s.94) [..] Dawkins on oikeassa esittäessään, että uskontoon kohdistuva kritiikki on tarpeellista; silti hän näyttää olevan tietämätön siitä, että se omaa sisäiset keinonsa uudistumiselle ja reformaatiolle. […] Jeesuksen tehtävänä oli haastaa hänen aikanaan vallinneet uskonnon muodot, ja lopulta juuri se johti hänen ristiinnaulitsemiseensa.” (s.100)

      Kirjan viimeinen lause oli minusta ylittämätön. ”Saattaisiko ateismi olla harhakuvitelma Jumalasta.”

      • millaisesta...

        #Kirjan viimeinen lause oli minusta ylittämätön. ”Saattaisiko ateismi olla harhakuvitelma Jumalasta.”#

        Millaiseen asiakokonaisuuteen yllä oleva lainaus kuului?


      • asianharrastaja
        millaisesta... kirjoitti:

        #Kirjan viimeinen lause oli minusta ylittämätön. ”Saattaisiko ateismi olla harhakuvitelma Jumalasta.”#

        Millaiseen asiakokonaisuuteen yllä oleva lainaus kuului?

        Kirjoittaja palaa lopuksi kysymykseen siitä, miksi Jumalharha-kirjan todistelut nojaavat (hänen näkökulmastaan ja kyllä minunkin) merkittävästi enemmän vakuuttelevaan esitystapaan kuin objektiivisiin todisteisiin, vaikka Dawkinsin aikaisemmissa teoksissa nämä ovat olleet pääosassa.

        "Silti se tosiasia, että Dawkins luottaa niin ylenmäärin retoriikkaan todistusaineiston - joka muodostaisi muuten [hänen] luonnollisen vakiovarustuksensa - sijasta, osoittaa selvästi jonkin olevan vialla hänen ajamassaan asiassa. Ironista kyllä, nykyajan ateismin kannalta Jumalharhan suurin saavutus saattaa olla, että se antaa ymmärtää, ettei tällä keisarilla ole vaatteita päällepantavaksi."

        Ja sitten tuo loppupäätelmä.


      • Osa #1

        Huhhuh. Nyt on pakko kommentoida, ilmeisestihän kyse on McGarthin "Dawkins Delusion'in" suomennoksesta.

        McGrathin kirjanen on suorastaan heikko ja lähinnä tyypillinen esimerkki yrityksestä hyötyä itsekin taloudellisesti Dawkinsin kirjan menestyksestä. Sen verran pikaisesti kirjoitetun oloinenkin se on. Vastaavia tekeleitä on kymmenittäin.

        Tuo McGrathin "perustellun tuntuinen kommenttisi", samoin kuin koko se luokaton vihkonen on suoraansanottuna täyttä teististä paskaa.

        >>”Jumala, johon Dawkins ei usko, on ´pikkumainen, [10 muuta luonnehdintaa] oikukkaan pahantahtoinen tyranni´. Asiaa ajatellen en minäkään usko tuollaiseen Jumalaan. Itse asiassa en tunne ketään, joka uskoisi.” (s.85) Samaa mieltähän olin minäkin.”Jumalharhan agendan takana piilee vallitseva uskomus, että tiede on kumonnut Jumalan olemassaolon. >[…] Ateismi on vakavasti otettavan, progressiivisen, ajattelevan ihmisen ainoa vaihtoehto. Mutta kun se ei vain ole näin yksinkertaista - ja lähes joka ikinen luonnontieteilijä, jonka kanssa olen tästä asiasta puhunut, tietää sen.” (s. 37)>Tämän perusteluiksi vyörytetään Gould, Rees, Noble, Medawar, Gingerich, Collins, Davies, Dyson ja Ruse (”Jumalharha-kirja saa minut tuntemaan kiusaantuneisuutta siitä, että olen ateisti, ja McGrathit osoittavat miksi”). Eivät selvästikään mitään kreahihhuleita, mutta kyllä niitä, joiden mielestä tiede ja Jumala mahtuvat hyvin samaan maailmaan.>”Vaikka Dawkinsin teoriat uskonnon biologisista juurista ovat mielenkiintoisia, niitä täytyy pitää erittäin spekulatiivisina. Hänen argumenttinsa [niistä] ovat alusta loppuun väärällään ilmauksia ´ehkä´ ja ´saattaa´, kielellisiä merkkipaaluja siitä, ettei niille erittäin spekulatiivisille ja hatarille ajatuksille, joita hän lukijoidensa kanssa tutkii, ole oleellista todistusaineistoa. […] Argumentit alkavat varovaisilla voisi olla -ilmauksilla […] Ne muuttuvat kuitenkin nopeasti rohkeiksi on -ilmaisuiksi…” (s.62) Tuon panin itsekin merkille.>”Yhdessä eriskummallisimmista, uskontunnustuksellisista lausumistaan ateistina Dawkins väittää itsepintaisesti, ´ettei ole olemassa pienintäkään todistusaineistoa´ siitä, että ateismi vaikuttaisi ihmisiin niin, että se saisi systemaattisesti heidät tekemään pahoja tekoja. Tämä on hämmästyttävä, naiivi ja jokseenkin valitettava lausunto.” (s.88) Tässä McGrathit viittaavat Kamputsean, Neuvostoliiton, sosialistisen Itä-Euroopan ja latinalaisen Amerikan tapahtumiin.


      • Osa #2

        >>Kirjailija jatkaa ”Vallitseva todellisuus on, että ihmisolennot ovat kykeneviä sekä väkivaltaan että moraaliseen erinomaisuuteen – ja että yllykkeenä kumpaankin voivat olla maailmankatsomukset, olivatpa ne sitten uskonnollisia tai muita. […] Dawkins ei silti onnistu ymmärtämään, että kun yhteisö hylkää idean Jumalasta, sillä on tapana yliluonnollistaa vaihtoehtoisia asioita – sellaisia kuten vapauden tai tasa-arvon ihanteet. Näistä tulee nyt uudessa tilanteessa kvasijumalallisia auktoriteetteja, joiden haastamista ei sallita kenellekään. [viittaus Ranskan vallankumouksen väkivaltaan]”(s.89, 91)>”Liian yksinkertaistettu uskomus, että uskonnon eliminoiminen maailmasta johtaisi väkivallan, sosiaalisten jännitteiden tai syrjinnän loppumiseen maailmasta, on siis sosiologisesti naiivi.>Se ei ota huomioon sitä tapaa, jolla ihmisolennot luovat arvoja ja normeja sekä ymmärtävät identiteettiään ja ympäristöään.”(s.94) [..] Dawkins on oikeassa esittäessään, että uskontoon kohdistuva kritiikki on tarpeellista; silti hän näyttää olevan tietämätön siitä, että se omaa sisäiset keinonsa uudistumiselle ja reformaatiolle. […] >Kirjan viimeinen lause oli minusta ylittämätön. ”Saattaisiko ateismi olla harhakuvitelma Jumalasta.”


      • asianharastaja
        illuminatus kirjoitti:

        Osa #1

        Huhhuh. Nyt on pakko kommentoida, ilmeisestihän kyse on McGarthin "Dawkins Delusion'in" suomennoksesta.

        McGrathin kirjanen on suorastaan heikko ja lähinnä tyypillinen esimerkki yrityksestä hyötyä itsekin taloudellisesti Dawkinsin kirjan menestyksestä. Sen verran pikaisesti kirjoitetun oloinenkin se on. Vastaavia tekeleitä on kymmenittäin.

        Tuo McGrathin "perustellun tuntuinen kommenttisi", samoin kuin koko se luokaton vihkonen on suoraansanottuna täyttä teististä paskaa.

        >>”Jumala, johon Dawkins ei usko, on ´pikkumainen, [10 muuta luonnehdintaa] oikukkaan pahantahtoinen tyranni´. Asiaa ajatellen en minäkään usko tuollaiseen Jumalaan. Itse asiassa en tunne ketään, joka uskoisi.” (s.85) Samaa mieltähän olin minäkin.”Jumalharhan agendan takana piilee vallitseva uskomus, että tiede on kumonnut Jumalan olemassaolon. >[…] Ateismi on vakavasti otettavan, progressiivisen, ajattelevan ihmisen ainoa vaihtoehto. Mutta kun se ei vain ole näin yksinkertaista - ja lähes joka ikinen luonnontieteilijä, jonka kanssa olen tästä asiasta puhunut, tietää sen.” (s. 37)>Tämän perusteluiksi vyörytetään Gould, Rees, Noble, Medawar, Gingerich, Collins, Davies, Dyson ja Ruse (”Jumalharha-kirja saa minut tuntemaan kiusaantuneisuutta siitä, että olen ateisti, ja McGrathit osoittavat miksi”). Eivät selvästikään mitään kreahihhuleita, mutta kyllä niitä, joiden mielestä tiede ja Jumala mahtuvat hyvin samaan maailmaan.>”Vaikka Dawkinsin teoriat uskonnon biologisista juurista ovat mielenkiintoisia, niitä täytyy pitää erittäin spekulatiivisina. Hänen argumenttinsa [niistä] ovat alusta loppuun väärällään ilmauksia ´ehkä´ ja ´saattaa´, kielellisiä merkkipaaluja siitä, ettei niille erittäin spekulatiivisille ja hatarille ajatuksille, joita hän lukijoidensa kanssa tutkii, ole oleellista todistusaineistoa. […] Argumentit alkavat varovaisilla voisi olla -ilmauksilla […] Ne muuttuvat kuitenkin nopeasti rohkeiksi on -ilmaisuiksi…” (s.62) Tuon panin itsekin merkille.>”Yhdessä eriskummallisimmista, uskontunnustuksellisista lausumistaan ateistina Dawkins väittää itsepintaisesti, ´ettei ole olemassa pienintäkään todistusaineistoa´ siitä, että ateismi vaikuttaisi ihmisiin niin, että se saisi systemaattisesti heidät tekemään pahoja tekoja. Tämä on hämmästyttävä, naiivi ja jokseenkin valitettava lausunto.” (s.88) Tässä McGrathit viittaavat Kamputsean, Neuvostoliiton, sosialistisen Itä-Euroopan ja latinalaisen Amerikan tapahtumiin.

        Jätän pääosan kommenteistasi rauhaan, koska en tunne tarvetta lähteä puolustelemaan McGrathien kirjaa. Näen itsekin, että se ampuu osan kutejaan ohikin, mutta edelleen väitän, että monista syntyy myös reikia Dawkinsin tekstiin.

        Otan esiin yhden asian, jossa on selvästi ateisteille äärimmäisen tärkeä kytkentä:

        "Tietenkään kukaan uskovainen ei ainakaan sano uskovansa tuollaiseen jumalaan, mutta juuri tuollainen raamatussa kuvattu jumala on. Itse kukin teisti joutuu selittelemään parhain päin jumalansa hirmuteot. Sinäkin."

        Vanhan testamentin jumalakuvausten pulttaaminen lähtemättömäksi osaksi kaikkea kristinuskoa (jota silloin ei edes vielä ollut olemassa) on ateistiselle argumentoinnille näköjään loppuun saakka puolustettava saavutettu etu. En sitä kuitenkaan suostu sille myöntämään.

        Muinaiset hirmuteot ovat muinaisten ihmisten töitä, joiden motiiviksi ja puolusteluiksi vedottiin Jumalaan, eikä suinkaan viimeistä kertaa. Ihmiset ovat tehneet paljon muitakin hirmutekoja, joissa on vedottu Jumalan vastustamiseen ja useampaan muuhunkin asiaan. En vain usko, että tämä olisi koskaan ollut Jumalan tahto.


      • asianharastaja kirjoitti:

        Jätän pääosan kommenteistasi rauhaan, koska en tunne tarvetta lähteä puolustelemaan McGrathien kirjaa. Näen itsekin, että se ampuu osan kutejaan ohikin, mutta edelleen väitän, että monista syntyy myös reikia Dawkinsin tekstiin.

        Otan esiin yhden asian, jossa on selvästi ateisteille äärimmäisen tärkeä kytkentä:

        "Tietenkään kukaan uskovainen ei ainakaan sano uskovansa tuollaiseen jumalaan, mutta juuri tuollainen raamatussa kuvattu jumala on. Itse kukin teisti joutuu selittelemään parhain päin jumalansa hirmuteot. Sinäkin."

        Vanhan testamentin jumalakuvausten pulttaaminen lähtemättömäksi osaksi kaikkea kristinuskoa (jota silloin ei edes vielä ollut olemassa) on ateistiselle argumentoinnille näköjään loppuun saakka puolustettava saavutettu etu. En sitä kuitenkaan suostu sille myöntämään.

        Muinaiset hirmuteot ovat muinaisten ihmisten töitä, joiden motiiviksi ja puolusteluiksi vedottiin Jumalaan, eikä suinkaan viimeistä kertaa. Ihmiset ovat tehneet paljon muitakin hirmutekoja, joissa on vedottu Jumalan vastustamiseen ja useampaan muuhunkin asiaan. En vain usko, että tämä olisi koskaan ollut Jumalan tahto.

        Mutta miksi sitten kutsua uskoaan kristinuskoksi ollenkaan, jos kristinuskon pyhä kirja on niin epäkuranttia roskaa, ainakin siltä vanhemmalta osaltaan? En ole nähnyt yhdenkään kristinuskon haaran teologiassaan julistavan, että ei ne VT:n asiat mitenkään kuulu kristinuskoon, vaan ne ovat vain ihmisten ylöskirjaamia vääriä luulemuksia.


      • markioni
        Aatami9 kirjoitti:

        Mutta miksi sitten kutsua uskoaan kristinuskoksi ollenkaan, jos kristinuskon pyhä kirja on niin epäkuranttia roskaa, ainakin siltä vanhemmalta osaltaan? En ole nähnyt yhdenkään kristinuskon haaran teologiassaan julistavan, että ei ne VT:n asiat mitenkään kuulu kristinuskoon, vaan ne ovat vain ihmisten ylöskirjaamia vääriä luulemuksia.

        Markion ja hänen perustama kirkkonsa hylkäsi koko Vanhan testamentin ja Uudesta testamentista Markion kelpuutti vain Paavalin kirjeet ja Luukkaan evankeliumin. Niistäkin Markion poisti myöhempinä lisäyksinä kaikki juutalaiselta haiskahtavat kohdat.


      • asianharastaja kirjoitti:

        Jätän pääosan kommenteistasi rauhaan, koska en tunne tarvetta lähteä puolustelemaan McGrathien kirjaa. Näen itsekin, että se ampuu osan kutejaan ohikin, mutta edelleen väitän, että monista syntyy myös reikia Dawkinsin tekstiin.

        Otan esiin yhden asian, jossa on selvästi ateisteille äärimmäisen tärkeä kytkentä:

        "Tietenkään kukaan uskovainen ei ainakaan sano uskovansa tuollaiseen jumalaan, mutta juuri tuollainen raamatussa kuvattu jumala on. Itse kukin teisti joutuu selittelemään parhain päin jumalansa hirmuteot. Sinäkin."

        Vanhan testamentin jumalakuvausten pulttaaminen lähtemättömäksi osaksi kaikkea kristinuskoa (jota silloin ei edes vielä ollut olemassa) on ateistiselle argumentoinnille näköjään loppuun saakka puolustettava saavutettu etu. En sitä kuitenkaan suostu sille myöntämään.

        Muinaiset hirmuteot ovat muinaisten ihmisten töitä, joiden motiiviksi ja puolusteluiksi vedottiin Jumalaan, eikä suinkaan viimeistä kertaa. Ihmiset ovat tehneet paljon muitakin hirmutekoja, joissa on vedottu Jumalan vastustamiseen ja useampaan muuhunkin asiaan. En vain usko, että tämä olisi koskaan ollut Jumalan tahto.

        Tuo raamatun osien valikointi vie hetteiselle maaperälle, kuten varmasti tiedätkin.

        Se McGrathin kirja on oikeasti heikkotasoinen, sen kritiikki ei kohtaa Dawkinsin väitteitä - eikä McGrath todellakaan onnistu kumoamaan ensimmäistäkään Dawkinsin kirjan ydinväitteistä.


      • Dawkinsin uskottavuu
        illuminatus kirjoitti:

        Osa #1

        Huhhuh. Nyt on pakko kommentoida, ilmeisestihän kyse on McGarthin "Dawkins Delusion'in" suomennoksesta.

        McGrathin kirjanen on suorastaan heikko ja lähinnä tyypillinen esimerkki yrityksestä hyötyä itsekin taloudellisesti Dawkinsin kirjan menestyksestä. Sen verran pikaisesti kirjoitetun oloinenkin se on. Vastaavia tekeleitä on kymmenittäin.

        Tuo McGrathin "perustellun tuntuinen kommenttisi", samoin kuin koko se luokaton vihkonen on suoraansanottuna täyttä teististä paskaa.

        >>”Jumala, johon Dawkins ei usko, on ´pikkumainen, [10 muuta luonnehdintaa] oikukkaan pahantahtoinen tyranni´. Asiaa ajatellen en minäkään usko tuollaiseen Jumalaan. Itse asiassa en tunne ketään, joka uskoisi.” (s.85) Samaa mieltähän olin minäkin.”Jumalharhan agendan takana piilee vallitseva uskomus, että tiede on kumonnut Jumalan olemassaolon. >[…] Ateismi on vakavasti otettavan, progressiivisen, ajattelevan ihmisen ainoa vaihtoehto. Mutta kun se ei vain ole näin yksinkertaista - ja lähes joka ikinen luonnontieteilijä, jonka kanssa olen tästä asiasta puhunut, tietää sen.” (s. 37)>Tämän perusteluiksi vyörytetään Gould, Rees, Noble, Medawar, Gingerich, Collins, Davies, Dyson ja Ruse (”Jumalharha-kirja saa minut tuntemaan kiusaantuneisuutta siitä, että olen ateisti, ja McGrathit osoittavat miksi”). Eivät selvästikään mitään kreahihhuleita, mutta kyllä niitä, joiden mielestä tiede ja Jumala mahtuvat hyvin samaan maailmaan.>”Vaikka Dawkinsin teoriat uskonnon biologisista juurista ovat mielenkiintoisia, niitä täytyy pitää erittäin spekulatiivisina. Hänen argumenttinsa [niistä] ovat alusta loppuun väärällään ilmauksia ´ehkä´ ja ´saattaa´, kielellisiä merkkipaaluja siitä, ettei niille erittäin spekulatiivisille ja hatarille ajatuksille, joita hän lukijoidensa kanssa tutkii, ole oleellista todistusaineistoa. […] Argumentit alkavat varovaisilla voisi olla -ilmauksilla […] Ne muuttuvat kuitenkin nopeasti rohkeiksi on -ilmaisuiksi…” (s.62) Tuon panin itsekin merkille.>”Yhdessä eriskummallisimmista, uskontunnustuksellisista lausumistaan ateistina Dawkins väittää itsepintaisesti, ´ettei ole olemassa pienintäkään todistusaineistoa´ siitä, että ateismi vaikuttaisi ihmisiin niin, että se saisi systemaattisesti heidät tekemään pahoja tekoja. Tämä on hämmästyttävä, naiivi ja jokseenkin valitettava lausunto.” (s.88) Tässä McGrathit viittaavat Kamputsean, Neuvostoliiton, sosialistisen Itä-Euroopan ja latinalaisen Amerikan tapahtumiin.

        "”Yhdessä eriskummallisimmista, uskontunnustuksellisista lausumistaan ateistina Dawkins väittää itsepintaisesti, ´ettei ole olemassa pienintäkään todistusaineistoa´ siitä, että ateismi vaikuttaisi ihmisiin niin, että se saisi systemaattisesti heidät tekemään pahoja tekoja. Tämä on hämmästyttävä, naiivi ja jokseenkin valitettava lausunto.”"

        "Ja Dawkins on tässäkin täysin oikeassa. Ateismi ei ole leimallinen piirre joka yhdistää väkivaltaisia yhteiskuntia; totalitaristinen valtafilosofia (sosialismi/fasismi/islam/kristinusko/...) ja valtapolitiikka sen sijaan ovat. Ateismi on uskonpuutetta jumaliin, eikä sellainen itsessään aiheuta väkivaltaa, eikä sellaista ole varsinkaan mitenkään osoitettu. Jumalaan uskominen ei myöskään tee väkivallattomaksi - päinvastoin."

        Dawkins on selvästi "norsunluutorniateisti", joka elää irrallaan 1900 -luvun maailman brutaalista todellisuudesta. Tosiasiat puhuvat häntä vastaan. Ponnisteluissaan pakottaa ihmiset hyväksymään ateistinen ideologiansa, Neuvostoliiton vallanpitäjät systemaattisesti tuhosivat ja elimoivat valtaenemmistön kirkoista ja papeista vuosien 1918 - 1941 välisena aikana. Tilastot ovat kauheaa luettavaa. Tämä väkivalta ja sorto suoritettiin pyrittäessä täyttämään osaa ateistisesta agendasta - uskonnon eliminointia. (jatkoa ylläovaan McGrathien kirjoitukseen, heidän kirjastaan.)


      • asianharrastaja
        Aatami9 kirjoitti:

        Mutta miksi sitten kutsua uskoaan kristinuskoksi ollenkaan, jos kristinuskon pyhä kirja on niin epäkuranttia roskaa, ainakin siltä vanhemmalta osaltaan? En ole nähnyt yhdenkään kristinuskon haaran teologiassaan julistavan, että ei ne VT:n asiat mitenkään kuulu kristinuskoon, vaan ne ovat vain ihmisten ylöskirjaamia vääriä luulemuksia.

        Liioitteletko vedättääksesi lukijoita:

        "..jos kristinuskon pyhä kirja on niin epäkuranttia roskaa, ainakin siltä vanhemmalta osaltaan?"

        Se, ettei kannata absoluuttisen kirjaimellista raamatuntulkintaa, on hyvin kaukana näkemyksestä, että kaikki olisi epäkuranttia roskaa, edes "vanhemmalta osaltaan".

        Ateistiselle argumentoinnille olisi tietysti tärkeää saada pidetyksi tämä paketti tiukkana, ihan niinkuin kreationistisellekin. Tuttua tohinaa, ennen revari oli porvaria pahempi.


      • Dawkinsin uskottavuu kirjoitti:

        "”Yhdessä eriskummallisimmista, uskontunnustuksellisista lausumistaan ateistina Dawkins väittää itsepintaisesti, ´ettei ole olemassa pienintäkään todistusaineistoa´ siitä, että ateismi vaikuttaisi ihmisiin niin, että se saisi systemaattisesti heidät tekemään pahoja tekoja. Tämä on hämmästyttävä, naiivi ja jokseenkin valitettava lausunto.”"

        "Ja Dawkins on tässäkin täysin oikeassa. Ateismi ei ole leimallinen piirre joka yhdistää väkivaltaisia yhteiskuntia; totalitaristinen valtafilosofia (sosialismi/fasismi/islam/kristinusko/...) ja valtapolitiikka sen sijaan ovat. Ateismi on uskonpuutetta jumaliin, eikä sellainen itsessään aiheuta väkivaltaa, eikä sellaista ole varsinkaan mitenkään osoitettu. Jumalaan uskominen ei myöskään tee väkivallattomaksi - päinvastoin."

        Dawkins on selvästi "norsunluutorniateisti", joka elää irrallaan 1900 -luvun maailman brutaalista todellisuudesta. Tosiasiat puhuvat häntä vastaan. Ponnisteluissaan pakottaa ihmiset hyväksymään ateistinen ideologiansa, Neuvostoliiton vallanpitäjät systemaattisesti tuhosivat ja elimoivat valtaenemmistön kirkoista ja papeista vuosien 1918 - 1941 välisena aikana. Tilastot ovat kauheaa luettavaa. Tämä väkivalta ja sorto suoritettiin pyrittäessä täyttämään osaa ateistisesta agendasta - uskonnon eliminointia. (jatkoa ylläovaan McGrathien kirjoitukseen, heidän kirjastaan.)

        Hevonpaskaa.

        Ei Dawkins ole mitään pakottamassa, eikä NL:ssakaan vainot olleet ateismin nimissä tehtyjä vaan pelkkää valtapolitiikkaa, kirkko oli NKP:lle poliittinen vastustaja. Sitä paitsi NL:ssa oli paljon vainotumpiakin kansanryhmiä kuin uskovaiset tai kirkko.


      • asianharrastaja
        illuminatus kirjoitti:

        Tuo raamatun osien valikointi vie hetteiselle maaperälle, kuten varmasti tiedätkin.

        Se McGrathin kirja on oikeasti heikkotasoinen, sen kritiikki ei kohtaa Dawkinsin väitteitä - eikä McGrath todellakaan onnistu kumoamaan ensimmäistäkään Dawkinsin kirjan ydinväitteistä.

        Ei raamatun osia pidäkään valikoida, vaan niiden ajatuksia. Miksi kannatat kreationistista raamatunlukua, jos heitä muuten vastustat?

        Ovatko vaihtoehtosi, että minä joko alan uskoa vedenpaisumukseen tai käännyn ateistiksi?


      • asianharrastaja kirjoitti:

        Liioitteletko vedättääksesi lukijoita:

        "..jos kristinuskon pyhä kirja on niin epäkuranttia roskaa, ainakin siltä vanhemmalta osaltaan?"

        Se, ettei kannata absoluuttisen kirjaimellista raamatuntulkintaa, on hyvin kaukana näkemyksestä, että kaikki olisi epäkuranttia roskaa, edes "vanhemmalta osaltaan".

        Ateistiselle argumentoinnille olisi tietysti tärkeää saada pidetyksi tämä paketti tiukkana, ihan niinkuin kreationistisellekin. Tuttua tohinaa, ennen revari oli porvaria pahempi.

        Onhan toki VT:ssäkin asioita, joita minäkin änkyräateistina voin arvostaa. En nyt varsinaisesti tarkoittanut, että siellä kaikki olisi pelkästään roskaa. Mutta tämä on asia mikä minua on usein ihmetytttänyt. Siis että miksi kristinusko ei ole luopunut juutalaisten kansantarustoista. Onko ne mielestäsi jotenkin olennaisesti parempia/pyhempiä/whatever kuin vaikka mayojen tai kiinalaisten vanhat uskonnolliset tarut? Olivatko juutalaiset, tuo promille maailman ihmiskunnasta, oikeasti Herran valittu kansa?


      • mdma
        Dawkinsin uskottavuu kirjoitti:

        "”Yhdessä eriskummallisimmista, uskontunnustuksellisista lausumistaan ateistina Dawkins väittää itsepintaisesti, ´ettei ole olemassa pienintäkään todistusaineistoa´ siitä, että ateismi vaikuttaisi ihmisiin niin, että se saisi systemaattisesti heidät tekemään pahoja tekoja. Tämä on hämmästyttävä, naiivi ja jokseenkin valitettava lausunto.”"

        "Ja Dawkins on tässäkin täysin oikeassa. Ateismi ei ole leimallinen piirre joka yhdistää väkivaltaisia yhteiskuntia; totalitaristinen valtafilosofia (sosialismi/fasismi/islam/kristinusko/...) ja valtapolitiikka sen sijaan ovat. Ateismi on uskonpuutetta jumaliin, eikä sellainen itsessään aiheuta väkivaltaa, eikä sellaista ole varsinkaan mitenkään osoitettu. Jumalaan uskominen ei myöskään tee väkivallattomaksi - päinvastoin."

        Dawkins on selvästi "norsunluutorniateisti", joka elää irrallaan 1900 -luvun maailman brutaalista todellisuudesta. Tosiasiat puhuvat häntä vastaan. Ponnisteluissaan pakottaa ihmiset hyväksymään ateistinen ideologiansa, Neuvostoliiton vallanpitäjät systemaattisesti tuhosivat ja elimoivat valtaenemmistön kirkoista ja papeista vuosien 1918 - 1941 välisena aikana. Tilastot ovat kauheaa luettavaa. Tämä väkivalta ja sorto suoritettiin pyrittäessä täyttämään osaa ateistisesta agendasta - uskonnon eliminointia. (jatkoa ylläovaan McGrathien kirjoitukseen, heidän kirjastaan.)

        "Ponnisteluissaan pakottaa ihmiset hyväksymään ateistinen ideologiansa, "

        Entäs sitten, ei siellä ateismia levitetty vaan totalitaarista sosialismia.

        "elimoivat valtaenemmistön kirkoista ja papeista vuosien 1918 - 1941 välisena aikana. "

        Niin ja hirveän määrän maanviljelijöitä, kauppiaita, tiedemiehiä, opettajia ja muita ihmisiä. Ylipäätään kaikki jotka kritisoivat heidän ideologiaansa. Ei niitä pappejakaan tapettu sen vuoksi että he uskoivat jumalaan vaan siksi että nuo papit kritisoivat heidän järjestelmäänsä.

        Ei neuvostoliitossa ihmisiä tapettu sen vuoksi että neuvostososialismi olisi ateistinen ideologia vaan sen vuoksi että neuvostososialismi oli totalitaristinen ideologia jollaiset eivät siedä kilpailua muitten ideologioiden kanssa vaan pyrkivät eliminoimaan ne väkivalloin.


      • asianharrastaja kirjoitti:

        Ei raamatun osia pidäkään valikoida, vaan niiden ajatuksia. Miksi kannatat kreationistista raamatunlukua, jos heitä muuten vastustat?

        Ovatko vaihtoehtosi, että minä joko alan uskoa vedenpaisumukseen tai käännyn ateistiksi?

        Kannatan raamatunlukua vain kulttuurihistoriana, samaan tapaan kuin Kalevalan. Enkä halua esittää sinulle mitään annettuja vaihtoehtoja, mutta totean tuon tekstien ja ajatusten valikoinnin johtavan ongelmiin.

        Mitkä osat ovat tulkinnalllisia mitkä kirjaimellisia? Ketkä henkilöistä ja mitkä tapahtumista ovat historiallisia mitkä myyttejä? Mitkä VT:n opetukset sitovat kristittyjä ja miksi? Millä perusteella UT olisi yhtään VT:tä todenmukaisempi? Entäs jos Paavali vain valehteli? Entäs jos evankeliumit ovat vain huonoja plagiaatioita ja yhdistelmiä vanhemmista uskonnollisista ketomuksista (kuten ne monin osin näyttävät olevankin)? Kysymyksiä jää aika paljon.

        Tuossa suhteessa fundisten asema on helpompi, kun ottavat kaiken kirjaimellisesti. Olkoonkin, että silläkin on hintansa.


      • asianharrastaja
        illuminatus kirjoitti:

        Kannatan raamatunlukua vain kulttuurihistoriana, samaan tapaan kuin Kalevalan. Enkä halua esittää sinulle mitään annettuja vaihtoehtoja, mutta totean tuon tekstien ja ajatusten valikoinnin johtavan ongelmiin.

        Mitkä osat ovat tulkinnalllisia mitkä kirjaimellisia? Ketkä henkilöistä ja mitkä tapahtumista ovat historiallisia mitkä myyttejä? Mitkä VT:n opetukset sitovat kristittyjä ja miksi? Millä perusteella UT olisi yhtään VT:tä todenmukaisempi? Entäs jos Paavali vain valehteli? Entäs jos evankeliumit ovat vain huonoja plagiaatioita ja yhdistelmiä vanhemmista uskonnollisista ketomuksista (kuten ne monin osin näyttävät olevankin)? Kysymyksiä jää aika paljon.

        Tuossa suhteessa fundisten asema on helpompi, kun ottavat kaiken kirjaimellisesti. Olkoonkin, että silläkin on hintansa.

        Taisi mennä puoleltani vähän tönimiseksi tässä välillä, anteeksi se.

        Kysymyksesi ovat hyviä, mutta luonnollisia vain, jos lähtökohtana on kirjaimellinen fundisajattelu. Oma näkökulmani on päinvastainen:

        - mitä tällä tekstinkohdalla on ehkä sanottavaa minulle
        - onko syitä pitää tätä asiaa vertauskuvana vai tarkkana tietona
        - uskonko enemmän Paavalin vai (evankelistan kirjaamaan) Jeesuksen sanaan
        - miksi oikeastaan Mooses kertoi Herran sanoneen näin
        - toteaako omatuntoni tästä selvästi jotakin
        - kuinka ilmoitus luomakunnassa esittää tämän asian

        Muistanet myös, että minulle koko kristiuskokin on vain ihmisten vastaanottama vaillinainen kuva todellisuudesta, joka on ymmärryksen tavoittamattomissa.


    • Minäkin olen lukenut ainakin 2 McGrathin teosta. Kiitos, asianharrastaja, kun toit McGrathia esille täällä.

    • twertgreg

      "Otsikko ”Luonnonvalinta tietoisuuden kasvattajana” lienee käännösmoka, koska teksti käsittelee pelkästään humanismin ja tasa-arvon nousua; ihmistietoisuuden asioista kirja muikenee likimain kuin vaari."

      Ei se ole käännösvirhe. Dawkins tarkoittaa tietoisuuden kasvattamisella valistuneisuutta, tietämyksen lisääntymistä, huomaavaisuutta ja luutuneiden asenteiden uudelleenarviointia. Ei siis tässä yhteydessä ajattelukyvyn kehittymistä. Sanoilla on useita merkityksiä.

      • Juuri näin.


      • asianharrastaja

        Ei sitten siis virhe, vaan mielestäni epäonnistunut termivalinta. Ihmistietoisuus (se neurologien ja psykologien juttu) on jumalakeskustelussa nähdäkseni paljon keskeisempi asia kuin tiedon lisääntyminen ja humanismin tiedostaminen edes tietoisuuden kasvuksi nimettynä. Lauseeni pääpointti oli, että Dawkins sivuuttaa sen.


      • asianharrastaja kirjoitti:

        Ei sitten siis virhe, vaan mielestäni epäonnistunut termivalinta. Ihmistietoisuus (se neurologien ja psykologien juttu) on jumalakeskustelussa nähdäkseni paljon keskeisempi asia kuin tiedon lisääntyminen ja humanismin tiedostaminen edes tietoisuuden kasvuksi nimettynä. Lauseeni pääpointti oli, että Dawkins sivuuttaa sen.

        En tyrmäisi käännöstäkään. Suomenkielenkin termi "tietoisuus" on monimerkityksellinen, esim. "tietoisuus tupakoinnin vaarallisuudesta" (ymmärrys jstkn) ja "tietoisuus naisen läheisyydestä" (aistimus jstkn).


      • asianharrastaja
        illuminatus kirjoitti:

        En tyrmäisi käännöstäkään. Suomenkielenkin termi "tietoisuus" on monimerkityksellinen, esim. "tietoisuus tupakoinnin vaarallisuudesta" (ymmärrys jstkn) ja "tietoisuus naisen läheisyydestä" (aistimus jstkn).

        Niin toki. Puhumattakaan luokkatietoisuudesta.

        Mutta Dawkins tosiaan sivuuttaa kommenteitta ihmisen ainoan ominaisuuden, joka tieteellisen tunnustetusti eroaa (muista) eläimistä ja on kulttuurievoluution perusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      197
      4901
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      123
      3037
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      140
      2363
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2344
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1982
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1556
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      115
      1482
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1393
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1210
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe